[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزدوشنبه 11 بهمن 1400
ویراژ در دهه انفجار نور !
چه روزی بود امروز … انگار کسانی که به نوعی از بیرون هوای بازار را دارند رگ خواب این بازار را در دست گرفته و میدانند چه وقتی باید چه بکنند . درست در روزی که بازار مردد بود و نمی دانست چه باید بکند و برخی بر خروج و موقتی بودن حمایت ها تاکید میکردند دست نامرئی حامی بازار و خبرهای خوب از ویراژ خودرویی شوک خوبی برای بازار شد و کل بازار با حرکت خودرویی ها حرکت کرد حالا درست یا غلط این طور شده و این طور پیش می رود ولی حرف دیروز را یک باردیگر برای یاداوری می اوریم تا فضای بازار بیشتر و بهتر درک شود که در خرید سهم و در مقطع برگشت پول ها به بازار باید نهایت دقت و تحلیل را داشت …
دقت کنید این نوشته برای دیروز است …
بیایید فرض کنیم که جریان پولی که کمی قلقلکش شده و قصد حضور در بازار را دارد سراغ چه سهم هایی خواهد رفت .به نظر میرسد اگر بخواهیم طبقه بندی کنیم سه دسته سهم در بازار می تواند وجود داشته باشد که مورد توجه قرار گیرد دسته اول سهم هایی هستند که جریان سودآوری آنها طی این مدت قوی و مشخص بوده و در سالهای آتی نیز روشن است و به نوعی شرکتهای سود محور بازار هستند دست دوم خیلی روی سود برنامهریزی نداشته و بیشتر حول محور چشم انداز آتی و برجام برنامه ریزی می کند که حجم خوبی داشته و بخشی از بازار نظیر خودروها بانکیها بیمه ها گروه حمل و نقل و موارد دیگر در این دسته هستند و دسته سوم که بسیاری به آن وزن می دهندسهم هایی هستند که در این مدت افت قیمت جدی داشته و اصلاح سنگینی کردند … اگر تجربه بار قبل قرار باشد تکرار شود به نظر بازار فقط به دسته اول بها می دهد و شروع می کند دوباره سهم های قوی و مطمئن و سود آور بازار را خریدن اما این بار شاید با توجه به نزدیک بودن برجام تحولات گروه برجام نیز بیشتر باشد اما واقعاً آیا افت قیمت برخی سهم ها دلیلی برای رشد قیمت آتی آنها خواهد بود ؟؟! پاسخ دقیق به این سوال قطعاً با گذر زمان مشخص میشود اما به نظر میرسد این بار این موضوع عاملی برای رشد قیمت نمیشود یا به عبارت دیگر ممکن است افت قیمت جدی قبل در این مدت مانع از افت قیمت بیشتر و یا رشد اندک قیمت را سبب گردد اما رشد قیمت متوالی و منطقی و مناسب به تحولات سهم بستگی داشته که جریان سودآوری یکی از آنهاست از همین رو طی روزهای آتی احتمالاً بازار کمی نقشه خرید و فروش های خود را تغییر خواهد داد و ما این تغییر را در بازار به شکل ملموس مشاهده خواهیم کرد !
اما بازار برای حرکت در مسیری که جریانات پولی را دوباره فرابخواند به اعتماد نیاز دارد ! بی شک بخشی از بی توجهی بازار به تحولات جاری و ساری خود ناشی از بی اعتمادی است که به روند معاملات داشته و تکرار اتفاقاتی است که دفعات قبل افتاد و او بارها و بارها از این مسیر زخم خورده است . او بارها دیده مثبت شده و 2 روز حمایت و دوباره رها شده است . از همین رو امروز خیلی ها برای فروش دست به ماشه بودند !!چرا که با یکی دو روز و یا ۳ روز مثبت خوردن کسی انتظار ندارد که بگوییم تغییر روند ایجاد شده و مسیر تغییر کرده است روزهای قبل هم بارها و بارها بیان کردیم که بازار باید در مسیر اعتمادسازی گام بردارد این مسیر اعتمادسازی دو بخش مهم دارد . بخش اول تصمیمات و سیگنال دولت به بازار بود که به بازار بفهماند قصد زدن جیب شرکتها را نداشته و از مصوبات غیرمنطقی قبلی خود عقب نشینی کرد و خدا را شکر که بازار و دولت دوباره به منطق بازگشت،هر چند این وسط هزینه زیادی را بازار متحمل شد اما گام دوم چیزی است که امروز محل اختلاف بسیاری از سهامداران شده است و آن حمایت حقوقی ها از بازار است
روزهای قبلاً بیان کردیم موتور بازار باید توسط جریان پول بیرونی روشن شود و کم کم حرکت کند اما بسیاری این موضوع را عامل مفیدی برای بازار نمی دانند چرا چون تجربه خوبی ندارند و در دفعات قبل نیز اتفاقات خوبی در حمایتها رخ نداده است البته در مورد حمایت های حقوقی ها و دور میز جمع شدن ها حقیقت امر موافق این موضوع هستیم که این اتفاق رخ بدهد اما دو چیز را باید فاکتور بگیریم (البته باید میگرفتیم و حالا کمی دیر شده ) اولین که اصلا چه لزومی داشت این موضوع اطلاع رسانی شود همه چیز باید خود را روی تابلو نشان دهد اردرهای حمایتی روی تابلو خود بیانگر همه چیز بود و اینکه اصرار به اینکه نشان داده شود گروهی تشکیل شده و قصد این کار را دارد به نظر اتفاق جالبی نبود … نکته دوم تاریخ انقضا دار کردن این حمایتها و جلسات است که مثلاً بازار را شرطی کنیم که تا فلان تاریخ فقط حمایت میشود و بازار هم احساس کند مثبت فعلی مصنوعی و به واسطه این تاریخ است ! می دانید چه اتفاقی پیش می آید هر چه به این تاریخ نزدیکتر شویم فشار فروش بیشتر و خرید ها کمتر و مشکلات بازار بیشتر خواهد شد.
درست شبیه بیماری که به او می گویند فقط تا این تاریخ دستگاه اکسیژن به تو وصل است و بعد رها میشود… حالا اصلاً این بیمار نیاز به تنفس مصنوعی نداشته و خودش می توانسته نفس بکشد … حالا برخی ساعات با کمک این دستگاه و برخی اوقات با کمک بدن خود . از همین رو ذات این حمایت از بازار را خوب و لازم برای بازار میدانیم و آن را یکی از مراحل برگشت اعتماد به بازار میدانیم اما اینطور سروصدا کردن را خیر بعدا ممکن است اث خوب این حمایت را این موضوعات از بین ببرد از همین رو به نظر بهتر است کار در سکوت خبری انجام شده و اثرات روی تابلو مشخص باشد . و صد البته تاکید کنیم انصافاً این بار حمایتهای خوبی از بازار صورت کرفته است …
در سوی دیگر البته بازار به نظر باید تفاوت و تمایز این مقطع با مقاطع قبل خود رانشان دهد و به نوعی این تفاوت این بار با دفعات قبل را بازار متوجه شود و ببیند و به قضاوت بنشیند
بازار در دفعات گذشته بعد از 2 یا 3 روز مثبت شدن خیلی زود میشکست و دوباره روند را به سمت نزولی می چرخاند اما به نظر این بار بازی کمی متفاوت است و بازار باید این تفاوت در بازی و اتفاقات را روی تابلو هم ببیند … که روی تابلو میتواند بخشی از همین حمایتها باشد که شاهد آن هستیم و این تفاوت ماجراست که این بار باید بازار با دفعات قبل متفاوت باشد و به نوعی منفی به مثبت بیشتری را طی این مدت شاهد باشیم این اتفاق باید چند بار تکرار شود تا اعتماد از دست رفته سهامداران به روند ایجاد شده شکل بگیرد و جریان پول های بیرونی آرامآرام راهی بازار شود
در حال حاضر حجم اندکی بهتر شده اما هنوز آن اتفاق خوب و مثبتی که نیاز دارد را ندیده است .
به نظر یک نشانگر روشن و آشکار که بازار بتواند به آن تکیه کرده و حضور جریان پول را تشخیص بدهد همین افزایش حجم معاملات روزانه و هفتگی است که 2 3 روزی است بهتر شده و اگر برای مدت طولانی این موضوع بالا بماند و شکل خوبی بگیرد می تواند نشان دهنده اتفاقات خوبی برای بازار باشد و در پایان همین بخش به این موضوع جعه میکنیم که در انتخاب سهم آن دسته بندی روز را مد نظر داشته باشید…
بگذریم و سراغ بازار برویم که امروز کمی متعادل اغاز شد و بعد رفته رفته منفی پیش رفت و بعد ناگهان با خبرهای خودرویی اتش گرفت و کل بازار با رشد مواجه شدند و گروه بانک هم پشت سر انها حرکت کرد . صفوف خرید پر حجم و عدم عرضه اتفاق خاصی برای بازار بود که مدت ها بود چنین چیزی را شاهد نبودیم …
خودرویی ها بازار را به راه انداخت
رشد قیمت سهام خودرویی و یکباره صفوف خرید سنگین این گروه باعث شد کلیت بازار با اقبال همراه شود
در این گروه گروه بهمن که این روزها شایعت تغییر سهامدار عمده اش مطرح است با صف خرید سنگینی همراه شده است این سهم تا قیمت های 200 و در صورت ادامه دار بودن جو مثبت گروه تا قیمت های 220 تومان جای صعود دارد
در ایران خودرو هم شایعاتی شده مبنی بر واگذاری برخی دارایی های این سهم برای رشد قیمتی و حمایت قرار است بلوک 5 درصید این شرکت عرضه شود به نظر می رسدسهم تا قیمت های 220 الی 250 تومان جای رشد را داشته و مورد نظر بازار قرار گرفته است
زامیاد هم صف خرید خوبی شد سهمی که فروش های ماهانه عالی داشته و انتظارات از سهم بالا می باشد تارگت سهم سطوح 760 تومان است که مصادف با مقاومت قوی سهم است سهمی که وضعیت تکنیکالی خوبی داشته و صعود و رشد خوبی را نشان می دهد
در بازار خاور بعد از اصلاح میتواند جالب باشد . اگر بحث واگذاری بلوک های وپارس هم مطرح شود خگستر هم جذاب است خود خپارس نیز شرایط خاصی را دارد .
کولاک بانک ها
بانک ها امروز کولاک کرده و در صفوف خرید قفل شدند سهامی که وضعیت خوبی داشته و شنیده می شود به زودی اخبار خوبی از تسعیر دارایی های ارزی منتشر می شود
بانک اقتصاد نوین با صف خرید به سمت هدف 360 تومانی می رود انتظارات از این سهم بالا است تراز ارزی مناسب در دی ماه گزارش عالی 9 ماهه می تواند حتی باعث شکست مقاومت 360 و رشد سهم تا سطوح 400 تومان شود
بانک تجارت با صف خرید سنگینی همراه شده و به سمت قیمت های 200 تومانی می رود این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در پش رو دارد سهم تراز ارزی بالایی داشته و سرمایه گذاری های خوبی هم دارد
بانک ملت سرانجام با اقبال خوبی همراه شد بارها در خصوص این سهم هم تراز ارزی سنگین و هم قیمت بسیار نازلش گفته بودیم سهم به سمت اولین هدف خود یعنی قیمت های 320 تومان در حرکت است رشد بیشتر و تداوم جو مثبت بازار سهم را حتی تا قیمت های 360 تومان بالا خواهد برد
در بانک سامان هم خوب قفل شده است و میتواند مورد توجه باشد به نظر بانک سامان قابلیت های خوبی را برای بازی های نوسانی دارد
پالایشی ها در انتظار صعود
در پالایشی ها روند مثبت ادامه داشت پالایشی ها با نفت 90 دلاری جای سود سازی بتری در 3 ماهه اخر سال دارند به خصوص این که شنیده می شود نفت 100 دلاری هم در دسترس است
در شتران سهم صفش عرضه شد اما به نظر می رسد ارام ارام به مصاف مقاومت 460 تومانی خواهد رفت این سهم رشد خوبی داشته و می تواند بازدهی خوبی داشته باشد شکسته شدن قیمت های 460 تومان سهم را به سمت هدف قیمتی 500 الی 520 تومانی می رود 3 ماهه پاییز این شرکت یکی از بهترین گزارشات بود
در شپنا سهم مقاومت 620 تومانی دارد شپنا افزایش سرمایه خوبی از سود انباشته در پیش داشته و شنیده می شود طرح توسعه شرکت هم در اوائل سال اینده افتتاح می شود این سهم تا قیمت های 650 الی 680 تومان جای صعود دارد
در شاوان سهم حمایت خوبی داشت و کم کم با شکست مقاومت 12500 تومانی به سمت تارگت 14000 تومانی می رود سهم از رشد پالایشی ها هقب مانده و جای صعود خوبی دارد شاوان امسال سود سازی بالایی داشته و جای رشد قیمتی خوبی در میان مدت هم از نظر بنیادی هم تکنیکالی دارد
سیمانی های خاص
در سیمانی ها برخی سهام این گروه در موقعیت خوبی قرار گرفته اند و رشد قیمتی خوبی دارند سیمانی هایی که وضعیت بنیادی و فروش های مناسبشان در دی ماه نیز ادامه داشت
سیمان صوفیان با صف خرید به سمت قیمت های 1500 الی 1600 تومانی در حرکت است سهمی که امسال سود 280 تومانی و شایعات سود 400 تومانی برای سال اینده دارد سهم با صف خرید به رشد ارام خود ادامه می دهد
در سیمان شرق هم که امسال شایعات سود 160 تومانی دارد و گزارش 3 ماهه خوبی ارائه کرد سهم به هدف اول خود یعنی قیمت های 720 تومانی رسید این سهم در صورت شکسته شدن این مقاومت قوی مهمان سطوح قیمتی 800 تومان خواهد بود
سیمان مازندران باز برگشت خوبی از فیمت های حمایتی 320 تومان زد این سهم سیمانی بارها در رنج قیمتی 1320 الی 1500 تومان نوسان داشته است سهمی که حامیان قوی داشته و نوسان گیری در سهم سود خوبی دارد
معادن نزدیک مقاومت
در معدنی ها رسیدن سهام این گروه به مقاومت های خود را شاهد بودیم سهامی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی دارند
در این گروه کالسیمین در صورت ادامه روند مثبت و تثبیت در قیمت های بالای سطوح 1600 تومان تا تارگت نهایی 1800 تومان پیش خواهد رفت با فرض سود 300 تومانی و اعمال پی بر ای 6 سطوح 1800 تومان قیمت های خوبی برای سهم می باشد
کچاد به استانه هدف قیمتی 3000 تومانی رسید این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با روند مثبت خوبی همراه شده است سهم کف قیمتی 2600 و سقف 3000 الی 3200 تومانی دارد سهمی که به هدف خود رسیده و کم کم باید در فکر سیو سودش باشیم در صورت اصلاح دیگر باز فرصت خرید فراهم می شود
قیمت های 720 تومان تبدیل به مانع محکمی بر سر راه فملی شده است گزارشات مثبت هم تنها توانست باعث برگشت سهم از کف قیمتی اصلاحی شود فملی که در قیمت های 720 تومان عرضه های سنگینی شده و به نظر نمی رسد فعلا قصدی برای شکسته شدن این مقاومت در سهم باشد
چهارگوشه بازار
در نماد سیمرغ سهم برگشت خوبی زد سهمی که همچنان بازار در انتظار صورت های مالی 12 ماهه این شرکت می باشد گزارش عملکرد 1 ماهه سال مالی جدید با رشد جهشی به خصوص در نرخ های فروش همراه بود و نشان می دهد سهم برای سال مالی جدید خود نیز پتانسیل های خوبی دارد سهمی که در صورت عبور از قیمت های 2200 تومانی هدف قیمتی 2500 تومانی دارد
فولاد مبارکه به قیمت های 1100 تومان نزدیک می شود مقاومتی که بارها فولاد در شکسته شدنش ناکام بوده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت جای رشد خوبی دارد این سهم فعلا به نظر می رسد در قیمت های 1100 تومان ترمز رشدش را بکشد
خاور عالی عمل می کندسهم همیشه صف خرید امروز هم صف خرید شد شکست قیمت های مقاومتی فعلی می تواند سهم را تا تارگت 140 تومانی بالا ببرد سهمی که اوضاع بنیادی خوبی داشته و تحولات بنیادی هم از نظر سود سازی و هم رشد فروش و در نهایت کاهش هزینه های مالی سبب توجه بازار به این سنگین ساز شده است
کپرور در بازار این روزها بیشتر مورد توجه است کپرور در دی ۹۶۸ میلیارد ریال فروش داشته است و نرخ فروش ۳۷,۲۰۳,۳۰۸ ریال بوده است. سهم در آذر 791 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ۳۷,۱۷۲,۳۱۱ ریال بود . ابان 774 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ ۳۸,۶۳۷,۹۶۹ ریال بود ۱۰ ماهه ۸۱۰۳ میلیارد ریال بوده و مدت مشابه ۴۳۲۵ میلیارد ریال بود.
ومعادن در این قیمت ها با دید خرید یک سهم خاص با سود اوری خوب و جریان ارزش ذاتی منطقی میتواند مناسب باشد و البته هر چه قیمت به سمت زیر 9000 ریال باشد شرایط منطقی تر است با دید میان مدت داشتن این سهم شاید کم ریسک تر از خود کگل و کچاد باشد .
برخی دنبال گزینه های بی دردسر فولادی می گردند به نظر فخوز و فولاد هر دو در این قیمت ها هم کم ریسک و هم میتوانند پر بازده باشند انها نیز با دید 6ماهه و تا مجمع یک بازدهی احتمالی 35تا40% را در 6 ماه پیش رو دارند
فاذر هم امروز خوب حجم خورد به نظر بازی نوسانی جالبی را داشته باشد و بتواند فضای خوبی را ایجاد کند
در بین هلدینگ ها وصندوق به واسطه سهام خودرو و برخی اتفاقات خوب معامله می شود بنبادی خوبی هم دارد وصندوق در دی 578 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا دی ۳۹,۱۶۳,۶۷۶ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است
در بین دارویی ها دتوزیع شرایط خوب و خاصی را دارد و قیمت و گزارش ها بد نیستند
در این گروه یعنی گروه اوره قیمت که با کمی افت حوالی 600 دلار است ولی خبرمهم تر دراین گروه این است که گویا دولت پذیرفته نرخ اوره دولتی و اختلاف ان را که سازمان حسابرسی تایید کرده با نرخ خوراک و یا دادن نفت تهاتر کند و این نکته بسیار مهمی است به نظر خبرمهمی برای گروه اوره است و کم کم شفاف سازی های ان منتشر می شود و بیش از همه شاید برای شپدیس و بعد شیراز و بعد کرماشا موثر است .
در این گروه نوری هم شرایط بدی ندارد در سوی دیگر شاروم هم شرایط خوبی را داشته در 6 ماهه حسابرسی شده به سود 583 ریالی رسیده است و در 9ماهه این عدد به 1032 ریالی رسیده است . بهنظر شرایط بدی را ندارد و فروش در دی رشد کرده است
در این گروه شجم هم مورد توجه بازار است شجم در 3 ماهه 403 ریال محقق کرده است که 2758 میلیارد ریال سود عملیاتی و 2618 میلیارد ریال سود خالص دارد به نظر 1500 ریال سود را دارد و این اتفاق خوبی برای سهم است
از کفرا روزهای قبل صحبت کرده بودیم شرایط خوبی را دارد و جالب پیش می رود کفرا در دی 831 ، آذر 692 ، ابان 646 ، مهر 694 ، میلیارد ریال فروش داشت و 10 ماهه به عدد 6683 میلیاردریالی رسیده است مدت مشابه قبل 3830 میلیارد ریال بوده و پیشرفت خوبی کرده است به نظر به حق تقدم سود تعلق نمیگیرد و این عاملی برای حرکت سهم است
[/ihc-hide-content]


