گزارش بازار امروز شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
کجاست آن دست نورانی و معجز!!
یاد ترانه ای افتادیم که با سوز و گداز میخواند کجاست ان دست نورانی و معجز بگو بیاد دستمو بگیره !
امروز خیلی ها با خود میگفتند یعنی با اتمام 22 بهمن حمایت ها هم از بازار تمام شد ؟! این شاید مهم ترین پرسشی است که این روزها سهامداران به دنبال پاسخ ان هستند که این حمایت ها تمام شده ویا ادامه دارد . البته خیال برخی هم راحت شد انگار !! ان نیمچه حمایتی که از برخی سهم به عمل می آمد هم قطع شده تا همه یکدست شوند !! ولی در کل تا این سوال و پاسخ ان برای بازار حل نشود به نظر روزگاز نسبتا سختی در انتظار بازار است و نشان میدهد هنوز ان امیدواری که بسیاری به ان دل بسته اند به وجود نیامده است . هنوز بازار تردید هایی را دارد و هنوز بسیاری معتقدند بعد ازاین حمایت ها دیگر دستی نیست که پشت بازار باشد و دوباره در این بازی مارو پله بازار نیش میخورد و میریزد ! این حس باید از سر بازار برداشته شود … معتقدیم همه چیز به این بدبینی ها هم نیست ولی به هر حال موج بدبینی به بازار با این نحوه معاملات باردیگر زیاد شده است امیدواریم فردا و فرداها اوضاع جور دیگری باشد …
یکی از مهم ترین نکاتی که در بازار امروز و به طور کلی این هفته و روزهای آتی مورد توجه خواهد بود این است که آیا بازار میتواند حمایتهای خاص مسیر خود را پیش ببرد و یا بهتر است سوال را این طوری مطرح کنیم که آیا حمایت ها از بازار پایان یافته و از این به بعد بازار باید روی پای خود بایستد؟! پاسخ هر چه باشد به نظر نشان میدهد که وضعیت بازار میتواند چطور پیش برود ! به نوعی این سیگنال برای بازار فرستاده شود که اتفاق عجیبی رخ نداده و قرار نیست بازار ناگهان رها شود این چیزی است که طی این چند روز بازار و سهامداران دنبال خواهند کرد و انتظار شان این است که از معاملات بازار آن را دریافت کنند… فردا اولین نشانه خواهد بود …
و اما در کنار اصل و متن اصلی بازار یک سری نکات هم وجود دارد که برای کلان بازار مهم است …
یکی از مهم ترین اتفاقاتی که طی این چند روز رخ داد و برای بازار می تواند مهم باشد به خصوص برای سال بعد رخداد تحولات بودجه و تصویب یک بند مهم در آن است البته شاید خیلیها بگویند که قیمت نفت و تحولات نفت مهمترین رویداد حاشیه بازار است بله این هم هست که فردا مفصل در مورد نفت و اثرات آن صحبت میکنیم اما حیف است این موضوع بیان نشود که البته دفعات قبل نیز در مورد آن صحبت کردیم دولت با رویکردی از دیده بنده درست قصد اخذ مالیات از سپرده های حقوقی ها را دارد این موضوع دو بحث دارد یک درستی و غلطی این موضوع است که به واقع شرکتهای تولیدی و یا بنگاههای اقتصادی اگر که معتقد به سود سپرده هستند اگر نتوانند سود بالاتر از تورم را حاصل کند اصلاً چه لزومی به تشکیل آنهاست و چرا فعالیت میکنند ! از همین رو به نظر می رسد که تصمیم اخذ مالیات بر سپرده های بانکی به جهت هدایت بخشی از نقدینگی به مسیر تولید و توسعه می تواند اتفاق مهمی باشد و این اتفاق مهم در سال جاری زمینه چینی شده و در سال آینده اجرایی خواهد شد… اما موضوع ما اثرات این اتفاق در بازار سرمایه و در واقع اثرات این تصمیم در بازار است به نظر رویداد مهمی در انتظار بازار خواهد بود بخشی از پول حقوقیها قاعدتاً از سپرده های بانکی خارج شده و می تواند به شکل دیگری در آید. قطعا بازار سپرده بانکی تضعیف می شود و حرف ما این است که سازمان بورس و به طور کلی جامعه بازار سرمایه برای این موضوع باید پلن داشته باشد این پلن ها می توانند شامل ارائه راهکارهای درست و منطقی و ایجاد صندوق های متعدد سهام ، فیکس ،سهام پروژه و یا مختلط فیکس و یا هر چیز دیگر در بازار باشد تا بتواند بخشی از این منابع را به شکل درست و منطقی در مسیر بازار هدایت کند
احساس میکنیم این موضوع اتفاق بزرگی برای بازار خواهد بود به شرطی که بتوانیم و این توانایی را داشته باشیم تا قابلیتهای جذب این منابع به سمت بازار را فراهم کرده و بستر ان را ایجاد نماییم…یا بهتر است بگوییم ایجاد نمایند !! یک بار خیلی وقت پیش وقتی بازار داشت اوج میگرفت چند باری از مزیت های سهامداری غیرمستقیم گفتیم به خاطر بیاورید ! خیلی ها انتقاد کرد در ان مقطع !! ولی این وضعیت بازار ناشی از همین تفکرات ان زمان است که میگفتند مردم مستقیم بیایند ! شاید اگر صندوق ها این میان بودند کار جور دیگری پیش می رفت . بازهم این را تکرار میکنیم سازمان بورس به عنوان متولی باید به اندازه سلایق ادم ها صندوق های متفاوت را مجوز بدهد تا جذب پول بیشتری به سمت نهادهای مالی صورت گیرد … این چرخ را ما قرار نیست اختراع کنیم کل دنیا به این سمت رفته است …
بسیاری از عزیزان پرسیده بودند که در مورد رشد قیمت نفت و اثرات آن در بازار صحبت کنیم که در فرصت مناسب در مورد آن بحث خواهیم کرد بحث های بودجه هم مانده و تمام نشده ولی در مورد نفت هم این قدر بدانیم که همواره رشد قیمت نفت با شاخص و با بازار سرمایه مسیر همبستگی جدی را داشته و این خبر خوبی است و باز نکته جالب تر این است که از وقتی نفت صعودی شد، مسیر بازار خیلی تغییری نکرده و یک پتانسیل نهفته در دل این موضوع نیز وجود دارد… البته سال های قبل نفت بدون تحریم این اثر را در بازار داشت و با نفت تحریمی اثر این موضوعات هم طبیعی است کم شود
و اما سراغ بازار امروز برویم که خوب نبود و امیدوار بودیم مثل روزهای قبل کمی در نیمه دوم قوی تر کار کند که ان هم رخ نداد و اوضاع خیلی خوب و نرمال پیش نرفت و اخر وقت کمی فشار فروش بیشتر شد فقط و فقط امیدواریم فردا وضعیت آن طور که همه پیش بینی میکنند نشود و بازار خلاف روند و پیش بینی ها حرکت کند و بتواند دوباره امیدها را در دلها زنده نگه دارد … .
پالایشی ها بر خلاف جهت نفت
در بازارهای جهانی نفت شاهد صعود نفت به سوطح 95 دلار و گمانه زنی رشد نفت به قیمت های بالای 100 دلار و حتی 120 دلار هستیم اما پالایشی ها امروز خلاف جهت بازار منفی بودند به نظر اتفاق مهم و جالبی برای گروه است و کرک اسپرد ها عجیب می شود . با این شرایط باردیگر گروه پالایش در کانون توجه است و شراز اولین ان . چرا که مجوز افزایش سرمایه 971% را گرفته است و میتواند جالب باشد ولی امروز در کل کمی این گروه لنگ میزد و فروشنده زیادی داشت
در شتران سهم همچنان در شکست قیمت های مقاومتی 460 تومانی ناکام مانده است سهمی که ارزش ذاتی 520 تومانی داشته و با دید میان مدت حتی تا قیمت های 600 تومان هم جای صعود دارد
صدور مجوز افزایش سرمایه در پالایش نفت شیراز این سهم را با روند متفاوت و صف خرید همراه کرد این سهم تا قیمت های 12000 تومان جای رشد دارد اما رشد بیشتر برای سهم فعلا بعید است شنیده می شود امسال سهم بالای 2000 تومان سود خواهد داشت
شبریز نتوانست از قیمت های 3500 تومانی عبور نماید سهم حمایت قوی 3200 تومانی و مقاومت 3800 تومانی دارد این سهم اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و با سود سازی بالایی همراه می باشد همین توان سود سازی بالا سبب رشد قیمتی خوبی در سهم خواهد شد هم سود عملیاتی و هم سود پتروشیمی تبریز رشد بالایی داشته است
فشار بر خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد فشار عرضه هستیم عرضه هایی که سهام این گروه را به قیمت های حمایتی خوبی رسانده است به نظر می رسد خودرویی ها در قیمت های منفی فرصت سازی خوبی برای خرید ایجاد نمایند معاملات فردای انها بسیار مهم و حیاتی است .
در ایران خودرو سهم همچنان تلاش دارد تا قیمت های 200 تومانی را از دست ندهد سهمی که حمایت قوی 200 تومان و سپس 190 تومانی دارد پس جای افت زیادی ندارد اما فعلا سهم برای رشد هم نیاز به محرک های قوی دارد
در پارس خودرو اوضاع بهتر بود سهم تا صف خرید پیش رفت و اگر عرضه های سنگین مانع نمی شد سهم ادامه رشد خود را در پیش می گیرفت سهم هدف قیمتی 110 و کف قیمتی 100 تومانی دارد و حمایت های خوبی را این روزها در معاملات خود شاهد است
در خاور ههم سهم با اصلاح قیمتی پس از ناکامی در شکست قیمت های 140 تومان به سمت قیمت های 125 تومان باز می گردد در سطوح فوق سهم حمایت قوی داشته و انتظار داریم حمایت خوبی شکل بگیرد فروش های بالا و جهش بیش از 200 درصدی فروش سود سازی های خوبی را در این سهم رقم خواهد زد
معادن و یارهای تازه نفس
در معدنی ها ورود یارهای تازه نفتس این گروه سببب شده تا وضعیت خوبی را شاهد باشیم البته قیمت های جهانی فلزات هم بر وفق مراد است
در نماد فزر سهم تازه وارد بازار شاهد تشکیل صف خرید بودیم برخی فروش موجودی شرکت و اعلان سود بالا را سبب قیمت گذای و ارزش بازار سنگین سهم دانسته و این سهم را در این قیمت ها ارزشمند نمیدانند اما فعلا جو عرضه اولیه به نظر می رسد نوسان 10 تا 15 درصدی را در سهم رقم بزند فکر میکنم این سهم حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد .
کالسیمین با روی 2700 دلاری سعی در شکست قیمت های 1600 تومان دارد سهمی که اگر فروشهای بالا در 2 ماهه اخر سال هم ادامه دار باشد می توان به سود 300 تومانی و رشد بیشتر سهم خوشبین بود فعلا سهم نوسانات ارام خود را تا زمان انتشار گزارش عملکرد ماهانه دنبال می کند
تجلی امروز متعادل اما مثبت بود سهم اگر همچنان حمایت های قوی را در پشت سر خود داشته باشد رسیدن به قیمت های 160 تومان هم برای این سهم بعید نیست سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته اما بازدهی سنگین اخیر سهم سبب افزایش عرضه ها شده است
فباهنر هم امروز خوب معامله میشد سهم گزارش های بدی را نداشته و باید 12ماهه نگاه شود به خصوص با این قیمت مس
سرمایه گذاری ها و نوسانات ارام
در برخی سرمایه گذاری ها روند صعودی خوبی را شاهد هستیم این روند صعودی به واسطه تحرکات مثبت زیر مجموعه ها تشکیل شده است
در ومعادن نوسانات ارام تا رسیدن سهم به قیمت های 1100 تومان ادامه خواهد داشت ومعادنی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی در پیش خواهد گرفت تجلی باعث رشد ارزش ان ای وی و سود شرکت هم توان رشد خوبی دارد ومعادن استارت رشد خود را از قیمت های 900 تومانی رد
تاپیکو به قیمت های کف 1200 تومانی رسیده است بارها شاهد نوسانات مثبت سهم در این سطوح قیمتی بوده ایم سهمی که تا قیمت های1400 تومان جای برگشت دارد بازار در این سهم در انتظار میزان اثر گذاری پالایش نفت ستاره خلیج فارس می باشد
وسپه با انتشار صورت های مالی 12 ماهه و تحقق سود 130 تومانی نشان داد از توان سود سازی بالای برخوردار است سود سال مالی اینده شرکت نیز بیشتر و بالای 160 الی 180 تومان خواهد بود سهمی که فعلا مقاومت 820 تومانی داشته و اگر این مقاومت را بشکند تا سطوح 900 تومان صعود می کند . سهم امروز متوقف شئو به مجمع رفت شاید بعد مجمع با اصلاح بهتر بتواند بهتر پیش برود .
وسکاب گزارش حسابرسی شده داده و به زودی مجمع برگزار میکند وسکاب در ۱۲ماهه ۱۱۰۷ ریال سود محقق کرده است به نظر واقعا عجیب است با این شرایط و این سود این قیمت باقی مانده است وتوسم و پردیس هم شرایط خوبی را دارند همین شرایط را دارند .
بانک ها در انتظار توافق
در بانک ها سهام این گروه در انتظار توافق هستند توافقی که می تواند وضعیت این گکروه را با تحولات اساسی همراه سازد بانک ها در کف قیمتی قرار داشته و فعلا در انتظار مشخص شدن نتایج مذاکرات هستنددر گروه بانک امروز روی دور استراحت بود . همچنان معتقدیم وبملت بهترین گزینه این گروه است ولی در کل وپارس و ونوین هم با توجه به خبرها و تحولات جالب هستند در وپارس انصافا اصلاح عمیقی داشته
در بانک سامان امروز سهم بازگشایی شد بانک سامانی که هم فروش دارایی دارد هم سود عملیاتی خوبی را شناسایی و هم تسعیر ارز قوی در دل خود دارد بانک سامان در سطوح بالای 260 تومان باقی بماند رشدش تا سطوح 300 تومان سخت نخواهد بود
بانک ملت بار دیگر به کف قیمتی 300 تومانی باز می گردد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و خبرهای خوبی دارد اما فعلا نوسانات اندکی در رنج قیمتی 300 الی 320 تومانی می دهد سهمی که در انتظار ابلاغ رسمی افزایش نرخ تسعیر ارز می باشد
بانک پارسیان اوضاع خوبی داشت سهم توانسته در قیمت های بالای 180 تومان تثبیت شود اگر سهم باز به سمت قیمت های 165 تومانی افت نداشته باشد روند سهم تقویت شده و با حمایت های صورت گرفته به سمت سطوح قیمتی 200 تومان حرکت خواهد کرد
چهارگوشه بازار
حفاری شمال صف خرید سنگینی بسته است شنیده می شود رفع تحریم ها سبب احیا شرکت و سود سازیش خواهد شد و قراردادهای جدیدی خواهد گرفت حفاری که مقاومت 360 تومانی داشته و فردا کار سختی با مواجهه با این مقاومت قوی خود خواهد داشت
اوضاع در پتروشیمی ها خوب نیست شفن در حال رسیدن به کف 1000 تومانی می باشد علی رغم نوسانات مثبت قیمت متانول در بازارهای جهانی بازار انتظار سود سازی بالا با این رشد شدید هزینه های بهای تمام شده در شرکت را ندارد حمایت 1000 تومانی اگر از دست برود خط روند صعودی سهم شکسته می شود
با این قیمت نفت دوباره قیمت گاز رشد میکند و قیمت محصولات پتروشیمی نیز صعودی خواهد بود به نظر خبرخوبی برای این گروه است از متانولی گرفته تا اوره و برخی دیگر . در این گروه سهم هایی مثل بوعلی پارس شپدیس و مارون هم به واسطه گزارش هم خبرها و تحولات پیش رو جالب هستند . حتی خود پارسان هم شرایط خوبی را دارند در بوعلی خبرهای خوبی از راه اندازی یک طرح و توسعه به گوش میرسد . به نظر در کل پتروشیمی ها اماده یک حرکت و موج هستند در سوی دیگر در هلدینگ ها پارسان بیش از بقیه میتواند با این شرایط مورد توجه باشد و البته غدیر که به نظر بهتر از پارسان است .
بیمه اسیا که دارای تراز ارزی سنگین و بالای 90 میلیون دلاری می باشد به مقاومت 145 تومانی رسید این سهم اگر موفق به تسعیر دارایی های ارزش خود نمایدس سود خوبی شناسایی خواهد کرد مضافا این که تواناییی شناسایی سود عملیاتی 30 تومانی را نیز دارد سهم با ارزش ذاتی خود فاصله زیادی داشته و اگر یک پتانسیل در سهم فعال شود رشد قیمتی خوبی را انتظار داریم
این روزها گروه دارو پر توجه تر شده است . دراین گروه در دسبحان وضعیت جالب است و سهم در دی 523 و اذر 500 میلیارد ریال فروش داشت
در مهر با رشد این عدد 876 میلیارد ریال شد و ابان هم 700 میلیارد ریال بود
10 ماهه به 6052 میلیارد ریال رسید در 6 ماهه ۶۸۱ ریال سود حسابرسی شده به ازای هر سهم محقق کرده بود در 9ماهه به سود 1048 ریالی رسیده است به نظر خبرخوبی برای سهم است و میتواند جالب باشد . دشیمی هم مورد توجه است ولی دتماد را بیشتر می بینیم . به طور کلی گروه دارو شرایط خاص و فضای خاصی را دارد
دتماد هم خبرهای خوبی را داشت و در کدال گذاشت این شرکت چهارمین سال متوالی برنده مناقصه صادرات کدئین فسفات هند به ارزش حدودی 2.600.000 دلار گردد که وجه حاصل از آن بصورت روپیه پس از تحقق فروش و ارسال کالا در سال 1400 یا 1401 دریافت خواهد شد
امروز سپید در 5% مثبت باز شد و به نظر قیمت های خوبی برای نوسان است روی سیمرغ و زقیام و زکوثر هم میشود همچنان مثبت بود
کاما هم این روزها پر توجه تر شده است کاما در 6 ماهه 288 ریال سود اصلی محقق کرده و 9ماهه به سود 323 ریالی رسیده است و 3226 میلیارد ریال سود خالص داشته است باید 12ماهه سهم را دید و گزارش های ماهانه را
حق تقدم کحافظ با این شرایط و این قیمت ها میتواند جالب باشد سهم در قیمت های 23002300 ریال و پرداخت 1000 ریال قیمت خوبی برای خود سهم است به نظر حق کحافظ بازی خوبی را در بازار خواهد دید . سهم را کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید
فروس چند روز پیش هم نوشتیم شرایط قیمتی و نموداری اماده یک حرکت موقت است گزارش 12ماهه سهم منتشر شود وضعیت بهتر خواهد بود
سر اخر گروه حمل و نقل امروز وضعیت بهتری را داشت . در گروه حمل نقل با دید نوسان خب میتوان سراغ حکشتی رفت ولی با دید بنیادی به نظر حتاید و حپارسا به خصوص حپارسا شرایط خوبی را دارد و اگر هم حتی هیچ اتفاقی رخ نداد شرایط حپارسا با دید میان مدت میتواند جالب باشد


