[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز سه شنبه 30 فروردین 1401
شیطونک !
توپ شیطونک را که می شناسید ! شاید قدیم ترها به خاطر بیاورید چه چیزی را میگوییم . توپی که اساب بازی خیلی از بچه ها بود و خلاصه جنب و جوش زیادی داشت و مدام با به زمین خوردن ها تغییر مسیرو تغییر جهت میداد خاصیت مهم او این بود که یکجا بند نمی شد . جریان پول بازار شبیه این شیطونک ها رفتار میکند و هر بار که به زمین میخورد رفتار متفاوتی را دارد و یک جا و در یک صنعت نمی ماند . هر روز یک اتفاق جدید و یک رویداد جدید داریم و البته بازار امروز بسیار خوب ظاهر شد و خوب پیش رفت و واقعا فراتر از انتظار بود . بازار یک چیز را انگار تمرین میکند و ان هم وابسته نبودن به گروه خودرو بوده که این اتفاق مهمی است که چند روزی بازار در حال تمرین ان است . البته هنوز موتور محرک بازار دو صنعت پالایش و خودرو هستندو بانک ها نیز کنار انها قرار دارند ولی امروز توضیح میدهیم که فضا ممکن است کمی متفاوت شود.
بازار این روزها درگیر و دار جدال با محدوده روانی یک میلیون و پانصد و تحولات آن است و البته شاید اگر داستانی که دولت در بازار به وجود آورد اتفاق نمیافتاد گذر از این محدوده هم برای بازار راحتتر میشد رفتار دولت در مواجهه با شرکتها و وضع عوارض روی فروش آنها ، فقط جنبه درآمدی برای دولت ندارد ! دولت در واقع هزار تومان به دست میآورد و ده ها هزار از دست می دهد اما چون دید و افق کار کوتاه مدت است کسی به فکر آن ۱۰ هزار از دست رفته نیست کسی اعتماد سرمایه گذاران را قیمتگذاری نمیکند که چه اعتماد بزرگی از سرمایهگذاران و سرمایه ها سرد می شود. ای کاش خواست او هم منطقی بود … در مصاحبه دیروز یکی از دانشمندان در وزارت صمت گفته شد هدف اصلاً ضرر کردن شرکت ها نیست هدف این است که سودی که از محل رشد افزایش قیمت جهانی نصیبش می شود کاهش پیدا کند !! برخورد را ببینید واقعاً چه انتظاری از سرمایه و سهامداران دارید؟! با چه چشم اندازی یک سرمایه گذار در بازار کار کند؟! با چه افقی در افزایش سرمایه این شرکت ها حضور یابد که شما اینطور در بالا رفتن قیمتها آنها را جریمه میکنید و در پایین آمدن رهایشان میکنید !! تازه منت بگذارید که نرخ گاز را فلان کردیم نرخ برق را بهمان ! در دوران کمبود ارزی جیب این شرکتها را زده اید و حالا به شکل دیگر ورود کرده !! دوستی روزهای گذشته میگفت با علم به اینکه بسیاری از گزارش خوب پالایشی ها مطمئن هستند ولی از ترس رفتار مشابه دولت دل به دریا این گروه نمی زنند که صد البته اگر نشان داده شود که این موضوع فقط در وزارت صمت صدق میکند و باقی بنده نگاه منطقی تری به اقتصاد و شرایط دارند به نظر باید تجدید نظری در سیاستهای کلان این وزارتخانه داشت که با شعار ارتقاء صادرات آمده و اینطور بازارهای صادراتی را هدف گرفته است.
اما بازار امروز به طور کلی تحت تاثیر عرضه نصفه و نیمه خودروها بود که فازفروش برداشته و شرایط را برای بازار دشوار میکردند اما انصافا هم انها را خوب خریدند وهم بازار خوب بود ولی بخواهیم یا نخواهیم موتور بازار یا بهتر است دقیق بگوییم یکی از دو موتور بازار در حرکت اصلی گروه خودرو بود که البته امروز بازار تک موتوره و با گروه پالایش حرکت می کرد به نظر احتمال اینکه گروه خودرو کمی طی این روزها فضای صبر و تماشا را در پیش بگیرد وجود دارد چرا که بعد از بازدهی اخیر برخی از این شرکت ها حالا همه منتظر تحولات بلوک و قیمت بلوک و معاملات بلوکی هستند و احساس میکنیم رشد با انتشار قیمت بلوک مرحله بعد این گروه و بازار است … اگر به حجم بازار نگاه کنید متوجه خواهید شد که بازار درگیر صنایع خیلی زیادی نشده و پول موجود و وارد شده به بازار در برخی صنایع خاص می چرخد به طوری که بازار صبحانه اش را با خودروها میخورد و ناهارش را با پالایش و پتروشیمی به شام که میرسد وعده مختصر سایر صنایع را برای خود تجویز می کند این اتفاق هرچه بگذرد باید متنوع تر و گسترده تر شود که میتواند به پویایی بازار نیز کمک شایانی نماید
گروه خودرویی نیاز به یک شوک خبری بزرگ برای حرکت جدید دارد و تا این شوک ایجاد نشود به نظر حرکت گروه سخت خواهد بود . البته احساس میکنیم بازار هم در چنین فضایی است و طی روزهای آتی کدال و گزارش ها میتواند وضعیت روشن تری را برای صنایع و شرکتها رقم بزند
در ادامه بحث های قبل و همین موضوع یک نکته مورد توجه بسیاری از تحلیلگران باید باشد در نوشتهها از اثر تحلیلی در بازار صحبت کردیم که حرکت پایدار و قوی در بازار خواهد بود. احتمالا موج بعدی حرکت تحلیلی بازار است و پول هایی که سود خوبی از معاملات مختلف به دست آوردند برای فرار و از از دست دادن آن به مانند اتفاقات سال قبل ترجیح می دهند به نوعی آن را حفظ کرد و در برخی سهم ها که از بازدهی بازار عقب هستند وارد شوند و برخی دیگر هم سراغ تحلیل رفته و می خواهند جای پای خود را محکم کنند اثر تحلیلی بازار از اردیبهشت رنگ و بوی دیگری به خود میگیرد به خصوص در نیمه دوم اردیبهشت که کمی تحولات بورس کالا روشنتر ،فضای نرخ ارز شفافتر ،گزارش ماهانه شرکت ها رسیده و گزارش ۱۲ ماهه نیز به بازار می آید در این حالت احتمالاً جریان پول میتواند انتخاب های گسترده تر و بهتر و خاص تری داشته که به نوعی همان تایید اثر تحلیلی در بازار است
و اما حرف اخر که قطعا فردا در مورد آن مفصل صحبت میکنیم صورت های مالی از تقریبا اکثر شرکت های دولتی است که روی کدال منتشر می شود .شاید یکی از بهترین کارهایی که تا به امروز دولت انجام داده است همین شفاف سازی صورت های مالی این مجموعه هاست . به نظر این مسیر باید ادامه پیدا کند و فضای شفافیت در شرکت های دولتی و خصوصی بیشتر شود هر چه به این سمت حرکت کنیم شک نکنید اقتصاد ما شفاف تر و بخش خصوصی قوی تر می شود ولی انتشار این صورت های مالی یک بخش است بررسی و نتایج ان بحث دیگر … سعی میکنیم در مورد این موارد روزهای بعد صحبت کنیم …
و اما در بازارچه خبر بود امروز بازار خوب آغاز نکرد ولی بازهم بهترین اتفاق برای بازار رخ داد و خوب تمام کرد و حتی تا حدودی نشان میداد که منفی شدن برخی خودرویی ها نیز انرژی بازار را کم نکرده است به نظر بازار امروز فراتر از انتظار ظاهر شد و گستردگی مثبت بازار کمی بیشتر شده و این نشانه خوبی است
پالایشی ها در موقعیتی مناسب
در پالایشی ها شاهد روند مثبت خوبی بودیم پالایشی ها در موقعیت مناسبی قرار داشته و انتظارات برای سود سازی سال 1401 از این شرکت ها بالا رفته است . کرک اسپرد فروردین 2 برابر زمستان بوده و کافی است 2 ماه دیگر هم وضعیت به همین شکل باقی بماند یک گزارش عجیب از پالایشی ها خواهیم داشت گزارش سود سال 1400 این شرکت ها نیز جالب است ولی کسی با این رفتار دولت دل و جرات خرید ندارد . امروز شبریز متوقفشد و شپنا برگشت
در شپنا سهم با بازدهی 10 درصدی بازگشایی شد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد خوبی در پیش رو دارد سهمی که روند میان مدتش صعودی و افتتاح طرح توسعه گازوئیل شرکت باعث تحولات سود سازی شرکت شده و سودهای بالایی برای سهم تخمین زده می شود ولی شاید کمی در 6000 ریال دل دل کرده و دوباره حرکت نماید .
شتران به قیمت های 600 تومان نزدیک شده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد خوبی را تجربه کرده است سهم در رنج قیمتی 600 الی 620 تومان با مقاومت قوی همراه و به نظر می رسد در این سطوح عرضه ای سنگینی را تجربه نماید .
شبریز هم در حال تلاش برای شکست قیمت های 4600 تومان متوقف شد سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و رشد مناسبی در انتظار سهم است سهمی که تا قیمت های عنوان شده جای رشد خواهد داشت این سهم به نظر می رسد در صورت کف سازی استارت مرحله دوم رشد خود را نیز بزند گفته می شود 8600 ریال سود احتمالی در شبریز است .
در شبندر هم شایعه شده با توجه به موجودی بهترین گزارش گروه پالایش می شود
شرانل این روزها خوب مثبت است شرانل بهمن خوبی زد و 982 میلیارد تومان فروش زد ولی اسفند کمی افت کرد و 694 میلیارد تومان فروش داشت
سهم در دی با فروش ۷۳۲ میلیارد تومانی مواجه بوده است و آذر با فروش 864میلیارد تومانی
12 ماهه 86891 میلیارد تومان بود فروش داشته است فروش دوره مشابه سال گذشته برابر 5159 میلیارد تومان عنوان شده بود. شسپا هم فضای خوبی را میتواند در کنار شرانل داشته باشد
بانک های مستعد
در بانک ها روند مثبت بود به نظر می رسد پول خوبی در بانک ها وارد شده و این گروه که از رشد بازار عقب مانده است وارد فاز صعودی خوبی شده اند
از ونوین زمزمه فروش بلوک و این مسائل به گوش میرسد ولی هنوز جدی و قطعی نیست در سوی دیگر وپست هم در این قیمت ها عرضه شود بد نیست روی وبصادر هم همچنان فکر میکنیم گزینه بدی در گروه بانک نباشد چه با سود پالایشی ها و چه با سود سهم های دیگر نظیر وسپهر ! فردا مجمع اپال است و به نظر وپارس را برای همین رنج کردند
در بانک پارسیان سد قیمتی 220 تومان شکسته شده و صف خرید سنگین سهم را به سمت سطوح قیمتی 250 تومان می برد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی سهم و پتانسیل دارایی محوری می تواند اهداف 280 تومانی را نیز ترسیم نماید
بانک تجارت هم تا استانه قیمت های 220 تومان صعود داشت این سهم وضعیت خوبی داشته و شکسته شدن سد قیمتی 220 تومان سهم را تا قیمت های 250 تومانی با افزایش همراه می سازد سهم پرتفوی قوی بورسی و غیر بورسی داشته که سود سرمایه گذاری های سال 1400 و 1401 را متحول خواهد ساخت
بیمه های سر سبز
در بیمه ای ها هم که رشد زیادی در بازار نداشته اند حالا شاهد وضعیت خوبی هستیم این گروه اوضاع خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار بیمه ای ها می باشد
در این گروه بیمه پارسیان با اقبال و صف خرید و رشد 6 درصدی همراه شده است بیمه پارسیانی که به طور غیر مستقیم مالکیت اپال را در اختیار خود دارد سهم قیمت های 420 تومان را هدف قرار داده و سعی در جبران عقب ماندگی خود از بازار را دارد
بیمه دی صعود بسیار خوبی داشته است سهم از قیمت های 320 تومان استارت زده است به قیمت های 420 تومان رسید و حالا در گام دوم صعود خود به سطوح 460 تومان رسیده است رشد بیشتر نیازمند شکسته شدن مقاومت قوی سهم بوده و دلیل رشد سهم نیز سود سازی بالا و پی بر ای پایینش بوده است
خودرویی های خاص
در خودروی ها روند مثبت دنبال می شود این گروه پتانسیل صعود خوبی دارد ولی به شوک نیاز دارد به نظر این گروه با عرضه احتمالی ورنا کمی روی فاز استراحت و حجم خوردن می روند تا یک دور خبرهای جدید از بلوک و موارد دیگر برسد به نظر این استراحت خیلی طول نمیکشد و نهایت 2 الی 3 روز کاری دیگر گویا خبرها کم کم به بازار رسیده و این گروه با کمی استرحت بیشتر میتواند پتانسیل قوی تری برای رشد بگیرد .
در زامیاد سهم حمایت قوی شده و به سطوح 860 تومان رسید این سهم توان صعود قیمتی و شکسته این قیمت ها و رشد به سمت سطوح 920 الی 1000 تومان را دارا می باشد زامیاد برا سال جاری و هم صورت های مالی 12 ماهه انتظارات بالایی ایجاد کرده است
خودرو در قیمت های 240 تومان در نوسان است این سهم وضعیت خوبی داشته و موقعیت خوبی را دنبال می کند ایران خودرویی که تا قیمت های 280 تومان از دید بنیادی و تکنیکالی تارگت دارد شنیده می شود بلوک 20 درصدی سهم در رنج 800 تومان قیمت گذاری شده است
در نماد هلدینگ قطعه سازی ختوقا که بارها در قیمت های 240 تومان توصیه شده بود شاهد روند مثبت سهم بودیم در قیمت های 300 تومان عرضه های فوق سنگین را شاهد بودیم و به نظر می رسد کم کم باید فکر سیو سود در این سهم بود
وساپا هم در قیمت خوبی بوده و به نظر بازی خوبی را دارد خپارس را هم زیر نظر بگیرید در 3ماهه چهارم خوب کار کرده است
ساختمان های نوسانی
در ساختمانی ها شاهد نوسانات مثبت برخی سهام این گروه بودیم به نظر می رسد همچنان می توان یک موج صعودی دیگر را در این سهم انتظار داشت
در آ س پ سهمی که اصلاح قیمتی جانانه ای را تجربه کرده بود کف قیمتی 540 تومانی سبب برگشت روند سهم شد سهمیکه تا قیمت های 620 الی 650 تومان صعود خواهد کرد این سهم اوضاع خوبی داشته و دارایی های ارزشمندی دارد که بیشتر از ارزش تابلوی سهم بوده و سهم جای صعود خوبی دارد
ثتران که رشد خوبی را تجربه کرده بود با افت قیمتی به سمت سطوح کف حمایتی 320 تومانی می رود این سهم وضعیت تکنیکالی خوبی دارد و به نظر می رسد از کف قیمتی باز شاهد واکنش مثبت و رشد 10 تا 15 درصدی سهم باشیم ثتران می تواند صعود خوبی را در راستای وضعیت تکنیکالی خود داشته باشد
ثرود هم اصلاح بالایی از قیمت های 1600 تومان داشته است سهم وضعیت فروش و سود خوبی دارد سهمی که اگر بتواند قیمت های 720 تومان را بشکند تا قیمت های 760 تومان صعود می کند ثرود جز سهام بنیادی بوده و در ساختمانی ها اوضاع خوبی دارد
چهارگوشه بازار
بهپاک گزارش 3 ماهه خوبی ارائه کرده و صف خرید شد سهم رشد خوبی داشته است و فردا به مقاومت 760 تومانی می رسد سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و با حذف دلار 4200 تومانی سودش با تحولات خوبی همراه می سود به نظر می رسد فردا سهم جدال سختی با مقاومتش دارد
دارویی فارابی امروز خوش درخشید سهمی که سرمایه گذاری های ارزشمندی در دو شرکت پخش هجرت و دکپسول داشته و اهداف بنیادی 1600 الی 1800 تومانی دارد دفارا می تواند به واسطه رشد جهشی سود شرکت های زیر مجموعه امسال بیش از 100 درصد رشد سود سرمایه گذاری ها را تجربه کند این امر هم سود سال 1400 و هم امسال شرکت را متحول می کند
فولاژ رشد خوبی داشت شایعات عرضه سهام شرکت های زیر مجموعه جدی شده است فولاژی که به هدف قیمتی 920 تومانی خود نزدیک شده است این سهم نیز نوسان خوبی داشته با کف 820 و هدف 920 تومان و هدف دوم 1000 تومانی اوضاع خوبی دارد
گزارش های گروه سیمان واقعا گزارش های خوب و خاصی است . مثلا در ساربیل گزارش بد نبود ساربیل در 3 ماهه به سود 608 ریالی رسیده که 305 میلیارد ریال سود عملیاتی و 291 میلیارد ریال سود خالص دارد به نظر این سهم تا 3500 3600 میتواند رشد کند
ولی مهم ترین خبر این گروه مربوط به عرضه سابیک است که گویا قریب الوقوع بوده . در روز عرضه اولیه تعداد 443،895،163 سهم معادل 15 درصد سهام سابیک توسط سفارس عرضه خواهد شد که باعث ایجاد سود 1325 ریالی به ازای هر سهم سفارس خواهد شد. به نظر سفارس گزینه خوبی است . سصوفی هم بد نبود سصوفی در 12ماهه به سود 2545 ریالی رسیده است
در 9ماهه 2095 ریال و 6 ماهه با عدد خوب 1393 ریال و 3 ماهه 458 ریال سود محقق کرده بود
سمازن هم گزارش بدی نداشت سمازن در 3 ماهه 428 ریال سود محقق کرده است 1156 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1055 میلیارد ریال سود خالص دارد .سشمال با کمک سود غیرعملیاتی به سود 648 ریالی رسیده است سهم 204 میلیارد ریال سود عملیاتی و 835 میلیارد ریال سود خالص دارد
حپارسا با این گزارش دل بازار را برد و زمزمه تحقق سود 6000 ریالی سهم را تا صف پیش برد . حپارسا در6 ماهه 2928 ریال و 3 ماهه به سود 1278 ریالی رسیده است . در 3ماهه سهم 400 میلیارد ریال سود عملیاتی و 319 میلیارد ریال سود خالص دارد در 6 ماهه سود عملیاتی 842 و سود خالص 731 میلیارد ریال شده است
بالبر هم شرایط بدی نداشت و سود خوبی را محقق کرد . بالبر 3 ماهه 12ریال و 6ماهه 214 ریال سود محقق کرده است
یکی از سهم های خاص بازار این روزها کفپارس است حجم خوبی میخورد و زمزمه سود های عجیب در جریان است . کفپارس در 3 ماهه به سود 128 ریالی به ازای هرسهم رسیده که مدت مشابه 51 ریال بود . سهم 3 ماهه 252 میلیارد ریال سود عملیاتی 206 میلیارد ریال سود خالص دارد
در بین پتروشیمی ها امروز شرایط بدی را نداشتیم و شپدیس هم گزارش داد که فکر میکنیم گزارش بدی نبود . شپدیس در 6 ماهه به سود 16486 ریالی رسیده است در 3 ماهه به سود 9385 ریالی رسیده بود و فروش 3 ماهه دوم کمتر بود و به تبع ان سود کمتر
در 3 ماهه به سود عملیاتی 54157 و سود خالص 56308 میلیارد ریالی رسیده بود 6 ماهه سود عملیاتی 93829 و سود خالص 98914 میلیارد ریال بود به نظر شپدیس رسیدن به 3000 تومان سود و تقسیم ان را به طور جدی در دستور کار دارد
در گروه لاستیک در نگاه اول گزارش لاستيک بارز کردستان عالی بوده ولی به هر حال سود تسعیر ارز است …سهمی که در سود پرکان موثر است و 12ماهه این شرکت به عدد خوب 4809 میلیارد ریالی رسیده البته بخش عمده ای ازاین سود درامد تسعیر ارز بوده است
فزر امروز خوب ظاهر شد زمزمه های یاز یک گزارش خوب از سهم و زیرمجموعه ها به گوش میرسد گویا فرآوری پویازرکان آق دره و استحصال مواد معدنی تخت سلیمان سود جالبی را شناسایی خواهد کرد ..
[/ihc-hide-content]


