[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازار امروز سه شنبه 27 اردیبهشت 1401
لمس دلهره آور
امروز بازار با ترس و دلهره و اظطرات به استقبال 1.6 رفته بود و با هیجان خاصی که نکند این لحظه دیگر نباشد و تکرار نشود این عدد را دید و البته چهره عمومی و بدنه بازار امروز منفی بود و بشتر بازار خود را درگیر سهم های بزرگ کره بود . امروز دیدگاه های مختلفی را در مورد بازار و شاخص و اصلا چرا باید به شاخص توجه کنیم و یا نکنیم را باز خواهیم کرد ولی امروز درکل بازار کار را خوب و مثبت و با انرژی آغاز کرد و هر چه پیش رفت پس از بوسیدن گونه 1.6 میلیون واحد همچون پسرهای تازه به بلوغ رسیده استرسش بیشتر شد و ترس و تردید در معاملات بازار مشهود تر بود …
البته امروز یک روز خاص و ویژه بود ! در یک روز نیمه تعطیل کار راحالی آغاز کردیم که بازار در ابتدای صبح نمی دانست آیا اصلاً بازار سرمایه باز هست یا خیر که البته فکر میکنیم آنها که تصمیم میگیرند پیش خود میگویند این جماعت بورسی آنقدر بالا سرشان آمده که دیگر این آلودگی هوا چیزی نیست و این موارد بیشتر سوسول بازی است … محیط کار انها سخت تر از این حرف هاست و تحمل شرایط سخت طی این دو سال و نفس کشیدن در ان روزهای سخت چیزی کمتر ازاین گرد و خاک نبوده است !!
یکی دیگر هم حرف جالبی میزد و میگفت به واقع اگر بچه های بازار سرمایه در بازار مسکن و املاک تهران حضور داشتند همین امروز با این گرد و خاک و تعطیلی با یک رنج ۱۰ درصدی در فروش بسیاری از املاک را در صف فروش میگذاشتند و خلاص !! تهرانی که نه آب درست حسابی دارد نه هوا نه برق ، با این ترافیک و قیمت عجیب ملک و تازه اینطور تقاضا دارد !! به واقع اگر تحلیلگران بازار سرمایه در بازار ملک بودند با هر اتفاق این چنینی یک رنج به بازار مسکن می دادند !!
اما به سراغ بازار برویم که امروز در وضعیت نسبتاً حساسی قرار داشت یک نکته مهم که در بازار فعلی به چشم خورد این است که بسیاری منتظر حواشی اتفاقات روزهای پس و پیش از شاخص 1.6 میلیونی هستند . برخی از عزیزان معترض بودند چرا اصلا از شاخص صحبت می کنید ! شاخصی که مهندسی شده و نمیتواند ملاک خوبی باشد . اتفاقا ما هم به مانند بسیاری از افراد خیلی اعتقادی به شاخص سازی و شاخص بازی نداریم اما چه کنیم که رفتار دولت انگار روی این نماگر خلاصه می شود . از سوی دیگر وقتی تعداد بسیار زیادی از افراد با این نماگر حرکت میکنند و خرید و فروش را بر اساس آن تنظیم می کنند خود به خود به سیگنالی برای بازار تبدیل میشود که حتی نهاد ناظر و دست های نامرئی هدایتگر بازار هم به آن توجه کرده و آن را در تصمیمات خود لحاظ میکنند پس نمیتوان از پدیدهای که وجود دارد فرار کرد و باید ان را دقیق بررسی کرد !
