جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار امروز چهارشنبه 18 اسفند 1400

گزارش بازار امروز چهارشنبه 18 اسفند 1400

نوید خاندوزی
مارس 9, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازار امروز چهارشنبه 18 اسفند 1400 

آهنگ توافق،رقص نفت !

یک روز دیگر و بازهم یک نوسان دیگر … یک چشم  بازار به وین است و چشم دیگر به تابلو نفت ! هر اتفاقی می افتد عملکرد آن  را در بازار می بینیم … خلاصه با توافق میزند و با نفت  میرقصد !  مسیر وین- تهران و تابلو نفت این روزها قبله سهامداران شده و این دو مولفه به طور کلی مسیر بازار را تعیین میکنند. به نظر فضای بازار امروز هم ازاین موضوع مستثنی نبود و شاهد بهبود خودرو و بانک و سبز بودن پالایشی ها بودیم . بقیه بازار هم همراه این شرکت ها خوب عمل میکردند و در نهایت با رنج های اخر وقت و نیم ساعت پایانی بازار خنده بر لب کار را در این هفته تمام کرد و سراغ هفته بعد به عنوان اخرین هفته سال 1400 می رود.

بازار در مسیر خوبی قرار گرفته و معاملات این  چند روز بسیاری را  امیدوار کرد . بازار حساب شده و منطقی پیش می رود و هیجانی نمی شود در سوی دیگر حجم ها نیز افزایش خوبی داشته و این نشان میدهد  وضعیت خوبی در بازار حکم فرماست  . حجم ها بتوانند  بالای 4هزار باقی بمانند  و به سمت 5 هزار برود اتفاق خوب ومثبتی برای همه  است  …

اما تقریبا  برای همه مثل روز روشن است  که بازار مذاکره زده و نفتی شده این روزها تحت تاثیر این دو عامل است و هر افزایش  و کاهشی انگار نبض بازار را بالا و پایین کرده و طبع او را تنظیم می‌کند تا دیروز که خبر برگشت تیم مذاکره بود و گروه بانک خودرو را آتش می کشیدند و امروز با برگشت باقری به وین و اظهارات مثبت دوباره تب توافق بالا گرفت و بار دیگر خودرو و بانک سوگلی بازار شدند این تب توافق زدگی برای بازار طبیعی است به خصوص در دو صنعتی که هم از نظر روانی و هم از نظر عملیاتی تاثیر می گیرند به طور کلی این یک گام مثبت است که ترس بازار از توافق ریخته و آنرا با آغوش باز می‌پذیرد اما این سطح از هیجان زدگی نیز کمی عجیب است البته بازار همیشه غرق در همین سیاست زدگی و تحلیل های عجیب و غریب و افراطی بوده

این روزها بازار تحت تاثیر معجزه ای به نام نفت قرار گرفته تا همین دو سال پیش نفت انقدر خاک بر سر شده  بود که یکی با شوخی می‌گفت بشکه هایش  بیشتر می ارزد !!!! و امروز به ۱۳۰ دلار رسیده است.  یک نکته قبل از هر چیز در مورد نفت بیان کنیم و البته تاکید می شود نظر شخصی خود را می‌گویم و این تحلیل شخصی است همانطور که نفت افزایش یافت و سریع رشد کرد یک ریزش هیجانی هم خواهد داشت این ریزش هیجانی احتمالا ناشی از دو رویداد است اول توافق و برجام و تزریق نفت ایران به این بازار و رویداد دوم ثبات و صلح احتمالی و کاهش تنش ها در اوکراین . در هر صورت  احتمال یک افت در نفت وجود دارد اما اینطور نیست که نفت را به قیمت‌های عجیب و غریب برساند بسیاری معتقدند بازار مدت‌ها با نفت زیر 100 دلار خداحافظی  کرده …
بیایید فرض را بر این بگذاریم که نفت همین حوالی 100 است . قرار است چه اتفاقی در بازار ما رخ دهد و این معجزه رشد نفت خود را کجا نشان خواهد داد در این باره چند روز پیش در مورد این موضوع صحبت شد اما امروز می‌خواهیم بیشتر بورسی  و صنعتی و شرکتی در مورد آن صحبت کنیم.  اثر افزایش قیمت نفت یک اثر کوتاه مدت بر بازار دارد که خود را در گروه هایی نظیر پالایش و پتروشیمی نشان می دهد

در حال حاضر گروه پالایشی تا حدودی اثرات نصفه و نیمه را گرفته اما پتروشیمی هنوز خبر این رشد نفت را لحاظ نکرده و به مرور لحاظ میکند . در کنار این یک اثر میان مدت و بلند مدت نیز دارد که به نظر می‌تواند کل بازار را تحت تاثیر خود قرار داده و فضای مناسبی را رقم بزنند این افزایش احتمالی در صورت با ثبات بودن در وهله اول هزینه انرژی در دنیا را بالا می‌برد و باعث حفظ و ثبات قیمت فلزات و فولاد و سنگ آهن خواهد شد که بخش مهمی است که بازار ما با آن درگیر است در وهله دوم افزایش قیمت نفت ، دست دولت ها برای خرج کردن به خصوص در بودجه عمرانی را بالا میبرد این افزایش بودجه عمرانی اگر محقق شود و نفت در مقادیر منطقی باقی بماند یک اتفاق شگرف و مثبت برای بازار است که بخش های مهم و صنایع مهمی را درگیر خود خواهد کرد شرکت های پیمانکاری گروه سیمان میلگرد و آهن و موارد دیگر که خود بخش مهمی از بازار خواهد شد از همین رو به نظر افزایش قیمت نفت رویدادی است  که هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت به سود بازار است و چاغ چشمک زن سبزی برای سرمایه‌گذاران خواهد بود ….

و به این معتقدم که تا وقتی نفت بالای ۱۰۰ دلار است بازار مولفه های قوی برای رشد از خود نشان داده و می تواند از فضای منفی دور باشد البته لزوم استفاده از نفت ،برجام و  توافق است که بتوانیم نفت خود را بفروشیم که  از دید ما این موضوع نیز به زودی محقق می‌شود و رخ خواهد داد. برای همین است  که در حال حاضر بازار به خبرهای نفت و توافق اینقدر واکنش مثبت  نشان میدهد و تا وقتی سایه نفت 100 دلاری روی سر بازار است امیدواری هم در دل بازار زنده است …

و اما حرف آخر در مورد دامنه نوسان چیزی که مدتهاست بازار در حاشیه های آن مشغول صحبت است و اتفاقات مختلفی را پیرامون آن رقم زده و گویا قرار بر این شده که در سال جدید از این پس هر فصل دامنه نوسان افزایش یابد و احتمالاً به تارگت ۱۰ درصد برسد .قاعدتا دامنه نوسان هرفصل یک و نیم درصد افزایش یافته و آرام آرام این عدد بیشتر می شود اتفاق خوب و مثبتی است که چند مزیت دارد که یکی از مهم‌ترین آنها این است که باعث می شود افزایش دامنه نوسان پله پله و ریز محک خورده وهربار با دیدن نتایج برای مرحله بعدی اقدام شود و مهمتر از همه صفوف خرید و فروشکه بلای جان بازار است کم کم برچیده میشود
به نظر این بلای صفوف خرید و فروش هرچه زودتر از سر بازار رفع شود اتفاق خوب و مثبتی است
در ثانی افزایش دامنه نوسان موجب تحلیلی تر شدن و افزایش فعالیت در بازار شده و تعادل ها و شرایط پنیک منفی را نیز کمتر می کند اگر خیلی از دوستان نگران اتفاقات ناگهانی منفی هستند می‌توانند قوانینی را وضع کرده که مثلاً افت ۳یا ۴ درصدی شاخص در یک روز توقف بازار و ارائه راهکارهای دیگر باشد
به نظر حرکت به سمت دامنه نوسان ده درصد اتفاق بسیار خوب و مهم ایست که در سال ۱۴۰۱ با پویا شدن بازار می تواند شکل بگیرد
یک نکته دیگر دامنه نوسان و افزایش آن و رفع صفوف خرید و فروش باید همراه با افزایش عمق بازار و تحلیلی تر شدن بازار باشد
بخشی از افزایش عمق بازار ناشی از افزایش مظنه های قیمت بود که انجام می شود اما بخشی دیگر باید به نوعی گسترش تحلیل و عمق تحلیل بازار باشد روی این موضوع باید بیشتر کار کرد و به نظر هرچه بازارما تحلیلی تر باشد پویایی دامنه نوسان بیشتر و کارایی بازار قوی‌تر خواهد شد

پالایشی ها همچنان میل به صعود

در نمادهای پالایشی نحریم نفتی روسیه توسط امریکا نشان داد نفت گران همچنان پابرجا خواهد ماند و پالایشی ها از این امر سود خوبی می برند

شتران صف خرید سنگینی شد سهمی که تا قیمت های 560 تومان جای رشد داشته و هدف نهاییش سطوح 600 الی 620 تومان است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی خوبی که دارد در کنار افزایش حمایت ها سبب لیدریش در گروه شده است

شبریز تا استانه قیمت های 4000 تومان صعود کرد سهمی که امسال 700 تومان سود داشته و سود سال اینده نیز با این قیمت های جهانی نفت می تواند رشد بیشتری داشته باشد سهم مقاومت قوی 4200 تومانی را در پیش روی خود دارد

در نماد شاوان سهم مقاومت 14500 تومانی را بشکند مهمان قیمت های 16000 تومان خواهد بود از دید تکنیکال سهم هدف قیمتی 18000 تومانی را در میان مدت دنبال می کند این سهم پالایشی شایعات سود 2700 تومانی و افزایش سرمایه خوبی هم به دنبال دارد

در جمع بندی این گروه باید گفت  برخی معتقدند که گروه پالایش در مقاومت های خود بوده و خرید انها پر ریسک است . ببنید کاملا درست است ولی دقت کنید حتی با سقوط نفت تا سطح 100 دلارهم یک اتفاق ویژه برای این گروه رخ میدهد و سود های خوبی را برای امسال و سال اتی دارند . از همین رو داشتن یک سهم پالایشی مثلا شبندر یا شتران میتواند جالب باشد

خودرویی ها و افزایش حمایت ها

در نمادهای خودرویی هم شاهد حمایت های خوبی از سهام این گروه بودیم به طوری که میل به مثبت شدن در معاملات سهام این گروه افزایش یافت

در نماد پارس خودرو سهم سعی دارد تا قیمت های 110 تومان را بشکند سهمی که بیشترین سود را از رفع تحریم ها برده و احتمال برگشت برخی خودروسازان خارجی به ایران و این شرکت بالا می باشد خپارس در صورت شکست مقاومت خود هدف 120 الی 125 تومانی دارد

صف فروش خاور در قیمت های 118 تومان جمع اوری شد سهم در رنج قیمتی 118 تا مقاومت 125 تومان در نوسان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و می تواند رشد قیمتی و برگشت روند را تجربه نماید این سهم با توجه به جهش فروش های عالی گزارش 12 ماهه خوبی در پیش دارد

ایران خودرو هم با رشد قیمتی همراه و بار دیگر به استانه مقاومت سرسخت 220 تومان برگشت این سهم یا باید خبر قوی از فروش دارایی ها به منظور اصلاح ساختار مالی منتشر نماید یا برجام نهایی شود در این دو حالت سهم با موج صعودی قوی بازدهی خوبی خواهد داشت

پتروشیمی و چشم انداز روشن

در پتروشیمی صعود نفت و گاز و رشد قیمت محصولات پتروشیمی سبب شد تا این گروه هم با اقبال و صعود خوبی همراه شود

در شازند سهم در حال شکست قیمت های 4200 تومان است شازندی که رابطه مستقیم با رشد قیمت های جهانی نفت داشته و این امر سبب رشد حاشیه سود این شرکت می شود شازند شایعات سود 800 تومانی برای امسال و سود 1000 تومانی برای سال اینده را داشته و تا قیمت های 4600 تومان جای صعود دارد

زاگرس با صف خرید از سد قیمت های 18000 تومان هم عبور کرد با این اقبال و تغییر وضعیتی که زاگرس دارد تا سطوح 20000 تومان هم فعلا رشد خواهد کرد سهمی که اصلاح بالایی داشته و حالا به دلیل رشد قیمت های جهانی متانول و با اقبال قصد جبران بخشی از اصلاحش را دارد

شغدیر به قیمت های 8000 تومان رسید برای شکسته شدن مقاومت 8200 تومان سهم کار سختی دارد سهمی که از قیمت های بالای 10000 تومان اصلاح بسیار زیادی داشته و به قیمت های کف خود رسیده است این سهم برگشت خوبی تا سطوح 8200 و در صورت عبور از این مقاومت تا قیمت های 9000 تومانی دارد

رشد نفت کم کم این گروه را از خواب بیدار میکند به نظر علاوه بر متانولی ها میتوان روی اوره و سایر محصولات هم حساب کرد اریا پارس شصفها جم نوری بوعلی همه ازاین رشد سود می برند . شپدیس دراین قیمت ها شاید بد نباشد کمی شناسایی سود کرده و مثلا سراغ کم ریسک ترها نظیر پارسان و پارس برویم . در زاگرس هم همین دید را داریم و کمی فروش و سراغ مثلا پارسان و یا پارس و اریا رفتن بد نیست

معادن سد شکن

در معدنی ها همچنان بالا ماندن قیمت های های جهانی کامودیتی از یک سو و ممنوعیت صادرات این محصولات از سوی روسیه سبب شد تا همچنان سهام این گروه در کانون توجهات باشند

در کالسیمین سهم در قیمت های بالای 2000 تومان تثبیت و به سمت قیمت های 2200 تومان در حرکت است امسال سود شرکت به بالای 300 تومان و برای سال دیگذر هم این جهش ادامه خواهد داشت با روی بالای 4000 دلاری سود کالسیمین تحولات خوبی خواهد داشت البته  فعلا  به نظر کمی موج عرضه  را داریم ولی رفته  رفته  بهتر می شود

تجلی امروز عرضه شد سهم در استانه قیمت های 1880 تومان بوده و از قیمت های 100 تومان رشد خوبی داشته است شرکت 4 پروژه جدید اخذ کرده است اما وضعیت سهم به دلیل حمایت خوبی که داشته است رشد مناسبی را تجربه کرده اما به نظر می رسد کم کم باید شاهد تعادل در روند تجلی باشیم

کپرور را در قیمت های 2500 تومان توصیه داشتیم این سهم با برگشت به سمت اولین هدف خود یعنی قیت های 2800 تومان نزدیک می شود هدف بعدی سهم سطوح 3000 تومان است کپروری که فروش خوبی داشته اما رشد بهای تمام شده اجازه براورده شدن انتظارات بازار را نداده است

غذایی های تک پر

در غذایی ها برخی سهام این گروه همچنان با اقبال و صفوف خرید خوبی همراه بوده و نشان می دهند انتظارات بازار از حذف دلار 4200 تومانی در این گروه به شدت بالا می باشد

در غبشهر این سهم در صف خرید قفل شده و انگاری خیال عرضه ندارد شنبه سهم باید به مصاف مقاومت 320 تومانی رفته تا در صورت شکسته شدن این قیمت ها تا سطوح 360 تومان رشد داشته باشد غبشهری که با دید میان مدت حتی توان رسیدن به سقف قیمتی قبلی یعنی سطوح 400 تومان را هم دارد

سیمرغ در سطوح حمایتی 2200 تومان در نوسان است سهم نیاز به خبرهای مثبت برای رشد قیمتی دارد گزارش 3 ماهه و عملکرد های ماهانه و برگزاری مجمع و خبرهای خوش مجمع می تواند محرک رشد قیمتی خوبی در این سهم غذایی شود

در بهپاک شاهد اصلاح خوبی هستیم این شرکت نیز سود بسیار خوبی از حذف دلار 4200 تومانی می برد سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی دارد این سهم کف قیمتی 600 تومانی و ارزش ذاتی 720 الی 800 تومانی داشته و در غذایی ها از رشد بازار جا مانده است

چهارگوشه بازار

در بانک سامان شاهد افزایش حمایت ها از سهم به منظور شکسته شدن قیمت های 260 تومانی هستیم این سهم در صورت عبور از این قیمت ها تا سطوح 280 و 300 تومان که مصادف با ارزش ذاتی سهم می باشد

پارسان به استانه قیمت های 2800 تومان رسید شکسته شدن این سطوح سهم را تا قیمت های 3000 الی 3200 تومان بالا خواهد برد پارسانی که هم پتروشیمی ها و هم پالایشی های زیر مجموعه سبب رشد ارزش ان ای وی و جهش سود سازیش می شوند

شیران هم باید مد نظر قرار داد خبرهای خوب افتتاح طرح توسعه ای در کنار توان سود سازی بالا به دلیل رشد قیمت محصولات شرکت و رشد قیمت نفت این سهم می تواند حداقل تا قیمت های 2000 الی 2200 تومان صعود داشته باشد این سهم نیز نفت محور بوده و رشد قیمت نفت شدیدا به تفعش تمام می شود

رشد قیمت جهانی فولاد و رشد دلار باعث توجه دوباره به این گروه شده و شمش و سایر محصولات در بورس کالا روند صعودی گرفته اند و این باعث بروز جو مثبت در کل گروه شده است فولاد فخوز هرمز فولاژ از دید ما بهترین های گروه هستند ولی در کوچکترها هم می شود سراغ برخی رفته و بهبود را دید . فروش فولاددر این قیمت ها صلاح نیست ولی در خرید نباید دید کوتاه مدتی داشت

در گروه سیمان به نظر بازی این گروه بعد از رشد نفت و افزایش بودجه عمرانی دولت بیشتر می شود این یکی از اتفاقاتی است که باید در نظر داشت و به نظر سال اینده این گروه را بهتر میکند هم گروه کاشی و هم سیمان … در این گروه سخوز سپاها سغرب سرود سهگمت سبهان ساوه شرکت های خوب و قوی این گروه هستند سمازن را هم اخیرا اضافه کرده ایم و به نظر بد نیست در بین سیمانی ها یک سهم سیمانی در پرتفوی داشته باشید

پترول امروز هم خوب بود  این سهم افت زیادی داشت و کمی خاص بود به نظر با دید میان مدت تر پترول میتواند فضای خوبی را داشته باشد هم با دید میان مدت و هم با دید نوسان پترول شرایط خوبی را دارد

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم