جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزچهارشنبه 24فروردین 1401

گزارش بازارامروزچهارشنبه 24فروردین 1401

نوید خاندوزی
آوریل 13, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزچهارشنبه 24فروردین 1401

ساحل آرامش؟! 

با تمام نگرانی ها و اتفاقات و لحظات سختی که روزهای قبل داشتیم ، بازار امروز وضعیت خوبی را تجربه کرده و در عین این که میخواست ازاین موقعیت سخت فرارکند هنوز رگه هایی از تردید در دل او وجود داشت . ولی انصافا مقایسه کنید مثلا  با چند ماه  قبل که با  یک روضه نصف و نیمه کل بازار اشکش دم مشکش بود و همه قرمز می شدند ! خیلی دل و جرات میخواهد که در مقابل تصمیمات این چنینی که دولت میگیرد ریسک کرد و در بازار حاضر بود ولی در هر صورت سرمایه گذار ریسک این موارد را به جان میخرد ولی در کل بازار امروز به خصوص نیمه دوم و 1 ساعت اخر وضعیت بسیار خوب و امیدوار کننده ای را داشت و همه را به روزهای بعد امیدوار کرد…

از بعد چارتیست ها  هم بخواهیم نگاه کنیم رویداد امروز و دیروزو روزهای قبل یک رویداد خوب و عالی برای ادامه مسیر بود و البته حجم خوبی هم در بازار داد و ستد شد و نشان میدهد جریان پول با این که از رفتار دولت ناامید شده ولی هنوز بارقه هایی از امیدواری ،در دل بازار وجود دارد که همه را به ادامه روند ایجاد شده خوش بین میکند ولی این حرکت دولت در وضع عوارض نشان داد که هنوز دولت و تصمیمات او بزرگترین ریسک فعلی بازار است

بازار امروز تا حدودی توانست  با وجود عدم تکذیب جدی موضوع عوارض شرایط خوبی را رقم زد و جمع‌آوری صفوف فروش را به همراه داشته باشد البته به نظر می‌رسد باید با کمی تاسف گفت که آن جریان پولی که در روزهای مثبت تشنه و گشنه دنبال بلوک و سهم و خرید و صف  خرید بود امروز انگار در بازار حضور ندارد و باز همان آش و کاسه قدیمی را  میبینیم که  سرکله افراد در مثبت ها پیدا می شود … اصلا فرض کنیم عوارض هم گذاشته شد به نظر جریان پول بزرگ باید با تحلیل در بازار حرکت کرده و به بهینه ترین قیمت دست پیدا کند و در آن نقطه رفتار بهینه را ایجاد نماید نه این که بزرگان ما هم که مثلا  باید  الگو  باشند صف خرید و فروش را ملاک قرار دهند .

البته  روی صحبت ما با سهامداران عمده  شرکت ها هم هست و تعجب میکنیم هنوز از روند این چند ساله درس نگرفته اند ! شما به همین معاملات خودرویی ها نگاه کنید حساب دستتان می آید که در روزهای صف خرید تماشاچی و در صف فروش نیز دوباره تماشاچی … انگار نه انگار که این سهامداران عمده هستند که باید متولی ایجاد مرز تعادل بین این فضا باشند اما متاسفانه تصمیمات خود را با وضعیت روزانه صف خرید و فروش تنظیم کردند …

حرف آخر این بخش…  دیروز برخی دوستان معتقد بودند چرا اینقدر عصبانی چرا این موضوع عوارض را اینقدر بزرگ کرده‌اید موضوع عوارض اثرات آن به شرکت‌ها اثرات کمی است حتی همین حالا هم خود شرکت ها می گویند برما اثر ندارد !!  اصلاً کار با اثرات نداشته باشید فارغ از اینکه معتقدیم در برخی صنایع کاهنده ۲۰ تا ۳۰ درصدی سود و در برخی شرکت ها باعث به وجود آمدن زیان می شود، ولی در کل این موارد را کنار بگذارید با خود به یک نکته فکر کنید چرا شرکت های بورسی و شرکت های بزرگ اقتصاد کشور که همه چیز به دوش آنهاست از مالیات ،تعادل بازار ارز، اشتغال ،سرمایه گذاری و …  بیشترین مسائل و مشکلات را دارند و تا صحبت از جبران کسری بودجه و تثبیت قیمت می شود اولین گروه و اولین اقدام دست در جیب این شرکت ها می شود و به تبع آن سهامداران هم متضرر می‌شوند به واقع چرا چنین چیزی را شاهدیم این حس در بسیاری از افراد ایجاد شده که اینجا چون محیط شفافی است زور دولت می رسد و می بیند و می گیرد وگرنه چندین برابر این تحولات و گردش های اقتصادی در کشور وجود دارد که علاوه بر این که برای اقتصاد مفید نیست مخرب هم هست اما دولت زورش به گرفتن مالیات و عوارض از آن موارد نمی رسد و سراغ سهامدار بیچاره می آید . شک نکنید این رویه نادانی در تصمیمات در میان مدت باعث فرار سرمایه و فرار ازتولید و کار مولد شده و همه را به سمت دلالی و دلار محوری سوق می‌دهد کما اینکه تا به امروز بوده و در ادبیات اقتصادی ما میبینید که تولیدکننده همیشه توسری خورده و این دلال بوده که پیروز شده است
گاهی اوقات با خود فکر میکنیم یعنی واقعا این اصول اولیه را تصمیم  گیران نمیدانند !!

و اما یک نکته  بسیار مهم که به نظر خیلی به ان توجه نشد …

در هیاهوی بازار بین خبرهای عوارض و بلوک بازی خودرویی هاو حاشیه گزارش پالایشی ها،  رویدادی در حال وقوع بود و هست که هنوز ذهن بازار را درگیر نکرده اما  شاخک های بسیاری از تحلیلگران روشن شده و هر چه جلوتر می‌رویم این موضوع خود را بیشتر نشان می‌دهد.  نکته بسیار مهم این است که دیروز در صحبت های رهبری هم نکاتی از همین موضوع دلار و فروش نفت این موارد وجود داشت
در حالی که تمامی اخبار در حوزه سیاسی حول محور برجام نشان از انجام شدن این موضوع و قریب الوقوع بودن آن دارد شاهدیم که نرخ دلار نه تنها کاهش پیدا نمی کند بلکه افزایش دارد نرخ دلار نیما تغییر نمی کند و با شتابی ارام رشد می کند البته بازار همچنان تماشاچیست ولی در کل این دو اتفاق مهم هنوز به چشم بازار و تحلیلگراننیامده که بخواهند اکسل های خود را با قیمتهای جدید به روز کنند .اما نکته‌ای که وجود دارد چند موضوع است موضوع اولین که طبق آن چیزی که شنیده می شود به مانند قبل قرار نیست دارایی‌های ارزی ایران به شکل نقد و کاغذ در اختیار ما قرار گیرد و احتمالاً محدودیت‌هایی برای مصرف آن وجود دارد نکته دیگر این است که که شاید نکته مهم تر بحث ما باشد این بود که برخلاف تفکر بسیاری از افراد ، تاکید چندین باره رهبری بر جلوگیری از ارز پاشی و لزوم سرمایه‌گذاری در زیرساخت نشان می‌دهد قرار نیست ارز ناشی از آزادسازی را صرف واردات بی رویه و ارز پاشی و پایین نگه داشته شدن غیر مصنوعی نرخ ارز کنیم . دقیقاً این موضوع در صحبت‌های دیروز رهبری نیز وجود داشت و یک سیگنال خاص و مهم برای اقتصاد و بازار بود و این پیام  و  در لابلای خبرهای مختلف سیاسی و اقتصادی گم شد…

به نظر این رویدادی است که آینده بازار را رقم می زند و می تواند نقطه امید و چشم انداز مثبتی برای بسیاری از سهم‌های بازار ترسیم کند اتفاق بسیار مهمی که نشان‌دهنده عقلانیت منطقی در سیاست های ارزی کشور است این را از این بابت نوشتیم که حرف های بالا را تایید کنیم که در یک مسیر منطقی بنیادی و شرایط خوب و سودآوری شرکت ها  و این چشم انداز از نرخ ارز و تحولات آن ، به نظر اصلاحات اینچنینی برای بازار اتفاق بدی نیست و می‌تواند فرصتی برای پول های جامانده از بازار باشد

و اما سراغ  بازار امروز برویم که خوب اغاز نکرد و کمی منفی بود ولی از همان ابتدا  با کاهش صفوف فروش مشخص شد که فضا انقدر هم  سفت و سخت و منفی نیست  بعد  رفته رفته اوضاع حتی بهتر شد و شرایط تقاضا در خودرویی ها و سپس پالایشی ها شکل گرفت و بقیه  بازار را امیدوار تر کرد و در نیم ساعت اخر رنج بازی در اکثر گروه ها  اغاز شد . به نظر فاز بازار امروز خوب بود و ادام این جریان اگر برای هفته بعد هم برقرار باشد حتی با  سرعت کمتر به نظر قابل پذیرش است .  ولی انصافا باید قبول کرد که فاز بازار انقدر منطقی و خوب پیش رفت که امیدواری ها به بازار بیشتر شد . شما این روزها و امروز را مقایسه کنید  با چند  ماه  قبل بعد از چنین  روزهایی و چنین خبرهایی بازار یک هفته  ولو  بود و امروز بعد از یک  روز خود را  بازیابی میکند  . این  رویداد بسیار مهم و خوبی است که درک ان کم کم  برای همه روشن تر می شود

و اما در بازار چه خبر بود  …

اوج گیری ساختمانی ها

در نمادهای ساختمانی شاهد روند صعودی خوبی بودیم چند روزگذشته عنوان کرده بودیم ساختمانی ها مستعد رشد قیمتی خوبی خواهند بود

در این گروه ثتران با شکست مقاومت خود از نظر تکنیکالی به سمت سطوح 360 و در نهایت قیمت های 400 تومانی در حرکت است سهمی که اصلاح قیمتی خوبی داشته وحالا سعی در جبران این افت قیمتی خود می باشد

در نماد ثنوسا که دارایی های خوبی در کیش دارد سهم مقاومت دومخود را شکسته و به سمت قیمت های 600 تومان در حرکت است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت همچنان رشد قیمتی را از این سهم ساختمانی انتظار داریم

وساخت تا استانه صف خرید پیش روی کرده است اما فشار عرضه ها مانع از تشکیل صف خرید در سهم شده است وساخت باید برای رشد قیمتی مناسب سطوح 3200 تومان را شکسته و تا قیمت های 3500 الی 3800 تومان جای صعود دارد

خودرویی ها نزدیک به حمایت

در نمادهای خودروییی شاهد حمایت های خوبی بودیم سهام این گروه به کف های خوبی نزدیک شده و می توانند واکنش مثبت داشته باشند

ورنا دیروز و امروز خوب صف شد و این نشان دهنده این است هنوز می شود شرایط خوبی را در سهم دید و داشت و البته ان قفلی حرکت کردن خودرویی ها را بااین عرضه ها باید کمی فراموش کرد در حال حاضر تنها خبری که این سهم ها را حرکت میدهد اخبار بلوک است و اگر خبری قطعی برسد فضای این گروه تغییر میکند . خبرمهم این گروه این است که طی روزهای اتی هفته بعد گزارش قیمت گذاری راهی بازار می شود و این یک اتفاق مهم برای این گروه و به طور کلی بازار است در این گروه به نظر میرسد خاور و خپارس و حتی خبهمن هم دراین قیمت ها میتوانند نقاط برگشتی خوبی زده و رویداد خوبی را ثبت نمایند .

در نماد سایپا قیمت های 200 تومان سطوح حمایتی قوی محسوب می شود سهممی تواند به همین قیمت های فعلی نیز واکنش نشان دهد سهم امروز انصافا با حجم بالا حمایت شده و هفته دیگر می توان به وضعیت بهتر سایپا خوشبین بود گفته می شود  بلوک  قیمت خوبی را دارد و خبرو اثرخوبی در گروه خواهد داشت

در ایران خودرو هم حمایت های خوبی شکل و به نظر می رسد سهم سعی دارد تا حمایت 240 تومانی را از دست ندهد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و برای بلوک 20 درصدی این شرکت خریدارانی نیز مشخص شده است ایران خودرویی که در صورت برگشت باز قیمت های 260 تومان را در پیش دارد

خپارس خوب خود را حفظ کرد سهم میلی به کاهش نشان نداد و محدوده 120 تومان را از آن خود کرده است سهمی که به نظر می رسد بتواند مقاومت 125 تومانی را شکسته و یک موج صعودی از سهم تا قیمت های 140 تومان شاهد باشیم

سرمایه گذاری های پر پول

در سرمایه گذاری ها آن هایی که زیر مجموعه های صعودی داشتند با اقبال و روند مثبت همراه شدند

وساپا اصلاحش به یک روز هم نکشیده ومجددا صف خرید شد وساپا از عرضه بلوکی سهام سایپا نفع خوبی می برد سهمیکه به نظر می رسد تا قیمت های 560 تومان ودر نهایت 620 تومان رشد نماید وساپا عمده پرتفویش را سایپا تشکیل داده است

پارسان هم سعی دارد تا درقیمت های بالای 3000 تومان تثبیت شود سهم دو هدف قیمتی عمده 3200 و 3500 تومان با کف حمایتی 2800 تومانی دارد پارسان وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال سودش متحول وان ای وی سهم نیز رشد بالایی داشته است

سرمایه گذاری خوارزمی در استانه حمایت 460 تومانی در نوسان است سهمی که وضعیت خوبی داشته و پرتفوی قوی دارد اگر این حمایت از دست نرود می توان خوشبین به رشد سهم بود سهمیکه هدف قیمتی 520 الی 560 تومانی را دنبال می کند

پالایشی های مقتدر

در پالایشی هاش ایعات گزارش عالی 12 ماهه این گروه سبب شد تا سهام پالایشی با اقبال و رشد قیمتی بسیار خوبی همراه شود

در شبندر سهم صف خرید شد و در حال شکست مقاومت خود می باشد سهمی که تا قیمت های 860 در گام اول وسپس 920 تومانی جای صعود دارد این سهم شایعات سود سازی بالایی داشته و ارزش ذاتی 1000 تومانی دارد شبندری که شایعات سود 170 الی 180 تومانی با توجه به رشد کرک اسپرد خوب خود را دارد

در شبریزهم سهمی که بارها بر پتانسیلش تاکید و رشد خوبی را برای سهم متصور بودیم به نظر می رسد سهم تا قیمت های 4600 تومان بالا و سپس با شکست این سطوح تا قیمت های 5200 تومان رشد داشته باشد سهم سود سازی خوبی برای امسال داشته و صورت های مالی خوبی هم از عملکرد 12 ماهه دارد

در شتران دیروز اشاره داشتیم سهم مستعد رشد قیمتی خوبی می باشد سهمی که وضعیت خوبی داشته و کف قیمتی مستحکمی درقیمت های 500 تومانی دارد با توجه به سود سازی 80 تومانی برای سال 1400 وسود 110 تومانی برای امسال سم افتی م ازقیمت های 500 تومانی نخواهد داشت و به عبارتی کف سهم بسته شده است

بانک ها دراستانه برگشت

در بانک ها هم شاهد روند حمایتی خوبی ازاین گروه بوده و سهام بانکی نیز نشان دادند پتانسیل برگشت روند را دارا هستند

وبملت و تجارت و بسیاری دیگر به نقاطی میرسند که از انجا اغاز کرده بودند و این اتفاق مهمی است که در نقاط حمایت سهم ها را باید دید و به نظر امروز این گروه در 5% منفی ها گزینه های خوبی هستند در سوی دیگر وپارس در منفی 5% امروز در صف فروش میتواند یکی از گزینه های خوب بازار باشد . البته چارتیست ها معتقدند 1900 1950 ریال بهترین قمیت وپارس است

ونوین ترمز افت خود را در قیمت های 380 تومان کشیده است سهمی که سود سازی بسیار خوبی در گروه خود دارد همین سود سازی بالا اجازه اصلاح بیشتر را به این سهم نداده وسود 70 تومانی عملیاتی و 15 تومان سود غیر عملیاتی سبب جذابیت این سهم شده است سهمی که تارگت 420 تومانی دارد

در بانک تجارت قیمت های 200 تومانی به نظر می رسد سبب برگشت روند خوب و قوی در این سهم شود سهمیکه وضعیت بنیادی خوبی داشته وتوان صعود خوبی تا قیمت های 220 و در صورت ادامه جومثبت هدف 250 تومانی دارد بانک تجارت بیشتر در انتظار وضعیت برجاممی باشد

بانک پارسیان برگشته و با روند مثبت همراه شد صعود سهم می تواند وپارس را تا قیمت های 240 و 260 تومان به شرط شکسته شدن قیمت های 220 تومان بالا ببرد سهمی دارایی محور که وضعیت خوبی پیدا کرده است

چهارگوشه بازار

در تکادو بارها تاکید داشتیم سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته وارزش ان ای وی بالایی دارد سهم با 50 درصد از ارزش ان ای وی خود در حال معامله و تمام زیر مجموعه هایش با صف خرید همراه بودند سهم به سمت قیمت های 1800 و 2000 تومانی حرکت می کند

شایعات افتتاح طرح توسعه کاغذ بیستون در کاغذ کاوه خبر مهمی است که به زودی منتشر می شود چکاوه ای که اصلاح قیمتی بالایی داشته و وضعیت بنیادی خوبی دارد این سهم با این طرح توسعه متحول شده ورشد قیمتی خوبی با اهداف 800 و 900 تومانی خواهد داشت البته سهم در بازه میان مدت جای رشدقیمتی بیشتری نیز خواهد داشت

سمگا به حمایت 920 تومانی واکنش مثبت نشان داد شنیده می شود سهم بازیگر توانایی داردوبه زودی خبرهای خوبی از سهم منتشر می شود سمگا تا قیمت های 1000 تومان وسپس1100 تومان جای رشد دارد هدف میان مدتی سهم از دید تکنیکالی سطوح 1200 الی 1250 تومان ارزیابی می شود

وضعیت دارویی ها در بازار بد نیست  … دراین گروه نیز گزینه های خوب کم نیست مثلا دکوثر عرضه شد ولی خرید سهم با این مختصات و اتفاقات بد نیست دلر را میگویند اصلاح خوبی کرده ولی گزارش خوبی در 12ماهه ندارد و توصیه نداریم در سوی دیگر فکر میکنیم تیپیکو یکی از به قیمت ترین و بهترین ها باشد توصیه میکنیم اگر اهل دارویی کم ریسک هستید تیپیکو را زیر نظر بگیرید

بین گروه سیمان هر روز گزینه های مختلف را میگوییم ولی سفارس از چشم ها دور است سفارس را باید در گزارش 12ماهه دید ولی در هر صورت در9ماهه به سود 322 ریالی به ازای هر سهم رسیده است سهمی که شنیده می شود تلفیقی نزدیک به 3000ریال سود دارد و این یعنی قیمت های فعلی سهم قیمت های خوبی است . بهرتین قیمت ها شاید حوالی 16000 ریال باشد ولی بعید است برسد . در این گروه  سهرمز و سمازن جالب بوده در سمازن  در اسفند 966 ،بهمن 896 و دی 768 میلیارد ریال فروش داشته است و 3 ماهه 2632 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل این عدد 1727 میلیارد ریال بوده است به نظر گزارش خوبی را  بدهد  .

به نظر صحبت های رهبری برای تقویت زیرساخت ها در گروه حمل نقل یک سیگنال روشن برای نرخ ارز و یک سیگنال خوب و قوی برای گروه حمل و نقل ریلی بود این خبرخوبی برای سهم هایی مثل حریل و حپارسا و یا پیماکاران این حوزه نظیر بالاس و کیسون باشد . در کل خبرخوبی بوده و میتواند شرایط جالبی را داشته باشد .

لوتوس امروز متعادل شد ولی واقعا  رالی خوبی داشت لوتوس در اولین ماه سال مالی به درامد 1328 میلیارد ریالی رسیده است و اسفند 1666 میلیارد ریال فروش و درامد داشت و 2 ماهه 2994 میلیارد ریال فروش زد کل سال قبل 14659 میلیارد ریال بود

کپرور را این  روزها  جالب معامله می شود به نظر باید زیر نظر باشد هر چند همه منتظر تحولات خاص کزغال هستند

امروز کیمیا چند باری عرضه شد و این  سهم  را خوب خریدند  سهم  12ماهه  بسیار خوبی میدهد چرا که فروش خوب در اسفند ثبت کرد . سهم اسفند با فروش جالب 1147 میلیارد ریالی سال مالی را تمام کرد و 12ماهه به فروش 7078 میلیارد ریالی رسیده است که مدت مشابه سال قبل 4246 میلیارد ریال بود. به نظر 12ماهه جالبی بدهد

فباهنر را هم  به نظر باید کمی بیشتر زیر نظر گرفت گزارش خوبی را در اسفند داشت سهم  گزارش ۹ماهه خوبی داشت در دی و بهمن نسبت به ماه های قبل کمی افت کرد ولی اسفند بهتر شد سهم در اسفند 6859 و بهمن 4536 و دی ماه به فروش 4823 میلیارد ریال رسیده است در ابان به 5616 میلیارد ریال ودر اذر 6029 میلیارد ریال بود و در مجموع فروش به 55725 میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه 30782 میلیارد ریال بوده است

سهم ها این چند روز دنبال  کننده اخبار خواهند بود  و به نظر میتوانند اخبار بهتری را داشته  باشند

به نظر بازار امروز توانست کمی ازان شدت حجم نگرانی که بازار دیروز با آن مواجه بود بکاهد ولی در هر صورت اصلاحی که صورت گرفت دوباره پتانسیل بازار برای رشد را بیشتر کرد .
هفته بعد بازار با توفانی از خبرها و اتفاقات خاص مواجه است از موضع گیری های عوارض بگیر تا کدال و جهانی و نرخ ارز و …
هفته بعد نیز تحولات گروه خودرو میتواند مهم ترین اخبار بازار باشد .
اخر هفته خوبی داشته باشید
در این اخر هفته نیز با پوشش خبرهای سیاسی اقتصادی کدالی و بورسی در خدمت شما هستیم .

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم