[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزچهارشنبه 20 بهمن 1400
تکیه برتوافق ؟!
امروز از ان روزهایی بود که مثبتش خوشمزه بود … خوشمزه و کمی غیرمنتظره و صد البته امیدبخش …
امیدواریم این امیدواری با تکرار همراه باشد
آخرین روز از دهه فجر به پایان رسید تا هفته ای پر از حرف و حدیث و کار های ناممکن ممکن شود…
بازار امروز را اگر بخواهیم در ادامه حرفه های دیروز تجزیه و تحلیل کنیم باید گفت که بسیاری از عرضه های دیروز ناامید شده و دوباره به بازار بدبین شده بودند اما حرکت امروز یک نوید و اتفاق امیدوارکننده بود به خصوص اینکه این اتفاق از منفی به مثبت ها رخ داد و به نوعی نشاندهنده قدرت و افزایش توان خرید و امید در بازار بود البته همچنان موج تردید در معاملات دیده میشود که در ادامه دلیل آن را توضیح میدهیم …
ولی در هر صورت به نوعی اکثر معاملات در دو گروه بانک و خودرو متمرکز است اما همچنان میتوان به بازار امیدوار بود اما در میان تمام این اتفاقات یک نکته وجود دارد که شاید کمی بیشتر افراد را به فکر فرو میبرد این نکته ناشی از این است که برخی افراد از روز اول گفتند که این موج فقط تا ۲۲ بهمن است و خلاص !!!
اگر ذهن غالب بازار به این فکر کند که موج این ۲ هفته خوب بازار ناشی از حمایت های مصنوعی پشت صحنه بوده و احتمالاً بعد از ۲۲ بهمن این فشار خرید و حمایت کمتر خواهد شد به نوعی ترس از عدم ادامه و رشد فعلی بازار است که منجر به ضعف معاملاتی و شرایط سخت احتمالی میشود این به نظر تنها نکته ای است که حال حاضر ذهن فعالان بازار را درگیر کرده و البته در هفته آتی تقریبادر نهایت تغییر و تحولات بازار آن را نشان میدهد…
به نظر این نگرانی می تواند در هفته آتی تا حدودی برطرف شود و شرایط بهتری را برای بازار رقم بزند اما بسیار جالب است که در بازار میبینیم نوع نگاه خریداران و فعالان در بازار بیشتر روی صنعت بانک وخودرو متمرکز است که به آینده و چشم انداز برجام گرفته شده این اتفاق هم خوب است و هم بد خوب و بد آن را سعی کردیم در این چند روز در مورد برجام صحبت کنیم اما گره زدن بخش عمدهای از بازار به یک رویداد سیاسی به یک رویداد خاص می تواند کمی پر ریسک باشد.
تجربه سالهای قبل را در مورد این موضوع کمی خاص است و فقط باید کمی مراقب بود و تند پیش نرفت و اما بخش دیگری از اثرات برجام و توافق …
طی چند روز گذشته در مورد اثرات برجام و به نوعی تاثیرات ملموس آن در بازار پرداختیم امروز به یکی از مهم ترین و پر چالش ترین اتفاقات این حوزه می پردازیم که همین چند ماه خود را در بودجه نشان داد و اثرات آن به خوبی ملموس بود و آن عبارت است از رابطه دولت و شرکت های بورسی و اقتصادی …
تا قبل از تحریم ها معمولاً دولت شکل منطقی دریافت هزینه از شرکتهای مختلف و صنایع را در پیش می گرفت با شروع تحریم ها و کسری بودجه چشم دولت به جیب این شرکت ها افتاد و دست و دلش لرزید و دهانش آب افتاد و حساب پرپول آنها او را وسوسه کرده تا این طور به دریای سودآوری آنها چنگ بزند به طوری که در سال ۱۴۰۱ تقریباً دولت عدد عجیب و غریبی را از درآمد ناشی از گاز و برق و مالیات و بسیاری از این موارد از جیب این شرکتها برداشت میکند که البته تازه برای همین هم بازار حسابی جنگیده است
این ذات دولت است و دولت بی پول شبیه زنگی مستی است که تیغ به دست گرفته و قطعاً منطقی رفتار نخواهد کرد اما وقتی جیب دولت با دلارهای نفتی پر باشد حداقل اندکی رفتار معقول و منطقی تری را با شرکتها خواهد داشت نکته بعد رابطه دولت با صندوقهای بازنشستگی و شرکتهای شبه دولتی و یا عمومی غیر دولتی است که زیر لایه های پنهان این شرکتها اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است که از چشم بازار به دور مانده.
تا قبل از اعمال تحریم ها شرکت ها عمدتا با سود سهامی که به دست میآوردند دوباره سرمایهگذاری کرده و به هرحال چرخ این بازار و صنعت و این چرخه سرمایه گذاری را می چرخاندند اما با افزایش تحریمها فشار دولت به این سازمانها و ارگانها و نهادها برای خودگردانی و به نوعی جبران کاهش درآمد به واسطه دریافت سود سهام شدت گرفته طوریکه دولت اکثر این شرکت ها را مجبور کرد سود سهام بیشتری پرداخت کنند تا حق دولت در پرداخت ها کمتر شود
بی شک ادامه این چرخه این مجموعه ها را تهی کرده و سرمایهگذاری را به حالت صفر بر می گرداند و افزایش درآمدهای دولت می تواند این جنبه از سرمایهگذاری را در این شرکت های شبه دولتی تقویت نماید اینها همه اتفاقاتی است که این روزها زیر پوست بازار رخ داده و بسیاری به آن بی توجه اند
بسیاری که از کمبود پول و جریان پول در بازار گلایه می کنند باید گفت که اینها همان نتایج نبود پول در بازار است که به این شکل خود را نشان داده … دولت شبیه داوود هزینه است که انگار همه هزینهها برای او میشود و چیزی گیر بازار و سهامداران و شرکتها و توسعه آنها نمی آید…
به واقع نمی تواند پس از توافق از اثرات احتمالی مثبت پر بودن جیب دولت از درآمدهای نفتی و کاهش فشار بر این شرکت ها غافل بود درست در همین نقطه به این موضوع اشاره می کنیم که چند روزی است نقل محافل بازار شده و ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده و آن هم مشارکت شرکتهای بزرگی نظیر فولاد و فملی و برخی شرکتهای پالایشی و پتروشیمی در طرحهای خاص است و بسیاری حتی انتقاد میکردند که چرا باید فولاد مثلا در طرح های گازی سرمایهگذاری کند ببینید به طور کلی بحث سرمایه گذاری از دید ما جذاب است در جایی که ما مزیت داریم موضوع جذاب تر می شود
حتی فولاد مبارکه اگر سرمایه گذاری در مسیر درست را انجام داده باشد میتواند منفعت آن را در سالهای آتی ببرد اما مشکل آنجاست که دولت از این شرکتها به عنوان ابزار استفاده می کند و تجربه تلخ مپنا و حتی نیروگاه های این شرکت ها پیش روی ماست که مثلاً فولاد مبارکه و یا چند شرکت بزرگ دیگر هزینه کردند و نیروگاه ایجاد کردند تا به وقت کمبود و نیاز از آن استفاده کنند اما آن وقت موعود که رسید دولت پا روی گردن آنها گذاشت که برق را باید به چرخه خانگی تزریق کنید این درست آن نقطه افتراق و اختلاف است که بسیاری معتقدند نوع عملیات و درگیری شرکتها در این طرح ها بیشتر استفاده از جیب این شرکتها برای جبران کسری و کم کاری دولت است امیدوارم توضیحات قانع کننده برای این موضوع وجود داشته باشد ولی در کل اصل سرمایه گذاری این مجموعه ها اصل درستی ایست و آینده این شرکت ها را تضمین می کند اما نحوه برداشت و بهرهبرداری و سودآوری برای این شرکت ها و رابطه آنها با دولت اینجا مهمتر است و باید جوری پیش رفت کهرتجربیات تلخ قبل تکرار نشود
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب آغاز نکرد ولی خوب پیش رفت و بعد از کمی دل دل کردن دوباره با افزایش عرضه ها مواجه شد و کار را پیش برد ولی در مجموع روز خوب و امیدوار کننده ای را برای بازار ثبت کرد
استارت خودرویی ها
در نمادهای خودرویی باز هم حمایت از این گروه باعث شد تا جو کل بازار مثبت و روند خوبی را شاهد باشیم . یک شایعه جدی در این دو مجموعه پیچیده که گویا دستوراتی رسیده که سهام زیر مجموعه و در دل این دو گروه یعنی سایپا و خودرو را برای فروش اماده کنند و این به نظر برای سهم هایی مثل خگستر وساپا و ورنا جالب می شود و بین این دو گروه نیز شاید خگستر شارپ تر حرکت کند ولی در کل بازی نوسانی این دو سهم نیز ادامه دارد .
در نماد ایران خودرو سهم با رشد قیمتی به سمت سطوح 220 تومان در حرکت است سهمی که حمایت های خوبی شده و استارت این سهم سبب شده تا کلیت گروه با اقبال و رشد قیمتی همراه شود شکسته شدن سطوح 220 تومان سهم را وارد فاز صعودی تازه ای می کند
در هلدینگ قطعه ساز ختوقا بارها به ارزندگی سهم در قیمت های 220 الی 230 تومان اشاره داشتیم سهم امروز تا صف خرید هم رفت سطوح قیمتی 250 الی 260 تومانی و سپس 300 تومانی در انتظار این سهم قطعه ساز است سهمی که از طریق شرکت های خارج بورسیش تحولات جدی را تجربه می کند
در پارس خودرو سهم تلاشش نتیجه داده و به قیمت های بالای 100 تومان رسید سهمی که زیانش در 9 ماهه کاهشی و تا 12 ماهه نیز انتظار کاهش بیشتر زیان در این سهم می رود خپارس تا قیمت های 110 تومان هم در صورت ادامه جو مثبت بازاتر امروز جای رشد را خواهد داشت
بانک های خوش اتیه
در بانک ها وضعیت بسیار خوب و امیدوارانه دنبال می شود خط اول رفع تحریم ها که سبب تحولات بنیادی خواهد شد بانک ها می باشند
در گروه بانک با این شرایط شاید امروز وبملت هم عرضه شود و فشار فروش روی او باشدولی به ظر با این دید که این 5 میلیارد دلار میتواند به او کمک کند اتفاق جالبی برای سهم است . در این گروه تجارت سامان و حتی ونوین هم شرایط خوبی دارند و البته فکر میکنیم روی وپارس هم خبرها و حمایت های خوبی وجود داشته باشد . شاید بخواهیم دو سهم خاص بگوییم وبملت و تجارت و یا سامان یکی از دو گزینه خوب بازار استدر بانک پارسیان سهم صف خرید شد سهمی که قیمت های 180 تومان را بشکند تا سطوح 200 تومان جای رشد دارد وضعیت عملیاتی بانک با زیان همراه اما تراز ارزی سنگین و دارایی های ارزشمند و اصلاح قیمتی عمیق سبب توجه به سهم شده و به طوری که انتظار می رود سهم تا قیمت ها 200 و حتی 220 تومان صعود نماید امروز یکی از فعالان ارزی معتقد بود صرافی پارسیان سویفتش باز شده و این تاثیر زیادی در جریان این بانک خواهد داشت
بانک ملت در حال تثبیت در قیمت های بالای 320 تومان است خبرهای خوبی در این سهم منتشر شده است از معافیت مالیاتی تسعیر ارز تا افزایش سرمایه از این طریق که می تواند سود خوبی را در صورت عملی شدن این امر و رشد قیمتی مناسب و جهش سود سازی را فراهم سازد
بانک اقتصاد نوین هم در حال شکست مقاومت قوی 360 تومانی خود می باشد اگر این سطوح شکسته شود سهم تا قیمت های 400 الی 420 تومان رشد می کند سهمی که اوضاع بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد خوبی را تجربه خواهد کرد به خصوص این که سود حاصله در این شرکت عمدتا عملیاتی نیز می باشد
پالایشی ها میل به صعود
در نمادهای پالایشی میل زیادی به صعود سهام این گروه دیده می شود سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت روند صعودی خوبی را دنبال خواهند کرد
در شتران سهم رشد قیمتی خوبی تا سطوح 460 تومان خواهد داشت شکسته شدن این سطوح سهم را تا قیمت های 400 الی 420 تومان بالا خواهد برد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی را تا سطوح 500 الی 520 تومان تحت تاثیر شایعات سود 80 تومانی برای امسال خواهد داشت
شبریز به قیمت های بالای 3500 تومانی برگشت سهمی که تا قیمت های 3800 تومان جای رشد دارد در این سهم وضعیت خوبی را شاهد هستیم افزایش سود پتروشیمی تبریز و جهش سود سرمایه گذاری ها برای امسال سبب شده تا شبریز در موقعیت خوبی برای صعود قرار بگیرد
روند شبندر فعلا نوسانی دنبال می شود سهم تا قیمت های 680 تومان می رود و کف قیمتی 640 تومانی دارد این سهم اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت می تواند صعود خوبی داشته باشد این سهم پالایشی توان سود سازی و بنیادی خوبی در میان مدت برای صعود دارد
سرمایه گذاری های هم پای شاخص
در برخی سرمایه گذاری ها روند صعودی خوبی حکمفرما شده است سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت می توانند رشد خوبی را تجربه نمایند
در ومعادن همچنان نوسانات مثبت تا رسیدن سهم به قیمت های 1100 تومان را شاهد هستیم سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی را در پیش رو خواهد گرفت این سهم سرمایه گذاری به نظر می رسد به دلیل ادامه رشد سهام تجلی و قراردادهای جدید معدنی با اقبال همراه شده است
در وسپه تحقق سود بیش از 130 تومانی در 12 ماهه و احتمال تقسیم سود بالا در مجمع سبب شد تا این سهم هم با نوسانات مثبت خوبی همراه شود وسپه به سمت قیمت های 820 تومانی رفته و در انجا احتمالا متعادل می شود
خگستر 220 تومانی سریعا برگشت زده و صف خرید شد سهمی که همواره در رنج قیمتی 220 الی 250 تومان نوسانات خوبی داده و با روند خوبی همراه می باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی با دید میان مدت داشته و می تواند با ادامه جو روانی مثبت خودرویی ها رشد قیمتی خوبی را در بازه میان مدت داشته باشد
معادن سر سبز
در معدنی ها شاهد معاملات بهتری بودیم به طوری که سهام این گروه با روند مثبت و برخی با صفوف خرید خوبی همراه می باشند
باما در صف خرید سنگین قفل شده و به سمت قیمت های 620 الی 650 تومانی در حرکت است افت شدید قیمتی این سهم سبب شد تا سهم با پول بک سعی در جبران بخشی از این افت قیمتی خود بر اید بامایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اصلاح قیمتی سهم را جذاب کرده است
تجلی با صف خرید امروز متوقف شد بازدهی سهم به نزدیک 45 درصد رسید این سهم تا قیمت های 150 الی 160 تومان جای رشد دارد خبر می رسد تعداد پروژه های این شرکت افزایش داشته و قراردادهای جدیدی اخذ کرده است سهم به نظر می رسد برخی برای شناسایی سود اقدام کنند ولی پر ریسک ها هم چنان با روند خمایتی قصد رشد بیشتر هم داشته باشد
در فملی سهم همچنان در رنج قیمتی 680 الی 720 تومان در نوسان می باشد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و اما فعلا روند نوسانی ارامی را دنبال می کند نوسانات قیمت های جهانی مس و رشد قیمتی هم فعلا بر سهم تاثیر گذار نبوده است به نظر می رسد ملی مس بسیار سنگین و روندش نیاز به پول های قوی دارد
چهارگوشه بازار
وصنا هم باید زیر نظر داشت رسیدن به سود بالا در این شرکت به علاوه مالکیت در بانک اقتصاد نوین سبب شده هم ارزش ذاتی سهم بالا باشد هم سود سازی بالا سبب شود تا سهم بتواند بار دیگر قیمت های 320 تومان را تاچ نماید رشد سهم بانک اقتصاد نوین کمک زیادی به صعود این سهم خواهد کرد
سود سازی بالای بیمه دی در گزارش اخیر سبب صف خرید خوبی در این سهم شد بیمه دی می تواند تا قیمت های 360 تومانی رشد نماید و شکست این قیمت ها سهم را تا سطوح 420 تومان بالا ببرد این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با توجه به گزارش اخیر خود امیدهای زیادی را برای سود سازی بالا زنده کرده است در این گروه اسیا هم با توجه به شرایط خاص خود مورد توجه بازار است .
بورس کالا با ریزش شدیدی همراه شده بود و از دید تکنیکالی به کف قیمتی رسیده و حالا شاهد واکنش و برگشت روند سهم هستیم کالایی که با عبور از قیمت های 2200 تومان می تواند تا سطوح 2500 تومان هم رشد داشته باشد گسترش بورس کالا و بازیگران
به نظر در گروه پتروشیمی هم شرایط با توجه به تحولات ارزی کمی کمتر مورد توجه است . در بین سهم های پتروشیمی تقسیمی آریا شغدیر بوعلی شبصیر جالب توجه است حتی شگویا هم به قیمت های خوبی رسیده است به نظر این گروه با خبرهای قطعی نرخ خوراک روی شپدیس و زاگرس هم کم کم میتواند امیدوار باشد . از اوره ای ها باید گزارش های خوبی برسد ولی به نظر در کل این ماه انها خوب می شود در پتروشیمی ها شپدیس شرایط بهتری را میتواند در این قیمت ها داشته باشد . از پارس هم شنیده می شود گزارش تکمیلی از افزایش سرمایه ارسال شده و به زودی مجوز صادر می شود
رنیک هم میتواند برای نوسان جالب باشد و شرایط خوبی را در میان مدت و با ارائه گزارش ها دارد این سهم به همراه کیسون قرارداد های خوبی را گرفته اند البته فاراک و فاذر هم مورد توجه بازار هستند
امروز سرمایه گذاری پردیس هم شرایط خوب و مثبتی را داشت پردیس در ۱۲ماهه ۱۴۶۹ ریال محقق کرده است
کسرا هم خوب مثبت بوده است امروز کسرا در 3 ماهه 219 ریال و 6 ماهه 440 ریال و9ماهه 630 ریال سود هرسهم محقق کرده است .
در 3ماهه 286 میلیادر ریال سود عملیاتی و 279 میلیارد ریال سود خالص داشت
در 6 ماهه سود عملیاتی 582 و سود خالص 562 میلیارد ریال بوده است
در9ماهه سود عملیاتی 859 و سود خالص 805 میلیارد ریال شده
در بین سیمانی ها سخوز شرایط خوبی را دارد بین اعضای گروه بارها روی سخوز و سپاها تاکید داشتیم و بازهم تاکید میکنیم در این گروه سخاش سهگمت سشرق را هم به این شرایط اضافه کنید میتواند بهتر باشد
قاسم هم واقعا شرایط جالبی را دارد قاسم ماهانه های خوبی داشت و سود شرکت نیز بد نیود قاسم در دی 6098 و اذر 5189 و آبان 5123 و مهر 5103 میلیارد ریال درامد داشته 10 ماهه به عدد 50082 میلیارد ریال رسیده است . 40653 میلیارد ریال فروش کل سال قبل است . قاسم در 9 ماهه 312 ریال سود محقق کرده است . 6 ماهه به سود 165 ریالی رسیده است . حتی اگر سهم به سود 450 و 500 ریالی برسد تعجب نمیکنیم .
شتوکا شرایط خوبی را داشته است طرح تولید واحد رزین سازی پلی استر اشباع پس از سپری نمودن تست های سرد وگرم و تولید آزمایشی ، همزمان با ایام مبارک دهه فجر به بهره برداری رسید و افتتاح گردیده است .
امروز در بین پتروشیمی ها شصفها هم صف خرید بود
چدن امروز بد نبود و با توجه به شرایط خاص فسازان میتواند جالب باشد در چدن گزارش های خود سهم نیز بد نیست با این حال در ۳ماهه ۵۷ ریال و 6 ماهه 161 ریال و 9ماهه 194 ریال سود محقق کرده است.
امکروز پسهند در بین لاستیکی ها منفاوت ظاهر شد و به نظر خبرهای خاصی ازاین نظر در دل خود دار د شاید او هم بحث های افزایش سرمایه داشته باشد ولی در کل پسهند 9ماهه خوبی داشت و 2501 ریال سود محقق کرده ست در 6ماهه 1495 ریال سود محقق کرده بود
بارها روی ومعادن تاکید شده و همچنان ومعادن را بهترین در این گروه می دانیم ولی کنور واحیا هم جالب هستند در کنور کنور در خصوص شرکت در مزایده معدن سنگ آهن سقز، حسب بازگشایی پاکات مزایده ،کنسرسیوم این شرکت بعنوان برنده مزایده معدن سنگ آهن سقز اعلام گردید که این شرکت یکی از اعضا کنسرسیوم ( رهبر مشارکت ) می باشد. به نظر با دید بلند مدت کگل و کچاد جذاب هستند ولی شاید ان قدرت سود اوری جذاب را بشود در ومعادن و واحیا هم دید .
در کاشی ها پارس و ساوه اصلاح خوبی داشته و مورد توجه هستند کحافظ هم حق تقدم استفاده نشده را دارد به نظر ۲۲۰۰ و ۲۱۰۰ ریال قیمت خوبی برای حق استفاده نشده سهم است این حق استفاده نشده را زیر نظر بگیرید در این گروه گزارشی شاید کپارس جذاب تر باشد شرکت در تاریخ 6 مهرماه 1400 از پروژه تولید محصولات پرسلانی با ظرفیت اسمی 1،500،000 متر مربع سالیانه بهره برداری کرده است
در بین روی ها فاسمین شرایط خوبی را دارد و شنیده می شود امسال 3200 3300 ریال سود را میتواند داشته باشد در این گروه باما هم نموداری خوب اصلاح کرده و با دید نمودار به نظر کاما برای ریسک پذیرها گزینه خاص تری ب شمار می رود ولی در کل فاسمین در گروه روی شرایط خاص ترو بنیادی تر و قوی تری دارد
امروز فزر هم عرضه شد با حرف و حدیث های فراوان هم عرضه شد و به نظر اتفاقات و رویداد های خوبی را میتواند داشته باشد معمولا چنین شرکت هایی بازی جالبی را رقم می زنند .
[/ihc-hide-content]


