[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزدوشنبه 16 اسفند 1400
توفان نفت و گردباد سیاست !
امروز حرف برای گفتن زیاد است … بازار در یک آغاز توفانی و یک پایان توفانی قرار داشت درست شبیه بازی بایرن مونیخ و منچستر که در ان چند دقیقه پایانی همه چیز به هم ریخت و از این رو به ان رو شد ! بازار هم در نیم ساعت اخر ناگهان فشار فروش گرفت و شدت عرضه زیاد شد . قبل از هر چیز ابتدا به این موضوع میپردازیم که اصلا بازار چرا فشار خرید گرفت و سپس این که چرا این طور در نیم ساعت اخر فروشنده روی سر بازار ریخته شد .
بازار امروز را با هم مرور کنیم تقریبا میتوان گفت در هیچ مقطع تاریخی در این چند ماه انقدرخبرهای خوب و مثبت اطراف بازار نبوده . در شرایطی هستیم که ابهامات بازار یکی یکی در حال برطرف شدن است و این باعث شده تا نگاه همه به بازار بهتر شود . البته معجزه نفت هم موثر بود. به واقع نفت را باید جور دیگری تحلیل کرد یا باید این طور گفت که جرقه بازار امروز از نفت زده شد و با سیاست این خرمن نفتی اتش گرفت و نیم ساعت اخر این وضعیت پیش امد .
بازار امروز را مگر میشود بدون جریان و اتفاقات نفت در بازارهای جهانی تحلیل کرد امروز صبح خروس خوان همه با رشد نفت تا ۱۳۰ دلار غافلگیر شده . این رشد و این قیمت یک اتفاق خاص و بی نظیر در تقریباً ۱۳ سال گذشته را رقم زد هو این هم از خوششانسی دولت فعلی است که نفت به این نقاط رسید و این شرایط را شاهدیم اما هنوز بازار آن وزنی را که باید به این جریانات بدهد نداده و امروز در مورد دو موضوع صحبت میکنیم موضوع اول این است که چرا بازار به این اتفاقات به اندازه کافی وزن نمی دهد و دلیل دوم اثرات این موضوع در خرد و کلان بازار چیست…
حتماً بازار برای خود دلایلی دارد که به این رشد ۱۰۰ درصدی نفت این مدت وزنی نداده و فقط نظاره گر آن بوده شاید بتوان بخشی را به فقر تحلیلی بازار و خود این شرکت ها نسبت داد و بخشی دیگر را به عدم اطمینان بازار و سرخوردگی از شرایط و نبود نقدینگی اما بخش مهمی از این شرایط به این دلیل است که بازار اعتقاد دارد قیمتهای فعلی جهانی در این نقاط نمانده و روند کاهشی خواهد داشت. بازار اعتقاد دارد که جنگ دائمی نیست و با کوچکترین نشانه صلح جریان تغییر می کند از همین روزی سکه قیمت نفت فعلی را نپذیرفته و با دست لرزان و دیده تردید به آن نگاه می کند . این موضوع در مورد بازارهای جهانی و فلزات و سایر کالاها نیز صدق می کند و رشد چشمگیر بسیاری از کالاها از مس و روی گرفته تا محصولات پتروشیمی و غیره در قیمتها لحاظ نشده البته اگر قرار باشد فاز خوشبینی بر بدبینی چیره گردد بازار اتفاقاً به این موارد وزن خواهد داد و آنها را در قیمتهای تابلو محاسبه میکند اما در حال حاضر چنین چیزی را شاهد نیستیم. از دو حال خارج نیست یا قیمتهای جهانی پایدار نیست و میریزد و پیشبینی بازار محقق میشود که البته فکر میکنیم حتی ریزش بازارهای جهانی هم آنقدر نیست که این شرکتها را تحت تاثیر قرار دهد اما به هر حال آن انتظاری که برخی دارند را محقق می کند
یا حالت دیگر که امیدواریم به همین شکل باشد که فنر این اتفاقات جمع و جمع تر شده و جایی پرواز می کند و بازار رشد خواهد داشت حقیقتاً فکر میکنیم احتمال دوم بیشتر باشد ولی حتی با وجود ریزش هم احساس میکنیم قیمت فلزات و کالاها بازهم برای بازار جذابیت های خاص خود را دارد …
اما نفت در کجای بازار موثر است! قبل از هر چیز باید اذعان داشت همیشه جریان نفت با بازار سرمایه رابطه مستقیم داشته یعنی در صعود نفت بازار هم صعودی بوده این موضوع دلایل متعددی دارد بخشی به دلایل مستقیم است که مثلاً صنعت پتروشیمی و پالایشی و یا حتی به واسطه افزایش هزینه انرژی صنعت فولاد و فلزات مورد توجه قرار گرفته و به واسطه رشد قیمت ها در بازارهای جهانی در بازار ما نیز افزایش خواهد داشت اما در سطح کلان به نظر رشد قیمت نفت دست دولت را باز کرده و افزایش بودجه عمرانی و کاهش شلنگ تخته انداختن در سود شرکت ها را کمتر می کند و این خود عامل مهمی برای ثبات در بازار است به طور کلی افزایش قیمت نفت یک سیاست انبساطی برای اقتصاد کشور بوده و از این منظر رویداد خوبی برای بازار به شمار میرود
همین که دولت با افزایش درآمد دست از سر شرکتها برداشته و روال منطقی و خوبی را در پیش میگیرد اتفاق مهم و بزرگی است اما یک نکته به عنوان نکته دیگر مثبت میتواند مورد توجه قرار گیرد و آن هم بحث چاپ اوراق و استفاده از ابزار بدهی است اوراق جایگزین کسری بودجه بود و حالا با این افزایش قیمت نفت به نظر سیاست چاپ اوراق هم منطقی تر و احتمالاً روند کاهشی خواهد داشت کاهش چاپ اوراق فشار به نرخ سود را کم می کند و این یکی از مهمترین عواملی است که می تواند اثرات خود را در بازار بگذارد بازار اگر زیر بار فشار بازار بدهی و اوراق نباشد و خیالش کمی از نرخهای منطقی جمع شود به بازار پی به ای داده و فضای خوبی را رقم میزند . این یکی از مهم ترین ابعاد افزایش قیمت نفت و اثرات ان در بودجه است …
اما ریسک رشد قیمت نفت کجاست وقتی روزهای قبل مینویسیم مذاکرات و روشن شدن سیاست ارزی برای حرکت بازار لازم است برای این بوده که دولت تا حدودی این موارد را برای بازار روشن کند یکی از ریسک های بزرگ نفت و افزایش قیمت و رشد درآمدهای دولت تفکری است که برخی دولتهای قبل داشته و سریع به فکر سرکوب نرخ ارز می افتند و یا سراغ واردات می روند به نظر این دو چالش یعنی احتمال افزایش انگیزه ها برای سرکوب نرخ ارز و یا افزایش سیاستهای واردات چالش بازار است و تنها امید ما به این است که دولت ها که بارها و بارها این موضوع را تجربه کردند دوباره یک بازی با جمع صفر را آغاز نکرده و عاقل تر باشد
اما برویم سراغ این که حالا چرا نیم ساعت اخر بازار اینطور شد …
بازاری که در سود قرار میگیرد و عطش خرید در آن بالا می رود حقوقی ها دست به کار می شوند و بی شک یکی از دلایل این شدت عرضه فروش بیش از پیش حقوقی ها بود ، شناسایی سود برخی نوسان گیران و ترس برخی از ریزش احتمالی هم یک طرف ، در سوی دیگر رسیدن به نقاط مقاومت تکنیکالی بازار و شاخص هم مزید بر علت شد تا برخی به دنبال شناسایی سود باشند در سوی دیگر حرف و حدیث های مذاکرات و فاصله گرفتن از فاز مثبت قبل هم در منفی شدن دو گروه خودرو و بانک موثر بود و همه چیز دست به دست هم داد تا اوضاع این طور پر عرضه پیش برود .
ولی حقیقت امر معتقدیم بازار بعد از یکی دو روز درجا زدن و استراحت دوباره وضعیت بهتری را خواهد داشت و میتواند جالب باشد . ازاین عرضه ها وقتی شرایط خیلی منفی نیست و اوضاع خراب نیست نباید ترسید ولی تحمل این یکی دو روز با توجه به فضای اخر سال و عرضه ها نیز سخت است و البته افزایش شدت عرضه طبیعی است .در مجموع و جمع بندی باید اذعان داشت این عرضه ها در روند های فعلی طبیعی است و نمیتواند خیلی نگران کننده باشد مگر در 2 مولفه بازارهای جهانی و دنیای سیاست تغییرات عجیبی را شاهد باشیم …
به سراغ بازار برویم که امروز با این رشد نفت و فلزات و … رشد خود را هیجانی اغاز کرد ولی همزمان زمزمه های اخبار سیاسی کمی برخی گروه ها را ازار میداد و در نهایت فضای مذاکرات روی دوگروه خاص خودرو و بانک موثر بود . یک نکته را دیروز نوشتیم و ای کاش عزیزان بازهم با خود این را مرور کنند دیروز نوشتیم : باز هم به همین نظر معتقدیم و صد البته دیدگاه شخصی است .. از دید ما مذاکرات به نقطه بیبازگشت رسیده و به جایی رسیده که باید اجرایی شود این اتفاقاتی که رخ میدهد به نظر بیشتر امتیاز گرفتن های دقایق آخر است که همیشه روال بوده و هست حتی در سال های قبل نیز در مذاکرات برجام از سمت عربستان و با فشار امریکا این موضوعات وجود داشت به نظر موضوع جدیدی نیست و احتمالاً با فراز و نشیب هایی که پیش می آید طی روزهای آتی این موضوع نهایی خواهد شد ولی مهم این است که امیدواریم طولانی نشود و سریعتر تمام شود …
و اما در بازار چه خبراست …
پالایشی ها و نفت 130 دلاری
در نمادهای پالایشی رشد شدید و 10 درصدی قیمت نفت و رسیدن به سطوح 130 دلار سبب شد تا صفوف خرید پالایشی ها همچنان با وزنه سنگین ادامه داشته باشد
در این گروه شتران با عرضه صف خرید سنگین می رود تا فردا به مصاف مقاومت 520 تومانی برود شترانی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی از بابت شایعات سود 85 تومانی داشته باشد
شبریز هم به سمت قیمت های 4200 تومانی می رود عرضه ها صف خرید سهم را متعادل نمود اما رسیدن به سطوح 4200 تومانی با توجه به سود 700 تومانی برای سهم سخت نمی باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم خود شرکت و هم پتروشیمی تبریز متحول شده اند
شبندر هم به قیمت های 760 تومانی رسید این سهم می تواند تا قیمت های 820 تومان صعود داشته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته باشد و شایعات سود رنج 120 تا 140 تومانی را دنبال می کند با این قیمت های جهانی نفت سود سال اینده شرکت جای صعود خوبی داشته و بدین ترتیب روند میان مدت سهم نیز صعودی می باشد
حتی اگر نفت به 100 دلار برگردد بازهم این گروه خوب است از همین رو خرید سهم هایی مثل شبندرو شتران بد نیست . واقعا مانده ایم چه بگوییم نفت غیرقابل پیش بیی شده است
پتروشیمی های سرسخت
رشد قیمت برخی محصولات پتروشیمی و چشم انداز صعود بیشتر از بابت رشد قیمت های جهانی نفت و گاز سبب شده برخی پتروشیمی های با سد شکنی خوبی همراه شوند
شپدیس با صف خرید به رشد خود ادامه می دهد در این سهم وعده قیمت های 18000 تومان را داده بودیم و به نظر می رسد دست یافتنی باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی خواهد کرد سود 4000 تومانی همچنان در این سهم دست یافتنی است
شاراک که ارتباط مستقیم با قیمت های جهانی نفت داشته و رشد خوبی در پیش دارد به نظر می رسد با رسیدن به سود 800 تومانی برای امسال و جهش سود سال اینده با این قیمت های جهانی نفت اوضاع خوبی پیدا کرده است سهمی که با شکست قیمت های 4200 تومان مهمان سطوح 4600 تومانی خواهد بود
شغدیر هم فردا به مصاف مقاومت 8200 تومانی می رود سهم اصلاح قیمتی بالایی داشته و افت زیادی را تجربه کرده است حالا به جبران بخشی از این افت شدید خود خوشبین می باشد این سهم تا قیمت های 9000 تومان تارگت داشته و اگر سود 1500 تومانی محقق شود تا قیمت های 10000 تومان هم جای صعود دارد
در بین سایر سهم ها میتوان با این شرایط نفت روی آریا بوعلی نوری جم و به خصوص با دید بلند مدت روی پارس حساب کرد .
با این رشد قیمت ها در نفت پارسان که پتروپالایشی است هم مهم می شود ولی در مجموع یکی از گروه های خاص ازاین پس گروه پتروشیمی است که با نزدیک شدن به مجمع به واسطه تقسیم سود خوب بیشتر مورد توجه است
جم پیلن هم امروز خوب بود حتی خود جم هم میتواند مثبت باشد در جم پیلن در بهمن به فروش 7182 میلیارد ریالی رسیده و نرخ ۳۹۵,۱۱۳,۷۱۹ ریال
11 ماهه این عدد 84554 میلیارد ریال بوده
سال قبل این عدد 56969 میلیارد ریال بود در این گروه اریا هم با این فروش و این سود هایی که شنیده می شود یکی از کم ریسک ترین هاست
سرمایه گذاری های خاص
در سرمایه گذاری ها شاهد روند نوسانی مثبت و صعودی خوبی بودیم این گروه با شاخص مثبت و جو روانی خوبی که در بازار حاکم شده است جای رشد قیمتی خوبی دارند
با این رشد نفت به نظر وغدیر و وصندوق خاص ترین های این گروه هستند ونیکی در پارسان و برخی پتروشیمی ها سهامدار است سود خوبی را هم میدهد وصندوق هم در پتروشیمی ها حضور دارد . شستا با حضور در این صنعت قابل توجه است
در غدیر سهم به مصاف قیمت های 1600 تومانی می رود غدیری که هم پتروشیمی ها و هم پالایشی ها روند مثبت خوبی به خود گرفته و رشد خوبی در پیش رو دارد سهم تحولات در تمام شرکت های زیر مجموعه اش مشهود و با تحقق سود بالای 200 تومانی بخشی از این تحولات مشخص شد
تاپیکو هم از کف قیمتی 1200 تومان برگشت خوبی زده است سهمی که وضعیت بنیادی مناسبی داشته و می تواند رشد خوبی تا قیمت های 1400 تومانی داشته باشد این سهم هم ارزش ان ای وی خوبی دارد و هم از سود سازی بالایی برخوردار است به خصوص این که پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم توان سود سازی بالایی پیدا کرده است
ومعادن عالی عمل کرده است سهمی که به قیمت های 1200 تومان رسیده و قیمت های رنج 1200 الی 1250 تومان سطوح مناسبی برای سهم ارزیابی می شود این سهم هم ارزش ان ای وی بالایی دارد هم در موقعیت سود سازی خوبی با توجه به جهش سود شرکت های زیر مجموعه قرار دارد
.وتوسم را هم زیر نظر بگیرید با این خبرها و سود سازی ها گزینه کم ریسک این گروه است درست مثل پردیس که حالا که به مجمع نزدیک شده بازار متوجه قیمت و شرایط اوست .
در کوچکترها ومهان پردیس وسکاب وسپه سهم های قوی و خوب بازار بوده و قابلیت های جالبی را دارند
غذایی های قفل صف خرید
در نمادهای غذایی شاهد قفل سهام این گروه در صف خرید هستیم برچیده شدن دلار 4200 تومانی برای سال اینده خبر بسیار خوبی برای این گروه بود
در صنعتی بهشهر صف خرید سنگین و بدون عرضه ای را شاهد هستیم به نظر می رسد سهم با این صف خرید سنگین تا قیمت های 320 و 360 تومان صعود نماید سهمی که پس از افزایش سرمایه در قیمت های 400 تومان بازگشایی و تا قیمت های 260 تومان اصلاح سنگینی نموده حال با ازاد سازی ارزی با اقبال بازار همراه شده است
سیمرغ هم مهمان نوسانات مثبت بود سهم حتی تا صف خرید هم رفت سهمی که تارگت 2500 و سپس 2800 تومانی دارد سیکل تولیدات این سهم کامل بوده و بخش عمده مواد اولیه را خود شرکت تولید به همین دلیل از ازاد سازی ارزی سود خوبی می برد
صنایع غذایی کورش هم با صف خرید از کف قیمتی 3200 تومانی برگشت زده و به سمت قیمت های 3600 تومان روانه شده است عبور از این سطوح سهم را تا قیمت های 4000 تومان بالا خواهد برد افتتاح طرح توسعه شرکت و خروج بخش عمده ای از تولیدات کارمزدی به شرکت سبب تحول خوبی در سود سال 1401 شرکت می شود
بانک ها اماده یک خبر
در بانک ها عرضه ها بالا رفته است بازار در این گروه در انتظار یک خبر قوی از برجام است احیا برجام می تواند موتور محرک قوی در این گروه بوده و با توجه به احتمال احیا برجام به نظر می رسد منفی ها فرصت خرید خوبی در این گروه باشند
با این حال هنوز وبملت گزینه اول گروه است و پشت سراو بقیه قرار میگیرند . در بین گزینه ها به نظر وتجارت و وپارس را کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید . در وپارس خبرهای عرضه بلوک سرمایه گذاری پارسیان که در اپال و باقی سهامدار است خبرمهمی برای سهم بوده و میتواند جالب توجه باشد .
بانک ملت در قیمت های 360 تومان نوسانات ارامی داشته که نشان می دهد سهم وضعیت خوبی دارد و میلی به اصلاح از خود نشان نمی دهد سهمی که توان صعود به قیمت های 400 تومانی را دارد و فقط لازم است یکی از پتانسیل های سهم برای رشد بیشتر فعال شود
بانک تجارت به قیمت های 180 تومانی برسد باز خریدنی خواهد بود سهمی که می تواند فعلا در رنج قیمتی 180 الی 200 تومان نوسان بدهد اما در صورت احیا برجام تا قیمت های 250 الی 260 تومان هم جای رشد قیمتی داشته و سود خوبی را نصیب سهامداران خود با ریسک کم خواهد کرد
بانک سامان هم وضعیت خوبی دارد سهمی که می تواند با شکست قیمت های 260 تومانی وارد فاز صعودی قوی شود این سهم تا قیمت های 300 تومان جای رشد دارد اگر یکی از پروژه های ساختمانی شرکت فروش رود پتانسیل لازم برای رشد قیمتی سهم فراهم خواهد شد
چهارگوشه بازار
مس باهنر از کف قیمتی 2400 تومانی برگشت خوبی زد شنیده می شود برای سال اینده شرکت سود 700 تا 800 تومانی و امسال هم یک تعدیل مثبت خوب خواهد داشت عملکرد عالی شرکت در 9 ماهه نوید بخش سود خوبی برای امسالش می باشد سهمی که تارگت قیمتی 2800 تومانی دارد
شسپا هم با صف خرید همراه شد سهم به سطوح قیمتی 300 تومان رسیده و جای رشد قیمتی خوبی دارد حجم بالای صادرات در این شرکت از یک سو و رشد شدید قیمت نفت از سوی دیگر می تواند به رشد سوداوری سهم کمک نماید انتظار می رود هم امسال و هم سال اینده این شرکت به سود سازی خوبی برسد فعلا هدف سهم سطوح 320 و سپس 350 تومان است
الومینیوم ایران هم از بابت رشد قیمت های جهاین این محصول و چشم انداز مثبتش و کاهش عرضه به دلیل تحریم روسیه با اقبال خوبی همراه و به سطوح بالای 2000 تومان رسید سهمی که هدف قیمتی 2200 تومانی داشته و تا سوطح قیمتی 2500 تومان هم در صورت ادامه این جو مثبت جای رشد دارد
کگل کمی از توجه بازار دور شده ولی کچاد به واسطه سود خوب و فروش خوب منطقی عمل میکند. در سوی دیگر باید کمی خاص تر نگاه کنیم ومعادن رنج می شود و فولاد زیر سهم است و به نظر رشد او ادامه دارد اما بهترین و خاص ترین از نظر گزارشی واجیا بود که 6 ماهه تلفیقی 400 تومان سود محقق کرده به نظر سهم صف خرید خوبی را داشت و رشد قیمت خواهد داشت به نظر روزهای اتی اگر عرضه شد با دید سهامداری بد نیست
با این رشد نفت محصولات روغنی و نفتی هم رشد میکنند سهم هایی مثل شرانل شسپا شپاس میتوانند دوباره مورد توجه باشند در شپاس در 3 ماهه به سود 743 ریالی رسیده و6ماهه 1063 ریال و 9ماهه به 1626 ریال رسیده است به نظر به سود 220 تومانی میرسد و این خبرخوبی برای سهم است
حجم رنیک در بازار این روزها بالاست سهم شرایط جالبی را دارد نیک با سرمایه جدید در 9ماهه 833 و 6ماهه به سود 632 ریالی رسیده است در 6 ماهه 1228 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1219 میلیارد ریال سود خالص داشت در 9ماهه 1635 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1607 میلیارد ریال سود خالص داشت
فسازان و چدن امروز در بین مثبت ها بودنددر فسازان سهم بهمن خوبی داشت
ابان 1664 میلیارد ریال شد و نرخ با کمی رشد ۱۶۳,۴۱۵,۶۶۱ ریال در اذر این عدد 3171 میلیارد ریال بود و نرخ ۱۵۰,۵۴۲,۷۹۲ ریال
در دی 1562 میلیارد ریال فروش داشته و نرخ شمش ۱۳۷,۲۳۴,۱۱۷ ریال بود دب هبمن به 2542 میلیارد ریال رسید و نرخ ۱۲۹,۶۸۵,۸۹۵ ریال بود
11 ماهه 21879 میلیارد ریال بوده و مدت مشابه سال قبل 12390 میلیارد ریال بوده است . ارفع هم در کنار او خوب فروخت و حالا خوب مثبت است
[/ihc-hide-content]


