[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزیکشنبه 22 اسفند 1400
خبرلازم !
بازار نفس های اخر سال 1400 را میکشد و در این روزهای کم رمق معاملاتی به شدت خبرلازم است … البته خبر کم نیست ولی خبرهای مثبتی حول بازار نمیچرخد ! صبح امروز با خبر موشک ها همه فکر میکردیم بازار قرمزتری را داشته باشیم اما انقدر موشک زدیم و خوردیم که دیگر حتی موشک هم برای بچه های بازار عادی شده و خوشبختانه خیلی به خبر اخیر وزنی نداد ! ولی نکاتی در همین بین وجود دارد
بازار امروز و نظر کمی تحت تأثیر تنش به وجود آمده در عراق و اتفاقات شب گذشته بود بازار از تنش فرار میکند و این واکنش به خوبی نشان دهنده این است که ایده و نظریه آن دوستانی که فکر میکنند اگر مذاکرات شکست بخورد با رشد دلاربازار رشد می کند اشتباه است البته این تنش به نظر قابل پیش بینی بود و گویا هشدارهایی هم از قبل داده شده و البته طبق آنچه اعلام شده هدف امریکا نبوده و اسرائیل مورد هدف قرار گرفته که در جهت انتقام از حمله اخیر اسرائیل در سوریه است .ولی هر چه هست بازار به آرامش نیاز دارد و به نظر رویداد های این چنینی کمی آرامش ذهنی و روانی بازار را بر هم می زند اما در هر صورت فضای فعلی بازار می تواند قابلیت حذف این موارد را داشته باشد و وضعیت بهبود یافته را برای خود رقم بزند
بازار در این نهایت چهار روز کاری که در پیش دارد رویداد خاصی که بتواند او را متحول کند و تحول بزرگی را نشان دهد نداشته و بیشتر چشم به سال جدید دوخته است البته با این فضا و شرایط خیلی در سال جدید هم رویداد متفاوتی برای بازار رخ نخواهد داد اما در ابتدای سال بازار به استقبال چند چیز خواهد رفت که می تواند معاملات همین روزها را تحت تأثیر خود قرار دهد . در این مدت ما عیدیم و دنیا در حال کار کردن !! بعد از تعطیلات بازارهای جهانی را داشته که در تعطیلی میتوانند تحولات گستردهای داشته باشند تحولات جنگ اکراین را داریم مذاکرات هستهای و با آغاز بازار آغاز گزارشهای ماهانه شرکتها از همین روست که شاید بازار خیلی میل به دل به دریا زدن نداشته و ترجیح میدهد تماشاچی بود و این چند روز را هم صبر کند و با حداقل پذیرش ریسک به استقبال سال جدید برود از همین روست که میگوییم اگر قرار است حرکتی بشود خبرلازم است تا این تحرک جدی در سمت خریدار را به وجود اورد …
دیروز یک ابهام دیگر برای بازار به وجود آمد و در بحث صندوق درآمدهای ثابت بازار با این چالش مواجه است که آیا این صندوق ها مالیات پرداخت خواهند کرد یا خیر ببینید چرا این موضوع برای بازار مهم است روزهای قبل در مورد اهمیت این موضوع و وظایف سازمان بورس و سایر نهادهای نظارتی برای جذب پول های بیرون بازار بیان شد این صندوقها بی شک بازیگران قوی بازار سرمایه هستند چرا که به نسبت 20 و 80 و یا کمتر در بازار سرمایه و اوراق و سپرده ها سهامدار هستند و به نظر افزایش مالیات آنها موجب خروج سرمایه از این صندوق ها و سپس ابطال این صندوق ها در بازار اوراق و بازار سهام و سپرده بانکها می شود . اما در اصل باید اذعان داشت که ماهیت این صندوق ها از هرگونه مالیات معاف هستندو این موضوع بارها بیان شده اما مطلعیم برای اطمینان بخشی به سهامداران این موضوع گویا از اداره مالیات استعلام شده است که به زودی پاسخ آن روشن می شود ولی توصیه ما این است که وزرای اقتصاد و مسئولین اقتصادی دولت به این موضوع ورود کرده و هرچه سریعتر آن را به عنوان یک چالش برای بازار برطرف کنند معافیت مالیاتی صندوق ها می تواند به توسعه ابزارهای مالی انجام میده و شفافیت انها را بیشتر کرده و دست این صندوقها را برای سرمایهگذاری در حوزه هایی که هنوز مغفول مانده بازتر کرده و سرعت توسعه در این بخش از اقتصادرا بالاتر ببرد . مهم این است که این مدل مورد پذیرش قرار گیرد …
امیدواریم این اشتباه را مرتکب نشوند که البته جز بدیهیات است هر چند دولت نشان داده خیلی اهل درس گرفتن از اشتباهات و رویدادها نیست و نمیتوان به او دل بست مثلا همین دیروز بود که شنیدیم وزیر صمت دوباره گفته میخواهد از فلان بخش عوارض صادرات بگیرد مسیری که بارها و بارها تکرار شده و شاهد تکرار اشتباهات گذشته هستیم . آنچه در این مدت بر سر بازار آمده برای این عزیزان کم نیست که دوباره دست به چنین مواردی می زنند نمی دانیم چرا برای این عزیزان مسئول ! سهامداران هیچ ارزش و جایگاهی ندارند و انگار جیب شرکتها را جیب خود و دولت میدانند !
به واقع این رفتار از سمت دولت و تکرار آن درست بعد از آن همه اتفاقات عجیب و غریب کمی بعید بود امیدواریم هر چه زودتر این طرزفکرها کمرنگ تر و شفافیت بازار از این نظر بیشتر شود …
حرف آخردر مورد بازاراست و عوامل بنیادی و تکنیکال ! بسیار یاز چارتیست ها معتقدند شاخص گارد خوبی برای صعود داشته و این روند اصلاح نیز به زودی به پایان میپذیرد و دوباره روند بازار تغییر خواهد کرد اما مشکل اینجاست که با انبوهی از ابهامات و اتفاقات مواجه هستیم که هر یک به تنهایی قابلیت تغییر فاز بازار را دارند از همین رو با خوش بینی کمی تردید امیز به فضای پیش رو نگاه میکنیم اما همچنان معتقدیم ته فاز سیاست فعلی رویارویی نیست و همه به دنبال کاهش تنش خواهند بود … این که رفتار دلار دراین وادی چه می شود بحث دیگری است که با روشن شدن ابعاد سیاست میتوان تحولات ان را قوی تر دید ولی برخی چارتیست ها اتفاقا در مورد دلار متفق القول هستند که گذر از محدوده 26400 تا 26600 یک حرکت جدید و عجیب دیگر را رقم میزند !
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب اغاز نکرد ولی خوب پیش رفت و امیدوار کننده ظاهر شد به نظر بازار میتواند فردا با کمک بازارهای جهانی شرایط بهتری را ببیند ولی این را هم قبول کنید بازارجهانی و نرخ نفت چاقوی دولبه بازار است .ولی در کل با همین دست فرمان و در این ج رکودی و بی خبری طبیعتا کسی دست به کار نمی شود و این طبیعی است که خریداران ریسک اتفاقات و تحولات پیش رو را به جان نخریده و ورود نکنند و بازهم تماشاچی باشند .
حمایت از بانک ها
در نمادهای بانکداری شاهد حمایت های خوبی از سهام این گروه بودیم بانک هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در کف قیمتی پس از اصلاح قرار گرفته اند
در یانک تجارت کف قیمتی 180 تومانی بسته شده و شاهد حمایت های خوبی از این سهم هستیم بانک تجارتی که اوضاع بنیادی خوبی داشته و تحولات خوبی از زیر مجموعه هایش در گزارش 12 ماهه و رشد سود سازی روی خواهد داد سهم توان نوسان تا سطوح 200 تومان را دارا بوده و با دید میان مدت جای رشد قیمتی خوبی دارد
بانک اقتصاد نوین فعلا فروش سهام شرکت های زیر مجموعه اش تا اینجا عملی نشده است سهم فعلا در رنج قیمتی 360 الی 400 تومانی در نوسان است علاوه بر سود عملیاتی بالا وتراز ارزی یوروی مناسب این بانک با رفع تحریم ها با شناسایی درامدهای ارزی خوبی همراه می شود
بانک صادرات هم حمایت خوبی می شود این بانک در رنج 180 الی 200 تومان در نوسان می باشد سهمی که اوضاع خوبی داشته و می تواند رشد قیمتی خوبی با دید میان مدت تجربه نماید فعلا روند سهم تا اخباری از برجام به صورت نوسانی دنبال می شود
در بین بانکی ها سامان دوباره با فروش دارایی یک سود خوب را شناسایی کرده است به نظر هم با دید نوسان هم بنیادی سامان گزینه خوبی است در سوی دیگر وشهر قرار دارد که با این گزارش تلفیقی او هم گزینه خوبی در بازار است البته در فضای بانکی ها وبملت و ونوین و پارس هم میتوانند مورد توجه قرار داشته باشند ولی این دو گزینه خاص ترو شرایط ویژه تری را دارند
واکنش مثبت پالایشی ها
در پالایشی ها برخلاف روز گذشته واکنش ها امروز مثبت بوده و شاهد نوسانات مثبت و حمایت های بهتری در این گروه بودیم
در شتران حمایت های مثبت خوبی از سهم را شاهد بودیم به طوری که این سهم با روند مثبت همراه و نوسانات خوبی را شاهد و این امر نشان می دهد سود سازی بالا مانع از اصلاح قیمتی چندانی در سهم می شود از نظر نموداری سهم مستعد یک نوسان مثبت دیگر نیز می باشد
در شبندر قیمت های 760 تومان جلوی رشد سهم را گرفته است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی دارد این سهم با توجه به توان رسیدن به سود 120 الی 140 تومانی قیمت های 820 الی 900 تومانی را به عنوان هدفش در پیش رو دارد
شپنا هم از کف قیمتی 620 تومانی برگشته و واکنش خوبی نشان داد این سهم تا سطوح قیمتی 680 تومان نوسان دارد قیمت فعلی فروش محصولات شرکت بر اساس نفت گران بوده و هم موجودی خوب شرکت و هم بسته شدن بودجه با نفت 80 دلاری سهم را در موقعیت خوبی قرار داده است
با دید کمی صبر و رسیدن گزارش های 12ماهه و تقریبا یک سرمایه گذاری 4 ماهه این گروه بد نیست و اول سراغ شتران و بعد شبندر باید رفت به نظر خرید با دید 4 الی 5 ماهه میتواند جالب باشد و فکر میکنیم گزارش 12ماهه این گروه باردیگر بازار را غافلگیر خواهد کرد .
