جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزیکشنبه 10 بهمن 1400

گزارش بازارامروزیکشنبه 10 بهمن 1400

نوید خاندوزی
ژانویه 30, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزیکشنبه 10 بهمن 1400

سبز و سرد ! 

امروز بازار در یک حالت تردید قرارداشت  که آیا بماند  یا برود ! سبز بود ولی کمی هم  سردش شده  بود و به داغی دیروز نبود . دایم از خود میپرسید این مثبت ادامه دار است  یا موقت و هزار پرسش و دوراهی های دیگر !البته در این بین اتفاقات خوبی هم در جریان  بود .  بازار امروز یک مشخصه نه خیلی جذاب و یک مولفه خوب داشت .امروز یک اتفاق خوب را تا حدودی توانست نشان دهد و ان هم  حجم گرفتن  بازار بود که به بیش از 4 هزار میلیارد تومان رسید و این اتفاق خوبی برای بازار بود به نظر ادامه این  روند و البته  حرکت در مسیر امیدوار کننده رشد میتواند تبعات خوبی برای بازار داشته  باشد  .  اما  ان چیزی که کمی بازار را نگران کرده  بی اعتمادی به  روندی است که ایجاد  شده و قطع آن نگران  کننده است . نباید گذاشت این  نیمچه اعتمادی که  به بازار ایجاد  شده خدشه دار شود . حالا ممکن است  برخی بگویند با تزریق پول حقوقی و  این موارد مخالف هستند ولی معتقدیم  میتواند کمک حال  باشد به دو شرط 1- این  طور بازار را  شرطی به یک تاریخ نکنیم که  مثلا  تا این تاریخ حمایت می شود . اصلا شاید گفتن تاریخ و این جلسات حتی ضرورت نداشت و بازار روی تابلو میدید کافی بود  2- باید به این حقوقی ها بعضا اجازه داده شود با فروش خود  دوباره  تجهیز منابع کنند تا  4 صباح دیگر شیپور بی پولی سر ندهند !  . به هر حال موقعیت  سختی برای تصمیم  است …

به واقع به این روزها و این  شرایط که میرسیم تصمیم گیری سخت می شود  …

بازار این روزها درگیر اتفاقات متفاوتی شده و عرضه های بازار نیز تا حدودی بسیاری را بین ماندن و رفتن مردد کرده است برخی معتقدند دوران ریزش بازار به اتمام رسیده و زمان رشد هر چند آرام اما منطقی بازار فرا رسیده است و برخی درست عکس موضوع را معتقدند و این را یک شوک موقت برای بازار می دانند با نظر اول موافق باشیم یا دوم فعلا  مهم نیست و اصلا شاید بازار به واسطه خبرها و اتفاقات و عرضه ها یک افت موقت دیگر را ممکن است داشته باشد اما معتقدیم روند نزولی بازار رو به اتمام بود و قیمتها در شرایط بسیار خوب و نرمالی قرار دارد .حالا بحث اینجا این است که اگر جریان پول بخواهد در بازار حضور پیدا کند (که البته این حضور جریان پول باید نتیجه برخی رفتارهای اعتماد ساز باشد وگرنه همچنان  تماشاچی میماند )  این جریان سراغ چه شرکتهایی خواهد رفت  و در واقع از خود می‌پرسیم که در دوران پس از افت فعلی چه شرکتهایی در مدار رشد قرار می‌گیرند…

اگر به خاطر داشته باشید در مقطعی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد یک دوره رشد ۳ یا ۴ ماه را در بسیاری از نمادها شاهد بودیم و رشد تا شهریور نیز ادامه داشت البته رگه های این رشد و یا عدم ریزش از بهمن ماه سال قبل نمایان شده بود اما استارت آن تقریباً از اردیبهشت و خرداد آغاز شد یک مشخصه مهم در آن دوره رشد وجود داشت و آن هم این بود که سهم های به اصطلاح برخی شاخص ساز و به بیان واقعی مطمئن و بنیادی و به اصطلاح بزرگ  بازار رشد کردند و برخی هم به اشتباه اینطور تحلیل می کردند که یک پول فقط آمده و سراغ برخی سهم ها رفته است و یا مثلاً در حال شاخص سازی هستند در صورتی که اگر در بطن آن جریان وارد می شدید و نگاهی دقیق تر به نوع خریدار و فروشنده مینداختید متوجه می شدید که جریان پولی که در بازار حضور پیدا کرده و این جریان پول اولویت خرید سهم  سود محور را در دستور کار قرار داده کما اینکه بسیاری از آن خریدهایی که در آن مقطع انجام شده هنوز در ضرر آنچنانی قرار ندارد و یا حتی در سود هستند  …

بیایید فرض کنیم که ممکن است اتفاق بار دیگر تکرار شود و جریان پولی که کمی قلقلکش شده و قصد حضور در بازار را دارد سراغ چه سهم هایی خواهد رفت .به نظر می‌رسد اگر بخواهیم طبقه بندی کنیم سه دست سهم در بازار می تواند وجود داشته باشد که مورد توجه قرار گیرد دسته اول سهم هایی هستند که جریان سودآوری آنها طی این مدت قوی  و مشخص بوده و در سال‌های آتی نیز روشن است و به نوعی شرکت‌های سود محور بازار هستند دست دوم خیلی روی سود برنامه‌ریزی نداشته و بیشتر حول محور چشم انداز آتی  و برجام برنامه ریزی می کند که بخشی از بازار نظیر خودروها بانکی‌ها بیمه ها گروه حمل و نقل و موارد دیگر در این دسته هستند و دسته سوم که بسیاری به آن وزن می دهند بسهم هایی هستند که در این مدت افت قیمت جدی داشته و اصلاح سنگینی کردند … اگر تجربه بار قبل قرار باشد تکرار شود به نظر بازار فقط به دسته اول بها می دهد و شروع می کند دوباره سهم های قوی و مطمئن و سود آور بازار را خریدن اما این بار شاید با توجه به نزدیک بودن برجام تحولات گروه برجام نیز بیشتر باشد اما واقعاً آیا افت قیمت برخی سهم ها دلیلی برای رشد قیمت آتی آنها خواهد بود ؟؟! پاسخ دقیق به این سوال قطعاً با گذر زمان مشخص می‌شود اما به نظر می‌رسد این بار هم این موضوع عاملی برای رشد قیمت نمی‌شود یا به عبارت دیگر ممکن است افت قیمت جدی قبل  در این مدت مانع از افت قیمت بیشتر و رشد اندک قیمت شود اما رشد قیمت متوالی و منطقی و مناسب به تحولات سهم بستگی داشته که جریان  سودآوری یکی از آنهاست از همین رو طی روزهای آتی احتمالاً بازار کمی نقشه خرید و فروش های خود را تغییر خواهد داد و ما این تغییر را در بازار به شکل ملموس مشاهده خواهیم کرد

در جمع بندی این بخش باید گفت تا وقتی بازار در مدار ارزندگی حرکت می‌کند و می‌تواند شرایط خوب و ارمانی برای چشم انداز آتی رقم بزند می توان به  او امیدوار بود اما به محض تغییر مولفه های این موضوع اوضاع جور دیگری می شود از همین رو فضای بازار فضایی است که از این پس ممکن است به تحولات بنیادی و گزارش‌ها و هر آنچه که تا به امروز کمتر مورد توجه بود بیشتر توجه کنند و این را باید در انتخاب سهم ملاک قرار داد که شرایط سودآوری امسال و سال‌های آتی در روند قیمت و به نوعی خط ارزندگی آن موثر است

دیروز تصمیمی به نام حجم مبنا و کاهش حجم مبنای شرکتهای فرابورسی مورد تصویب قرار گرفت  و شرکت هایی که طی دو ماه گذشته دو برابر حجم مبنا خود حجم خورده باشند حجم مبنا آنها یک لحاظ می شود در اینکه آیا این ابزار موثر است یا خیر مفصل می‌شود صحبت کرد اما در شرایط حال حاضر به نظر باید کم کم به سمت حذف حجم مبنا و همچنین به صورت آرام و نرم و پلکانی افزایش دامنه نوسان پیش رفت.  با توجه به تغییرات در مدیریت فرابورس به نظر این کار خوب  آنجا به شکل پایلوت آزمایشی انجام می‌شود و سپس به بازار تعمیم می یابد از همین رو فکر میکنیم  حذف حجم مبنا خیلی نمی تواند ترسناک باشد که برخی از ان قرار میکنند … در سوی دیگر شرایط بازار طوری هست که دست های عرضه و تقاضا قیمت ها را در سطوح ارزندگی حفظ کنند. از همین رو این موضوع را تصمیم شجاعانه ای می بینیم که اگر ادامه پیدا کند و به سایر سهم ها و بازار بورس نیز کشیده شود اتفاق خوبی است اجرای امتحانی آزمایشی و پایلوت آن در فرابورس می‌تواند بسیاری از ایرادات آن را مشخص کند و سپس برای شرکتهای بزرگ بورسی موضوع جور دیگری پیش برود اما در مجموع فضای بازار از این موضوع استقبال می‌کنند و می‌توان آن را تصمیم درست و منطقی خوبی در شرایط فعلی بازار دانست البته همچنان فرابورس با توجه به موضوع نظارت های سلیقه ای و خاص جا برای کار و تغییر بسیار دارد ولی این آغاز یک مسیر است که  امروز رئیس سازمان هم به درستی به ان اشاره داشت  .

حرف اخر … امروز صحبت های رهبری در حوزه اقتصاد پخش شد خیلی جالب است  روی دو نکته تاکید می شود . اول مسئله‌ی ایجاد یک نقشه‌ی راهبردی برای مجموع صنعت کشور و به خصوص بعضی از صنایع و بحث دیگر این که با دخالت مسئولین دولت و دستگاههای دولتی در فعالیتهای اقتصادی موافق نیستم، اما با هدایت، نظارت و کمکشان موافقم و این کار باید حتماً انجام بگیرد. نمیدانیم واقعا دیگر چه کسی باید چه چیزی را  بگویید سرمایه گذار همین چیزها  را میخواهد و شفاف سازی در صنعت و کسب و کار از همینجاها اغاز می شود ولی به واقع انگار گوش کسی بدهکار این  حرف ها نیست …

برخورد  به مقاومت

در نمادهای خودرویی شاهد برخورد نمادهای گروه به مقاومت های قوی بودیم و بار دیگر سهام این گروه متعادل شدند

در ایران خودرو بار ها اشاره داشتیم در کف قیمتی 180 تومان با حجم بالا این سهم خریداری و در سقف قیمتی 200 تومانی این سهم عرضه می شود فعلا نوسان گیری 10 درصدی در این سهم انجام شده و بار دیگر قیمت های 180 تومان برای خریدش جذاب خواهد بود

در نماد خاور هم سهم به مقاومت 125 تومان نزدیک می شود سهمی که عرضه های سنگینی را امروز تجربه کرد فردا سهم روز مهمی دارد اگر مقاومت 125 تومانی شکسته شود سهم تا سطوح 140 تومان رشد خواهد داشت در غیر این صورت شاهد افت سهم به سمت قیمت های 110 تومان خواهیم بود

خکاوه با صف خرید سنگینی به رشد خود ادامه می دهد ارزش بازار پایین این سهم سبب شده تا اقبال خوبی در خکاوه شکل بگیرد سهمی که دو هدف قیمتی عمده 420 و 460 تومانی دارد وضعیت این سهم و حمایت های صورت گرفته نشان می دهد میل به صعود در سهم بالا می باشد

دست بالای پالایشی ها

در نمادهای پالایشی هچنان حمایت از این گروه را شاهد هستیم این روزها گمان زنی هایی برای نفت 100 دلاری به وجود امده است

در شتران سهم مقاومت 420 تومانی خود را شکسته و به سمت قیمت های 460 تومانی می رود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و می تواند صعود خوبی را تا قیممت های 460 تومانی تجربه نماید صف خرید سنگین در این سهم سبب شد تا موقعیت خوبی در سهم ایجاد شود

عرضه ها در شبندر بالا و سهم را متعادل ساخت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد همچنان با قیمت های 680 تومان درگیر است بارها سهم به این قیمت ها رسیده و عرضه ها شدت گرفته است شبندری که خریداران کمتر اما فروشنده های بیشتری دارد

در شاوان صف خرید سهم عرضه اما سریعا تشکیل صف خرید داد سهمی که هنوز رشدی  نداشته و حداقل تا سطوح 14000 تومان جای رشد دارد شایعات سود 2500 الی 2800 تومانی و افزایش سرمایه از سود انباشته سبب شده تا این سهم از دی تکنیکالی و بنیادی اهداف خوبی داشته باشد

به نظر با توجه به این قیمت نفت و این اتفاقات و صورت های مالی این گروه اگر امروز و یا فردا گروه پالایش عرضه شود ممکن است کمی حجم داشته باشد ولی رفته رفته بهبود خواهد داشت و حتی ممکن است دوباره صف شود

فولادی ها و حمایت شاخصی

در فولادی ها روند حمایتی ادامه دارد علی رغم ریزش قیمت های جهانی بیلت فولادی ها به صورت دستوری در حال حمایت بوده وب ه سمت اهداف خود در حرکت هستند

در ارفع سهم برگشت خوبی به قیمت های بالای 1200 تومان زد اما به نظر نمی رسد این صعود دوام زیادی داشته باشد ارفع باید به مصاف قیمت های 1250 تومانی رفته تا در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 1400 تومان رشد نماید سهم گزارش چندان خوبی از 9 ماهه نداشت

فولاد مبارکه رشد خوبی داشت سهمی که با فرض سود 260 الی 280 تومانی تا قیمت های 1100 تومانی پیش می رود در این قیمت ها با مقاومت سختی درگیر و شکسته شدن این مقاومت سهم را تا سطوح 1200 تومان بالا خواهد برد فولادی که به واسطه گزارش عالی 9 ماهه و فروش مناسب دی ماه با اقبال همراه شده است

فولاد هرمزگان که امسال 350 تومان سود خواهد داشت در حال رشد قیمتی به سمت هدف قیمتی 1420 تومان است این سوطح مقاومت قوی برای سهم محسوب که در صورت شکسته شدن سهم را تا قیمتهای 1600 تومان بالا می برد فعلا حمایت های حقوقی ها در سهم کارساز شده و سهم با اقبال خوبی همراه شده است

معادن سر سبز

در معدنی ها هم معاملات مثبت و همچنان وضعیت قیمت ها در بازارهای جهانی گواه بر رشد خوبی در این گروه را می دهد

کچاد بازگشایی با رشد 7 درصدی را داشت سهمی که اگر فردا هم حمایت شود تا قیمت های 3000 تومان رشدذ می کند این سهم حمایت 2600 و مقاومت 3000 تومانی داشته و توصیه می شود در سهم فعلا نوسان گیری نمایید

در نماد تجلی سهم به قیمت های 110 تومانی رسید این سهم نیز در حال کسب قراردادهای جدید است که می تواند در میان مدت منجر به رشد ارزش ذاتی سهم به سمت سطوح 120 تومان شود این سهم نیز کف قیمتی 100 تومانی و مقاومت فعلی 110 تومانی دارد

فملی که تا قیمت ها ی620 تومان افت کرده بود همانطور که وعده داده بودیم با صورت های مالی 9 ماهه عالی خود از یک سو و گزارش فروش دی ماه باز هم در مسیر برگشت قرار گرفت و به سمت مقاومت 720 تومانی برگشت سهم می تواند این مقاومت را بشکند و اوضاعش با این قیمت های جهانی مس مناسب بوده و اینده خوبی دارد اما رشد سهم منوط به شکست پرقدرت سطوح 720 تومان است

نشانه های مثبت از پتروشیمی ها

در پتروشیمی ها واکنش های مثبتی را شاهد بودیم برخی پتروشیمی ها وارد فاز صعودی شده و با حمایت های انجام گرفته سعی در جبران افت قیمتی خود دارند

در شازند سهم به قیمت های بالای 4000 تومان برگشتس هم فردا بتواند از سد قیمتی 4200 تومانی بگذرد تا قیمت های 4600 تومان بار دیگر صعود دارد وضعیت فروش شرکت به خصوص رشد قیمت ها در ماه اخیر سبب شده انتظارات از گزارش 3 ماهه اخر سال شازند بالا برود

زاگرس رشد خوبی در پیش گرفته و سعی دارد تا بخشی از افت خود را جبران نماید سهم تا سطوح 18000 تومان جای رشد داشته و امروز توانست از سد قیمت های 16000 تومان بگذرد سهمی که کمی بهبهود اوضاع در متانول جهانی و از طرف دیگر افت شدید قیمت سهام شرکت سبب توجه به سهمش شده است

شپدیس اما امروز عرضه شد سهمی که همچنان جای سود سازی بالایی داشته اما بازار ترس از ریزش قیمت های جهانی اوره دارد این سهم مقاومت 14500 تومانی را بشکند مهمان سطوح 16000 تومان خواهد بود سهمی که همچنان در صورت عدم تغییرات نرخ جهانی اوره جای سود سازی بالا و محدوده 4000 تومانی را دارد

چهارگوشه بازار

سیمان صوفیان با صف خرید همراه شد سهم با توجه به توانایی سود سازی بالا و دستی ابی به سود 280 تومانی برای سال جاری ارزش ذاتی خوبی دارد و تا زمان رسیدن به قیمت های 1500 الی 1600 تومان روند سهم صعودی ارزیابی می شود

بانک اقتصاد نوین امروز عرضه های سنگینی را تجربه کرد سهم هدف قیمتی 360 تومانی و کف قیمتی 300 تومانی را دارد به نظر می رسد میل سهم به صعود بیشتر بوده و سهم توانایی رشد قیمتی خوبی دارد این سهم وضعیت بنیادی مناسبی داشته و شنیده می شود تعدیل مثبت خوبی در پیش رو دارد

ومعادن هم صعود خوبی را در پیش گرفته است سهم توان رشد ارام تا سطوح 1000 تومان را دارا می باشد سهمی که هم ان ای وی و هم سود سازی بالایی داشته و وضعیت شرکت های معدنی زیر مجموعه سهم نیز مثبت و مساعد است سهم کف قیمتی 900 تومان را بسته و جز سهام کم ریسک بازار محسوب می شود

سپ  شرایط عجیبی را دارد و پروژه  شده است  باید کمی مراقب بود ولی در کل سهم عجیبی است در این گروه  شاید رانفور و پرداخت و های وب سهم های مناسب تر و منطقی تری باشند

این  روزها در گروه  ساختمان  ثاخت  را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید ارزش بازار غیرمنطقی را دارد ثبهساز و برخی دیگر نیز میتوتنند جالب باشند

کم کم سهم های این گروه بیشتر مورد توجه بازار قرار میگیرند . وسکاب پردیس وتوسم 3 سهم سود محور با شرایط خوب هستند که هر 3 قابلیت های رشد کوتاه مدتی را دارند . وسپه شرایط سود اوری در اتی را دارد . ومهان ونیکی وغدیر کمی بنیادی تر هستند و انها هم شرایط خوبی را در میان مدت خواهند داشت

حکشتی امروز شرایط خوبی را داشت  . سهم را اگر با دید نوسان دنبال کنیم به نظر با دید نوسان و البته توافق احتمالی میتواند از نظر روانی یک موج خوب قوی را داشته باشد حکشتی سهم خوب و خاصی برای بازار است و قابلیت های خوبی را دارد . در این گروه البته حپارسا و حتاید هم جالب هستند .

در گروه بیمه به نظر ان ترتیبی که چند بار نوشته بودیم درست است البرز اسیا کوثر شرایط خوبی را خواهند داشت و از نظر سود اوری هم با توجه به قیمت منطقی هستند . در کوثر خبر فروش ملک و زمین خبرخوبی است ولی باید دید مشتری دارد یا خیر . با دید میان مدت هر 3 سهم شرایط خوبی دارند .

در بین گروه معادن واحیا  را هم  زیر نظر بگیرید سهم  قابلیت های خوبی برای رشد میتواند داشته  باشد

در بین گروه کاشی کحافظ حق تقدم استفاده نشده را عرضه میکند در سوی دیگر کپارس هم  شرایط خوبی را دارد و با دید میان مدت کپارس هم  گزینه خوبی است

در بین دارویی ها  دکیمی شرایط خوبی داشت دکیمی 6ماهه 632 ریال سود محقق کرده بود 9ماهه به 995 ریال رسیده است
سهم 3ماهه 66 میلیارد ریال سود غیرعملیاتی و 178 میلیارد ریال سود خالص و 179 میلیارد ریال سود عملیاتی دارد .
در 6 ماهه سود عملیاتی 560 و سود خالص 364 میلیارد ریال بوده است
در 9ماهه سود عملیاتی به 1043 و سود خالص به 573 میلیارد ریال رسید

دکوثر را هم  باید کمی بیشتر زیر نظر گرفت دکوثر در دی ماه خوب ظاهر شد و به فروش 532میلیارد ریالی رسیده است جمع فروش به 2361میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه 1887میلیارد ریال بوده است.در سایر سهم ها دابور یک فروشنده عمده دارد ولی دتماد میتواند کمی بهتر باشد  . دتوزیع را هم  کمی بیشتر زیر نظر بگیرید میتواند  جالب باشد  دتوزیع در 6 ماهه حسابرسی شده به سود 1838 ریالی رسیده بود در 9ماهه با پیشرفت خوب به تحقق سود 3346 ریالی رسیده است

برقی های بازار هم  بهتر شده اند و شاهدیم که بترانس و بموتو  و بنیرو  معاملات خوب و قوی را در بازار شکل داده اند  به نظر هر 3 قابلیت های خوبی هم برای سهامداری و هم نگهداری دارند

در بین پتروشیمی ها خبری منتشر شده که دولت پیشنهاد هایی برای تهاتر اختلاف نرخ اوره دولتی مطرح کرده است که به  زودی تکمیل می شود و خبرخوبی برای این گروه خواهد بود  امروز برخی اوره فروشان داخلی نظیر شیراز و شپدیس را به همین واسطه خوب میخریدند به نظر خبرخوب و مهمی برای بازار و این شرکت ها می تواند  باشد

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم