[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزسه شنبه 6 اردیبهشت 1401
تمایلات خاص !
بازار درست شبیه ادم هایی شده که بعد از دوره رژیم هوس غذاهایی را میکند که مدت ها قبل سراغش هم نمی رفت سلیقه و گرایش او خاص شده و این نشان میدهد بازار پیچیدگی های خاصی را در این روزها و نقاط گرفته است . در بازار این دو روز گذشته نوعی حرکت دیده میشود که بازار گرایش به سمت سهم هایی که از بازدهی بازار عقب افتاده را دارد و این موضوع زیر پوست بازار بیشتر به چشم می خورد . در سوی دیگر برخی هم همچنان در فاز نگرانی هستند که امروز از دید ما افزایش دوباره حجم معاملات میتواند این نگرانی را تا حدودی برطرف سازد . حجم واقعا اتفاق و نشانه و ابزارمهمی برای بازار است که تا وقتی این حجم در این محدوده خوب حرکت میکند بازار حتی در افول ها نیز خیلی جای نگرانی ندارد و امروز هم این حجم دوباره یک چشمک دلبرانه خوب زد و بسیاری را که بیرون نشسته و نظاره گر بازار بودند به خود جذب کرد و به درون این بازی کشید …
دوست نداریم که مدام به گذشته برگردیم و یک نکته را تکرار کنیم اما اتفاقی که در بازار در حال وقوع است به خوبی موضوعی را که چند بار به آن اشاره کردیم و از ابتدای سال مطرح کردیم نشان می دهد و آن هم این است که در بازار از ابتدای رشد یعنی از روزهای خاص بهمن و اسفند سه مسیر و اثر دیده میشد اثر اولیه که اسمش را آن زمان گذاشتیم اثرات برجامی و بازارهای جهانی که خود را در سه گروه خودرو ، بانک و پالایش نشان داده و موتور محرک بازار شد این اثرات همچنان در بازار ادامه دارد.
اثر بعدی اثر جبرانی بود یعنی با رشد نصف و نیمه برخی گروهها آنها که بازدهی قوی نداشتند شروع به افزایش کردند تا جبران بازدهی نکرده را انجام دهند که مثلاً حرکت نیروگاهی یا برخی سهم های کوچک دیگر در همین راستا بود چند روز قبل نیز گفتیم که توجه به شرکت های کوچیک و رشد شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل به خوبی بیانگر این اتفاق است که این روزها با شدت بیشتر شاهد ان هستیم … اما بیایید کمی جلوتر را هم ببینیم …
دو اثر برجامی و یا اثر اولیه و اثر جبرانی در بازار شکل موقت دارند آن اثری که ماندگار و پایدار است اثر تحلیلی است و هنوز شاهد بروز چنین اثری در بازار نیستیم و یا بهتر است بگوییم داشتیم کم کم به آن میرسیدیم که دولت با وضع عوارض و خبرهای این چنینی جلوی آن را گرفت و رسیدن به ان را سخت کرد .
دقت کنید که اثر تحلیلی به این سادگی ها نیست … پیچیدگی ها در اثر تحلیلی بسیار زیاد و متغیرها دائم در حال تغییر هستند مثلاً در بازارهای جهانی و یا تحولات نرخ ارز ، گزارشات کدال و گزارش شرکتها و مواردی از این دست همه و همه نشان میدهد که احتمالاً ما از هفته آخر اردیبهشت کم کم با ظهور گزارشهای ۱۲ ماهه اثرات تحلیلی را در بازار به شکل جدی تری دنبال کنیم و در تقویم بازار این موضوع بیشتر به چشم بیاید . لازم به ذکر است که فضای فعلی بازار کم و بیش با اثر تحلیلی آشناست و آن را در قیمتها لحاظ میکند اما آن موجی که بخواهد در این فضا ایجاد شود و این دست شرکتها را بخرد فعلاً دیده نمی شود
یک نکته را هم در مورد این اثر در بازار بگوییم تا وقتی اعتماد از دست رفته به واسطه اتفاقات و نکات دولت و رفتاری که دولت با بازار سرمایه و صنایع دارد برنگردد این اثر تحلیلی نیز با قدرت خود را نشان نخواهد داد از این رو برخی تحلیلگران شاید مدام در طول این مدت غر بزند که چرا فلان سهم نوسانی رشد می کند و سهم های قوی بازار در عین ارزنده بودن نمیخرند که این ناشی از همان عدم اعتماد و برگشت این اعتماد است. اتفاقاً دیروز هم رئیس سازمان بورس در صحبتهای خود با آن اشاره داشت که برگشت اعتماد به بازار یکی از مهمترین وظایف سازمان است البته هر بار که میآید بارقههایی از این موضوع شکل بگیرد و چراغی روشن شود غضنفری پیدا می شود با یک گل به خودی کار مارادونا های دیگر را می کنند و دوباره بازی به هم میریزد… کمی هم ذهن بازار درگیر بازارهای جهانی است که گذر زمان این موضوع را روشن تر و این نگرانی را کمتر میکند البته امیدواریم بیشتر نکند …
و اما امروز کمی بیشتر وقت می شود در مورد سناریوهای بازار از نظر چارتی و تکنیکالی صحبت کنیم . از نظر بنیادی فعلا چیزی نمیگوییم و سعی میکنیم فردا یک سناریو بنیادی بیان کنیم ولی از بعد نموداری بسیاری معتقدند از همین نقاط تا شاید حوالی نرسیده به 1.6 یک استراحت منطقی را داشته باشیم و باردیگر با انرژی دوباره بازار حرکت خود را آغاز کند نکته ای که مهم است بسیاری هم معتقدند افت شاخص و افت بازار خیلی نخواهد بود و انقدر عوامل مختلف کنار هم باید قرار گیرد تا این افت جانانه شود و چنین چیزی بعید است مگر با ریزش شدید بازارهای جهانی که برخی ان را ریسک این روزهای بازار میدانند وگرنه با تب فعلی و شرایط فعلی حتی اگر اصلاح زمانی و قیمتی هم در کار باشد خیلی سنگین نخواهد بود . برخی نیز معتقدند بازار در همین نقاط یک اصلاح موقتی زمانی و قیمتی محدود را خواهد کرد و خیلی زود به سمت 1.7 گام برخواهد داشت . به نظر هر چه که هست 2 چیز در ان مشهود است 1- یک اصلاح برای بازار میتوان متصور بود که بسیار محدود است و نکته دوم که مهم تراست این بوده که اصلاح یک استراحت موقت و حرکتی برای رشد مرحله بعد است . فتح سنگر 1.7 هدف بسیار خاص و بزرگ اکثر چارتیست ها و بنیادی کارهای بازار است که خیلی هم دور نیست … شاید گزارش 12ماهه و انتشار ان توسط شرکت ها دل و جرات بازار را افزایش دهد …
و اما در بازار امروز چه خبر بود که بعد از گذشت کمتر از 1 ساعت از اغاز بازار بازهم با اتش بازی خودرویی ها اینبار وساپا شکل بازار فرمت دیگری گرفت و وضعیت تغییر کرد .
رنج خودرویی ها
در نمادهای خودرویی خبرها مثبت و تاکید بر عرضه بلوک های این شرکت ها سبب رنج های مثبت خوبی در این گروه شد دیروز هم نوشتیم که کمی تکلیف این گروه روشن تر شده است طبق برخی شنیده ها با تاکید ایدرو تا بیخ هردو سهم خودرو و خساپا باید ارزش گذاری شده و در قیمت لحاظ شود و برای این موضوع حتی تجدیدنظر قیمت های تجهیزات را نیز در دستور کار قراردارند دیروز از سایپا شنیده میشد که 130 شرکت زیرمجموعه به ریز و جزئیات در فرایند قیمت گذاری هستند .
گفته می شود تا 20 اردیبهشت موضوع نهایی می شود ولی بعید است زودتر به نتیجه برسد ولی یک موضوع جدی است که گویا مشتری های پرپاقرصی برای بلوک ها وجود دارد . بین این بازی خگستر خوب حرکت میکند و با دید نوسان بد نیست شاید بتوان سراغ وساپا رفت که عقب تراست و در کل خود خودرو و خساپا هم بعد از بلوک جالب می شوند
در سایپا شاهد صف خرید ورود سهم به قیمت های بالای 220 تومان بودیم اگر این قیمت ها در سهم حفظ شود سایپا تا سطوح قیمت های 240 الی 250 تومان صعود خواهد کرد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در پی دارد
ایران خودرو به سمت مقاومت 260 تومانی می رود کف قیمتی 240 تومانی در این سهم بسته شده است وایران خودرو جای نوسان خوبی دارد اهداف سهم سطوح 280 تومان در صورت عبور ازقیمت های 260 تومان خواهد بود
خپارس صعود خوبی کرد نکته مثبت دراین سهم حمایت های قوی در قیمت های 120 تومان بوده که مانع از افت سهم می شود خپارس با شکست قیمت های 125 تومانی تا سطوح قیمتی 140 الی 145 تومان رشد خواهد کرد
در سایر سهم ها خبهمن بد نیست و ختوقا و خمحرکه و برخی دیگر نیزجذاب هستند خاور را چند باری معرفی کرده بودیم به نظر شناسایی سود ازاین قیمت ها به بعد شاید پلکانی منطقی تر باشد خاور این روزها جالب معامله می شوند گفته می شود بازی حق تقدم و بازی های این چنینی روی سهم موثر بوده ولی در هر صورت شکل جالبی در بازار در این گروه ایجاد شده است
سور پالایشی ها به بازار
در پالایشی ها موج صعودی خوبی شکل و روند مثبت ایجاد شد سهام این گروه تا قیمت های خوبی جای رشد داشته و به نظر قصد شکست مقاومت را دارند.با برگشت دوباره نفت و زمزمه اخبارو اتفاقات خاص این گروه در صورت های مالی میتوان انتظار توجه دوباره بازار به گروه پالایش را داشته و فکر میکنیم این گروه رشد خوبی را داشته باشد . شبندر و شتران بازی اصلی را شاید در بنیادی هم پیش ببرند ولی شپنا هم بد نیست
در شپنا سهم رنج شده و صف خرید شد برای سال 1401 انتظار ها به شدت به خصوص با توجه به در پیش بودن افتتاح طرح توسعه در این شرکت بالا رفته و شپنا به نظر می رسد تا قیمت های 650 تومانی ودر نهاتی 720 تومان فعلا صعود داشته باشد
شبندر هم با قدرت خوبی به قیمت های بالای 900 تومان رسید سهمی که در صورت شکست مقاومت 920 تومانی تا سطوح 1000 تومان جای صعود دارد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و به نظر می رسد سود خوبی در دل سهم نهفته باشد همین سود سازی بالا سبب رشد قیمتی خوبی در شبندر شده است
شتران اما فشار خرید کمتری داشته و همچنان در قمت های 560 تومان در نوسان بود این سهم اوضاع خوبی دارد ومی تواند تا قیمت های 600 تومان نوسان بدهد حمایت قوی کف 560 تومانی در سهم بسته و این سهم وضعیت خوبی دارد
بیمه ای های خاص
در بیمه ای ها روند صعودی خوبی شکل گرفته و بازار انتظاراتش از صورت های مالی 12 ماهه سهام پالایشی به شدت بالا رفته است
در بیمه البرز سهم 6 درصدی این روزهای گروه بیمه شاهد صعود سهم به سمت قیمت های 220 تومان هستیم سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته وشنیده می شود سود سازی بالایی در انتظار سهم است
در بیمه اسیا رشد سهم منوط به حمایت به حمایت بیشتری می باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و می تواند تا قیمت های 200 و 220 تومان رشد نماید هم تراز ارزی بالا وهموضعیت مثبت بنیادی این سهم را در موقعیت خوبی قرار داده است
بیمه پارسیان هم 400 تومانی شد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و می تواند صعود خوبی را تجربه نماید این سهم بیمه ای در صورت شکست قیمت های 420 تومان تا سطوح 460 و 520 تومان رشد خواهد کرد وضعیت بنیادی سهم مطلوب و دارایی خوبی در دل خود به نام اپال دارد
بیمه سامان هم با توجه به شناسایی سود در زیر مجموعه ها گزینه های جالبی را دارد
سرمایه گذاری های شاخص سوار
در سرمایه گذاری ها شاهد رشد خوبی هستیم به نظر می رسد این گروه هم راستای بازار با اقبال وصعود خوبی همراه شده است
خگستر در حال شکست قیمت های 420 تومانی است سطوح هدف بعدی قیمت های 460 تومان خواهد بود سهمیکه با فروش دارایی ها قصد شناسایی سود خوبی دارد و این روزها پول های قوی پشت سر سهم قرار گرفته است
فارس هم که دل به شناسایی سود 8000 میلیاردی ناشی از افزایش و تعدیل مثبت مبین و بفجر بسته است با رشد قیمتی ارامی به سمت اولین هدف یعنی قیمت های 860 تومانی می رود به نظر می رسد در صورت تحقق این امر و شفاف سازی مثبت در فارس سهم تا قیمت های 900 تومان هم جای رشد داشته باشد
تاپیکو هم تا استانه صف خرید پیشروی کرد سهمی که در دل خود پالایشگاه ستاره خلیج فارس را داشته و از این بابت جای رشد خوبی دارد این سهم هدف قیمتی 1800 الی 2000 تومانی داشته و با شکست مقاومتش پتانسیل رشد لازم را پیدا کرده است
پارسان هم بد نیست و زیر ارزش ذاتی است گویا ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت 191918 میلیارد تومان و ارزش افزوده بورسی شرکت مبلغ 182694 میلیارد تومان می باشد. ارزش برآوردی پرتفوی غیر بورسی شرکت 14018 میلیارد تومان و ارزش افزوده غیر بورسی شرکت مبلغ 12513 میلیارد تومان می باشد. بدین ترتیب NAV هر سهم پارسان 50693 ریال و نسبت P/NAV روز شرکت 58 درصد می باشد.
در کوچک ترها همواره نوشتیم که پردیس وسکاب وتوسم وسپه گزینه های خوبی هستند و البته پردیس کمی رشد کرد و باقی را باید زیر نظر گرفت ولی در مجموع در بین سهم های دیگر گوهران گزارش بدی نداشت گوهران در فروردین 258 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته و ۵۳۲,۶۲۶ میلیون ریال تا فروردین سود مجمع محقق کرده است
ومهان هم خوب است و جالب پیش می رود ومهان در فروردین 680 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته و ۴۵,۵۲۴ میلیون ریال تا فروردین سود مجمع محقق کرده است
در نهایت سراغ شستا هم برویم که قیمت های زیر 1000 ریال او نه این که جذاب و خاص باشد ولی یک سهم کم ریسک برای ریسک گریز های بازار قلمداد می شود .
سیمانی ها در انتظار تحول
در سیمانی ها گزارشات خوب 12 ماهه امسال و پیشبینی رشد فروش و سود برای سال اینده سبب شده تا سیمانی ها نیز در وضعیت خوبی قرار بگیرند
در این گروه سیمان شمال که افت بالایی داشته و قیمتش بسیار پایین امده با گزارشات خوب خود با رشد قیمتی همراه شده است به نظر می رسد سشمال تا سسطوح 1000 و در صورت عبور ازاین قیمت ها مجددا صدر نشین شده و قیمت های 1100 تومان هم ببیند
سیمان سپاهان همانطور که اشاره کردیم با توجه به توان سود سازی 200 تومانی و ارزش ذاتی 1200 تومانی جا برای کاهش قیمتی ندارد سهمی که وضعیت بنیادی ایده الی داشته و رشد قیمتی مناسبی در انتظار سهم است سیمان سپاهان ابتدا باید درقیمت های بالای 1000 تومان برای اغاز موج صعودی جدید تثبیت شود
سفارس به زودی شاهد حضور یکی ازبزرگترین سیمانی های کشور و زیر مجموعه های خود یعنی سفارس می باشد سهم توان صعود تا قیمت های 2200 و 2400 تومان را داشته و ارام ارام در حال تثبیت در قیمت های بالای 2000 تومان است سهمی که هنوز رشد قیمتی بیشتری به بازار بدهکار است
هنوز معتقدیم با توجه به شرایط سفارس در عرضه سابیک سهم میتواند در قمیت های 1900و 1850 تومان جذاب باشد
. گزارش سفانو هم به بازار رسید در 12ماهه به سود 5365 ریالی رسیده است نمیگوییم سهم ارزان است ولی قیمت هم خوب رشد کرده و متعادل است ولی در کل رفتن به مجمع با این شرایط بد هم نیست
در سوی دیگر سصوفی چند وقتی است بهتر عمل میکند . سصوفی در اسفند 859 و در فروردین به فروش 796 میلیارد ریالی رسیده است . مدت مشابه سال قبل این عدد 419 میلیارد ریال بود
و بازهم سراغ سخوز میرویم که گزارش ماهانه بسیار خوبی را راهی کدال کرده است سخوز در فروردین با فروش 1393 میلیارد ریالی مواجه بود و 823 میلیارد ریال فروش صادراتی داشته است . مدت مشابه این عدد 646 میلیارد ریال بود لازم به ذکر است در دوره یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مقدار ۱۰۴,۳۵۱ تن سیمان داخلی به مبلغ ۵۶۹,۸۱۹ (میلیون ریال ) فقط از طریق بورس کالا به فروش رسیده رسیده است.
چهارگوشه بازار
سرمایه گذاری نیرو امروز صف خرید خوبی شد شنیده می شود یکی از نیروگاه های زیر مجموعه شرکت در ماه اینده افتتاح می شود از طرف دیگر دریافت حکم دادگاه و محکومیت بانک مرکزی و برگشت زیان تسعیر ارز سود 5 تا 6 هزار میلیاردی را در تلفیق سهم ایجاد خواهد کرد سهمی که تا سطوح 320 الی 350 تومان جای رشد دارد
حفاری هم از قیمت های 420 تومانی عنوان شده یک برگشت عالی زده وبه سطوح قیمتی 460 تومان رسید این سهم در رنج قیمتی فوق در نوسان است شنیده می شودس ود تسعیر ارز و راه افتادن مجدد دکل های شرکت و قراردادهای جدید اینده خوبی پیش روی سهم گشوده است
کیسون از سد قیمتی 160 تومان هم گذشت این سهم نیز پس از مدت ها درجا زدن رونق گرفته است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد خوبی را در حال تجربه است مقاومت ها در کیسون یکی پس از دیگری در حال شکسته شدن و سهم به سمت قیمت های 180 الی 200 تومانی حرکت میکند
بازار در شکرین و شدوص گزارش های خوبی را داشته و بهنظر این موضوع در وپترو نیز خود را نشان میدهد . شدوص گزارش خود را منتشر کرد و البته چشم بازار به دنبال این سهم است شدوص در فروردین با فروش 930 میلیارد ریالی اغاز کرده است مدت مشابه قبل 463 میلیارد ریال بوده است واقعا فروش خوبی را اغاز کرده و افزایش نرخ داشته میانگین فروش ماه های قبل به 800 نمیرسد ولی استارت خوبی زده و این روال را پیش ببرد جالب می شود
گفته می شود به زودی خبرهایی از فزر منتشر می شود که رشد سود زیرمجموعه ها و شناسایی 7000 ریال سود را دارد و میتواند خبرخوب و خاصی برای سهم شود البته شاید سهم تا 3500 3600 تومان رشد کند ولی به دلیل عدم تکرار پذیری سود شاید کمی ریسک خاصی را داشته باشد
در این گروه کزغال هم بد نیست . کزغال گزارش فروردین را دادو همه منتظر تحولات سهم هستند کزغال در فروردین با فروش 46 هزار تن و قیمت ۴۰,۲۳۲,۳۶۲ ریالی در هر تن فروش به عدد 1689 میلیارد ریالی رسیده است که از مدت مشابه سال قبل کمتر است یک افزایش نرخ 15% را داشته است که به نظر کمی کم می شود ولی در کل دقت کنید که در اسفند با تولید 43 هزار تنی و فروش با نرخ ۳۵,۹۳۳,۴۱۵ ریالی به فرو 1597 میلیارد ریالی رسیده و سال مالی را تمام کرد و این نشان میدهد که کزغال رفته رفته میتواند به سود های نزدیک به 4000 ریالی بیشتر فکر کند
تایرا را هم درنظر داشته باشید رشد خاصی نکرده و سود هم دارد و بهتر است کمی بیشتر زیر نظر باشد . سود تلفیقی تایرا میتواند اتفاق مهمی باشد
گروه کاشی اخیرا رشد خوبی داشته و باید کمی بیشتر مراقب بود . این روزها کحافظ جولان میدهد ولی پیش ازاین گفتیم کمی مراقب باشید در سوی دیگر کسعدی هم بد عمل نکرده است کسعدی در 12ماهه به سود 827 ریالی رسیده است کمی قیمت اصلاح کند میتواند جالب باشد ولی بیش از همه کساوه نظر ما را جلب کرد و به نظر کساوه بازی خوبی را میتواند دراین گروه داشته باشد سهم را با دید میان مدت کمی بیشتر و دقیق تر زیر نظر بگیرید شرایط خوبی را خواهد داشت
برخی سهم ها را با استدلال رشد نکردن و اصلاح بخواهیم بخریم مثلا چند وقت است که حجم سهم هایی مانند فاراک و فاذر و خصدرا افزایش یافته است و این نشان میدهد که با دید نوسان این سهم ها میتوانند مورد توجه بازار قرار داشته باشند کمی پر ریسک تر هستند ولی بازی نوسانی جالبی را دارند . خصدرا واقعا پر ریسک است ولی سهم بدی نیست
در برخی غذایی ها غشهداب خوب حجم خورد و و به نظر امسال 400 ریال سود را داشته باشد و تقسیم سود 200 ریالی هم محتمل است سهم را زیر نظر بگیرید . در سوی دیگر غدیس هم خوب بود . در بین غذایی ها احساس میکنیم غدیس فضای بدی را ندارد غدیس فروردین جالبی را داشت و 1327 میلیارد ریال فروش داشته است مدت مشابه این عدد 815 میلیارد ریال بود . در مدت مشابه سال قبل جمعا12 ماهه به 10147 میلیارد ریال رسید و این یعنی فروش فروردین امسال عدد خوبی است . سهم را زیر نظر داشته باشید .
حکشتی این روزها خوب معامله می شود به نظر بازی خوبی را در این سهم گرفته و میتواند جالب باشد با دید نوسان در این گروه با افزایش نرخ و تعرفه ها حتاید و حسینا هم مورد توجه هستند در سوی دیگر با دید نوسان هنوز حکشتی یکی از خاص ترین سهم های این گروه به شمار می رود و میتواند جالب باشد . حکشتی گزارش خوبی نداشت ولی نوسانات جالبی را دارد
[/ihc-hide-content]


