جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز دوشنبه 19 اردیبهشت 1401

گزارش بازارامروز دوشنبه 19 اردیبهشت 1401

نوید خاندوزی
می 9, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروز دوشنبه 19 اردیبهشت 1401

ترس ، ترسم از دست تو بوده !

شادمهر اهنگی دارد که حس ترس را به خوبی منتقل میکند و ابتدای ان با همین تیتر آغاز می شود که ترسم از دست تو  بوده !

آیا واقعا بازار ترسیده و امروز رفتار او ناشی از همین حس ترس بود .؟! ولی در کل هر چه که بود  رفتار بازار در نزدیکی های مقاومت خود  طبیعی است و این منطقی است که با هر صدایی بترسد و این  طور فروشنده  باشد  . برخی معتقد بودند که امروز بازار از تحولات امشب و یارانه بازی و ازادسازی ها ترسیده  برخی دیگر هم دلایل دیگری را می اورند ولی معتقدیم اگر بازار بخواهد تغییر جهت دهد یکی ازاین 4 اتفاق باید برای او رخ بدهد و تازه  بازهم معتقدیم  این تغییر جهت او  موقت بوده و دوباره به مسیر بازمیگردد . در مورد این 4 مضوع فردا  مفصل تر صحبت میکنیم ولی در کوتاه مدت  4 اتفاق در بازار میتواند چالش افرین  شود 1- گزارش ضعیف و غیرمنتظره از پالایشی ها 2- اتفاقات غیرقابل پیش بینی در گروه خودرو  3- تصمیمات عجیب و غیرمنتظره دولت و به  طور کلی ریسک  دولت و 4- بازارهای جهانی … به نظر این 4 عامل اند که میتوانند در هفته های سرنوشت ساز فعلی موثر باشند و هر یک  که کمی به حاشیه می روند اوضاع بهتر می شود و صد البته  ترس دولت  همیشه با ما هست  !

این حس ترس طبیعی است که وجود داشته  باشد و در نقاط مقاومت این حس و تردید ها به وجود می آید و همیشه تعجب میکردیم که درست در همین نقاط بهانه ای هم برای ریزش جور می شود و شکل میگیرد  .

این روزها بسیاری با توجه به تحولات شاخص بازار را رصد کرده و در مورد آن صحبت می کنند برخی شاخص هم وزن را ملاک قرار داده و برخی دیگر شاخص کل و هر کسی روی هر کدام از این گزینه ها صحبت های مشخص و خاصی را دارند . مثلا همین امروز یکی میگفت  افت تا  1510  طبیعی است  !  در مورد شاخص و به طور کلی روند شرکت ها چه هم وزن چه شرکت های بزرگ می توان سه سناریو را مطرح کرد که در حال حاضر ذهن بازار را درگیر خود کرده است
سناریوی اول آن چیزی است که بسیاری منتظر آن هستند و امروز هم  برخی معتقد بودند آغاز این سناریو را در بازار آغاز شده و حالا هم منتظرند تا بشود و   کف و سوت بزنند… سناریو اول اصلاح همه جانبه بازار است اصلاح تمام عیاری که خیال بسیاری را راحت کرده و نقدینگی را که طی این مدت از بازار دور کردند  دوباره در قیمت های کمتر به دل بازار بزنند.  معتقدیم با توجه به فضای فعلی و شرایطی که داریم باید اتفاق عجیب و غیر منتظره ای رخ بدهد که این اصلاح را شاهد باشیم و در حال حاضر چنین چیزی در چهره بازار دیده نمی شود این که بازار دو روزی اصلاح کند و باردیگر بازگردد این سناریو  نیست و بسیاری منتظر ریزش های عجیب تری هستند  …
سناریو دوم از تقسیم بندی بازار به دو شاخص هم وزن و شاخص کل نشأت می گیرد که در شاخص کل نمایندگی شرکت های بزرگ و شاخص ساز را برعهده دارد و هم وزن شرکت های کوچک تر … به نظر می‌رسد در این سناریو با درگیر شدن گزارش های ۱۲ ماهه و ماهانه یک اصلاح جدی در شرکتها و شاخص هم وزن داشته و در سوی دیگر شاخص کل با ثبات و افزایش مواجه باشد   به عبارت دیگر گزارش‌های مالی عاملی برای ثبات قیمت هم وزن ها و رشد قیمت بزرگترها شود . البته در این گیرو دار بازار ممکن است  یک اصلاح کوچک را نیز داشته  باشد و دوباره در مسیر این سناریو  گام بردارد  …

اما در سناریو سوم سناریویی است که بسیاری هنوز آن را قبول ندارند و از چهره بازار دور می بینند و آن هم این است که بازار با تمام فراز و فرود ها چه در کل و چه در هم وزن بعد از کمی اصلاح با یک رشد جدی مواجه شده و مقاومت های پیش رو را خواهد شکست و کوچکترین هدف او  1.700  است .  این سرعت احتمالاً در شرکت های شاخص کل و بزرگ بیشتر و در هم وزن کمتر باشد  . به نظر باید رویداد های خوبی پشت سرهم و قطاری رخ بدهد تا این سناریو  تکرار شود در غیراین صورت سناریو دومی را محتمل تر میبینیم .
بعداز مطرح شدن این چندسناریو دو نکته را مطرح می‌کنیم نکته اول این است که از نظر شخصی معتقدیم  سناریو های اول و سوم برای بازار رخ نمی‌دهد و احتمالاً سناریو دوم  را شاهد باشیم.نکته دوم این است که باید یاد بگیریم فارغ از بحث وزن شرکت ها آنها را تجزیه و تحلیل کرد دوستی با شوخی می گفت این موضوع همه جا کاربرد دارد که اندازه مهم نیست عملکرد مهم است و باید بتوانیم بدون توجه و بزرگ و کوچک بودن یک شرکت با توجه به عملکرد آن ، آن را بررسی کرد .

هرچه که هست چون هنوز پول درگیر بازار بوده و بازار ان پویایی خود را ازدست نداده  هیچ ایرادی ندارد کمی هم  اصلاح  ببینیم و بازار دوباره فضای بهتری را بگیرد  . این اصلاح حس ترس و تردید بسیاری را نیز از بین خواهد برد  .

و اما سراغ  بازار برویم که امروز با فشار فروش اغاز کرد و داشت بهتر میشد ولی هر چه پیش رفت فشار فروش بیشتر شد و شرایط را خاص ترکرد به نظر این حس ترس را به  بازار منتقل کرد که برخلاف همیشه خیلی خریداران جدی وجود نداشت و اخر وقت هم  اتفاقات خوبی رقم نخورد …

غذایی های باقی مانده

در نمادهای غذایی برخی سهام این گروه با روند مثبت همراه و صعودی بودند غذایی هایی که خوشبین به افزایش نرخ محصولاتشان در بازار مصرف هستند

سیمرغ در حال رسیدن به قیمت های 2800 تومان است این هدف مهمی برای این سهم تلقی می شود که مصادف با مقاومت سهم است سیمرغ جای نوسان تا سطوح 3200 تومان هم در صورت شکست این مقاومت دارا می باشد شایعاتی در خصوص سود بالای 500 تومانی سهم برای سال جاری مطرح است

غزر که شفاف سازی های خوبی در خصوص توان سود سازی با نرخ های جدید ماکارانی داده است توانست بازگشایی خوبی با رشد 11 درصدی داشته باشد سهم امسال حدود 150 تومان سود خواهد ساخت سهمیکه وضعیت بنیادی خوبی داشته اما به نظر می رسد رنج قیمتی فعلی باعث متعادل شدن سهم شود

غدیس امروز روند خوبی نداشته این سهم که رشد خوبی را تجربه و بازدهی خوبی داده بود به سمت کف قیمتی 1250 تومان در حرکت است حمایت قوی که باید باعث تعادل در سهم شود

پالایشی ها و تک گل مثبت

در پالایشی ها شاهد تک گل مثبت این گروه بودیم سهامی که اوضاع و احوال خوبی داشته و می توانند با اقبال و رشد خوبی همراه شوند

در شبریز صف خرید سنگینی را شاهد هستیم این سهم خبرهای بسیار خوبی در دل خود در خصوص سود امسال دارد که باعث توجه خاص بازار به این سهم شده است سهمی که با عبور ازقیمت های 2000 تومان تا سطوح 2200 تومان هم خواهد رفت

شتران هم وارد فاز اصلاحی شد همانطور که پیشتر اشاره داشتیم فعلا روند سهم نوسانی بین دو سطح قیمتی 560 الی 600 تومان است شترانی که تعدیل مثبت خوبی داشته و شنیده می شود صورت های مالی خوبی در انتظارش است

شاوان در استانه قیمت های 18000 تومان نوسان می کند سهم مثبت و با توجه به شایعات سود سازی 3000 تومانی فعلا به نظر نمی رسد افتی داشته باشد رشد سهم نیز منوط به انتشار صورت های مالی 12 ماهه و سود محقق شده می باشد سهمی که هدف دومش قیمت های 21000 تومان خواهد بود

ساختمانی های خوش نوسان

در ساختمانی ها برخی سهام این گروه نوسانات خوبی را شاهد و مثبت هستند و نشان می دهند حامیان قوی دارند

ثاخت با صف خرید همرااه شد سهم رشد بالایی نداشته و از کف قیمتی 180 تومان رشد کرده است سهمی که تا قیمت های 250 تومان فعلا صعود می کند و توان نوسان مثبت خوبی دارد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی می باشد

ثرود عالی بود سهمی که می رود بازدهی سنگینی را به ثبت برساند این سهم تا قیمت های 1100 و 1200 تومان جای رشد خواهد داشت سهمی سود ساز که به فروش و سود خوبی رسیده و پول قوی و داغی هم پشت سر سهم قرار گرفته است

امروز ثنوسا سعی داشت تا از سد قیمتی 560 تومان عبور ولی فشار عرضه ها امانش نداد به نظر می رسد ثنوسا سعی داشته باشد از این قیمت ها عبور و به هدف 620 تومانی برسد کف قیمتی حمایتی قوی هم در قیمت های 520 تومان بسته شده است

فولادی ها و ترس از نبود برق

خبرهایی در خصوص ابلاغ وزارت نیرو به شرکت های فولادی در خصوص  کاهش 50 درصدی برق در سه ماه و قطعی کامل یک ماهه برق این صنایع سبب شده علی رغم وضعیت بنیادی مناسب فعلی سهام فولادی اوضاع زیاد خوبی در معاملاتشان نداشته باشند

فولاد مبارکه در قیمت های مقاومتی 1250 تومانی گیر کرده است سهمی که وضعیت خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظارش است این سهم در صورت شکسته شدن قیمت های 1250 تومان تا سطوح 1400 تومان رشد خواهد کرد فولادی که قابلیت تعدیل مثبت خوبی داشته و بازار در انتظار صورت های 12 ماهه این شرکت است

در ذوب سهم بر سر حمایت 300 تومانی مقاومت می کند تا این سطوح را از دست ندهد سهمی که اوضاع خوبی نداشته و از نظر رشد مواد اولیه به خصصو رشد قیمت کک و ذغال سنگ در فشار است فعلا انتظار نوسانات ارام در این سهم فولادی را داریم

فولاد هرمزگان هم در قیمت های 1600 تومان قرار دارد  این سهم می تواند روند نوسانی ارامی را فعلا دنبال نماید اما اگر شایعات سود 350 تومانی برای سال 1400 صحت داشته باشد سهم توان صعود خوبی خواهد داشت

چهارگوشه بازار

تپمپی امروز هم صف خرید بود و در بازار پرعرضه امروز خوب تاب اورد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظارش است این سهم فعلا به سمت شکست قیمت های 1800 و رشد تا سطوح 2000 تومان می رود

دارویی ها منفی بودند ولی باز شدت انها کمتر بود  . خبرهای این گروه روز به روز در حال بهبود است عرضه ددانا قطعی شده و اثرات خوبی در شفا دارو تیپیکو دجابر داسوه و دکیمی خواهد داشت .  شاید بیشترین تاثیر را با توجه به اهرمی بودن روی دجابر داشته باشد

امروز وپترو  شرایط بدی نداشت  . تقسیم سود حداکثری در شدوص و پسهند نشان میدهد وضعیت وپترو میتواند بهتر هم باشد بازگشایی شدوص هم یکی از گزینه هایی است که اگر در قیمت معقول و منطقی باز شود با دید کمی صبر گزینه خوبی خواهد شد

سیمان سپاهان هم مسیر نزولی خود را ادامه داده و ب کف1000 تومانی رسید این سهم به نظر اگر از این قیمت ها افت داشته باشد وضعیت خوبی پیدا نمیکند سهمیکه 6 ماهه نزدیک 100 تومان سود داشته و  برای 12 ماهه 200 تومان سود براوردی دارد و ارزش ذاتی 1200 تومانی برای سهم محتمل است

کالسیمین که شاهد افت قیمت های جهانی روی می باشد با روند کاهشی به سمت حمایت 1800 تومانی گام بر میدارد گزارش عملکرد فروردین سهم عالی بود و بازار در انتظار صورت های مالی 12 ماهه و احتمالا تحقق سود بالای 300 تومانی در سهم می باشد

خودرویی ها هم  شرایط خوبی را امروز نداشتند  .معتقدیم  این اصلاح ها طبیعی است و بازی خودرویی ها هنوز تمام نشده دیروز شایعه بلوک 4800 ریالی برای خساپا مطرح شد ولی طبق پرس و جو هنوز چیزی قطعی نشده است فعلا تا رسیدن قیمت بلوک ورنا خگستر وساپا درجا میزنند . به نظر در این گروه خبهمن هم بعد از کمی استراحت بد نیست ختوقا هم بعد از اصلاح با گزارش سود زیرمجموعه ها میتواند دوباره مورد توجه قرار گیرد . در مورد خاور هم وضعیت بد نیست ولی نیاز به اصلاح بیشتری داد

در گروه  بانک  وپارس در 208 و 209  جالب می شود  . ونوین چند روز یاست پر حجم شده این سهم را باید کمی بیشتر زیر نظر گرفت در کل فضای خاص تری را دارد . وبملت هم اگر اهل ریسک نیستید انصافا خوب درجا زده و اماده یک رشد است

سهم طبق برخی شنیده ها و اتفاقات یک افزایش سرمایه 250% را از انباشته تا اخر سال نهایی میکند و این خبرخوبی برای سهامداران است البته معتقدیم که های وب در این نرخ ها کمی درجا می زند و حرکت او کند می شودولی در کل بعد از کمی حجم خوردن و اصلاح باردیگر قیمت تغییر خواهد کرد و مسیر بهتری را در پیش میگیرد در این گروه  معتقدیم اسیاتک عرضه  شود  با دید خرید و سود گزینه  بدی نیست و میتواند جالب باشد

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم