[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزدوشنبه 18بهمن 1400
دلارآمد ، بازار نیامد !
امروز بازار به واسطه رشد خوب دوباره بازارهای جهانی و برگشت دوباره دلار کمی بهتر رفتار کرده و شدت منفی دیروز و صف های فروش عجیب دیروز را نداشت البته فضای بازار طوری شده است که دلار پخخخخ میکند و میریزد برخی عزیزان این طرف از ترس ریزش شلوار خیس میکنند و رنجهای منفی فروش را می کشند و در برگشت دلار هیچ اتفاقی برای بازار رخ نمی دهد .این رفتار عمق شرایط خاص و بی اعتمادی و شرایط ابهام را می رساند که البته آن سهامدار و تحلیلگر بیچاره هم گناهی ندارد.چراکه این مدت هرچه زده به در بسته خورد و اتفاقات جور دیگری رقم خورده است .اما یک نکته را در مورد دلار و ابهامات پس از آن در فضای بعد از توافق احتمالی بگویم و آن هم این است که احساس میکنیم موج عقلانیت خوبی در دولت ایجاد شده و احتمالاً دلار حتی بعد از توافق نیز ریزش های عجیب و غریبی که برخی فکر میکنند نخواهد داشت و ثبات در محدوده ۲۴ و ۲۵ را تجربه خواهد کرد
دیشب هم در صحبت های رئیس کل بانک مرکزی پنهان و نه خیلی صریح، تا حدودی این را نشان میداد که قرار نیست با سرکوب دلار اتفاقات عجیبی رخ بدهد امیدوارم همینطور باشد و فضای بازار نیز این سیگنال را به خوبی و درستی و شفافیت دریافت کنند
بازار امروز نه اینکه منفی نباشد ،آن حس منفی را همراه خود داشت اما سعی می کرد حداقل هر طور شده کمی خود را از شرایط پنیک ترس و منفی و یا صف فروش دور کند کار بازار به جایی رسیده که اگر بتواند چند روزی ثبات را تجربه کند انگار گل بزرگی کاشته و پیروزی به دست آورده…
این روزها سپری می شود و قطعاً ابهامات بازار هم یکی یکی کم خواهد شد اما تجربه چنین روزهایی و بی خیالی برخی حقوقی ها به خصوص به شرایط فعلی باقی می ماند البته باز هم تاکید می کنیم حقوقی های ما هن خیلی تقصیری ندارند وقتی دولت چنین رفتاری را از خود نشان میدهد آنها هم نتیجه می گیرند بهتر است گوشه ای نشسته و تماشاچی باشند
طی روزهای گذشته در مورد موضوع توافق و اثرات آن در بازار قرار بود بیشتر صحبت کنیم اما با شرایط فعلی به نظر طی روزهای آتی و امروز این موضوع مورد بررسی بیشتر قرار گیرد امروز سعی میکنیم جنبه اثرگذاری منفی ب جام که برخی از آن میترسند را بیشتر بررسی کنیم و یا ساده تر بگوییم پاسخ به سوالی که چرا توافق و یا برجام برای بازار خبر خوبی نیست؟ این استدلالی است که تا به امروز در بین عموم بدنه بازار وجود داشته و دارد و برای آن دلایل متعدد و متقنی نیز وجود دارد .
یعنی افرادی که این دیدگاه را دارند بدون پشتوانه و بدون دلیل این رفتار را نداشته و برای این رفتارو ترس دلایل جدی وجود دارد
مهمترین دلیل برای احتمال افت بازار پس از برجام افت نرخ ارز است که البته در بالا گفتیم بازار کمی بیش از اندازه نگران است و سنس هایی از دولت و جلسات مخابره شده ولی به هر حال از سالیان گذشته تا به امروز دست بازار برای رشد در دست نرخ ارز بوده و هر بار نرخ ارز افزایش یافته بازار هم به واسطه آن رشد کرده است ،البته این را هم بگویم در رالی اخیر رشد نرخ ارز تا ۳۰ هزار تومان بازار رشد را قبول نداشت و واکنش هم نشان نداد اما در مقاطع گذشته بارها و بارها این رابطه تکرار شده و عکس آن نیز صادق بوده یعنی در دوران ثبات و یا کاهش نرخ ارز بازار هم واکنش منفی داشته است تا بدین جای کار استدلال بسیار درست و منطقی است در سوی دیگر بسیاری معتقدند افت نرخ ارز به تبع ان تاثیر منفی بر افت درآمد شرکتها موجب کاهش تورم انتظاری و تقاضای شرکت ها خواهد شد و این خود عاملی برای افت فروش و در نهایت سود در شرکت هاست
کاهش تورم انتظاری و احتمالی یکی دیگر از اتفاقاتی است که خود را در سمت کاهش تقاضا نشان خواهد داد که البته بماند تمامی این آیتمها نقطه متقابل و متناظر هم دارند که برای روزهای آتی توضیح خواهیم داد
از دیگر دلایل منفی بودن احتمالی حرکت بازار با افت نرخ ارز رابطه تاریخی این ماجراست که بارها و بارها تکرار شده و این بار هم بازار از ترس این اتفاق حق دارد که تب کند و این موارد را جدی بگیرد حال که برخی از دلایل این افراد و این نظریات بیان شد باید گفت که بسیاری از کسانی که دست به این کار میزنند حق دارند اما استدلال آنها برای نرخ ارز افت تا ۲۰ هزار تومان و عدد های حتی کمتر است که به نظر این بخش درست نیست
البته احساس میکنیم شرایط فعلی اقتصاد با سالهای قبل کمی متفاوت است که می تواند نوع رفتار بازار در مواجهه با توافق را تغییر دهد
این بخش اول موارد بررسی توافق و اثرات کاهش احتمالی نرخ ارز در بازار بود که به جنبه منفی این موضوع پرداخته شده و روزهای آینده جنبههای دیگر مورد توجه قرار می گیرد…
و اما حرف آخر … دیروز اظهارنظری از سوی رییس سازمان در مورد دامنه نوسان بیان شد که نشان میدهد عزم آنها برای تغییر در دامنه نوسان جدیتر شده و احتمال تغییرات در این حوزه را به احتمال بسیار قوی خواهیم داشت اما هنوز مشخص نیست که این تغییرات در چه سطح و با چه ابعاد و چه کیفیتی خواهد بود .همانطور که مشخص است و از بیان رییس سازمان بورس پیداست تغییرات دامنه نوسان و افزایش احتمالی آن به شکل پایلوت روی نمادهای بزرگ بازار که احتمالاً بازارگردان دارند اجرا خواهد شد و برای اجرایی شدن و تعمیم آن به کل بازار منتظر نتایج این شرکت ها خواهند بود به نظر افزایش دامنه نوسان گامی است که تا بر نداریم و نتایج آن دیده نشود به اصطلاح پای بازار خیس نشود نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد اما همگان معترف شده اند که صفوف خرید و فروش درد این روزهای بازار است و خود عاملی برای فشار مضاعف فروش در برخی روزهای نسبتاً منفی… البته این را هم بگویم که شرایط فعلی که بازار از کمبود تقاضا رنج میبرد افزایش دامنه نوسان کار پر ریسکی است اما فکر میکنیم انجام آن از انجام ندادن بهتر باشد و نکته بسیار مهم این است که عملکرد این مدت میتواند مورد توجه مسئولان و تصویرسازی اجرای آن برای سایر نمادها باشد
بر هیچ کس پوشیده نیست که بعضاً تشکیل صفوف فروش در برخی نمادها عاملی برای منفی شدن بازار و یا حتی جو منفی به کل بازار است و این بازتر بودن دامنه نوسان و پویایی آن می تواند جلوی بسیاری از این موارد را گرفته و حتی بازار از این معضل صف نشینی رهایی یابد البته دامنه نوسان باز به معنی پویایی بازار و نوسانات احتمالاً زیاد در دامنه است، سابقه و تجربه ناظرین بورس و فرابورس به خصوص فرابورس نشان می دهد که رنج کشیدن های احتمالی برخی حقیقی ها به مذاق خیلیها خوش نیامده و دوباره بگیر و ببند و پلیس بازی آغاز می شود اول باید این ذهن را تغییر داد و این تفکر ذهن بیمار ناظر درمان شود به خصوص در فرابورس و بعد به سراغ این موارد رفت و نکته بعد حداقل برای شروع کار به نظر باید کمک بازارگردان ها را در این موضوع داشته باشیم و در مواقع بحرانی بازارگردان ها وارد بازی شوند و جلوی نوسانات عجیب و غریب طی چند روز متوالی را بگیرند
در کنار این موضوع به افزایش دامنه نوسان تدریجی نمادها در یک دوره و یا فصل معین می توان به عنوان راهکاری منطقی و اتفاقی خوبی برای بازار و سهامداران یقین داشت و البته بازهم تاکید میکنیم قیمت ها به جایی رسیده اند که ریسک افزایش دامنه نوسان کمی کاهش یافته و شرایط آن بهتر شده ولی کار پر مخاطره و پر حرف و حدیثی است…
بگذریم و سراغ بازار برویم … برای بازار امروز که خیلی نمی شود چیزی گفت و تمام شدولی برای فردا باید یک خبرو محرک قوی برای رشد داشت وگرنه بازار نمیتواند این ثبات و ایستادگی امروز را داشته باشد . شاید بد نیست اخباری از گروه هایی نظیر بانک و خودرو و یا تحولات ارزی به گوش بازار برسد
دست حمایت بازار بر سر پالایشی ها
در نمادهای پالایشی شاهد حمایت های قوی از سهام این گروه بودیم به طوری که تعادل و حتی مثبت شدن را در این گروه مشاهده کردیم
نفت صعودی تر و نرخ دلارنیز بهتر بوده و این یعنی گزارش 3 ماهه چهارم این گروه شبیه گزارش سوم و حتی بهتر است ادامه این روند کمک بزرگی برای کل گروه پالایش است شتران و شبندر میتوانند جالب باشند و پر حجم تر هستند
در شتران سهم حمایت قوی شد حمایت 420 تومان در کنار شایعات سود 80 تومانی در این سهم یعنی پی بر ای 4 و سهم توانست به این سطوح واکنش مثبت نشان دهد دو هدف قیمتی 460 و 520 تومانی فعلا برای شتران انتظار داریم
شبریز شنیده می شود امسال 120 تومان سود از پتروشیمی تبریز عایدش می شود و سود امسال شرکت می تواند به 800 تومان برسد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اگر به حمایت 3200 تومانی برسد برای خرید هم کوتاه مدتی و نوسان گیری و هم میان مدتی جذاب است
شبندر هم کف حمایتی 640 تومانی را بسته و افت بیشتری نخواهد داشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با روند میان مدت سطوح خوبی برای رشد قیمتی دارد این سهم تا قیمت های 720 تومان جای رشد به شرط عبور از قیمت های قوی 680 تومان را دارد رشد سهم علی رغم وضعیت بنیادی خوبش با سرعت کمتری انجام می شود
تلاش برای حمایت از خودرویی ها
در خودرویی ها هم صفوف فروش جمع اوری شده و نمادهای خودرویی متعادل شدند این گروه مستعد برگشت روند خوبی می باشد
شایعات مختلفی از خودرو و خساپا به گوش میرسد و شنیده می شود بلوک های این دو گروه به زودی اگهی و راهی کدال می شود و حتی بلوک 17% خساپا و سپس بلوک خودرو نیز اگهی می شود به نظر رویداد مهمی است و میتواند جالب باشد . شوک خوبی برای هر دو سهم است و البته هر دو سهم خریداران جدی دارند . شاید بازی روی خساپا به این شکل قوی تر باشد . در خپارس و خاور و برخی دیگر نیز شرایط بد نیست . در مورد ایران خودرو و سایپا در برخی جلسات تصمیمات جالبی گرفته شده طوری که مثلا زیر مجموعه خودرویی که خساپا را در دل خود دارند هم باید فروشنده بلوک ها باشند .
ایران خودرو خوب حمایتی شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت همچنان می توان به تداوم این حمایت ها در سهم خوشبین بود این سهم اگر فردا مثبت باشد می توان به برگشتش به قیمت های بالای 200 تومان و حتی تلاش برای شکسته شدن مقاومت 220 تومان امید داشت
در سایپا حمایت قوی 160 تومانی را داریم که بعید است سهم این حمایت را از دست بدهد روند این سهم کنترل شده تر بوده و نوسانات سهم در رنج قیمتی 160 الی 180 تومان دنبال شده و فعلا تا انتشار خبر مثبت قوی سهم در همین قیمت ها نوسانی خواهد بود
ختوقا هلدینگ قطعه سازی هم پس از اصلاح از قیمت های 300 تومان به قیمت های بسیار مناسبی رسیده است سهمی که امسال 50 توان سود داشته و تحولات جدی از سمت شرکت های قطعه ساز خارج بورسیش شاهد است این سهم جای برگشت و رشد قیمتی خوبی را در بر دارد
در این گروه خنصیر را هم عجیب میخریدند به نظر بازی جالبی را برخی قطعه سازی ها دارند
ر خبهمن هم این قیمت ها واقعا شرایط خوبی را داشته و میتواند مورد توجه باشد . خبهمن را با دید یک سهم بنیادی تر گروه خودرو میتوان دراین قیمت ها زیر نظر داشت
نوسانات زیر پوستی معادن
در معدنی ها شاهد روند نوسانی هستیم خبر های خوبی در این حوزه در خصوص طرح های معدنی جدید منتشر شده است اما چندان اثر گذار نبود
ملی مس نتوانسته از سد قیمت های 720 تومان بگذرد همانطور که در گذشته نیز اشاره شد شکسته شدن این سد قیمتی نیاز به نقدینگی سنگینی دارد که فعلا موجود نیست پس سهم روند نوسانی ارامی را در پیش گرفته و در انتظار گزارشات ماهانه خود می باشد امروز در بورس کالا خوش درخشید و بیش از 5 هزار میلیارد تومان دوباره صادرات داشته است
تجلی از ارزش ان ای وی خود نیز فراتر رفته است ارزش ان ای وی سهم سطوح 120 تومان و قیمت سهام شرکت با صف خرید به سطوح بالای 130 تومان رشد داشته است به نظر می رسد این رشد حمایتی بوده و پس از متعادل شدن سهم سیو سود مناسبتر است
در نماد کالسیمین کف قیمتی 1450 تومانی فرصت خرید خوبی می باشد فروش دی ماه شرکت نیز بالا و اگر در 2 ماه باقی مانده سال شاهد ادامه فروش های سنگین در سهم باشیم تحقق سود 300 تومانی و رشد سهم تا قیمت های 1800 تومان محتمل است
بانک ها لب مرز
در نمادهای بانکی سهام این گروه حمایت خوبی شدند شروع مثبت اما رفته رفته فشار عرضه ها زیاد شد اما در نهایت به نظر می رسد بانک ها در انتظار برجام بوده و در صورت احیا برجام جز لیدرهای صعودی بازار خواهند شد
بانک ملت کف قیمتی 300 تومانی را فعلا بسته است و به نظر نمی رسد افتی داشته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و تراز ارزی مثبت و بهره بردن از برجام سبب شده تا بازار همچنان در این سهم دید خوبی داشته باشد فعلا سهم کف قیمتی 300 و مقاومت 320 تومانی دارد
در نماد بانک اقتصاد نوین برگزاری مزایده هایی برای فروش دارایی سبب شده تا سهم نوسانات مثبت ارامی داشته باشد اما تا زمانی که مقاومت 360 تومانی شکسته نشود سهم همچنان به این نوسانات ارام خود ادامه خواهد داد
در بانک تجارت کف قیمتی 180 تومانی در سهم بسته شده است بعید است سهم افت زیادی داشته باشد خبرهای خوبی از جهش سود سرمایه گذاری های سهم شنیده می شود تجارت کف قیمتی 180 و مقاومت 200 تومانی دارد
در سامان هم صف فروش جمع شد به نظر با کمی اصلاح سهم میتواند فضای بهتری را داشته باشد و مورد توجه بازار است .
وپارس هم بد نیست و به زودی خبر بلوک بازی این سهم نیز شنیده می شود . گفته می شود در زیر مجموعه ها دوباره برای خبر بلوک ها شنیده می شود که ایران خودرو سهم را واگذار میکند .
امید غذایی ها
افزایش نرخ پیاپی نرخ محصولات برخی شرکت های غذایی و همچنان امیدوار بودن به حذف دلار 4200 تومانی برای سال اینده سبب شده تا برخی شرکت های این گروه صدر نشین بازار باشند
در سیمرغ سهم به قیمت های بالای 2000 تومانی بازگشت جهش فروش در شرکت و افزای شدید نرخ برخی محصولات شرکت سبب شده تا انتظار برای سود سازی در سهم در سال جاری بالا برود به نظر می رسد سهم فعلا تا قیمت های 2200 تومان رشد داشته باشد اما هدف سهم قیمت های 2500 تومان ارزیابی می شود
صنعتی بهشهر افت زیادی را تجربه کرده است و به حمایت قوی رسیده است قیمت های 250 تومان برای سهم بسیار نازل بوده و گزارش اخیر سهم حاکی از رشد 60 درصدی فروش دارد با توجه به حجم فروش بالا و اهرم سرمایه ای شرکت به نظر می رسد امسال سود خوبی در این شرکت محقق شود
زکوثر که وضعیت خوبی در شرکت های زیر مجموعه خود شاهد می باشد حمایت های خوبی در محدوده 1150 تومانی می شود سهم فعلا مهمان نوسانات ارام است اما با خبرهای مثبت و انتشار صورت های مالی شرکت های زیر مجموعه با روند صعودی خوبی همراه خواهد شد
چهارگوشه بازار
سیمان صوفیان امروز مثبت بود سهم دل به اصلاح نداده و روندش نوسانی ارام دنبال می شود رشد سهم با شکسته شدن قیمت های 1450 تومان شروع شده و سهم تا قیمت های 1600 الی 1800 تومان بالا خواهد رفت توان بنیادی بالا در سود سازی باعث این رشد قیمتی در سهم خواهد شد .در سصوفی نیز در 9ماهه 2095 ریال و 6 ماهه با عدد خوب 1393 ریال و 3 ماهه 458 ریال سود محقق کرده بود
سخاش شرایط خاصی را شاهدیم 9ماهه 8935 ریال سود محقق کرده است . سخاش در 6 ماهه 5106 ریال و 3 ماهه 2094 ریال سود محقق کرده بود فکر میکنیم این قیمت ها برای سخاش قیمت های خوبی است
معادن و فلزات به قیمت های 1000 تومانی رسید رشد قیمتی سهام تجلی سبب شده تا سهم با اقبال همراه شود تثبیت در قیمت های بالای 1000 تومان ومعادن را تا قیمت های 1100 تومان بالا می برد این شرکت و زیر مجموعه هایش سهم خوبی از قرارداد های جدید معدنی کسب کرده اند
گروه سرمایه گذاری ها کمی پرحجم تر شده است . در وخارزم شنیده می شود معدن طلا کم کم به بهره برداری می رشد و این خبرخوبی است . این سهم را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید شرایط خود سهم نیز بد نیست در دی 1737 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا دی ۳,۴۳۹,۵۶۱ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است . در این گروه منفی های وسکاب وتوسم و به خصوص پردیس با این قیمت ها جالب و جذاب است و میتواند جالب و خاص باشد . وسپه را هم زیر نظر بگیرید
ونیکی و وغدیر را با این دید که در 14ماه اتی 2 سود مجمع در دل انهاست میتوان بیشتر زیر نظر گرفت . ونیکی حدود 3500 ریال و وغدیر 4500 ریال سود نقدی دارند . به نظر قیمت هردو به خصوص وغدیر در منفی امروز جذاب است .
حکشتی هم افت خوبی داشته است ای سهم در صورت رفع تحریم ها با افزایش قرارداد های حمل و نقل و تحول در سود سازی مواجه می شود به خصوص شرکت های زیر مجموعه نیز احیا شده و به سود خوبی خواهند رسید این سهم کف قیمتی 1100 و مقاومت 1250 تومانی دارد
بازار هیچ جوره در رمپنا حاضر به خرید نمی شود و به این راحتی تن نمیدهد . گویا دیروز قرارداد های جالبی منعقد شده است و دریکی از انها قرارداد خرید ۵۰ دستگاه لکوموتیو بین شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت مپنا با حضور رئیسی، رئیس جمهور و وزیر صمت به امضا رسید.در این قرارداد شرکت مپنا متعهد شده است که نسبت به تولید و تحویل ۵۰ دستگاه لکوموتیو به شرکت فولاد مبارکه در طی ۲ سال آینده اقدام کند.ارزش این قرارداد معادل ۲ هزار میلیارد تومان است و مقرر شده است که شرکت مپنا به تدریج این لکوموتیوها را به شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای تسهیل حمل ونقل و جابجایی محصولات این شرکت در شبکه ریلی کشور تحویل دهد به نظر این خبرخبرخوبی است و میتواند برای توریل نیز خبر مهمی باشد .
کزغال شرایط عجیبی را داشته و بازهم از این که نتوانسته به تولید خوبی برسد شفاف سازی کرد و صف فروش شد ولی کطبس خوب بود کطبس در 6ماهه حسابرسی شده 3385 ریال سود محقق کرده است در 9ماهه 5450 ریال سود محقق کرده است
1210 میلیارد ریال سود عملیاتی دارد و 1008 میلیارد ریال سود خالص به نظر کمی قیمت تند است ولی در هر صورت خاص است
فنورد هم امروز کمی بهتر بود سهم به زودی افزایش سرمایه میدهد . فنورد گزارش خوبی داد سهم در 3 ماهه 6605 ریال و 6 ماهه 13583 ریال و9ماهه 22573 سود محقق کرده است و رشد خوبی نسبت به مدت مشابه قبل دارد . با دید میان مدت به نظر میتواند جالب باشد
[/ihc-hide-content]


