[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز یکشنبه 8 خرداد 1401
پیچی که نباید شل شود !
روز بسیار خاص و پر خبرو پرتنشی را داشتیم . در یک پیچ حسایس و درست در جایی که مرز بین امید و ناامیدی است نور کم رنگی در این سیاهی که نه قرمزی شب دیده شد و بازار کمی بهبود داشت .
بازار امروز به واقع دو نیمه بسیار متفاوت داشت به مویی رسید و پاره نشد امروز روز حساسی برای بازار بود ! روز روز ساده نبود حالا شاید روز واقعه هم نبود بود اما امروز بازار به نقاطی رسیده بود که هر طور شده باید سیگنال برگشتی را صادر می کرد این سیگنال برگشتی از دو جهت برای بازار بسیار مهم بود اول بعد نموداری و چارتی بازار است که با این که بسیاری آن را قبول ندارند اما به هر حال بعد از لمس1.600 نشان داد که هنوز چارتیست ها دست بالا را در بسیاری از موارد دارند و بعد دیگر بعدجو روانی ماجرا بود . ترس روانی سقوط ترس بدی است و حتی باعث می شود جریان پولی که تمایل ورود داشته باشد کمی تردید به خود راه بدهد . در این شرایط هر طور شده باید با تمام وجود بر ترس ایجاد شده غلبه کرده و نباید بگذاریم ترس جدیدی در دل امیدواران به بازار ایجاد شود از همین رو امروز همه با تمام توان به میدان آمدند تا روزه مقاومت بازار در برابر عرضه باشد و کمی شرایط تغییر کند
بازار امروز با کمی امیدواری آغاز کرد ولی هرچه پیشرفت به در بسته خورد و فشار فروش بازار بالاتر رفت و درنهایت اکثر سهم های خودرویی دوباره صف فروش و فشا فروش آن به باقی بازار هم کشیده شد اما به خاطر دارید روزهای قبل عرض کرده بودیم که بازار برای حرکت به یک محرک قوی نیاز دارد این محرک قوی نوعاً خبر هایی است که باید برسد و بتواند تغییر روند ایجاد کند امروز در میانههای بازار خبر حضور خودرویی ها در بورس کالا و همچنین لغو عوارض باعث ایجاد شوک مثبتی در بازار شد و فضا را کمی تغییر داد ولی هنوز برای تغییر جهت بزرگتر به نظر به خبرهای قوی ترو بزرگ تری نیاز داریم .
این که بازار به گروه خودرو گره خورده ، گره کوری است که این روزها دیگر کار از کار گذشته و وقت بازکردن ان نیست و باید هر طور شده مدیریت کرد . ولی میبنیم که کارکرد های بازار هم جالب است . درست وقتی بازار در محدوده مقاومت قرار دارد هر خبری باعث برگشت و می شود و در نقطه حمایت هم به همین شکل است و امروز این اخبار تا حدودی انگیزه بازار را برای بالا رفتن بیشتر کرد و باز هم تکرار میکنیم که بازار به محرک قوی خبری برای برگشت نیاز دارد و صرفاً با جریان پول نمی توان بازار را بالا کشید . امیدواریم موج امید ایجاد نشده سرد نشود و ناامیدی و بی خبری دوباره بازار را ازار ندهد ولی هر چه که هست در این نقاط به نظر خیلی منطقی برای فروش نیست و می شود کم کم به رد شدن از این پیچ تاریخی امیدوار بود … البته در این پیچ خطرها بسیار است و ریسک ها بیشمار !
روزهای قبل در مورد ریسک های بازار صحبت کردیم و چه جالب که سر هر ریسکی را که باز میکنیم یک سرش در دولت و تصمیمات دولت میچرخد و بیراه نیست که وقتی بسیاری می گویند ریسک بازار کجاست بیان میشود تصمیمات دولت !! ناشی از همین امر است امروز دوریسک دیگر را که شاید بازار کمتر به آن توجه می کند اما به شدت سایه آن روی سر بازار سنگینی است میپردازیم. اولین آن نیز قطعی برق است که طبق آنچه شنیده شده از پانزده خرداد یعنی یک هفته دیگر تا ۱۵ شهریور قطعی برق شرکت ها آغاز شده و متاسفانه شاهدیم که در بهترین مقطع ممکن که شرکتها باید فروش خود را حداکثر کنند با قطعی برق مواجه شده و فروش و تولید آن ها کاهش خواهد یافت . این اتفاق کوچکی برای بازار نیست ! تصور کنید شرکتی را که حقوق و دستمزد را کامل پرداخت می کند نرخ برق را به نرخ جهانی و نرخ گاز را با نرخ حداکثری می پردازد و درست در مقطعی که باید از آن استفاده کند با قطعی برق مواجه میشود و یا گاز قطع میشود و این تازه شرایطی است که ما روی دنیایی از منابع انرژی خوابیدیم و بعد می گویند نگوید دولت ریسک بازار است!! این اتفاق یعنی قطع برق خود به خود بخش مهمی از شرکت های بزرگ بازار را درگیر خود خواهد کرد اما خود را کجا نشان خواهد داد ؟! بخشی در شفاف سازی هایی که منتشر می شود نشان میدهد و بخشی دیگر در گزارشهای ماهانه که مثلاً در ابتدای تیر و یا ابتدای مرداد منتشر می شود این موضوع خود را بروز خواهد داد و شک نداریم قطعی برق در چند ماه پیش رو اگر حل و فصل نشود یکی از بزرگترین معضلات سود و زیانی بازار سرمایه خواهد بود که دامن بسیاری از شرکتها را خواهد گرفت.
ریسک دیگر بازار نرخ بهره است به شکل زیر پوستی می شنویم و می بینیم که دولت در پی چاپ دوباره اوراق برای حرکت به سمت جذب نقدینگی با نرخ های سود احتمالی بالاتر است این در حالی است که مدتها بود خبری از سیاستهای این چنینی دولت نبوده . به نظر ریسک نرخ بهره ریسک بزرگی برای بازار است و بارها و بارها از این منطقه آسیب خورده ایم و این بار وقتی بیشتر خود را نشان خواهد داد که در پیچ ضعف و نیاز به خبرهای خوب بازار هستیم و و وقت ان است که تمام قد از بازار حمایت شود نه این طور تیغ به پهلوی او بزنیم … باید محرکی برای بهبود بازار داشته باشیم نه ابزاری برای سرکوب آن
از همینرو جریان نرخ بهره و چاپ اوراق سیگنال خوبی برای بازار نخواهد بود و این را هم بیان کنیم تا به این لحظه هنوز سیگنال قوی منفی در این روزها صادر نشده اما حرف ها و شنیده ها و رفتارهایی را نشان می دهد و این هم یکی دیگر از چالش ها و ریسک های بازار است
حالا شما می توانید ریسک های متعدد دیگری را هم برشمارید که مثلاً امروز نرخ دلار نیما بازهم با دستور کاهشی شد . به راستی وقتی با خود این مزایا را مرور میکنیم می بینیم چقدر سهامدار و تولیدکننده بدبخت و بیچاره است که دولت هزینه دستمزدش را بالا میبرد ،نرخ گاز و برق او را به قیمت جهانی میگیرد ، تازه برق و گازش را قطع میکند ، نرخ ارز صادراتش را با دلار پایین تر می گیرد روی قیمت محصولات نرخ گذاری میکند و سر آخر هر کسی هم صحبت کند یکی تو سرش میزند که اینجا بازار سرمایه است ! همین که هست ! و بعد انتظار دارند که سرمایه های مردم جذب تولید و اشتغال مولد شود در اقتصادی که دلال تشویق و سرمایه گذاری واقعی تنبیه ، در بازاری که محتکر هرنوع جنسی در امان است و سهامدار سفته باز معرفی می شود ، در اقتصادی که مالیاتش را فعالیت های شفاف و مولد می دهند و سودش را دلال ها میخورند… بله سرمایه گذاران واقعی جریمه می شوند و این چرخه معیوب به بیکاری و عدم اشتغال میچرخد و فقط برخی شعار میدهند
