گزارش بازارامروز شنبه 31 اردیبهشت 1401
های و هوی تازه میخواهم
بازار شبیه ان ترانه معروف شده که برای زنده بودن های و هوی تازه میخواهد ! بازار یک رشد خوب را داشته و به نقاط حساسی رسیده و حالا باید برای ادامه مسیر خود محرک های جدیدی داشته باشد به خصوص این که انقدری که فکر میکردیم گزارش ها نمیتوانند برای بازار اتفاق خوبی باشند . در مورد گزارش ها امروز بیشتر صحبت میکنیم هر چند حرف و حدیث در بازار زیاد است و از تحولات سیاسی تا اقتصادی ، از بلوک خودرو تا گزارش پالایش ، از دلار ازاد تا دلار نیما می شود حرف زد ! ولی موج گزارش ها موج خاص تری است …
طی این چند روز ، گزارش ۱۲ ماهه برخی شرکت ها منتشر شد و تقریبا اکثر شرکت های بازار گزارش دادند نمیدانم چطور بیان کنیم که متهم به جو دادن و یا حرف منفی زدن نشویم … ولی شاید گفتنش لازم باشد … در هر صورت فکر میکنیم با ادامه روند با همین دست فرمان توسط شرکت ها ، گزارش سه ماهه چهارم زنگ خطری برای حاشیه سود شرکت هاست که نشان میدهد وضعیت چندان جالب و جذابی در سودآوری و حاشیه سود نداشته و به عقیده بسیاری تورم به دامنه بهای تمام شده این شرکت ها رسیده است و این در حالی است که سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ از نظر فروش وضعیت بسیار خوبی برای شرکت ها رقم خورد
بسیاری معتقدند این موضوع ناشی از دو جریان است جریان اول به این موضوع استناد می کند که افزایش تورم به دامنه تولید رسیده و در آن سو شرکتها از یک سو با دستور سرکوب قیمت توسط دولت و یا عدم کشش فروش در مقدار فروش دراین قیمت محصولات و کاهش مشتری ها مواجه هستند و این باعث بروز این افت حاشیه سود در شرکت ها شده است که ما نتیجه آن را امروز در کدال می بینیم اما بسیاری دیگر عقیده خلاف این را دارند و موضوع دیگری را مطرح میکنند که اتفاقاً به خوبی با رفتار دولت سازگار است و به نوعی نظریه قابل پذیرشی است
دولت ماه های گذشته رفتاری داشته که همواره هرجاکه سودی وجود داشته ورود کرده و جیب شرکتها را زده است به نوعی بسیاری اذعان دارند شرکت ها با دیدن این رفتار دولت در ارائه سود به بازار محافظهکار شده و انواع و اقسام هزینه ها را در دل شرکت ها وارد کرده تا جیب آنها توسط دولت زده نشود رفتار دولت رفتار غیر منطقی و غیر معمول بود و آن رفتار غیر معمول این واکنش غیر معمول را به همراه داشته و امروز بازار سرمایه را درگیر خود کرده است پتروشیمی ها هزینه های دولتی را بالا می گیرند به طوری که سه ماهه چهارم سال خیلی از آنها زیان دیده ، پالایشی ها از ترس حداقل قیمت را لحاظ می کنند فولادی ها انواع هزینهها را دردل شرکتها میآورند و تا آخر این رفتاری است که در بازار رواج پیدا کرده و به نظر به اکثر صنایع سرایت کرده است امیدواریم موضوع بتواند به شکلی حل و فصل گردد و گرنه این میان این سهامداران هستند که آسیب می بینند. چند روز پیش دوستی به شوخی گفت دولت می بیند که سهم های خودرویی که زیانده هستند در بازار بیشتر طرفدار دارند کمک می خواهد همه شرکت ها و صنایع را زیان ده کنند تا همه مثل هم باشند
