جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزچهارشنبه 13 بهمن 1400

گزارش بازارامروزچهارشنبه 13 بهمن 1400

نوید خاندوزی
فوریه 2, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزچهارشنبه 13 بهمن 1400

هفته ای که تفاوت داشت !

امروز روز جمع بندی و ایستادن در روز و جایی بود که هم نقطه حساسی از بعد روانی بود و هم باید به همه میگفت که تغییر ملموس است و انگار کشتی بان جدیدی را این کشتی به گل نشسته به خود دیده و دریای توفانی به پایان امده …

امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که آن شرایط سفت و سخت منفی را که بسیاری منتظرش بودند را نداشت و با تمام کم و کاستی ها و امیدوارکننده ظاهر شده حتی برای دقایقی می‌رفت که برتن سه گروه لیدر فعلی بازار یعنی پالایش و بانک‌خودرو جامعه سبز بپوشاند اما دوباره فشار عرضه ها که بخشی ناشی از فروش نوسان گیران و بخشی ناشی از فروش مرددین و بدبین های بازار هستند باعث برگشت به سطوح قبلی و حتی در آخر وقت منفی شدن بازار شد
به نظر بازار امروز در فضای نسبتاً آرامی کار را تمام کرد و هم اینکه امروز یکپارچه منفی نشده و شوک منفی به بازار وارد نشد اتفاق بسیار خوب و مثبتی بود.
در دفعات گذشته بازار حتی دو روز مثبت خود را نیز نمی توانست دوام بیاورد و در روزهای منفی هم رنج های ۰ تا -۵ در عرض چند دقیقه کل بازار را در بر می گرفت و این وجه تمایز این چند روز و این هفته است که امیدواریم ادامه دار باشد
رویدادهای فعلی بازار را با آن روزها اگر مقایسه کنید میبینین از این نظر امیدوارکننده ظاهر شده و در مقایسه با آن روزها هنوز شرایط خوبی را دارد…
عامل حجم بازار هم عامل نسبتاً خوب و مناسبی است و طی این چند روز توانست روند متفاوتی را طی کند و البته در حجم و ارزش معاملات بازار باید گفت که امیدواریم ادامه دار و روند رو به صعودی را داشته باشد بازار بتواند در چند روز و چند هفته آتی همین طور مستحکم قیمت ها را حفظ کرده و به نوعی نشان دهد که کف بازار در همین محدوده است و این موضوع با حجم قوی هم رخ دهد کسانی که علاقمند به ریسک کردن هستند را به بازی دعوت می کند
کسانی که عوامل مختلف را کنار هم گذاشته و ریسک به ریوارد بازار را در اینجا می پذیرند… امیدواریم هرچه جلوتر برویم تعداد افرادی که این ریسک را بررسی و در کنار صورت های مالی و جریان سودآوری و جریان نقدینگی به دل بازار می زنند روبه فزونی و افزایش باشند
برخی در دل بازار امروز یک تردید دوباره و قدیمی را رو کردند و البته تا حدودی به نگرانی آنها حق می‌دهیم
امروز بانک مرکزی دلار نیما را ۲۴ کرد و باز هم کاهشی بود دلاردربازارازاد هم کم شد. دیروز یک روزنامه آمریکایی تاکید می‌کرد که همه چیز تمام شده و به نکات آخر توافق رسیده ایم و احتمالاً طی هفته ها و روزهای آتی موضوع جمع و جور میشود دوباره بازار تب تردید اتفاقات منفی ناشی از توافق را گرفته و این طبیعی است که کمی برخی از این موضوع بترسند و هراسان باشند .اما دیر یا زود رفتار دلار این اثر را روشن خواهد کرد و احساس می کنیم تا حدودی بسیاری بر این موضوع مطمئن شدند که با این بودجه ، این اتفاقات و ت۸ولات منجر به افت دلار بسیار بعید است .اما تحلیل با آنچه رخ می‌دهد متفاوت است و دقیقاً نتیجه این تفاوت همان تردید را به وجود می آورد که همه در این فضا به خصوص صبر می‌کنند تا اتفاق رخ داد و بعد با ریسک کمتری وارد شوند.امیدواریم هزینه این صبر طولانی و گزاف برلی بازار تمام نشود.

و اما یک نکته در مورد حمایت های این روزها …
واقعا نمی دانیم حرف برخی از فعالان بازار چیست و زبان آنها را متوجه نمی شویم یک روز الگوریتم می‌دهند یک روز به بازارگردان ها، که البته عملکرد بازارگردان ها قابل گیردادن هستند، ولی نه اینکه همه کاسه کوزه بازار را سر آنها بشکنیم ولی امروز دیگر گیر دادن و حرف زدن درمورد اردرهای حمایتی در برخی سهام ها واقعاً عجیب است حمایت نمی‌شود یک عده ایراد می‌گیرند حمایت می‌شوند جور دیگر …برخی از این دوستان علاقه‌مندند خیلی سریع قیمت‌ها آسانسور افزایش را سوار شوند و روزی ۵ درصد بخورند و به بالا بیایند به نظر این طرز فکر راباید فراموش کرد این طرز فکر ناشی از مقایسه بازار با دوران خاص ۶ ماهه اول سال ۹۹ است که به نظر به این زودی‌ها دیگر در بازار تکرار نخواهد شد
اگر هم تلاشی صورت می‌گیرد و مجموعه ای به هر دلیلی حامی سهمی در بازار می‌شوند با این حرف‌ها نبلید او را ددر کرد و این نیمچه امیدی که ایجاد شده را خاموش کنیم
البته قبول داریم این حمایت ها باید چتر بزرگتر و گسترده تری را پوشش دهد ولی غیرت سهامداران عمده را میطلبد … به جای ایراد گرفتن از این چند نمادی که حمایت میشوند راهکار بدهید که چطور و با چه ابزاری میشود نمادها و سهامداران عمده بیشتری را درگیر این موج ها کرد

و حرف آخر این روزها بحث نوسان و تغییرات دامنه نوسان و حجم مبنا زیاد شنیده می شود برخی هم پیشنهاد داده بودند که مثلاً دامنه نوسان در مقاطعی در تایم بازار باز شود تا سطح ۱۵ درصد افزایش پیدا کند به نظر هر مسیری، هر گامی، هر اتفاقی که در راستای افزایش دامنه نوسان و کاهش حجم مبنا باشد به بازار کمک خواهد کرد.شک نکنید … البته دیدگاه ما این است که دامنه نوسان می‌تواند فصلی نیم درصد در ادوار مختلف افزایش یافته و به یک تارگت قابل تعریف برسد مثلاً مثبت و منفی ۱۰ درصد .یا در حجم مبنا می توان اینطور تعریف کرد که شرکت ها طبقه بندی شده و گروه گروه و دسته دسته از این حالت خارج شوند همه اینها درست و پیشنهادات منطقی است .اما وقتی می توانید در این بستر چنین پیشنهادی را مطرح کنید که ناظرینی که بر این مجموعه اتفاقات نظارت می‌کنند رفتار نرمال و قابل تحلیل و عقلایی دلشته باشند .کاردستی و تذکرات ناشیانه و لطمات جبران ناپذیر قبلی نظارت‌های غیرمنطقی فرابورس هنوز فراموش نشده، چه طور پیشنهاد افزایش دامنه نوسان داده می‌شود در حالی که حافظه فعالان هنوز پیغام های رنج نیم درصد و یک درصدی را فراموش نکرده
تا چنین طرز فکری تغییر نکند تغییرات در دامنه نوسان و حجم مبنا نتیجه معکوس خواهد داشت و نتیجه بخش نخواهد بود ابتدا باید طرز فکر و دیدگاه افرادی که خود به عنوان ناظر نشستند تغییر کند و بعد سراغ تغییر این قوانین رفت.

و اما سراغ  بازار امروز برویم که شاید خیلی خاص و مثبت و پر صف نبود ولی در مجموع شرایط بدی را نداشت و ناامید کننده نبود …

حمایت از پالایشی ها

در نمادهای پالایشی حمایت های خوبی از این گروه شد شنیده می شود روند قیمت های جهانی نفت به واسطه تنش های روسیه صعودی و از طرفی کرک اسپرد پالایشی ها برای 3 ماهه اخر سال نیز همچنان بالا خواهد بود

امروز از شتران حمایت های عالی به عمل امد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد تا قیمت های 520 تومان فعلا رشد نماید سهم با گزارش دهی های عالی خود امیدهای زیادی به سود سازی و جهش سود خود دارد

در شاوان هم حمایت های خوبی را شاهد بودیم این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی دارد سهم توانسته مقاومت 12500 تومانی را خود را شکسته و کم کم خود را اماده صعود تا قیمت های 14000 تومانی م یکند این سهم تنها نیاز به یک خبر مثبت دارد

در شبندر سهم در سطوح قیمتی حساس 680 تومان به نوسانات ارام خود ادامه می دهد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با سود سازی بالایی همراه می باشد و شایعات سود 140 تومانی دارد اما فشار عرضه ها در سهم زیاد و خریداران قدرت کمتری دارند سهم در مسیر صعودی قرار بگیرد اهداف 720 الی 760 تومانی خواهد داشت

بانک ها و استقبال از رفع تحریم ها

در بانک ها روند صعودی خوبی شکل گرفته و سهام این گروه در انتظار رفع تحریم ها و تحولات مثبت از این طریق هستند

بانک تجارت با صف خرید سنگینی به رشد خود ادامه می دهد سهم هدف قیمتی 190 الی 200 تومانی داشته و انتظار تعادل در روند سهم در این سطوح قیمتی را داریم سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد اگر قیمت های 200 تومانی را بشکند تا قیمت های 240 تومان هم جای رشد دارد

بانک ملت در استانه قیمت های 320 تومان با عرضه های فوق سنگین متعادل شد سهم به مقاومت قوی رسیده سهمی که برای شکسته شدن این سطوح نیاز به خبرهای قوی به خصوص در حوزه ارزی و تسعیر ارز دارد

بانک صادرات ارام ارام در حال تثبیت در قیمت های بالای 200 تومان است شکسته شدن این سطوح می تواند سهم را تا قیمت های 220 تومان بالا ببرد بانک صادراتی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و امید ها به جهش سود بانک از طریق سرمایه گذاری هایش زیاد است

خودرویی ها و حامیان قوی

در نمادهای خودرویی نیز حامیان قوی نشان دادند همچنان سهام این گروه در کانون توجهات قرار داشته و خودرویی ها می توانند با دید میان مدت همچنان لیدر باشند

در نماد ایران خودرو سهم میل زیادی به کاهش قیمتی از خود نشان نمی دهد سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با دید میان مدت جای رشد تا سطوح 250 حتی قیمت های بالاتر را دارد این سهم با محوریت وزارت صمت قصد تحولات بنیادی با فروش دارایی ها و اصلاح ساختار مالی را دارد

در خاور سهم باز صف خرید شده و مثاومت خود را شکست سهم به سمت سطوح قیمتی 145 تومانی در حرکت خواهد بود شایعات سود سازی 25 تومانی برای امسال و سود 40 تومانی برای سال دیگر سبب شده تا حمایت قوی از خاور شده و فروش های ماهانه نیز نشان می دهد سهم تحولات خوبی داشته است

خبهمن به قیمت های 180 تومان برسد برای خرید جذاب خواهد بود این سهم خودرویی شایعاتی در خصوص فروش سهام کروز در این شرکت و انتقال سهامش به مهر اقتصاد دارد اگر این خبر صحت داشته باشد سهم می تواند روند میان مدتی صعودی خوبی را در پیش بگیرد

 

سیمانی ها اماده جهش

در سیمانی ها خبر هایی در خصوص برنامه تامین 20 میلیون تن سیمان برای طرح ساختمان اقدام ملی سبب شده تا سیمانی ها امیدوارتر بوده و برخی از این شرکت ها مستعد رشد قیمتی باشند

در سیمان صوفیان سهم با روند صعودی خوبی همراه شد این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و می تواند رشد قیمتی ادامه داری داشته باشد سهمی که امسال 280 تومان سود داشته و به واسطه همین سود سازی بالا با امکان رشد قیمتی همراه می باشد سهم تارگت 1500 الی 1600 تومان را دارد

ساراب هم نوسانات ارام خود را تا رسیدن به قیمت های 1800 تومان اددامه می دهد سهم هم سرمایه گذاری های خوبی داشته و هم امسال شایعات سود 220 تومانی دارد این سهم نیز قیمت های 1800 تومان می تواند سطوح تعادلی خوبی برای سهم باشد

سفانو هم برگشت  خوبی را تجربه کرد سهم به سمت قیمت های 2800 تومانی می رود مقاومت 2650 تومانی در سهم شکسته شود دو هدف قیمتی 2800 و 3000 تومانی در انتظار سهم خواهد بود این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مد صعود خوبی را به بازار بدهکار می باشد سهمی که امسال حداقل 500 تومان سود خواهد داشت

با گزارش های منتشر شده هم میتوان بازهم گفت که سخوز سپاها و در کنار ان ساوه و سخاش و برخی دیگر مورد توجه هستند ولی توجه اصلی همچنان روی سخوز سپاها ست و هردو قابلیت های خوبی را دارند .

معادن خاص

در معدنی ها معاملات خوبی را شاهد بودیم معادنی که وضعیت مثبتی داشته و همچنان امیدوار به رشد قیمتی هستند

در فملی سهم تلاش دارد تا مقاومت 720 تومانی سرسخت خود را بشکند سهمی که گزارشات خوبی داشته و با فروش های مناسب و سود سازی بالایی همراه می باشد این سهم مسی با این قیمت های جهانی مس و وضعیتی که دارد اگر قیمت های 720 تومانی را بشکند وارد فاز صعودی با بازدهی 10 الی 15 درصدی خواهد شد

تجلی با حمایتی که می شود توانست از سد قیمت های 120 تومان ههم عبور نماید به نظر می رسد قیمت های 125 تومان سبب تعادل در روند سهم شود سهمی که در سطوح ارزش ان ای وی خود در حال معامله و با توجه به روند حمایتی که در پیش گرفته بازدهی خوبی از زمان پذیره نویسی داده است

فراوری با نوسانات منفی همراه است سهمی که نتوانسته فروش های مناسبی داشته باشد و هم موجودی و هم تولیدات فعلیش به نظر می رسد باز دپو شود سهم پتانسیل سود 500 تومانی را در صورت فروش شمش های تولیدی و امسالش را دارد اما همچنان در فروش محصولاتش مشکل داشته و در حال درجا زدن است سهم حمایت 2200 تومانی دارد

واحیا این مدت بازدهی خوبی داد رشد سود و فروش زیر مجموعه ها مشخص است و این میتواند نشانه خوبی برای سهم باشد کچاد هم مجوز افزایش سرمایه را گرفت مجوز افزایش سرمایه 115 درصدی کچاد از محل سود انباشته صادر شد.با دید میان مدت کچاد خوب است ولی همچنان دو گزینه واحیا و ومعادن را بهتر می بینیم

چهارگوشه بازار

عرضه ذغال سنگ در بورس انرژی کپرور را با صف خرید همراه ساخت سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و حالا سرانجام در مسیر صعودی قرار گرفت مقاومت مهم سهم سطوح 3200 تومان بوده و در صورت شکسته شدن این قیمت ها سهم تا سطوح 3600 تومان جای صعود دارد در کزغال هم  شرایط خوبی را این خبر رقم زد و شاهد  بهبود نسبی اوضاع در این گروه  بودیم

در نماد حپترو خبر تجدید ارزیابی سنگین 800 درصدی از یک سو و برنامه شرکت برای ورود به حوزه حمل و نقل دریایی و خرید کشتی متانول بر سبب شده تا سهم با اقبال از سر حمایت 1600 تومانی برگشت روند را تجربه نماید شنیده می شود رقم افزایش سرمایه بالا و منابع زیادی برای خرید کشتی های متانول بر لازم است سهم تارگت2000 تومانی را به عنوان اولین هدف خود دارد

کیسون نوسانات خوبی داشت اما مقاومت سهم در قیمت های 145 تومانی مانع از رشد بیشتر سهم می شود شنیده می شود با رفع تحریم ها و ازاد سازی حساب های ارزی شرکت سهم توانایی بهبود وضعیت خوبی دارد پیمانکاری که قرارداد های خوبی هم خارج کشور داشته و به کل رفع تحریم ها باعث تحولات جدی بنیادی در سهم خواهد شد

لخزر هم  شرایط جالبی را در بین  سهم های خاص دارد  به خصوص لخزر که شرایط افزایش سرمایه اش هم جالب است گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 151,200,000,000 ریال به مبلغ 907,200,000,000 ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالي شرکت، کاهش هزينه هاي مالي شرکت ، افزايش توان مالي و نقدينگي شرکت ، حذف فاصله بين مبلغ سرمايه ثبت شده با مبلغ مورد نظر سازمان بورس و ابقاء در تابلو فرعي بازار اول سازمان مذکور و نيز تسهيل عمليات نقل و انتقال سهام شرکت در بازار بورس و اوراق بهادار که در تاریخ 1400/10/20 به تصویب هیئت مدیره رسیده .

در بین  سرمایه گذاری ها وسپه گزارش 12ماهه داد وسپه در ۱۲ماهه به سود ۱۳۰۷ ریالی رسیده است سهم هم در گزارش دهی هم در ارزش ذاتی جالب است . در سوی دیگر در وصنعت هم مجوز افزایش سرمایه 200 درصدی وصنعت از محل سود انباشته صادر شد.به نظر خبرهای خوبی برای هر دو شرکت است و قابلیت خوبی برای رشد هردو دارد

این  روزها  گروه دارو  را جالب میخرند به نظر دتماد و دشیمی در این گروه پر حجم شده اند به خصوص روی دتماد با این حجم فرایند بازی نوسانی هم ممکن است شکل بگیرد و شرایط خاصی را شاهدیم دتماد در 9ماهه 4436 و 6ماهه در یک گزارش خوب 3596 ریال و ۳ماهه ۱۴۲۵ ریال سود داشته به نظر دتماد بنیادی هم بد نیست سهم را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید بازی های خوبی را دارد

در دشیمی هم گزارش ها بد نبود دشیمی در 9ماهه 2583 و ۶ماهه ۱۶۵۱ و 3 ماهه 724 ریال سود محقق کرده است دشیمی در دی ماه به فروش 321میلیارد ریالی رسیده است جمع فروش به 3812میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه 2166میلیارد ریال بوده است در کل سهم شرایط خوبی را دارد ولی دتماد بهتر بود

دالبر هم در گروه دارو  امروز خوب باز شد  دالبر 3 ماهه و با سرمایه جدید 317 ریال سود محقق کرده 6ماهه به 701 ریال رسیده و 9ماهه این عدد 1121 ریال بود سهم 3ماهه 1251 میلیارد ریال سود عملیاتی و 977 میلیارد ریال سود خالص دارد
6 ماهه سود عملیاتی 2927 میلیارد ریال و سود خالص 2158 میلیارد ریال است
9ماهه سود عملیاتی 4999 و سود خالص 3451 میلیارد ریال ست

در گروه  برقی ها بنیرو  هم  شرایط جالبی را دارد در دی بسیار جالب بود و 2188 میلیارد ریال فروش داشت ،سهم در اذر 895 و در ابان 743 میلیارد ریال فروش داشت فروش شرکت در مهر 521 میلیارد ریال بود و در مجموع به عدد 6644 میلیارد ریالی رسیده مشابه سال قبل 3390 میلیارد ریال بود

خبهمن هم  شرایط خوبی را دارد  بعد از فروش پارسان میتوان  بیشتر روی سود اوری این سهم حساب کرد  به خصوص با افزایش سود عملیاتی زیر مجموعه ها

ولصنم در بین لیزینگی ها امروز صف شد ولصنم در 12ماهه به سود 503 ریالی رسیده است  و یک پرونده خوب از بانک سپه برده است . ولی در کل ولساپا شرایط خوبی را دارد دراین گروه

ثاخت در گروه  ساختمان  شرایط خوبی دارد و به نظر با دید نوسان این  روزها میتواند جالب باشد  زمزمه هایی از راه اندازی طرح نارنجستان شرکت شنیده می شود

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم