جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار امروز شنبه 7خرداد 1401

گزارش بازار امروز شنبه 7خرداد 1401

نوید خاندوزی
می 28, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار امروز شنبه 7خرداد 1401

گروگان بلوک ها !

بازار امروز با هزارامید و آرزو از رشد نرخ ارز و حرکت  بازارهای جهانی گرفته و از همه مهم تر معاملات خوب روز چهارشنبه  آغاز به کار کرد ولی همان ابتدا  با پخخخ کردن خودرویی ها  صف فروش شدند و بقیه بازار را هم با خود پایین کشیدند . این که در حاشیه بازار چه خبر است و خودرویی ها قرار است چه کنند  کمی خاص است ولی به نظر بازار این  روزها  گروگان  بلوک بازی این دو سهم  شده و همین موضوع  باعث افزایش فشار فروش در بازار شده است  . امروز دومینو  وار ابتدا ورنا بعد  وساپا  و بعد خودرو و خساپا و بعد هم  کل بازار کم کم  به سمت منفی ها امدند تا  خبرهای مثبت بازار به حاشیه  برود  و کسی به ان  فکر نکند  . امروز در کل روز سختی بود ولی هنوز نقطه امید بازار حجم است  . هنوز حجم  بالای 5هزار بوده و امید  بازار به این  افزایش حجم ها ست وگرنه حال و روز بازار که خیلی خوش نیست و دل و دماغی ندارد …

این گره خوردن کل بازار به خودرو وپالایش کاری است که  شده و نمی شود حالا که وسط بازی هستیم برگردیم و از ان انتقاد کنیم  این  روزها  باید  فقط سعی کرد  آمار و اتفاقات بلوک های پیش رو  را که  بازار به ان  چشم دوخته  شفاف تر کرد و صد البته  بازار طی روزهای اتی کم کم ازاین  دو گروه نیز میتواند  فاضله  بگیرد  .

بازار را در حالی در اولین روز هفته پیش می بردیم که تحولات مختلف ارزی و جهانی و کدالی روی سر بازار ریخته شده و همه انتظارات دیگری از این هفته داشتند ولی روز اولش محقق نشد …  هفته ای که پشت سر گذاشتیم هفته اصلاح برای بازار بود به این معنی که اکثر سهم ها و شرکت ها با اصلاح قیمتی مواجه بوده و حتی آن نظریه اصلاح زمانی هم برای بازار و شاخص رخ داده بود اما اتفاق اصلی برای دو موتور محرک بازار یعنی خودرو پالایش رخ داده که هر دو تا این هفته و این روز  اصلاحی بود و حالا کمی با توجه به فضای فعلی بازار روند تند منفی انها  نگران  کننده شده است !   هرچه این روند مبهم تر باشد و اصلاح نشود فشار روی بازار بیشتر خواهد شد ولی  معتقدیم کم کم موعد برگشت آنها فرا رسیده و بعد از اصلاحی که داشتند قدرت رشد و پرش بیشتری را می توانند تجربه نمایند و این موضوع کمک حال بازار خواهد بود و بقیه بازار را نیز با خود بالا میکشند  ولی لازمه ان  محقق شدن اخبار خوب انهاست وگرنه با این دست فرمان  بی خبری چند منفی دیگر هم مهمان می شویم ! اصلاحات اخیر قیمت ها میتواند فرصت خوبی برای این هفته باشد که با یک محرک خبری روند بازار را تغییر و گذر از مرز یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد را برای بازار آسان تر کند گذری که این هفته به شدت درگیر آن خواهیم بود و احساس می کنیم این بار انرژی جمع شده در بازار می تواند فضای بهتری را رقم بزنند . امیدواری ما به بازار زیاد است ولی امیدداریم بقیه هم همین طور نگاه کنند !

در سوی دیگر گزارش های ماهانه به شرکت ها نیز اعداد خوبی را نشان میداد و به نوعی تایید کننده این موضوع بود که وضعیت فروش شرکت ها در شرایط نرمال و خوبی قرار دارد البته باز هم تاکید میکنیم بعد از رخدادهای گزارش ۱۲ ماهه معتقدیم شرکت‌ها باید حاشیه سود را افزایش دهند تا نظر بازار جلب شود و با فضای فعلی فروش اتفاق خاصی در سود رقم می خورد .

همه این موارد را گفتیم ولی برخی میگویند این منفی بازار طبیعی است و دلیل ان  ریسک هایی است که روی سر بازار است .  ریسک های متفاوت همچنان پیش روی بازار است یکی از آنها که ذهن بازار را درگیر کرده و به نظر کم کم بازار را آزار می دهد همان چیزی است که چهارشنبه به آن اشاره داشتیم اختلاف دلار نیما و دلار آزاد رفته رفته بیشتر شده و با توجه به اهمیت دلار نیما برای دولت و مردم حالا این  ریسک شرکت ها که نمی توانند ارز خود را با نرخ معقولی تسعیر کنند کم کم در چشم بازار می آید. دولت دلار 25 تومانی را میگیرد و بازار دلار 31 نزدیک شده است !

البته امیدوار بودیم با توجه به رفتار دولت این نرخ ها در حاشیه مشخصی به هم نزدیک شوند اما حرکات اخیر و این چند هفته اخیر دولت نشان داد خیلی منطقی برای این موضوع وجود ندارد و باز هم نرخ گذاری دستوری در دستور کار قرار گرفته و باز همان اش و همان کاسه و باز در دیزی جیب شرکت ها باز است

به نظر این حق سهامداران است که نسبت به این موضوع معترض  باشند چرا که دولت همه جور جیب شرکت ها را زده و حالا به نرخ تسعیر ارز  سیده است حالا فردا دولت میخواهد واردات خود را انجام دهد حتماً عرض این واردات را نیز باید از جیب سهامداران داده شده و با دلار ارزان به جیب عده‌ای واسطه وارد شود.  دولت مگر نمی گوید نفت میفروشد و درآمد نفتی دارد درآمد نفتی و درآمد خود را با نرخ ارز نیما تسعیر کرده یا صرف واردات مواد غذایی و دانه های روغنی و غیره نماید و به شرکت ها اجازه رقابت در سامانه نیما برای فروش ارز را بدهند

به هر حال  بازار هنوز نگران است و ریسک های متعددی را  روی سر خود می بیند  شما  به خرداد های همین چند وقت  نگاه کنید از شلوغی های مختلف تا حوادث مردم  زجر دیده ابادان ، از موضوع نفت کش ها و یونان  تا  برجام و … از قطعی برق تا  دخالت های دولتی در نرخ ها و همه و همه  ریسک هایی است که  روی سر بازار است ولی این  را هم بگوییم بازهم میگوییم در حال حاضر دارایی که به نسبت سایر دارایی ها خود را با تورم پیش نبرده و عقب افتاده است همین  بازار سرمایه است  …

فقط یک نکته مهم  را عرض کنیم اگر واقعا  به دست  نامرئی که بازار را هدایت میکند اعتقاد داشته  باشیم این توصیه را هم باید بکنیم که نباید گذاشت اعتماد نسبی به وجود امده از بین برود . بی شک  رفع ابهامات خاص و مهم بازار یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که این روزها میتواند  اغاز شود از خودرو  بگیر تا  پالایش و  …

بگذریم و سراغ  بازار امروز برویم که چنگی به دل نمید و به ج 15 20 دقیقه اول بازار بقیه  بیشتر مرثیه  برای خودرویی ها و اثرگذاری منفی در بقیه  بازار بود

.

ساختمانی ها یک بام و دو هوا

در نمادهای ساختمانی شاهد روند نوسانی اینگروه بودیم به طوری که سهام ساختمانی با اقبال و روند صعودی خوبی همراه شده اند

در این گروه ثغرب همچنان مقاومت های خود را در حال شکستن بوده و با صعود قیمتی خوبی همراه شده است این سهم می تواند تا قیمت های 620 تومان در صورت شکست مقاومت پیش روی خویش صعود داشته باشد

ثتران 320 تومانی فرصت خرید نوسانی خوبی می باشد سهم در رنج قیمتی 320 الی 360 تومان در نوسان می باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و روند میان مدت صعودی خوبی دارد کف قیمتی 320 تومانی بسته شده و سهم در بین سطوح 320 الی 360 تومان در نوسان است

ثاخت هم راه رفته را برگشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و ان ای وی بالایی دارد رشد قیمتی خوبی در شرکت های ساختمانی سهم روی داده و سهم مستعد رشد قیمتی و واکشن به حمایت 220 تومانی می باشد

سرمایه گذاری های پرپتانسیل

در نماد سرمایه گذاری اتیه دماوند شاهد تشکیل صف خرید خوبی بودیم این سهم اوضاع خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی با هدف قیمتی 1250 و 1400 تومانی انتظارش را می کشد تعدیل مثبت بالا و سود سنگینی که در انتظار سهم است سبب شده تا واتی مورد توجه واقع شود

سرمایه گذاری پتروشیمی هم که اصلاح خوبی کرده بود با برگشت روند همراه و مثبت شد این سهم تا قیمت های 1200 جای رشد دارد و سپس متعادل می  شود وپترو هم ارزش ان ای وی بالایی داشته و با 50 درصد از ان ای وی خود در حال معامله است

در نماد وصنا سهم که تا قیمت های 400 تومان بالا رفته بود ودرقیمت های 320 تومان معرفی شده بود باز در مسیر اصلاحی به کف قیمتی 300 الی 320 تومان در حال نزدیک شدن است این سهم اوضاع بنیادی خوبی  داشته و بازار به دنبال صحت و سقم شایعات فروش بلوکی سهام بانک اقتصاد نوینش می باشد

در بزرگان شستا و وغدیر و ونیکی و حتی وصندوق و تاپیکو هم جالب هستند منتهی نه با دید نوسان و باید کمی صبر روی انها داشت . به خصوص شستا و غدیر که فکر میکنیم بازدهی خوبی را داشته باشند .

در بین کوچکترها وخارزم واقعا شرایط خوبی داشت و گزارش خوبی هم زده است وخارزم در اردیبهشت 698 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته ۴,۹۲۶,۳۵۱ میلیون ریال تا اردیبهشت سود مجمع محقق کرده است

ونفت هم گزارش خوبی را زده است کنترل گاز اکباتان از زیر مجموعه های ونفت در 12ماهه 653 میلیارد ریال سود خالص داشته است

وسپه نیز با این گزارش های خوب عملکرد خوبی را با توجه به قیمت دارد وسپه در اردیبهشت 227 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته 5209057 میلیون ریال تا اردیبهشت سود مجمع محقق کرده است

و سراخر در بین متوسط های بازار وتوسم عالی بود وتوسم در اردیبهشت 703 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته ۱,۱۱۰,۹۰۵ میلیون ریال تا اردیبهشت سود مجمع محقق کرده است

 

غذایی های خاص

در نمادهای غذایی امروز عرضه ها زیاد بود اما بودند برخی نمادهای غذایی خاص که وضعیت خوبی داشته و در موقعیت مناسبی به سر می بردند

در نماد صنعتی بهشهر همانطور که پیش از این نیز اشاره داشتیم سهم جای زیادی برای رشد نداشته و فعلا درقیمت های 400 الی 460 تومان در نوسان است سهمی که اوضاع بنیادی خوبی داشته اما فعلا سود سازی سهم در حد 60 تا 70 تومان بوده و قیمت سهم با توجه به سود حاصله مناسب است

در مهرام شاهد صف خرید خوبی بودیم پیشبینی 2 برابری فروش برای سال جاری و شایعات سود 300 تومانی سهم را مهمان صف خرید کرد سهمی که تا قیمت های 1400 الی 1500 در گام اول و در گام بعدی با توجه به توان سود سازی بالا تا سطوح 1800 تومان جای رشد دارد شنیده می شود شرکت در تدارک افزایش سرمایه 500 درصدی از تجدید ارزیابی نیز می باشد

غزر نتوانست رشد قیمتی بیشتری از قیمت های بالای 1000 تومان تجربه نماید سود امسال سهم به سود 150 تا 160 تومان خواهد رسید و قیمت های فعلی سطوح مناسب تعادلی سهم می باشد غزر تعدیل مثبت خوبی دارد اما رشد قیمتی خوبی نیز تجربه کرده است با این که سهم  واقعا  فروش خوبی را داشت غزر در فروردین با فروش ۳۶۳ میلیارد ریالی مواجه بود که اردیبهشت به رشد قابل توجه 3982 میلیارد ریالی رسیده و 2 ماهه 4345 میلیارد ریال بود . مدت مشابه سال قبل 2971 میلیارد ریال بوده است

افت فشار دارویی ها

در نمادهای دارویی شاهد فشار عرضه ها بودیم به طوری که این عرضه های سنگین سبب شد تا برخی نمادهای گروه به فاز اصلاحی فروبروند

در نماد دارویی جابر فشار فروش سهم بالا و علی رغم رشد قیمتی زیر مجموعه عرضه شده اش یعنی داروی یدانا فشار فروش سهم بالا می باشد این سهم حمایت 1100 و مقاومت 1250 الی 1400 تومانی را دنبال می کند

دسانکوبه سمت کف قیمتی 1000 الی 1050 تومان می رود سهمی که علی رغم رونمایی از تولیدات جدیدش با فشار عرضه ها همراه می باشد این سهم هدف قیمتی 1250 تومانی  داشته و رشد قیمتی خوبی در صورت واکنش به حمایت خود دارد

در دارویی کوثر سهم با اصلاح قیمتی به سوطح 320 تومان رسید این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی دارد اما بیشتر دکوثر در انتظار ازاد سازی ارزی بوده و این ازاد سازی کمک زیادی به رشد میان مدتی سهم خواهد کرد

انصافا دتماد  شرایط خوبی را داشت هم در گزارش هم در وضعیت  فروش سهم  در فروردین به فروش 478 میلیارد ریالی رسیده و اردیبهشت 1034 میلیارد ریال بود و 2 ماهه 1513 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه 1593 میلیارد ریال بود

دتوزیع هم انصافا شرایط خوبی را داشته و با دید میان مدت بد نیست دتوزیع رشد خوبی در درامد داشته و فروردین امسال با فروش 8014 میلیارد ریالی مواجه بود و اردیبهشت 8397 میلیارد ریال بود که 2ماهه 16411 میلیارد ریال فروش داشت .کل درامد شرکت در سال مالی قبل 90064 میلیارد ریال بود

پالایشی ها و نفت 120 دلاری

پالایشی ها علی رغم رشد قیمت های جهانی نفت تا استانه قیمت های 120 دلار امروز را با فشار عرضه های سنگینی همراه بودند رفتار نفت و تحولات رشد کرک اسپرد دوباره گازوئیل اوضاع را بهبود بخشیده و طبق برخی شنیده ها اولین فاز تغییرا اصلاحی در گزارش پالایشی ها در این هفته ارائه شده و میتواند فضای این گروه را تحت تاثیر خود قرار دهد . قیمت ها نیز خوب اصلاح کرده و بهانه ای برای این حرکت می شود

در شپنا سهم در قیمت های 680 تومان نوسانی بود این سهم اوضاع بنیادی خوبی دارد اما فشار فروشش هم بالا بوده و تا زمانیکه گزارش سهم منتشر شود شپنا به روند نوسانی خود ادامه خواهد داد

در شبندر سهم درقیمت های 900 تومان روند ارامی داشت سهمی که با این قیمت های فعلی نفت برای سال جاری درخشش خوبی از خود نشان داده و رشد قیمتی قابل توجهی خواهد داشت شبندر فعلا ارزش ذاتی و هدف 1000 تومانی را دنبال می کند

شتران هم با روند منفی همراه بود سهم کفقیمتی 520 و اهداف 560 و 620 تومانی دارد این سهم نیز اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در بازه میان مدت را تجربه خواهد کرد شتران انتظار یک تعدیل خوب در گزارش حسابرسی شده خود دارد

چهارگوشه بازار

پارس سوییچ گزارش خوبی داشت و با فروش خوبی همراه شد این سهم وضعیت خوبی  داشته و رشد قیمتی خوبی دارد سهمی که امسال 300 تومان سود و ارزش ذاتی خوبی دارد قیمت های 2000 تومانی را به عنوان تارگت خود دنبال می کند

دراین گروه بنیرو  بترانس هم جالب بودند  . هردو سهم هم با دید نوسان و هم با دید میان مدت در گروه برق فضای خوبی را دارند و میتوانند مورد توجه باشند هردو گزینه را در بازار زیر نظر بگیرید صد البته بترانس شرایط خاص ترو بهتری را دارد

کپرور فرصت بسیار خوبی را ایجاد کرده است سهم بار دیگر به کف قیمتی حمایتی 1050 تومانی رسیده است سهمی که امسال طرح های توسعه ای خوبی را اجرایی می کند و سود سازی خوبی دارد این سهم تا قیمت های 1200 تومان رشد قیمتی را تجربه خواهد کرد گزارشات خوبی در پیش روی سهم است

حخزر با خبر برنامه ساخت 3 کشتی جدید و قرارداد با صدرا در این خصوص از یکسو و خبر حمل کالا ازروسیه به ایران و بلعکس با صف خرید همراه شده است امسال سهم متحول و هم فروش و هم سودش به سطح بالایی می رسد فعلا هدف قیمتی سهم سطوح 2200 تومان بوده اما تارگت های میان مدتی قوی تری دارد

در این گروه  حتاید که گزارش های خوبی داشته است و افزایش 45% تعرفه ها را شاهدیم و در فروردین با درامد 556 میلیارد ریالی آغاز کرد و اردیبهشت همین بود و 2 ماهه 1112 میلیارد ریال بوده است به نظر این سهم نیز باید زیر نظر باشد . در حفارس هم وضعیت خوب است از افزایش و تعدیل نرخ ها خبرهای خوبی میرسد ولی سهم همچنان زیان ده است . حفارس در فروردین با فروش 1210 میلیارد ریالی و اردیبهشت 1798 میلیارد ریالی عدد خوبی را ثبت کرد و 2ماهه 3009 میلیارد ریال فروش و درامد داشته است کل سال قبل این عدد 7495 میلیارد ریال بود فکر میکنیم امسال بالاخره حفارس سود اور شود

در گروه کاشی فروش ها جالب بودهو باید  توجه  بیشتری کرد . در کلوند فکر میکنیم امسال 4500 ریال سود را داشته باشد و این اتفاق خوبی است در سوی دیگر کساوه قرار دارد و او نیز شرایط بدی را امسال نخواهد داشت  کساوه در فروردین با فروش ۱۹۸ میلیارد ریالی مواجه بوده است اردیبهشت به عدد 1032 میلیارد ریالی رسیده و 1231 میلیارد ریال فروش داشت . 2ماهه قبل 803 میلیارد ریال بود
سراغ کحافظ می رویم که فکر میکنیم شرایط بدی ندارد سهم در فروردین به فروش 361 میلیار ریالی رسیده و اردیبهشت 626 میلیار ریال است 2ماهه 952 و مدت مشابه سال قبل 467 میلیارد ریال بود .  در بدترین حالت یک اصلاح میکند و تا 4500 4600 ریال می اید و باردیگر مورد توجه خواهد بود  به نظر فروش های این  شرکت نیز بد نیست . هر 3 کاشی را به طور ویژه زیر نظر بگیرید و شاید داشتن یکی از این 3 در پرتفوی بد نباشد

بازاردر برخی سهم های کوچک که گزارش های خوبی داشته باشند میتوانند بهتر عمل کند در کفرا یکی از انهاست  . کقزوی امروز بست ان هم عملکرد خوبی داشته است  .   در سوی دیگر کفپارس هم گزارش بدی در فروش نداشت اسفند 233 میلیارد ریال بود و در فروردین 145 میلیارد ریال بوده است و اردیبهشت 246 میلیارد ریال بوده است 5 ماهه 1114 میلیارد ریال فروش داشته است به نظر شرایط خاصی را در سهم داریم و میتواند 700 ریال سود را ببیند اگر  سراغ کهمدا برویم این سهم نیز جالب است  شرایط او بد نیست  و  او هم گزارش بدی نداشت و کهمدا 3ماهه اخیر خوبی داشته است

در گروه  سنگ آهن  شرایط خاص است امروز یک اتفاق ویژه رخ داد  و معادن  باز شد اول بگوییک که  با دید میان مدت  وامید را همچنان توصیه میکنیم و از سوی دیگر ومعادن در قیمت های فعلی از دید ما جالب است  سهم حتی اگر تقسیم  سود خاصی نداشته  باشد گزارش خوبی را میدهد ومعادن در روز بدی باز شد وگرنه  قابلیت های خوبی را دارد

گروه سیمان شرایط خاص و خوبی را داشت در ماهانه ها هم عملکرد خوبی را ثبت کرد . در سیمان خوزستان طبق معمول گزارش ه خوب بود سخوز در فروردین با فروش 1393 میلیارد ریالی مواجه بود و 823 میلیارد ریال فروش صادراتی داشته است .اردیبهشت به 1211 میلیارد ریال رسید و 2 ماهه 2605 میلیارد ریال فروش داشته است مشابه قبل 1614 میلیارد ریال بود . علاوه بر سیمان هگمتان به نظر سشرق هم شرایط خوبی را دارد سشرق در اسفند به فروش 669 میلیارد ریالی رسیده است و فروردین 534 میلیارد ریال بوده است و اردیبهشت 626 میلیارد ریال
8 ماهه 4586 میلیارد ریال است و مدت مشابه قبل 3471 میلیارد ریال است

خودریی ها امروزخوب نبودند ولی نکته مهم تحولاتی است که شنیده می شود و گویا بحث بلوک  به  زودی راه می افتد و این هفته  برای خساپا کار نهایی می شود  .

در بین  بزگرترها فولاد و فملی گزارشی عالی هستند

فولاد مبارکه هم رکورد شکست و واقعا عالی بوده در فروردین به عدد 120678 میلیارد ریال رسید و نرخ ۱۹۸,۵۳۳ ریال شد در اردیبهشت 173612 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ ۲۰۲,۵۲۶ ریال و 2 ماهه 294291 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل 215355 میلیارد ریال بود

سراخر فملی هم با این فروش ها و این اتفاقات گزارش های خوبی دارد فملی در فروردین 43024 میلیارد ریال فروش داشت و 16هزار تن کاتد فروخته است و نرخ فروش صادراتی ۲,۶۸۴,۱۶۶,۹۶۷ ریال است . در اردیبشهت با رشد 81319 میلیارد ریال شده است و نرخ فروش صادراتی ۲,۷۸۰,۶۱۸,۶۹۵ ریال و 12700 تن صادر کرده است .جمع فروش 12ماهه 124344 میلیارد ریال بوده و مدت مشابه قبل 69388 میلیارد ریال بود

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم