جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز سه شنبه 19 بهمن 1400

گزارش بازارامروز سه شنبه 19 بهمن 1400

نوید خاندوزی
فوریه 8, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز سه شنبه 19 بهمن 1400

تشنه های صف ! 

امروز بازار را در حالی آغاز می کردیم که می‌توان دو شکل به بازار نگاه کرد اول بدبین بود و عصبانی از اینکه بازار خوب آغاز کرد و توانست خوب شرایط را نگه دارد ولی حقوقی ها هم تا جایی که جا داشت از یک روز مثبت استفاده کرده و هرچه توانستند فروختند این شاید یک نگاه باشد که هم بدبین و هم عصبانی به بازار این روند را خیلی نمی‌تواند تجزیه و تحلیل کند …
اما نوع دوم و نگاه دوم نگاه خوشبینانه به بازار است که با خود می گویید منفی دیروز را باید با شرایط امروز مقایسه کرد و مثبت امروز…وضعیت امروز یک چراغ سبز برای بهبود وضعیت بازار است تا آن امیدواری که ایجاد شده به یاس تبدیل نشود
حقیقتاً به نگاه نوع دوم در بازار بیشتر معتقدیم و می توان این طور نگاه کرد که بازار به یکباره نمی تواند از جا بلند شود و برود نیاز به این دارد که ابتدا کمی تاتی تاتی کرده و کمی شرایط آرام پیش برود و سپس به وضعیت بهتری دست پیدا کند… البته شدت فروش حقوقی ها در بازار امروز هم خیلی نرمال نبود به نظر عزیزان باید کمی هم خویشتندار باشند و حداقل تا صف شدن یک نماد را دیدند دل و دین نباخته و همه چیزشان را نفروشند … هنوز هم حال برخی از این عزیزان را درک نمیکنم در قیمت‌های تاریخی تیر و مرداد کجا بودند که امروز با این افت این‌طور همچنان فروشنده اند اما به هر حال این فروش ها نیز ذات بازار است و می‌توان از آن چشم پوشی کرد
اما به واقع دلیل مثبت امروز چه بود دلیل مثبت های امروز را می‌توان موارد متعددی ذکر کرد که شاید ثبات دلار و سیگنال هایی که از سمت دولت فرستاده می‌شود یکی از آنها باشد و البته خوش‌بینی به مذاکرات نیز افزایش یافته… بهترین سناریو برای بازار سناریویی است که توافق و رفع تحریم‌ها را داشته باشیم و دلار در محدوده منطقی قرار داشته باشد. این بهترین سناریو برای بازار است که می‌تواند شرایط خوبی را برای اکثر صنایع رقم بزند البته نزدیک شدن به توافق و تفکر و تحلیل بیشتر بازار در مورد این اتفاق رویداد دیگری است که فضای بازار را تحت تاثیر خود قرار داده و امروز باعث این بهبودی در معاملات شد
نکته بسیار مهم دیگر در بازار این است که با کمک این زمزمه های توافق و رنگ و بوی توافق به اقتصاد و بازار امیدوار می شود و ترس او میریزد و این امیدواری به توافق باعث شده چهره خرید و فروش ها نیز کمی تغییر کند در دل بازار و خرید و فروش ها و صنایع نیز این موضوع بیشتر لحاظ می شود . یک نکته دیگرنیز از ذهن بازار نباید دور بماند و آن هم اینکه در طی روزهای گذشته اتفاقی که غیر رسمی زیر پوست خبرهای اقتصادی رخ داد این بود که تاحدودی دولت نیز بر منطق عدم سرکوب نرخ ارز تاکید کرد و این می‌تواند گامی بلند برای حرکت منطقی بعد از توافق باشد و بسیار بسیار زیاد ذهن بازار را از ترس هایی که دارد دور کند . نوشتار سلسله مطالب توافق بازار طی روزهای گذشته نیز در همین باب است که بتوان اثرات موضوع را در بازار بیشتر تجزیه و تحلیل کرد و فکر میکنیم این روزها ترس بازار از این اتفاق کمتر شده و با این موارد و همچنین شنیده های که دولت در نرخ ارز منطقی عمل می کند شجاعت بازار بیشتر شده است

دیروز در مورد اثرات منفی احتمالی توافق و کاهش نرخ ارز در بازار صحبت کردیم و امروز و فردا سعی می کنیم برخی از زوایای نه چندان روشن برجام که این روزها بازار و سهام داران کمتر به آن توجه می‌کنند بپردازیم
امروز وقتی از اثرات مثبت تحریم صحبت می‌کنیم اکثر افراد روی کاهش هزینه‌های جانبی شرکتها، افزایش مقدار فروش و مواردی از این دست مانور داده اما در این سلسله مطالب ما سعی می‌کنیم با کمی نگاه کلان تر به موضوع پرداخته و اثرات مثبت موضوع را بررسی کنیم. البته نباید غافل شد که اگر توافقی قرار باشد انجام شود که توافقی همه جانبه و مثبتی باشد و به تبع ان نرخ ارز را کاهش دهد ،قطعاً این اثرات مثبت نیز در اقتصاد پدید خواهد آمد که نه تنها در بازار سرمایه که اثرات شگرفی بر سایر بازارها خواهد داشت.
به نظر کاهش نرخ ارز و یا حتی ثبات نرخ ارز منجر به کاهش دو متغیر مهم خواهد شد یکی تورم انتظاری و دیگری خود شاخص تورم است و حتی ممکن است این عدد را به سطح زیر ۲۰ درصد برساند که البته فکر میکنیم کمی بعید است اما ممکن!! با این حال کاهش نرخ تورم و پر شدن دست دولت از دلارهای نفتی باعث خواهد شد جریان نرخ سود به سمت منطقی شدن پیش رفته و بازار اوراق بدهی کم کار تر شود این خود موجب کنترل جریان نرخ سود و افزایش پی به ای بازار خواهد شد و یکی از بازارهای مهم رقیب بازار سرمایه یعنی اوراق و فشار اوراق ونرخ سود به نوعی کنار خواهد رفت .دقت کنید که اثرات کاهش نرخ سود و افزایش پی به ای بازار خود را به طور جدی و با سرعت در بازار نشان خواهد داد که قطعا اثرات شگرفی بر جو مثبت بازار دارد و این را هم بگوییم دولت قبل در زمان اجرای برجام سیاست معکوسی در پیش گرفت و با افزایش نرخ سود و فشار روی بازارها کاهش نرخ تورم را رقم زد اما رکود عجیبی را به سایر بازارها تزریق نمود که به نظر در پیش گرفتن این سیاست انقباضی با شرایط فعلی دولت بعید است. از همین رو با ثبات نرخ تورم ،ثبات نرخ سود و کاهش آن را خواهیم داشت که اثر مثبت ان هم در کاهش انتشار اوراق بدهی و هم افزایش پی به ای بازار خواهد داشت این اثر کوچکی نیست عزیزان فراموش نکنند که طی همین سال ۱۴۰۰ چه مبلغ و چه تعداد از شرکت‌ها مجبور به فروش برخی سهام و یا دارایی ها و خرید اوراق دولتی شدند که این پول می‌توانست در بازار سرمایه گذاری مجدد شود

یکی دیگر از نکاتی که از دید بسیاری از کارشناسان دور مانده و آن را مد نظر قرار نمی‌دهند موضوع هزینه‌های عمرانی و یا بودجه عمرانی دولت است.
تقریباً می‌توان گفت از سال ۹۶ به این طرف به اذعان بسیاری از کارشناسان دولت در بحث بودجه عمرانی عقب‌نشینی زیادی داشته و اولویت همیشه با هزینه‌های جاری دولت بوده و یک عقب‌ماندگی بسیار جدی در این حوزه وجود دارد که اگر دست دولت در فروش نفت و دلارهای نفتی و تسعیر ارز باز باشد می توان اذعان داشت که افزایش هزینه‌های عمرانی و افزایش بودجه عمرانی خود به خود به رونق اقتصاد و همچنین بازار سرمایه کمک شایانی خواهد کرد و اثرات این موضوع و تکرار این رویدادها در سال‌های قبل به خوبی خود را در فروش و عملیات شرکت ها نشان داده .( البته به شرطی که نرخ‌گذاری دستوری بالای سر آنها نباشد) ولی به طور کلی این دیگر رویداد و گذاری ای است که می تواند جریان خوبی از درآمد ها را حتی در کوتاه مدت برای شرکت ها به ارمغان بیاورد…

و اما  سراغ  بازار امروز برویم که خوب آغاز کرد ولی خوب تمام نکرد و با این حال  بازهم  اخر بازار فضا  بد نبود و بازهم  تقاضای نسبی برای بازار وجود داشت  حرکت بازار بسیار خاص است و حساب شده باید رفتار کرد و نباید دل به دریا زد … هر چند از حقوقی های چشم ودل گشنه و تشنه صف هم نباید گذشت که حتی 1 ساعت مثبت خاص بازار در برخی نمادها را نتوانستند  تحمل کنند  .

اقبال به بانک ها
در بانک ها اقبال بسیار خوبی را شاهد هستیم به طوری که سهام بانکی با وضعیت خوبی همراه و در مسیر صعودی خوبی قرار گرفته اند بانک هایی که خبرهای برجامی سبب توجه بازار به این گروه شده است
در بانک سامان سهم تا صف خرید پیش رفت سهم بتواند مقاومت 260 تومانی را بشکند تا قیمت های 300 تومان جای رشد را خواهد داشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و می تواند بازدهی خوبی را به همراه بیاورد
در بانک ملت خبر تسعیر 5 میلیارد دلار از 7.5 میلیارد دلار دارایی های ارزی این بانک با صف خرید همراه و در حال شکست قیمت های 320 تومانی است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی تا سطوح 360 و 400 تومانی را خواهد داشت
ونوین هم در حال جدال با مقاومت خود می باشد این سهم مقاومت 360 تومانی دارد سهمی که در 9 ماهه 50 تومان سود داشته و امسال 70 تا 80 تومان سود خواهد داشت به نظر می رسد سهم رشد خوبی تا سطوح 400 الی 420 تومان را به خصوص با توجه به تصمیم فروش برخی دارایی هایش داشته باشد
خودرویی ها و حمایت برای برگشت
در خودرویی ها هم حمایت خوبی را شاهد بودیم البته سهام این گروه نیاز به حمایت های جدی تری دارند خبر توافق می تواند این گروه را مورد توجه قرار دهد

خبرهای برجامی رسیده و خبرهای جانبی هم در کنار ان قرار دارد . بازار در خودرویی ها دیروز پرحجم بود ولی فروشنده ها دست قوی تری را در بازار داشتند این گروه به یک شوک نیاز دارد ولی طبق برخی خبرها به زودی بلوک های در دل مجموعه ها به بازار عرضه شده و این خبر مهمی است بلوک ۱۷درصدی خساپا نیز به زودی راهی بازار می‌شود این بلوک برای خودرو ۷درصد است . در این گروه خبهمن و حق تقدم خاور در قیمت های منفی می‌تواند جالب باشد  ایران خودرو با حمایت های صورت گرفته به قیمت های بالای 200 تومان بازگشت سهمی که وضعیت خوبی داشته و می توان با شکست مقاومت 210 تومانی وارد فاز جدید صعودی شود حمایت ها از این سهم بالا بوده و سهم می تواند رشد خوبی در بر داشته باشد
زامیاد هم حمایت خوبی شد و به نظر می رسد به قیمت های مناسبی رسیده و اصلاح خوبی کرده است این سهم نیز می تواند با رشد قیمتی به سمت سطوح 720 تومان برود فروش های عالی این سهم در ماه های اخیر امید ها را برای افزایش سود در 3 ماهه اخر بیشتر کرده است
خاور وارد فاز اصلاحی شده است این سهم تا قیمت های 125 تومان جای افت دارد سهمی که رشد خوبی داشته و به نظر می رسد به کمی استراحت و اصلاح نیاز داشته باشد این سهم بار دیگر می تواند برگشت خوبی از سطوح حمایتی داشته باشد

پالایشی ها و نوسانات ارام
در پالایشی ها شروع خوبی را شاهد بودیم سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میاان مدت روند صعودی خوبی دارند اما فعلا زیر بار فشار عرضه ها قرار گرفته اند
شتران مثبت شده و صعود خوبی را در پیش گرفته بود اما عرضه های سنگین سهم را متعادل ساخت از دید نموداری سهم کف قیمتی 420 تومان را بسته و خود را اماده صعود و رشد قیمتی به سمت قیمت های 460 تومانی و سپس 500 تومانی خواهد کرد
در شبندر نیز نوسانات جزیی را شاهد هستیم سهم کف قیمتی 640 و مقاومت 680 تومانی دارد خبر مثبت می تواند سهم را از این وضعیت نجات داده و تا قیمت های 720 الی 760 تومان بالا ببرد به طور کلی علی رغم وضعیت سود سازی خوب این سهم فشار فروش بالا و تقاضای پایینتر اجازه نوسانات زیادی به شبندر را نمی دهد
شپنا هم روند ارامی دارد سهم نیاز به حمایت قوی برای شکسته شدن قیمت های 620 تومانی دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی را در پیش بگیرد این سهم اینده خوبی به خصوص با افزایش سرمایه سود انباشته در پیش روی خود دارد

 

معادن خاص
در معدنی ها برخی معادن خاص با اقبال و رشد خوبی همراه شدند معادنی که حمایت های خوبی را تجربه و در مسسیر صعود خوبی قرار گرفته اند
در باما سهم حمایت شده و پس از اصلاح بسیار بالایی که داشت حالا به مسیر صعودی بازگشته است صف خرید سنگین و عبور سهم از قیمت های 560 تومان باعث رشد سهم تا سطوح قیمتی 620 تومانی می شود
در تجلی سهم به قیمت های 137 تومان رسیده و معادل 37 درصد بازدهی داد امروز عرضه ها از 1 میلیارد سهم گذشت به نظر می رسد کم کم باید انتظار متعادل شدن سهم را داشته باشیم سهمی که رشد بسیار بالایی داشته و فراتر از ان ای وی خود رسیده است
کچاد هم تلاش دارد تا به قیمت های بالای 3000 تومان برسد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با رشد قیمتی تلش دارد تا به مصاف مقاومت 3200 تومانی برود سهمی که کف قیمتی 2600 تومانی و انتظارات بالایی در بازار در خصوص جهش سود سازیش ایجاد کرده است

در کنار گروه  معادن در گروه  فولاد هم می شود  سهم های خوبی را یافت  . البته  فخوز و فولاد  همیشه خوب بوده اند  . در این گروه فسپا و فجر را هم در نظر بگیرید
در فسپا سهمی که ابان به فروش 2887 میلیارد ریالی رسیده و نرخ ۲۴۹,۷۸۱,۳۲۶ ریال بود در اذر هم 3719 میلیارد ریال فروش داشته و نرخ ۲۴۰,۱۵۹,۰۴۰ ریال بود در دی این عدد 2721 میلیارد ریال بوده است .
10 ماهه 22848 میلیارد ریال است
سال قبل نیز فروش 12857 میلیارد ریال بود . فسپا را هم باید در کل تلفیقی و 12ماهه دید ولی
۳ماهه 753 ریال و 6 ماهه 1577 ریال و9ماهه 2309 ریال سود محقق کرده است. به نظر قیمت ها ی خوبی را دارد
در نماد فجر نیز در دی با فروش 6023 میلیارد ریالی مواجه بوده است و نرخ ۲۷۹,۷۹۰,۶۱۳ ریال بوده است در ۳ماهه باسرمایه جدید ۸۱۸ ریال سود محقق کرده بود و 6 ماهه این عدد 1857 ریال بوده و 9ماهه به 2632 ریال رسیده است این سهم نیز کمی ریسک است و بد نیست .

سرمایه گذاری های صعودی
در سرمایه گذاری ها شاهد رشد برخی از سهام این گروه بودیم سرمایه گذاری هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد سهام مستعد این گروه جای صعود خوبی داشته باشند
ومعادن با رشد قیمتی در حال درنوردیدن سطوح قیمتی 1000 تومان می باشد سهم تا قیمت های 1100 تومان جای صعود دارد سهمی که به واسطه رشد تجلی با رشد ارزش ان ای وی خوبی همراه شده و عمده دلیل استقبال از سهم رشد تجلی می باشد
سرمایه گذاری غدیر در قیمت های 1300 تومان قرار دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد خوبی خواهد داشت این سهم اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و با هدف قیمتی 1400 تومانی و کف قیمتی 1250 تومانی همراه می باشد
سرمایه گذاری خوارزمی با صف خرید خوبی همراه شده است این سهم تا قیمت های 420 و شکست این سطوح تا قیمت های 460 تومان سهم را بالا خواهد برد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی در انتظار سهم است به خصوص این که اصلاح خوبی هم در این سهم شاهد بودیم

تاپیکو دیروز یک شفاف سازی جالب را زد و مورد توجه است. ستاره خلیج فارس به سود خوبی رسیده و برای تاپیکو خبرخوبی است .
صورتهای مالی حسابرسی شده برای دوره مالی 6 ماهه منتهی به پایان شهریورماه 1400 «شرکت نفت ستاره خلیج فارس» ارائه شده و سود خالص شرکت در دوره مالی مزبور به مبلغ 91.415 میلیارد ریال می باشد. لذا با عنایت به: سود خالص و درصد مالکیت 49 درصدی تاپیکو در سهام شرکت «نفت ستاره خلیج فارس منجر به افزایش سود خالص تلفیقی تاپیکو مجموعاً به مبلغ 44.793 میلیارد ریال (550 ریال برای هر سهم) می گردد.نمیدانیم بازار دیگر برای یک شرکت چه می‌خواهد ولی این موضوع خبرمهمی برای تاپیکو و شستا بوده و به نظر تاپیکو با دید میان مدت جالب است

در این گروه پارسان و غدیر و ونیکی وصندوق هم شرایط خوبی را دارند و میتوانند جالب باشند .

بین برخی کوچکترها نیز میتوان به وسکاب وسپه وتوسم و پردیس اشاره کرد که هر 4 نماد هم از نظر ارزش ذاتی و هم  جریان سود میتوانند جالب باشند . در این گروه  بازگشایی گوهران را نیز در نظر داشته  باشید  قابلیت های خوبی دارد

وتوکا از سهم هایی بود که این مدت مورد توجه بازار قرار گرفت به نظر بادید میان مدت این سهم پتانسیل های زیادی دارد ولی شاید کمی در کوتاهدمدت این عرضه ها برای سهم چالش آفرین باشد ولی در کل سهم از نظر بنیادی شرایط خوبی دارد
چهارگوشه بازار
سیمرغ همچنان در انتظار گزارش 12 ماهه خود می باشد شنیده می شود سود خوبی در این صورت های مالی محقق شده از سوی دیگر برای سال مالی جاری نیز سود سازی بالایی در سهم با توجه به رشد قیمتی محصولاتش رقم خورده است سهمی که تا سطوح قیمتی 2200 تومان فعلا جای نوسان دارد
ختوقا واکنش مثبت خوبی به حمایتش نشان داد سهمی که کف خود را تاچ و به سمت سطوح قیمتی 240 الی 250 تومانی خواهد رفت رشد بیشتر سهم را تا قیمت های 280 الی 300 تومان با افزایش همراه خواهد ساخت این سهم اوضاع خوبی هم در زمینه سود سازی و هم رشد ارزش ان ای وی دارد
بیمه اسیا با صف خرید سنگینی همراه شد تراز ارزی مثبت بالای سهم حالا خبر در خصوص افزایش 5 هزار تومانی نرخ تسعیر دارایی های ارزی سبب شده تا اینس هم با اقبال همراه شود سهم هدف قیمتی 160 تومانی را داشته و در صورت شکسته شدن این قیمت ها هدف 180 و 200 تومانی هم برای سهم محتمل است

در بین ساختمانی ها ثتران با خبر مشارکت اخیر مورد توجه است قیمت هم افت خوبی را داشته است و اصلاح کرده است .ثاخت و ثامید هم با دید نوسان مورد توجه هستند .ثمسکن راهم مورد توجه قرار داده و باید زیر نظر باشد وساخت را هم که بالا نوشتیم و توضیح دادیم

فروس را در بازار زیر نظر بگیرید هر چند این  روزها پر حجم تر شده است . فروس وقتی صورت های مالی را منتشر کرد همه خاطرخواه او شده بودند ولی کم کم افول کرد به نظر حتی با این شرایط سهم 1250 ریال سود را دارد . فروس در در 9ماهه 999 ریال سود محقق کرده است و 6 ماهه به سود 371 ریالی رسیده بود در 3 ماهه اخر کمی افول میکند ولی نه خیلی . دی با کمی افت 924 میلیارد ریال شده است
سهمی که آبان هم ۱۶۸۰ میلیارد ریال فروش داشته است.
جمعا 8507 میلیارد ریال فروش داشته است مدت مشابه قبل 4039 میلیارد ریال بود . . احساس میکنیم اینجای سهم دیگر وقت فروش نیست و به خرید بیشتر میخورد .

 

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم