گزارش بازارامروزشنبه 16 بهمن 1400
برجام وارد می شود ؟!
انتظارات از بازار زیاد شده… درست در روزی که بازار می رفت تا کمی از حس رشد نفت و بوی توافق سرمست و خوشحال باشد صدای گریه دلار درامد و حواس بازار پرت شد … البته پرت که نه بیشتر دوباره حواسش را جمع کرد تا این بار به جای بودجه و دولت از دلار نخورد و همین شد که در یک روزی که باید بازار واکنش خوبی را نسبت به این همه تحولات مثبت نشان میداد …بیشتر سیس تفکر و تحلیل و صبر به خود گرفته بود و فقط نگاه میکرد …
امروز بازار کار خود را در حالی آغاز کرد که جزو معدود سالهایی بود که این حجم خبرهای خوب و مثبت به بازار رسیده بود به طوری که در ابتدای وقت هم شاهد بودیم که به واسطه خبرهای رسیده در صنعت بانک خودرو ،به خاطر توافق و برجام و صنعت پالایش به خاطر رشد نفت شرایط خوبی را در آغاز معاملات داشتند اما رفتهرفته فضای عرضه دربازار بیشتر شد و به نوعی آن موج و خوشبینی که باید شکل بگیرد تا خریداران وارد گود میدان شوند پیش نیامد و بازار آرام آرام افول کرد البته افولی که به منفی منجر نشد اما این افول به نوعی دلسردی ناشی از این حجم خبرهای خوب را برای بسیاری رقم زد و برخی را که همچنان نظاره گر بازار هستند به فکر میبرد که هنوز انگار وقتش نشده و ورود بهینه جای کار دارد . البته این که قیمت ها در شرایط خوبی است و ما در شرایط بسیار جذابی از نظر سیاسی و اقتصادی وقیمتی و ارزندگی و هر موضوع دیگری قرار داریم شکی نیست، اما بازار و پول های درون بازار دل به این شرایط و این اتفاقات نمی دهند و احساس میکنیم ۴ دلیل ویژه برای این عدم همراهی وجود دارد
حداقل به شکل ظاهری بازار در شرایط فعلی هنوز چهار تردید عمده را پیش روی خود میبیند و سعی میکند بعد از مشخص شدن آن ها وارد شود
اولین و مهمترین آن این است که هنوز نسبت به روند ایجاد شده و کمک های دولت و به نوعی اتش بس موقت فعلی ایجاد شده بین دولت و بازار اعتماد نداشته و آن را موقتی میدانند این یکی از مهمترین دلایلی است که باعث و بانی آن هم خود دولت بود که آنقدر شرایط بد و عجیبی را رقم زده که این اعتماد به راحتی بر نمی گردد مورد دوم به تحولات سیاسی اقتصادی بازمیگردد که از امروز نقش جدیدتری را گرفته .چرا که بازار احساس می کند توافق تقریباً تمام شده و به زودی شاهد افت دلار خواهد بود و این افت جدید دلار را سعی میکند گوشه ذهن داشته و در معاملات لحاظ کند و شاید همین باعث شده دست بخرید نزند
در واقع دومین عدم اطمینانی از نرخ ارز است که وابسته به تحولات سیاسی و اتفاقات پیش روست البته فکر میکنیم مطالبی از فردا تا روز چهارشنبه در مورد برجام را دوباره صحبت خواهیم کرد
عامل سوم این است که به حمایت های فعلی در بازار که بعضا انجام می شود به واسطه برنامه زمانبندی و اعلام اینکه تا ۲۲ بهمن بوده دلخوش نکرده و معتقد است بعد است پایان ۲۲ بهمن و یا هر تاریخی دیگر این حمایتها که مصنوعی هم بوده دستش از سر بازار بازار برداشته می شود دوباره همان آش و همان کاسه
عامل چهارم هم این است هنوز به این جمعبندی نرسیده که جریان پول واقعی وارد بازار شده است و تا وقتی این مولفه را در حجم معاملات به شکل قوی و جدی نبیند بسیاری فعلاً تماشاچی خواهند بود و دلیل بی تفاوتی بسیاری از پول ها به خبر ها نیز همین است که این چهار عامل شاید مهمترین آنها باشند که هر روز یکی ممکن است بیشتر به چشم آید که امروز دلار با افت خود کمی بازار را بیشتر نگران کرد
از فردا چالشجدید بازار قیمت دلار خواهد بود که از قضا چالش کوچکی هم نخواهد بود و بسیاری از بازار را ممکن است تحت فشار قرار دهد و البته انتظار داریم اگر قرار است واقعاً توافق صورت بگیرد بخشی از بازار هم با این خبر خوشحال و شاد و حال بهتری داشته باشد اما به واقع بازار همیشه در مسیری حرکت کرده که عمدتاً مسیر دیدن اتفاقات بد و بدبینی ها بوده است
پشت سر گذاشتن این ابهام خیلی برای بازار زمان نمی برد و سخت نیست خیلی زود سیاستهای دولت در نرخ ارز روشن میشود و به نوعی کف نرخ ۲۳ و ۲۴ نیز تا حدودی مشخص میشود و حتی معتقدیم دلار بازار آزاد جایی بالای این اعداد قرار می گیرد اما در هر صورت فعلاً این جو روانی دلار می تواند یک استراحت موقت به بازار بدهد ولی یک نکته را در نظر داشته باشید اگر بازار و یا در واقع دلار نرخ های متعادل و معقولی رسید و افت جدی را نداشت و عواید ناشی از توافق هم به بازار برسد بین همه بازارها این بازار سرمایه است که می تواند از این بازی برنده برنده بیرون بیاید .بسیاری از بازارها دلار بیش از سی هزار تومان را همچنان در قیمتها لحاظ کردند و هرگونه افت دلار ،این بازارها را به رکود و سکون بلندمدت خواهد برد
در هر صورت احساس میکنیم که این هفته با وجود خبرهای بسیار خوب بازارهای جهانی و اتفاقات رخ داده نه اینکه توانایی مثبت شدن را نداشته باشیم اما نه منفی آنچنانی را داریم وونهرمثبت بسیار قوی بازار باید از سردرگمی توافق و نرخ ارز و دوگانهای که برای خودش ایجاد کرده خارج شود تا بتواند با قدرت بسیار بالا تصمیم بگیرد اتفاق خوب رخ داده در این مدت این است که نرخ کالاها در بازارهای جهانی رشد خوبی داشته و این شاید بخشی از ترس ناشی از افت دلار را پوشش میدهد
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب اغاز کرد ولی هر چه پیشرفت با ترس افت دلار کمی همراه شد و شدت تقاضا کمتر و عرضه بیشتر شد .
بانک ها تلاش برای صدر نشینی
بانک ها امروز تلاش خوبی برای صدر نشینی از خود نشان دادند گمانه زنی ها در خصوص احیا برجام سبب شده تا جو روانی خوبی در این سهم شکل بگیرد
بین این شرکت ها صف بانک سامان زدن به نظر بد نباشد و قیمت و شرایط او خوب است .سامان در 9ماهه با سرمایه قدیم 833 ریال سود محقق کرده است . 3 ماهه 255 و 6 ماهه 532 ریال سود محقق کرده است . جمع درامد های عملیاتی 18202 و سود خالص 9580 میلیارد ریال بوده است
در بانک تجارت سهم به قیمت های بالای 190 تومان صعود کرد سهم برای شکست مقاومت 200 تومانی و رشد تا سطوح 240 تومان نیاز به حمایت های قوی دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم تراز ارزی قوی دارد و هم سرمایه گذاری هایش با جهش سود سازی همراه شده اند
بانک ملت در استانه مقاومت 320 تومانی قرار گرفته است بیشترین تاثیر مثبت را از این سهم از رفع تحریم ها می برد سهمی که در صورت شکست قیمت های 320 تومانی تا سطوح قیمتی 360 تومان جای رشد دارد بانک ملت توانایی بنیادی خوبی داشته و با تراز ارزی 7 میلیارد دلاری خود سود تسعیر ارز سنگینی نیز در دل خود دارد
بانک اقتصاد نویان امروز در استانه قیمت های 360 تومان بازگشایی شد سهمی که بر سر مقاومت قوی قرار داشته و اما برنامه فروش برخی دارایی ها را دارد به خصوص این که سهم به سود عملیاتی خوبی در 9 ماهه رسیده و تداوم این سود سازی سهم را تا قیمت های 400 تومان بالا خواهد برد
خودرویی در جدال با عرضه ها
در میان سهام خودرویی سهام این گروه هم از رفع احتمالی تحریم ها سود خوبی می برند اما فعلا روندنوسانی در پیش گرفته اند خودرویی هایی که به نظر می رسد وارد فاز فروش دارایی ها و اصلاح ساختار مالی نیز بشوند
دراین گروه بازی همیشگی روی خودرو و بعد خگستر و بعد خساپاست ولی 2 3 روزیاست که خساپا را بهتر میخرند پس زیر نطر باشد .
از از سایپا حمایت خوبی به عمل می اید سهمی که اوضاع خوبی داشته و فعلا مقاومت 180 تومانی و حمایت 165 تومانی دارد سایپایی که اگر کمی حمایت از سهم بیشتر یا برنامه فروش سهام شرکت های زیر مجموعه اش داغتر شود جای رشد قیمتی خوبی دارد
در نماد خاور سهم همیشه صف خرید شاهد ثبت قیمت های 130 تومان بودیم سهم به سمت سطوح 140 الی 145 تومانی رفته و به نظر می رید در این قیمت ها جدال سختی با مقاومت خود داشته باشد هدف تکنیکالی سهم فعلا سطوح 160 تومان است با اما صورت های مالی 12 ماهه و مشخص شدن توان سود سازی این سهم توان رسیدن به قیمت های 200 تومان هم دارا می باشد بازی خوبی روی حق تقدم این سهم نیز در گرفته و به نظر میتواند جالب باشد
خکاوه هم پر جنب و جوش در فروش ظاهر شده و به نظر او نیز بد نیست زیر نظر باشد . حتی زامیاد هم شرایط بدی ندارد و یا خپارس ولی بازار گزیده عمل میکند
ایران خودرو با کف قیمتی حمایتی 200 تومان و مقاومت 220 تومان در نوسان است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و روند میات مدت خوبی دارد این سهم نیز باید کم کم خود را اماده شکسته شدن مقاومت خود نماید بحث فروش دارایی ها و اصلاح ساختاار مالی در این سهم بسیار زیاد است
در بین قطعه سازی ها هم ختوقا ختور خمحرکه را جالب می بینیم ولی خود خودرویی ها در کل بهتر هستند و در سوی دیگر اگر قصد خرید سهم بنیادی در بازار را دارید به نظر خبهمن با این شرایط بیش از بقیه و بهتر از بقیه میتواند مورد توجه باشد به طور کلی برای ریسک گریز ها خبهمن را بیشتر پیشنهاد میکنیم .
تلاشی فولادی
رشد نسبی قیمت های جهانی بیلت سبب شده تا فولادی ها امیدوارتر باشند فولادی هایی که همچنان بالا بودن نرخ انرژیشان از یک سو و کاهش قیمت دلار ازاد و ترس از کاهش نرخ دلار نیمایی تهدید هایی محسوب می شوند. در بین سایر کم ریسک ها فخوز فولاد هرمز فولاژ فجر بد نیستند البته هرمز رشد کرده و کمی خطرناک شده ولی فخوز وفولا و فولاژ میتوانند جالب باشد
در فولاد مبارکه سهم تلاش دارد تا از قیمت های 1100 تومان عبور نماید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در صورت شکسته شدن قیمت های 1100 تومان تا سطوح قیمتی 1200 تونان جای رشد دارد سهم سود سازی بالایی برای امسال خواهد داشت و طرح توسعه خوبی را افتتاح می مند یکی از بهترین فولادی ها همین مبارکه است
هرمز عرضه های فوق سنگینی را شاهد بود سهمی که به مقاومت 1450 تومانی رسیده است و نتوانست حتی تا سطوح قیمتی 1600 تومان صعود نماید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد با دید میان مدت روندش صعودی باشد سهمی که امسال سود 350 تومانی داشته و پی بر ای 4 دارد
کاوه نتوانست از سد قیمتی 1100 تومانی بگذرد سهمی که تا قیمت های 1000 تومان احتمالا جای اصلاح خواهد داشت این سهم فولادی گزارشات زیاد جالب توجهی نداشته و با این قمت های جهانی بیت فعلا امید زیادی به این سهم نیست
پالایشی ها چشم انداز نفت 100 دلاری
در پالایش ها روند مثبت بود و رشد قیمت های جهانی نفت و تحلیل هایی مبنی بر رشد نفت تا سطوح 100 و سپس 120 دلار و تنش های روسیه سبب شده تاپالایشی ها با رشد کرک اسپرد و خوشبینی خوبی همراه شوند. در این گروه اکثر اعضا افت خوبی کردند ولی با توجه به حجم و پول های درگیر شده به نظر شتران و شبندر و شبریز شرایط خوبی را دارند در سوی دیگر شپنا هم بد نبست و با ریسک پذیری بالاتر شراز و شاوان هم خوب هستند
در شتران سهم باید از سد قیمتی 460 تومان عبور تا به قیمت های 500 الی 520 تومان برسد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت روندش صعودی می باشد این سهم امسال 80 تومان سود و برای سال اینده 110 تا 120 تومان دارد با چنین توان سود سازی رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم است
در شپنا هم سهم باید از قیمت های 620 تومان برای ادامه صعودش عبور نماید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در 3 ماهه اخر سال سود سازی خوبی خواهد داشت مضافا این که سهم به استقبال افزایش سرمایه هم رفته و طرح توسعه خوبی هم دارد عمده پتانسیل سهم در سال اینده با افتتاح طرح توسعه اش شکوفا می شود
در شبندر هم علی رغم وضعیت بنیادی خوبی که سهم دارد قیمت های 680 تومان همچنان مانع از رشد قیمتی سهم می شود شبندری که اوضاع و احوال خوبی داشته و با رشد سود سه ماهه اخر سال جای رسیدن به سود 140 تومانی را دارد
سیمانی ها مستعد رشد
در سیمانی ها خبرهای خوبی از برنامه تامین 20 میلیون تن سیمان مورد نیاز ساختمان اقدام ملی در جریان است امری که اگر اجرایی شود تحولات خوبی در سیمانی ها می شود
اگر بحث قیمت و گزارش و موارد مختلف را کنار هم بگذارید به نظر با دید میان مدت سپاها سخوز سفانو سشرق و حتی سرود هم قیمت های خوبی را دارند و میتوانند بیشتر مورد توجه بازار باشند در سرود در 3 ماهه 687 ریال سود محقق کرده بود و ۶ماهه ۱۸۷۹ ریال و 9ماهه به سود خوب 2836 ریالی رسیده است
سهم ۳ماهه 619 میلیارد ریال سود عملیاتی و 556 میلیارد ریال سود خالص داشت .
۶ماهه ۱۷۲۳ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۱۵۲۱ میلیارد ریال سود خالص دارد . 9ماهه سود عملیاتی 2587 و سود خالص 2296 میلیارد ریال است
سیمان خوزستان از کف قیمتی 2000 تومانی برگشت خوبی زد خبر افزای شدی قیمت فروش کلینکر لب مرز عراق سبب شده تا این سهم بار دیگر مورد توجه باشد سهمی که دو سوم فروشش را کلینکر صادراتی به عراف تشکیل و می تواند نفع بالایی برده و رشد قیمتی خوبی تا قیمت های 2200 الی 2500 تومان داشته باشد
در سیمان صوفیان هم وضعیت مثبت دنبال شد سهمی که امسال 280 تومان و برای سال دیگر طبق اعلان خود شرکت 450 تومان سود دارد این سهم وضعیت بنیادی بسیار عالی داشته و روند میان مدتی خوبی دارد تارگت سهم سطوح 1800 و 2000 تومان بوده و سهم در موقعیت خوبی برای خرید قرار دارد
ساروم امسال 700 تومان و سال دیگر 1000 تومان سود دارد با چنین سودی قیمت های 3400 تومان برای سهم بسیار نازل بوده و سهم ارام ارام به سمت هدف قیمتی 3800 تومان در حال صعود است گام بعدی رشد سهم قیمت های 4200 تومان خواهد بود
چهارگوشه بازار
کپرور که قرار است محصولاتش را در بورس انرژی عرضه نماید با صف خرید همراه و قیمت های 3000 تومان را پشت سر گذاشت مقاومت اصلی سهم سطوح 3200 تومان بوده که اگر این مقاومت شکسته شود سهم تا سطوح قیمتی 3600 تومانی رشد خواهد کرد دراین گروه کزغال هم شرایط خاصی را دارد و به نظر خود سهم شرایط بهتری نسبت به حق تقدم دارد که گویا سود به ان تعلق نمیگیرد
چفیبر هم با خبر سرمایه گذاری سنگین در زمین های خود در بندر انزلی و تهاتر زمین با منطقه ازاد اقتصادی انزلی و دسترسی به خط راه اهن رشت انزلی به منظور ایجاد مرکز واردات چوب کشور با روند صعودی همراه شده است این سهم به نظر می رسد تحولات درونی بنیادی بسیار خوبی داشته که کم کم با انتشار اخبارش با اقبال بازار همراه و استارت رشد قیمتی خوبی را خواهد زد
ومعادن به هدف قیمتی 1000 تومانی خود رسید این سهم می تواند در صورت تثبیت در قیمت های بالای 1000 تومان تا سطوح قیمتی 1100 تومان هم رشد نماید وضعیت مناسب شرکت های زیر مجموعه و رشد قیمتی خوبی که در تجلی ایجاد شده سبب اقبال بازار به این سهم سرمایه گذاری شده است
امروز اردرهای خوبی در رانفور گذاشته شد و این اردرهای حمایتی سهم را بالا کشید به نظر شرایط خوبی را در این سهم شاهد بودیم و کم کم رانفور میتواند فضای بهتری را نیز تجربه کند
بعد از رفع تحریم ها یکی از شرکت ها و صنایعی که از بعد روانی نه واقعی مورد توجه قرار میگیرد گروه بیمه است به نظر بازی خوبی را در این گروه در بازار شاهد باشیم سامان خوب شکل گرفته و پیش می رود و کم کم البرز و اسیا و کوثر هم حرکت میکنند
گروه دارو چند روزی است پر حجم شده که باید پیک کرونا شرایط را برای این گروه تغییر دهد .دراین گروه دامین چند روز یاست پرحجم شده است دامین در 3ماهه 54 ریال و 6 ماهه 131 ریال و 9ماهه 213 ریال محقق کرده است
3ماهه 390 میلیارد ریال سود عملیاتی و 213 میلیارد ریال سود خالص دارد6ماهه سود عملیاتی 890 و سود خالص 513 میلیارد ریال و 9ماهه سود عملیاتی به 1457 میلیارد ریال و سود خالص 835 میلیارد ریال است .
دسانکو و درازک هم شرایط خوبی را دارند به نظر با دید میان مدت هر 2 سهم بد نیستنددر بین پخشی ها هم پخش البرز و به خصوص دتوزیع شرایط خوبی را دارند با دید میان مدت خرید هر دو جذاب است . به طور کلی موج ششم کرونا که به شکل سرمایه خودرگی اسن شاید مصرف برخی دارو ها را که زیر نظر شرکت هاست افزایش دهد
به طور کلی گروه حمل و نقل ژست خوب وبهتری نسبت به بقیه گروه ها برای رشد دارد و میتواند جالب باشد در اینگروه حکشتی با دید نوسان و حتاید و حسینا با دید میان مدت بد نیستند حتی حپارسا نیز جالب است ولی با دید نوسان می شود سراغ حکشتی رفت که با این خبرها خوش می درخشند
وتوسم و وسکاب و برخی سهم های این چنینی را در بازار خوب میخرند در وتوسم در 12ماهه 2272 ریال سود محقق کرده است و حتی اگر تقسیم هم نکند شرایط خوبی را دارد
امروز چدن خوب مثبت شده بود به نظر با این افتی که داشته و سود خوب فسازان میتوان شرایط بهتری را برای سهم دید ولی در کل چدن یکی از سهم های خاص بازار است .


