[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزدوشنبه 26 اردیبهشت 1401
موج خوش حجمی !
بازار امروز روز خوبی برای حجم خوردن ها بود و این چند روز پول خوبی درگیر بازار شده است البته امروز با روزهای دیگر یک تفاوت دیگر هم داشت و ان هم این بود که کمی سهم های بزرگ تر بازار مورد توجه بوده و فضای بهتری را لمس کردند . کار بازار کمی در این نقاط سخت و دشوار شده است یکی میگفت از نقاط فعلی شاخص و بازار تا شاخص 1.6 قدم به قدم انگار میدان مین است و برای عبور از ان رشادت های بسیاری لازم ! یکی از اتفاقاتی که برای گذر ازاین محدوده بازار را امیدوار کرده همین حجم و جریان پول است و البته به اخبار پیش رو نیز امیدوار است اخباری که مثلا در پالایشی ها ، بلوک خودرو ،دلار و … لمس میکند برای بازار امیدوار کننده است ولی دیروز هم گفتیم عین تیغ دو دم است ! نشدن انها فشار فروش بیشتری به بازار وارد میکند .
این روزها یک عامل بیش از همیشه در چشم بازار است و به نوعی خودنمایی می کند آنقدر که اکثر تحولات بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است و آن حجم معاملات است به یاد دارید و چند بار نوشتم تا وقتی حجم معاملات این روند خوب و منطقی خود را دارد و جریان پول در بازار وجود دارد می توان همچنان به این بازار امیدوار بود و تحولات بنیادی را رصد کرد . در مورد شرایط خاص بازار هم به واقع روزی میگفتیم اگر حجم بالای ۴۰۰۰ بماند اتفاق خوبی است امروز این عدد به بیش از ۸ هزار رسیده و این خود نشان می دهد که پویایی بازار به روزهای مطلوب خود نزدیک شده و چه جالب که برخی که کار اماری میکنند معتقدند درست از اواخر هفته قبل دست فروشنده ها ضعیف تر و به نوعی فشار فروش کمی کمتر شده است که میتوان حدس زد ناشی از فضای تورمی پیش رو باشد . این روزها جریان پول حضور قوی تری در بازار دارد برخی معتقدند این جریان حضور قوی ناشی از فاز خاص تحولات اقتصادی و چشم انداز تورمی کشور است که باعث شده جریان پول از سپرده ها به سمت بازارهای مالی و کالایی حرکت کند.
البته بازار سرمایه همیشه بچه زن بابای بازارها بوده و بدترین رفتارها با او شده است و البته همیشه بهترین بوده است معتقدیم در این وادی با مقایسه بین بازارها می توان به این نتیجه رسید که همچنان بازار سرمایه اگر با اتفاقات عجیبی روبرو نشود و دولت سر بازار خراب نشود و بلایی سر شرکت ها و جیب آنها نیاورد یکی از ارزان ترین دارایی های موجود است شما امروز نگاه کنید قیمت خودرو ما چند برابر دنیاست مسکن ما جزو سه شهر گران دنیا شرایط بازار سرمایه جور دیگری است … در بازار سرمایه همه چشم روی ریسک ها گشوده و فرصت ها را نادیده میگیرند و البته حق دارند چرا که چشم انها از دولت ترسیده است !
بحث اینجاست که اگر دولت رفتار منطقی و عاقلانهتری داشته باشد با این حجم جریان پول و فضای نقدینگی می تواند بار دیگر این جریان پول را به سمت بازار هدایت کرده و موجبات بروز اتفاقات مثبت برای صنعت و اقتصاد شود . سعی میکنیم روزهای آینده در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنیم اما لازمه این اتفاق احترام گذاشتن به حقوق شرکتها و به طور کلی اصول اقتصاد است که با دستور نمی شود آن را مدیریت کرد باید اجازه داد راه خود را برود و اگر دولت دست از این رفتار غیرمنطقی خود برداشت ان وقت می شود گفت در این مسیر این بازار سرمایه است که می تواند مامن و پایگاه خوبی برای جذب سرمایه ها شود و بخشی از تورم احتمالی ناشی از افزایش جریان نقدینگی را کنترل کند در مورد احترام به بازار و محترم شمردن دست عرضه و تقاضا همین بس که در همین مرغ شاهد بودیم که با آزاد شدن قیمت ها حتی قیمت از آنچه بازار فکرش را میکرد کمتر شد و این دقیقاً همان دست نامرئی کنترلکننده بازار است که میتواند به سود اقتصاد کشور تمام شود فقط کافیست دولت دست خود را از این موارد بیرون بکشد و به بازارها اجازه فعالیت بدهد شاید تجربه موفق این اتفاقات اخیر بتواند برای سایر کالاها نیز مفید واقع شود
وقتی از نقش دولت حرف مینزیم در جای جای بازار می توانیم ان را ببینیم و البته در هر رفتاری هم میتواند خود را نشان دهد !
چند روزی بود میخواستیم در مورد رمز ارزها و ریزش و افول انها صحبت کنیم و این که چرا ستاره آنها رو به افول گذاشت و دیگر از شاخ بازی های فضای مجازی و اهداف عجیب خبری نبود ! این بازار این روزها حال و هوای عجیبی پیدا کرده و بالا و پایین شدن شان شبیه ضربان قلب یک بیماری است که نارسایی دارد و نوسانات عجیبی را در این بازارها شاهد هستیم که البته به ظاهر غیرمنطقی اما تا حدودی از دید بسیاری منطقی است …
بحث امروز ما تحلیل بیت و رمز ارزها نیست بحث ما این است که عده ای از بورس رانده و زده شده به سراع آن بازار رفتند و انجا هم مانده شده اند ! با ذکر خاطره ای میخواهیم موضوع را بیان کنیم … در روزهای ابتدای زمستان بود بازار در سراشیبی خود قرار داشت و منفی عجیبی در بازار حکمفرما بود . دولت با تیغ خود سر بازار را با بودجه بریده بود و خلاصه اوضاع عجیبی بود … در جلسه ای در یکی از کارگزاری ها یکی از کارکنان آی تی حضور فعالی داشت و در مورد این بازارها صحبت میکرد . پایان جلسه طبق روال همیشه برخی همکارانش می پرسیدند حالا به نظر شما چه کنیم بخریم یا بفروشیم و بازار چه می شود ؟!
او اجازه حرف زدن به هیچ کسی را نمیداد و با اعتماد به نفس بالایی گفت بورس ایران تمام شده مردم همه به سمت رمز ارزها رفتند ! مردم به بورس بی اعتماد شدند و از این به بعد این بازار رمز ارز است که جولان می دهد و قاطع و راسخ با صدای بلند گفت با این حرکات دولت قبل و این دولت تاریخ مصرف بازار سرمایه و بورس تمام شده و از این به بعد این بازارها هستند که محل جذب سرمایه های مردم خواهند بود !! شنیدن آن کلمات در آن جلسات شبیه پتک هایی بود که به سر من فرود می آمد و از شدت درد آن دندان میفشردم و نمی توانستم چیزی بگویم … دلیل این عدم حرف زدن در آن وقت رفتار عجیب دولت در مواجهه با بازار بود که با بودجه سر آن را بریده بود و موجب بی اعتمادی دوباره فعالان به بازار شده بود و این طرف هم رمزارزها آآآای خوش میرقصیدند و جولان می دادند. هر چه با خود کردم ساکت باشم نشد و نمی توانستم در آن جلسه حرف نزنم و از بازار دفاع نکنم اما زبانم کوتاه بود… فکری به ذهنم رسید تا موقتا از زیر این رگبار فرار کنم و ریسک بزرگی کردم و در حضور 20 30 نفری که حضوری و مجازی همراه بودند گفتم از این بع بعد هر هفته در جلسه بازدهی رمز ارزی که او مالکش بود و سهم غدیر را با هم مقایسه میکنیم ! تا ببینیم چه بلایی سر هر کدام می آید… نمیدانم کجا کارخوبی کرده بودم که خدا ابروی ما را خرید ! غدیر از ان مقطع با سود مجمع 40% بیشتر و ان رمز ارز 60% کمتر است ! این میان اما بازنده کسی نیست جز خود دولت که با تزریق این بی اعتمادی مردم را ازبازار سرمایه دور کرد !
هیچکس این کوچه شاعرانه و غم انگیز و حزن انگیز مردم از بورس به رمز ارز را فراموش نخواهد کرد معتقدیم این کوچ که زیان این گروه رابه همراه داشت مقصر اصلی اش رفتار دولت بود . همچنان این رفتار دولت است که میتواند هم ایجاد جذابیت و هم ناهنجاری کند ! امیدواریم فقط عاقل باشند ! گذر زمان نشان داده که بازار سرمایه می تواند جذابیت های خاص خود را داشته باشد و این بازار جذاب باشد .
ساختمانی های بالا نشین
امروز در نمادهای ساختمانی شاهد روند مثبت و رو به رشدی بودیم ساختمانی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و تکنیکالیهم بد نیستند و برخی انها نیز سیگنال خرید صادر کرده اند
سرمایه گذاری مسکن تا صف خرید پیشروی کرد سهمی که رشد قیمتی خوبی را در صورت شکست مقاومت 420 تومان خواهد داشت این سهم هدف 460 تومانی را دنبال و صعود خوبی در پیش رو دارد ثمسکن ارزش ان ای وی بالا وتحولات خوبی در سود سازی را تجربه خواهد کرد
در نماد ثاخت هم رشد سهم ادامه داشت فردا باید این سهم به مصاف مقاومت قوی خود برود سطوح قیمتی 250 تومان سد محکمی بر سر راه سهم بوده اما در صورت شکسته شدن سهم تا قیمت های 280 تومان رشد خواهد کرد
ثنوسا باز با برگشت روند همراه شد سهمی که به نظر می رسد باید ابتدا سد قیمتی 560 تومانی را بشکند تا موج صعودی قوی را تکمیل کند این سهم اوضاع خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی در میان مدت دارد سهم فعلا تا زمان شکسته شدن مقاومتش روندش در سطوح 520 الی 560 تومان نوسانی می باشد
برای بازار ثپردیس و ثامید هم جالب هستند که بازگشایی ثامید میتواند خوب باشد
در سوی دیگ کیسون در این دسته است و به نظر با خبرهایی که از افزایش سرمایه آتی دارد مورد توجه خواهد بود
معادن عیار بالا
در معدنی ها حذف و کاهش عوارض صادراتی محصولات معدنی سبب شد تا این گروه با اقبال و رشد خوبی همراه شود
در این گروه کالسیمین باز هم صف خرید شد سهمیکه مقاومت 2200 تومانی داشته و هم صورت های مالی 12 ماهه خوب و قوی دارد و هم توان سود سازی بالایی برای سال جاری که نمونه آن در گزارش عملکرد مثبت شرکت در فروردین ماه مشخص بود
زرین معدن اسیا هم به نظر می رسد در رنج قیمتی 720 الی 800 تومان در نوسان است سهمی که توان بنیادی بسیار خوبی داشته و رشد و نوسان خوبی خواهد داد این سهم سود سازی خوبی داشته و به نظر می رسد روند میان مدتش نیز صعودی باشد روی کیمیا هم خبرها و شایعات از گزارش بسیار خوب این سهم حکایت دارد
کنور هم می تواند تا قیمت های 2200 و سپس 2400 تومان صعود نماید موجودی گندله ای که شرکت از سال قبل دارد امسال می تواند تحولات خوبی در سود سازی شرکت را رقم بزند شنیده می شود شرکت به ذخایر جدیدی نیز دست یافته است خبرهای جالبی در این سهم برای قراردادها و اتفاقات ان به گوش میرسد
فولادی ها وگارد صعود
در نمادهای فولادی شاهد رشد قیمتی و روند صعودی به دلیل خبر حذف عوارض صادراتی بودیم به طوری که شاهد نوسانات مثبت و رو به بالا در این گروه و صعود خوبی بودیم
این گروه خوش خبر است و فولاد خبر افزایش سرمایه 90% از انباشته را دارد و بحث معافیت های مالیاتی که برخی این را عاملی برای سود بالای 100 هزار میلیارد تومانی تلفیقی سهم میدانند در مورد فولاد معتقدیم یکی از ارزان ترین های بازار است .
در این گروه شنیده می شود فولاد مبارکه گزارش عملکرد خوبی از 12 ماهه با سود سازی بالا دارد سهم فعلا سعی دارد تا سد قیمتی 1250 تومانی را در هم بشکند سهمی که اوضاع بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی در پیش رودارد
در فولاد هرمز سهم به سمت مقاومت 1800 تومانی می رود بازار در این سهم انتظار صورت های مالی 12 ماهه را می کشد سهمی که تا قیمت های 2000 تومان هم تارگت داشته و کف قیمتی شدر سطوح 1600 تومان بسته شده است شایعات سود 350 تومانی برای سال 1400 مهمترین پتانسیل برای رشد است
کاوه پس از مدت ها کف نشینی در قیمت های 1200 تومان به راه افتاده است این سهم نیز اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را تجربه خواهد کرد انتظارات به خصوص از طرح توسعه کاوه فعلا براورده نشده و بازار چشم انتظار وضعیت سهم در سال جاری و بههبود عملکردش می باشد
فخوز و کاوه و هرمز هم شرایط خوبی را دارند باید در این گروه شرایط را با گزارش ها و اتفاقات پیش رو سنجید در هرمز هم زمزمه سود های خوبی را داریم
سرمایه گذاری های طلایی
این روزها برخی سرمایه گذاری ها به نمادهای طلایی بازار تبدیل شده اند به طوری که وضعیت صعودی وص در نشینی قوی داشته و صفوف خرید خوبی را دارند
در بازار ومهان سود خوبی را داشت و سود خوبی شناسایی کرد ومهان در گزارش ۱۲ماهه به سود ۹۶۰ ریالی رسیده است در این سهم به نظر با دید میان مدت بد نیست . در مورد تاصیکو سهم با این شرایط خاص ارزش ذاتی مواجه بوده و میتواند جالب باشد در مورد این سهم شاید تقسیم سود بالایی را نداشته باشد ولی فضای خوب نوسانیو قیمتی را دارد
در وبانک هم با زمزمه اگهی شدن بلوک شاراک شرایط کمی خاص شده و بازی برای وبانک میتواند ناگهان تغییر کند . وبانک را کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید ولی یک فروشنده جدی دارد که کمی کار را سخت کرده است
همچنان روی وامید به عنوان سهمی خوب مثبت هستیم و میتواند جالب باشد و در نهایت وغدیر هم با این عرضه خوب فغدیر و بعد عرضه وکغدیر میتواند تحولات خوبی را تجربه کند واقعا این دو و به طور کلی وغدیر شرایط خوبی را دارد و یکی از کم ریسک ترین های بازار است
در وصنا بارها به خبر سهم در خصوص برنامه خرید سهام بانک اقتصاد نوین متعلق به این شرکت توسط سرمایه گذاری غدیر اشاره داشتیم سهم ازقیمت های 320 تومان روند صعودی را استارت زده وبه سمت قیمت های 400 تومان روانه شده است
سرمایه گذاری سایپا که وضعیت بنیادی بسیار خوبی دارد می تواند با شکست قیمت های 560 تومان موج صعودی میان مدتی با تارگت 720 تومان را اغاز نماید این سهم که مالکیت خوبی در سهام سایپا و ورنا دارد با فروش سهام تو دلی خود توان شناسایی سود بالایی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم است
وتوسم در قیمت های 460 الی 520 تومان در نوسان است سهمی که گزارش عالی ارائه داده و سودهای خوبی از فروش سرمایه گذاری ها شناسایی کرده است این سهم تعدیل مثبت خوبی داشته وسود سازی بالا سبب می شود تا احتمال شکست مقاومت در سهم وجود داشته باشد
عقب گرد غذایی ها
امروزمعاملات غذای یها کمی شور شده و سهام اینگروه پس از رشد های بعضا 50 درصدی با اصلاح قیمتی و روند منفی همراه شدند
در سیمرغ سهم صف فروش شد امید سهم به حمایت 2800 الی 3000 تومانی می باشد خبر کاهش تقاضای خرید در بخش تخم مرغ سبب فشار فروش در سهم شد ظاهرا قیمت این محصول ازسقف قیمتی عنوان شده کاهش یافته است
صنعتی بهشهر هم صف فروش شد این سهم مشکل در خصوص مواد اولیه دارد شاید ظرفیت تولید شرکت افت داشته باشد از سوی دیگر سهم رشد 50 درصدی داشته و نیاز به کمی استراحت دارد شنیده می شود امسال سهم 50 تا 60 تومان سود خواهد داشت ولی تحلیل حساسیتی که روی کدال گذاشت نشان میداد 200 ریال سود بیشتر ندارد .
سپید ماکیان نیز افت زیادی داشت سهم راه رفته را برگشت سهمی که تولید کننده بزرگ مرغ با طرح های توسعه ای خوبی بوده و رشد قیمتی خوبی و واکنش به حمایت 2400 تومانی دارد این سهم توان برگشت روند خوبی در میان مدت با هدف 2800 تومان خواهد داشت
چهارگوشه بازار
در فباهنر امروز سهم تا صف خرید رفت سهمی که امسال 700 تومان سود و ارزش ذاتی 4200 تومانی دارد سهم در صورت عبور از قیمت های 3600تومانی تا سطوح 4200 تومان رشد خواهد کرد سهمی که از ارزش ذاتی خود فاصله زیادی پیدا کرده است
خبرهایی در خصوص وادات 7 میلیون تن گندم از روسیه و سایر اقلام غذایی و افزایش صادرات به این کشور باعث شد حخزر که در این امر فعال است با اقبال همراه شود قیمت های 1800 تومان شکسته شود سهم تا سطوح 2000 و 2200 تومان بالا می رود
اسیا تک امروز بازگشایی شد با این صف خرید به نظر می رسد حالا حالا ها سهم با روند مثبت و صعودی همراه باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و از سوی دیگر حمایت قوی شده و حامیان خوبی دارد فعلا به نظر می رسد قیمت های رنج 1200 الی 1400 تومان برای سهم سطوح مناسبی باشد
امروز سفارس را هم خوب خریدند سهم جالبی شده به خصوص با عرضه چهارشنبه سابیک در حال حاضر اتفاق مهم این گروه عرضه سابیک است این عرضه 710 ریال سود سفارس را بالا می برد ولی نکته مهم این است که سابیک با این عرضه کمک شایانی به رشد ارزش ذاتی سفارس میکند هر چند سفارس امروز در مقاومت و پر عرضه است ولی به نظر قابلیت رشد سود و قیمت را دارد
در بین خودرویی ها امروز خبرهای بلوک دوباره داغ شده بود ولی هنوز بازار به این گروه ابهام و عدم اطمینان را دارد . در این گروه خپارس خوش می درخشد و در سوی دیگر خبهمن هم اخبار خوبی را دارد سیبا موتور در 12ماهه به سود 3871 میلیارد ریالی رسیده است مدت مشابه سال قبل 2029 میلیارد ریال بود
گروه روی با اعلام این که عوارض حذف شده خبرخوبی به بازار داد و میتواند برای کیمیا و فاسمین شرایط بهتری را دید
اسیاتک امروز باز شد و بازهم صف بود شاید فردا متعادل شود در سوی دیگر های وب را هم واقعا خوب خریدند هم نموداری خوب درجا زده و هم بنیادی شرایط بدی را ندارد افزایش سرمایه 250% را در سهم داریم و این اتفاق خوبی برای بازار است در های وب میتوان شرایط را خاص تر هم دید و کد های خوبی در حال خرید در سهم هستند کمی این سهم را بیشتر زیر نظر بگیرید
امروز توریل را هم خوب خریدند به نظر سهمی است که بازی خوبی را در بین گروه داشته باشد درامد توریل صعودی شده و در اسفند این عدد 1103 میلیارد ریال و فروردین 1260 میلیارد ریال بود . کل سال قبل این عدد 13326 میلیارد ریال بوده است.
در بازار کلوند به فروش های خوبی رسیده است کلوند در فروردین با فروش 349 میلیارد ریالی مواجه بود و اسفند هم 442 میلیارد ریال بود . سهم در مدت مشابه به فروش 275 میلیارد ریالی رسیده است. گزارش خوبی زد و 9مهه 2507 ریال 6 ماهه 1551 ریال سود محقق کرده است در 3 ماهه اول 524 ریال سود محقق کرده بود
[/ihc-hide-content]