نکته دیگر باز هم رفتار دولت و بی نظمی در ارائه نرخ و سردرگمی و ابهام در بهای تمام شده و فروش است که به صورت های مالی سرایت کرده و مشاهده عدم اطمینان بازار از صورتهای مالی شرکت ها است نکته ای که دامن بازار را گرفته و هرچه جلوتر می رویم اگر ادامه داشته باشد فشار فروش بیشتری را به بازار وارد می کند بازار باید بتواند روی مولفه های مختلف را حساب کرده و آن را در قیمت لحاظ کند و وقتی چنین نا اطمینانی را از شرایط می بیند قطعاً بی تفاوت تماشا چی بازار خواهد شد…
در مجموع از گزارش های دوازده ماه این حس به بازار منتقل شده است که این گزارش ها اگر تاثیر منفی نداشته باشند تاثیر مثبت آنچنانی ندارند چرا که ابهامات بازار را بیشتر کرده و فضای پرابهام و بدبینانه و منفی را از برخی صورتهای مالی را رقم زده و همچنین در قیمت ها تردید ایجاد می کنند البته همه بازار چنین شرایطی را نداشته و شاید حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد و نمادهای بازار گزارش های خوبی هم داشتند که می تواند عاملی برای توجه بازار به آن دست سهم ها شود
قطعاً روزهای آتی در مورد گزارش ها و شرایط قیمت ها در بازار بیشتر صحبت خواهیم کرد اما این را در نظر بگیرید که با توجه به حاشیه سود سه ماهه چهارم و وضعیت فروش می توان شرایط ۱۴۰۱ را تحلیل کرد از همین رو بازار دیر یا زود باید وارد فضای بررسی و تحلیل شود چرا که احساس میشود با این دست فرمان شاید قیمت بسیاری از سهم ها در حال حاضر ارزان نباشد و آن ارزندگی لازم از بین رفته باشد این حرف سنگین است و برای خودمان هم گفتنش سخت است اما ادامه روند رفتار غلط دولت در دخالت در اقتصاد دامن بازار سرمایه را خواهد گرفت و آسیب جدی به سودآوری بازار و شرکت ها وارد خواهد کرد این موضوع وقتی شدت بیشتری به خود می گیرد که می بینیم دولت سنگ افزایش قیمتها و سرکوب قیمت ارز و موارد این چنینی را بسته و سگ نرخ سود و افزایش آن را باز کرده که در نهایت منجر به آسیب به بازار خواهد شد
اما حرف آخر را هم بزنیم که تمام موارد را گفتیم تاهشداری برای تصمیمگیران باشد و قطع این موارد سیگنال خرید یا فروش خاصی نیست و حتی هنوز معتقدیم بازار جذابیت های خاصی برای رشد دارد اما به هر حال نشان می دهد بازار با خطراتی مواجه است که باید آن را جدی گرفت …
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که منفی ولی با انگیزه اغاز کرد ولی هر چه پیش رفت بازار بهتر شد و البته شدت عرضه در برخی نماد ها بیشتر امروز دست حمایت صندوق توسعه و تثبیت پشت پالایشی ها بود و در مجموع فاز خوبی برای بازار امروز پیش امد بازار برای پیشبرد خود به خبرهای قوی ترو بهتری نیاز دارد و باید کمی صبور باشیم و البته ادامه گزارش ها راامروز دنبال کنیم …
غذایی ها در مسیر برگشت
در نمادهای غذایی شاهد برگشت روند و مثبت شدن معاملات این گروه بودیم غذایی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و همجنان به دلیل رشد قیمت های جهاین محصولاتشان با اقبال همراه هستند
غبشهر با صف خرید همراه شد و نشان داد توانایی رشد قیمتی خوبی دارد فعلا سهم انگاری در قیمت های 400 تا 460 تومان در نوسان باشد شایعات سود سازی خوبی در سهممطرح بوده و اگر تولیدات شرکت با رشد همراه شود توان این سود سازی بیشتر هم می شود
غزر این روزها پر حجم است و نیاز به اصلاح دارد انتظار بازار از این گروه چیز دیگری بود و محقق نشد در این گروه غزر به نظر بعد از یک اصلاح میتواند جذاب تر باشد در سوی دیگر غبشهر و غمارگ از نظر بازاری بسیار مورد توجه هستند حتی با توجه به این که برخی فعالین بازار خریده اند قابلیت های خوب نوسانی دارد ولی از نظر بنیادی به نظر ان چیزی که بازار مدنظر است خیلی به دست نمی اید ولی نوسانی شرایط خوبی را دارد
سپید ماکیان بر سر حمایت 2400 تومانی با نوسانات ارامی همراه شده است این سهم اوضاع و احوال خوبی دارد و تنها به واسطه کاهش تقاضای خرید محصولاتش با عدم اقبال همراه می باشد این سهم به بازار مصرف مرغ چشم دوخته و در صورت بهبهود وضعیت می تواند با رشد تا قیمت های 2800 تومانی همراه شود
غگیلا هم خبرهای خوبی دارد ازافزایش سرمایه بالای 1000 درصدی تا معامله بلوکی و تعدیل مثبت شنیده می شود شرکت قرارداد صادراتی خوبی هم با روسیه بسته است سهمی که اوضاع خوبی داشته و از دید بنیادی و تکنیکال جای رشد تا قیمت های 2000 تومان را دارا می باشد
به طور کلی در گروه غذایی شاید کمی زود است ورود کردن و کمی صبر کنید اوضاع ارام تر شود
سیمانی های خوش شانس
در سیمانی ها برخی نمادهای گروه با اقبال و رشد قیمتی خوبی همراه شده و به عبارتی سهام خوش شانس امروز بازار بودند
سیمان شمال که رشد بالایی را تجربه کرده همچنان مثبت و صعودی می باشد سهمیکه استارت خوبی ازقیمت های 800 تومانی زده و تا قیمت های 1400 الی 1450 تومان رشد خواهد داشت این سهم سیمانی وضعیت بنیادی و روبه تحولی را شاهد است
در سیمان شاهرود سهمی که برای امسال شایعات سود 450 تا 500 تومانی را دارد شاهد قیمت های نازلی می باشد سهم جا مانده گروه سیمانی ها بوده و رشد قیمتی خوبی خواهد داشت این سهم تا سطوح قیمتی 2500 و سپس 2800 تومان جای نوسان مثبت داشته و کفقیمتی سهم نیز قیمت های 2000 تومانی است
سشرق در پی شکسته شدن سد قیمتی 920 تومانی است سهمی با توان سود سازی 150 تومانی که رشد قیمتی خوبی را می تواند تا قیمت های 1000 و بالاتر نیز تجربه نماید این سهم سیمانی سود سازی خوبی داشته و با دید میان مدت همچنان روندش صعودی ارزیابی می شود
به نظرسفارس و سابیک هردو جذاب هستند سفارس با فروش دارایی در بازار میتواند مورد توجه باشد در سوی دیگر سابیک هم عرضه شود برای خید خوب است در سفارس امروز شفاف سازی زده است که بیش از 501 میلیارد تومان سود شناسایی کرد
سبهان اگر باز شود جالب است زیر 5هزار تومان سبهان به نظر گزینه خوبی است . سیمان هگمتان هم با دید یک سهم خاص و خوب میتواند زیر نظ باشد .
ولی فکر میکنیم همچنان سفارس و سیتا گزینه های خوبی برای بازار باشند
بانک در انتظار برجام
در بانک ها نوسانات بهتری را امروز شاهد بودیم اما به نظر می رسد بانک ها برای رشد قیمتی قوی نیاز به گزارشات قوی و یا احیا برجام داشته باشند
در بانک تجارت سهم با نوسانات مثبت ارامی همراه بود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت رشد خوبی دارد اما فعلا با کف قیمتی 200 و سقف قیمتی 240 تومان روند نوسانی را در پیش گرفته است
پست بانک که خبرهای راه اندازی رمز ارز ریالی را دارد با روند مثبت خوبی همراه شده است این سهم بانکی رشد قیمتی خوبی تا قیمت های 420 و 460 تومان خواهد داشت تعدیل مثبت خوبی در دل سهم نهفته و صورت های مالی امسال پست بانک حمایت از سود سازی خوبی دارد
وپارس بعید است ازقیمت های 200 تومان پایین تر بیاید سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته وهم دارایی محور بوده و هم تراز ارزی سنگینی دارد اما از نظر عملیاتی سهم زیانده است فعلا در وپست باید به در انتظار ایجاد پتانسیلی برای رشد قیمتی بود
بانک ملت هم میتواند جالب باشد و به نظر با دید میان مدت یکی از سهم های خوب گروه بانک است و شاید کم ریسک ترین انها باشد هنوز گزارش های این گروه منتشر نشده ولی شنیده می شود وبملت نزدیک به 800 ریال سود دارد وبصادر در 1401 با فروش دارایی ها جالب می شود وبصادر را زیر نظر بگیرید وبملت هم همینطور
پالایشی ها و گزارشات متعادل
در پالایشی ها شاهد انتشار صورت های مالی 12 ماهه متعادلی بودیم سودهایی که محقق شده بازار انتظار دارد در گزارشات حسابرسی شده با تعدیل مثبت مجدد نیز همراه شود بسیاری معتقدند بازار انتظار گزارش های بدتری را داشت ولی گزارش ها به همراه توضیحاتی که منتشر شده و نشان میدهد میتواند قابل افزایش باشد زهر منفی این گزارش ها را برای بازار گرفت
در بازار در شبندر در 12ماهه به سود 1278 ریالی رسیده و در توضیحات خود گفته است که با توجه به تاثیر قیمتهای بین المللی فرآورده و همچنین نرخ تسعیر ارز بر نرخ فروش محصولات، در صورت تغییر هر یک از متغیرهای ذکر شده، نرخ محصولات شرکت نیز تغییر خواهد کرد مضافاً صورتهای مالی بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی تهیه شده است.
در شراز هم گزارش خوب بود شراز در ۱۲ماهه به سود ۲۲۴۳۳ ریالی رسیده است شتران هم گفته شاید تا 1200 ریال رشد سودداشته باشد ول یدر حال حاضر در 12ماهه به سود 851 ریالی رسیده است در شاوان هم جالب است و سهم میتواند با این گزارش پیش برود شاوان در ۱۲ماهه ۲۸۱۳۲ ریال سود محقق کرده است . با توجه به اینکه مبلغ فروش های صادراتی مربوط به اسفند ماه سال ۱۴۰۰ و بخشی از فروش صادراتی فراورده نفت کوره در سال ۱۳۹۷ تاکنون به شرکت ابلاغ نگردیده لذا امکان تغییر در سود وجود دارد که به محض دریافت اطلاعات جدید به اطلاع سهامدران محترم خواهد رسید
در شپنا شایعه سود 850 ریالی و شبریز 6000 ریالی شنیده می شود البته شبریز بدون سود تبریز اسن
در شپنا وضعیت بهتر است انتظار ها در این سهم قابل تحقق بوده و سهم وضعیت خوبی دارد این سهم تا قیمت های 720 تومان در صورت روند صعودیجای رشد خواهد داشت شپنایی که شایعات سود 90 تومان به بالا را برای سال 1400 و سود 130 تومانی را برای امسال دارد
بین اعضای این گروه فکر میکنیم شبندر و شبریز جالب باشند البته اروز منفی این گروه خریداران خوبی دارد امروز رد پای صندوق توسعه و خرید های ان در بازار مشهود بود
نرخ های طاقت فرسا
نرخ گذاری بلوک خودرویی ها طاقت فرسا شده است نرخ های یکه قرار بود در اواسط اردیبهشت ماه منتشر شود فعلا خبری از ان نیست خودرویی هایی که اگر نرخ گذاری بلوک هایشان مشخص شود جز گزینه های مستعد برای رشد قیمتی هستند
در سایپا اگر سهم به قیمت های حمایتی 200 تومان برسد فرصت یک نوسان 10 درصدی را خواهد داد سهمیکه اوضاع و احوال خوبی داشته وبا دید بنیادی جای رشد و صعود خوبی دارد این سهم از کف قیمتی 200 تومانی می تواند برگشت قیمتی مناسبی داشته باشد
ایران خودرو هم اگر به قیمت های حمایتی 220 تومانی برسد فرصت شکار خوبی خواهد بود این سهم خودرویی نیز رشد خوبی در پیش خواهد داشت ایران خودرویی که اینده اش بسته به قیمت گذاری بلوکش دارد سهم خریداران خوبی برای این بلوک داشته و اعلام امادگی کرده اند
خکاوه علی رغم گزارش مثبت و خروج از زیاندهی با صف فروش همراه شد سهم حمایت قوی درقیمت های 820 تومانی داشته و به نظر می رسد در این سطوح متعادل شود سهمی که بازار انتظار سود بیشتری را داشته و فعلا باید اصلاح نماید
در سوی دیگر خبهمن و خاور جالب هستند منفی امروز خاور جای خوبی برای نوسان گیران است . خاور میتواند نوسان جالبی را در بازار داشته باشد
چهارگوشه بازار
سرمایه گذاری مسکن گارد صعودی خوبی گرفته و صعود خوبی را تجربه کرد سهم در صورت شکسته شدن مقاومتش جای صعودخوبی تا قیمت های 460 تومانی دارد فردا روزمهمی برای این سهم تلقی می شود ثمسکنی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت جای رشد خوبی خواهد داشت
در نماد شدوص که بارها به این سهم توصیه کرده بودیم سهم رشد قیمتی خوبی داشته و پس از تاچ کف حمایتی وارد فاز صعودی شد سهمیکه امسال بالای 250 تومان به ازای هر سهم رشد داشته و نرخ فروش محصولاتش هم سو با قیمت نفت رشد بالایی را تجربه کرده است دو هدف قیمتی 1400 و 1600 تومانی از دید بنیادی و تکنیکالی در انتظار شدوص است
شنیده می شود صنعتی اما موفق به عقد قرارداد با دولت به منظور تامین نیاز الکترودهای جوشکاری مسکن ملی شده است این قرارداد به زودی رونمایی و سبب رشد سود و قیمتی خوبی در فاما می شود فاما هدف قیمتی 1200 تومان را دنبال و با خبررسانی در خصوص قرارداد جدیدش می تواند صعود میان مدتی بیشتری نیز تجربه نماید
بیمه ها هم گزارش های بدی نداشتند در این بین کوثر در 12ماهه به سود 7821 میلیارد ریالی رسیده است و 463 ریال به ازای هر سهم سود محقق کرده است سهم 12565 میلیارد ریال سود سرمایه گذاری ها داشته است در سوی دیگر در البرز در 12ماهه به سود 383 ریالی رسیده است و 11046 میلیارد ریال سود خالص و 7396 میلیارد ریال سود سرمایه گذاری ها دارد . در آسیا هم در 12ماهه به ازای هر سهم 250 ریال محقق کرده است که 6032 میلیارد ریال سود خالص و 1012 میلیارد تومان سود سرمایه گذاری ها دارد فکر میکنیم بیمه البرز قابلیت های بهتری برای رشد داشته باشد و بعد اسیا و بعد کوثر است. بیمه دی هم میتواند شرایط خوبی را داشته باشد
فاذر جالب است امروز 2% سهم را در بازار خریدند طبق برخی خبرها و شایعات به زودی یک تیم از دولت از فاذر بازدید میکنند و برخی دیگر از بلوک و قطعی شدن فروش بلوک کشاورزی در این سهم صحبت میکنند که میتواند فضای سهم را تغییر دهد . با دید نوسان این سهم را زیر نظر بگیرید به نظر قابلیت های خوبی در اخبار دارد
به نظر حگهر گزارش خاصی داشته است در ۱۲ماهه به سود ۸۵۰ ریالی رسیده است حتاید هم سهم خوبی است ولی بازی نوسانی روی حکشتی جذاب است حکشتی را با دید کمی میان مدت تر هم نگاه کنید بد نیست بازار منتظر رسیدن خبرهای مثبت تر از سهم است . در حکشتی چارتیست ها می گیوند حکشتی چند روزی بالای 2000 تثبیت شود اهداف قوی تری را دارد امروز شایعاتی از سود سازی قوی در سهم شنیده می شد .
کقزوی یکی از سهم های خوب و کوچک بازار شده و میتواند جالب باشد . بااین که بخشی از سود غیرعملیاتی است ولی باید سهم را کمی بیشتر و قوی تر زیر نظر گرفت بازی جالبی را میتواند داشته باشد کقزوی یا شیشه قزوین با یک رشد خوب در 12ماهه 2671 ریال سود محقق کرده است و 3114 میلیارد ریال سود عملیاتی و 3814 میلیارد ریال سود خالص دارد . البته نزدیک به 25% سود محقق شده غیرعملیاتی است . بادید نوسان شرایط خوبی را دارد و قیمت هم بد نیست
در پیمانکاری ها شرایط بد نیست . خصدرا بازهم مزایده شرکت کرده و میتواند در ان برنده شود به نظر خبرهای سهم خوب و زیاد است ولی بازار کمتر به ان توجه میکند کمی با دید صبر بد نیست در سوی دیگر کیسون را هم باید در نظر گرفت قابلیت های خوبی برای نوسان دارد . یک سهم دیگر رنیک است رنیک با سرمایه جدید در 12ماهه 1312 و 9ماهه 833 و 6ماهه به سود 632 ریالی رسیده است در 6 ماهه 1228 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1219 میلیارد ریال سود خالص داشت در 9ماهه 1635 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1607 میلیارد ریال سود خالص داشت در 12ماهه سود عملیاتی 2545 میلیارد ریال سود عملیاتی و 2532 میلیارد ریال سود خالص دارد با دید میان مدت و بلند مدت رنیک قابلیت های خوبی برای نوسان دارد
گروه برق چند روزی است مورد توجه بازار است . به نظر بسویچ هم فضای بدی را نداشته است 12ماهه سود هرسهم 1920 ریال بوده و رشد خوبی داشته است 3558 میلیارد ریال سود عملیاتی و 3839 میلیارد ریال سود خالص داشته است .به نظر پیشرفت خوبی را سهم دارد و کم کم با دید نموداری بعد از کمی اصلاح جذاب می شود در این گروه بترانس و رمپنا هم جالب هستندولی با دید شارپ تر بترانس فضای بهتری را دارد . بترانس میتواند فضای بهتری را نیز داشته باشد . به نظر نیورگاه ها هم باید کمی بیشتر و دقیق تر زیر نظر داشته باشید
اما گروه پتروشیمی امروز منفی بود و این البته واکنشی به گزارش های نه چندان خوب این گروه بود به خصوص در متانولی ها . در این گروه احساس میکنیم گزارش ها کمی غیرمنطقی نوشته شده و لحاظ کردن هزینه یوتیلیتی ها باعث شده است تا سود بسیاری ازاین شرکت ها از بین برود و حتی در 3 ماهه چهارم زیان ده شوند شما به زاگرس نگاه کنید زیان ساخت . به نظر نرخ یوتیلیتی ها و رشد نرخ گاز و افزایش هزینه ها شرایط سهم را سخت کرده است . شکبیر هم جذاب نبود و سودی محقق نکرده است بوعلی بازبهتر بود ولی ان هم انطوری که می گفتند نشد و کمی بازار را ناامید کرده است گزارش خوبی در 9ماهه زد ولی 12ماهه سرعت پیشرفت کمتری داشته
در 12ماهه سود عملیاتی 32536 میلیارد ریال و سود خالص 37693 میلیارد ریال بوده است
در مورد فارس و غدیر و پارسان باید گزارش ها کامل تر بشود ولی احتمالا یک فاز منفی بگیرند ولی در کل فارس با این سود ها جالب می شود و عیجب است بازار توجهی به این سهم ندارد در پارسان با همین سود زاگرس هم 6500 ریال را دارد و غدیر 3300 را دارد
و اما در این بین برخی گزارش ها هم خوب بودند مثلا شگویا بد نبود شگویا در 12ماهه 1508 و 9ماهه 1237 ریال سود محقق کرده است . 6 ماهه 809 و 3 ماهه 449 ریال سود محقق کرده است . شغدیر هم خوب ظاهر شد شغدیر در 12ماهه به سود 14244 ریالی رسیده است
مارون یکی از سهم های خوب بود و به نظر باید به ان توجه کرد مارون شرایط خوبی دارد و 12ماهه 19940 ریال سود محقق کرده است
شکام هم بد نبود و شرایط خوبی داشت شکام در 12ماهه به سود 4005 ریالی رسیده است
در اوره ای ها کرمانشاه شرایط بدی نداشت و گزارش خوبی زد کرماشا در 6 ماهه به سود 4049 ریالی رسیده بود و 9ماهه 5431 ریال شد و 12ماهه به سود 11130 ریالی رسیده است