کمک به بازار کار سختی نیست بازنگری در سیاست هایی که یک عمر مخ مخه ! مغز مدیران شده است یکی از مهمترین اتفاقاتی است که می تواند رخ بدهد که مسیر آن از بازار سرمایه می گذارد . و باز جالب است که همین دولت در مواقع نیاز دست به سوی بازار سرمایه دراز کرده و سر سفره نشسته و نان و نمک سفره را می خورد و نمکدان میشکند … بگذریم زیادی درد و دل کردیم و حرف زدیم زیاد گفتن این حرف ها هم دردسر است …
امروز بازار دو نیمه داشت یک نیمه بسیار ناامیدانه بازی کرد و انگار نیمه دوم با رسیدن خبرهای خوب ورق برگشت و فضا تغییر کرد و اوضاع جور دیگری چرخید تا به بازار فردا امیدوار تر باشیم ولی بازهم میگوییم با دست خالی و فقط با جریان پول نمی شود کاری کرد باید دست به دامن خبرها بود …
غذایی هایی خاص …
در غذایی ها شاهد روند حمایتی قوی از برخی نمادهای گروه بودیم غذایی هایی که پتانسیل های بالایی داشته و اینده خوبی دارند
در این گروه غچین با صف خرید سنگینی همراه شده است طرح جایگزینی ماشین الات شرکت و جهش قیمت رب گوجه محصول اصلی تولیدی شرکت سبب توجهات بازار به این سهم شده است تارگت 1600 الی 1800 تومانی در انتظار غچین می باشد
در نماد مهرام هم حمایت خوبی را شاهد بودیم و این حمایت ها نشان داد سهم میلی به افت قیمتی ندارد مهرام توان صعود خوبی با هدف قیمتی 1500 الی 1600 تومان داشته و برای امسال شایعات سود 300 تومانی دارد که حتی تارگت 1800 الی 2000 تومان را در میان مدت تر برای سهم به همراه خواهد داشت
سیمرغ به قیمت های 2500 تومانی رسید سهم جای اصلاح زیادی ندارد و کف قیمتی 2400 تومان در سهم بسته شده است سیمرغی که وضعیت بنیادی خوبی داشته ومی تواند رشد میان مدتی مناسبی داشته باشد اگر وضعیت بازار فروش شرکت بهبهود یابد جا برای رشد قیمتی سهم فراهم می شود
غکوروش هم امروز پر حجم بود به نظر ماه های بعد هم بتواند گزارش های این چنینی را داشته باشد توجه بازار به غکوروش جذب می شود سهم یک فروش خاص در اردیبهشت داد سهم در فروردین به فروش 2016 میلیارد ریالی رسیده بود و اردیبهشت 9007 میلیارد ریال شدو 2ماهه 11023 میلیارد ریال فروش زد
مدت مشابه قبل 9019 میلیارد ریال بود و بیاد ماه های بعد شرکت را دنبال کردبا دید میان مدت و رسیدن به ظرفیت خود غکوروش شرایط خوبی را دارد
معادن و فرصت طلایی
در نمادهای معدنی فرصت خوبی ایجاد شده است رشد قیمت محصولات از یک سو و توان تعدیل مثبت و بالا رفتن قیمت های جهانی سبب توجه بازار به اینگروه شده است
در کپرور خبر ازاد سازی صادرات ذغال سنگ و گزارش عملکرد 2 ماهه این سهم سبب شد تا سهم با روند مثبت همراه شود کف قیمتی سهم در قیمت های 1050 تومان بسته شده و برای امسال شایعات سود 200 تومانی در سهم جریان دارد
فاسمین با افت به حمایت 2000 تومانی نزدیک شده است نوسان گیری در این سهم مناسب است فعلا گزارش 2 ماهه سهم معمولی بوده و سهم در انتظار سود سازی و برایند سال 1400 و 1401 خود می باشد
فملی واقعا عملکرد بسیار خوبی داشت و با این فروش سود سازی خوبی در 3 ماهه رونمایی خواهد کرد اما سهم نتوانست رشد قیمتی مناسبی را تجربه نماید فعلا سهم با کف حمایتی 720 و سقف قیمتی 760 تومان نوسانات کوچکی را تجربه می کند
اروز برای دقایقی واقعا ومعادن را خوب می خریدند ببینید سهم باز شده و به حق تقدم ها سود تعلق نمیگیرد خود سهم حوالی 1600 ریال سود را دارد و حتی برخی سود های بیشتری را می گویند و با فرض تقسیم 1000 ریال نیز به نظر قیمت های فعلی خود سهم بد نیست و میتواند جالب باشد از دید ما ومعادن خود سهم میتواند در حوالی 6500 6600 ریال قرار گیرد و جالب باشد . منفی های سهم را زیر نظر بگیرید
خودرویی ها یک بام و دو هوا
در نمادهای خودرویی شاهد فشار فروش بالایی هستیم وضعیت نامشخص عرضه بلوک ها به خصوص شایعاتی در خصوص نرخ گذاری پایین این بلوک ها سبب شده تا عرضه ها در این گروه شدت بگیرد
در سایپا فردا این سهم فرصت دارد قیمت های 200 تومان را پس بگیرد سایپایی که اگر بخواهد افتش ادامه دار شود تا سطوح قیمتی 180 تومان هم اصلاح خواهد داشت جذابیت سایپا به دلیل درصد بالاتر بلوکش بیشتر بوده وسهم جای رشد قیمتی بهتری دارد
در ایران خودرو هم اوضاع مساعد بود سهم قیمت های 200 تومان را حفظ کرده است و همین نکته مهم و مثبتی تلقی می شود برای بلوک ایران خودرو مشتری هم وجود داشته و کنسرسیومی خواهان خرید این سهم هستند اگر قیمت بلوک مشخص شود سهم روند می گیرد
زامیاد امروز برگشت خوبی زد سهمیکه فروش اردیبهشت ماهش نیز مثبت بوده و با فروش بالایی که داشته است توانسته به قیمت های خوبی برسد این سهم باز به قیمت های بالای 1000 تومانی بازگردد یک نوسان 10 درصدی تا سطوح 1100 تومان خواهد داشت
در سایر سهم ها خپارس را بیشتر می پسندیم و با دید نوسان خاور از سوی دیگر خدیزل هم گزارش خوبی زد خدیزل استارت فروش را زد و فروردین عددی داشت در اردیبهشت به فروش 3914 میلیارد ریالی رسید و 2 ماهه 4047 میلیارد ریال فروش زد .مدت مشابه قبل 860 میلیارد ریال بود و رشد خوبی داشته
خود خبهمن هم بااین قمیت ها و شایعه عرضه 2 محصول در بورس کالا جالب می شود
دارویی های جذاب
در برخی نمادهای دارویی جذابیت خوبی ایجاد شده است دارویی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته وبا دید میان مدت صعود خوبی خواهند داشت
دارو جابر به کف قیمتی خود واکنش نشان داد سهمیکه مالکیت دارویی دانا را دارد وسهامدار درصدی بوده و رشد دارویی دانا سببرشد ارزش ذاتی این سهممی شود دجبار تا قیمت های 1400 الی 1450 تومان جای رشد قیمتی را دارا می باشد
دتماد به قیمت های 4000 تومانی رسید کف قیمتی سهم همین سطوح بوده و سود سازی خوبی در انتظار سهم است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی و برگت مناسبی در انتظار سهم است
دارویی فارابی فروش خوبی در 2 ماهه داشت سود امسال دو شرکت پخش هجرت و دکپسول همجهش بالایی خواهد داشت برای سال 1400 سهم شایعات سود 150 تومانی و برای امسال شایعات سود 250 تومای دارد قیمت های 1250 تومانی فرصت خرید خوبی در سهم بوده و دفارا توانایی صعود خوبی خواهد داشت
والبر که خبر افزایش سرمایه را رو کرده است مورد توجه میتواند باشد . دراین سهم هئیت مدیره با افزايش سرمايه از محل مازاد تجديد ارزيابي طبقه سرمايه گذاري در شركتهاي فرعي اين گروه موافقت نمود.اجراي اين افزايش سرمايه منوط به اخذ گزارش كارشناسي و اخذ مجوزهاي مربوط از سازمان بورس و ساير تشريفات قانوني است . به نظر بادید میان مدت یکی از گزینه های خوب بازار است .
دیگر سهم امروز و صف خرید طور بازار کاسپین بود . کاسپین که واقعا گزارش خوبی در فروش داشت سهم میتواند جالب باشد به خصوص در گزارش های پیش رو کاسپین رشد خوبی در فروش داشت فروردین 760 میلیارد ریال فروش زده است و اردیبهشت 901 میلیارد ریال و 2 ماهه 1661 میلیارد ریال بود سال قبل 2ماهه 635 میلیارد ریال فروش داشت
پالایشی های بی تفاوت
در نمادهای پالایشی روند بی تفاوتی را شاهد بودیم نفت 120 دلاری و عدم واکنش سهام پالایشی به این قیمت های جهانی نفت و پتانسیل های ناشی از این امر را دنبال کردیم
شبندر همچنان اسیر قیمت های 900 تومانی شده است سهم نه پایینی دارد نه میلی به رشد قیمتی شبندری که توان سود سازی خوبی برای امسال داشته و با این سود سازی رشد قیمتی خوبی هم می تواند در دور بعدی اغاز شود
بازار در انتظار شپناو گزارش سهم است شایعات سود بالای 90 تومانی و حتی سود 100 تومانی برای سال1400 و سود 130 به بالا برای امسال باعث جذابیت در شپنا شده است این سهم تا قیمت های 720 و سپس در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 800 الی 860 تومان جای صعود دارد
در شبریز هم شاهد نوسانات ارامی بودیم این سهم حمایت 2200 تومانی داشته واین سهم نیز در انتظار مشخص شدن سود سازی سهم در 12 ماهه به خصوص مشخص شدن سود سرمایه گذاری های شبریز است تا تخمینی هم از سود امسالش داشته باشد
چهارگوشه بازار
شدوص با صف خرید همراه شد و نشان داد توانایی های خوبی دارد سهمیکه بارها توصیه به خرید شده بود سهمدو هدف قیمتی 1450 و 1600 تومانی دارد سهمی که امسال 250 تومان سود داشته و سود سازی خوبی دارد شدوص با دید میان مدت در وضعیت خوبی به سر برده امروزدر این بازار هم صف خرید بود
پست بانک که به زودی از توکن رمز ارز ریالی رونمایی خواهد کرد با رشد قیمتی به سمت مقاومت 420 تومانی می رود کف قیمتی 400 تومانی در سهم بسته شده و بازار انتظار سود سازی خوبی هم از وپست در 3 ماهه دارد
پسهند رشد خوبی را تجربه کرد سهم پس از مجمع درقیمت های 3200 تومان معرفی شد و در حال رسیدن به قیمت های 4200 تومان است در قیمت های 4200 تومانی سیو سود مناسب است پسهندی که شایعات سود 700 تومانی به ازای هر سهم دارد
امروز گروه پتروشیمی خوب معامله میشد هر چند دلار نیمای نزولی فضای سختی را رقم زده است ولی واقعا برخی گزارش ها خوب است
در گزارش پتروشیمی ها شیران بد نبود و میتواند زیر نظر باشد سهم در دی در اولین ماه سال مالی به فروش 3492 میلیارد ریالی رسیده است و بهمن به 4638 میلیارد ریال و اسفند با کمی افت 3948 میلیارد ریا ل وفروردین 5102 میلیارد ریال و اردیبهشت 7348 میلیارد ریال بوده است و 5 ماهه 24529 میلیارد ریال فروش داشته است . شغدیر هم گزینه خوبی است و گزارش ها و حاشیه سود بدی نداشت این سهم نیز شرایط خوبی را دارد
مارون هم واقعا خوب بود مارون یکی از انها بود مارون در فروردین 26131 میلیارد ریال فروش داشت و 34480 میلیارد ریال فروش داشته است در اردیبهشت 2 ماهه 61625 میلیارد ریال فروش داشته که نسبت به مدت مشابه قبل کمی افزایشی شده است
امروز بوعلی تا سقف قیمت و صف خرید هم رفت بوعلی دیگر گزینه ای بود که واقعا خوب و عالی عمل کرد بوعلی یک اردیبهشت خاص داشت
در فروردین به عدد 16115 میلیارد ریالی رسیده است و نرخ فروش صادراتی ۲۲۱,۱۱۶,۰۶۹ ریال بود در اردیبهشت به 47406 میلیارد ریال رسیده و 2ماهه 63345 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل 26072 میلیارد ریال بود فروش خاص ريفرميت این عدد فروش خوب را رقم زده است
پارس هم گزینه خوب دیگر بازار بود و او هم عالی ظاهر شد پارس ۲ماهه اخیر خوب بوده سهم در فروردین ۵۵۴۱۰ میلیارد ریال فروش داشته است و نرخ استایرن منومر ۳۵۱,۰۲۷,۸۷۶ ریال بوده است . اردیبهشت ماه این عدد ۵۸۹۱۰ میلیارد ریال بود و نرخ فروش استایرن منومر۳۱۷,۲۰۳,۳۴۵ ریال بوده
۲ماهه به عدد ۱۱۴۳۲۰ میلیارد ریالی رسیده است و مدت مشابه قبل ۶۳۴۴۲ میلیارد ریال بوده است به نظر پارس و بوعلی گزینه های جالب یدر بازار هستند . واقعا پتروشیمی ها عالی کار کردند در برخی گزارش ها خوش درخشیدند
در بین سیمانی ها وضعیت بنیادی بد نیست و سهم خوب هم زیاد است یکی از سهم ها سفار است که گفته می شود بحث افزایش سرمایه از تجدید را دارد و میتواند ازاین نظر مورد توجه باشد
روغن موتوری ها را هم امروز خوب خریدند شرانل شبهرن و شسپا ! بین این 3 ما بیش از همه شسپا را می پسندیم و میتواند جالب باشد یک فروش خوب را در اردیبهشت ثبت کردسهم فروردین به فروش ۸۶۳۵ میلیارد ریال رسیده بود اردیبهشت با رشد 15751 میلیارد ریال فروش داشت 2ماهه به 24386 میلیارد ریال رسیده است و مدت مشابه این عدد 16975 میلیارد ریال بود بین شبهرن و شسپا میتوان انتخاب کرد و البته شسپا را بهتر می بینیم
باتکی ها بد نبودند هر چند انها نیز منفی شدند به خصوص وبصادر که صف فروش بود . دراین گروه سامان خبرهای خوبی دارد و شناسایی 700 ریال سود را شنیده می شود ونوین هم همینطور و او هم میتواند بعد از گزارش جالب باشددراین گروه تراز وبملت واقعا بازهم خاص است در اردیبهشت ماه 57627میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 33427 میلیارد ریال سود سپرده دارد و تراز مثبت است و 2ماهه 47883 میلیارد ریال تراز مثبت است. صحبت از 740 ریال سود اعلامی توسط وبلت است . در مجموع با دید نوسان منفی فردا وبصادر هم بد نیست
امروز اسیا تک هم صف فروش شد ولی به نظر روزهای بعد سهم جمع می شود . اگر فرض کنیم تارگت های اسیاتک همان نصف ارزش بازار های وب باشد رسیدن به اعداد 3500 و 4000 میلیارد تومان برای اسیاتک سقف قیمت سهم است . قبل ترهم گفتیم ازاینجای به بعد اسیاتک کمی پر ریسک است و ممکن است با چالش های متعددی همراه شود در این گروه شاید خود های وب هم بهتر باشد . در فروردین با فروش 2036 میلیارد ریالی مواجه شده بود و اردیبهشت این عدد 2054 و 2 ماهه 4091 میلیارد ریال بوده کل عدد درامد سال قبل 26233 میلیارد ریال بوده است در حال حاضر شاید حتی فروش اسیاتک و خرید های وب در منفی ها گزینه خاص تری باشد
[/ihc-hide-content]


