گزارش بازارامروزشنبه 21 اسفند 1400
توقف وین ،ترمز بازار!
امروز آغاز آخرین هفته سال ۱۴۰۰ را پیش میبریم و به نظر آخرین شنبه کاری بازار هم باشد و چه حیف که فضا اینطور تمام شد که بازار در گروه های پیش رو خود نظیر پالایش خودرو و بانک خیلی موفق عمل نکرد.البته این را هم بگوییم انصافا امروز خریداران و حامیان بازار سنگ تمام گذاشتند ولی با توجه به معاملات چهارشنبه این حق بازار نبود …
روز چهارشنبه با یکی از دوستان داشتیم سناریوهای محتمل بازار این هفته را مرور میکردیم یک سناریوی این بود که خبرهای خوب از توافق برسد نفت هم کم نشود بهترین حالت برای بازار همین سناریو بود که محقق نشد
سناریو بعدی این بود که خبرهای خوبی از توافق برسد و نفت هم کمی کاهش پیدا کند این هم برای بازار خیلی بد نبود اما دقیقاً در دقیقه ۹۰ به لطق برادران روس، رولت روسی روی سر بازار چرخید و بدترین سناریو برای بازار رقم خورد که نه توافق شکل بگیرد و از ان طرف نفت هم افت کند و باعث و نتیجه این اتفاق رویداد بازار امروز بود…
توقف مذاکرات وین خارج از انتظار بسیاری از افراد بود و همه به این اعتقاد داشتند که مذاکرات ادامه پیدا میکند و شاید طول بکشد اما اینطور توقف و ترمز در مسیر ان کمی عجیب به نظر می رسید…
ابتدا کمی در مورد این سناریو صحبت میکنیم سپس بپردازیم به روزها و رویدادهایی که در انتظار ماست… همچنان روی نظر خود هستیم و معتقدیم که این بلند شدن و نشستن ها پای میز مذاکره طبیعی است .دیروز وقتی خبرها را می خواندیم تقریبا همه اذعان داشتند متن توافق آماده است… تصور کنید یک خریدار و چند فروشنده وجود دارد خریدار یک نفر است تکلیفش با خودش روشن است دودو تا چهارتا را کرده و حضور دارد که طرف ایرانی باشد
اما سمت فروشنده انگار همه ورثه هستند که بین خودشان جنگ است و دعوا… یکی برای آن یکی می زند و آن یکی اتفاق دیگری را رقم میزند قطعاً راضی کردن همه این طرفا کار زمان بر و دشواری است اما معتقدیم وقتی قولنامه نوشته شده همه شرایط پذیرفته شده راضی کردن یکی از این برادران کار عجیبی نیست… ولی شاید در این شرایط جنگ اوکراین کار کمی دشوار باشد و همچنان معتقدیم مذاکرات به نتیجه میرسد و توافق در دسترس بازار خواهد بود چرا که طرفین به نقطه بی برگشت رسیده اند اما وقفه فعلی احتمالاً دو الی سه هفته این موضوع را به عقب خواهد انداخت
هرچند برخی معتقدند این موضوع در همین روزهای باقی مانده دوباره با شکل جدید آغاز می شود.
شب گذشته یکی از دوستان نوشته بود آنقدر از توافق واثرات توافق نوشتید کمی از عدم توافق بنویسید اگر توافق نشود بازار باید چه کند و چه می شود ؟!حقیقت امر خیلی به این سناریو معتقد نیستیم اما با توقف فعلی مذاکرات به نظر وزن آن کم هم نیست بدترین سناریو برای بازار لنگ در هوا ماندن مذاکرات است یا به عبارت دیگر نه توافق صورت میگیرد و نه مذاکرهای و اقدام دیگری و این بدترین سناریو برای بازار است این سناریو باعث می شود جریان پول های قوی و درشت همراه بازار نشوند و همچنان از تماشاچی بودن خود لذت ببرند
به نظر امیدواریم وارد چنین چالشی نشده و حداقل سریعتر کار تکلیفش روشن شود اما اگر قرار شد این چرخ جور دیگری بچرخد به نظر کار کمی دشوار خواهد شد
اما اگراوضاع زیرمیز زدن های طرفین حاد شود باعث خواهد شد پرونده هستهای ایران به شورای حکام برگشته و حتی در سناریوی بدبینانه به شورای امنیت برود این طرف ایران هم دست روی دست نمی گذارد و شتاب و گریز را بیشتر می کند شما ببینید در فضای تنش بازارچه می تواند بکند؟! بسیاری معتقدند دلار رشد می کند،بله درست است دلار احتمالاً در چنین فضایی از ۳۰ هزار تومان هم عبور خواهد کرد اما آیا جریان پول قبلی می تواند وارد بازار شده و فضای بازار را تحت تاثیر قرار دهد ؟؟بسیاری معتقدند این اتفاق رخ میدهد چون دلار بالامیرود اما معتقدیم امنیت سرمایه گذاری برای بازار اولویت بالاتری داشته و دلار ۳۰ هزار تومانی هم شاید محرک قوی برای حرکت پول ها به سمت بازار نباشد هرچند فشار فروش بسیاری از افراد فروشنده را کاهش می دهد چرا که دوباره بسیاری از داشتن پول نقد فرار می کنند
در چالش عجیبی گرفتار شدیم بازار نمیتواند به توافق بی تفاوت باشد و نه خیلی روی آن حساب کند گروه بانک و خودرو خود را به توافق گره زده و بخش عمدهای از بازار هم نظارهگر آن هستند ما اتفاق ذکر شده و دلار این چنینی و شورای حکام و شورای امنیت را سناریوهای محتمل بازار نمی دانیم اما این احتمال را میدهیم که مذاکرات کمی زمان بگیرد و احتمالاً به فروردین و اردیبهشت موکول شود
اما بدشانسی بازار آنجاست که درست در شرایطی که بازار داشت جان می گرفت و امیدواریها زیاد شده بود و فضا داشت بهبود پیدا میکرد این ترمز وین ترمز دستی بازار را هم کشید و فضا را غبارآلود تر کرد این هم به قولی شانس مایه!!! بازار در مقطعی که میتوانست یک فرار بزرگ را در پیش بگیرد دوباره زمینگیر شد
و حرف آخر رو به مسولین و عزیزان تصمیم گیر اقتصادی … دیشب که خبر توقف مذاکرات وین اعلام شد در بین فعالین خودرو و دلاری و خلاصه بازارهای به اصطلاح موازی بازار سرمایه عروسی به پا بود …
میخواهید واقعا به اقتصاد کمک کنید پاسخ همین یک سوال را بدهید که چرا در اقتصاد ما برخی باید اینطور از تحریم خوشحال باشند …
بگذریم و به سراغ بازار برویم … بازار امروز مشخص بود که با صف فروش اغاز میکند ولی هر چه پیش رفت نشان داد خریداران عزم جدی تری داشته و فروشنده ها مردد تر هستند و ان شدت منفی که برخی منتظرش بودند محقق نشد و به خوبی صفوف فروش جمع شد بازار فردا این فشار فروش را نخواهد داشت و بهتر عمل میکند
عقب نشینی پالایشی ها
در نمادهای پالایشی افت اندک قیمت های جهانی نفت باعث شد تا روند پالایشی ها هم منفی و موقتا وارد فاز اصلاحی شوند
شتران به قیمت های 500 تومانی برگشت اگر سهم تا قیمت های 460 تومان اصلاح برند فرصت خرید خوبی با تارگت میان مدتی 520 و 600 تومانی خواهد بود سهمی که هم سود سازی بالا و هم حمایت های خوبی در بین پالایشی ها را تجربه می کند
شپنا هم تا صف فروش رفته اما حمایت های قوی شد این سهم میلی به صف فروش نشان نداد به نظر می رسد قیمت های 620 تومان حمایت های خوبی را از سهم سبب شود شپنایی که بودجه خود را بر اساس نفت 80 دلاری بسته و هم تعدیل مثبت خوبی دارد و هم افزایش سرمایه خوبی از سود انباشته را دنبال می کند
شبریزهم شاید اصلاحی تا قیمت های 3500 تومان داشته باشد اما با سود 700 توماین برای سال جاری و پی بر ای 6 سهم ارزش ذاتی 4200 تومانی داشته و فرصت برگشت روند خوبی با پتانسیل بازدهی 15 درصدی را دارد
فشار روی این گروه نیز به واسطه در مقاومت قرار داشتن انها زیاد است ولی شدت منفی انها به اندازه گروه خودرو و بانک نیست . دقت کنید از این گروه در منفی روزهای اتی میتوان به عنوان برگشت قوی یاد کرد یعنی پالایشی ها در نقاط برگشتی بازار قوی تر ظاهر می شوند و فکر میکنیم یکشنبه و دوشنبه این گروه دیدنی تر رفتار کنند همچنان شتران و شبندر را گزینه های قوی تر این گروه میدانیم .
پتروشیمی های خاص
رشد قابل توجه برخی محصولات پتروشیمی سبب شد تا سهام این گروه در کانون توجهات قرار بگیرند
در پتروشیمی پردیس سهم با روند مثبت به سمت تارگت 18000 تومانی می رود رشد شدید قیمت های جهانی روی باعث شده تا انتظارات از سهم بالا برود شپدیس می تواند رشد خوبی داشته و تا قیمت های عنوان شده به عنوان گام اول رشد نماید
در زاگرس هم رشد قیمت های جهاین متانول را شاهد هستیم متالنول البته با شیب کمتری در حال رشد بوده و همین امر سبب شده تا زاگرس بر سر مقاومت 18000 تومانی متوقف شود زاگرسی که اگر شاهد ادامه رشد قیمت های متانول باشد از سد قیمتی 18000 تومانی گذشته و مهمان سطوح 20000 تومان می شود
جم پیلن هم توان سود سازی خوبی دارد اما باید ابتدا از سد قیمتی 12500 تومانی عبور نماید سهم بارها در این سطوح قیمتی گیر افتاده و با مقاومت قوی همراه شده است سهمی که گزارشات خوبی ارائه داده و نشان می دهد با این فروش ها توان سود سازی خوبی دارد
گزارش ماهانهاین گروه این را نشان میدهد در این گروه نوری و بوعلی جالب می شوند ولی توجه بازار احتمالا دوباره به اوره ای هاست که بالای 1000 رفته اند . بین اوره ای ها هم شیراز و شپدیس را جالب می بینیم . در این گروه شجم هم چند وقتی است خوب حجم میخورد باید مراقب و زیر نظر باشد جم در دی 1880 میلیارد ریال فروش داشت و بهمن 1780 میلیارد ریال بوده است
جمعا5 ماهه 10614 میلیارد ریال شده است مدت مشابه این عدد 10163 میلیارد ریال بود
پارسان هم پتروپالایشی قوی است و به نظر با کف 6000 ریال سود در قیمت های 3هزار تومان می تواند قرار گیرد .
بانک ها و چشم انتظار برجام
در نمادهای بانکی شاهد روند نوسانی منفی بودیم بانک ها برای رشد قیمتی نیاز به جو مثبت و خبر های خوب از برجام دارد.این گروه تحولات بنیادی خوبی از متوسط نرخ نیما و حرف های تسعیر ارز دارد . اصلاح قیمت وبملت و وتجارت و همچنین ونوین به عنوان سهم های خاص میتواند جالب باشد .
در بانک تجارت سهم به کف قیمتی 180 تومانی رسیده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و بار دیگر توان یک نوسان 10 درصدی و رشد تا قیمت های 200 تومانی را دارد این سهم هم سرمایه گذاری های خوبی در دلش داشته و هم از برجام سود خوبی خواهد برد
بانک سامان به محدوده قیمتی 240 الی 245 تومانی برسد برای خرید جذاب خواهد شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با سود سازی خوبی همراه می باشد این سهم فعلا در رنج قیمتی 240 الی 260 تومان در نوسان بوده و به نوسانات خود ادامه می دهد
بانک ملت هم کف خوبی در قیمت های 320 تومانی رسیده است اگر خبرهای برجامی مثبتی را شاهد بودیم سهم توان برگشت روند را داشت و از سد قیمتی 360 تومانی عبور می کرد این سهم فعلا در رنج قیمتی 320 الی 360 تومان تا مشخص شدن تکلیف برجام نوسان دارد
در ونوین زمزمه یک بلوک و معامله بلوکی شنیده می شود و دلیل این توجه به این سهم همین است .در این گروه وشهر را هم زیر نظر داشته باشید انصافا گزارش خوبی زده و شرایط خوبی را داشته است .
غذایی ها خوشبین به تحول
در غذایی ها برخی سهام این گروه با روند مثبت همراه شده و نشان دادند انتظارات بالایی از حذف دلار 4200 تومانی و تحولات بنیادی دارند
در صنعتی بهشهر سهم با صف خرید همراه شده و در مسیر صعود قرار و به سمت قیمت های 360 تومان در حرکت است سهمی که سود سازی خوبی داشته و حذف دلار 4200 تومانی روغن خوراکی تحولات بنیادی خوبی را در سهم ایجاد خواهد کرد به نظر این سهم یک استراحت میکند و بعد دوباره مورد توجه بازار خواهد بود
در نماد سیمرغ هم سهم شروع منفی اما رفته رفته مثبت شد و نشان داد می تواند با اقبال مقاومت 2400 تومانی را خود را بشکند سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود با جذف دلار 4200 تومانی تخم مرغ به عنوان محصول اصلی شرکت رشد قابل توجهی خواهد داشت که منجر به سود سازی خوبی در این سهم می شود
سپید ماکیان کف قیمتی 1800 تومانی و مقاومت 2000 تومانی دارد سهم بازیگر قوی داشته و نوسانات خوبی را دنبال خواهد کرد این سهم با دید میان مدت به دلیل ازاد سازی ارزی جای رشد قیمتی خوبی را خواهد داشت
در این گروه به نظر غدیس هم فعالیت بدی را ندارد در غدیس دی و بهمن خوب بود . سهم در بهمن 868 ، دی 808 میلیارد ریال ، آذر 696 و ابان 512میلیارد ریال بود سهم جمعا11 ماهه به 9291 میلیارد ریال رسید .مدت مشابه 5433 میلیارد ریال بود
خودروهای برجامی
در نمادهای خودرویی نیز وضعیت اصلاحی بود سهام این گروه نیز در انتظار مشخص شدن سرنوشت برجام هستند موج صعودی قوی در صورت احیا برجام در خودروییها می تواند شکل بگیرد
ایران خودرو فعلا در رنج قیمتی 200 تا 220 تومان نوسان می دهد سهمی که فرصت نوسان گیری خوبی را ایجاد و در این قیمت ها مورد نظر می باشد لیدر گروه خودرو که وزرت صمت برنامه های خوبی برای اصلاح ساختار مالی و خروج از زیاندهیش دارد
خپارس به قیمت های 100 تومان رسید از دست دادن این سطوح سهم را تا قیمت های 92 تومان کاهش خواهد داد سهمی که وضعیت نوسانی داشته و این حمایت از دست برود سهم اصلاح قیمتی ادامه داری تا سطوح 920 تومان خواهد داشت این سهم در صورت احیا برجام می تواند یکی از پربازده ترین های گروه خود باشد
ختوقا هلدینگ قطعه سازی بازار با روند منفی و اصلاحی به سطوح قیمتی 220 تومان رسید سهمی که وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت روندش صعودی ارزیابی می شود سهم امسال به شدت از طریق شرکت های خود متحول و اوضاع خوبی دارد
دو سهم را کمی خاص تر زیر نظر داشته باشید یکی خبهمن و دیگری خاور به نظر تغییرات بنیادی این دو جالب بوده و میتوانند در روزهای اتی کمی بیشتر در برگشت گروه خودرو زیر نظر باشند .
