جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز شنبه 7اسفند 1400

گزارش بازارامروز شنبه 7اسفند 1400

نوید خاندوزی
فوریه 26, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز شنبه 7اسفند 1400 

سرخ و سبزهای اوکراینی ! 

جنگ اوکراین در همه بازارها تبعات وسیع و گسترده ای داشت ولی اثر این جنگ بربازار ما شکل دیگری بود اثر جنگ  اوکراین برای بازار ما کم رنگ شدن اثر توافق بود که باعث شد وزن توافق کمیکم شد و امروز اتش در نیستان گروه خودرو و بانک باشد … منفی شدن این دوگروه جو کل بازار را متاثر کرد و فضای منفی را به کل بدنه بازار تزریق کرد و این شد که بازار ما هم مثل بقیه دنیا اثرات مفی ازاین موضوع بگیرد . منتهی اثری که ما  گرفتیم  متفاوت  بود …

بازار امروز را در حالی پیش بردیم که به شدت تحت تأثیر چهار رویداد بیرون بازار بود که در سرنوشت بازار امروز و تحولات آن موثر واقع شد در بازار امروز به نظر این چهار عامل اثرات بسزایی داشته و می توانند تحولات روزهای آتی را نیز تحت تاثیر خود قرار دهند رویداد اول از کجا آغاز شد جایی که گزارش ماهانه شرکتها راهی کدال شده و گزارش های نسبتاً بهتری نسبت به دی را داشتیم در واقع بهمن‌ماه وضعیت فروش شرکت ها بهتر است دی ماه  هم بد نبود اما خارق العاده نبود ولی در مجموع گزارش‌های ماهانه شرکت های بزرگ با وجود چالش های نظیر قطعی گاز و اتفاقات خاص دیگر نسبتاً منطقی بود حقیقت امر اگر بخواهیم از اثرگذاری این عوامل در بازار صحبت کنیم باید اعتراف کرد که مدتهاست بازار خیلی به گزارش ها چشم ندوخته و به آنها دل نمی دهد اما به هر حال گزارش بهمن ماه شرکت ها نیز نشان داد وضعیت فروش و روند سودآوری آنها خوب  و منطقی و نرمال پیش می‌رود
عامل دوم به تحولات و اتفاقات مجلس بازمی‌گشت که دو مصوبه در آن برای بازار مهم بود مصوبه اول که البته نیاز است تا ابهامات آن برطرف شود اخذ عوارض و مالیات از شرکت های صادر کننده مواد خام بود که در مجلس تصویب شد ،اما  آنچه برای بازار مهم است مصوبه دوم بود که بر سود سپرده  اشخاص حقوقی 25 درصد مالیات وضع میکرد و این یک اتفاق خاص برای بازار است فردا در رابطه با این موضوع دقیق تر بیشتر و خاص تر صحبت کنیم اما این اتفاق شاید در کوتاه مدت برای بازار خیلی موضوع مهمی نباشد اما یکی از مهم‌ترین رخدادهای خاص سال آینده بازار خواهد بود که هم یک تهدید و هم یک فرصت عجیب برای بازار سرمایه است…

امار رویداد سوم … رویداد سوم تا حدودی به تحولات برجام و مذاکرات برجامی ارتباط دارد چیزی که به عقیده برخی امروز وضع بازار را گره زد و این شرایط را رقم  زد … درست در جایی هستیم که تا آستانه توافق رفتیم و درست در مرحله ای هستیم که همه چیز تقریباً به پایان راه نزدیک شده و اتفاقات مثبت باید در زمینه توافق شکل بگیرد اما ناگهان خبر می رسد که مذاکرات  به تعویق افتاده و خبری از توافق فعلاً نیست همین برداشت کافی بود تا امروز بخشی از بازار با چالش عرضه  مواجه باشد و البته نظر خود را می گویم که بی شک جنگ اوکراین چالش پیش روی توافق وین هم خواهد بود اما فکر می‌کنم این توافق فعلی که در دسترس خواهد بود به شکل جدی و منطقی رخ خواهد داد منتها کمی زمان بر است و این بدان معنی است که بازار همچنان باید به توافق وزن بدهد و آن را به عنوان یک عامل مهم در نظر داشته باشد البته بچه های بازار نظر دیگری دارند که خداروشکر همیشه بچه های بورسی تحلیل گران سیاسی خوبی نبوده اند !!

و اما آنچه چالش مهم و بزرگ این آخر هفته و بازار امروز بود جنگ اوکراین بود که فضای بازار را به طور کلی تحت تاثیر قرار داد این جنگ از نظر سیاسی شاید خیلی اتفاق خارق العاده ای برای ما نباشد جز آنکه توافق وین را تحت تاثیر قرار داد اما از نظر تاثیر گذاری در بازارهای جهانی تقریبا اتفاقات خاصی را شاهد بودیم هرچند بازار روز چهارشنبه نفت ۹۸ دلاری را تحویل داد ، در زد و خورد آخر هفته تا ۱۰۵ دلار رفت و دوباره به ۹۸ دلار برگشت بهای گاز افزایش یافت و بهای مواد غذایی رشد کرد فلزات و فولاد افزایش نرخ داشتند و دقیقاً اثرگذاری بخشی از بازار که از این موضوعات تاثیر می‌پذیرفت در بازار روشن بود ولی شاهد واکنش منفی بازار بودیم که معتقدیم  چالش اثر منفی بر مذاکرات وین براین عوامل چربیده و چرخریده است …

حملات اکراین به نظر اثر کوتاه‌مدت خاصی در بازار نداشته و بازار هم این موضوع را به خوبی درک کرده است و واکنش امروز بازار به نوعی نشان دهنده همین موضوع بود که این اثرگذاری نمی تواند آنچنان قوی و خاص باشد اما اثر جنگ اوکراین بر مذاکرات وین انکارناپذیر است . امیدواریم نشانه های این موضوع سریعتر بروز کند …

به هر حال  بازار امروز با  بدبینی تمام عیاری همه چیز را  فروخت و منفی کرد ولی به نظر میرسد اثر این موضوع موقت  باشد البته اگر مذاکرات وین  با چشم انداز عجیب و غریبی مواجه  شود  ان وقتواکنش بازار ممکن است  چیز دیگری باشد ولی فعلا  برهم خوردن مذاکرات را طبق معمول فقط و فقط بورسی ها باور کرده اند و  دلار سرجای خود ایستاده و سیگار میکشد و به ترس بازار سرمایه نگاه میکند …
به نظر این خاصیت مذاکرات است  که در دقایق پایانی این  طور شل کن و سفت کن  پیش می آید  …

و اما سراغ  بازار امروز برویم که خوب اغاز نکرد ولی هر چه پیش رفت امیدوار بودیم بهتر شود و نشد و البته  بازار امروز در مسیر خودرو و بانک قرار گرفته بود و این دو گروه روی اکثر بازار جو منفی و اثر منفی داشت  .

پالایشی و عدم واکنش جدی به نفت 100 دلاری

در پالایشی ها روند نوسانی ارامی دنبال شده و خبرهای رشد شدید قیمت نفت تاثیر بالایی بر سهام این گروه نداشت

شتران که تاثیرات خوبی از این رشد قیمت های نفت می گیرد و حاشیه سود 3 ماهه اخر سالش افزایشی و حتی می توان به رشد بیشتر سود شرکت فراتر از سود 80 تومانی اندیشید به نظر می رسد تا زمانی که مقاومت 460 تومانی شکسته نشود سهم روندش نوسانی دنبال می شود

در شبریز هم وضعیت نوسانی بود سهمی که می تواند با رشد قیمتی همراه شده و به سمت قیمت های 3500 تومان برود اما فعلا در قیمت های 3200 تومان به عنوان کف قیمتی و سطوح 3500 تومان به عنوان مقاومتی قوی در نوسان است

شبندر همچنان به نوسانات ارام خود ادامه می دهد سهم نه جای افتی دارد نه جای رشدی و فعلا کف قیمتی 620 تومانی را بسته و با مقاومت 680 تومانی مواجه و در این سیکل نوسانی 10 درصدی در نوسان است

پتروشیمی ها به پا خواستند

در نمادهای پتروشیمی شاهد رشد قیمتی و روند صعودی نمادهای این گروه بودیم جهش قیمت های جهانی محصولات این گروه سبب اقبال خوبی شده است

در زاگرس سهم صف خرید شد رشد قیمت گاز و متانول امید ها را مجددا در این سهم زنده کرده است هر چند زاگرس گزارش های خوبی ندشات ولی به هر حال  که به سمت قیمت های 18000 تومان رفته و با این وضعیت قیمت های جهانی گاز به نظر می رسد کم کم رشد قیمتی خوبی در قیمت های جهانی متانول صورت بگیرد

جهش 200 دلاری قیمت های جهانی اوره شپدیس را هم به راه انداخت سهم با صف خرید خوبی همراه شده و به سمت قیمت های 14200 الی 15000 تومانی می رود سهم همچنان توان سود سازی بالایی دارد و سود 4000 تومانی در انتظار سهم است سهمی که از ارزش ذاتی خود فاصله زیادی گرفته و جای رشد خوبی دارد

نوری فروش خوبی در چند ماهه اخیر داشته است سهمی که توان صعود خوبی داشته و می تواند بخشی از اصلاح اخیر را جبران نماید این سهم فعلا هدف قیمتی 9200 تومانی دارد مقاومتی که اگر شکسته شود سهم تا سطوح 10000 تومان باز صعود خواهد داشت

شاروم بهمن جالبی را زد
سهم در بهمن 1522 و دی 849 میلیارد ریال دراین دو ماه رشد فروش خوبی را ثبت کرد سهم در آذر 510 ، ابان 337 ، مهر ۲۸۳ میلیارد ریال فروش داشت
در مجموع به 5444 میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه 1987 میلبارد ریال بوده است باید دنبال کرد که شاروم در ادامه چه میکند چند گزارش مثل این ماه را بزند بازار تازه به سهم توجهش جلب می شود نمیگوییم از همین حالا باید خرید ولی زیر نظر بگیرید

واقعا در این گروه می شود گزینه های خوبی را پیدا کرد و به نظر پارس و شگویا و شغدیر هم بد نیستند در بین سایر شرکت ها و سهم ها به نظر تا این لحظه آریا مارون جم شغدیر شبصیر گزارش های خوب و جذاب داشته و میتوانند مورد توجه بیشتر بازار باشند .

معادن خوش اقبال

در نمادهای معدنی شاهد روند نوسانی مثبت خوبی در برخی نمادهای این گروه بودیم معدنی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و بعضا با نوسانات خوبی همراه خواهند شد

کالسیمین یک گزارش عالی داد و با این فروش نشان داد توانایی های بنیادی بسیار خوبی دارد این سهم می تواند به سود بالای 300 تومانی و قیمت های 1800 تومانی برسد. سهمی که در دی ماه با نرخ فروش ۸۲۸,۸۲۲,۳۴۶ریالی به فروش 2533 میلیارد ریالی رسیده است در بهمن به فروش 4403 میلیارد ریالی رسیده است . 3600 تن با نرخ ۸۵۵,۳۷۲,۸۱۷ ریال صادر کرده است جمع فروش 11ماهه 25853 میلیارد ریال شده است کل سال مالی قبل 16356 میلیارد ریال بوده است به نظر فاسمنی گزینه خوبی با دید میان مدت است و منفی این روزها میتواند برای سهم مورد توجه باشد

در فزر سهم مثبت ماند و همچنان حمایت ها از سهم جواب داده است اما با توجه به مارکت بالای سهم در این قیمت ها ریسک داشته و صرفا روند حمایتی و پول قوی و تجهیز منابع باعث شده سهم مثبت باشد سهمی که تا قیمت های 3200 تومان جای صعود دارد

کپرور در کف قیمتی 2500 تومان در نوسان است هم از دید بنیادی و هم تکنیکالی سهم در کف قیمتی قرار دارد سهمی که می تواند به این سطوح واکنش نشان داده و حداقل یک نوسان 10 تا 15 درصدی را به همراه داشته باشد

خودرویی ها و بار فروش سنگین

در نمادهای خودرویی شاهد روند منفی و اصلاحی بودیم خودرویی هایی که برای رشد قیمتی درست و حسابی نیاز به خبرهای قوی از برجام دارند

ایران خودرو با فشار فروش و روند منفی همراه شد تا زمانی که حمایت 200 تومانی شکسته نشده است جای نگرانی نیست سهمی که با فروش دارایی ها به خصوص شرکت های زیر مجموعه قصد اصلاح ساختار مالی را دارد

خساپا به کف قیمتی 160 تومانی باز می گردد و به نظر می رسد حمایت قوی شود سهمی که در فروش به نسبت ایران خودرو یپله عقبتر بوده و زیان بالایی  دارد این سهم فعلا روند نوسانی را بین سطوح 160 الی 180 تومانی را دنبال می کند

در پارس خودرو قیمت های 100 تومانی سطوح مناسب و چشمگیری برای این سهم محسوب می شود سهمی که اگر ریسک پذیری باشد می تواند از همینجا یک نوسان 10 درصدی را به سهامداران خود بدهد هدف برگشتی سهم قیمت های 110 و میان مدت سطوح 125 تومان است

بانک ها در انتظار خبر

در نمادهای بانکی سهام این گروه در انتظار اخبار مثبت از مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها یا برطرف شدن مشکل مالیاتی تسعیر ارز می باشند

شنیده می شود روی نرخ ارز نیما به زودی بخش نامه ها جدی و بحث مالیات هم منتفی است و این خبرخوبی برای این گروه است و بازهم میگوییم وبملت وپارس ونوین و البته اصلاح شده تجارت و صادرات گزینه های خوبی برای بازار هستند . بانک ها را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید اگر کمی اصلاح کردند با دید نوسان میتوانند جالب باشند .

بانک ملت با صف فروش همراه شد اما حمایت های قوی را شاهد بود به نظر می رسد از فردا شاهد حمایت های قوی از سهم بوده و بانک ملت در سطوح 320 تومان متعادل شوند این سهم هم دارایی ارزی سنگینی داشته و هم سود بالایی از رفع تحریم ها می برد

بانک تجارت هم با روند منفی فردا به حمایت محدوده 180 تومانی می رسد این سهم توانایی رشد خوبی داشته و می تواند برگشت روند خوبی را تجربه نماید بانک تجارت فعلا روند نوسانی را در قیمت های 180 الی 200 تومان در پیش گرفته اما خبری از برجام سهم را با اهداف قیمتی بالایی همراه می سازد

بانک اقتصاد نوین 360 تومانی گزینه ارزنده ای محسوب می شود سهمی که توانایی برگشت خوبی از دید تکنیکالی تا قیمت های 420 و سپس 460 تومان را خواهد داشت سهمی که هم بحث فروش سهام شرکت های زیر مجموعه را دارد و هم تعدیل مثبت خوب عملیاتی در دل سهم نهفته است

چهارگوشه بازار

مس باهنر با رشد قیمتی و صف خرید همراه شده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال سود خوبی را در پی دارد هم قیمت های جهانی مس و هم دلار نیمایی در سطوح مناسبی قرار دارد سهم توانایی رشد تا قیمت های 2800 تومان را دارا می باشد

کیسون در انتظار خبر رفع تحریم ها می باشد این سهم قراردادهای خارجی خوبی داشته و شنیده می شود 2 میلیارد دلار قرار داد تنها در عراق دارد کیسونی که در صورت شکست قیمت های 145 تومان تا سطوح 160 تومان ارزش ذاتی دارد

وصنا که در گزارش 12 ماهه سود خوبی محقق کرده است در قیمت های 280 تومان در نوسان است سهمی که به واسطه سود سازی بالای خود مورد اقبال و ارزش ذاتی 320 تومانی دارد وصنایی ک ارزش ان ای وی بالایی هم به دلیل رشد قیمتی اخیر سهام ونوین پیدا کرده است

بین نفتی ها شپاس خوب بود . شپاس دی و بهمن خوبی داشت و در بهمن هم 8324 میلیارد ریال فروش زد در دی ماه فروش بسیار خوبی داشته و 9071میلیارد ریال فروش داشته است در اذر 7401 و در ابان با فروش 6923 میلیارد ریالی به عدد 72926 میلیارد ریال رسیده است . سال قبل این عدد 41982 میلیارد ریال بود

واقعا در بین  سیمانی ها  سپاهان عالی عمل کرده است  سپاها بهمن خوبی را دارد و 1485 میلیارد ریال فروش زد
سهم در اولین ماه سال مالی در مهر 953 میلیارد ریال فروش داشت و ابان به 729 میلیارد ریال فروش رسیده است در اذر این عدد 1171 میلیارد ریال شده و دی 1297 میلیارد ریال بوده است .5 ماهه 5636 میلیارد ریال فروش داشته است و مدت مشابه قبل 3312 میلیارد ریال بوده است.

کاوه در بین  فولادی ها واقعا خوب عمل کرده است   بهمن خوبی داشت
در دی با فروش 16987 میلیارد ریالی مواجه شده و نرخ فروش ۱۳۹,۶۱۳,۶۳۸ ریال و 76 هزار تن صادر کرده استدر بهمن با فروش 19884 میلیارد ریالی مواجه بوده است 118 هزار تن با نرخ ۱۳۱,۴۴۰,۴۲۴ ریال بوده . جمعا 11ماهه 169297 میلیارد ریال بوده است .مدت مشابه قبل 117948 میلیارد ریال بوده است

در مورد فولادی ها هم به نظر شرایط خاص پیش می رود تا به این لحظه فولاژ فولاد هرمز فسپا فخوز گزارش های جالبی را در بازار زدند . بین این شرکت ها و با توجه به گزارش 9 ماهه گزارش 2 شرکت فولاد و هرمز را بهتر و خاص تر و در صورت تداوم روند فروش سود اوری قوی تری می بنیم واین دو را بهتر است کمی بهترو دقیق تر زیر نظر بگیرید  البته کاوه هم  واقعا خوب بود که در بالا  گفته شد

در سرمایه گذاری ها هم وضعیت بد نیست  از غدیر و ونیکی که نمیگوییم هر دو طی این روزهای اتی با اعلام سود خود شرایط متفاوتی را رقم میزنند و حتی برخی امروز فردا را زمان اعلام سود میدانند در وغدیر گویا 23 اسفند مجمع است و 230 تا 239 سود هایی است که شنیده می شود . در ونیکی هم اوضاع خاص است و خوب هردو سهم را باید زیر نظر گرفت . وتوسم هم انصافا عالی عمل کرده وتوسم در بهمن 1093 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا بهمن ۴۰۵,۰۹۲میلیون ریال سود مجمع داشته است

در بین حملو نقلی ها بااین که حسینا  و حپارسا در گزارش خوب بودند ولی تحت تاثیر خبرهای توافق هستند به نظر کار این گروه  با خبرهای توافق صفر و یکی شده است

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم