[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز دوشنبه 29 فروردین 1401
سرگیجه در 1.5 !
چقدر زیبا میشداگر از چهره برخی سهامداران بازار امروز در ساعات و فریم های مختلف عکس میگرفتیم ان را کنار هم میگذاشتیم… همین گزارش بازار ما میشد و به خوبی روند بازار را نشان میداد . بازار امروز روز بسیار خاص و پر هیجان و ویژه ای را داشت و یکی از مهم ترین اتفاقات ان گذر شاخص از مرز 1.5 و افزایش دامنه نوسان 6% بود .البته بازار امروز همچون بندبازی که مسیر خوبی را برای گذر از یک دره طی میکند انگار ناگهان در میانه راه به زیرپایش نگاه کرده وترس ازاین ارتفاع کمی سرگیجه به او دست داد و تعادل او به هم خورد و اخر وقت پر عرضه ای را در بازار رقم زد .
خیلی ها از خود میپرسند چه شد که واقعا ان اغاز خوب توفانی رویایی و این گذر از 1.5 و فریاد فتح قله ای که مدت ها ارزوی سیاسی و اقتصادی همه شده بود این طور ناگهان عرضه ها را به سود خود سرازیر کرد . به هر حال بخشی ازاین موضوع به اثرات روانی ماجرا بازمیگردد که رسیدن به این محدوده از نظر روانی جایی است که برخی احساس استراحت احتمالی بازار را میدادند و همین خود باعث افزایش عرضه ها در بازار شد درست یا غلط با این نظر کاری نداریم ولی در روزهای گذشته یک جمله را بارها تکرار کردیم که تا وقتی که برمدار حجم خوب و گردش جریان پول و تحولات بنیادی حرکت میکنیم این فرازو فرود ها خیلی جای نگرانی ندارد و حتی برای جمع شدن پتانسیل بازار لازم است .
اگر به خاطر داشته باشید در روزها و هفتههای گذشته بارها در مورد سه جریان خاص در بازار صحبت کردیم که بر این مبنا بود که حرکت اصلی بازار و موتور پیشران و و چیزی که استارت اولیه بازار را زد حرکت دو گروه خودرو و پالایش و در کنار آنها بانک بوده و حرکت این گروهها در بازار اثرات جانبی دیگری را نیز به وجود می آورد که اولین اثر ، اثر جبرانی و سپس اثر تحلیلی بوده است . ردپای این دو اثر به خوبی در بازار نمایان است در اثر تحلیلی توجه بازار به گروه پتروشیمی و یا برخی سهم های بنیادی و هلدینگها یکی از مهمترین اتفاقات بوده و اثر جبرانی را هم در ریز و درشت بازار و حرکت آنها و حتی در سهم های کوچک مشاهده می کنیم که یکی از بحثهای بازار امروز همین بحث سهم های کوچک است.
البته بارها روی اثر جبرانی و اثر تحلیلی صحبت کرده ایم و فکر میکنیم شاید حتی با ارام شدن حرکت موتور خودرویی ها کم کم اثرات جبرانی و تحلیلی خود را بیشتر نشان میدهد جایی که جریان پول سعی در یافتن سهم هایی است که بازدهی کمتری را طی این مدت داشته و یا به اصطلاح عقب هستند و باید جبران کنند و در سوی دیگر در نهای این اثری که در بازار میماند و جولان میدهد و پیش می رود اثر تحلیلی است . اما توجه بازار به طیفی از سهم های کوچک هم جالب است .
به واقع یکی از اتفاقاتی که طی چند روز گذشته در بازار در حال وقوع است و به شکل زیر پوستی بازار را اشغال کرده موضوع توجه بخشی از بازار به برخی سهم های کوچکی است که تا به امروز کمتر مورد توجه بودند این دسته سهم ها قربانیان ریزش اصلی بازار بوده و افت عجیب راازمرداد 99 تا پایان ۱۴۰۰ تجربه کردند و به نظر این روزها کمی بیشتر مورد توجه بازار هستند که این موضوع دلایل متعددی را میتواند داشته باشد یکی از مهمترین دلایل این که بازار به این دسته سهم ها و یا حتی سهم های دیگر توجه کرده این نکته بود که بالاهم نوشته ایم و به نوعی اثر جبرانی در بازار است . بسیاری از سهامداران میبینند بازار در برخی سهم ها بازدهیهای بسیار خاصی را ثبت کرده و عقب هستند و سهامداران با مقایسه شرکتها و صنایع و بازدهی اخیر آنها تصمیم به حضور در شرکتهایی را میگیرند که طی مدت اخیر از بازار و بازدهی آن عقب مانده و در جا زدند آنها سعی می کنند این عقب ماندگی بازدهی را در این شرکتها جبران کنند مثلاً شخص و یا بسیاری از افراد بازدهی گروه خودرو را در بازار ملاک و مقیاس گرفته و یا بازدهی چند سهم بزرگ و کوچک را ملاک میگیرند و باقی را با آنها مقایسه میکنند
این اتفاق و رویداد و عقب ماندگی بسیاری از این شرکت های کوچک و ریزش و اصلاح سنگین آنها باعث شده تا توجه بازار به این گروه بیشتر شود اما یک نکته بسیار مهم در این میان وجود دارد که دفعات گذشته نیز بیان میکردیم که هر سهمرا فارغ از بزرگی و کوچکی به واسطه تحولات بنیادی باید زیر نظر گرفت و در حال حاضر نیز به نظر بررسی این دسته سهام ها در بازار و خرید و حرکت آنها اگر در بستر یک وضعیت خوب بنیادی قرار داشته باشد میتواند زمینهساز رشد قیمت شود یا به اصطلاح فقط کافیست این سهم ها به قیمت باشند و منطقی در این حالت توجه بازار به سمت آنها بیشتر می شود و این دسته سهم ها نیز به واسطه چایک و سریع و کوچک بودن ممکن است بازدهی سریع تری را داشته و سرعت رشد آنها افزایش می یابد . از همین روست که معتقدیم صرفا در بازار به یک صنعت و یک شرکت نگاه نکنید و سعی کنید از این پس این طیف بررسی را گسترده تر نمایید …
و اما حرف آخر … امروز دامنه نوسان 6% اجرایی شد و نکات جالبی داشت …
در مورد عمق بخشیدن به بازار و کارایی این سیاست و اثر افزایش دامنه نوسان لازم است به این موضوع توجه کنیم که بازار ما همواره تحت تاثیر اتفاقات و رویدادهای غیر منتظره بوده که یک سرش بیرون بازار است از رفتار دولت گرفته تا تحولات سیاسی. باید این درک درست و بینش صحیح در بازار وجود داشته باشد که تلاطم های ایجاد شده ناشی از نوسانات این موضوع را با قدرت تحلیل ، کنترل نماید . بدین معنی که همواره طیفی از بازار وجود داشته باشد که در این مواقع اینچنینی با توجه به شرایط بنیادی تصمیم گرفته و هدف اصلی افزایش دامنه نوسان یعنی رسیدن سریعتر قیمتها به محدوده منطقی و تعادل بیشتر را ایجاد نماید . یا به عبارت دیگر شما باید حرفه ای های تیراندازی را در بازار افزایش دهید تا نقطه زنی و پایبند بودن به استراتژی را در دستور کار داشته باشد . این اصل یعنی این اتفاق که عمق بخشیدن به تحلیل بازار است از چند مسیر می تواند پیگیری شود اول از همه به نظر سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر باید در این حوزه یعنی حوزه ارائه اطلاعات توسط شرکت ها و همچنین بررسی و تجزیه و تحلیل آن بازنگری جدی را داشته باشد در حال حاضر بخش ارائه اطلاعات توسط شرکت ها به خوبی از سمت سازمانبورس پیش میرود حتی در موضوع اخیر عوارض دیدیم که اکثر شرکت ها وادار به اعلام اثرات این موضوع در سود خود شدند اما آیا قدرت تحلیلی وجود داشت که حتی این گزارش شرکت ها را تجزیه و تحلیل نماید ؟! به نظر 3 نکته است که جای خالی آن در بازار احساس میشود و باید هرچه سریعتر موضوع در دستور کار قرار گیرد … اول از همه اینکه به تحلیلگران قدیمی و حرفهای بازار این امکان و فضا داده شود که دوباره با نوشتن مطالب در بازار حرکت کنند و محیط بازار را پویا تر و تحلیلی تر کنند . در گذشته بسیاری معتقد بودند این موضوع از نظر قانونی و حقوقی ایراد دارد و ایرادات بنی اسرائیل روی آن میگرفتند اما ببینید نتیجه چه شد ؟! جمع شدن موضوع تحلیل و پهن شدن بساط سیگنال فروشی!!
تازه این تحلیلگران با شناسنامه و تابلو حرکت میکردند و عزیزان سیگنال باز گمنام و بدون تابلو … ایجاد فرصت همهجانبه به تحلیلگران برای بررسی بازار یکی از مهمترین اقدامات استی که باید هرچه سریعتر با هر سرو شکلی صورت گیرد … نکته بعد قدرتمندتر کردن نهادهای مالی به خصوص حوزه شرکت های مشاور سرمایه گذاری، شرکتهای کارگزاری و سبدگردان ها که محوریت به نظر باید شرکتهای مشاور سرمایهگذاری باشند چرا که کار آنها این است و بر اساس همین موضوع ایجاد شده اند . ببینید شرکتهایی که تا به امروز مجوز دارند به نظر چند تای در حال تجزیه و تحلیل ریز و دقیق اطلاعات شرکت ها هستند و باز هم چنان موضوعات مختلف روی میز می ماند؟! پیش تر این پیشنهاد وجود داشت که بمانند انتخاب حسابرس ، شرکت ها مجبور به انتخاب دو شرکت مشاوره سرمایه گذاری برای تجزیه و تحلیل اطلاعات باشند این موضوع حتی در لایه های میانی سازمان هم تصویب شده اما نمیدانم چرا اجرایی نمی شود به نظر با افزایش دامنه نوسان چنین موضوعاتی بیش از پیش مورد توجه قرار میگیرد و امیدواریم منجر به افزایش عمق تحلیلی بازار شود .
و باز هم عرض میکنیم قطعاً افزایش دامنه نوسان به سود بازار خواهد بود ممکن است در این مسیر اتفاقات و ریسک هایی به بازار تحمیل شود که باید سعی شود با عمق بخشیدن به قدرت تحلیل بازار و تعریف برخی ابزارها موضوع به بهترین شکل ممکن پیش برود
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب کار کرد و بسیار خوب اغاز کرد و حجم عالی را هم داشت ولی خوب تمام نکرد و نیم ساعت اخر ترسناکی را داشت به نظر این موضوع باعث افزایش عرضه ها در اغاز بازار فردا خواهد شد .
بانک ها و نوسانات رو به بالا
در بانک ها شاهد روند نوسانی مثبتی هستیم این گروه مستعد رشد قیمتی خوبی می باشند و از بازار به عبارتی جا مانده اند
در بانک اقتصاد نوین همانطور که اشاره داشتیم سطوح قیمتی 380 تومانی باعث برگشت سهم شد اگر ونوین بتواند از سد قیمتی 420 تومانی عبور نماید مهمان قیمت های 460 تومانی می شود سهمی که گزارش عالی از عملکرد خود خواهد داشت
بانک تجارت هم روند نوسانی خوبی ساخته است سهم وضعیت بنیادی خوبی دارد و رشد قیمتی مناسبی از کف قیمتی 200 تومان تا مقاومت 220 تومان دارد این سهم اوضاع خوبی داشته و می تواند رشد خوبی داشته باشد وتجارت تا گزارش 12 ماهه و یا یک خبر قوی روند نوسانی خود را حفظ خواهد کرد
بانک سامان رنج قیمتی 280 الی 300 تومان در نوسان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت در صورت شسکت قیمت های 300 و 320 تومان موج صعودی قوی را اغاز خواهد کرد بانک سامان هم بحث فروش دارایی دارد و هم شناسایی سود مناسب تسعیر ارز که می تواند صورت های مالی شرکت را با تغییرات مثبت خوبی همراه سازد
یک گزارش خاص از وپست سهم را به صف خرید رساند و بسیارخاص ظاهر شد وپست 739 ریال در 12ماهه تلفیقی 738 ریال در سود اصلی سود محقق کرده است بهنظر 5500و 5000 ریال قیمت های خوب و منطقی برای سهم است میتوان این سهم را حتی در قیمت های فعلی صف زد و رشد خوبی دارد . ونوین وپارس هم زیر نظر باشند . وبصادر هم نموداری و بنیادی میتواند جالب باشد و یکی دیگر از سهم های خوب این گروه است
پتروشیمی ها و سد عرضه
در نماد های پتروشیمی انتظارات برای سود سازی سال 1401 افزایش یافته است در این گروه به رشد خوبی را شاهد اما عرضه ها نیز امروز شدت یافت
در نماد پتروشیمی بوعلی که رابطه مستقیمی با رشد قیمت های جهانی نفت دارد انتظار برای جهش سود سال جاری رشد خوبی را در سهم رقم زده است سهم در صورت شسکت مقاومت 8600 تومان تا سطوح 9200 تومان جای رشد دارد سهمی که سود سازی بالایی داشته و در موقعیت خوبی قرار دارد
شپدیس با رشد قیمتی به سطوح 18 هزار تومان رسید این سهم در صورتی که بتواند در قیمت های بالای 18 هزار تومان تثبیت شود تا سطوح 20 هزار تومان جای رشد دارد سهمی که شایعات سود 4000 تومانی داشته و بازار در انتظار صورت های مالی میاندوره ای سهم می باشد شنیده می شود سهم 1600 تومان سود محقق کرده است
شغدیر هم امروز متعادل شد با رسیدن به استانه قیمت های 10 هزار تومانی سهم با فشار عرضه ها هراه شد سهمی که توانست بخش زیادی از افت قیمتی خود را جبران نموده و به بازدهی خوبی رسید این سهم وضعیت خوبی داشته و رشد میان مدتی سهم کماکان ادامه خواهد داشت
سرمایه گذاری های مثبت
در سرمایه گذاری ها بازار مثبت و عبور شاخص از سد 1.5 میلیون واحدی سبب شد تا این گروه با روند صعودی همراه شوند
در پارسان سهم به مصاف قیمت های 3200 تومان خواهد رفت شکسته شدن این سطوح سهم را تا قیمت های 3500 تومان بالا می برد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و به نظر می رسد روند صعودی سهم تا قیمت های 3500 تومان در صورت شکسته شدن مقاومت پیش رویش ادامه دار باشد
اتیه دماوند پس از مجمع و خبرهای خوب با اقبال همراه شده است سهم بتواند در قیمت های بالای 860 تومانی تثبیت شود مهمان سطوح قیمتی 920 تومان خواهد بود سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی و ارزش ان ای وی بالایی دارد
تاپیکو هم در حال نزدیک شدن به قیمت های 1600 تومان است سهم بارها در شکسته شدن این سد قیمتی ناکام مانده اگر بتواند از این قیمت ها عبور نماید تا سطوح 1800 الی 2000 تومان جای رشد خواهد داشت که البته کار سختی به نظر می رسد
در بازار معاملات دو سهم در این گروه کمی بیشتر مورد توجه بود یکی غدیر و دیگری وصندوق که هردو سود اوری خوبی را دارند در غدیر اگر با همین سود ها به مجمع برویم به نظر پارسان 6200 و و غدیر 3300 3200 ریال محقق میکند و از همین رو غدیر در این نرخ ها برای بسیاری جذاب است . وصندوق هم همینطور که این سهم نیز به نظر بسیار جالب است و برخی از سود های 3000 ریالی صحبت میکنند .
در این گروه بازگشایی ونیکی را داشتیم و خوب مثبت بود و در کل در گروه سرمایه گذاری ها نیز همان همیشگی ها پردیس و وتوسم و … شرایط خوبی خواهند داشت
پالایشی های خوشبین
در نمادهای پالایشی روند مثبت قیمت های جهانی نفت افزایش شدید کرک اسپرد در فروردین ماه و خبرهای خوب از ماهیت گزارشات 12 ماهه سبب شده تا سهام این گروه با روند خوبی همراه شوند
شبریز با روند مثبت همراه شد به طوری که به قیمت های 4600 تومان رسید این سهم با توجه به پتانسیل دست یابی به سود 800 الی 900 تومانی برای سال جاری در صورت شسکته شدن قیمت های 4600 تومان تا سطوح 5200 تومان هم صعود خواهد کرد
شاوان رشد خوبی کرده است هدف فعلی سهم سطوح 18 هزار تومان بوده و سهم همچنان جای رشد قیمتی را دارد هم افزایش سرمایه جذاب و هم توان رسیدن به سود 2800 تومانی برای سال 1400 و رشد بیشتر سود سازی برای سال جاری سهم ارزندگی خوبی دارد
شتران بار دیگر به قیمت های 560 تومانی رسید عبور سهم از این سطوح می تواند سهم را تا قیمت های 600 تومان بالا ببرد سهمی که سود سازی خوبی داشته و اگر شایعات سود 80 تا 85 تومانی سال 1400 تایید شود سود سازی بالای سال 1401 نیز رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت
سیمانی های صدر نشین
در سیمانی ها رشد خوبی را شاهد بودیم خبر افزایش تقاضا برای سیمان از یک سو و خبرهایی در خصوص تعدیل مثبت بودجه این شرکت ها سبب شد تا سیمانی ها با اقبال خوبی همراه شوند
در این گروه سیمان فارس و خوزستان با توجه به خبر در پیش بودن عرضه سیمان ابیک با رشد قیمتی و صف خرید همراه شد ارزش ذاتی سهم سطوح 2400 تومان می باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و عرضه ابیک باعث رشد بیشتر ان ای وی و شناسایی سود خوبی در این سهم خواهد شد.شایعه شده در صورت عرضه 10% . این عرضه بیش از 400 میلیارد تومان بر سفارس موثر است و خبرخوبی برای این سهم است به نظر سفارس را باید بیشتر زیر نظر گرفت دراین قیمت ها واقعا منطقی و جالب است .
سیمان صوفیان به قیمت های 1900 تومان رسید سهم در قیمت های 1400 تومان معرفی شده و وعده قیمت های 2000 تومانی داده شده بود سهم نزدیک به این قیمت ها شده و به نظر می رسد فردا به تعادل برسد سود سازی بالا از دلایل رشد و اقبال بسیار خوبی بازار به این سهم سیمانی می باشد
سیمان کرمان هم با توجه به سود سرمایه گذاری ها امسال 200 تومان سود دارد سهمی که ارزش ذاتی 1400 تومانی و در صورت عبور از قیمت های 1250 تومان رشد بیشتری خواهد داشت فعلا سهم باید به مصاف قیمت های مقاومتی قوی برود
چهارگوشه بازار
در شکلر سهم به هدف قیمتی 4000 تومانی رسید سهمی که امسال 700 تا 800 تومان سود داشته و هدف قیمتی 4200 تومانی دارد این سهم رشد قیمتی خوبی از 3000 تومان را تجربه کرده است
ختوقا به قیمت های خدف 280 تومان رسید سهمی که وضعیت بنیادی خوی داشته و ارزش ان ای وی بالایی داشته است شنیده می شود سهم در صورت تقسیم سود بالای شرکت مبدل خودروی پاک جای رشد سود سازی تا سطوح 40 الی 50 تومان را برای امسال دارد
دتوزیع به قیمت های بالای 3000 تومان رسید این سطوح در هم شکسته شود سهم تا قیمت های 3200 تومان اصلاح خواهد داشت دتوزیعی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شودس ود خوبی در 12ماهه دارد امسال نیز سود سهم متحول شده و شکسته شدن مقاومت 3200 تومانی را بشکند هدف های 3500 و 3800 تومانی دارد
خبرهایی در بازار به گوش میرسد که جلسه ای دوباره تشکیل شده و در مورد عوارض کمی موضوع را بیشتر بازمیکند و این جلسه که در وزارت صمت برگزار شده با محوریت مدیریت بازار کالاهای پایه وزارت صنعت است . اتفاقاتی نظیر پیشنهادات اصلاح تعرفههای عوارض صادراتی جهت بررسی و اعلام نظر به کارگروه مدیریت بازار ارائه شود و همچنین موضوع قیمت پایه میلگرد در بورس کالا کمتر از ۱۱ درصد قیمت کشف شده شمش فولادی نباشد اتفاقات خوبی برای این مصوبات است . این یعنی گروه فولاد که بیشترین فشار را ازاین ناحیه داشت میتواند بهترو جالبتر باشد . فکر میکنیم بازی خوبی در گروه فواد داشته باشیم و سهم هایی مانند فولاد ذوب هرمز رشد قیمت بهتری را دراین فضا تجربه کنند .
در بازار امروز تیپیکو و حتی دجابر شرایط خوبی داشتند و حتی دکیمی هم جالب بود .دلیلش این بود که در یک اتفاق خاص ددانا در ۱۲ماهه به سود خالص ۸۴۵۲ میلیارد ریالی رسیده است. این سهم برای دجابر که 15% فکر میکنیم سهامدار است خبرخوبی است در سوی دیگر دکیمیو داسوه هم کمی سهم دارند . سهامدار عمده ددانا شفادارو و تیپیکو است نمیدانیم جرا باازر سراغ تیپیکو نمی رود از نظر سود اوری میتواند بازدهی خوبی را داشته باشد
این روزها برقی ها هم مورد توجه هستند .در این گروه از دید ما بترانس و رمپنا گزینه های سرترو مورد توجه و بنیادی تری هستند و بارها بیان شده است . کمی خاص ترو پر ریسک تر بخواهیم نگاه کنیم وهور و بجهرم و برخی دیگر جذاب بوده و در عین حال گزارش نیروگاه ها نیز بعید است جالب باشد در بگیلان در 3 ماهه 188 ریال سود محقق کرده بود که 1014 میلیارد ریال سود عملیاتی دارد و 810 میلیارد ریال سود خالص .
در 6 ماهه این عدد 278 ریال سود محقق شده بوده و 1471 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1195 میلیارد ریال سود خالص دارد در کل در این گروه بترانس و رمپنا را کمی بیش از بقیه مورد توجه قرار دهید وهور هم گزارش داد ولی باید سود تلفیقی و گزارش زیر مجموعه ها ملاک کار باشد
امروز کفپارس پر حجم بود . یک بار در مورد سهم صحبت کردیم و به نظر بازی خوبی را داشته باشد برخی از دید بنیادی سهم را دنبال میکنند ولی به نظر بازی سهم بیشتر نوسانی است کفپارس را ازاین نظر دنبال کنید ولی ریسک بالایی دارد گفته می شود به زودی 8هزار تن ظرفیت جدید به شرکت اضافه می شود
کپرور و کزغال هم پر حجم هستند ولی در کل کپرور شرایط خوبی را دارد در اسفند 703 و نرخ ۴۰,۲۳۰,۱۹۵ ریال بود
بهمن 898 و نرخ ۳۶,۴۳۹,۳۵۳ ریال دردی ۹۶۸ میلیارد ریال فروش داشته است و نرخ فروش ۳۷,۲۰۳,۳۰۸ ریال
12 ماهه 9705 میلیارد ریال بوده و مدت مشابه 5827 میلیارد ریال بود به نظر 9 ماهه خوبی بدهد .
امروز چدن خوب صف خرید شده بود به نظر سهم زیر نظر باید باشد و بازی خوبی را میتواند شکل دهد ولی ریسک او نسبت به بقیه بازار و سهم های گروه کمی بالاست
در گروه خودرویی ها خاهن ختوقا و برخی دیگر از سهم های این گروه با دید نوسان بیشتر مورد توجه بازار قرار گرفتند و فضای خوبی را دارند
[/ihc-hide-content]