پتروشیمی ها و نگاه به بازارهای جهانی
در نمادهای پتروشیمی شاهد نگاه شرکت های این گروه به نرخ های فروش محصولاتشان در بازارهای جهانی می باشند
علی رغم رشد بالای قیمت اوره جهانی شپدیس نتوانست به رشد خود ادامه دارد سهم ترس دارد تا این رشد قیمت های جهانی موقتی باشد شپدیسی که جای افت زیادی هم نداشته و عمدتا روندش صعودی ارزیابی می شود سهم تارگت 18000 تومانی دارد
در زاگرس اوضاع بهتر بود سهمی که سود خوبی دارد از سوی دیگر رشد قیمتی متانول سبب شده تا سهم با وضعیت بنیادی خوبی همراه شود البته هنوز رشد جهشی سنگینی را شاهد نبوده ایم اما رشد فعلی و جهش دو رقمی نرخ های فروش هم انتظارات را از سهم بالا برده است زاگرس تا قیمت های 20 هزار تومان جای نوسان را خواهد داشت
شازند نتوانست از سد مقاومتی 4200 تومانی عبور نماید این سهم وضعیت بنیادی خوبی دارد اما فعلا قیمت های 4200 تومان اجازه رشد بیشتر را به سهم نمی دهد اگر سود 800 تومانی محقق شود باز سهم توان عبور از این سطوح قیمتی را دارا می باشد
غذایی های اینده نگر
در نمادهای غذایی شاهد نوسانات مثبت بودیم برخی غذایی ها دارای پتانسیل های بنیادی خوبی بوده و جای رشد قیمتی میان مدتی خوبی دارند
در نماد غبشهر شاهد روند مثبت بودیم سهم سعی دارد تا راه خود را برای رشد به سمت قیمت های 360 تومان هموار سازد این سهم تولید کننده روغن خوراکی به دلیل سهم قابل توجه خود از بازار روغن خوراکی پتانسیل های خوبی برای رشد سود و قیمتی در میان مدت دارد
در بهپاک هم سهم به کف قیمتی 600 تومانی این سهم تا قیمت های 640 و در صورت شکست و عبور از این سد قیمتی تا سطوح 700 الی 720 تومان که مصادف با ارزش ذاتی سهم است جای صعود دارد بهپاک هم از ازاد سازی ارزی جای سود سازی خوبی دارد
در سیمرغ سهم تا صف خرید رفت و تشکیل صف خرید خوبی هم داد اما عرضه ها سبب متعادل شدن روند سهم شد سهمی که برای سال اخیر به سود 370 تومانی و برای سال مالی جدید خود شایعات سود 500 تومانی دارد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود
جو معدنی ها فروکش کرد
در معادن نوسانات بازارهای جهانی فلزات سبب شده تا سهام این گروه با روند نوسانی همراه شوند
کالیسیمین که تا بالای 2000 تومان صعود کرده بود با افت نسبی قیمت های جهانی روی با کاهش قیمتی به سمت قیمت های 1800 تومانی برگشته و به نظر می رسد حمایت قوی در سطوح 1600 تومان داشته باشد فعلا روند سهم گره با قیمت های جهای روی خورده است
انگاری بازی تجلی تمام شده است سهمی که بازدهی خوب بالای 70 درصدی داده و رشد خوبی داشت این سهم به نظر می رسد فعلا روند ارامی را دنبال نماید سهم کف قیمتی 145 تومانی داشته و تا قیمت های فوق جای نوسان را دارد سقف قیمتی سهم نیز در سطوح 170 تومان بسته شده و اینده سهم بستگی به قرار دادهای جدید دارد
کپور کف قیمتی 2500 تومانی را از دید تکنیکالی بسته است اما رشد سهم نیاز به حمایت یا گزارش ها و خبرهای مثبت دارد قیمت محصولات ذغال سنگی به دلیل رشد قیمت شمش رشد خوبی داشته و امیدها در این گروه برای رشد سود سازی بیشتر شده است سهمی که هدف قیمتی 2800 الی 3000 تومانی دارد
چهارگوشه بازار
برق دماوند همچنان خوشبین به انجام شدن معامله بلوک مدیریتیش با صف خرید قیمت های 1500 تومان را درنوردیده و خود را اماده صعود تا قیمت های 1800 تومان در صورت شکسته شدن قیمت های 1800 تومان می کند سهم از دید تکنیکالی نیز وضعیت خوبی دارد
زامیاد در خودرویی ها به کف قیمتی 650 تومان نزدیک شد سهم باید کم کم سودای برگشت را در سر داشته باشد و بار دیگر به سمت قیمت های 720 تومانی حرکت نماید این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و به نظر می رسد روند میان مدت سهم همچنان در صورت احیا برجام صعودی باشد
کاوه نتوانست از سد قیمتی 1250 تومانی عبور نماید سهمی که با رشد قیمت های جهانی بیلت همراه اما فشار فروش و عدم حمایت ها سبب شده نتواند رشد قیمتی متداومی را تجربه نماید این سهم کف قیمتی 1100 و مقاومت 1250 تومانی داشته و در این سطوح در نوسان است
در این گروه وتوسم در این قیمت ها جذاب است وسکاب و وسپه هم همینطور . بوعلی هم امروز با این سود این قیمت به صف رسید ولی بازار باید دنبال سهم های قوی تر هم باشد . ونیکی واقعا جالب است در گزارش 12ماهه به سود 1600 ریالی رسیده است به نظر با این سود و این قیمت و سیاست تقسیم سود و مجمع پیش رو قیمت میتواند یک رشد منطقی را داشته باشد البته امروز بازار این اتفاقات را به جایی نگرفت و گذر کرد
امروز جو فولادی ها بهتر بود و فضای خوبی در این گروه حکمفرماست در بین فولادی ها فولاد و هرمز هردو بنیادی های قوی دارند ولی هرمز را بهترمیخرند چون سریعتر حرکت میکند و شناوری معقول تری دارد در سوی دیگر در بازار سهم هایی مثل فولاژ و یا کاوه هم بدنیستند ولی در این گروه مراقب یک خبرباشید باردیگر زممه وضع عوارض صادرات بر این شرکت ها شنیده می شود که اگر مطرح باشد یک باردیگر یک شوک منفی به بازار داده می شود و چالشی برای این گروه است ولی در کل فضای سود اوری و فروش فولادی ها بد نیست و میتواند جالب توجه باشد در فولاژ بهمن خوبی را ثبت کرد و از دی بیشتر بود
سهم در آبان به فروش ۹۱۹۸ میلیارد ریالی رسیده است و نرخ ۲۳۹,۶۷۷,۰۴۶ریال شد
در اذر این عدد 9810 میلیارد ریل بود و نرخ فروش ۲۳۹,۸۶۳,۹۱۶ ریال شده و
دی هم با فروش 9583 میلیارد ریالی موجه بوده و نرخ ۲۴۳,۵۰۸,۷۶۷ ریال بود در بهمن این عدد 10089 میلیارد ریال شده و نرخ ۲۳۹,۰۵۴,۵۱۸ ریال
جمعا 11 ماهه به 87786 میلیارد ریال رسیده مدت مشابه 56706 میلیارد ریال
امروز وایحا کمی پر عرضه بود . شهم سود تلفیقی خاص را دارد و حالا هم در بازار کمی عرضه شده است با دید بلند مدت به نظر خرید واحیا میتواند یکی از گزینه های مورد توجه بازار باشد امروز هم اگر عرضه شد و یا منفی بود با دید میان مدت و بلند مدت خرید سهم توصیه می گردد
این روزها کسرا پرحجم شده است سهم حجم جالبی را داشته هم رشد تولید و فروش در خود شرکت و هم در شرکت های زیر مجموعه را دارد و به نظر از نظر سود اوری در سال اتی متحول می شود در کسرا این موضوع را میتوان دید و احتمالا روند خوبی در قیمت سهم دارد
چند روزی است سنیر دوباره مورد توجه است سنیر باسرمایه قدیم در 3 ماهه به سود 613 ریالی رسیده است و 6ماهه 1749 ریال و ۹ماهه ۲۶۶۱ ریال تحقق سودبوده است ولی در کل با سرمایه جدید نشان میدهد کمی قیمت خاص است و تند
امروز قاسم هم خوب مثبت بود و مورد توجه بازار است قاسم در بهمن 6908 میلیارد ریال بود ورشد خوبی داشت
دی 6098 و اذر 5189 و آبان 5123 میلیارد ریال درامد داشته 11 ماهه به عدد 56990 میلیارد ریال رسیده است . 40653 میلیارد ریال فروش کل سال قبل است قاسم در 9 ماهه 312 ریال سود محقق کرده است . 6 ماهه به سود 165 ریالی رسیده است . به نظر به 500 ریال سود میتواند برسد .
[/ihc-hide-content]