اما چه کنیم و چه اتفاقاتی در پیش است ؟! امروز شاخص با کمک پارس و برخی نماد های دیگر از 1.6 میلیون واحد عبور کرد … عبور با قدرت از شاخص 1.6 ، از نظر روانی مقاومت جدی برای بازار است و بسیاری معتقدند بازار آمادگی این را دارد که در اندکی بالاتر و پایین تر این اعداد با هر بهانه ای یک اصلاح کوچک داشته و کمی منفی شود برخی این بهانه را زمزمه گزارشهای پالایشی (که البته معتقدیم گزارش های بدی نیست و 2 گزارش شراز و شاوان این را نشان نمیداد ) و برخی دیگر تحولات بیرونی بازار میدانند اما به واقع معتقدیم شاید در کوتاه مدت این تحلیل درست باشد و در 1.6 بازار دل دل کند و کمی درجا بزند اما فضای تورمی و حجم معاملات نشان می دهد که از این محدوده نیز با قدرت عبور خواهیم کرد که اتفاقا خیلی زمان نمی برد …
عبور از این محدوده در دو حالت است … یا این جوان اتشش داغ است و قوت دارد و خلاصه حسابی شارژ است با اخبار و اتفاقات اعم از گزارش ها و تحولات خودرویی و پالایشی ،بازارهای جهانی ، نرخ دلار و … می زند و از این مقاومت عبور می کند و یا احتمالاً کمی محافظه کارانه تر حرکت می کند و صبور است …
احتمالاً بازار با یک بهانه کمی در جا می زند و اصلاح می کند و بار دیگر عزم گذر از این محدوده را خواهد کرد حقیقت ام هر دو سناریو یک نتیجه را میدهد و خیلی مهم نیست کدام رویداد اتفاق می افتد اما یک نکته وجود دارد که رفتار بازار همیشه درست بعد از گذر از مقاومت ها ناگهان هیجانی شده و همان پولهایی که اهمیت بسیار زیادی به شاخص و بازار می دهند دوباره راهی بازار می شوند به نظر گذر از این محدوده روانی محتمل ترین و ممکن ترین رویداد احتمالی بازار است و فکر می کنیم با گذر از آن فصل جدیدی از اتفاقات برای بازار گشوده شده و می تواند مسیر بهتری را در پیش بگیرد و البته باز هم تاکید می کنیم نهاد ناظر و سازمان بورس و وزارت اقتصاد اگر میخواهند کمکی به بازار کند بهترین کار ممکن این است که در سیستم فعلی دولت جلوی غضنفر های داخلی را گرفته تا گل به خودی نزنند !فقط کافیست کمی به ماجرای عوارض نگاه کنید و امروز کدال را مرور نمایید … در نهایت بسیاری از عوارض صفر شد اما این میان اعتمادی بود که از دست رفت و بار دیگر بازار را به رفتار دولت بی اعتماد کرد البته امیدوارم هر بار با این تجربیات کمی تجربه به عزیزان اضافه شود و فضای بهتری را رقم بزنند ولی هر بار دوباره متوجه میشویم خیال باطلی است !
و اما سراغ بازار امروز برویم که خوب آغاز کرد و خوب پیش میرفت ولی هر چه جلوتر رفت شدت عرضه در ان بیشتر شد و در اخر خودرویی و پالایشی ها کمی عقب نشینی کردند . البته ماهیت خودرویی ها نوسانی است ولی پالایشی ها بیشتر به خاطر شایعات بود که منفی شده است
معدنی ها و سیگنال مثبت
در نمادهای معدنی شاهد روند صعودی و نوسانات خوبی بودیم این گروه به زودی با صورت های مالی 12ماهه به مصاف یک رشد قیمتی عالی خواهند رفت
در کچاد سهم صف خرید شد این سهم تا قیمت های 1800 و در صورت شکسته شدن این سطوح تا قیمت های 2000 تومان صعود خواهد کرد کچادی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود مناسبی در پیش رودارد
کپرور هم گارد صعودی به خود گرفت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی را تا قیمت های 1250 تومان تجربه خواهد کرد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی سهم تا سطوح 1400 الی 1500 تومان هم ادامه خواهد داشت به خصوص اینکه سهم از رشد بازار هم عقب مانده است
فزر قصد دارد تا قیمت های 3600 تومان را بشکند سهمی که برای مجمع سود بالای 600 تومان را به منظور تقسیم کردن کنار گذاشته و برای سال جاری خم سود سازی خبوی در محدوده 500 تومان دارد شرکت در حال فروش موجودی شمش طلای خود می باشد
پالایشی ها و داستان های جدید !
در نمادهای پالایشی شاهد روندنوسانی بودیم به زودی با گزارشات 12 ماهه پالایشی ها رونمایی می شود . در حالی نفت صعودی شده و فاز خوبی را گرفته است که برای گروه پالایش خبرخوبی است در این گروه برخی شایعه کرده و از ضعیف بودن گزارش پالایشی ها صحبت میکنند ولی هنوز چیزی مشخص نیست حتی 2 شرکت که به شکل کلی امار گزارش های 12ماهه را داشتند وضعیت خوبی را در تحقق سود داشته و فضای خوبی بود .شراز گزارش فروش اصلاحی 12ماهه را روی کدال گذاشته است . سهمی که در 9 ماهه درامد 186142 میلیارد ریالی را داشت در 12ماهه به عدد 315200 میلیارد ریالی رسیده است . و در 3 ماهه چهارم سال 129058 میلیارد ریال فروش و درامد کسب کرده .
در سوی دیگر شاوان هم گزارش داده و خوب بوده شاوان گزارش فروش 12ماهه را روی کدال گذاشته است . سهمی که در 9 ماهه درامد 226475 میلیارد ریالی داشت در 12ماهه به عدد 32373 میلیارد ریالی رسیده است و در 3 ماهه چهارم سال بیش از 100 هزارمیلیارد ریال فروش و درامد کسب کرده .
در شبندر سهم شایعات سود 130 تومانی برای 12 ماهه و سود 160 تومانی برای امسال دارد سهمی که توان برگشت به سمت قیمت های 1000 تومانی را داشته و در موقعیت خوبی به سر می برد این سهم سود ساز با صورت های مالی 12 ماهه استارت خود را خواهد زد
شبریز هم در موقعیت خوبی قرار دارد سهم در قیمت های بالای 2200 تومان تثبیت شود تا قیمت های 2500 تومان رشد می کند سهمی که شایعات خوبی داشته وبه نظر می رسد بازدهی خوبی در دل سهم قرار داشته باشد
شپنا با روند منفی و اصلاحی به قیمت های 650 تومان می رسد این سهم اوضاع خوبی داشته و سود سازی خوبی و شایعات سود 90 تومانی دارد این سهم تا قیمت های 720 تومان جای نوسان مثبت داشته و برای سال جاری بازار انتظارات بالایی از سهم دارد
غذایی ها در کام اصلاح
در نمادهای غذایی شاهد روند مثبت خوبی بودیم غذایی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اما شفاف سازی هایی در خصوص زیاندهی برخی شرکت هاب ا نرخ های فعلی فروش سبب فشار عرضه در این گروه شده است البته معتقدیم سود های این گروه ها غذایی و دامی و روغنی انقدری که بازار فکر میکند نیست ولی این طور هم که خودشان میگویند زیان میدهیم و… هم نیست .
سپید ماکیان که خبرهایی در خصوص کاهش تقاضای خرید مرغ را به همراه دارد با روند منفی صف فروشبه سمت حمایت 2200 تومانی در حرکت است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته اما اگر وضعیت تغییر نکند پتانسیل هایش از دست می رود
زپارس هم منفی بود سهمی که عمده فعالیتش کشاورزی بوده اما به نظر می رسد با توجه به مارکت بالا فعلا عرضه ها بر تقاضا غلبه کرده باشد سهم حمایت 3600 تومان را از دست بدهد تا قیمت های 3200 تومان افت خواهد کرد به خصوص اینکه مقاومت قوی 4200 تومانیمانع از رشد جدی در این سهم می شود
به نظر می رسد فردا قیمت های 420 تومانی سبب تعادل در روند غبشهر شود سهم شایعات سود 50 تا 60 تومانی را داشته و وضعیت بنیادی خوبی دارد این سهم کف حمایتی خوبی بسته و فردا روزمهمی برای متعادل شدن و حتی تغییر روند در این سهم می باشد
فولادی ها و گزارشات 12 ماهه خاص
در فولادی ها شنیده می شود سود های خوبی در 12 ماهه ساخته شده است این گروه مستعد رشد قیمتی خوبی بوده و بازدهی خوبی را در میان مدت دارد
کم کم نوبت گروه فولاد و فلزات میرسد و با محوریت 2 سهم فولاد و فملی بازی بازار میتواند کمی بهتر پیش برود هردو خبرهای خوب در کنار گزارش های خوبی را دارند فولاد را بهتر از فملی می بنیم ولی در کل هردو جالب هستند با دید میان مدت البته سهم هایی مثل هرمز فجهان هم بد نیستند ولی در کل فکر میکنیم با این خبرهای خوب افزایش تقسیم سود ، گزارش خوب ،کنترل فروشنده ها و … فملی و فولاد موج خوبی را بگیرند
فخوز تا قیمت های 650 تومان جای نوسان دارد اما رشد بیشتر منوط به شکسته شدن این مقاومت قوی در سهم است سهمی که در انتظار گزارش 12 ماهه و سود سازی خود می باشد اگر سود خوبی در سهم محقق شده باشد فخوز توان شکسته شدن مقاومتش را پیدا می کند
فولاد مبارکه هم در تلاش برای عبور از قیمت های 1250 تومان است این سهم وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی خواهد داشت فولادی که تعدیل مثبت و سود 12 ماهه مناسبی ساخته و شاید به این واسطه یک نوسان 10 درصدی بدهد
کاوه هم نوسانات خوبی داشت شنیده می شود امسال شرکت با رشد تولید به واسطه طرح توسعه جدیدش همراه خواهد شد کاوه تا قیمتهای 1450 تومان تارگت داشته و رشد بیشتر منوط به ماهیت گزارش سهم و میزان حمایت ها از این سهم دارد
بانک ها در انتظار توافق
در بانکها گروهی که از رشد بازار خیری ندیده و به نوعی جا مانده های بازار هستند همچنان در انتظار توافق احتمالی مانده اند
در بانک تجارت قیمت های 220 تومان مقاومت سهم و کف قیمتی 200 تومانی را شاهد خواهیم بود سهم پتانسیل های بنیادی بالایی داشته و جای رشد میان مدتی قیمتی خوبی خواهد داشت
بانک سامان همچنان با صف خرید به پیشروی خود ادامه می دهد فردا در استانه قیمت های 360 تومانی سهم با افزایش عرضه ها همراه خواهد شد بانک سامانی که اوضاع و احوال خوبی داشته و بازدهی خوبی ازقیمت های 260 تومان تا اینجا نصیب سهامدارانش کرده است
خبر مشارکت پست بانک با شرکت دانش بنیان در خصوص تولید رمز ارز ملی تنها توانسته است سهم را درقیمت های 400 تومان نگه دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت جز گزینه های ارزنده می باشد سهم سود خوبی را در گزارش 3 ماهه خود محقق خواهد کرد
در این گروه وبملت و وبصادرهم دارایی های خوبی هستند به نظر هر چه شیپور تحریم و رفع ان قوی تر باشد از نظر روانی گروه بانک بهتر است البته از بعد تحلیلی 3 سهم وپارس ونوین و سامان هم میتوانند در این لحظات جالب باشند
چهارگوشه بازار
در تپمپی سهمی که توسط زیر مجموعه هایش متحول شده است شاهد روند مثبت و خوبی بودیم سهمیکه مقاومت 2000 تومانی داشته و در صورت شکست این قیمت ها تا سطوح 2200 و 2500 تومانجای رشد دارد نکته مهم در این سهم وضعیت بنیادی و تکنیکالی هر دوصعود خوبی را در موج بی گواهی می دهند
امروز یک بلوک در بترانس جابجا شد و سهم شرایط خوبی را داشت . سهم شرایط بنیادی خوبی دارد ولی یک نکته منفی در دل سهم است و ان فروش حقوقی است که 600 میلیون سهم دارد به نظر با دید نوسان شاید این مشکل خود را بروز دهد ولی با دید میان مدت واقعا شرایط خوبی را دارد هر چه این فروش حقوقی کم شود حرکت به سمت اعداد بالای 3000 ریال بیشتر می شود
در حپترو صف خرید ادامه داشت خبر عرضه سهام غول خدمات بندری پتروشیمی که مالکیت 17 درصدی ان در اختیار این سهم بوده و شایعات افزایش سرمایه از 200 میلیارد به 200 میلیارد در این سهم باعث شده تاصف خرید سهم ادامه دار وبتوان انتظار قیمت های 2800 توماین در سهم را داشت
در حشکوه قرار داد 400 میلیاردی این شرکت با راه و ترابری در خصوص احداث خط راه اهن و پل ریلی ایران به عراق بسته شده است بدین ترتیب انحصار صادرات ریالی ایران به این کشور رسیده و همین امر سبب تشکیل صف خرید در این سهم شده است به نظر می رسد قیمت های 300 الی 320 تومانی در گام اول وقیمت های 360 تومانی در گام بعدی در انتظار سهم باشد
[/ihc-hide-content]


