جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزچهارشنبه 21 اردیبهشت 1401

گزارش بازارامروزچهارشنبه 21 اردیبهشت 1401

نوید خاندوزی
می 11, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزچهارشنبه 21 اردیبهشت 1401

شجاعت دلاری !

بازار درست در نقطه ای که برخی تردید ها متعدد و متوالی را روی ان سوار کرده بودند ناگهان دستی از غیب رسید و دلار را اینطور بالابرد و خریداران  بازار را  شجاع و فروشنده ها را مردد کرد  !  به نظر بازارامروز هم از این  شجاعت و هیجان دلار سود برد البته  به عقیده  بسیاری هنوز تردید در بازار وجود دارد که مفصل در مورد ان  امروز صحبت میکنیم ولی شک نکنید این وضعیت دلار هیجان  بازار را در حساس ترین مقطعی که  با مقاومت های جدی نموداری هم مواجه شده کمک  شایانی برای بازار است  .

اما در کل این روزها دوباره دلار و ارز به سر خط خبرها آمده و نرخ دلار در چشم تحلیلگران طنازی و رقاصی می کند هنوز البته نرخ دلار نتوانسته بازار را به وجد بیاورد  و روند های خاص ایجاد کند ولی جرقه هایی در ذهن برخی زده است که البته در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم تا با تحلیل پیش برویم …  اما یک نکته را در نظر داشته باشید که مقایسه مقطع فعلی با مقاطع گذشته در مورد نرخ ارز کمی اشتباه است و این که ما در دوره قبل جهش ارزی داشتیم یعنی چند برابر شدن نرخ ارز و در دوره فعلی رشد نرخ ارز داریم یعنی احتمال افزایش مثلاً ۲۰ تا ۳۰ درصدی و یا کمتر و معتقدیم دولت آنقدر ابزارهای قوی پیدا کرده و با تجربه شده که برای سرکوب نرخ ارز ابزار بیشتری داشته باشد البته در نهایت ارز هم به سمت قیمت منطقی خود حرکت خواهد کرد اما در کوتاه مدت اثرات آن در بازار بر تصمیم  سهامداران موثر است

به نظر میرسد این بار هم جریان نرخ ارز شکل خاصی به خود گرفته هرچند قابل مقایسه با قبل نیست اما این رشد نرخ ارز می‌تواند در افزایش روحیه شجاعت سهامداران موثر باشد و آنها را وادار به خرید ارزی نماید روزهای گذشته نیز عنوان کردیم که سیاست های انبساطی مالی در نهایت منجر به تورم و افزایش نرخ ارز و سپس رشد بازار سرمایه می‌شود و این واکنشی بوده که در مقاطع گذشته نیز با ن مواجه بودیم این رفتار طبیعی و منطقی بازارهاست که شاهد آن هستیم که البته در بازار سرمایه همبا کمی تاخیرو تردید شاهدیم  اما به طور کلی جریان نرخ ارز بیش از آنکه به برجام و تحولات برجام گره خورده باشد احتمالاً به رویدادهای اقتصادی گره میخورد و با توجه به تورم پشت سر گذاشته شده و پیشرو و قاعده های ارزی سرکوب نرخ ارز دیگر جواب نداده و منجر به قاچاق بیشتر و بی تاثیر شدن تصمیم های فعلی اقتصادی می گردد

اما ترسیم  فضای نرخ ارز و بازار !!

در حال حاضر  معتقدیم بازار به چهار دلیل کمی در مورد  سیاست های ارزی و بازار مردد است  البته این افزایش نرخ ارز در روحیه سهم خواهی و شجاعت در خریدار خود را نشان خواهد داد اما آن اثرات قوی و محکم افزایش نرخ ارز را در چهره و انگیزه بازار نمی بینیم و به نظر  تا این چهار اتفاق رخ ندهد نمی توانیم اثرات قوی را در اثر گذاری رشد نرخ ارز در بازار شاهد باشیم. البته  بازهم میگوییم از نظر روحی روانی موثر بوده !  عامل اول امیدواری به برجام و توافق است به واقع هنوز حداقل ما خوشبین هستیم که برجام به فرجام برسد و عقلانیت بر فضای تصمیم گیری کشور حاکم باشد یکی از دلایل این موضوع این است که هنوز بسیاری به ثمر رسیدن برجام امیدوارند و این خود عاملی برای کم توجهی به رشد نرخ ارز و موقتی بودن آن بشود
عامل دوم بورس کالا … همواره وقتی نرخ ارز مسیر صعودی را می گیرد تحولات بورس کالا جور دیگری می شوند یا به قول شاعر وقتی که عاشق می شوند دنیا انگار رنگ دیگ است  و معاملات بورس کالا انگار یا آهنگ دیگه است اما هنوز این آهنگ را در معاملات بورس کالا شاهد نیستیم و  هنوز تردیدهایی نسبت به این جهش ارزی وجود دارد
نکته سوم بازارهای جهانی است مسیر افت بازارهای جهانی کمی جدی تر شده و بازار که می خواهد از افزایش نرخ ارز به واسطه صادرات  برخی شرکت ها سود ببرد با چشم انداز کاهشی قیمت جهانی محصولات مواجه شده که باعث شده است آن رشد نرخ ارز خیلی به چشم نیاید
و عوامل چهارم که به نظر مهمترین عوامل و سررشته همه  عوامل بالاست نرخ دلار نیماست دولت مستقیماً در نرخ گذاری نیما دخالت می‌کند و به خصوص از این پس که دلار4200  در کار نخواهد بود و همه چیز و مبنای نرخ نیما تغییر میکند حساسیت دولت بیشتر هم خواهد شد افزایش نرخ ارز تا وقتی خود را در سامانه نیما نشان نداده برای بورسی  ها فقط یک اسم و برای شرکت ها تشنه لب چشمه بودن است
این طور به نظر میرسد که باید ابتدا دلار ازاد و سپس دلار نیما خود را در نرخ‌های بالاتر تثبیت کرده و بعد اثرات آن به بازار برسد و معتقدیم  اگر دولت منطقی و عاقلانه بخواهد رفتار کند باید نرخ دلار نیما در سطح 90% دلار آزاد باشد و این یعنی به زودی نرخ نیما به حوالی ۲۶۵۰۰ خواهد رسید که رسیدن به چنین سطوحی می تواند برای بازار مفید و موثر باشد البته از ما بپذیرید که نرخ دلارنیما چه با توافق ، چه بی توافق در همین مسیر حرکت خواهد کرد و امیدواریم دولت و بانک مرکزی منطقی فکر کنند…

بازار که مثبت می شود ما هم زبانمان بازتر شده و حوصله مان بیشتر … دیروز و امروز عرضه های اولیه کمی متفاوت را در فرابورس شاهد بودیم که قیمت تقاضای خریداران به شکل مخفی وارد سیستم شده و کسی نمی توانست قیمت را ببیند و عرضه کننده سهم از بالا شروع به عرضه میکرد و پیش می رفت یعنی ممکن بود یکی مثلا 640 بخرد و یکی 574 … تقریبا و یا بهت بگوییم دقیقا مطابق انچه در دنیا رخ میدهد و این منطبق بر روال معمول ان طرف است . نمیگوییم همین فردا ولی به نظر این الگو میتواند برای بازار ما نیز به خصوص در عرضه های بزرگتر برای همه سهامداران تکرار شود . برخی ممکن است  بگویند  برخی ضرر میکنند  ولی در واقع  باید گفت هیچ اشکالی ندارد دست  برخی از افرادی که میخواهند بدون توجه به قیمت تحلیلی و ارزندگی سهم  بخرد می سوزد ولی حداقل یک مسیر برای بازار روشن می شود که باید به تحلیل اهمیت داده  شود  و قیمت تحلیلی و منطقی ملاک  باشد و این  باعث افزایش دامنه رفتار تحلیلی در بازار و فضای بهتر و پویا تر در عرضه های اولیه می شود و شاید این چالش صفوف خرید بعد از عرضه اولیه  را نیز حل کند ولی می دانیم  این موضوع چالش های بسیاری دارد ولی کم کم  باید به این سمت حرکت کنیم

بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب اغاز کرد و هر چه پیش رفت بهتر شد و حتی وقتی دلار به 30 رسید فشار خرید هم  بیشتر شده بود برای اخر هفته خبرهای سیاسی دلاری و بازارجهانی مهم است و در هفته بعد این کدال است که جولان میدهد  به نظر هفته بعد هفته خاص و پر خبری برای بازار است

 

لیدری به نام غذایی

در غذایی ها شاهد رشد قیمتی و صدر نشینی سهام این گروه بودیم سهامی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی خواهند داشت

در غذایی ها شاهد رونق و رشد قیمتی خوبی بودیم سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با ازاد سازی های صورت گرفته صدر نشین شده اند

در سیمرغ قیمت های 3000 تومانی شکسته و سهم به سمت سطوح قیمتی 3200 تومان به راه افتاده است بارها بر این سهم در کف قیمتی 2200 تومان تاکید داشتیم سهم یکه مشخص بود با توجه به شرایط بنیادی و ازاد سازی هایی که در راه است بازدهی بسیار خوبی خواهد داد

زپارس پس از بازگشایی با اقبال خوبی همراه شد 30 درصد رشد هنگام بازگشایی و  حالا سهم مهمان صف خرید است سهمیکه تا قیمت های 4200 تومان که مصادف با مقاومت قوی سهم است جای رشد دارد و در قیمت های فوق جدال سختی با این مقاومت خواهد داشت

سپید به سمت سطوح 2800 تومان روانه شده است این سهم که تولید کننده تخم مرغ بوده و از نهاده های تولید تا محصول را خود تولید می کند با اقبال و صف خرید خوبی مواجه شده است این سهم به نظر می رسد در قیمت های 2800 تومانی با افزایش عرضه ها همراه شود

غبهنوش افزایش نرخ گرفته است و این سهم نیز شرایط بدی ندارد در این گروه فکر میکنیم سهم هایی مانند غکوروش و غبشهر و … کمی رشد خاصی داشتند و این نقاط پر ریسک است در غدیس هم به نظر گزارش خوبی را میدهد غشهداب هم گزینه خوبی است در مجموع ریسک این گروه دست گذاشتن دولت روی نرخ گذاری این شرکت هاست . شاید بین این شرکت ها هنوز غکوروش بتواند بازدهی بهتری را بدهد

 

دارویی ها و حذف دلار 4200 تومانی

در دارویی هم حذف دلار 4200 تومانی در راه بوده و سهام دارویی با تحولات خوبی مواجه خواهند شد دارویی هایی که خبرهای خوبی در مجامع خود خواهند داشت

دجابر مثبت بازگشایی شد سهم بیش از 70 تومان سهمی از عرضه دارویی دانا سود می برد سهم تا قیمت های 1600 تومان در صورت تثبیت در سطوح بالای 1450 تومان جای صعود خواهد داشت

کی بی سی هم با صف خرید و رشد قیمتی خوبی همراه شده است سهمی که شایعات تعدیل مثبت و سود سنگین و قراردادهای جدید را دارد این سهم پس از عبور از قیمت های 1250 تومان تا سطوح 1400 تومان جای صعود خواهد داشت

دلقما سرانجام توانست سد قیمتی 200 تومانی را شکند و از ان عبور نماید سهم تا سطوح قیمتی 220 تومان جای صعود دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی در انتظارش باشد

دربین دارویی ها دابور به مجمع رفت و بد نیست درازک و تیپیکو و شفادارو هم بارها عنوان شد . امروز دجابر باز شد  با صف خرید باز شد ولی عرضه داشت  و میتواند جذاب باشد حتی دکیمی و داسوه نیز خوب هستند .دامین و دکوثر هم میتوانند بازی خوبی را داشته باشند دکوثر را بیشتر مد نظر داشته باشید در دامین هم در 12ماهه تلفیقی 282 و در سود اصلی نیز به همین عدد رسیده است

پخش البرز هم گزارش داد پخش البرز در این ۱۲ماهه به سود ۳۰۱۸ ریالی رسیده است نه خیلی گران و نه ارزان است ولی میتواند با دید کمی اصلاح جالب شود دتوزیع در این گروه شرایط خاص تری را میتواند داشته باشد

تک پر های خودرویی

در نمادهای خودرویی روند امروز مثبت ولی برخی سهام این گروه حسابی در مدار رشد قرار داشته دادند

دیروز خساپا را خوب میخریدند و یکی از دلایل ان این است که مراحل قیمت گذاری در خساپا تقریبا تمام شده و به جمع بندی رسیده است گویا حوالی 4500 ریال صحبت از قیمت سهم است و احتمالا با این تفاسیر خودرو نیز حوالی 6000 ریال می شود ولی در کل خساپا بازی خوبی را میتواند داشته باشد شاید خود سهم در این قیمت ها بد نباشد و البته وساپا نیز هنوز گزینه قوی تر و خاص تری است .

خبهمن با این سود خوب خدیزل و ختوقا هم جالب اند
.دراین گروه خپارس یک شفاف سازی خوب و یک تغییر و تعدیل جدی زده است و به نظر خپارس اماده یک حرکت خوب در بازار است

در زامیاد سهم گارد صعودی به سمت قیمت های 1200 تومان گرفته است شنیده می شود گزارشات خوبی در انتظار سهم است و همین امر سبب شده انتظارات اتی از زامیاد با اهداف تکنیکالی 1200 تومان همخوانی و سهم در مسیر رشد قرار بکیرد

 

ساختمانی های صدر نشین

در نمادهای ساختمانی نیز شاهد صدر نشینی خوبی در نمادهای این گروه بودیم ساختمانی ها عمدتا سیگنال های تکنیکالی خوبی صادر کرده اند

ثغرب هم با صف خرید سنگینی همراه شده است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و در صورت شکست مقاومت خود رشد مناسبی را تجربه کرد سهم پروژه ها و زمین های خوبی در اختیار داشته و وضعیت خوبی در پیش دارد

ثنوسا باید برای رشد قیمتی در گام بعدی سطوح قیمتی 560 تومانی را بشکند سهمی که اوضاع خوبی داشته و هدف قیمتی 620 تومانی در میان مدت دارد این از دید تکنیکالی به دلیل اصلاح بالا فرصت خرید خوبی را ایجاد کرده است

ثتران باز صف خرید شده و در صورت شکسته شدن قیمت های 360 تومان تا سطوح قیمتی 400 تومان جای رشد خواهد داشت این سهم وضعیت خوبی داشته و از نظر تکنیکالی جای صعود خوبی دارد ثترانی که تحولات خوبی داشته و تحولات مناسبی دارد

سرمایه گذاری های تحول خواه

در سرمایه گذاری ها شاهد رشد قیمتی خوبی هستیم سرمایه گذاری ها جای صعود خوبی با دید میان مدت داشته و بازدهی مناسبی در دلشان قرار دارد

واتی که با فروش سهام شرکت زیر مجموعه سود بالایی را شناسایی کرده است با صف خرید همراه و به سمت سطوح قیمتی 1100 تومانی می رود سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد خوبی خواهد داشت این سهم تارگت دومش سطوح 1250 تومان است

شستا با نوسانات مثبت خوبی همراه شد سهمی که به نظر می رسد رشد خوبی داشته باشد این سهم تا قیمت های 110 تومان بالا خواهد رفت سهمی که با رشد ارزش ان ای وی همراه و سود سازی بالای سهم نیز باعث توجه بازار به این غول سرمایه گذاری شده است

پارسان رشد عالیی را به واسطه رشد پترو پالایشی ها تجربه کرد این سهم با رشد قیمتی به سمت سطوح قیمتی 3200 تومان که مصادف با مقاومت سهم است در حرکت می باشد پارسانی که هدف قیمتی 3500 تومانی در صورت شکست این مقاومت است

چند بار روی وامید تاکید کردی ولی سهم با دید کوتاه مدت نیست و باید صبر بیش از 6 ماه داشته باشی ولی گزینه کم ریسکی است وامید در گزارش 12ماهه حسابرسی شده به سود 1371 ریالی رسیده است و در 55% ارزش ذاتی است . سهم میتواند دراین قیمت ها مورد توجه بازار باشد دراین گروه کنور باید کمی اصلاح کند ولی برخی زیر مجموعه های سهم خوب ظاهر شدند این سهم را نیز باید زیر نظر گرفت

وغدیر هم  امروز صف خرید  بود واقعا سهم در این  قیمت ها  با  زمزمه  سود  3300 3400 ریالی که محقق میکند میتواند مورد توجه  باشد البته  پارسان هم  شایعه 6900 و 7000 ریال سود دارد

 

چهارگوشه بازار

فباهنر در حال شکست مقاومت خود و رشد به سمت سطوح 3600 تومان است سهمی با توان سود 700 تومانی وضعیت بنیادی خوبی دارد این سهم هم سود سازی و هم توان رشد قیمتی بالایی داشته و برای مجمع هم یک تقسیم سود خوب را در پیش رو دارد خبر برنامه شرکت برای خرید معدن از دیگر خبرهای مهم سهم است

دیروز هم گفتیم که افق کوروش با توجه به ماهیت کالابرگ و خرید از این فروشگاه ها میتواند مورد توجه باشد افق را با دید یک اتفاق و رویداد و سناریو که بخشی ازاین پول ها راهی این نوع خرید ها شود زیر نظر داشته باشید

ولساپا با روند صعودی خوبی همراه شده است این سهم به قیمت های 180 تومان رسیده است ولساپا در صورت تثبیت در قیمت های 180 تومان تا سطوح 200 و 220 تومان رشد می کند شنیده می شود گزارشات خوبی در انتظار سهم است سهمی که رشد قیمتی خوبی دارد و می تواند بازدهی مناسبی داشته باشد به خصوص این که از رشد بازار نیز جا مانده است

سفارس هم با اقبال و رشد خوبی همراه شد سهم دو هدف فیمتی 2200 و 2500 تومانی دارد سهمی که با عرضه ابیک با قیمت های کارشناسی سود بالای را شناسایی و توان رشد خوبی دارد این سهم به نظر می رسد کف 2000 تومانی را بسته و استارت رشد خوبی را زده است سهمی که خبر عرضه سابیک می تواند تحولات جدی در سود سازی و ارزش ان ای وی سهم ایجاد نماید

وضعیت  کزغال  کمی بهتر شده است  کزغال در فروردین با فروش 46 هزار تن و قیمت ۴۰,۲۳۲,۳۶۲ ریالی در هر تن فروش به عدد 1689 میلیارد ریالی رسیده است که از مدت مشابه سال قبل کمتر است به نظر میتواند جالب باشد  . حتی کپرور هم  شرایط خوبی را دارد

در سوی دیگر  تاصیکو را هم  در نظر داشته  باشید  یکی از سهم های جالب و به  قیمت و منطقی بازار است

برای هفته  بعد  اسیاتک  احتمالا  متعادل می شود احتمالا در این تعادل فشار فروش بیشتر و یک  بار متعادل می شود و صف خواهد شد

امروز فزر گزارش دا دو به نظر در این نقاط تثبیت میشود  فزر در گزارش 12ماهه تلفیقی 6771 ریال و در سود اصلی به سود 6907 ریال رسیده است به نظر با دید میان مدت  شرایط خوبی را دارد  ولی نکته مهخ در تقسیم  سود و عدم  تکرار پذیری این سود است

پترول امروز صف خرید بود  بی شک  با بازگشایی سه سهم  متوقف پتروشیمی شاهد  افزایش ارزش ذاتی و رشد پرتفوی این  سهم خواهیم  بود

روزهای مثبت  همه چیز خوب و سبز است و توصیه خرید در مثبت ها سخت ولی در کل در هفته پیش رو  جو خرید  را باید بیشتر با گزارش ها تنظیم  کرد

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم