[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز سه شنبه 3 اسفند 1400
شل کن سفت کن !
بازار امروز تحت تاثیر خبرهای کمی ناامید کننده از مذاکرات و به اصطلاح شل کن سفت کن های این چنینی سیاسی کمی گارد فروش روی نماد هایی که با امید مذاکرات زنده هستند گرفت و فشار فروش ان به سایر سهم ها نیز سرایت کرد و صد البته از سوی دیگر بازار امروز با رشد نفت به 100 دلار و نزدیکی های ان کمی روی پالایشی ها خوش درخشید .
مباحثی که مطرح می شود دو بخش است یک بخش این بود که این عرضه بازار امروز به چه شکلی صورت گرفته و بخش دوم اینکه درست در نقطه مقابل با رشد نفت و دلار چه تاثیری را در بازار داریم … قبل از هر چیز باید گفت که خاصیت مذاکرات سیاسی همین شل کن سفت کن ها و اتفاقات این چنینی است در برجام و مذاکرات سال 93 و ۹۴ بسیاری از افراد به خاطر دارند که در حالی که مذاکرات تمام شده بود قرار بود دود سفید از هتل مذاکرات بیرون بزند ناگهان با سفر وزیر خارجه عربستان و اتفاقات آن همه چیز به هم خورد و مذاکرات برای چند ماه تمدید شد اصل مذاکره همین اتفاقات است و بازار هم از این موارد تاثیر می گیرد و این آمد و رفت ها و تکذیب و تایید ها و موارد اینچنینی در سیستم مذاکرات طبیعی است و انتظار این است که وقتی به مراحل پایانی رسیدیم این موارد بیشتر از قبل هم مطرح باشد
اما در کنار این موارد آن چه قیافه بازار امروز را کمی تغییر داد چهره دلار و نفت بود که بخشی از بازار را دوباره هیجان زده کرد. نفت به واسطه تحولات روسیه و اوکراین و همچنین کاهش خوش بینی به مذاکرات به مرز ۱۰۰ دلار رسید و بخشی از گروه پالایشی را با خود بالا کشید . یک نکته بسیار جالب است که بازار به آن توجه نمی کند کشور ما شبیه یک خانواده اداره میشود که پدر خانواده درآمدش از محل فروش نفت است حالا این درآمد ۲ برابر شده و قطعاً در وضعیت اقتصادی کشور و این خانواده موثر خواهد بود بازار هنوز به این موضوع وزنی نداده اما در میان مدت همیشه افزایش قیمت نفت در بازار سرمایه اثرات خوب و مثبتی داشته است.
در سوی دیگر شرایط دلار هم کمی با ثبات خود در این قیمتها و بحث هایی که در بودجه مطرح میشود این سیگنال را صادر میکند که اگر هم افتی در انتظار او باشد این جدی نیست . البته از دیروز برخی عزیزانی که در بطن کار هستند و در شرکت های بزرگ دستی در صادرات دارند پیام های مکرری دادند که این موضوع سمت دیگری هم دارد که کسی خیلی به ان دقت نمی کند و وزن نمیدهد این روزها در بین برخی از فعالان بازار تب رفع تحریم و دلار زدگی و دلار ریزشی داغ است(که البته احساس میکنیم بیشتر جو زدگی است تا تب زدگی !!) اما کسی به اتفاقات و رویدادهای مثبت سمت رفع تحریم توجه نمی کند جایی که احتمالاً میتواند با شرایط بسیار متفاوتی در افزایش درآمد شرکتها موثر باشد بازار یک بعدی نگر شده و فقط سمت نرخ تسعیر ارز را نگاه می کند به کاهش هزینه حمل و نقل، کاهش هزینه بیمه ، کاهش کارمزد عملیات نقل و انتقال ، کاهش تخفیف و … دقت ندارد که مجموع این موارد شایدبه جرات 10تا15% بخش هزینه فروش شرکت های صادرکنندخ باشند این رویدادی است که از سوی این عزیزان مطرح شده و بازار باید به ان توجه کرده و شرایط آن را در قیمت ها لحاظ کند…
اینها همه از حاشیه ها و اثرات مذاکرات است که خوش بینی به بازار و اقتصاد اتفاقی است که می تواند رخ دهد و فضای نسبتاً خوب و منطقی را برای اقتصاد کشور رقم بزند این خوش بینی چه برای صنایع و چه در سطح کلان به زودی خود را نشان خواهد داد که فکر میکنیم بازار سال ۱۴۰۱ از این نظر فضای خوب و آرامی داشته باشد . حتی به نظر موضوع نرخ تورم و نرخ سود و … که فردا صحبت میکنیم موضوع جالبی است منتها تمام این موارد را میگویم جایی باید پول های پارک شده قلقلک داده شود و راهی بازار شود این آن نقطه ای است که ما به آن نیاز داریم و تا این اتفاق رخ ندهد هزار جمله و هزار قصه گفتن فایده ای نخواهد داشت و اتفاقی رخ نخواهد داد….
به طور کلی در جمع بندی باید گفت که فضای بازار در این روزهای آخر سال حساس و شکننده و نیازمند نقدینگی است همین که این نقدینگی در بازار از این گروه به آن گروه می رود و جریان دارد اتفاق خوبی است و همین که رنج های عجیب و غریب فروش سراغ بسیاری از سهم های بزرگ و کوچک و لیدر بازار نمیرود سمت مثبت و ماجرای خوب قصه است ! به نظر بازار کم کم به این تحولات عادت کرده و اثرات مثبت این اتفاقات به خصوص نفت و ثبات دلار را در خود جای میدهد در کنار موارد بالا در این چند روز ، گزارشهای ماهانه شرکتها را هم داشتیم که نشان می دهد شرایط شرکت ها از نظر فروش با ثبات و نرمال پیش میرود و اگر این موارد تکرار شود اتفاق بسیار خوب و مثبتی برای بازار خواهد بود چه برای سود سال 1400 و چه 1401 که این را هم بازار توجهی ندارد و فقط چشم دوخته که مذاکرات چه می شود !! در حالی که اصل این موارد است …
دیروز در مورد بحث استقلال و پرسپولیس صحبت شده امروز برخی از موارد آن را تکمیل میکنیم و سعی میکنیم روزهای بعد هم مطلب داشته باشیم . قبل از هر چیز طی همین روزها گفته شد استقلال و پرسپولیس عرضه اولیه نخواهد شد و به شکل افزایش سرمایه و سلب حق تقدم سرمایه گذار جدید یا هواداران را جذب خواهند کرد امیدواریم حداقل قیمت های منطقی برای این موضوع لحاظ شود تا بیشتر مشوق سرمایه گذاری و کمک به این دو باشگاه باشد اما در مجموع حضور این دو باشگاه در بازار سرمایه می تواند نکات مثبت و منفی داشته باشد شاید اولین و بارز ترین و البته غیر تخصصی ترین بخش حضور این دو باشگاه توجه بیشتر آحاد جامعه به بازار سرمایه است یا به عبارت دیگر در چنین شرایطی افراد بیشتری درگیر بازار شده با بازار سرمایه به واسطه استقلال و پرسپولیس ارتباط برقرار میکنند البته ما خاطره خوب و سپس تلخی از این ماجرا داریم جایی که عرضه های اولیه هم این نقش را بازی کرد و سپس دولت همچون آوار روی سر بازار خراب شد اما در کل به نظر عرضه استقلال و پرسپولیس میتواند تا حدودی توجه بخشی از افراد جامعه را به بازار سرمایه بیشتر کنند . هر چند تبعات این موضوع در اینده به همین سادگی هم نیست ولی به واسطه اهمیت این دو باشگاه برای رسانهها و بسیاری از مقامات به نظر بعد از حضور این دو باشگاه در بازار سرمایه بورس و رویدادهای بورسی خود را بیشتر نشان خواهد داد و در واقع اسم بازار سرمایه به واسطه این دو باشگاه بیشتر و بیشتر مطرح می شود نه این که بازار سرمایه نیازمند این دو باشد ولی میتواند اسم او را بیشتر در اذهان مطرح کند .
به طور کلی امروز بازار خوب اغاز کرد ولی کم کم با تویئت ها و تحلیل های مختلف از مذاکرات کمی ترسید و فاز فروش گرفت و این البته برای شناسایی سود برخی افراد نیز بوده ولی به هر حال با این حرف و حدیث ها چرخ خودرویی ها پنچر شد و خودپرداز بانکی ها قطع و بازار هم به جز پالایشی ها چراغش قرمز بود و به این شرایط سخت دچار شد که اخر وقت موج عرضه آنها بالا بود.
بانک های صدر نشین
در گروه بانکی همچنان سهام این گروه صدر نشین بوده و بانک ها خوشبین به احیا برجام و رفع تحریم ها هستند
در بانک سامان صف خرید ادامه داشت بحث فروش دارایی در این بانک و تسعیر ارز جدی بوده و پتانسل های جهش سود سازی در این سهم نهفته است سهمی که هدف قیمتی 280 الی 300 تومانی داشته و در موقعیت خوبی برای صعود قرار دارد فردا و شکست قیمت های مقاومتی 260 تومانی برای سهم مهم می باشد
بانک اقتصاد نوین امروز کمی با فشار عرضه ها همراه بود سهم تارگت 400 الی 420 تومانی دارد در این سطوح شاید کمی نوسان را شاهد باشیم اما شکسته شدن این قیمت ها سهم را به سمت قیمت های سقف قبلی یعنی سطوح 500 تومان می برد ونوین به تازگی فروش بلوکی سهام خود در بیمه نوین را اگهی کرده است
بانک صادرات به روند نوسانی خود در قیمت های بالای 200 تومان ادامه می دهد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با رشد سود شرکت های سرمایه گذاری اینده خوبی دارد این سهم فعلا در رنج قیمتی 200 الی 220 تومان در نوسان بوده اما اهداف میان مدتی بالاتری دارد
روز خوب غذایی ها
در غذایی ها احتمال حذف دلار ن4200 تومانی و فشار دولت به منظور حذف این دلار و تخصیص دلار نیمایی به جای دلار ترجیحی سبب شده تا دارویی ها خوشبین باشند
در این گروه صنعتی بهشهر که بارها بر پتانسیل های بالای سهم تاکید داشتیم با صف خرید همراه شده و از کف قیمتی 260 تومان جدا شد و به سمت سطوح 300 تومان در حرکت است این سهم پتانسیل سود سازی خوبی برای سال جاری داشته و گزارش اخیر ماهانه اش نیز نشان از جهش بالای فروش داشته است
پاکدیس هم به سمت قیمت های بالای 1000 تومان در حرکت است اگر سهم بتواند در سطوح بالای 1000 تومان تثبیت شود تا قیمت های 1100 تومان رشد خواهد کرد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال شایعات سود 180 تومانی دارد این سهم نیز گزارش عملکرد مهمی در پیش روی خود دارد
در نماد سیمرغ سهم در انتظار افزایش حمایت ها به منظور شکست قیمت های 2200 تومان است رشد بالای قیمت محصولات شرکت در گزارش ماهانه سهم مشهود می باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و تا سطوح 2500 تومان جای نوسان مثبت را خواهد داشت
سیمانی های سر سبز
در نمادهای سیمانی اقبال خوبی به برخی نمادهای گروه را شاهد هستیم خبرهایی در خصوص برنامه تامین سیمان ساختمان اقدام ملی توسط شرکت های این گروه سبب شده تا انتظارات بازار از سیمانی ها بالا برود
سیمان شرق به قیمت های سرسخت 760 تومانی رسید سهمی که در صورت عبور از این قیمت ها هدف 820 تومانی را دنبال می کند این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی دارد سشمان شرق سود سازی بالایی داشته و هم عرضه سهام سیمان سفیدش را در پیش رو دارد
سیمان سپاهان اگر بتواند از مقاومت پیش روی خود بگذرد مهمان قیمت های 820 تومانی خواهد بود وضعیت سود سازی شرکت در 3 ماهه ابتدایی سال مناسب بوده و امیدهای زیادی به سود سازی بالا برای سال جاری ایجاد کرده است سهم ارزش ذاتی بالایی داشته و حمایت خوبی می شود
سیمان ارومیه که شایعات سود 700 تومانی برای سال جاری داشته و برای سال اینده نیز شایعات سود 900 تومانی دارد به سمت قیمت های 3600 تومان در حرکت است سهم در سیمانی ها اصلاح خوبی داشته و می تواند به سقف قیمتی 4000 تومانی برگشت داشته باشد
معجزه نفت 100 دلاری
در بازارهای جهانی بحران اکراین سبب شده تا قیمت های جهانی نفت به سطوح 100 دلار نزدیک شود این امر باعث نوسانات مثبت در قیمت سهام پالایشی ها شد
در شتران سهم به سمت سطوح 420 تومان حرکت کرده و با عبور از این قیمت ها تا سطوح 460 تومان رشد خواهد کرد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات سود بالای 80 تومانی به ازای هر سهم را دارد
شبندر بار دیگر به سمت قیمت های 680 تومانی در حرکت است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد نفت 100 دلاری با توجه به صادرات محور بودن برخی از محصولات شرکت کمک زیادی به رشد حاشیه سودش نماید این سهم اوضاع خوبی داشته و با حمایت کف 620 تومانی همراه است
شپنا با تثبیت در قیمت های بالای 560 تومانی می تواند نوسان مثبتی را تا قیمت های 600 الی 620 تومان داشته باشد این سهم وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت روند سهم صعودی می باشد سهمی که به زودی افزایش سرمایه از سود انباشته را اجرایی خواهد کرد
معادن پر نوسان
در نمادهای معدنی شاهد نوسانات این گروه هستیم معدنی هایی که در بازار فعلی می توانند با گزارشات 11 ماهه خود وضعیت بهتری پیدا نمایند
فملی با رکورد شکنی خوبی فروشش به بالای 71 هزار میلیارد تومان رسید 12 ماهه خوبی در انتظار این سهم خواهد بود ملی مسی که برای رشد نیاز به شکست قیمت های 720 تومان دارد و شکسته شدن این قیمت ها هم نیاز به نقدینگی سنگینی دارد
در تجلی دیگر سهم کنترل می شود کف قیمتی 140 تومان حمایت و با نزدیک شدن سهم به قیمت های 160 تومان با افزایش عرضه ها همراه می شوند این سهم وضعیت بنیادی خوبی به دلیل پروژه های خوب خود داشته و در موقعیت خوبی به سر می برد
فزر هم نوسانات ارامی را در پیش گرفته است این سهم تولید کننده بازار خیلی زود پس از عرضه اولیه متعادل شد و علتش نیز عرضه سهام شرکت با مارکت و قیمت های بالاتر از ارزش ذاتیش بود به نظر می رسد فعلا سهم به همین نوسانات ارام خود ادامه دهد
چهارگوشه بازار
وصنا که مالکیت بیش از 8 درصدی سهام بانک اقتصاد نوین را دارد امسال هم سودش و هم ارزش ان ای وی سهم از طریق رشد قیمت سهام این بانک متحول می شود سهمی که تا قیمت های 300 الی 320 تومان جای رشد داشته و به نظر می رسد اینده خوبی با رشد بیشتر سهام ونوین داشته باشد
ایران خودرو با نوسانات منفی اما ارام همراه شد و این امر نشان می دهد این سهم بانکی پتانسیل های خوبی داشته و حمایت های خوبی می شود در صورت احیا برجام رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم می باشد فعلا ایران خودرو باید از سد قیمتی 220 تومان برای موج صعودی جدید عبور نماید
حکشتی با شکست مقاومت 1250 تومانی به سمت سطوح 1400 الی 1500 تومان روانه شده است رفع تحریم ها یه معنای احیا این شرکت و شرکت های زیر مجموعه و افزایش جهشی درامد زایی در کشتیرانی خواهد شد این سهم می تواند با دید میان مدت حتی تا قیمت های 1800 تومان در صورت احیا برجام جای رشد دارد
فملی امروز گزارش خوبی را داده است و میتواند جالب باشد در ماه های اخیر رکورد شکنی کرده … در بهمن 84743 میلیارد ریال فروش داشته است و نرخ فروش ۲,۴۹۹,۰۱۱,۶۷۵ ریال و 18 هزار تن صادر کرده است. دی هم با رشد فروش 76589 میلیارد ریال فروش داشت ، نرخ فروش کاتد ۲,۴۱۳,۴۳۲,۰۱۷ ریال و 19 هزار تن صادر کرده است. در اذر نیز با فروش خوب 72851 میلیارد ریالی مواجه بوده و 14 هزار تن با نرخ ۲,۳۶۱,۰۰۵,۷۱۸ ربالی در داخل فروخته و 13هزار تن با نرخ ۲,۴۰۶,۱۹۹,۳۷۴ ریالی صادر کرده است.11ماهه به فروش 713211 میلیارد ریالی رسیده است و مدت مشابه قبل 346698 میلیارد ریال بود به نظر با این گزارش شرایط خوبی را خواهیم داشت .
خزامیا در خودرویی ها عالی عمل کرد و فروش خوبی داشت خاور هم خوب بود در خزامیا زامیاد در ابان به 11540 میلیارد ریال رسیده و اذر 9281 میلیارد ریال بوده و دی 7239 میلیارد ریال است .در بهمن این عددبا رشد 11823 میلیارد ریال بوده و رشد خوبی کرده است کل 6 ماهه اول این عدد 15097 میلیارد ریال بوده است جمع فروش 11 ماهه 60979 میلیارد ریال بوده و مشابه قبل33329 میلیارد ریال
های وب هم با این طرح صیانت کمی اسیب می بیند و به نظر باید کمی در مورد ان صبر کرد .
کسرا هم امروز پر حجم بود کسرا در 3 ماهه 219 ریال و 6 ماهه 440 ریال و9ماهه 630 ریال سود هرسهم محقق کرده است .
در 3ماهه 286 میلیادر ریال سود عملیاتی و 279 میلیارد ریال سود خالص داشت
در 6 ماهه سود عملیاتی 582 و سود خالص 562 میلیارد ریال بوده است در9ماهه سود عملیاتی 859 و سود خالص 805 میلیارد ریال شده
کحافظ هم امروز پر حجم بود و به نظر حق تقدم در 2200 ریال میتواند جالب و جذاب باشد
قاسم هم شرایط خوبی را در بازار دارد و امروز صف بود . قاسم به نظر با این گزارش ماهانه دوباره مورد توجه بازار باشد قاسم در بهمن 6908 میلیارد ریال بود ورشد خوبی داشت . دی 6098 و اذر 5189 و آبان 5123 میلیارد ریال درامد داشته 11 ماهه به عدد 56990 میلیارد ریال رسیده است . 40653 میلیارد ریال فروش کل سال قبل است این سهم را نیز با دید کوتاه مدت زیر نظر داشته باشید
شگویا و اریا شرایط خوبی را داشتند . در شگویا در بهمن 1618، دی 1260 ، آذر 1407 و ابان 1560 میلیارد تومان فروش داشته است
11 ماهه 15124 میلیارد تومان فروش داشته و مدت مشابه 8770 میلیارد تومان بود
اریا ساسول هم میتواند جالب باشد آریا در بهمن از 5 ماه گذشته بهتر بود
سهمی که در مهر 24080 میلیارد ریال فروش داشت در ابان به 25172 میلیارد ریال رسیده و رشد نرخ و فروش داشت و اذر هم 24559 میلیارد ریال بود و دی 20008 میلیارد ریال رسیددر بهمن دوباره با رشد 27027 میلیارد ریال بوده و رشد خوبی داشت
11 ماهه 235210 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه سال قبلش 154736 میلیارد ریال بود
وغدیر هم با این شرایط میتواند جالب باشد و گفته می شود سود 239 تومانی به زودی از سوی غدیر اعلام می شود خبرهای پالایشی امروز اثرخوبی در این سهم داشت
تکمبا و تایرا هردو گزارش های خوبی داشتند در تایرا گزارش این ماه تایرا جبران کننده کم کاری سهم در ماه های قبل است و میتواند با دید نوسان مورد توجه بیشتر بازار باشد . سهم بهمن توفانی داشت
در بهمن 7734 میلیارد ریال فروش زده و به اندازه 2 ماه قبل فروش داشته
در دی 3806 و در آذر 3697 میلیارد ریال فروش داشت
جمع11 ماهه 48676 میلیارد ریال بوده است
مدت مشابه سال قبل این عدد 35442 میلیارد ریال شد به نظر یک رشد 10 15% را احتمالا داشته باشد ولی حرکت اصلی سهم در میان مدت است .
یکی دیگر از سهم هایی که اصلاح خوبی داشته است چدن است با دید میانمدت سهم را زیر نظر بگیرید بهنظر چدن بعد از گزارش فسازان و شرایط خاص این سهم و گزارش خود کم کم دوباره مورد توجه قرار میگیرد .
این روزها گروه ساختمان جالب عمل میکند در این گروه ثاخت و ثشاهد افت بالایی داشتند و حالا در برگشت خوب حرکت میکنند . به نظر ساختمانی ها میتوانند بازی خوبی را پیش برده و یکی از خاص ترین های بازار باشند . این دو به واسطه اصلاح یک نوسان خواهند داشت و فکر میکنیم ثاخت قوی تر باشد ولی در کل در گروه ساختمان تحرکات زیاد شده و ثامید و ثبهساز هم جذاب هستند .
در این گروه فولاژ واقعا خوب عمل کرده و گزارش خوبی زد بهمن خوبی را ثبت کرد و از دی بیشتر بود
سهم در آبان به فروش ۹۱۹۸ میلیارد ریالی رسیده است و نرخ ۲۳۹,۶۷۷,۰۴۶ریال شد
در اذر این عدد 9810 میلیارد ریل بود و نرخ فروش ۲۳۹,۸۶۳,۹۱۶ ریال شده و
دی هم با فروش 9583 میلیارد ریالی موجه بوده و نرخ ۲۴۳,۵۰۸,۷۶۷ ریال بود در بهمن این عدد 10089 میلیارد ریال شده و نرخ ۲۳۹,۰۵۴,۵۱۸ ریال
جمعا 11 ماهه به 87786 میلیارد ریال رسیده مدت مشابه 56706 میلیارد ریال با توجه به خبر ورود فولاد غدیر ایرانیان به بورس میتوان بیشتر روی فولاژ حساب کرد
[/ihc-hide-content]


