[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز دوشنبه 9 خرداد 1401
بلاتکلیف !
بازار امروز حال بلاتکلیف و سردرگمی را داشت و نمیدانست باید بخرد یا بفروشد و یا اصلا نمی دانست قرار است چه بشود و واکنش او چه باید باشد . این گره خوردگی بازار به چند صنعت کار دست او داده و حالا با این فضا مواجه ایم کم کم جریان پول هم کمی فروکش میکند و اگر این فضا ادامه داشته باشد اولین اثرات چراغ چشمک زن ان را در کاهش حجم می بینیم به طوری که امروز حجم و ارزش کاهش محسوسی داشت و برای اولین بار طی این مدت زیر 5 رسید . ارزش کل معاملات امروز بازار 159.706 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 4910 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.
واقعا نمیدانم چه حکمتی است که همواره گروه هایی که پرحاشیه هستند و اتفاقات عجیبی در دل خود دارند مورد توجه بازار قرار گرفته و گاهی اوقات دیده می شوند اول آنها خودروهایی هاست و بانک و یا پالایش … نمیدانیم که خاصیت ابهامات آنهاست که آنها را لیدر می کند یا حرف و حدیث هایی که در مورد آنها در جریان است.
اما در هر صورت در مقاطع مختلف از جمله مقطع فعلی شاهدیم که بخش عمدهای از بازار به تحولات مختلف این صنایع گره خورده در این بین اینکه چرا اینطور شد و چرا اصلاً بازار به این شرکت ها گره خورده حرف و حدیث بسیار است اما در حال حاضر به نظر وقتی نهاد ناظر میبیند که بازار اینطور به این صنایع شرطی شده و شرایط خاصی را در بازار به وجود آوردن باید نوع برخورد خود را با این صنایع تغییر دهد .در حال حاضر نیز بسیاری از سهامداران این انتظار را دارند که حداقل بازار سرمایه در مورد گروه خودرو و پالایش شفاف تر و روشن تر اطلاعات را دریافت کنند ولی فضای فعلی ابهام به زیان همه تمام شده و در نهایت بدترین ضربه ها را در بدترین مقاطع به بازار وارد کردند !
البته صحت و سقمش را دقیق نمی دانیم اما شنیدیم که سازمان بورس و ریاست سازمان نامه هایی را به هر دو صنعت خودرو در زمینه معاملات بلوکی و همچنین گروه پالایش در زمینه نرخ ها و صورتهای مالی نوشته است هر دو مجموعه بی تفاوت به این موضوع فقط نظاره گر هستند نکته دیگر اینکه نمیتوان به این شرکتها و این صنایع اجازه داد که از مزیت های بازار سرمایه بهره مند باشند اما به وقت اطلاعرسانی و شفافیت به اکراه آورد دست از بغل بیرون
که سرما سخت سوزان است…
این نمیتواند مقیاس درستی باشد و شرکت ها باید در مورد این موضوع متعهد و پاسخگو باشند و اتفاقا در جایی که سرمایه های مردم و اعتماد سهامداران درگیر است حتی نهادهای بالادستی حاکمیت باید ورود کرده و این موضوع را سریعتر به سر منزل مقصود برساند…
و اما مطلب دوم …
این روزها سناریو نویسی و پیش بینی سناریوها برای بازار بالا گرفته اما قبل از اینکه بخواهیم در مورد سناریوهای بازار صحبت کنیم باید تقویم رویداد های پیش روی بازار را بررسی کنیم بدین معنی که ببینیم بازار سرمایه به طور خاص ۶ هفته پیش رو چه فضایی را می تواند داشته باشد در شش هفته پیش روی یعنی روز های خرداد و تیر انتشار گزارش های ۱۲ ماهه حسابرسی شده و حسابرسی نشده شرکت ها را داریم ،برگزاری مجامع آن ها ،انتشار گزارشماهانه خرداد و تیر و همچنین انتشار گزارش سه ماهه شرکتها یا میان دوره ای آنها از مهمترین اتفاقاتی است که میتواند رخ دهد
پس نشان می دهد از نظر کدالی هفتههای شلوغی در پیش داریم در سوی دیگر تحولات مذاکرات هستهای ، بازار های جهانی ،روند خاص نرخ دلار نیما که البته در حال حاضر روند غیرمنطقی است و همچنین اتفاقات دیگر باعث بروز تحولات مختلف در این شش هفته خواهد شد اما شاید همچنان تحولات مربوط به گروه خودرو و معاملات بلوک آنها و همچنین گزارش پالایشی ها در کوتاه مدت مهمترین اتفاق و رویداد فعلی پیش روی بازار هستند و البته به عنوان یک چالش برای بازار معرفی می شود همه موارد را عرض کردیم که بگویم خب در نهایتا سناریو شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد محقق می شود یا خیر
برخی برای بازار یک سناریو منفی در نظر دارند معتقدند با توجه به ریزش های اخیر و عدم رفتار مشخص دولت در مواجهه با اتفاقات بازار احتمالاً شاخص اعداد 1.4 و 1.42 را در نظر میگیرند که نشان می دهد علاوه بر روزهای پیش رو در دو هفته آتی نیز اوضاع خیلی شرایط خاصی نخواهد داشت یا حداقل هفته پیش رو … اما برخی دیگر نظر دیگری را دارند و معتقدند اصلاح بازار و شاخص تمام شده و به زودی بازار با محوریت سهم های بزرگ خود مسیر جدیدی را آغاز خواهد کرد که البته سهم های کوچک قوی و بنیادی هم در این وادی حرکت خود را خواهند داشت ولی در حال حاضر چه سناریو اول ،چه دوم و چه از دید برخی سناریو سومکه اصلاح زمانی را در بازار نشان میدهد بر این عقیده اند که بازار وارد فاز نزولی نشده و این یک اصلاح کوتاه مدت و جمع کردن انرژی برای حرکت به اهداف بالاتر است
این تنها دلخوشی و بازار است و به نظر احتمال وقوع آن زیاد … ولی دقت کنیم امروز حجم زیر 5 یک الارم برای برخی بود و باید کمی حساس تر شد . هدف ازنوشتن مطالب بالا این بود که حداقل برای جلوگیری از ایجاد ترسو جو بدبینی باید سریعتر دست به کار شد
یک نکته را چند روز پیش عرض کردیم و حالا بازهم بیان میکنیم و ان رشد نرخ ارزو فاصله دلار نیما و ازاداست که حدس ما درست بود و گره خوردن سفره مردم به دلار نیما ریسک بازار شده و این ریسک خیلی زود خود را نمایش میدهد . در حالی که دلار 31 هزار تومانی را در بازار داریم شرکت ا در حال فروش دلار با رنج منفی بوده و این اتفاق خوبی برای بازار نخواهد بود …
غذایی های مستعد
در نمادهای غذایی شاهد روند خوبی بودیم برخی غذایی ها دل به اصلاح نداده و نشان می دهند پتانسیل های بنیادی بالایی دارند
در غپونه سهم از صف فروش به قیمت های مثبت رفت شایعه شده فروش شرکت 4 برابر پیشبینی شده است و سود 450 الی 500 تومانی برای سال جاری به دلیل جهش قیمت روغن خوراکی در انتظار این سهم می باشد سهمی که اهداف قیمتی 2000 و 2400 تومانی دارد
در نماد غبشهر ترمز افت قیمتی سهم در سطوح 400 تومان کشیده شد سهمی که توان رشد قیمتی خوبی داشته و می تواند تا سطوح 440 الی 450 تومان باز نوسان بدهد این سهم نیز وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد روند نوسانی سهم همچنان ادامه داشته باشد شنیده می شود سود شرکت امسال تا سطوح 80 تومان هم رشد خواهد کرد
در نماد زپارس سهم به سمت مقاومت 4200 تومانی در حرکت است این سهم فردا روزمهمی را داشته و در صورت شکسته شدن این قیمت ها تا سطوح 4600 تومان رشد می کند این سهم وضعیت بنیادی خوبی به دلیل رشد قیمت های فروش محصولات کشاورزی دارد
ساختمانی ها و فاز صعود
در نمادهای ساختمانی شاهد روند صعودی خوبی را شاهد بودیم این گروه مستعد رشد خوبی بوده و از دید تکنیکالی همچنان روند میان مدتشان صعودی است
ثغرب همچنان توانایی رشد بیشتر را در خود نشان می دهد سهم حتی در حال شکسته شدن مقاومت 560 تومانی خود می باشد سهمی که با این اوصاف رشدش تا قیمت های 600 الی 620 تومان وجود داشته و صعود خوبی در انتظار سهم است
در نماد ثالوند سهم به سمت قیمت های 1000 تومانی در حرکت است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی در انتظارش است ثالوند به دلیل فروش های ماهانه مناسب توانسته در وضعیت خوبی قرار بگیرد
در این گروه ثتران در حال رسیدن به حمایت قوی 320 تومانی خود می باشد این سهم اوضاع خوبی داشته و از دید تکنیکالی جای برگشت به قیمت های 360 تومانی و یک نوسان مثبت را دارد ثترانی که شایعات و شنیده های خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در میان مدت در انتظارش است
سیمانی های فرصت ساز
در سیمانی ها نیز شاهد فرصت سازی خوبی هستیم این گروه هم رشد قیمتی خوبی در پیش رودارند فروش های عالی نوید بخش صورت های مالی 3 ماهه بسیار خوبی می باشد
در سیمان ارومیه سهم مثبت بود سهمیکه امسال 600 تومان سود و قیمت های 3600 تومان را به عنوان ارزش ذاتیش دارد در حالی که فاصله زیادی با ارزش ذاتی خود داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار اسن سهم است
سخوز با صف خرید همراه شد سهمی که برای امسال شایعات خوبی داشته و نرخ فروش صادراتیش رشد بالایی داشته است سخوز تا قیمت های 2600 الی 2800 تومان جای صعود دارد سهمی که با این نرخ های صادراتی امسال به سود 450 تومانی خواهد رسید
ابیک امروز ازقیمت های مثبت به منفی رسید ارزش ذاتی این سهم طبق تحلیل های ارائه شده همین قیمت های 1650 تومان بوده و سهم رشد بیشتری نمی تواند داشته باشد سهمی که امسال روند روبه رشد سود سازی خوبی داشته اما در همین راستا رشد قیمتی خوبی هم تجربه کرده است
در این گروه از سفار خبرمیرسد که یک افزایش سرمایه از تجدید را دارد و با پذیرش ریسک بالا به نظر بد نیست در سوی دیگر سابیک هم امروز عرضه شده و راهی مجمع می شودو به نظر خرید سهم با دید میان مدت بد نیست خود سفارس هم واقعا در قیمت های خوب و منطقی است
سیدکو هم دیروز مجمع بدی را نداشت در قیمت های 6800 6900 و حوالی 7000 ریال باز شود با دید میان مدت سهم کم ریسکی است . در این گروه با دید کمی ریسک سشرق و سهگمت و با دید میان مدت سفانو سخوز و سپاها گزینه های خوبی هستند .
گارد صعودی پتروشیمی ها
امروز شاهد صعود خوبی در گروه پتروشیمی هستیم این گروه در حال انتشار صورت های مالی 12ماهه مثبت به همراه و چشم انداز خوبی از سود سال جاری هستند
در نوری صف خرید شکل گرفت پس از تکذیب اورهال چند ماهه در شرکت اقبال مجددا به این سهم بازگشت نوری که اگر قیمت های 12500 تومانی را بشکند تا سطوح قیمتی 14000 تومان جای صعود خواهد داشت
در نماد پتروشیمی بوعلی دو رویداد را شاهد بودیم یکی افزایش فروش در راستای رشد قیمت های جهانی نفت و دوم برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی که مجددا فعال شده است حمایت های خوبی از این شرکت پتروشیمی صورت گرفته و سهم به سمت قیمت های 9800 تومانی در حرکت است
در قائد بصیر گزارش بسیار خوبی را شاهد بودیم سهم 2000 تومان برای سال 1400 سود ساخته است برای امسال سود 2500 تومانی خواهد داشت سهم با صف خرید به سمت قیمت های 14000 الی 15000 تومانی در حرکت و وضعیت بنیادی ایده الی در گروه خود دارد
بخواهیم تا حدودی انها را بررسی کنیم از دید ما بوعلی نوری پارس شپدیس 4 شرکتی بودند که واقعا خوب عمل کردن و بازاری هم هستند مارون هم بد نبود ولی سهم کم افت و خیزاست . خود فارس هم گزینه خوبی می شود به خصوص با رشد این شرکت ها و این یعنی فضای خود فارس دراین قیمت ها نیز خوب است .
شغدیر هم شرایط خوبی را دارد شغدیر در 12ماهه حسابرسی شده به سود 15189 ریالی رسیده است . به نظر تقسیم سود قوی و گزارش خوبی دارد
معادن در سکوی پرتاب
در نمادهای معدنی شاهد رشد قیمتی خوبی دربرخی نمادهای گروه بودیم که نشان می دهد پتانسیل های خوبی در این سهم ها وجود دارد
در کپرور خبر ازاد سازی صادرات ذغال سنگ از یک سو و رشد قیمت محصولات شرکت به میزان 30 درصد از سوی دیگر در سال جاری انتظار ها را از این سهم بالا برده و سهم تا صف خرید رشد کرد کپروری که تعدیل مثبت خوبی داشته و سود خوبی در دل سهم نهفته است
کروی به سمت قیمت های 2800 تومانی می رود سهم حمایت 2400 تومانی و مقاومت 2800 تومانی دارد سهمی که ارزش ان ای وی بالایی داشته و با 50 درصد ازان ای وی خود در حال معامله است ارزش ذاتی سهم حداقل سطوح 3000 تا 3200 تومان است
در فتوسا جریان پولی قوی به سهم وارد شده و این سهم با اقبال همراه شده است فتوسایی که اگر بتواند از سد قیمتی 920 تومانی عبور نماید تا قیمت های 1000 تومان هم جای رشد را خواهد داشت
چهارگوشه بازار
در غگیلا امروز شاهد صف خرید بودیم سهم کوک لبنی که شایعات افزایش سرمایه سنگینی داشته و تعدیل مثبت خوبی هم در انتظارش است این سهم با عبور ازقیمت های 1650 تومان هدف قیمتی 1800 و در نهایت 2000 تومانی خواهد داشت
ونیرو با خبر راه اندازی دو فاز نیروگاه زنجان در زیزمجموعه خود همراه می باشد این خبر سبب شده تا حمایت های خوبی را از این سهم شاهد باشیم ونیرو هدف قیمتی 360 و 420 تومانی داشته و تحولات خوبی در سهم در حال شکل گیری است به خصوص اینکه شرکت به زودی رای دادگاه در خصوص نرخ تسعیر ارزو ذخیره سنگینی که در این خصوص گرفته را می گیرد
در پارس سوییچ خبرهایی از رونمایی شرکت از یک قرار داد جدید خبرهای مهمی به گوش می رسد به نظر می رسد با قرارداد ساخت نیروگاه های جدید شرکت هم در زمینه تامین بخشی از تجهیزات نیروگاهی قرارداد های سنگینی منعقد کرده است این سهم شایعات سود 300 تومانی داشته و رشد قیمتی خوبی از کف فعلی خواهد داشت
خودرویی ها همچنان خوب ولی پر عرضه هستند .طبق اخرین خبرها در کد های ایران خودرو تجمیع برخی کد های تودلی خودرو در برخی کدهای واحد در حال انجام است و سپهر کیش ایرانیان محوریت کار قرار گرفته است در سایپا اما خبرها خاص تراست . کار ارزش گذاری توسط کارشناسان رسمی به پایان رسیده و یک هیئت مخصوص مشغول جمع بندی و نگراش نظریه کارشناسی قیمت است و این یعنی به زودی قیمت ها راهی بازار می شود ولی در سوی دیگر تلاش دولت برای یکپارچه کردن بلوک ها خبرمهمی است و ممکن است کمی این پروسه را به تعویق بیاندازد و ترس بازارهم از همین است که این پروسه با این رفتار دولت زمان بر شود .
دیروز خبر حضور خودرویی ها در بورس کالا تکذیب شد و امروز بازهم زیر فشار فروش بود به خصوص در 1 ساعت اهر که تالبته با شدت کمتر نه این که قیمت ها و شرایط خاص باشد ولی به نظر اصلاح خوبی داشتند و فروش دراین قیمت ها منطقی نیست . در بازار عملیات گزارش زامیاد بد نبود و با این دست فرمان 70 و 80 تومان سود برای او منطقی است در سوی دیگر حپارس و خاور را با دید میان مدت و کمی صبر بد نمی بینیم . خبهمن را هم با دید خبرهای خوب سهم منطقی و جالب می بنییم . کم ریسک ترین سهم گروه است
در پالایشی ها وضعیت خوبی را داریم گویا به زودی اعضای این گروه با اصلاحیه گزارش های خود مواجه می شوند و با این رشد و ثبات نفت 3 ماهه ای خوبی در انتظار این گروه است و این بدان معنی است که می شود به پالایشی ها وزن خوبی داد منفی اینگروه این روزها با دید میات مدت خوب است و با دید کمی صبر گروه پالایش شرایط خوبی را میتواند داشته باشد شبندر و شبریز را همچنان گزینه هاص اصلی میبینیم ولی بازی اصلی درشپنا در جریان است
در بازار سرمایه گذاری ها شرایط خوبی را دارند و کم کم مورد توجه بازار خواهند بود .در مورد شستا و سیاست تقسیم سود زیرمجموعه ها صحبت کردیم منفی های وغدیر و پارسان هم بد نیست حتی ومهان هم در منفی روزهای اتیو بعد از 8تا10% اصلاح میتواند جالب باشد در این گروه وسپه و وتوسم هم هردو گزارش های خوبی دادند و هردو با دید کمی صبرو سهم خوب جالب هستند ولی بین این دو وسپه را خاص تر می بنیم
در ومعادن هم با دید این که سود احتمالی 1600 1700 ریالی را دارد و به حق تقدم سود تعلق نمیگیرد میتواند مورد توجه بازار باشد . در این گروه وسپه مجوز افزایش سرمایه گرفته همچنین تاپیکو نیز شرایط خوبی را دارد مجوز افزایش سرمایه 25 درصدی تاپیکو از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.
در وسپه نیز مجوز افزایش سرمایه 95 درصدی وسپه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته صادر شد.
با این تقسیم سود خوب سهم های دارویی نظیر دارو و برخی دیگر به نظر بازهم خود تیپیکو شرایط خوبی را دارد والبر هم با این خبرها و به خصوص حالا ک دسبحا هم به جرگه تجدید اضافه شده سهم خوبی می شود . در این گروه وپخش هم جذاب می شود .
دفارا هم قابلیت های خوبی را دارد و این سهم نیز فضای خوبی در بازار خواهد داشت . حتی روی ددانا نیز با توجه به حضور در داروهای سرطانی میتواند مورد توجه بازار قرار گیرد به نظ ربازشد شاید کمی دل دل کند ولی دوباره بهتر می شود
مسیر حرکتی کساوه و کحافظ دراین گروه جالب تر شده است در کحافظ اگر طی روزهای اتی منفی داشت و قیمت حوالی 4500 4600 ریال قرار گرفت با دید میان مدت و کمی صبر خریدش بد نیست
رمپنا سهمی است که از بازار دور شده است و نیازمند انگیزه برای اشتی … طبق برخی شنیده ها شرکتی به نام گروه سرمایه گذاری مپنا که چند نیروگاه اصلی مپنا به ان منتقل شده و سرمایه 2هزار میلیارد تومانی را دارد به زودی مراحل انتهایی عرضه در بورس را پشت سرمیگذارد . به نظر این عرضه اگر صورت گیر خبرخوبی برای سهم است و میتواند تغییرات بزرگی در روند حرکتی رمپنا ایجاد کند .
[/ihc-hide-content]