چهارگوشه بازار
پارسان در موقعیت بسیار خوب قرار گرفته است شرکت های اوره ای زیر مجموعه اش با تحول در سود سازی همراه می شوند و با توان رشد قیمتی خوبی نیز مواجه از سوی دیگر پالایشی ها نیز با تحولات مثبت خوبی همراه شده اند پارسان به نظر می رسد با شکست قیمت های 2800 تومانی تا سطوح 3200 تومان صعود نماید
برق دماوند که بلوک مدیریتیش توسط بانک دی اگهی شده است با صف خرید اما عرضه های سنگین به قیمت های 1500 تومان رسیده است فردا روز مهمی برای سهم بوده و شکسته شدن و رشد قیمتی سهم می تواند دماوند را تا سطوح 1800 تومان بالا ببرد
فولاد هرمزگان صف خرید خوبی بود قیمت های صادراتی بیلت رشد خوبی داشته است این سهم وضعیت سود سازی خوبی داشته و شایعات سود 350 تومانی دارد با این نرخ های فروش سهم وضعیت بهتری پیدا و اگر تداوم داشته باشد برای سال اینده سهم سود خوب به همراه رشد قیمتی بهتری خواهد داشت فعلا هدف سهم سطوح 1600 تومان خواهد بود
در گروه فولاد زمزمه های سود قوی و خوب از فولاد شنیده می شود به نظر ومعادن و فولاد دو بال خوب گروه معدنی وف ولادی هستند و هردو حمایت های خوبی دارند . کاوه و ارفع هم بد نیستند ولی کاوه بهتر بود
جوین هم شرایط خوبی را دارد … با توجه به مقایسه کیفیت و نرخ محصولات بذری مذکور نسبت به محصولات مشابه خارجی آن و نظر به افزایش مقدار و نرخ فروش و بارندگی های خوب استان های مرکز فروش پیش بینی می گردد در سال مالی منتهی به 1401/04/31 مبلغ فروش بالغ بر 670 میلیارد ریال گردد که درصد افزایش آن نسبت به سال مالی قبل حدود 340 درصد خواهد بود
حفاری هم خوب معامله شده است یک بلوک امروز داشتیم و به نظر میتواند کمی بیشتر مورد توجه بازار قرار گیرد .
امروز غدیر به مجمع می رود و به نظر معتقدیم یک فشار فروش را ابتدای بازار امروز دارد و برخی از مجمع فراری هستند ولی در کل وغدیر را با دید مجمع خریدن و رفتن با توجه به چشم انداز 3500 ریال سود میتواند جالب باشد . شستا هم یکی از سهم های خوب بازار است و میتواند جالب باشد در شستا با دید میان مدت و سهامداری گزینه خوبی خواهد بود سهم را باید کمی بیشتر زیر نظر گرفت .
در هلدینگ ها هم شرایط بد نیست امروز غدیر به مجمع رفت با توجه به چشم انداز 3500 ریال سود میتواند جالب باشد . شستا هم یکی از سهم های خوب بازار است و میتواند جالب باشد در شستا با دید میان مدت و سهامداری گزینه خوبی خواهد بود ولی کوتاه مدت خیر . ونیکی هم با این سود 1600 ریالی اعلامی به نظر گزینه جالبی برای بازار باشد .
تپمپی هم شرایط خوبی دارد در سود تلفیقی هم 5000 ریال سود تلفیقی دارد ولی سهم باید اطلاعات قوی تری را بدهد تا بازار به سراغ او بیاید . .
شرایط گروه سیمان را که می بینی به نظر منطقی است که این گروه یک رشد احتمالی را داشته باشد و بازهم بین اعضای گروه به سراغ همان بهترین ها از هر نظر میرویم و سعی میکنیم به این لیست هر شرکتی که گزارش خوبی داد اضافه شود مثلا سرود و سمازن و سصوفی هم به این لیست اضافه شده و درکنار سخوز و سفانو و سپاها و سفارس قرار گرفته اند . توصیه میکنیم یک سهم سیمانی و مرتب با حوزه ساخت و ساز در پرتفوی داشته باشید


