[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز سه شنبه 12بهمن 1400
فتح اولین سنگر …
بازار در حال پس گرفتن سنگرهای از دست رفته خود است و امروز برقله 1300 قرار گرفت و تا حدودی خیالش ازاین محدوده راحت شد . هر چند فشار فروش و شناسایی سود برخی نوسان گیرا ن و عدم اطمینان از روند خاص و خوب ایجاد شده باعث شد تا فشار عرضه بیشتر شود ولی در کل این درک را هم باید سهامداران کم کم کسب کنند که قرار نیست یک ضرب و طی چند روز با صف خرید پیش برویم .هرچند مسیری که سقوط کردیم از بد حادثه یکضرب و منفی بوده ولی در بالا رفتن این شرایط حکمفرا نیست و بالارفتن ازاین کوه برای فتح قله های پیش رو سخت و دشوار است…
مدت ها قبل یک جمله را بارها و بارها تکرار میکردیم که برخی از ان ناراحت بودند و میگفتیم بازار دیگر مثل اتفاقات ان 6 ماه سال 99 نخواهد شد برخی از مثبت بازار دنبال هر روز صف خرید و حرکت بالا و رشد متوالی هستند که به نظر نه دیگر حقوقی های ما ان خواب زدگی ان مقطع را دارند که نفروشند و هم پولی نیست که بازار را ان طور به بالا سوق دهد … البته برعکس موضوع صادق است یعنی رو به پایین دیدیم که چطور چند روز متوالی بازار گرفتار بوده و ممکن است بشود !
یکی از مشکلات فعلی بازار این است که نااطمینانی و نبود چشم انداز روشن بلند مدت و میان مدت باعث ظهور حرکات نوسانی در بازار شده و باید دست این نوسان گیرانچندباری بسوزد تا فضای با ثبات تری را داشته باشیم ! این یعنی چه؟! یعنی انها چند باری بفروشند و نتوانند کمترش را بخرند دراین حالت کم کم بازار سفت شده و ارام ارام در مسیر بهتری حرکت میکند و همچنان معتقدیم یکی از مولفه های امیدوار کننده این چند روز حجم خوبی بوده که بازار داشته است . بازار بتواند زیر بسیاری از سهم ها را سفت کرده و حجم خوبی را در این چند روز ثبت کند به نظر کم کم امیدواری های تازه ای را برای بهبود ایجاد خواهد کرد .
یک نکته امروز تجربه خوبی بود که با اولین باد مخالف کدام درخت ها خم شدند و کدام شاخه ها شکستند !
در این چند روز تاکید بسیار زیادی روی انتخاب سهم و شرایط بازار در دوران تغییر و گذار از مسیرفعلی نوشتیم و همچنان معتقدیم در این دوران بازار سراغ سهم هایی میرود که ریشههای آن در زمین محکم بوده و با هر بادی شکسته نشود نشود و شاخه هایش نشکند. تجربه ریزش اخیر و برگشت فعلی به خوبی نشان داده است که نمیتوان خیلی دل به شرایط نوسانی داشت
البته در حال حاضر بازار ،صنعت پرحجم خودرو پالایش و بانک تقریباً در خودرو با شرایط چشمانداز و برجام عمل میکند و در بانک به تسعیر ارز میاندیشد و پالایشیها وضعیت بنیادی خوبی دارند.
در بقیه بازار هم به نظر هر چه فضا به سمت برگزاری مجمع و گزارش های ۱۲ ماه پیش برود و ثبات ارزی روشنتر و شرایط اقتصادی شفاف تر گردد توجه بازار و پول های بزرگ به این سهم ها بیشتر خواهد شد و باز هم تاکید می کنیم در فضای فعلی که جریان پول هنوز آنقدر قوی نشده اگر قصد دل به دریا زدن را دارید باید محافظ کارتر عمل کنید و سراغ هر سهم و هر شرکتی نروید…
اما موضوع اخر …
در این چند روز گذشته چند اتفاق خوب از سمت سازمان و شرکتهای بورس و فرابورس رخ داد که افزایش قدرت خرید اعتباری ها، اختیار خرید و فروش روی صندوق ها و از همه مهم تر تصمیم اخیر که سازمان گرفته و پرداخت پول در اعتباری ها را رقم زده تصمیمات بزرگی است
شاید برای افراد حقیقی این موضوع خیلی مورد توجه نباشد اما حقوقی ها بسیار درگیر این بازی و این داستان بودند و گاهی اوقات فشار زیادی از این محل به این شرکت ها وارد می شد به خصوص در حال حاضر که بخش عمدهای از حقوقی های خوب به واسطه خرید های حمایتی بدهکار هستند اگر آخر سال پول لازم باشند چالش عجیبی در بازار به وجود میآورد که این تصمیم به خودی خود این چالش را خنثی کرد و به نظر تصمیم بسیار منطقی و خوبی بود که اثرات مثبتی در بازار خواهد داشت
بحث دامنه نوسان و حجم مبنا هم مورد دیگری است که هرچه به سمت باز شدن و آزاد شدن تدریجی این موضوع برویم وضعیت بهتر و شفافتر و روشن تر خواهد شد
در بین تمام این تصمیمات که تقریباً اکثر فعالان بازار با آن موافق و همراه هستند اما یک موضوع اختلاف نظر بسیار زیادی را بین افراد به وجود آورده و آن از سرگرفتن عرضه های اولیه است
شاید نظر ما به مذاق خیلی ها خوش نیاید ولی طی این سال ها یادگرفتیم چیزی که فکر میکنیم درست است را بیان کنیم
قبل از هر چیز یک نقطه را بیان کنیم اهمیت عرضه های اولیه بسیار زیاد است با این موضوع کاری نداریم که سال ۹۹ و ۹۸ این عرضه های اولیه بودند که بازار را برای افراد حقیقی جذاب کردند، با این موضوع فعلاً کاری نداریم
ولی وقتی جلوی بیرونی ها می خواهیم از بازار سرمایه دفاع کنیم و برای اینکه انگ دلال محوری به بازار سرمایه نچسبد بارها بیان شده که بازار ثانویه اگر رونق داشته باشد می تواند موتور بازار اولیه را روشن کرده و موجب تشکیل سرمایه های متعدد، ایجاد شرکت ها، اشتغال و مواردی از این دست شود وقتی بازار ثانویه فعال باشد شرکت ها تمایل خواهند داشت به سمت این بازار حرکت کرده و داراییهای خود را به قیمت برسانند بر کسی پوشیده نیست که این جزء کارکردهای اصلی بازار است اگر کسی در این موضوع شک دارد به نظر بهتر است کمی در دانستهها و داشته های خود بیشتر مطالعه کند. بحث در مورد عرضه های اولیه و اینکه باید وجود داشته باشد به نظر شکی نیست شاید بحث امروز فعالان بازار روی زمان و نحوه این عرضه های اولیه است
ممکن است برخی قبول نداشته باشند اما کماکان معتقدیم عرضه های اولیه فعلی با این حجم نمی تواند چالش عمده برای بازار باشد بازاری که قرار باشد با ۶۰۰ میلیارد عرضه اولیه به هم بریزد بازار نیست و عمقی ندهرد و دیریا زود میریزد …
عرضه های اولیه نمی تواند عاملی برای ریزش بازار شوند بازاری که با این حجم عرضه به هم بریزد بیمار و مریض است و نمی تواند اتکای درستی به ان کرد.
از سوی دیگر باید موتور این عرضه ها جایی بالاخره روشن شود تا کارکرد اصلی بورس خود را نشان دهد البته در این میان جای تقویم ثابت عرضه های اولیه و همچنین نحوه این عرضه ها هنوز جای کار بسیار زیادی دارد قیمتگذاری این شرکتها نیز چالشی عجیب و غریب است که بعداً می شود در مورد آن هزاران هزار جمله نوشت .
قطعاً فرا بورس و شرکت بورس باید در ارزشگذاری این شرکت ها بسیار دقت کنند
اما تاکید روی جلوگیری از عدم عرضه های اولیه اقدامی نیست که در میان مدت به نفع بازار باشد بازاری که بخواهد بریزد با عرضه اولیه و بدون عرضه اولیه ریزش خواهد داشت این کارکرد اصلی و درست را از بازار نباید گرفت و در ثانی باید گشت و راهحلهای بهتری برای جلوگیری از این موارد پیدا کرد حضور صندوق های سهامی در عرضه های اولیه ایده خوبی بود که دوباره برخی از همین دوستان به بهانه اینکه این عرضه ها منبع درآمد برخی است جلوی آن ایستادند. البته می توان اپشن های بیشتری را روی این موضوع پیاده و دنبال کرد اما به نظر خط قرمز موضوع عدم عرضه این شرکت هاست و نباید کارکرد اصلی بازار را از آن گرفت…
بگذریم و سراغ بازار برویم که امروز تلاش ها برای بهبود بازار کمی کم نیتجه بود ولی این که بازار حجم خوبی داشت و شرایط خوب پیش می رفت نکته مثبت بازار بود
صدر نشینی غول های بانکی
در نمادهای بانکی شنیده می شود احتمال رفع تحریم ها و بازگشایی سویفت برخی بانک ها سبب شده تا سهام این گروه با اقبال همراه شوند
در بانک ملت سهم با صف خرید سنگین به سمت قیمت های 320 تومان در حرکت است این سطوح شکسته شود سهم تا قیمت های 360 تومان رشد خواهد داشت شنیده می شود به زودی خبرهای خوبی از تسعیر ارز و جهش سود این بانک منتشر خواهد شد
در بانک تجارت صف خرید قدرتش به 1 میلیارد سهم رسید سهمی که افت زیادی داشته و بازگشایی خوبی هم داشت سهم تا قیمت های 190 الی 200 تومان دارد این سهم تارگت تکنیکالی و بنیادی بالاتری داشته و فعلا روند صعودی قوی هود را کماکان حفظ خواهد کرد
در بانک اقتصاد نوین که 260 میلیون یورو تراز ارزی مثبت دارد سهم با رشد قیمتی خوبی همراه و به سمت سطوح قیمتی 360 تومان رسید مقاومت قوی که سهم بارها در شکستش ناکام مانده است در صورتی که این سطوح شکسته شود سهم تا قیمت های 400 تومان جای رشد دارد علاوه بر تراز ارزی بانک قصد فروش بلوکی سهام بیمه و تامین سرمایه نوین را هم دارد
دراین گروه وپارس و سامان هم جالب بودند در هر دو شرایط کمی خاص پیش می رود ولی هردو با دید نوسان بد نیستند .
پالایشی های فرصت ساز
در پالایشی ها فرصت خوبی پیش آمده است احتمال رشد قیمت های جهانی نفت به سطوح بالای 100 دلار و وضعیت تکنیکالی مثبت سهام پالایشی ها را همچنان با دید میان مدت با روند صعودی همراه خواهد ساخت به نظر این گروه کمی حجم میخورد و باردیگر مورد توجه بازار است حتی ممکن است کمی اصلاح کند و بعد دوباره بهتر شود
در این گروه شتران اگر کمی اصلاح نمایدب ا تارگت 500 الی 560 تومان گزینه بسیار ارزنده ای می باشد سهم کف قیمتی حمایتی 420 و 380 تومانی داشته و فرصت بسیار خوبی در صورت اصلاح برای خرید در گروه پالایش به همراه خواهد داشت شنیده می شود گزارش 3 ماهه اخر سال هم طوفانی خواهد بود
در شاوان سهم همچنان عرضه های زیادی دارد سهم مقاومت خود را شکسته و به دنبال افزایش حمایت ها و جو مثبت گروه برای رشد تا سطوح هدف اول 14000 تومانی می باشد سهمی که هم توانایی سود سازی بالایی دارد و هم افزایش سرمایه جذابی در پش رویش می باشد
در شبندر سهم همچنان به نسبت قیمت های 580 تومان حساس و عرضه هایش سنگین است سهمی که توانایی رسیدن به سود 140 تومانی را برای سال جاری داشته اما عرضه ها در سهم بالا و سنگین می باشد سهمی که اگر یکب ار دیگر اصلاح داشته باشد انرژی بیشتری برای برگشت و شاید این بار شکسته شدن مقاومت 720 تومانی پیدا نماید
خودرویی ها و سرعت گیر قوی
در خودرویی ها رسیدن به مقاومت های قوی باعث عرضه های سنگینی در این گروه شد به نظر بازی خودرویی ها تمام نشده و پس از یک اصلاح می توان مجددا شاهد صدر نشینی سهام این گروه بود
خودرو در قیمت های مقاومتی 220 تومان با اماج عرضه ها همراه شد اما فعلا سهم منفی نشده و همچنان امیدوار است اگر سهم بتواند از سد این قیمت ها بگذرد هم جو کل گروه مثبت و هم سهم تا سطوح قیمتی 250 تومان جای رشد را خواهد داشت بحث فروش دارایی های ایران خودرو به منظظور اصلاح ساختار مالی جدی است
در سایپا هم سهم بیش از 1 میلیارد عرضه را به خود دید سهمی که در مسیر رشد خوبی افتاده و شایعه شده قصد فروش سهام فطعه ساز زیر مجموعه خود را دارد و فنر سازی زر سرلیست این عرضه ها می باشد در صورت فروش سهام قطعه سازان سایپا توانایی شناسایی سود بالایی خواهد داشت انگار جو سایپا کمی بهتر از خودرو شده ولی در کل شرایط خوبی را دارند
در نماد خبهمن سهم نتوانست به قیمت های 200 تومان برسد سهمی که شایعه شده سهام کروز به زودی به مهر اقتصاد انتقال و تحولات خوبی در سهم روی خواهد داد سهم با حمایت 180 و مقاومت 200 تومانی فعلا روند نوسانی را در پیش خواهد کرفت
پتروشیمی ها زیر فشار عرضه
در پتروشیمی ها بحث مالیات بر صادرات و افزایش هزینه های انرژی رمق این گروه را گرفته است و پتروشیمی ها زیر بار عرضه های سنگینی قرار دارند به نظر حل شدن ایت موارد و رشد قیمت ها میتاواند کمی خیال این گروه را راحت تر کند .
شپدیس نتوانست به رشد خود ادامه دهد با قیمت های فعلی جهانی اوره و دلار تحلیل ها همچنان سود سازی بالای 4000 تومانی به ازای هر سهم را نشان می دهد اما فشار عرضه ها بالا و و ترس از افت قیمت های جهانی اوره سهم را زمین گیر کرده است سهمی که حمایت های قوی داشته اما مقاومت 14500 تومانی مانع از رشد سهم شدده است
علی رغم نوسانات مثبت و رشد قیمت های جهانی متانول فشار بر این صنعت سبب شد تا زاگرس میلی به رش بیشتر نداشته باشد به عبارتی ریسک هایی که بر شرکت تحمیل شده است سبب شده تا این سهم خریداران قوی نداشته و فعلا چشمش به بازارهای جهانی می باشد تا شاید رشد بیشتر قیمت های جهانی متانول به کمکش اید
شغدیر افت زیادی کرده و به حمایت 7600 تومانی رسیده است سهمی که از همین سطوح جای برگشت داشته و هدف قیمتی 8200 تومانی را دنبال می کند این سهم اوضاع و احوال خوبی را داشته و سود سازی خوبی دارد امسال با توجه به سود بالای 1500 تومانی سهم پی بر ای شغدیر به 5 مرتبه رسیده و سهم به کف قیمتی خود برگشته است و مستعد یک نوسان می باشد
سرمایه گذاری های شاخصی
در سرمایه گذاری ها برخی از ان ها در راستای شاخص مثبت روند صعودی داشته و برخی دیگر با فشار عرضه ها متعادل و حتی منفی شدند
غدیر نتوانست به هدف قیمتی 1450 تومانی برسد و با فشار عرضه ها منفی شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و خبرهای خوبی از شرکت های زیر مجموعه به گوش می رسد اما فعلا روند نوسانی را در قیمت های 1250 الی 1450 تومان در پیش گرفته است سهم حمایت خوبی در کف قیمتی خود شده و به نظر نمی رسد افت زیادی داشته باشد
سرمایه گذاری سایپا با جهش 13 درصدی به واسطه رشد اخیر خودرویی ها بازگشایی شد سهم وضعیت بنیادی خوبی دارد و با فروش دارایی ها سود خوبی شناسایی کرده است وساپا قیمت های 280 تومان را حفظ نماید تا قیمت های 320 الی 360 تومان امید به رشدش وجود دارد
ومعادن با رشد نوسانی مثبت و ارام خود را در حال رساندن به قیمت های 1000 تومان است در این سهم نیز با کف قیمتی 900 تومانی و هدف 1000 تومانی می تواند اقدام به نوسان گیری های خوبی نمود سهمی که تعدیل خوبی داشته و رشد قیمتی سهام شرکت های زیر مجموعه خود را نیز شاهد است
چهارگوشه بازار
تجلی روند صعودی قوی را در پیش گرفته است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را در پیش گرفته است و امروز صف خرید بود سهم تا قیمت های 120 تومان رشد کرده و قراردادهای پشت سر هم سبب شده تا انتظارات بازار از این سهم نیز بالا برود
در حپترو سهم به کف قیمتی 1600 تومانی رسیده است سهم قیمتش یک سوم شده است شنیده می شود شرکت قرار است دو کشتی حمل متانول را خریداری نماید ووارد حوزه حمل و نقل دریایی شود افزایش سرمایه سنگینی نیز در حدود 800 درصد از تجدید ارزیابی در انتظار سهم می باشد سهمی که از این کف قیمتی تا سطوح 2000 تومان جای برگشت روند را دارد
فولاد هرمزگان که پتانسیل سود 350 تومانی را دارد در صف خرید قفل شده است و عرضه های کمی را نیز شاهد است این سهم فولادی که بهترین وضعیت را در گروهش دارد با حمایت حقوقی ها ظاهرا قصد رشد تا سطوح 1600 تومان را داشته و روند قوی با صف خرید سنگینی را تشکیل داده است . در خبرها یک خبرخوب برای فولادی ها امده بود که آزادسازی صادرات شمش فولاد بدون نیاز به عرضه در بورس کالا ست و محدودیت خرید شمش فولادی حذف شد به نظر خبرخوبی است و البته حجم عرضه ها نیز زیاد است
تپمپی در بین برخی شرکت ها جالب کار کرده است سهم در زیر مجموعه ها صنايع پمپيران از زیر مجموعه های تپمپی دست به کار بزرگی زده و 6 ماهه به سود 1037 میلیارد ریالی رسیده است کل سود سال قبل 682 میلیارد ریال بود
بموتو امروز کمی مثبت بود با دید افزایش سرمایه سهم میتواند شرایط جالبی را داشته باشد بموتو در دی ماه به فروش 1530میلیارد ریالی رسیده است در اذر ماه نیز 1173 میلیارد ریال بوده است کل 4ماهه عدد فروش 5538میلیارد ریال است مدت مشابه قبل 2984 میلیارد ریال شد
خموتور هم چند وقتی است که کمی پرتقاضا شده است ولی کمی رشد داشته است . خموتور مهر ۸۶۸ میلیارد ریال فروش داشت و ابان با کمی افت 650 میلیارد ریال شد اذر با رشد به 887 میلیارد ریال و دی 934 میلیارد ریال رسیده است
10 ماهه 7553 میلیارد ریال فروش زد مدت مشابه این عدد 5097 میلیارد ریال است
امروز در گروه دارو دتماد حجم عجیبی خوردو مثبت شد . دتماد در 9ماهه 4436 و 6ماهه در یک گزارش خوب 3596 ریال و ۳ماهه ۱۴۲۵ ریال سود داشته
در 3ماهه سهم ۱۰۱۸ میلیارد ریال سود خالص و ۱۲۲۹میلیارد ریال سود عملیاتی دارد .
در6 ماهه 2985 میلیارد ریال سود عملیاتی و 2571 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 9ماهه این عدد سود عملیاتی 3836 میلیارد ریال و سود خالص 3172 میلیارد ریال است
شیراز هم در بین اوره ها شرایط خوبی را دارند شیراز در 9ماهه به سود 5449 ریالی رسیده است در 3 ماهه خوب بود و 1275 ریال سود محقق کرد در 6 ماهه این عدد 4086 ریال شد . در 3 ماهه سهم 8694 میلیارد ریال سود عملیاتی و 6502 میلیارد ریال سود خالص دارد . در 6ماهه سود عملیاتی 25656 و سود خالص 20838 میلیارد ریال بود . در9ماهه سود عملیاتی 34151 و سود خالص 27878 میلیارد ریال شد
سفانو هم شرایط خوبی را دارد مهر 454 میلیارد ریال فروش داشته است و ابان با رشد خوب 563 میلیارد ریال بود . در اذر این عدد 497 میلیارد ریال و دی 366 میلیارد ریال بوده است 10 ماهه 4003 میلیارد ریال فروش داشته است مدت مشابه قبل 2768 میلیارد ریال بوده است سهم 9ماهه خوبی را داشت
های وب هم شرایط خوبی را دارد ولی شرایط کمی خاص است های وب در دی ماه به درآمد 200 میلیارد تومانی رسیده است که با وجود رشد 2 درصدی نسبت به ماه آذر، نسبت به متوسط 9 ماه گذشته سال 7 درصد کاهش نشان می دهد
[/ihc-hide-content]


