گزارش بازارامروزدوشنبه 2 خرداد 1401
نگران باشیم یا نباشیم …
عجب روزی بود ! طی این مدت چند ماه اخیر، مدت ها بود که این حجم فشار فروش را در بازار نداشتیم و این مقدار صفوف فروش همراه با بدبینی ایجاد نشده بود و همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از خود بپرسند حالا باید نگران این موضوع و این وضعیت بازار باشیم یا خیر . برخی انقدر بدبین و بداخلاق شده بودند که داستان بلوک و قیمت خودرویی ها را با داستان صندوق پالایش مقایسه کرده و حس بدی به بازار داشتند ولی واقعا ان مقطع کجا و امروز کجا ! ولی حقیقتا حس بی اعتمادی به بازار منتقل شده و این حس باعث بروز این پرسش مهم شده است که بازار نگران کننده است یا خیر!
هر چند خودرویی ها انگار حرف و حدیث ها جور دیگری رقم خورده است و خود سهامداران و خریداران احتمالی در حال منفی سازی سهم هستند و یا حداقل بازی عادی دراین گروه در جریان نیست که فردا با دیدن ترکیب سهامداران ایران خودرو به این نکته پی میبرید !! و چه عجیب که بازار انگار گروگان این بلوک بازی شده است …
بگذریم و سراغ سوال خودمان برویم که آیا بازار نگران کننده است یا خیر ؟!
بازار در حالی پیش میرود و شرایط خاصی را دارد که مهمترین سوال بسیاری از سهامداران این روزها همین است که با توجه به گزارشهای نه چندان دلچسب شرکت ها و همچنین محدوده مقاومت که شاخص از گذر از ان عاجز بود طبیعی است ! بسیاری این سوال را از خود می پرسند و شاید طی سه ماه گذشته این اولین باری است که این طور بازار مردد به فضای پیش رو نگاه میکند ولی آیا واقعاً باید نگران بازار بود و دوباره نشست و تماشا کرد ؟!
برای آغاز این بحث به یک نکته توجه کنید طی روزهای گذشته خبرهای خودرویی جور دیگری به بازار منعکس شد طوری که بسیاری به این نتیجه رسیدند که خودرویی ها آن حرف هایی که زده می شد روی هوا بود و قیمت بلوک چیز دیگری است! این که این موضوع عمدا بود یا سهوا بماند ولی دیروز بعد از اتمام بازار با توجه به شدت اثر گذاری این موضوع در بازار سرمایه ، خبرها و حاشیه های ایجاد شده به سرعت توسط فردی که جو منفی داده بود تکذیب شد . حرف ما این است که تکذیب این خبر با این سرعت و با این شرایط نشان میدهد که بسیاری از چشم ها در حال نظاره کردن بازار هستند و تا حدودی حواسشان به بازار هست و این یکی از دلایلی است که نگرانی بسیاری از افراد را بابت بازار کم میکند اما از بین نمی برد . دقت کنید کم میکند ولی از بین نمی برد …
نکته دیگر نحوه خرید و فروش صندوق توسعه است … صندوق توسعه و صندوق تثبیت طی ۳ الی ۴ روز کاری گذشته در سمت خریدار بسیار فعال بوده و بیش از 1500 میلیارد تومان و حتی بیشتر در بازار خرید انجام داده اند . همینجا یک نکته را بیان کنیم تا برای بسیاری این موضوع روشن شود چند وقت قبل از فروش های صندوق توسعه در بازار دفاع کردیم و برای خود دلایل کاملاً منطقی داشتیم . خرید های امروز ان صندوق بخشی با نقدینگی ناشی از آن فروش ها و بخشی دیگر با نقدینگی ناشی از واریز صندوق توسعه ملی انجام شده .معتقدیم صندوق توسعه جز معدود حقوقی های بازار است که اتفاقاً در فروش و خرید سهام هیجان زده عمل نمیکند و تحت تاثیر جو بازار نیست . و از آن مهمتر میداند دقیقا در چه زمانی فروش و چه زمانی خرید داشته باشد و باز جز معدود حقوقی است که پول ناشی از فروش را نیز دوباره در دل خود بازار می ریزد . حالا شما این را مقایسه کنید با رفتار برخی حقوقی ها که یک دهم این صندوق می فروشند اما در بدترین زمان و به بدترین شکل ممکن . درست شبیه فروش های ان دوست بزرگوار در خساپا و فروش امروز در خودرو!! از همینرو معتقدیم فعال بودن صندوق توسعه در سمت خرید و فروش بازار به پویایی میان مدت و بلند مدت بازار کمک خواهد کرد اگر روزی این صندوق صفخرید را عرضه می کند باید قبول کرد که به فکر روزهای منفی بازار هم هست . نحوه فعالیت و انگیزه های صندوق توسعه در بازار که این روزها فعالتر شده یکی از اتفاقاتی که باز هم نگرانی بازار را کم میکند اما از بین نمی رود البته این موضوع را میرساند که حواس بسیاری به بازار هست . امروز بسیاری از صفوف فروش بازار را هم همین صندوق به همراه صندوق تثبیت جمع کرد …
نکته دیگری که باید در کنار دو مورد بالا به آن اشاره کنیم و در راستای کاهش نگرانی نسبت به بازار است این بود که فضای تورم انتظاری و تورم کشور باعث شده پولهای پارک شده در سپرده ها راهی بازار شود و از فضای بازار استفاده کنند همین موضوع موجب افزایش حجم بازار نیز شده است و حجم بازار حوالی 5500 تا 6000 میلیارد تومان میشود بسیاری از سهامداران معتقدند که وقتی حجم معاملات و این فضای تورمی وجود دارد و معاملات تا وقتی زیر ۴ هزار میلیارد تومان نرسیده اوضاع می تواند همچنان نگران کننده نباشد اما به محض آلارم های کاهشی در حجم بازار واکنش دیگری را خواهد داشت
در واقع این طور نتیجه گیری میکنیم تا وقتی حجم معاملات همچنان بالای ۴۰۰۰ است نه اینکه نگرانی ما برطرف می شود ولی کمتر نگران بازار هستیم
اما در سوی دیگر فضایی وجود دارد که اتفاقاً برخی سهامداران تاکید میکنند که باید نگران باشیم و این فضای نگرانی نیز حول سه جریان در حال گردش است جریان اول فضای سیاسی و تبعات برجام و یا عدم نتیجه گیری برجام است که وقوع هر یک از سناریوها ممکن است بازار را به هر سمتی بکشد و در کل این موضوع فضای مبهمی برای بازار رقم زده است . نکته دوم گزارش های ماهانه و ۱۲ ماهه شرکتها بود که بازار را نگران کرده که نکند با ادامه این شرایط عامل ارزندگی به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های بازار تحت تاثیر قرار گیرد … در سوی دیگر در نکته سوم رخداد های ناشی از اتفاقات تحمیلی دولت به بازار سرمایه رو به افزایش است . از عوارض بگیر تا نرخ گذاری دستوری ، قطع برق و گاز و غیره و بسیاری معتقدند بازار حق دارد که با وجود این عوامل نگران باشد . بازار رفتار دولت را دیده و در فضای فعلی و با توجه به تصمیمات گذشته ، سهامداران به شدت نگران تصمیمات خلق الساعه و ناگهانی و اثرپذیری بازار ازاین فضا را دارد . که اتفاقاً نگرانی درست است . این سه موضوع نشان میدهد که اتفاقاً نگرانی در مورد بازار با توجه به شرایط تکنیکالی و مواردی که عرض شد خیلی بیراه نیست. اگر گزارش های ۱۲ ماهه شرکت ها فضای خوبی را ترسیم می کرد اینطور صحبت نمی کردیم اما این جریان سود ها هم نشان داده یه جای کار بازار ایراد دارد و کمبود و کاستی بازار را نشان میدهد .
خوب نتیجه گیری چه می شود میان این دو مرز ماندن و رفتن به کدام سمت باید برویم ؟! سهامداران باید نگران بازار باشند یا نباشد ؟!!
به نظر می رسد از نگاه چارتی شاخص ممکن است تا یک میلیون و پانصد و چهل و یک میلیون و ۵۵۰ اصلاح کند و در بدترین شرایط خود به یک میلیون 490 برسد اما درست در این محدوده است که برگشت دوباره آغاز میشود از همین رو فعلا چارتیست ها خیلی نگران بازار نیستند البته استراحت و اصلاح را ذات فعلی بازار می دانند.
اما از نظر بازاری و جمع بندی بخواهیم بررسی کنیم معتقدیم موتور بازار خاموش شده یا بهتر است بگویم موتورهای بازار خاموش شده اند موتور هایی که در بهمن و اسفند با استارت قوی خورد بازار را به پرواز در آوردند امروز خاموش و بازار در حال کم کردن ارتفاع است این دو موتور گروه خودرو و پالایش بودند و البته در کنار این دو میتوان سایر صنایع را نیز قرار داد اما معتقدیم این دو موتور فعلا خاموش هستند و به محض مشخص شدن رویدادها و اتفاقات این دو و قطعی شدن برخی ابهامات موتور بازار هم کمکم روشن شد و دوباره شاهد چرخش و گردش جریان پول در بازار هستیم اگر قرار است زمانی برای برگشت بازار داشته باشیم این دو موتور باید رگه های روشن شدن و گرم شدن و داغ شدن را حداقل به بازار بروز دهند . در حال حاضر احساس میکنیم مولفه های مثبت بازار هنوز در کفه ترازو بیشتر است و هنوز باید نگران بود ولی نه انطوری که برخی مشغول فروش سنگین هستند . معتقدیم در یک اصلاح منطقی بازار فرایند طبیعی را طی میکند و دوباره برگشت می زند و حس بدبینی به بازار نداریم . منتهی روشن شدن موتورهای بازار و ایجاد یک محرک انگیزه قوی میتواند موثر باشد .
در مورد بازار امروز خیلی چیزی نمی توان گفت بازار بیشتر به 2 قسمت تقسیم می شد برخی منفی سنگینی را داشتند و برخی دیگر خیلی منفی نبودند ولی جو عمومی و حدود 80% بازار در منفی قرارداشت و بهتر است منتظر وقوع تحولات بهتر باشیم شاید گزارش ها ، شاید یک خبر سیاسی و برجامی و یا شاید جرقه ای در پالایش و معجزه ای در بلوک بازی خودرویی ها …
در نمادهای خودرویی انتشار اخباری مبنی بر قیمت گذاری پایین بلوک خودرویی ها و سپس تکذیب ان سبب شد تا سهام این گروه و کلیت بازار با فشار فروش همراه شوند
در نماد ایران خودرو شاهد صف فروش و افت قیمتی بودیم سهمی کهشنیده می شود امروز کروز کنترل کننده قیمت بلک بود
خساپا هم با صف فروش همراه و با افت قیمتی مواجه شد این سهم نیز حمایت قوی 200 تومانی داشته که از دست رفتن این حمایت سهم را تا قیمت های 180 تومان پایین خواهد اورد حمایت خوبی از سهم شکل گرفته و امید است فردا سهم وضعیت بهتری داشته باشد
خبهمن بار دیگر به قیمت های کف180 تومانی برگشت این سهم بار دیگر توان واکنش به این حمایت قوی و رشد تا سطوح 200 الی 210 تومان را دارا می باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی و برگشتی خوبی در صورت واکنش مثبت فردا خواهد داشت
در ساختمانی ها معاملات برخی سهام اینگروه مثبت بود سهامی که اوضاع بنیادی خوبی داشته و می توانند صعود میان مدتی مناسبی داشته باشند
در ثالوند روند صعودی خوبی ایجاد شده است فروش های ماهانه خوبی را از ثالوند شاهد بودیم سهمی که قیمت های 820 و 860 تومانی را در پیش رودارد این سهم اوضاع خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم است
ثغرب هم در مسیر رو به رشد قرار گرفته است این سهم هدف 520 تومانی را دنبال کرده و می تواند بازدهی خوبی بدهد ثغرب به دلیل دارایی های ارزشمند خود با اقبال خوبی همراه خواهد شد شایعات فروش برخی زمین های شرکت نیز وجود دارد
ثنوسا اگر قیمت های 500 تومانی را از دست بدهد اصلاحش تا قیمت های 460 الی 480 تومان بعید نیست سهمی که وضعیت خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظارش است این سهم از نظر تکنیکالی اوضاع خوبی داشته و فردا توان برگشت روند را دارد
در غذایی ها فشار عرضه ها را شاهد بودیم به طوری که سهام این گروه نیز بعضا با افت قیمتی و روند اصلاحی همراه شد
در نمادچین چین خبر افزایش قیمت رب گوجه این سهم را با صف خرید و روند صعودی همراه کرد تثبیت سهم در قیمت های بالای 1250 تومان مهم بوده و به نشانه شکست مقاومت می باشد این سهم تا قیمت های 1400 تومان جای صعود خواهد داشت
سپید اما صف فروش شده است سهمی که علی رغم افزایش 2 برابری نرخ مرغ به دلیل کاهش تقاضا شاهد شکسته شدن نرخ های فروش بوده و با این وضعیت سهم نمی تواند به سوددهی خوبی برسد سهمی که فردا به حمایت قوی 2200 تومانی خواهد رسید
سیمرغ هم تخم مرغ هایش با کاهش جدی قیمتی همراه شده و این سهم انتظارات اتیش فروکش کرده است سهم با اصلاخ به سمت حمایت 2600 تومانی رفته و فردا اگر متعادل نشود دوسطح حمایتی قوی 2400 و 2200 تومانی در انتظار سهم می باشد
در نمادهای پالایشی شاهد فروکش کردن تب این گروه بودییم به طوری که نمادهای پالایشی وارد فاز اصلاحی شده و علی رغم بالا ماندن قیمت های جهانی نفت روند این گروه منفی دنبال می شود
شپنا با افت قیمتی و نوسانات منفی همراه شده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر نمی رسد افت زیادی داشته باشد گزارش سهم بسیار مهم واگر سود بالای 90 تومانی تا محدوده 100 تومان محقق شده باشد شایعات سود 130 تا 140 تومانی سال جاری نیز صحت وسهم رشد خوبی خواهد داشت
شتران اما حمایت 560 تومانی را از دست داده و به سمت قیمت های 520 تومان روانه شده است این سهم وضعیت بنیادی خوبی دارد و سود سازی بالایی در سال 1400 کسب و شایعات تعدیل مثبت بیشتر با گزارش حسابرسی شده تا 95 تومان به ازای هر سهم را در پیش رودارد این سهم پس از اصلاح می تواند ارزنده باشد
شبندر هم در وضعیت خوبی قرار گرفته است این سهم تا قیمت های 860 الی 820 تومان اصلاح اما با توجه به سود 130 تومانی سال 1400 و احتمال دست یابی به سود 170 تومانی امسال جای برگشت خوبی به قیمت های 1000 تومان را خواهد داشت
در بانک ها نیز شاهد روند منفی شدیدی بودیم سهامی که رشدی نکرده و حالا در حال اصلاح می باشند شاید برجام به داد انها برسد
در بانک ملت سهمیکه هم سود انباشته خوبی از بابت برگشت مالیاتی کسب و هم شایعات شناسایی سود تسعیر ارز خوبی دارد با افت قیمتی به سمت سطوح 360 تومان باز می گردد قیمت های 360 تومانمی تواند مانع افت سهم و در صورت فعال شدن پتانسیلی برگشت روند به سمت سطوح 400 تا 420 تومانی شود
بانک صادرات هم بار دیگر به سمت قیمت های 200 تومان بازخواهد گشت این سهم نیز اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد و بازدهی خوبی در دل سهم نهفته است وبصادر گزارش 12 ماهه خوبی هم دارد به نظر می رسد قیمت های 200 تومان فرصت یک نوسان کوتاه مدت را به این سهم بدهد
بانک اقتصاد نوین در صورت رسیدن به قیمت های 360 تومانی با هدف 420 تومانی جذاب خواهد شد سهمی که وضعیت خوبی داشته و از دید بنیادی می تواند رشد خوبی را تجربه نماید سهم سود سازی بالایی داشته و به همین واسطه با اقبال و توجه بازار همراه می شود
سرمایه گذاری بوعلی که سود سازی بالایی دارد در قیمت های 520 تومان قرار گرفته سهم میلی به اصلاح از خود نشان نمی دهد وبیشتر تمایل به رشد قیمتی دارد سهم کف 500 تومانی و مقاومت های 560 و 620 تومانی دارد .وبوعلی در اردیبهشت 357 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته ۲۱۲,۶۳۳ میلیون ریال تا اردیبهشت سود مجمع محقق کرده است
زپارس هم نتوانست به رشد خود ادامه دهد سهمی که تولیدات کشاورزی با لایی داشته و با زمین های ارزشمند اینده خوبی دارد فعلا سهم کف قیمتی 3600 تومانی و هدف 4200 تومانی در نوسان است
کشتیرانی خزر شایعات قرار داد حمل 7 میلیون تن گندم از روسیه به ایران را دارد چنین قرار دادی تحولات جدی در این سهم ایجاد خواهد کرد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و از دید بنیادی جای رشد قیمتی تا سطوح 2200 الی 2500 تومان را دارد


