[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازار امروز سه شنبه 16 فروردین 1401
لیدربازی !
بازار این روزها حرکات خوب و جالبی را گرفته و امروز در عین این که کمی کاهش حجم داشت روز خوبی را ثبت کرد و بازهم معجزه سایپا همچون عصای موسی عمل کرد و بازار را به حرکت دراورد ! البته در روند صعودی این فراز و فرود ها طبیعی است ولی به نظر باید به شدت اخبارو اتفاقات را نیز دنبال کرد .این خاصیت بازار است که بعد از یک دور صعود رفتارش شبیه رفتار تازه عروس ها شده که ممکن است با هر حرفی زیر گریه بزند ولی به نظر در روند صعودی پیش رو این گریه ها و اصلاحات طبیعی و منطقی به شمار می رود و صد البته بازار هنوز خیلی به سهامداران بدهکار است و جریان بنیادی خوبی پشت سر بازار قرار دارد …
طی روزهای گذشته برخی نسبت به عرضه سهام توسط حقوقی ها ایرادات و بحث های مختلفی داشتند بی شک همه چیز باید در مرز تعادل باشد و افراط و تفریط در هر موضوعی از جمله این موضوع میتواند به نوعی باعث خروج پول و برهم خوردن نظم و روال بازار شود دیروز هم گفتیم که تا وقتی این عرضه ها منجر به خروج پول از بازار نشود به نظر خیلی اتفاق بدی نیست اما در مورد ذات اقدام عرضه سهام و فروش سهام چند نکته را بیان میکنیم
اول از همه کسانی که انتقاد می کنند که چرا مثلا فلان سهم عرضه می شود و عرضه بالاست به نظر خیلی ساختار بازار را هنوز درک نکردند … هنوز جای سیلی و شلاق بحران 99 و 1400 روی تن بازار است و این هشدار را میدهد که باید در مسیر منطقی حرکت کرد بازار هنوز حرف های بسیار زیادی برای حرکت دارد و به نظر نباید از عرضه های این چنینی ترسید عرضه های این چنینی میتواند فرصتی برای جریان پول مردد بازار باشد که خود را در بازاری که جنبه های مثبت زیادی دارد درگیر کند و روند جدیدی را شکل دهد … عرضه ها دوام و قوام بازار را بیشتر کرده و سرعت رشد او را متعادل و حرکت او را منطقی می کند و به نظر تا وقتی تاکید می کنیم تا وقتی در بستر درست بنیادی و ارزشمندی سهام حرکت میکنیم از این فشار عرضه نباید ترسید چرا که دیر یا زود قیمت به آن سطح ارزندگی نزدیک خواهد شد
اما نکته دیگر موضوع است که چرا برخی سهامداران عرضه کننده هستند بسیاری از افرادی که در بازار طی روزهای گذشته عرضه کننده سهم بودن کسانی بوده که در منفی های اخیر با دستور یا بی دستور خریدار بازار بودند… دقت کنید عزیزان به این که این افراد چه زمانی در بازار سهم می خریدند ! زمانی که همه بدبین بودند ! به قول شاعر انها زمانی میخریدند که به قول شاعر یک طرف اجتماع ترسوها ،یک طرف دوستان و چاقوها و روبهرو لشگر پرروها بوده ! در ان مقطع و آن شرایط آنها ریسک کرده و در بازار ریسک کرده و سهممیخریدند و امروز فروش در مثبت و صفوف خرید پاداش آنهاست و این پاداش قطعاً برازنده و حق آنها خواهد بود. در همان مقطع نیز بارها عرض می کردیم که خریداران قطعاً سود خواهند کرد که البته فکر نمیکردیم انقدر زود و سریع به این پاداش برسند اما فروش حق آنهاست. که در آن مقطع و در زمانی که به اصطلاح بزرگان و تحلیلگران از ترس خرید سهم سایلنت شده بودند آنها خریدار بودند البته باز هم تاکید می کنیم در این موضوع نیز افراط و تفریط نباید صورت بگیرد و عرضه در هر شرایط و به هر قیمت و با هر تعداد نباید باشد
خون دلی که در آن مقطع از بازار از برخی حقوقیها ،صندوق ها و سهامداران خاص خوردیم کم نبود… دوستی تعریف میکرد حالا اسمش را بگذارید با توصیه اصلا چه فرقی میکند با توصیه یا اجبار در همین چند ماه پیش مجبور به خرید یکسری سهم از جمله سن های خودرویی و بانکی در بازار شده بود و طی روزهای گذشته با سودی خوب فروشنده بازار بود. او که حرفه ای نبود و تازه کار بود این سود را برد و بسیاری همین روند را در بازار درک نکردند که مثبت ها دائمی نیست و منفی ها نیز ادامه دار نخواهد بود… این این جریان بازار است است که منفی و مثبت ماندگار نیست . اما رشد اخیر دوباره درس مهمی به بسیاری از سهامداران داد که در میان مدت و بلند مدت بازار از هیجان فاصله گرفته و به سمت قیمت های منطقی سوق پیدا می کند
او خواسته یا ناخواسته سود خوبی از این محل شناسایی کرد این سود را باید حرفه ای های بازار ما شناسایی می کردند نه مدیری که از بازار چیزی نمی داند و با توصیه و دستور وارد شده بود بخشی از درد بازار همین است . هنوز هم نمی دانیم پاسخ این سوال را چطور بدهیم قیمت بسیاری از سهم ها که امروز ۲۰ تا ۲۵ درصد بالاتر است همین چند هفته و چند ماه پیش زیر فشار فروش له شده بودند ! این قیمتها و این سهم ها امروز چه شرایطی دارند که آن موقع نداشتند . فروشنده به اصطلاح حرفه ای آن روزها امروز کجاست ؟ امروز چرا همان سهم را در پرتفوی دارد و او را ارزنده می بیند و اقدامی نمی کند جز اینکه او هم از جو بازار پیروی می کند چیزی نیست و البته امیدواریم فقط پای این سطحی نگری و جو زدگی در میان باشد و خدای نکرده بحث پرتفوی شخصی و حقوقی در میان نباشد …
اما همین یک موضوع نشان میدهد که تحلیلی بازار ما حتی همین امروز که با هم صحبت میکنیم بسیار کم عمق و بازیگران و به اصطلاح بزرگان هم درگیر همین جو بازار و روزمرگی بوده و هستند . البته حرکت چند روز اخیر بازار هم این را نشان میدهد و شاید رفتاری باشد که به این راحتیها قابل تغییر نیست و اگر نهاد ناظر میخواهد به بازار کمک کند به نظر حرکت در جهت افزایش عمق تحلیلی بازار یکی از این رویداد هاست…
و باز هم بر میگردیم به خانه اول که چه جو زده و چه تحلیلی به بازار نگاه کنید ،نباید از عرضه ها ترسید عرضه های بازار اگر در بازاری در بستر بنیادی و فضای بنیادی خوب صورت می گیرد به نظر فرصتی برای کسب انرژی مجدد برای حرکتی جدید است.
در همین راستای عمق بخشی به بازار مطلبی به ذهنمان رسید … طی روزهای گذشته اتفاقات مهمی حول محور ریز ابزاری بازار رخ داده نظیر افزایش عمق مظنه های بازار و یا زمزمه افزایش دامنه نوسان به این دو موضوع یک موضوع دیگر را نیز اضافه می کنیم و آن کاهش حجم مبنا که هنوز بسیاری در کارایی آن تردید داشته و با تردید به آن نگاه می کنند
فرض کنید قرار است به سمت الگویی به نام بازار کارا حرکت کنیم که صد البته با آن مفهوم بازار کارا خیلی فاصله داریم اما با فرض حرکت به این سمت به نظر هر اتفاقی که در جهت افزایش شفافیت بازار رخ دهد به این موضوع کمک خواهد کرد . افزایش عمق بازار و نشان دادن مظنه ها یکی از مواردی است که میتواند به شفافیت بیشتر بازار کمک کند اما موضوع دامنه نوسان و حجم مبنا جدی تر هستند در موضوع دامنه نوسان به نظر تمام انرژی و انگیزه برای افزایش پلکانی سطح دامنه نوسان وجود دارد اما مسیری که احتمالاً بازار طی میکند مسیر با احتیاط برای این موضوع است. پیشنهاد می گردد تاریخی را مشخص کنیم مثلاً ۱۵ اردیبهشت و سپس در هر دوره ۳ ماهه یعنی ۱۵ تیر ۱۵ مهر و ۱۵ بهمن دامنه نوسان در سطح مشخصی افزایش یابد و به سطح ده درصد نزدیک شود . نکته مهم این است که افزایش دامنه نوسان به شدت به بازار کمک خواهد کرد تا یکی از معضلات مهم و جدی بازار به نام صفوف خرید و فروش برچیده شود و حرکت به سمت بازار کارا و کارایی عرضه و تقاضا و رشد قدرت تحلیل افزایش یابد این اتفاقی است که شاهد آن هستیم و می تواند رخ دهد. حرکت پلکانی به سمت نوسان ۱۰ درصدی در مقاطع زمانی مختلف یکی از اتفاقاتی که ریسک اجرای آن را نیز کاهش میدهد و در سوی دیگر فضای محک خوردن افزایش دامنه نوسان به وجود می آید البته افزایش دامنه نوسان باید در کنار اقدامات اجرایی دیگری قرار گیرد نظیر کاهش حجم مبنا و یا افزایش قدرت تحلیل و گردش اطلاعات که تا این دو رخ ندهد به نظر ابزار دامنه نوسان به بازار کمک نخواهد کرد
دلار دراین دقیق در بازار در حال رشد است و فردا سعی میکنیم کمی در مورد اثرات این موضوع در بازار صحبت کنیم …
و سر اخر و حرف اخر این که ته دلمان کمی ازاین گره خوردن تمام احوالات بازار به یک گروه نگران است نمیدانیم . از این که این گروه هم حال و احوالش از تحلیل به دور است این حس ترس بیشتر می شود ولی فعلا جریان پول حرف اول را میزند ولی باید سعی کرد کم کم در بازار تمرین کرد که همه چیز یک صنعت نیست هر چند این ها همه حرف است و نبض بازار به گروه خودرو وابسته است و البته فکر میکنیم نوع خرید امروز نشان میدهد بازی خاصی در سهم های این گروه در جریان است که با قبل تفاوت دارد ..
و اما در بازار چه خبر بود …
استارت مجدد خودرویی
در خودرویی ها شاهد روند صعودی و رشد قیمت سهام این گروه بودیم تاکید جدی دولت مبنی بر واگذاری سهام خود در این شرکت ها وخصوصی سازی کامل سبب اقبال خوبی به خودرویی ها شد البته امروز خبری در بازار پیچید که کنسرسیوم متشکل از گروه های مهین، زر، گلرنگ و ماموت هیچ گونه تصمیمی جهت خرید سهام دو شرکت خودرویی سایپا و ایران خودرو نداشته و ندارد. صد البته این بلوک ها مشتری دیگری دارند ولی جریان خریدی که از سو میتواسنت به دل انها بزند خاص بود .
در سایپا رشد خوبی را شاهد و باز تشکیل صف خرید را مشاهده کردیم سهم در حال شکست مقاومت خود بوده وبه نظر می رسد صعود خوبی را تا سطوح 260 الی 280 تومان در این موج از سایپا باشیم همچنان جذابیت بالای بلوک 40 درصدی در این سهم سبب شده تا سایپا با اقبال بالایی همراه باشد
ایران خودرو اما با شتاب کمتری در حال تثبیت در قیمت های بالای 260 تومان مصادف با مقاومت قوی خود می باشد این سهم خودرویی اوضاع خوبی داشته و می تواند تا دو سطح قیمتی 280 و 300 تومان صعود خوبی را تجربه نماید
زامیاد هم خوب رشدی را تجربه و به سمت قیمت های 820 تومان امده است سهم وضعیت خوبی داشته و از دید بنیادی جای رشد قیمتی مناسبی دارد این سهم در صورت شکست قیمت های 820 تومان مهمان سطوح 900 تومان خواهد شد زامیادی که برای سال جاری انتظار ها از این سهم بالا می باشد
دارویی ها و موج صعودی قوی
در دارویی ها انتظار برای حذف دلار 4200 تومانی این گروه به دلیل افزایش قاچاق دارو سبب شده تا این گروه هممورد توجه قرار بگیرند
در دارویی کوثر سهم با رشد قیمتی سعی در شکست سطوح 260 تومانی دارد دکوثری که وضعیت مناسبی از دید بنیادی داشته ودر صورت شکسته شدن قیمت های 260 تومان تا قیمت های 300 تومان جای رشد دارد دکوثر با حذف دلار تترجیحی با تغییرات بسیار خوبی در وضعیت بنیادی خود همراه می شود
دارویی فارابی هم تلاش دارد تا از قیمت های 1300 تومان عبور و به سمت سطوح قیمتی 1500 تومان روانه شود فارابی سهمی 900 تومان سرمایه گذاری در دل خود داشته و امسال سود بالایی از دو شرکت پخش هجرت و دکپسول شناسایی خواهد کرد
داروی اسوه توانست رشد بسیار خوبی را تجربه نماید سهم توانایی صعود به سمت سطوح قیمتی 3200 تومان را دارد این قیمت ها شکسته شود سهم مهمان سطوح 3500 تومان خواهد شد داسوه ای که وضعیت بنیادی خوبی داشته وتحولات خوبی در گزارشات فروش شرکت رخ داده است
پالایشی ها و انتظارهای بالا رفته
در نمادهای پالایشی شاهد صعود سهام این گروه بودیم پالایشی ها گزارشات 12 ماهه خوبی داشته وانتظار های زیادی از سود امسالشان نیز به وجود امده است به خصوص اینکه نفت هم خیال افت زیادی ندارد
رشد قیمت نفت هم جالب بوده ولی انچه این گروه را خورد توجه قرار داده شایعاتی از سود های جالب محقق شده در گروه است برخی از سود های 13001400 ریالی در شپنا صحبت میکنند ولی برخی دیگر اعداد خاص تری را بیان میکنند ولی در کل دراین گروه احساس میکنیم شبندر شتران شبریز از نظر سود و قیمت شرایط بهتری را دارند . یک سهم پالایشی ازامروز تا اخر تیر بهتر است در پرتفوی داشته باشید در این گروه شاید بنیادی خیلی نشود شپنا را دید ولی انصافا سود اوری شبریز و شبندر خاص تر است .
شپنا با صف خرید همراه و وارد فاز صعودی خوبی شد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته وبه سمت قیمت های 800 تومانوعده داده شده در حرکت است سهمیکه مقاومت 820 تومانی داشته وبا توجه به تحولات بنیادی وخبر سود 100 تومانی سال 1400 وسود 130 تومانی امسال با اقبال خوبی همراه شده است
شبریز را هم باید مد نظر داشت سهم امسال شایعات سود 900 تومانی دارد سهمی که سود سازی خوبی داشته وبه همینواطه تارگت های بالایی دارد سهم مقاومت 4200 تومانی را بشکند وارد فاز صعودی با موج ها واهدافقیمتی 4600 و 5000 تومانی خواهد شد
در شتران سهم نوساناتش ارام شده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته تا قیمت های 600 تومان فعلا جای صعود دارد شتران اوضاع واحوال خوبی داشته و سود سازی خوبی دارد این سهم می تواند فعلا تا قیمت های 600 تومان رشد و متعادل شود
بانکهای خاص
در نمادهای بانکی وضعیت خوبی را شاهد هستیم در این گروه هم کم کم مقاومت های خود را شکسته و به نظر می رسد به رشد خود ادامه دهند
جارت شرایط بهتری را نسبت به ملت نشان میدهد ولی ملت بنیادی تراست و زمزمه اعلام 900 ریال سود از سوی وبملت شنیده می شود در این گروه وتجارت هم بد نیست .نکته بسیار مهم امروز این گروه این است که اگر وپارس به هر دلیلی عرضه شد جز یکی از گزینه های خوب است که میتوان با خرید سهم کمی همراه یک سهم با ارزش بازار منطقی شد
در بانک تجارت سهم از قیمت های 220 تومان هم عبورکرده و به سمت قیمت های 250 تومانی می رود سهمیکه وضعیت بنیادی خوبی داشته وبه نظر می رسد رشد خوبی را تجربه نماید وتجارت تارگت اصلیش سطوح 250 تومان بوده و انتظار تعادل در روند این سهم را داریم
بانک پارسیان با روندمثبت و صف خرید خوبی همراه شده است به نظر می رسد سهم بتواند سد قیمتی 200 تومان را شکسته وتا قیمت های 220 تومان صعود نماید این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با این صف خرید و عرضه های کم به نظر م یرسد رشد خوبی در پی داشته باشد
بانک سامان امروز هم صف خرید بود فردا روزمهمی برای سهم است اگر قیمت های 300 تومان شکسته شود سهم تا سطوح 320 الی 350 تومان رشد میکند سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را در پیش رو دارد
ساختمانی های رو به بالا
در ساختمانی ها سیگنال های خوبی از نظر تکنیکالی صادر و سهام ساختمانی در موقعیت خوبی برای رشد قرار گرفته اند
در این گروه ثاخت حمایت خوبی شده وبه نظر می رسد به سمت قیمت های 220 تومان برود این سد قیمتی در ثاخت شکسته شود سهم مهمان قیمت های 250 تومانی خواهد شد ثاختی که اوضاع واحوال خوبی داشته و صعود میان مدتی خوبی دارد بودجه خوبی برای سال 1401 توسط شرکت اعلام شده است
ثرود که سود خوبی در 6 ماهه محقق کرده است با رشد ونوسانات مثبت همراه شد این سهم نیز می تواند صعود خوبی داشته و به سمت قیمت های 800 الی 900 تومان روانه شود به خصوص اینکه سهم اصلاح بالایی داشته و در کف کانال حمایتی قرار دارد
وثنو هم با صف خرید قیمت های 320 تومان را شکست شنیده می شود سهم قصد فروش سهام وساخت و نوسازی و ساختمان را دارد سهم به سمت قیمت های 360 تومانی در حال حرکت است
در این گروه کیسون هم اگر ساختمانی پیمانکاری بگیریم به نظر بازی خوبی را دارد و میتواند در این قیمت ها مورد توجه بازار باشد
چهارگوشه بازار
شیران با رشد قیمتی به سمت سطوح 2000 تومانی در حرکت است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود شپنا در حال مذاکره برای خرید سهام مدیریتی این شرکت است شیران در صورت عبور از مقاومت خود تا سطوح 2200 تومان هم جای صعود دارد به نظر واتی و شیران هردو شرایط خوبی را دارند .
بترانس توانست قیمت های 220تومان هم شکسته و به سمت قیمت های 250 تومانی در حرکت است این سهم با رشد قیمتی خوبی همراه شده است و به دلیل وصول بخشی از مطالباتش و گزارشات فروش مناسب به نظر می رسد تعدیل مثبت خوبی در 12 ماهه خواهد داشت
سیمان شرق هم در حال شکست قیمت های 820 تومان به منظور صعود به سمت قیمت های 900 تومانی می باشد سهم پرتفویی به ارزش بیش از 400 تومان به ازای هر سهم دارد از سوی دیگر سود سازی بالا از دیگر مزایا سهم است سهمی که می تواند به تارگت عنوان شده از دید بنیادی برسد
در پتروشیمی ها اریا سود جالب داشت در 6 ماهه 54329 میلیارد ریال و 65033 میلیارد ریال سود خالص دارد . در 9ماهه سود عملیاتی 89635 و سود خالص 102457 میلیرد ریال است . گزارش خوبی داشته است . در 12ماهه سود عملیاتی 119683 و سود خالی 134641 میلیارد ریال بوده است به نظر پارس بهتر از اریا می شود و نوری هم صحبت از سود های خوب و قوی است
در کنار پتروشیمی ها هلدینگ هایی نظیر وصندوق و تاپیکو نیز جالب هستند و صد البته غدیر و پارسان هم همینطور . به نظر غدیر و پارسان با تحرکات خوب سود پالایشی ها میتوانند حرکات خوبی در سود اوری را اغاز کنند . گزارش ماهانه پتروشیمی ها نشان میدهد 12ماهه خوبی در انتظار انهاست شپدیس هم خوش درخشید این یعنی سود 7000 ریالی پارسان و 3300 ریالی غدیر هردو قابل دستیابی است . با این سود ها شرایط غدیر را بهتر میبنیم و به نظر قیمت های زیر 13000 فرصت طلایی برای سهم است در پارسان هم زیر 26000 ریال قیمت خوبی برای سهم خواهد بود
در این شرایط ومهان هم خوب است و خوب معامله می شود .ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت 29641 میلیارد تومان و ارزش افزوده بورسی شرکت مبلغ 23096 میلیارد تومان می باشد.مهمترین شرکتهای بورسی آن عبارتند از:سنگ آهن گل گهر – سرمايه گذاري غدير – ملي صنايع مس ايران و معدني وصنعتي چادر ملو. NAV هر سهم 10556 ریال و نسبت P/NAV روز شرکت 46 درصد می باشد.
امروز با این رشد نرخ دلار و بازارهای جهانی شاید تمایل به فلزات بیشتر شود در بین فلزاتی ها و گروه روی ومس به نظر دشرایط فملی فایرا فاسمین 3 گزینه و 3 سهم خاص این گروه خاص ترو بهتر باشند . در این گروه فاسمین زیر 2000 تومان هم قیمت خوبی را دارد . فایرا کمی ریسک دارد ولی فملی هم دراین قیمت ها جذاب است . فاسمین در قیمتهای فعلی با چشم انداز تحقق سود 4000 ریالی برای سال 1401 قابلیت های خوبی برای رشد دارد این سهم را در صورت اصلاح بیشتر زیر نظر بگیرید
در بازار تامین سرمایه ها به واسطه این موارد مالیات و تمایل به حضور در صندوق ها و انتشار اوراق کارشان گرفته و میتوانند جالب باشند تنوین یکی از سهم های خوب این گروه است تنوین در اسفند 2014 ، بهمن 1156 ، دی 1322 و اذر 1102 میلیارد ریال درامد داشت
جمع درامد12 ماهه 14063 میلیارد ریال بوده است کل سال قبل 13217 میلیارد ریال بود
اخابرو همراه هم در بازار مورد توجه هستن زمزمه افزایش نرخ اینترنت و عقب افتادگی از بازار انها را بلد کرده ولی کمی باید مرقا این قمیت ها و این شرایط بود
در بین فولاد ها از ارفع صحبت از 2800 ریال سود است و به نظر سال 1401 هم سال خوبی برای سهم است در این گروه هرمز و فپنتا را هم در کنار این سهم ها باید در نظر گرفت
[/ihc-hide-content]


