گزارش بازار امروز چهارشنبه 4 اسفند 1400
پول های زنده !
امروز بازار در عین چهارشنبه بودن و اتفاقات مختلف و تردید ها بازهم خوب و زنده عمل میکرد و جریان پول خوبی در بازار حضور داشت ولی هنوز با ایده ال ها فاصله دارد . جریان پول قوی در بازار دیده می شود اما انگیزه حضور سنگین را ندارد و به نظر تنها انگیزه و تمایل بازار برای خرید بیشتر شده است ولی هنوز با نقطه ارمانی فاصله زیادی داریم . این پول ها برای ورود منتظر تحولات بهتر و دقیق تری هستند .اما به واقع تحلیل گران بازار ما هم کمی وسواسی شده اند شما به وضعیت شرکت ها نگاه کنید اکثرا در حال فروش با ابعاد خوب و مناسب و منطقی هستند ولی بازار جور دیگری نگاه میکند که البته در ادامه میگوییم برخی از این رفتارها طبیعی است و به این تحلیل گر هم باید حق داد … مثلا در جریان پی به ای دادن به بازار هنوز بسیاری روی اعداد غیرمنطقی حساب میکنند .اتفاقی که در بازار رخ داده و تا حدودی میتوان گفت نهادینه شده این است که بازار دیگر مثل قبل به تحولات تحلیلی و اتفاقات چند بعدی توجه نمی کند و با توجه به زخم های پی در پی که خورده انگار فقط تکبعدی به ماجرا نگاه می کند تک بعدی که مثلاً همهچیز را در تحولات سیاسی خلاصه کرده است و یا همه چیز را در نرخ ارز می بیند و همهچیز را با آن گره زده و به چیز دیگری توجه ندارد و هر اتفاقی هم که رخ می دهد واکنش بازار واکنش خنثی است . البته باز هم میگویم این ناشی از اتفاقاتی است که رخ داده و همینطوری ناگهانی انسان بی حس نمیشود آنقدر کتک خورد و آنقدر روی صورت او جای زخم های متعدد باقی مانده که این روزها دیگر اتفاقات خوب و بد او را نمی ترساند و خوشحال نمیکند اما همه چیز به همین شکل باقی نمی ماند و باید به رویدادهای توجه کرد یکی از این اتفاقات که به نظر همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده و بازار به آن توجه نمی کند جریان نرخ سود و نرخ تورم است
ببینید زمانی نرخ سود و یا فروش اوراق به مسئله اصلی بازار تبدیل شده بود … چه روزهایی که همه از نرخ ۲۸ و ۲۹ اوراق صحبت می کردند و همه چیز منفی بازار را گردن اوراق میانداختند البته اوراق تا حدودی موثر بود اما عامل منفی بازار نبود … مثل همین حالا که برخی الگوریتم با آن یکی دیگر از عرضه اولیه و یکی دیگر مسائل دیگر را عامل منفی بازار میدانند در آن روزها اوراق عامل منفی شدن بازار نبود اما چرا این روزها دیگر کسی از نرخ سود اوراق صحبت نمی کند در آخرین گزارشی که در مورد نرخ تورم داشتیم که این نرخ کاهش ۷ واحد درصدی متوسط تورم دوازده ماهه و کاهش ۲۵ واحد درصدی تورم تولید کننده را دارد . نرخ تورم نقطه به نقطه (نسبت به ماه مشابه سال قبل) در شهریورماه سال جاری به عنوان نخستین ماه فعالیت رسمی دولت سیزدهم ۴۳.۷ درصد بود این در بهمن ماه امسال با کاهش ۸.۳ درصدی به ۳۵.۴ درصد رسیده است. نرخ تورم ماهانه بهمن ماه هم به ٢,١ درصد رسیده که درمقایسه با ماه قبل، ٠.٣ واحد درصد کاهش داشته است.
و این به معنی این است که سال بعد اگر فضا خیلی تغییر نکند احتمال کاهش نرخ تورم تا سطوح 25% وجود دارد و در سوی دیگر همزمان با کاهش نرخ تورم احتمال کاهش نرخ سود و کاهش نرخ سود بین بانکی محتمل است برای اهمیت این موضوع همین بس که در دوره خاص رشد بازار در سال ۹۹ نرخ سود بین بانکی به شدت پایین کشیده شد افت این نرخ و حرکت جریان پول که سیگنال خوبی از بازار گرفته به سمت بازار آمد و ان اتفاقات رخ داد … البته در حال حاضر این کار انتحاری منطقی نیست و نمیتوان به او فکر کرد ولی همه باید به این رویداد وزن بدهند که با روند منطقی تورم کاهشی و روند منطقی کاهش نرخ سود رفتار بازار چگونه خواهد بود
البته بازار با کاهش نرخ تورم خیلی میانه خوبی ندارد و همیشه با تورم دست در دست هم رفته بودند و نکته دیگر اینکه اگر قرار بر حذف ارز ۴۲۰۰ باشد به نظر تورم اندکی افزایش خواهد یافت و بعد در سال ۱۴۰۲ احتمال تورم تک رقمی هم وجود دارد البته اگر شرایط رفع تحریم و فروش نفت و مسائلی از این دست حل و فصل شود …
به ارز 4200 و عدم اطمینان سهامداران و وسواسی شدن تحلیل گران اشاره کردیم و برسیم به داستان خاص این روزهای بازار … در حال حاضر می خواهم در مورد نکته دیگری صحبت کنیم خیلی وقت پیش یعنی در واقع درست در مقطعی که دولت نرخ خودرو را افزایش داد و پذیرفت افزایش نرخ خود را و سپس دوباره آن را رد کرد و دوباره در نهایت به ان تن داد یکی از دوستان در بازار که سرمایه خوبی هم دارد بخش عمده ای از پرتفوی های خود را نقد کرد و فروخت فکر می کنم روزهای مهرابان بود صحبت میکردم که چرا دست به چنین کار زده روشن و شفاف و واضح گفت دولت نمی داند چه می کند و در حالیکه سیاستهای اقتصادی او سردرگم است من نمی توانم روی سرمایه خود ریسک کنم… بیرون می نشینم تا این سیاست ها به ثبات برسد و تا ان وقت تماشاچی هستم …
به روند تصمیمات این چند وقت اخیر دقت کنید نرخ خودرو افزایش می یابد سپس دوباره کم می شود و دوباره افزایش پیدا میکند دولت ارز ترجیحی را لایه میدهد که حذف شود مجلس رد می کند دوباره در بودجه میآورند دوباره رد میکند و در نهایت پذیرفته میشود . نرخ گاز و خوراک پتروشیمی ها با آن شکل رفتار می شود و بعد دوباره رد میشود و به حالت قبل برمیگردد شما نگاه کنید نتیجه همان است که باید باشد یعنی اتفاق منطقی همان است که باید رخ بدهد ،چه در نرخ خودرو چه در ارز ترجیحی چه در خوراک اما چرا چنین بازی را ما در اقتصاد شاهد بودیم… دقیقا این بازی ها و این اتفاقات اعتماد بازار را سلب کرده و بازار به دولت به دلیل چنین رفتاری اعتماد نمی کند رفتاری که نشان می دهد برنامه درست اقتصادیوجود نداشته و انگار تحت تاثیر و اتفاقات همه چیز تغییر میکند در چنین فضایی تا وقتی قرار داریم پول های بزرگ تماشاچی خواهند بود دیروز هم عرض کردیم حتی اگر همه شرایطم فراهم باشد این پول های بزرگ باید قلقلک داده شوندتا بازار بیایند
ما نیاز داریم که ثبات در سیاست های اقتصادی را شاهد باشیم ثبات در اتفاقات اقتصادی را ببینیم و هر چه این ثبات بهتر و قوی تر باشد فضای بازار روشن و شفاف تر می شود به نظر می رسد بازار این روزها اخبار خوبی در دل خود دارد و در حال تلاش برای خارج شدن از پیله دفاعی اخیر خود است اما انچنان از این سیاست ها می ترسند که نشستن را ترجیح میدهند و به نظر اولین کاری که دولت باید کمکم در سال جدید آغاز کند این است که دست خود را برای همه رو کند و نشان دهد که به دنبال سیاست با ثبات اقتصادی و درست همان حرف خودشان همه چیز پیش بینی پذیر باشد
و حرف اخر نمیخواستیم خیلی در مورد طرح صیانت و این ماجراها صحبت کنیم ولی واقعا کسانی که در صدد اجرای این موضوع هستند فقط به یک نکته فکر کنند حجم وسیعی از کسب و کارهای مختلف در بستر اینستاو فضای مجازی شکل گرفته که میلیون ها خانوار در حال ارتزاق و اشتغال هستند ! با تصمیمات این چنینی تیشه به ریشه اقتصاد و سفره این مردم نزنید ! بگذارید این حس مفید بودن در انها باقی بماند و حس تنفر را در انها تقویت نکنید …
بگریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب اغاز کرد و خوب پیش رفت و معاملات خوبی داشت البته به طور کلی نیم ساعت اول بازار وضعیت کمی بهتر بود ولی در مجموع امروز توجه به بازار هم بالا بود و جریان گردش پول ها نیز این را نشان میدهد .
بانک ها در صدر
در بانکی ها به نظر می رسد نزدیک شدن به احتمال توافق هسته ای امیدها را در این گروه افزایش و سهام این گروه وضعیت معاملاتی خوبی داشتند
در بانک سامان سهم با صف خرید قیمت های 260 تومان را شکست دو هدف قیمتی 280 و 300 تومانی را در این سهم انتظار داریم شنیده می شود 4 پروژه ساختمانی در این بانک به فروش خواهد رسید همچنین سود عملیاتی نیز رشد خوبی داشته است سهمی که در بانکی ها پتانسیل های بنیادی خوبی دارد
در بانک ملت سهم یک گام تا شکست قیمت های مقاومتی 360 تومانی فاصله دارد خبرهای خوبی از این بانک به گوش می رسد ظاهرا به زودی افزایش نرخ تسعیر ارز ابلاغ و مشل مالیاتی ان حل خواهد شد سهمی که در این صورت بازدهی میان مدتی بسیار خوبی خواهد داشت همچنین خبر وصول بیش از 00 میلیون دلار مطالبات این بانک نیز خبر خوبی برای سهامدذارانش تلقی می شود
بانک تجارت برای رشد ادامه دار باید در سطوح بالای 200 تومان تثبیت شود سهمی که وضعیت خوبی داشته هم تراز ارزی خوبی دارد و هم سود بالایی از طریق سرمایه گذاری ها حاصل می کند این سهم بانکی نیز اهداف تکنیکالی خوبی با پتانسیل رشد 10 تا 20 درصدی دارد
دست حمایت بازار بر سر خودرویی ها
در خودرویی ها حمایت ها از این گروه ادامه داشته به طوری که اکثر خودرویی ها امروز مهمان نوسانات مثبت بودند
ایران خودرو به استانه مقاومت 220 تومان رسید تکنیکالیست ها در انتظار واکنش سهم به این مقاومت قوی می باشند در صورت شکسته شدن قیمت های 220 تومان سهم تا سطوح قیمتی 240 الی 250 تومان با رشد همراه خواهد شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی را در صورت شکست این سطوح تجربه می کند حتی در نمودار ها تارگت 280 تومانی نیز وجود دارد
در خبهمن سهم به سطوح قیمتی بالای 180 تومان بازگشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشت و می تواند تا سطوح 200 تومان یک نوسان خوب بدهد این سهم به دلیل تحولات شرکت های زیر مجموعه و تولیدات محصولات جدید خود شرکت با اقبال همراه شده است
در خاور در دی با یک فروش خاص 2هزار میلیارد تومان فروش داشت در بهمن هم به 17183 میلیارد ریال رسید
کل فروش 10ماهه قبل 7.5 هزار میلیارد تومان بوده و جمعا به 9.2هزار میلیارد تومان رسیده است در دی ۸۸۵ دستگاه و بهمن 839 دستگاه فروختهکم کم فروش امسال شرکت به 10 هزار میلیارد تومان و یک سود خوب در 12 ماهه رقم خواهد زده شد فعلا سهم نوسانات ارامی دارد سهمی که تعدیل مثبت خوب و تا گزارش 12 ماهه انتظار صعود خوبی از سهم داریم
در خزامیا واقعا فروش عالی را ثبت کرد زامیاد در ابان به 11540 میلیارد ریال رسیده و اذر 9281 میلیارد ریال بوده و دی 7239 میلیارد ریال است
در بهمن این عددبا رشد 11823 میلیارد ریال بوده و رشد خوبی کرده است . کل 6 ماهه اول این عدد 15097 میلیارد ریال بوده است جمع فروش 11 ماهه 60979 میلیارد ریال بوده و مشابه قبل33329 میلیارد ریال
پالایشی ها و گزارشات خوب 12 ماهه
در پالایشی ها شاهد انتشار اخباری از مسئولان این شرکت ها مبنی بر ارائه گزارشات 12 ماهه مثبت و وضعیت مثبت پالایشی ها هستیم
نفت نزدیک 100 دلار است و البته معتقدیم کمی افت میکند ولی همین چند روز و چند هفته هم که بالای 100 باشد اتفاق بزرگی برای گروه پالایش است . گروه با نفت 60 70 دلاری گزارش های خوب 3 ماهه سوم را زد و حالا با این نرخ به نظر این گروه ارزشمند خواهند بود . در پالایشی ها همه اعضا خوب هستند ولی بازار روی شتران شبندر نگاه ویژه تری را گرفته است
در این گروه شپنا رشد ارامی را در پیش گرفته سهم ارام ارام به سمت سطوح قیمتی 620 تومان حرکت می کند سهمی که افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی داشته و تا چند ماه دیگر ططرح توسعه بسیار خوبی را افتتاح خواهد کرد
در شتران هم به نظر می رسد سهم روند نوسانی را در سطوح قیمتی 420 الی 460 تومان در پیش گرفته باشد سهم کمی حمایت نیاز دارد تا با شکست قیمت های 460 تومانی تا سطوح قیمتی 520 تومان صعود داشته باشد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با سود سازی 80 تومانی برای امسال و سود بالای 110 تومان برای سال دیگر در موقعیت خوبی قرار گرفته است
در شبریز بار دیگر سهم به سمت سطوح قیمتی 3500 تومان می رود شبریز پتانسیل هایش با گزارش 12 ماهه و شناسایی سود پتروشیمی تبریز فعال می شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی دارد اما فعلا در رنج قیمتی 3200 الی 3500 تومان در نوسان است
درخشش معدنی ها
در معادن شاهد روند مثبت و درخشش سهام این گروه بودیم به طوری که معدنی معاملات مثبت و خوبی را پشت سر گذاشتند
زرین معدن اسیا رشد خود را از قیمت های 1000 تومانی کف اغاز و به سمت سطوح قیمتی 1100 تومان حرکت می کند این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و از سود سازی بالایی برخوردار می باشد سهمی که شایعات سود 180 تومانی برای سال جاری داشته و رشد قیمت های جهانی روی کمک زیادی به این سهم در راستای سود سازی بالا می کند
در فزر تجهیز 400 میلیارد تومان منابع جدید برای حمایت از سهم سبب صف خریدش شد به نظر می رسد روند حمایتی فرای وضعیت بنیادی در سهم شکل گرفته و سهم به واسطه تزریق نقدینگی جدید با رشد قیمتی و صعود خوبی همراه شده است
کالسیمین نیز در حال عبور از قیمت های 1600 تومان است انتشار یک گزارش ماهانه مثبت می تواند سهم را تا قیمت های 1800 و حتی 2000 تومان بالا ببرد گزارش بسیار مهمی که میزان فروش در این گزارش بسیار سرنوشت ساز می باشد
سیمانی های مقتدر
در سیمانی ها رشد خوبی را شاهد هستیم تعادل به اردوی سیمانی ها بازگشته و انتظار برای تامین 20 میلیون تن سیمان مورد نیاز طرح اقدام ملی که سبب تحول در این گروه می شود انتظارات را افزایش داده است
سیمان فارس و خوزستان رشد خوبی را در پیش گرفته است سهمی که اصلاح عمیقی داشته و برگشت خوبی را تجربه می کند سهم به سمت سطوح 1600 توماین رفته و در صورت شکست قیمت های فوق تا قیمت های 1800 الی 2000 تومان جای صعود را خواهد داشت
در سیمان شرق سهم ارام ارام به سمت هدف قیمتی 820 تومانی در حرکت است نصف بیشتر قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری های زیر مجموعه تشکیل داده و عرضه سیمان شرق می تواند بخشی از این ارزش سرمایه گذاری را به بازار نشان داده و سه اینده خوبی دارد
سیمان صوفیان به قیمت های بالای 1500 تومان صعود کرد همانطور که عنوان شد چشم انداز سود سال اینده بسیار مثبت بوده و همین امر سبب شده تا سهم با اقبال همراه شود تارگت اول پیش روی سهم قیمت های 1600 توما است این سهم سیمانی در قیمت های 1300 تومان بنا به وضعیت بنیادی خوب خود معرفی شد
چهارگوشه بازار
سیمرغ سعی دارد تا مقاومت 2200 تومان را شکسته و تا قیمت های 2500 تومان رشد نماید امروز سهم شاهد معاملات مثبت و خوبی بود سهمی که سود سازی بالایی دارد و برای سال جاری شایعات سود 500 تومانی دارد ارزش ذاتی سهم قیمت های 2800 تومان و فاصله زیادی با ارزش ذاتیش دارد
پتروشیمی زاگرس به واسطه نوسانات مثبت قیمت های جهانی متانول با رشد قیمتی خوبی همراه شده است ولی به نظر گزارش او در دی و بهمن خوب نبود و زمستان سختی دارد .
پتروشیمی غدیر سرانجام امروز را مثبت بود سهم اصلاح بالایی داشته و در حالی که قیمت محصولات شرکت افت زیادی نداشته است این سهم همچنان توانایی سود سازی 1500 تومانی را برای سال جاری داشته و در کف قیمتی قرار دارد و میتواند با یک موج صعودی بخشی از افت شدید اخیر را جبران نماید
شگویا و اریا نشان دادند که خوب ظاهر می شوند شگویا در بهمن 1618، دی 1260 ، آذر 1407 و ابان 1560 میلیارد تومان فروش داشته است
11 ماهه 15124 میلیارد تومان فروش داشته و مدت مشابه 8770 میلیارد تومان بود یکی از بهترین و خاص ترین گزارش ها برای اریاست که بی دردسر در حال تحقق سود است . آریا در بهمن از 5 ماه گذشته بهتر بود .
بازار از گروه فولاد غافل شده و به نظر شرایط خوبی را دارند ارفع واقعا فروش خوبی داشت در بهمن به ۱۱۲۲۳ میلیارد ریال فروش رسیده است و نرخ ۱۴۵,۸۴۶,۸۶۲ ریال بود.در دی 5050 میلیارد ریال فروش داشته و نرخ ۱۳۰,۷۱۷,۵۸۰ ریال است اذر 10627 میلیارد ریال فروش زد و نرخ ۱۳۳,۶۸۷,۲۰۷ ریال بودجمع۱۱ ماهه ۸۱۵۶۳ میلیارد ریال فروش داشت .مدت مشابه قبل این عدد ۵۷۹۴۰ میلیارد ریال بود . در این گروه به نظر فخوز و در سوی دیگر فسپا و فولاژ هم جالب هستند گزارش فولاد هم احتمالا پر رونق است و در کل فاز خوبی را میتوان دراین گروه جستجو کرد و سهم های خوب و کم ریسکی را دید .
در فولاد واقعا گزارش خوب بود و 12ماهه عالی را میدهد هرمز هم شرایط خوبی را دارد هرمز در بهمن خوب بود 17271 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ فروش ۱۴۹,۰۲۶,۲۰۸ ریال شددی کمی افت کرد و 15840 میلیارد ریال فروش داشت ولی در نرخ فروش خوب عمل کرده سهم 100 هزار تن با نرخ ۱۵۷,۰۷۵,۰۷۲ ریال فروخته است. 11 ماهه 196977 میلیارد ریال بود و مدت مشابه 108797 میلیارد ریال است.


