[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزسه شنبه 20 اردیبهشت 1401
حواس جمعی !
امروز سه شنبه بازاربا وضع دیروز طبیعی بود که منفی آغاز کند ولی یک نکته بیش از همه در بازار امروز به چشم امد و ان حواس جمعی نسبی بود که صندوق های تثبیت و توسعه در بازار داشتند و حمایت های خوبی از بازار به عمل امد و یک پیام خاص برای بازار ارسال شد که حواسم هست و این نکته خوبی است البته بالا نکه داشتن مصنوعی بازار خیلی منطقی نیست ولی این که در منفی ها خریدار جدی در بازار حضور داشته باشد نکته مناسب و منطقی است و این پیامی بود که امروز برخی اردرهای حمایتی به سهامداران فرستاد … البته چشمک زیرچشمی نرخ ارز در بازار هم چیزی نبود که کسی نبیند و روزهای بعد عیان ترو اشکار ترخواهد شد .
ولی در کل وضعیت بازار با وجود تمامی این تنش ها و اتفاقات بد نبود هر چند خوب اغاز نکرد ولی هر چه پیش رفت بهتر شد تحلیل های متفاوتی در بازار وجود دارد برخی اعتقاد به روند میان مدت و بلند مدت بازار دارند و میگویند در فضای این چنینی سیاست های انبساطی مالی همیشه بازارهای سرمایه پیروز بوده اند و برخی دیگر عوامل دیگری را در کوتاه مدت برای بازار برمیشمازند که سعی میکنیم امروز در مورد عوامل کوتاه مدت و میان مدت تا حدودی صحبت کنیم
روز گذشته در مورد چهار عاملی صحبت کردیم که در فضای فعلی بازار می توانند عوامل تاثیر گذار و موثر در اصلاح و یا رشد بازار باشند به واقع این چهار عامل از عوامل کوتاه مدت تری هستند که طی این چند روز و نهایت چند هفته با آن درگیر بوده و فضای بازار می تواند بعد از آن روشن تر و شفاف تر باشد. برخی ازاین عوامل کوتاه مدتی در دل خود بازار و عوامل دیگر تا حدودی بیرون بازار است . مورد گام اول و دوم یعنی گزارش پالایشی ها و اتفاقات بلوک خودرو همانطور که این دو عامل باعث رشد بازار شدند و موتور بازار را در مقطعی روشن کردند حالا نیز میتوانند در هفته های آتی با فضایی که ایجاد می کنند تحولات دیگری را برای بازار رقم بزنند در مورد انتشار گزارشهای ۱۲ ماهه شرکت ها و کاهش نگرانی بازار نسبت به آن چه دستکاری دولت در سود برخی شرکت ها به خصوص پالایشی ها وجود دارد باعث خواهد شد بخشی از نگرانی بازار کاهش یافته و به خصوص در پالایش بتواند با ثبات رفتار خود را پیش ببرد. نکته بعد گزارش خودرویی هاست گزارش خودرویی ها منظور گزارش قیمت گذاری بلوک این گروه است که الته خبرهای ان طی هفته های اتی به بازار می رسد و میتواند بازار را تحت تاثیر و تغییر خود قرار دهد البته این دو گروه درجا زدن خود زمینه ساز حرکت قوی دوره بعد را نیز می توانند فراهم کنند اما در کل دو سه هفته آتی هفته های پر خبری برای این دو گروه است که نبض بازار را در اختیار داشته و می توانند با تحولات خود هموچون اول ایجاد موج مکزیکی ورزشگاه ها تحولات و تحرکات بعدی را رقم بزنند.
اما دو تحول دیگر که اتفاقاً آنها نیز با حرکات و رفتار خودشان در بازار میتواند موثر و تاثیر گذار باشد یکی بازارهای جهانی است که یک ماه است نگران کننده تر شده و دیگری رفتار خود دولت در برخی اتفاقات است .
بازارهای جهانی بعد از اتفاقات و تحولات آمریکا و همچنین موارد مختلف در چین و سایر کشور ها کمی با چالش مواجه شده و افت ان را شاهد هستیم با بی تدبیری مسئولین از رشد بازارهای جهانی در فصل مناسب خود استفاده نکردیم و حالا در ریزش آن بازار نگران و ملتهب است. به واقع باید از دانشمندان در دولت پرسید اگر در این شرکت ها ریزش قیمت محصولات را داشته باشیم همانطور که در بالا رفتن قیمتها دولت دست خود را دراز میکرد در پایین آمدن دست این شرکت ها را می گیرد ؟! قطعا نمی گیرد و این نشان میدهد کسانی که در آن مقطع این برنامهریزیها را داشتند هیچ فهم درستی از اقتصاد و بازار نداشته و صرفا دنبال پر کردن جیب دولت بودند !
اما در کل بازارهای جهانی در حال حاضر یکی از ریسک های بازار شده و اتفاقاً رفتار او در این مدت کمی نگران کننده است و بخش مهمی از بازار را درگیر خود خواهد کرد. اما بخش چهارم شاید بزرگترین ریسکی است که تا مدتها همراه بازار می ماند و آن هم نقش آفرینی دولت در اتفاقات و رویدادهایی است که با آن مواجه ایم اتفاقات مختلف وسیاست های دستوری نرخ ارز و مواردی از این دست همه در این طبقه می گنجند ! اما در حال حاضر سه عامل اولی که نام بردیم اثرات ضربتی و کوتاهمدت تری در بازار دارند اما اثر تصمیمات دولت همراه بازار بوده و ماندگار است.
اما دیشب رئیس جمهور با مردم صحبت کرد و بحث یارانه ها را باز کرد و البته از این به بعد اسمش بسته های کمک معیشتی است اما هرچه که هست قرار بر این شده به دهک های مختلف در کشور بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پرداخت گردد با محاسبات بسیاری این عدد تقریباً به ازای هر ماه ۲۰ تا ۲۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود چرا که همه اقشار کشور یارانه نمی گیرند و طیف گسترده نیز عدد ۳۰۰ هزار تومان را دریافت میکنند و هر حال این ۲۰ تا ۲۲ هزار میلیارد تومان هم عدد بالایی است از این پس ارز 4200 به تاریخ می رود و عدد آن در حساب شهروندان شارژ میشود
این تصمیم به نوعی شاید فزاینده تورم و پیش بردن جریان نقدینگی در کشور باشد اما معتقدیم با وجود اینکه این طرح تورم زاست اما اجرای بد تخصیص ارز ۴۲۰۰ و عدم نظارت درست و منطقی و ارز چند نرخی باعث شد تا همه به این نتیجه برسند این یارانه مستقیم اگر به دست مردم برسد شاید بهتر باشد . البته به نظر سیاست سنگینی بر کنترل قیمت ها وضع خواهد شد که کمی میتواند مایه نگرانی بازار باشد . چند نکته مثبت و منفی این میان وجود دارد نکته اول آن چیزی است که بسیاری از آن واهمه دارد یعنی دولت دوباره در نرخگذاری ها دخالت کرده و اجازه افزایش نرخ اندازه جبران هزینه این موضوع به شرکت های تولید کننده ندهد نکته دوم بحث دیگری است که دیدگاه مثبت دارد و معتقد است هرگاه در اقتصاد سیاست های مالی انبساطی در پیش گرفته شده چیزی شبیه این رویداد ، بازار سرمایه هم رونق داشته و شاهد رشد بازار بودیم . البته تاخیر و تقدم ان را باید بحث کرد ولی تورم انتظاری احتمالی و داستان های مختلف نقدینگی باعث بروز این رویداد می شود .
البته معتقدم با این پول می توانستیم کارهای بسیاری انجام دهیم از طرحهای عمرانی بگیرد و موارد دیگر ولی امروز معیشت مردم نقطه پررنگتری در رفتار سیاسی و اقتصادی دولتمردان دارد در مورد این موضوع ای کاش میشد فکر های بهتری کرد و با این پول های کوچیک سرمایه های قوی تر و بزرگتری را برای بازار ایجاد کرد و یا حداقل بخشی از این پول صرف سرمایه گذاری شود برای خود این مردم
ای کاش فقط جنبه مصرف گرایی این موضوع دیده نشود … فردا و روزهای اتی سعی میکنیم در مورد اثرات احتمالی این طرح در بازار بیشتر صحبت کنیم
و اما سراغ بازار امروز برویم که خوب اغاز نکرد و منفی بود و هرچه پیش رفت بهتر شد ولی موج دوم فروش بازار امروز کمی بازار را زمین گیر کرد و اوضاع دوباره پر عرضه دنبال شد یک نکته در بازار امروز رشد دوباره دلار است که فردا خود را در سفت و سخت تر شدن تقاضا ها نشان میدهد .
دارویی و فرصت نوسان
در دارویی ها شاهد روند مثبت بودیم دارویی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته همچنان پتانسیل های بنیادی خوبی دارند
در این گروه کی بی سی که شایعات سود 180 تا 200 تومانی را دارد با صف خرید همراه شد سهم 3 ماهه بسیار عالی داشته و به نظر می رسد صعود خوبی تا قیمت های 1400 تومان داشته باشد رنج قیمتی 1400 الی 1600 تومان مصادف با ارزش ذاتی سهم است به خصوص که این سهم شایعات دو قرارداد جدید را نیز دارد
شفا دارو هم که به زودی شاهد عرضه سهام دارویی دانایش خواهد بود با رشد قیمتی سد 1800 تومان را پشت سر گذاشت سهم تا قیمت های 2000 تومان رشد و بازدهی خوبی در دل سهم نهفته است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و عرضه دارویی دانا سو و ان ای وی سهم را متحول می کند
دلقما هم مستعد شکست قیمت های مقاومتی 200 تومانی می باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی پیش روی سهم است دلقمایی که اوضاع بنیادی خوبی داشته و تعدیل مثبت خوی با توجه به افزایش فروش در پیش خواهد داشت
غذایی های خاص
در نمادهای غذایی شاهد روند صعودی خوبی هستیم حذف دلار 4200 تومانی می تواند سبب تحولات خوبی در این گروه شود و بازار به استقبال سهم رفته است
سیمرغ با رشد قیمتی و شکست قیمت های 2800 تومان به سمت سطوح قیمتی 3000 الی 3200 تومان می رود این سهم اوضشاع و احوال خوبی داشته و به دلیل تهیه بخش زیادی از مواد اولیه توسط خود شرکت و زیر مجموعه ها بازار انتظار تحول خوبی در صورت ازاد سازی از سهم را دارند
زپارس با رشد جهشی قیمتی 41 درصدی بازگشایی شد این سهم وضعیت خوی داشته و به دلیل تولید محصولات کشاورزی و رشد قیمتی بالا این محص.لات شرایط خوبی پیدا کرده است سهم تا قیمت های 4200 تومان به شرط شرکست قیمت های 3600 تومان مقاومتی جای صعود دارد
بارها بر سپید تاکید داشتیم سهم رشد قیمتی خوبی داشته و صف خرید هم شد سهم تارگت 2800 تومانی داشته و رشد قیمتی خوبی در بر خواهد داشت این سهم اوضاع خوبی داشته و می تواند رشد خوبی داشته باشد
ساختمانی ها و پتانسیل های بالا
در ساختمانی ها شاهد نوسانات مثبت برخی سهام این گروه هستیم ساختمانی هایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظارش است
در این گروه ثالوند به قیمت های 760 تومانی نزدیک شد این سهم در صورت شکست این قیمت ها تا سطوح 1000 تومان رشد خواهد کرد ثالوندی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و صعود خوبی در انتظار سهم است شکسته شدن این سطوح سهم را با رشد قیمتی خوبی همراه و سهم را در موقعیت خرید خوبی قرار می دهد
ثرود همچنان سهم در وضعیت صعود قرار دارد این سهم اوضاع خوبی داشته و می تواند تا قیمت های 1250 الی 1400 تومان رشد نماید سهمی که سود سازی بالایی داشته و رشد قیمتی خوبی در میان مدت دارد
وساخت نتوانست از مقاومت خود عبور نماید اما این سهم را نباید از دست داد سهمیکه تجدید ارزیابی بالایی داشته و ان ای وی خوبی دارد سهم تا قیمت های 3000 الی 2800 تومان جای اصلاح و سپس برگشتی به قیمت های 3500 تومانی خواهد داشت
سرمایه گذاری های صدر نشین
در سرمایه گذاری ها شاهد صدر نشینی سهام این گروه بودیم به طوری که سهام این گروه با روند مثبت همراه و مادامی که بازار مثبت باشد سهام این گروه نیز مثبت است
در این گروه وکبهمن هم خبرهای خوبی دارد وکبهمن در 12ماهه به سود 3149 ریالی رسیده است
وسپهر هم یروز بحث واگذاری ها را مطرح میکرد . در ومعادن هم با دید بلند مدت رفتن در سهم بد نیست وگرنه بحث افزایش سرمایه بیشت سهم را معطل میکند
در نماد وتوسم سهم روند نوسانی را در پیش گرفته سهمی که سود سازی بالایی داشته و می تواند باز به قیمت های 520 تومان بازگردد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت رشد خوبی در پیش خواهد گرفت
سرمایه گذاری بوعلی که به سود خوبی رسیده است توانست با روند مثبت همراه شود این سهم هم برای سال مالی اخیر و هم سال مالی جدید سود سازی خوبی داشته و پتانسیل های بالایی دارد سطوح 520 تومان شکسته شود سهم تا قیمت های 600 تومان صعود خواهد کرد
سرمایه گذاری سایپا به سمت شکسته شدن قیمت های 560 تومان می رود این سهم در صورت شکسته شدن این قیمت ها تا سطوح 620 تومان و جتی 700 تومان جای رشد دارد خبر مهم امروز سهم برنامه ریزی سایپا برای فروش سهام خودرویی در دل این سهم می باشد
وخارزم هم خوب معامله می شود ولی باید کمی صبر کرد به نظر خبرهای غدیر و برقی ها میتوانند جالب باشند
معادن پرپتانسیل
در معدنی ها برخی سهام این گروه پتانسیل های بالایی برای صعود دارند و به نظر می رسد گزارشات فروش عالی 12 ماهه و ماهانه بسیار خوبی دارد
در کپرور سهم درست از سر حمایت 1050 تومانی برگشت سهم دو هدف قیمتی 1250 و 1400 تومانی دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و عرضه محصولاتش در بورس کالا و رشد قیمتی اخیر و افتتاح طرح های توسعه ای سبب رشد قیمتی بالایی در سهم می شود
فزر قبل از مجمع حمایت خوبی شد دو گزارش عالی از شرکت های زیر مجموعه سبب شد تا این سهم با روند صعودی همراه شود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی دارد فزر در حالی به مجمع می رود که شنیده می شود تقسیم سود 500 الی 600 تومانی دارد
کچاد فعلا بر سر مقاومت 1600 تومانی قرار دارد سهمی که توان صعود خوبی داشته و رشد قیمتی بالایی دارد این سهم فعلا به دلیل ترس قطعی برق در تابستان نمی تواند صعود نماید اما انتشار گزارشات عملکرد مثبت باعث یک نوسان در سهم می شود
چهارگوشه بازار
به طور کلی پترول و فارس را باید کمی بیشتر زیر نظر گرفت .ممسنی دهدشت و کازرو این 3 نماد پتروشیمی باز می شوند و فکر میکنیم بیش از هرچیزی پترول بتواند از این فضا سود کند و از همین رو پترول در منفی این روزها میتواند جالب توجه برای بازار باشد . سهم را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید و این 3 نماد هم گویا ا 30 اردیبهشت راهی بازار می شوند
حفاری شمال عالی حمایت شد و به سمت قیمت های 520 تومانی در حرکت است شنیده می شود سهم هم سود تسعیر ارز بالایی دارد و هم قراردادهای جدید برای افرایش تولید نفت به نظر می رسد حفاری در بازه میان مدت همچنان به صعود خود ادامه دهد
سفارس با اقبال همراه شده و به قیمت های بالای 2000 تومان رفت سهم اهداف قیمتی بالایی دارد و یک سود 20 تا 30 درصدی در دل سهم نهفته است شنیده می شود عرضه سیمان ابیک به اندازه نیمی از مارکت سفارس خواهد بود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت یک موج صعودی به بازار بدهکار است
پسهند که بارها توصیه شده بود و اسمال به سود 700 تومانی می رسد با رشد قیمتی خوبی بازگشایی شد سهم با شکست و عبور از قیمت های 3200 تومان تا سطوح 3500 الی 3600 تومان رشد می کند این سهم اوضاع بنیادی خوبی داشته و امسال شایعات سود 700 تومانی دارد
امروز حال خودرویی ها در وساپا و خساپا خوب بود . در این گروه شنیده می شود کار قیمت گذاری سایپا در اخرهای خود است و همین باعث توجه به سهم شده . بازهم تاکید میکنیم هنوز بازی این گروه تمام نشده است
گروه پالایش امروز بد نبود و از دیروز حداقل بهتر رفتار کرد . برخی از تعویق احتمالی انتشار گزارش 12ماهه این گروه خبرمیدهند ولی در کل خبرهای گروه پالایش بسیار ضد و نقیض است کمی افت نفت امروز این گروه را تحت فشار گذاشته است ولی با این حال اردرهای خوبی از خرید زیر انها بود
در گروه بانک نیز جو بد نبود سهم هایی نظیر وبصادر وبملت وپارس ونوین بد نباشند ولی در کل اگر اهل نوسان هستید فکر میکنیم قیمت های منفی کامل وپارس و ونوین یکی از گزینه های جالب بازار شود .
رنیک امروز در مثبتها بود ولی عرضه شد به نظر رنیک و کیسون و شساخت با اطلاعات بیشتر میتوانند بیشتر مورد توجه بازار باشند در رنیک البته خبرهای خوب کم نیست مجوز عقد قرارداد پروژه جبل الکتاب به مبلغ 280 ميليون درهم از حکومت شارجه به اداره راه و مواصلات شارجه ابلاغ گرديد؛ با توجه به صدور اين مجوز، اداره راه و مواصلات شارجه اقدامات لازم به منظور انجام پروژه با شرکت جنرال مکانيک را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
فملی افت قیمت مس را دارد کمی ممکن است این موضوع برای او ازاردهنده شود ولی در کل بین گروه فلزات و فولادی ها فکر میکنیم وضعیت فولادی ها بهتر باشد از فولاد و فخوز و هرمز گرفته و البته این طرف منفی های فاسمین و 1800 تومان سهم جذاب است . ولی اگر با این دید ببنیم که فملی 1000 ریال تقسیم میکند و قیمت 7000 ریال است پی به ای نرمالی دارد ولی فولاد و فاسمین و یا حتی با دید ریسک بیشتر فسپا و هرمز و فولاژ را بهتر میبینیم
حگهر هم امروز عرضه شد به نظر بازدهی خوبی میدهد و برای کگل از نظر روانی خوب است . درکنار این سهم حکشتی و حسینا و حتاید هم میتوانند جالب باشند
به نظر در گروه لیزینگ هم ولساپا شرایط خوبی رادارد البته ولبهمن هم میتواند جالب باشد ولی در کل ولساپا مورد اقبال بیشتری در بازار است به نظر بازی بازار روی این گروه میتواند جالب تر پیش برود
فباهنر را باید این روزها کمی بیشتر زیر نظر داشت فباهنر در 9ماهه با سرمایه جدید به ازای هر سهم 4038 ریال سود داد و 12ماهه به عدد 5106 ریالی رسیده است . به نظر میتواند در بازار جالب توجه باشد
[/ihc-hide-content]


