جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزشنبه 30بهمن 1400

گزارش بازارامروزشنبه 30بهمن 1400

نوید خاندوزی
فوریه 19, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزشنبه 30بهمن 1400 

ردپای توافق …! 

امروز معاملات دو گروه بانک و خودرو را از بازار میگرفتی انگار شلوار و تی شرت را از تن او دراوردی و تقریبا چیزی تنش نبود و لخت  بود ! ردپای توافق و برجام  به خوبی در بازار امروز مشهود بود و میشد  این  ردپا را در بازار بیش از هر زمان دیگری دید ولی انچه به نظر برای بازار اهمیت دارد این است که ازاین فضا بتواند  نتیجه گیری کند و این موضوع هنوز انگار انجام نشده و نمیتواند  به جمع بندی برسد . این نکته مهمی است که  باید حل شود و بازار باید  بتواند  به جمع بندی برسد که در بازار ارز قرار است چه بشود و چه تحریم هایی با چه اثر گذاری برداشته می شود  . ببنید  به  بازار حق بدهید که در استانه یکی از مهم ترین اتفاقات  سیاسی اقتصادی کشور کمی سردرگم  باشد ولی دیر یا زود  باید  بتواند خود را از بلاتکلیفی خارج کند.هیچ چیز بدتر از این  بلاتکلیفی نیست و اصلا  بازار وقتی از جریان پول خالی شد که این ابهامات  زیاد شد و بازار را ازار میداد …

در واقع این روزها  به روزهایی نزدیک می شویم که اتفاقات خاص سیاسی می تواند تحولات مهمی را برای بازار رقم بزند حقیقت امر این است که بخشی از بدنه خاموش بازار منتظر های توافق و اتفاقات پس از آن است و از همین رو این موضوع موضوع مهمی برای بازار به شمار می‌رود و نتیجه‌بخش بودن آن می تواند یک ابهام و تردید بزرگ را از سر بازار بردارد بازار همچنان در چندگانگی ترس و اثرتوافق است . افت نرخ ارز و تجربه تلخ گذشته باعث شده نسبت به برجام و توافق خوش‌بین نباشد و آن را با دیده تردید دنبال می کند و حتی بسیاری از پولهای بیرون بازار هم ترجیح می دهند در این مقطع تماشاچی باشند و اثر احتمالی کاهش نرخ ارز را لحاظ نکنند.

بارها و بارها در مورد مزیتهای توافق و یا حتی ترس های او صحبت کردیم اما به نظر می‌رسد تمام این موارد درست در نقطه‌ای برای بازار حساس می‌شود که نرخ ارز واکنش خود را به این رویداد نشان دهد به واقع اگر آنچه به عنوان شنیده تا به امروز مطرح شده و اثر کاهش نرخ ارز و منطقی بودن رفتار دولت در این وادی را نشان بدهد به نظر یک فرصت بسیار خوب و خاص برای بازار سرمایه و اقتصاد به وجود می‌آید که می‌توان اثرات آن را به زودی در کل چهره اقتصادی کشور دید و این دقیقاً همان چیزی است که بازار به عنوان گزینه مطلوب آرزو می کند اما هنوز برای محقق شدن آن ترس دارد …

به نظر این بازی به پایان سال نمی کشد تا یکی دو هفته آتی احتمالاً تکلیف توافق روشن خواهد شد و روشن شدن این موضوع می تواند سال جدید را سالی خاص و پر اتفاق برای بازار نماید… و از همه مهم تر این یکی از ابهاماتی بود که مدت ها روی سر بازار بوده و با حل آن بخش مهمی از بازار توان  تحلیل و پیش بینی پذیر بودن  بازار را میکند و میتواند شرایط خاصی را رقم  بزند  . یعنی بازار بتواند کمی ذهن خود را اسوده خاطر نماید میتواند تحولات خوبی را رقم زده و کم کم فرایند اشتی جریان پول با بازار محقق گردد  …

اما از ابهام  و رفع ابهام برای بازار صحبت کردیم  باید  یک نکته را کامل کرد … یکی از ابهامات بازار ارز 4200  بود و هست که در خبرها داشتیم فردا و روزهای بعد در مورد ان در مجلس قرار است صحبت شود . با ذکر یک خاطره به این موضوع میپردازیم … چند وقت پیش به همراه برخی از دوستان در سفری تفریحی به جنوب رفتیم تقریبا در نقاطی دورافتاده و محروم (بماند که این مردم جنوب چقدر محجوب هستند! خیلی از انها واقعا با این یارانه ها روزگار سپری میکردند ! ) .قرارشد هر روز که هستیم ماشینی در اختیار باشد و نقاط دیدنی را به ما نشان بدهد . مسیرها طولانی بود و در ماشین بین دوستان بحث روز بازار می شد . راننده پسرکی جوان که با دانش به نظر میرسید و مطلع تا یکی دو روز اول سعی میکرد فقط شنونده باشداما روزهای بعد وقتی در حوزه بازار به بحث ارز 4200 و اتفاقات ان که رسیدیم انگار بغض فروخفته اش ترکید و لب به حرف و گلایه گشود … او میگفت سهمیه خوراک دام را که به این منطقه میدهند 5% به دست دامدار رسیده و 95% ان به شکل ازاد و خارج از سیستم فروخته می شود ! یعنی دست هایی این میان کالای با قیمت 4200  را گرفته و آن را به جای تخصیص به مصرف کننده واقعی به بازار ازاد میدهند و با نرخ ارز ازاد می فروشند !! از فساد گسترده و به اصطلاح خودش بخور بخور در این حوزه می نالید… هیولای ارز 4200  انقدر بزرگ و قوی شده که تا دورترین مناطق کشور دست بسیاری را به فساد الوده کرده است !

عزیزان وقتی در دور افتاده ترین نقاط این کشور فساد این چند نرخی بودن ارز رسوخ کرده عمق فاجعه روشن و مشخص است و باز مشخص است که این نرخ  4200  به دست مصرف کننده واقعی نمیرسد  …  خیلی وقت پیش نوشتیم کسانی که موافق ارز 4200 هستند از دید ما از 2حال خارج نیستند یا ازاین موضوع منفعتی شخصی می برند و یا نسبت به موضوع اگاهی کامل را نداشته و اقتصادی و علمی نظر نمی دهند . امیدواریم وجه دوم باشد . تکلیف دسته اول که روشن است ولی دسته دوم فقط همین موضوع  را با خود کمی فکر کنند . اثر ارز 4200 دراین مدت در سفره های مردم چه بود ؟! دارو و مرغ و گوشت و روغن و … مگر ارز 4200 نمی گرفت !!!؟؟ ارز 4200  قطعاو قطعا یکی از غیراقتصادی و فساداور ترین تصمیمات اخیر نظام اقتصادی بوده است ! امیدواریم قدرت عقلانیت منطقی برای ان وجود داشته و یک تصمیم  شجاعانه در مورد ان گرفته شود …

این را هم بگویم حقیر بارها و بارها مخالف تخصیص یارانه نقدی به افراد جامعه بودم ولی وقتی شدت فقر برخی نقاط را می بینی با خود میگویی شاید واقعا این مابه التفاوت اگر نقدی به این فرد داده شود زندگی او تغییر ملموس تری خواهد کرد …

و امروز در بازار چه خبر بود .امروز اخرین روز بهمن  را پشت سرگذاشتیم و بازار به استقبال اخرین ماه سال رفت و اسفند را اغاز کرد تقویم  را خط بکشی حدود 18 روز کاری تا پایان  سال مانده است  از فردا  مهم ترین  رویداد کدالی اخر سال  یعنی گزارش های ماهانه راهی بازار می شود و میتواند شکل و شمایل بهتری از سود شرکت ها  را ترسیم کند در کل فاز بازار فاز خاصی است که بیشتر این روزها برمدار توافق میگردد و امروز نیز این موضوع در چهره معاملات روشن و اشکار بود  …

و اما سراغ بازار امروز برویم …

بانک ها در انتظار توافق

در نمادهای بانکی شاهد صدر نشینی و صفوف خرید خوبی در سهام این گروه بودیم بانک هایی که خوشبین به رفع تحریم ها و احیا مجدد فعالیت خود می باشند. یک نظر داریم و ان هم ایناست که گروه بانک به زودی از خودرویی ها در اثرپذیری از برجام سبقت میگیرد و میتوانند گزینه های خاص تری باشند . وبملت وبصادر وتجارت به واسطه تراز ارزی که دارند و از سوی دیگر ونوین سامان و وپارس با دید نوسان میتوانند جالب باشند به نظر هر دو گروه را باید زیر نظر داشت ولی فکر میکنیم 3 سهم وبملت وپارس و سامان شرایط بهتری را در کل گروه داشته باشند

بانک سامان که جز بانک های تحریمی بوده فعالیت زیادی در عرصه خارجی دارد با صف خرید همراه شده است کف قیمتی 240 تومانی در سهم را شاهد و سهم با مقاومت 260 تومانی همراه می باشد ارزش ذاتی این سهم با توجه به پتانسیل های بنیادیش سطوح 300 تومان می باشد

در بانک اقتصاد نوین هم وضعیت خوبی را شاهد و صف خرید سنگینی را شاهد هستیم سود عملیاتی بالا در محدوده 70 تومان و برنامه فروش سهام شرکت های زیر مجموعه و دارا بودن تراز ارزی مثبت سنگین در سهم سبب شده تا ونوین مورد توجه و به سمت سطوح 400 الی 420 تومانی حرکت کند

بانک ملت هم صف خرید خوبی بست همانطور که بارها عنوان شد این سهم بانکی به دلیل تراز ارزی سنگین و داشتن حساب های شرکت نفت در این بانک پتانسیل خوبی از رفع تحریم ها دارد بار دیگر سهم به مصاف مقاومت 320 تومانی رفته تا در صورت شکست تا قیمت های 360 تومان صعود نماید

خودرویی ها و میل به صعود

در خودرویی ها هم حمایت خوبی را شاهد هستیم این گروه نیز جز سهام پسا برجامی بوده و توان صعود قیمتی خوبی را در میان مدت دارا می باشد. برجام خبرخوبی برای صنعت خودروست و حتی به صراحت در سند 20 صفحه ای از صنعت خودرو یاد شده

در این گروه خاور با صف خرید همراه شد سهم به حمایت 125 تومانی واکنش مثبت نشان داده و همانطور که اشاره داشتیم حالا به سمت قیم های 140 تومانی روانه می شود گزارش عملکرد ماهانه خوبی در انتظار سهم می باشد که می تواند محرک خوبی برای صعودش تلقی شود

ایران خودرو هم با روند مثبت همراه شد سهم برای صعود قوی و موح صعودی مناسب نیاز به شکسته شدن قیمت های 220 تومانی دارد این سهم موج صعودی قوی داشته و رشد قیمتی خوبی را می تواند تا سطوح قیمتی 250 الی 260 تومان در گام اول تجربه نماید

در نماد خکاوه رشد سهم همچنان ادامه دارد پول قوی در این سهم جریان داشته و اجازه اصلاخ به سهم نمی دهد با شکسته شدن قیمت های 520 تومانی سهم به سمت سطوح قیمتی 580 تومانی در حرکت است خکاوه ای که هم ارزش بازار خوبی داشته و هم توانسته در شرکت های زیر مجموعه خود شاهد تحولات بنیادی باشد

در این گروه خمهر ختوقا خنصیر خکار و برخی دیگر از قطعه سازی ها جالب هستند ولی بین انها ختوقا را بهتر می بثنیم . با دید نوسان هم خپارس و زامیاد را فراموش نکنید که وضعیت خپارس را خاص تر و بهتر میبینیم .

پالایشی های فرصت ساز

در پالایشی ها هر گونه اصلاح و روند منفی فرصت خرید محسوب می شود روند میان مدتی نفت صعودی و نفت بالای 100 دلاری احتمالش زیاد می باشد سهام پالایشی پتانسیل های بنیادی بسیار خوبی دارند

در این گروه شتران در قیمت های 400 تومان حمایت قوی دارد سهمی که امسال جای جهش سودسازی و برای سال اینده نیز با این قیمت های نفت همچنان پتانسیل های سهم پابرجا می باشد شترانی که اینده خوبی از دید بنیادی و تکنیکالی دارد

در نماد شبریز هم این سهم سهم حمایت قوی در سطوح 3200 تومانی دارد حمایتی که می تواند بار دیگرسهم را برای کسب نوسان 10 درصدی مورد توجه قرار دهد این سهم  اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت جای رشد قیمتی خوبی حتی تا قیمت های 3800 الی 4000 تومان دارد

شراز در قیمت های 11 الی 12 هزار تومانی در نوسان می باشد سهم توان سود سازی بالای 2000 تومانی دارد افزایش سرمایه جذاب شرکت هم فرصت خوبی برای نوسان گیری در سهم به وجود اورده است خرید سهم در کف قیمتی و فروش در مقاومت 12000 تومانی مناسب است

غذایی ها و خبرهای خوب

در غذایی ها خبر بررسی حذف ترجیحی برای سال اینده از فردا خبر خوبی بوده و به نظر می رسد نظر وزارت صمت کم کم برای حذف دلار 4200 تومانی برای سال اینده محقق شود

در سیمرغ سهم در استانه مقاومت 2200 تومان قرار گرفته است سهم توان رشد قیمتی بسیار خوبی دارد سهمی که هدف قیمتی 2500 تومانی داشته و برای سال اینده سود بالای 500 تومانی خواهد داشت هم طرح توسعه سهمی که ارزش ذاتی بالایی داشته و جا برای رشد قیمتی خوبی دارد

صنعتی بهشهر هم وضعیت بنیادی خوبی داشته و می تواند رشد قیمتی خوبی داشته باشد از قیمت های 260 تومان برگشت مناسبی به همراه داشته باشد این سهم امیدش به حذف دلار 4200 تومانی و ازاد سازی قیمت روغن خوراکی می باشدس هم فعلا نوسانات ارامی داشته و اصلاح خوبی کرده است

غکورش هم خبرهای خوبی از طرح توسعه و سود سازی خود داده است این سهم می تواند تا قیمت های 3600 الی 3800 تومان صعود داشته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و می تواند در صورت انتشار خبر مثبت به سمت سوطح قیمتی عنوان شده حرکت داشته باشد

واکنش مثبت حمل و نقلی ها به برجام

در این گروه به خصوص شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل دریایی با اقبال خوبی همراه شده که علت این امر سود بالای این شرکت ها در صورت رفع تحریم ها می باشد

در نماد کشتیرانی سهم با روند صعودی خوبی همراه شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی را تجربه نماید این سهم مقاومت 1250 تومانی را بشکند تا سطوح قیمتی 1400 الی 1500 تومان صعود خواهد کرد رفع تحریم ها سبب جهش درامد کشتیرانی و شرکت های زیر مجموعه خواهد شد

حسینا بار دیگر فرصت خوبی را به وجود اورده است حسینایی که در صورت عبور از سد قیمتی 4200 تومان جای صعود خوبی دارد رفع تحریم ها با توجه به موقعیت این سهم و افتتاح طرح توسعه باعث جهش درامدهایش خواهد شد سهم فعلا صف خرید خوبی را تشکیل و اگر این وضعیت ادامه دار باشد می توان به اینده اش خوشبین بود

حتاید در حال شکست قیمت های 460 تومانی است این سهم وضعیت تکنیکالی خوبی داشته و شکسته شدن این سد قیمتی حتاید را تا سطوح 500 تومان بالا خواهد برد اما باید توجه داشت این شرکت عمده تجهیزات خود را اجاره داده و به نوعی فعالیت مستقیمی ندارد

چهارگوشه بازار

فزر سهم تازه عرضه اولیه شده به صف فروش رسید سهم بارها گفته شد مارکت بسیار بالایی دارد و سود شرکت ناشی از فروش 1500 کیلو شمش دپو شده شرکت است که قرار بر فروشش برای امسال و سال اینده و در تکرار سود تردید های زیادی وجود دارد فعلا تلاش می شود از فشار فروش سهم کاسته شده و سهم قیمت های 2400 تومانی را از دست ندهد

تجلی دیگر سهم پذیره نویسی شده پس از رشد بالا و بازدهی بسیار خوبش با فشار فروش همراه شد تجلی که سعی در متعادل نمودن سهم در قیمت های 140 تومان دارند رشد کوتاه مدت سهم کمی سخت اما سهم با دید بلند مدت چند ساله به دلیل پروژه محور بودن همچنان می تواند مورد توجه باشد بارها برخی افراد از تجلی و ومعادن پرسیده بودند معتقدیم تجلی قیمت های 1400 1350 ریال به بالا ریسکس بالاست و خود ومعادن خاص ترو بهتر عمل میکند و نکته جالب این است که باردیگر فولاد روی خرید بلوک های ومعادن در بازار حساس شده و این خبرخوبی است

شیشه قزوین را بارها توصیه به خرید داشتیم امروز سهم صف خرید 4 میلیونی را بست سهمی که شنیده می شود تا پایان سال به سود بالایی رسیده و سود عملیاتی سهم در حال تحول می باشد هم طرح توسعه هم رشد شدید قیمت شیشه سبب شده تا این سهم با اقبال بالایی همراه شود و سهم دو هدف قیمتی 860 و 920 تومانی دارد

در بازار فاسمین واقعا با این تولید و فروش اگر بهمن هم خوب عمل کند یک اتفاق خوب و مثبت را رقم زده است با دید میان مدت به نظر فاسمین گزینه خوبی است البته کیمیا هم سهم کوچک و چابک و تیزو بزی است و به زودی به افزایش سرمایه می رود 9ماهه به سود 1508 ریالی رسیده است در9ماهه 1300 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1583 میلیارد ریال سود خالص دارد به نظر با دید میان مدت سهم جالبی می شود

شنیده می شود گزارش این ماه این دو سهم نیز جذاب است به خصوص در فولاد و گروه فولاد شنیده می شود سهم هایی مثل فولاد هرمز فخوز گزارش های خوبی را میدهند با دید میان مدت سهم های خوبی را در این گروه داریم و البته فجر و فسپا هم جالب هستند ولی در کل شرایط فولاد و فملی نسبت به بقیه خاص تر و بهتر است

در بازار دتماد و دلر و برخی دیگر را بازهم زیر نظر بگیرید دارو هم جالب می شود و خود تیپیکو نیز ریسک عجیبی ندارد در بین کمی ریسکی تر ها دزهراوی هم بد نیست دبالک هم گزارش داده است ولی در کل بین او و درازک درازک را بهتر می بنیم . دابور و دکوثر را هم جالب می بینیم و دابور اگر فروشنده اخیر خود را بتواند پشیمان کند رشد خوبی دارد  دزهراوی را خوب خریدند دکوثر افزایش نرخ  5 محصول خود را گرفته و کم کم  به کل این صنعت سرایت میکند  .

امروز وسپه میتوانست خاص تر ظاهر شود  ولی در کل در قیمت های 6200 6300  ریال  یک کف محکم را دارد  . در این گروه وغدیر و ونیکی امروز  و فردا گزارش میدهند و میتوانند دوباره مورد توجه باشند در بین خاص ها بازگشایی  وسکاب  بعد از 460  ریال تقسیم سود میتواند جالب می شود پردیس و وسکاب و وتوسم هم گزینه های فعلی خوبی برای بازار هستند . وبهمن هم گزارش 12ماهه داده است  وبهمن در 12ماهه 2220 ریال سود محقق کرده است به نظر با این سود قابلیت های خوبی را برای رشد دارد

اما تک نمادی که خبرهای خاصی داشته وبانک است این سهم شركت واگذار کرده و با فروش سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار و شناسایی سود 11,968,193 میلیون ریالی مواجه است و خبرخوبی برای وبانک خواهد بود . سود تقسیم نمی شود ولی افزایش سرمایه خواهد داد .

در گروه غذایی ها جوین  را هم  باید در نظر گرفت  گزارش های جالبی را داشته است  به نظر این سهم میتواند فاز خوبی را در بازار داشته باشد ولی بسیار پر ریسک خاص است

 

 

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم