گزارش بازارامروز شنبه 10اردیبهشت 1401
تردید در هفته نصف و نیمه …
امروز شنبه بازار هفته ای نصف و نیمه و نیم سوز را اغاز کرد که البته این حجم معاملات برای این هفته هم بد نبود و قابل تامل است ولی در دل بازار تردیدهایی وجود دارد که این عاملی برای این صبر و حرکت کند شده است و البته هفته ها و روزهای قبل بارها در مورد اصلاح زمانی و قیمتی صحبت کردیم . بسیاری هنوز معتقدند بازار نیاز به یک استراحت دارد و این تزریق حس تردید به معاملات باعث بروز چنین رفتارهایی شده است . نکته دیگر این که بازار با خودرویی و پالایشی ها جان گرفت و حرکت کرد ولی تا جایی موتور بازار میتواند بدون خبر حرکت کند جای این بنزین تمام شده و سوخت جدیدی میخواهد که معتقدیم این صعود باید با خبرهای این دو گروه برسد تا شوکی به بازار وارد شود . تا رسیدن ان مقطع حتی اگر اصلاح هم داشته باشیم خیلی عجیب نیست و طبیعی است .
در مجموع بازار در حالی کار خود را پیش میبرد که به نظر در این روزها و این هفته ها دو چالش مهم پیش روی بازار قرار گرفته و البته فرصت هایی نیز برای بازار وجود دارد چالش اول بازار این است که بسیاری از اهالی بازار از بنیادی گرفته تا تکنیکال معتقدند بازار نیاز به یک اصلاح موقت داشته و این اصلاح چه زمانی باشد و چه قیمتی باید رخ دهد تا مسیر بعدی رشد بازار هموار شود و این تردیدهایی که برخی دوباره در بازار مطرح می کنند ناشی از همین موضوع است
برخی معتقدند از نظر نموداری بازار قابلیتهای افزایش مجدد را نداشته و نیاز به یک شوک و محرک قوی دارد و این طرز فکر یکی از بزرگترین چالشهای فعلی بازار است که نشان می دهد بازار از نظر روانی برای حرکت های بزرگ آماده نیست. این موضوع برای برطرف شدن چند اتفاق مهم نیاز دارد ساده ترین ان اصلاح است ولی فکر میکنیم به این سادگی ها هم نیست و احساس ما این است که بیشتر بازار زمان میگیرد و زمین بازی را میدهد تا خبرهای قوی تر یدر هفته اخر اردیبهشت برسد .
اما چالش دوم یکی از آن چهار دلیل است که معتقد بودیم می تواند باعث منفی بازار شود که بازارهای جهانی است بازار ما نصفه و نیمه از رشد قیمتهای جهانی تاثیر گرفت و حالا از ریزش آن می ترسد و این تحولات در بورسهای دنیا نیز او را بیشتر نگران کرده به نظر این هم یکی از چالشهای فعلی بازار است که در حال حاضر با آن مواجه اما در مجموع وقتی این دو چالش را کنار تحولات بازار قرار میدهیم نشان میدهد بسیاری با پذیرش ریسک این موارد در بازار حرکت کرد و باز هم خرید می کنند البته این را هم در نظر بگیرید که تحولات مثبتی هم پیش روی بازار است
بازار وقتی حجم را می بیند ،نحوه خرید وفروش ها و … کمی نسبت به موضوع مردد می شود که همه چیز را نباید منفی دید
شما علاوه بر حجم خوب و گزارش های منطقی همین افزایش نرخ دلار نیما و یا افزایش حجم معاملات را ببینید که از مهمترین اتفاقات بازار است که خود را در روند آتی معاملات نشان می دهد
در مورد دلار به نظر هنوز بازار تاثیر دلار نیما را در قیمتها لحاظ نکرده و تا حدودی روی مسیر فکری قبلی دلار حرکت میکند و هنوز معتقد به افزایش نرخ دلار نیست حرکت دلار نیما طی روزها و هفتههای گذشته در صورت ادامه دار بودن می تواند اثرات خود را به سرعت در گزارش شرکتها نشان داده و یک تحول مثبت بنیادی را رقم بزند و بازار درست از جایی تاثیر مثبت بگیرد که خیلی انتظارش را ندارد . این یعنی در کنار تمام بحث هایی که در مورد مقاومت بازار و استراحت مطرح می شود معتقدیم فاز فروش هیجانی را نمیتوان گرفت و باید همه ابعاد بازار را با هم تحلیل کرد . ولی در مجموع کمی هم در این محدوده محافظه کاری در بازار بدنیست .
البته بازار این هفته با 3 روز کاری که یک روز ان بین تعطیلی است بعید است حرف خاصی برای گفتن داشته باشد .
و اما یک نکته خارج از بحث بازار … چند روز قبل گفتیم تا وقتی نتوانیم کارکرد و اهمیت بازار سرمایه را برای دولت مردانی که چیزی جز بازار ملک را تجربه نکرده اند توضیح دهیم نمی توانیم امیدوار باشیم که فضای امنی در سرمایهگذاری در بازار به وجود آید اما باید پذیرفت که ایرادات جدی نسبت به برخی قوانین مقررات بازار وجود دارد که باعث بروز چنین اتفاقاتی شده است یکی از مهمترین این اتفاقات که به نظر چالش عمده ای برای بازار و سهامداران است جریمه شدن سهامداران میان مدتی است یا در واقع اینطور بگوییم که قوانین حاکم در بازار باعث شده است که سهامداری کردن در بازار یک ضد ارزش و نوسان کوتاه مدت و حرکت های نوسانی و کوتاه مدتی ارزش به حساب آید شما به موضوع افزایش سرمایه ها نگاه کنید چالش عمده ای که بازار را به شدت درگیر خود کرده است ایراد جدی برخی قوانین بازار باعث شده تا این موضوع به یک اتفاق تلخ و زمان بر و ریسک بازار تبدیل شود طولانی شدن فرآیند افزایش سرمایه رویدادی است که باعث شده است تا اسم افزایش سرمایه می آید همه از آن فراری باشند و این یکی از بزرگترین ایرادات بازار است که اجازه تشکیل و تجهیز آسان سرمایه از بازار اولیه را نمی دهد
اگر سازمان بورس میخواهد کمکی به بازار کند و این موضوع را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند به نظر بهتر است هر چه سریعتر نسبت به اصلاح قوانین موضوعه از پرداخت الکترونیک حق تقدم ها گرفته تا موارد دیگراقدام کرده و شرایط را در سریع ترین زمان ممکن بهبود بخشد بسیاری از این قوانین این بخش برای دوران کُندُس پادشاست که اینترنت وجود نداشت و ارتباطات به این شکل نبود
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که این حس اصلاح برخی از سهامداران بازار را رها نمیکند و همین امروز هم این موضوع برای برخی گنگ و مبهم بود ولی در کل فاز بازی بازار کمی صبر و حرکت مجدد است فکر میکنیم بازی اصلی بازار بتواند در هفته اخر اردیبهشت اغاز شود جایی که خبرهای خودرویی و گزارش پالایشی ها و سایر شرکت ها میتواند روند بازار را تعیین و تغییر دهد . به نظر تا ان مدت بازار در گیرو دار عرضه و تقاضا کمی فشار فروش را دارد .
و اما سراغ بازار برویم …
دارویی های صدر نشین
در دارویی ها افزایش شدید نرخ دارو و زمزمه حذف دلار 4200 تومانی سبب شد تا این گروه نیز فاز صعودی خوبی به خود بگیرد
همچنان با توجهبه عرضه سهم ددانا روی دجابر و برخی دیگر نظیر دکیمی مثبت هستیم دارویی جابر که عرضه سهام دارویی دانا را در پیش داشته و یکی از سهامداران مهم این شرکت است با صف خرید به سمت قیمت های 1250 تومان و سپس 1400 تومان در حرکت می باشد دجابر با عرضه دارویی دانا وضعیت خوبی پیدا و می تواند با رشد ارزش ذاتی همراه شود
در درهاور هم وضعیت خوب است درهاور در 12ماهه به سود 4946 ریالی رسیده است به نظر در کوتاه مدت یک رشد خوب را خواهد داشت .
دکپسول را هم همچنان زیر نظر داشته باشید دکپسول در 12ماهه به سود 4694 ریالی رسیده است
شفا دارو دیگر سهامدار عمده دانا هم با صف خرید همراه شده است سهم از سد قیمت های 1600 تومان در حال عبور بوده و هدف قیمتی سهم سطوح 2000 تومان ارزیابی می شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با عرضه دانا ارزش ان ای وی و پرتفوی بورسیش رشد خوبی خواهد کرد
دارویی کوثر با رشد قیمتی 6 درصدی در صدد شکست قیمت های 320 تومان است این سهم به واسطه افزایش نرخ داروبا تحولات خوبی همراه می شود مضافا اینکه بخش مهمی از ارزش بازار سهم را دارویی امین تشکیل داده است به نظر می رسد قیمت های 360 تومانی در انتظارش باشد
سراخر بازهم میگوییم معتقدیم تیپیکو شرایط خوبی را دارد و هم از نظر سود دهی هم سود سازی هم ارزش ذاتی شرایط بد نیست .
غذایی های در حال تحول
در غذایی ها خبر های حذف دلار 4200 تومانی و ازاد سازی هایی که شاهد هستیم باعث اقبال بازار به این گروه شده است
صنعتی بهشهر با شکست مقاومت 360 تومانی راهی قیمت های 400 تومان شده است این سهم اوضاع واحوال خوبی داشته وصعود خوبی در انتظارش است غبشهر از رشد بازار نیز جا مانده است
غزر صف خرید خوبی را شاهد است شنیده می شود این شرکت در قالب کنسرسیومی قصد خرید بلوک ایران خودرو را دارد از سوی دیگر افزایش شدید نرخ ماکارانی در راستای افزایش نرخ ارد انتظارها برای تعدیل مثبت و افزایش حاشیه سود غزر را افزایش و سهمبه سمت سطوح 1200 تومانی می رود
غمینو هم معاملات پر حجمی را شاهد بود این سهم وضعیت بنیادی خوبی دارد و با این نرخ های جدید حاشیه سودش افزایش خواهد یافت مقاومت 680 و سپس 720 تومان در انتظار این سهم است سهمی که وضعیت تکنیکالی خوبی نیز دارد
معدنی ها روبه بالا
در معدنی ها شاهد صعود خوبی بودیم نمادهای گروه گزارشات عملکردماهانه خوبو صورت های مالی 12 ماهه مثبتی در پیش رو خواهند داشت
در نماد کپرور رشد شدید نرخ های فروش ذغال سنگ و اصلاح سهم سبب واکنش به کف 1100 تومانی شده و سهم با روند صعودی همراه شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته وتا سطوح قیمتی 1250 تومان همجای رشد دارد
فاسمین ارام ارام به سمت قیمت های 2200 تومانی در حرکت است این سهم اگر صورت های مالی خوبی ارائه دهد توان شکست این مقاومت را دارد سهمی که گزارش عملکرد ماهانه اش عالی بود
وکادو هلدینگ ذغال سنگی ها به صف خرید رسید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و می تواند رشد قیمتی خوبی را تجربه نماید این سهم مقاومت 1800 و در صورت شکست قیمت های فوق تا سطوح 2000 تومان صعود می کند سهم با 50 درصد از ارزش ان ای وی در حال معامله است
در این گروه سنگ اهنی ها را خیلی تحویل نمیگیرند گزارش کگل جذاب نبود ولی کچادخوب بود . چادر در فروردین به فروش 39060 میلیارد ریالی رسیده است و مدت مشابه قبل 25463 میلیارد ریال بود محاسبه نرخ فروش محصولات شرکت براساس نرخ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ شمش (اسلب،بلوم وبلیت داخلی و صادراتی )فولادخوزستان به مبلغ ۱۴۷۵۹۶۶۱۸ريال بوده است
دودستگی خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد دو دستگی سهام این گروه بودیم برخی مثبت و برخی با روند منفی همراه شدند
در بازار چشم بسیاری از سهم های بازار همین گروه خودرو ست . بازی روی وساپا و خگستر امده و ورنا کمی استراحت میکند . برخی از شایعه نرخ 6400 ریالی برای بلوک خودرو صحیت میکنند که خبرخوبی برای بازار است . ولی این خبر بیش از هرچیز خگستر را بالا میکشد برای خساپا نیز اعداد همین حوالی است و خبرخوبی برای ورنا وساپا . بازهم معتقدیم بازی هنوز تمام نشده و کمی دل دل کردن و استرحت مسیر بازی را تغییر میدهد .
در بین سایر سهم ها خبهمن جالب است و البته از خزامیا و خپارس هم باید گفت که شرایط خوبی را دلرند
در این گروه خاور همچنان با صف خرید به سمت قیمت های 200 تومان می رود سهمی بازدهی 100 درصدی داشته و به دلیل سود سازی مناسب و فروش های عالی از یک سو و خرید سهام سرمایه گذاری سلیم از سوی دیگر با اقبال همراه شده است
در سایپا سهم بازگشایی خوبی نداشت سهمی که قصد فروش دارایی های ملکی خود را داشته و اما کنترل روند سهم سهامداران را خسته کرده است فعلا سهمدر رنج قیمتی 200 الی 220 تومان در نوسان است
خپارس هم منفی بود سهمی که کف قیمتی 120 تومانی داشته و فعلا نوسانات ارامی را تا شکل گیری یک پتانسیل در پیش گرفته است بازار انتظار تحولات بنیادی را از این سهم دارد که بستگی به توافق هسته ای و رفع تحریم ها می باشد
انصافا زامیاد فروش خوبی را داشت سهم فروردین ماه به فروش ۶۳۳۰ میلیارد ریالی رسیده است که در مدت مشابه سال قبل این عدد۲۰ میلیارد ریال بوده است بیش از ۲۵۰۰ دستگاه خودرو فروش داشته است
ساختمانی ها و نوسانات ممتد
در ساختمانی ها شاهد روند نوسانی بسیار خوبی هستیم سیر نوسانی خوبی در این گروه شکل و به نظر می رسد ساختمانی ها را در موقعیت خوبی قرار داده است
ثپردیس به مقاومت 420 تومانی رسیده است حجم قراردادهای این شرکت بالا و می تواند در صورت فروش پروژه های خود سود مناسبی شناسایی نماید شکسته شدن سد قیمتی 420 تومانی این سهم را روانه قیمت های 460 تومانی خواهد کرد
کیسون هم با رشد قیمتی خوبی همراه شده است سهم از قیمت های 140 تومانی گارد صعودی گرفته و به سمت قیمت های 180 تومانی می رود امروز هم مقاومت 160 تومانی شکسته شد سهمی که امسال وضعیت خوبی داشته و پروژه هایش سود سازی خوبی برای سهمبه همراه خواهند داشت
ثتران حمایت قوی 320 و مقاومت 360 تومانی دارد این سهم در موقعیت مناسبی قرار گرفته و در صورتی که موفق به شکست قیمت های 360 تومانی شود تا سطوح 400 تومان رشد خواهد کرد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته وگزارش اخیرش مثبت بود
در مورد ثامید با دید میان مدت سهم میتواند در این گروه در کنار سهم هایی مانند ثبهساز و ثپردیس بد نباشد ولی با دید کوتاه مدت عرضه دیروز کاری کار را برای سهم سخت کرده است . فکر میکنیم در کوتاه مدت یکی دو روز درجا بزند و بازهم باردیگر حرکت کند . سهم را بیشتر زیر نظر بگیرید
چهارگوشه بازار
امروز اتکام با صف خرید همراه شد افزایش سرمایه از 500 به 700 میلیارد در کنار شایعات سود 80 تا 90 تومانی سبب شد تا سهم به سمت شکست مقاومت 460 تومانی و رشد تا سطوح 520 تومان و سپس هدف نهایی 580 تومانی حرکت داشته باشد
های وب که سود سازی خوبو پی بر ای پایینی دارد رشد خوبی را تجربه کرد سهم به سمت سطوح قیمتی 920 تومانی می رود که مصادف با مقاومت قوی سهم است این سهم در صورتی که موفق به شکست این مقاومت قوی شود تا قیمت های 1000 تومانی پیش می رود احتمال شکسته شدن این سد قیمتی بعید نیست
سفانو به قیمت های 3900 تومانی رسید روزگاری سهم در کف قیمتی 2200 تا 2400 تومان نوسان داشت سهمیکه به سود سازی بالایی در 12 ماهه رسیده وبرای سال 1400 رسیده و برای امسال هم رشد سود خوبی خواهد داشت سهم هدف قیمتی 4200 تومانی دارد
این گروه نیز با دید میان مدت در کنار گروه دارو شرایط خوبی را دارند در این گروه سخوز سپاها سفارس همچنان گزینه های خوبی بازار هستند همچنان معتقدیم 1950 1960 سفارس گزینه خوبی است در سوی دیگ سغرب نیز بد نیست سغرب در 12ماهه حسابرسی شده به سود 2122 ریالی رسیده است
مجمع خوب ساروم خبرخوبی برای سفارس است و میتواند جذاب باشد و سیتا هم میتواند جالب باشد با ای تقسیم سود
و اما در پالایشی ها امروز شپنا بسیار خوب بود و خبرهای خوبی هم در این گروه در جریان بود . زمزمه سود های عجیب دراین گروه شنیده می شود و احتمالا پالایشی ها با گزارشات ۱۲ماهه کل بازار را غافلگیر میکنند .شبندر را در این گروه بیش از بقیه زیر نظر بگیرید شاید حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد . به نظر با دید میان مدت و کمی صبر شبندر و با دید سهم بازی شتران و شپنا بهتر هستند .امروز گروه نفتی ها هم خوب بودند شسپا و شرانل که البته شرانل گزارش خوبی در ماهانه ها داشت شرانل اسفند کمی افت کرد و 694 میلیارد تومان فروش داشت
در فروردین این عدد 798 میلیارد تومان بود . مشابه سال قبل نیز 384 میلیارد تومان فروش زده است
انصافا گزارش برخی پتروشیمی ها هم خوب بود شیراز کرمانشاه و برخی متانولی ها نظیر خارک جالب بودند . در گروه پتروشیمی میتوان گزینه های خوب ناشی از گزارش ها را دید . نوری واقعا خوب عمل کرد با دید میان مدت سهم شرایط خوبی را دارد نوری فروردین با فروش 74028 میلیارد ریالی مواجه بود . در بهمن با فروش خوب 83667 میلیارد ریالی و اسفند 82215 میلیارد ریالی مواجه بوده است و فروردین هم وضعیت بدی نداشته است . شرکت توضیح داده به دلیل عدم امکان تفکیک مقادیر تولید به فروش های داخلی و صادراتی، تمامی مقادیر تولید در بخش داخلی گزارش گردیده است
کرماشا نیز گزارش بدی را نداد و این سهم نیز در کل فضای بدی را ندارد کرماشا در فروردین 3637 میلیارد ریال فروش داشته و نرخ فروش ۱۴۵,۱۱۲,۰۱۰ ریال بوده است .
شپدیس و شیراز هم شرایط خوبی داشت . شپدیس فروردین توفانی را داشت . 48860 میلیارد ریال فروش داشته و نرخ فروش ۱۴۶,۹۳۰,۲۲۸ ریال است . 263 هزار تن صادرات داشته است بهمن به فروش 20719 میلیارد ریالی رسیدهبود نرخ ۱۱۲,۵۵۷,۳۷۷ ریال
اسفند با کمی رشد 27530 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ ۱۳۷,۵۵۹,۶۰۷ ریال بود
در7 ماهه فروش به 210234 میلیارد ریال رسیده !! مدت مشابه قبل 106656 میلیارد ریال بوده است به نظر گزارش های غافلگیر کننده ای را در بازار شاهد خواهیم بود
شیراز هم خوب گزارش داد و بسیارخوب عمل کرد شیراز در فروردین 21155 میلیارد ریال فروش داشته است و نرخ فروش ۱۳۰,۳۰۱,۱۸۲ ریال بوده و 88 هزار تن صادر کرده است
امروز جو بانکی ها هم خوب بود . در بین بانکی ها در دولتی ها همچنان بنیادی ترین وبملت است وبملت در فروردین ماه 59634 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 35951 میلیارد ریال سود سپرده دارد و تراز مثبت است
ولی سهم خوب را میتوان در این گروه وبصادر دید که بهتر عمل میکند . همچنان وپارس و ونوین بد نیستند و البته وگردش هم با دید نوسان گزینه خوبی می شود این گروه گزارش های خوبی را می دهند و معتقدیم کمی خبرهای برجامیمیتواند جالب باشد . البته وپست هم تراز خوبی را دارد تراز سهم در فروردین مثبت است2181 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 1367 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده دارد در بازار امروز وملل هم خوب بود ولی در کل این گروه به شوک برجام نیاز دارد و بدون ان خیلی خبری نیست
گروه سرمایه گذاری ها هم بد نیستند و شرایط خوبی را دارند .وخارزم هم خوب عمل کرده است در فروردین 780 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته و ۴,۸۱۳,۵۶۶ میلیون ریال تا فروردین سود مجمع محقق کرده استوسپهر از زیرمجموعه های وبصادر هم بد نیست در فروردین 973 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته استاگر خبرهای فروش بلوک ونوین درست باشد وبانک و وصنا خوب هستند و باز وبانک به واسطه شایعات فروش بلوک شاراک بد نیست. بین بزرگترها سهم خوب زیاد است از تاپیکو و غدیر تا ونیکی و شستا و امید همه شرایط خوبی دارند
حکشتی را امروز خوب خریدند و به نظر با دید نوسان میتواند جالب باشد حتاید هم بد نبود و گزارش خوبی داشت
در گروه کاشی هم کلوند و هم کساوه را زیر نظر داشته باشید البته شاید فاز کساوه کمی بهتر باشد ولی درکل در این گروه این دو گزینه های خوبی هستند و بعد انها کحافظ بعد از کمی اصلاح میتواند جالب باشد .


