[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازار امروز سه شنبه 3 خرداد 1401
حواسم هست !
امروز بازار سعی میکرد خود را از فضای منفی که ایجاد شده به خصوص برای گروه خودرو دور کند و صد البته تا حدودی هم موفق بود و اگر بازار بتواند حتی برای مدت کوتاهی این وابستگی عمیق خود را به خودرویی و پالایشی کم کند مسیر بهتری را پیش می رود ولی چه کنیم که انکار کودک را از شیر میگیرند و این وابستگی طی این مدت زیاد و قطع شدن ان با مصیبت هایی همراه است و سخت خواهد بود
امروز بازار یک چشمک ریز را به مثبت ها زد و فضای خوبی را به وجود اورده بود .دیروز نکات مهمی را در مورد فضای بازار و این که نگران کننده نیست نوشته بودیم و البته در یک بخش نوشته بودیم شبیه سال 99 که برخی بد متوجه شدند و لازم است یک باردیگر عین همان جمله را تکرار کنیم که واقعا ان مقطع کجا و امروز کجا ! در ان مقطع همه با اطمینان نسبی می گفتند قیمت ها بالاست و ارزندگی نیست و جریان پول بازار را هدایت میکرد و حالا این جریان ارزندگی در مسیر فعلی نقش بسیار مهمی را دارد. مسیر بازار سال 99 با امسال فرق میکند و بهتراست کمی هم در مورد این صحبت کنیم …
حسی به طور قوی در بی برخی فعالان بازار در جریان است که دست اندر کاران بازار خیلی علاقه ای به حرکت تند و سریع بازار نداشته و دوست دارند در یک مسیر ارام حرکت کنیم . یک باراین موضوع را بیان کردیم که خیلی حس خاصی به این نظریات نداریم ولی اگر هم چنین فرضی وجود داشته باشد به نظر تا وقتی که بازار قربانی این طرز فکر نشود و دست های پنهان بازار را به سمت یک مسیر معقول هدایت کند و دست نامرئی هوای بازار را داشته باشد بد نیست ولی اصل موضوع قابل پذیرش نیست اما بپذیرید که برخی اوقات بازار ما هنوز انقدر حرفه ای نشده و لازم است تا این دست نامرئی گاهی اوقات وجود داشته باشد .
مطالب دیروز سایت و کانال در مورد گزارش بازار و بحث نگران بودن یا نگران نبودن نکات بسیار مهمی را دارد اگر دقت کرده باشید در بحث اینکه حواس برخی به بازار هست روی دو موضوع مصاحبه اخیر و صندوق توسعه صحبت کردیم و دیروز رئیس سازمان خصوصی سازی هم وارد گود شد تا در مورد این موضوع صحبت کرده باشد و یا صندوق توسعه دیروز و چند روز گذشته به طور کلی خریدهای قوی را داشت از همین روست که معتقدیم بازار نه اینکه نگرانی نداشته باشد اما آن نگرانی که برخی از ریزش های سنگین صحبت میکنند به نظر در چهره بازار دیده نمی شود مگر اتفاقات عجیب و غریبی رخ دهد و احساس میکنیم آن دست نامرئی که وجود دارد همچنان بازار را هدایت و حمایت خواهد کرد…
اما در روزهای پیش رو اتفاقات مهمی می تواند برای بازار رخ دهد . بسیاری منتظر گذر از مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد هستند به نظر با گذر از این مرز چند اتفاق رخ خواهد داد و میتواند فضای متفاوتی برای بازار رقم بزند و البته گذر ازان نیاز به محرک های قوی است . مهمترین آن باز شدن ابهام و اتفاقات از دو گروه پالایش خودرو است ادامه انتشار گزارش های خوب ماهانه و همچنین گزارش های خوب ۱۲ ماه نیز می تواند موثر باشد و از همه مهم تر طی این مدت دولت نباید شمشیر به بازار زده و زخم های قبلی را برای یادآوری باز کند به نظر اگر این اتفاقات رخ دهد ما با این حجم معاملات و این اتفاقات گذر از مرز 1.6 را به زودی خواهیم دید اما این حرکت شارپ و سریع نخواهد . هنوز گزارش ها نگران کننده است هر چند ماهانه های خوبی راهی بازار می شود
اما پس ذهن بازار بسیاری معتقدند بازار این روزها حس خوبی ندارد و این حس از جهات مختلف به بازار وارد شده یکی از مهمترین دلایل آن رفتار دولت است و البته به نظر رفتار برخی بازیگران که در بلوک هایی مثل بلوک خودرو سایپا نمایان است و رفتار آنها به نوعی این حس را منتقل میکند که بخشی از بازار خواسته یا ناخواسته گروگان این بلوک ها هستند و به نظر تا مشکلات این صنعت و این دو شرکت و بلوکها حل نشود بازار به این راحتی واکنش مثبت نشان نخواهد داد
اگر قصد کمک به بازار را داریم حل کردن حواشی دو گروه پالایش خودرو می تواند نقش بسزایی در این موضوع داشته باشد به نظر مهمترین اتفاق و رویداد این است که از شرکت هایی که گزارش های جالب و جذابی ندارند خواسته شود تا توضیحات کاملی در مورد گزارش و یا سناریوهای احتمالی آن ارائه دهند اما یک نکته دیگر هم وجود دارد گزارش ها یک حاشیه بعد از انتشار دارد طی مدت اخیر در برخی روزها بحث شرکت های کوچک و بزرگ بازار داشتیم !! حالا گزارش ها منتشر شده و بسیاری از این شرکت ها با هر سایز و اندازه ای ! با دست خالی سودآوری مواجه شدند سهامداران آن ها می بینند که اوضاع آنطور که فکر میکردند نیست چند حالت وجود دارد ! یا باید چشم انداز خاصی از افق سودآوری برای آنها ترسیم شود ، یا جریان پول قوی و بسیار خاصی به دل بازار بزند و این شرکت ها را بخرد و یا احتمال آخر ، اصلاح احتمالی این شرکت ها فرا رسیده است
اگر رفتار سوم حتی محقق نشود به نظر رفتار عاقلانه هر سهامداری است که با بررسی صورتهای مالی و وضعیت فروش ماهانه و قیمت روی تابلو این تصمیم گیری را در مورد وضعیت قیمت و رفتار روی سهم داشته باشد پس نباید منفعل بود و منتظر معجزه !
باید بسیار مراقب بود که انتشار گزارش های مختلف مسیر بررسی و تحلیل را برای سهامداران باز می کند . بازار به مانند سال ۹۹ نیست که جریان پول بیاید و همه چیز را تغییر دهد ، ممکن است گرفتار بسیاری از شرکتهایی شوید که فضای ارزش بازار و قیمت با سود همخوانی نداشته و به زودی جایی این ریزش و حرکت خود را نشان خواهد داد و این موارد را برای این ذکر می کنیم که بار دیگر بدون در نظر گرفتن اندازه شرکت ها از کوچک یا بزرگ و یا شاخص ساز و غیر شاخص سار به این موضوع دقت کنید و نگاه کنید و آن را در تجزیه و تحلیل های خود لحاظ کنید فارغ از هر چیزی به روند سه ماهه چهارم و گزارش های ماهانه پیش رو دقت بیشتری داشته و آن را در خرید و فروش لحاظ کنید …
و اما سراغ بازار امروز برویم که خوب اغاز کرد کمی موج عرضه گرفت و بعد دوباره معاملات به شکل دیگری ادامه پیدا کرد و فاز عرضه در بازار وجود داشت به نظر برای بازار فردا نه این که عرضه کم باشد ولی فاز فروش در بازار فردا هم هست و به طور کلی با توجه به این موج تعطیلی ها ممکن است نصف و نیمه بازار هم تحت تاثیر باشد .
ساختمانی ها اوج گرفتند
در ساختمانی ها شاهد اوج گیری سهام این گروه بودیم روند مثبت به همراه نوسانات رو به بالا را شاهد هستیم
ثتران با اقبال و رشد قیمتی همراه و برگشت خوبی زده است سهم به سمت سطوح قیمتی 360 تومان در حرکت می باشد این سهم در صورت عبور از این مقاومت تا قیمت های 400 تومان تارگت دارد ثترانی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت روندش کماکان مثبت خواهد بود
ثغرب رشد عالی را تجربه کرده است شایعات فروش یکی از زمین های شرکت سبب اقبال بسیار خوبی در سهم شده است ثغربی که تا سطوح قیمتی 520 تومان جای صعود دارد این سهم فردا بتواند از سد مقاومتش بگذرد رشد قیمتی بیشتری را تجربه میکند
ثالوند با افزایش عرضه ها همراه شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و صعود خوبی در انتظارش می باشد این سهم ساختمانی با شکسته شدن مقاومت 820 تومان جای صعود تا سطوح قیمتی 900 تومان را دارد نکته مهم سهم فروشهای ماهانه مثبت و شناسایی سود بالا می باشد
پالایشی های فراموش شده
در پالایشی ها نمادهای این گروه فراموش شده اند سهامی که همچنان پتانسیل های بالایی داشته و هم برای صورت های مالی 12 ماهه حسابرسی و هم بودجه سال جاری سود های بالایی خواهند ساخت
در شپنا روند نوسانی ارام است اما سهم میلی به اصلاح ندارد برای رشد قیمتی باید در انتظار صورت های مالی 12 ماهه این سهم ماند سهمی که اوضاع خوبی داشته و با دید میان مدت جای رشد قیمتی خوبی با توجه به گمانه زنی های سودش می شود
شبندر به حمایت 860 تومانی رسیده است سهمی که امسال 170 تومان سود و یک تعدیل در گزارش 12 ماهه حسابرسی شده خود خواهد داشت شبندر رشد قیمتی میان مدتی خوبی داشته تارگت 1000 تومانی از دید بنیادی و تکنیکالی دارد
شتران هم ظاهرا به کف قیمتی رسیده است سهم اصلاح بیشتری نخواهد داشت شترانی که سود سازی خوبی داشته و 85 تومان سود ساخته و شنیده می شود با تعدیل نرخ های فروش اسفند ماه این سود به 95 تومان می رسد با چنین سودی شتران واقعا خوب جایی برای خرید در گروه خود قرار دارد
غذایی ها قوت گرفتند
در غذایی ها شاهد خیزش مجدد سهام این گروه بودیم ان دسته از سهامی که در بازار مصرف اقبال خوبی به محصولاتشان شاهد هستند با روند صعودی همراه شده اند
در غبشهر سهم باز صف خرید شد همانطور که پیش تر عنوان شد سهم در رنج قیمتی 400 الی 460 تومان در نوسان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و نوسانات خوبی در این دورنج قیمتی دارد این سهم فعلا شایعات سود 60 تومانی برای سال جاری دارد
زفکا به سود محدوده 75 تومانی برای سال 1400 رسیده است اما برای سال 1401 شایعات سود 140 تا 150 تومانی دارد سهم نیاز به اصلح داشته و پس از اصلاح می تواند مورد توجه باشد این سهم کف قیمتی 1000 تومانی را فعلا به عنوان حمایت قوی دارد
سیمرغ درقیمت های 2600 تومان ارام گرفت و فشار عرضه هایش کاسته شد سهم در انتظار وضعیت بازار فروش خود می باشد با این نرخ ها شرکت سود چندانی حاصل نمی کند شاید افزایش تقاضا و رشد قیمت تخم مرغ تا سقف قیمتی اعلان شده بتواند باز سهم را صدر نشین نماید
سرمایه گذاری های پرپتانسیل
در برخی نمادهای سرمایه گذاری شاهد رونق و رشد قیمتی خوبی بودیم سرمایه گذاری هایی که شاهد رشد قیمتی و صعود خوبی به واسطه پتانسیل های درونی خود می باشند
در نماد سرمایه گذاری خوارزمی سهم درقیمت های 480 الی 520 تومان در نوسان است این سهم اوضاع خوبی داشته و با ارزش ان ای وی بالایی همراه است خوارزمی در صورت شکست قیمت های 520 تومان تا قیمت های 560 تومان جای رشد خواهد داشت خبر اخیر معدن حسابی در وخارزم موثر بود و البته بنیادی خوب یهم دارد .
در نماد سرمایه گذاری توسعه صنایع بهشهر نیز سهم به حمایت خود واکنش نشان داد سهم ارزش ان ای وی بالایی دارد این سهم توان برگشت روند خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی تا استانه قیمتی 920 الی 1000 تومان دارد ان ای وی بالا مهمترین پتانسیل سهم می باشد
شستا در محدوده 100 تومان در نوسان است این سهم فعلا به نظر می رسد به همین روند نوسانی خود ادامه داده و کف قیمتی 100 تومانی و مقاومت 110 تومانی دارد این سهم فعلا به همین روند نوسانی ادامه داده و انتظارات بالایی از سهم نمی رود
خودرویی ها و حمایت قوی
یک باردیگر در مورد خودرویی ها توضیحات را بیان میکنیم . دیروز قربان زاده با این صراحت از مشخص نبودن قیمت صحبت کرد . طی روز گذشته با صحبت با یکی از مدیران سایپا تاکید کردند که بلوک تودلی سایپا ربطی به خصوصی سازی ندارد . قیمت تا چهارشنبه در برخی کمیسیون ها ارزش گذاری شده و در هفته بعد برای اعلام رسمی و جمع بندی به بازار اعلام میگردد . گویا جلساتی با برخی خریداران برگزار شده . در مورد بحث قیمت به اضافه 30% نیز ایشان گفت در تمام معاملات بلوک یک قیمت پایه مشخص می شود و شرط می شود که روز معامله قیمت تابلو به اضافه مثلا 20% یا 30% به شرطی که از مبلغ قیمت پایه کمتر نباشد
در خودرویی ها شاهد حمایت های قوی بودیم سهام این گروه پس از خبرهای ضد ونقیض در خصوص وضعیت نرخ گذاری بلوک هایشان با فشار فروش و امروز بر سر حمایت های مهمی ترمز افت خود را کشیدند
ایران خودرو قیمت های 220 تومان را می شکست با وضعیت خوبی مواجه نمی شد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و وضعیتش روبه بهبود است خریداران قوی از شرکت های صنایع غذایی خواهان این سهم هستند ایران خودرویی که رشد میان مدتی خوبی را در پیش رو دارد
سایپا هم بر سر حمایت 200 تومانی استپ کرد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و حمایت قوی در این سطوح دارد سایپا هم اگر خبرهای نرخ گذاری بلوک 40 درصدیش که جذابیت بالایی دارد صحت داشته باشد توان رشد قیمتی مجدد تا سطوح 240 الی 250 تومان را پیدا میکند
زامیاد به حمایت 920 تومانی واکنش مثبت داشت سهم تحولات بنیادی خوبی داشته و تا قیمت های 1000 و 1100 جای رشد دارد سهمی که اگر گزارش اردیبهشت ماهش نیز به مانند فروردین باشد توان صعود خوبی پیدا خواهد کرد
در این گروه خبهمن با ای خبرها و شناسایی سود زیر مجموعه ها میتواند جالب باشد و خپارس هم گزینه بدی در خاور هم منفی های روزهای بعد جالب می شود
چهارگوشه بازار
شدوص با اقبال و نوسانات مثبت همراه و در این بازار نشان داد سهم بنیادی افت قیمتی نخواهد داشت سهمی که امسال براورد ها سود 250 الی 300 تومانی را نشان داده و با این سود ارزش ذاتی سهم حداقل 1600 تا 1800 تومان و فاصله زیادی با قیمت تابلوی سهم با ارزش ذاتی ایجاد شده گزارش اردیبهشت ماه می تواند محرک رشد خوبی در سهم شود
در نماد کپرور قیمت فروش محصولات شرکت به سطوح بالای4 میلیون تومان رسیده و سهم توانایی صعود خوبی دارد سود سازی خوبی در دل سهم نهفته و شایعات سود بالای 200 تومان برای امسال دارد سهم در کف قیمتی اهداف 1250 الی 1400 تومانی را دنبال و رشد قیمتی خوبی خواهد داشت
اتکام هم با صف خرید همراه شد این سهم بار دیگر به مصاف قیمت های 460 تومانی خواهد رفت این سهم با رشد قیمتی می تواند از این سد قیمتی عبور و تا سطوح 520 تومان رشد داشته باشد سهمی که شایعات سود 80 تومانی برای امسال داشته و سود تسعیر ارز خوبی شناسایی کرده است
امروز تفارس هم با مکافات باز شد و به نظر با این فضا و این اتفاقات سهم جای رشد تا 5000 ریال را خواهد داشت . و شاید فردا صف زدن سهم بد نباشد
دربازار خبر افزایش سرمایه وگردش رسیده است . در بازار سهمی که رشد نکرده باشد و درجا زده باشد گروه بانک است به نظر اگر اهل خرید کم ریسک هستید همین حالا سهم هایی مثل وبصادر وبملت جالب هستند ونوین کمی در تراز از سال قبل عقب تراست ولی بد نیست وگردش هم یک فروش دارایی زده و تجدید گذاشت . وپارس هم جای خوبی است . ولی اگر قرار بر انتخاب باشد بین وبصادر و وبملت یکی را دیدن بد نیست
در بازار در گروه سیمان شرایط بد نیست گروه سیمان این روزها پرخبر ظاهر شده است . هم در بورس کالا خوب می فروشد و هم مجامع خوبی دارد مثلا سخوز دیروز خوب عمل کرد که مجمع او برای سفارس و ونیکی و سشرق مجامع خوبی بوده خود سخوز هم در قیمتهای 2400 تومان به بازار بازگردد یکی از گزینه های ارزان و خوب بازار است سهگمت دیگر سهمی است که دراین قمیت ها معتقدیم شرایط خوبی را دارد و میتواند مورد توجه باشدسیتا و سفارس با مراودات بین هم هردو مورد توجه هستند سفارس کمی شارپ تراست و قیمت های زیر 2هزار اگر برسد برای خرید جذاب می شود سپاهان هم بعد از اصلاح اخیر از شرکت های خوب گروه سیمان بوده و میتواند مورد توجه بازار قرار گیرد در بین برخی که گزارش ماهانه داده اند سمازن را دیروز گفتیم بسیار جالب بود
سفانو یکی دیگر از ان شرکت ها سفانو در فروردین بد نبود و 634 میلیارد ریال فروش داشته است در اردیبهشت 601 میلیارد ریال فروش داشت 2ماهه 1236 میلیارد ریال شده و مدت مشابه قبل 534 میلیارد ریال بود . سصوفی هم انصافا گزارش خوبی داشت و باید سهم را زیر نظر گرفت سصوفی در فروردین به فروش 796 میلیارد ریالی رسیده بود و اردیبهشت 1030 میلیارد ریال شده است 2 ماهه 1827 میلیارد ریال شد و مدت مشابه قبل 1016 میلیارد ریال بود
در بین پتروشیمی ها گزارش اریا امروز رفت و خوب بود آریا در فروردین 20804 میلیارد ریال و اردیبهشت 28886 میلیارد ریال فروش داشت که کمی بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود . 2ماهه 49727 میلیارد ریال بود و مشابه قبل 33840 میلیارد ریال شده است
از پارس هم شایعه 35 و 36 تومان شنیده می شود در این گروه گزارش شگویا هم بد نبود سهم را بهتر است زیر نظر بگیریم شگویا فروردین هم به 1874 میلیارد تومان رسیده است و اردیبهشت 1777 میلیارد تومان رسیده است و 2ماهه 3651 میلیارد بوده است . 2 ماهه 2947 میلیارد تومان بوده است
امروز گروه برق به خصوص نیروگاهی ها را خوب خریدند به نظر تحولات کوتاه مدت خوبی در انتظار این گروه است و میتواند جالب باشد در این گروه بمپنا وهور و برخی دیگر نظیر ونیرو جالب هستند . روی رمپنا هم با دید میان مدت واقعا سهم جالبی است ولی سرعت رشد او کند است
بازار منتظر بازگشایی ومعادن هم هست وامید دیروز باز شد و منفی بازنشد ولی قمیت خوبی دارد به نظر زیر 1400 تومان سهم جالب است با کمی صبر در این گروه منتظر بازگشایی ومعادن هستیم که در قیمت زیر 6500 ریال اگر باز شود با دید خرید یک سهم خاص میتواند جالب باشد .
در ین فولادی ها امروز فخوز با این خبر قطعی برق کمی شوک داد ف.لادی ها برخی گزارش ها بدی نداشتند فخوز هم بد نبود . دراین گروه فولاژ هم گزارش خوبی زد فولاژ در فروردین با فروش ۱۰۷۶۷ میلیارد ریالی و اردیبهشت 10793 میلیارد ریال مواجه بوده و 2 ماهه 21561 میلیارد ریال بوده و نسبت به مدت مشابه قبل 13325 میلیارد ریال بوده است . فنورد را زیر نظر بگیرید فکر میکنیم یکی از شرکت های خوب بازار باشد و بازدهی خوبی را هم زده است
سر اخر با این شرایط خاص فولادی ها مبارکه همچنان با شایعاتی ا سود 2200 ریالی اصلی و 2800 ریالی تلفیقی میتواند به عنوان یکی از ارزان ترین سهم های بازار مطرح باشد .
[/ihc-hide-content]


