گزارش بازارامروزشنبه 2 بهمن 1400
بهمن امیدوار !!
بهمن ماه آغاز شده بهمنی پراز خاطره !! البته نه برای ما برای قدیمی ترها ! و امروز روز خاطرات ما در گذشته با دهه فجر و سرود و امروز هم با افت و نامیدی و یاس کامل شده … بهمن میتواند اغاز ماه پرخبری برای بازار باشد. از گزارش های ماهانه گرفته تا مذاکرات و … حقیقت امر تا قبل از بازار امروز فکر میکردیم بهمن سرسبز و خوبی را داشته باشیم ولی کمی آن نشاط و امیدواری ابتدای صبح به یاس و کم رنگ شدن امیدها تبدیل شد .
کار بازار سخت شده است . با این همه خبرهای خوب بازهم پول ها ترغیب به خرید نشدند و بازهم فروشنده بازار زیاد بود . به واقع وقتی این طور فشار فروش با وجود این همه خبر روی سر بازار قرار میگیرد ناامیدی خریداران هم بیشتر می شود . بازاری که امروز با هزار امیدواری اغاز کرده بود این طور عرضه و دوباره فشار فروش گرفت .
حقیقت امر کمی نگرانی ما بیشتر شد چرا که معتقدیم بازار این هفته دیگر حداقل باید به تغییرات رخ داده بنیادی و خبرهای تزریق نقدینگی واکنش نشان دهد… ولی امروز این وضعیت را داشتیم …
برای بهبود و نجات روی دو کلمه تاکید کردیم شرایط بنیادی و نقدینگی که یکی خود را در ارزندگی شرکتها نشان داده و دیگری در افزایش حجم معاملات…در گزارش بازار امروز به طور مختصر در مورد هر دو صحبت می کنیم و نکات مهم و اثرگذار در بازار را بیان خواهیم کرد معتقدیم که شرایط بازار در این هفته و هفته های آتی به نظر باید کمی متفاوت باشد و اگر این تفاوت دیده نشود نشان می دهد حال این بازار و این بیمار بیش از اندازه خراب بوده و برای از کما خارج کردن او مولفه های قوی تری نیاز است
اتفاق مهم اول که رخ داده و نشان میدهد بازار با هفته قبل شرایطش تغییر کرده اثبات شرایط بنیادی شرکتهاست که پس از گزارش های نه ماه رخ داده ،
اما بگذارید قبل از آن یک نکته را بیان کنیم… روز دوشنبه هفته قبل را به خاطر بیاورید که موضوع نرخ گاز نگرانی بازار شده بود یک ساعت اول بازار خیلی واکنش عجیب و غریبی به این خبر نشان نداد طبیعی هم بود چرا که قبل تر آن را در قیمتهای خود لحاظ کرده بود .به بازار آن روز اگر دقت کنید درست وقتی فروش ها بیشتر شد که ابتدا گزارش ذوب و بعد گزارش بانکملت روی کدال آمد به خصوص ذوب که اثرات منفی در بازار گذاشت سوال ما این است به نظر شما اگر همان روز گزارش فولاد، برخی پتروشیمیها و یا یکی دو پالایشی به بازار می رسید ما روزهای بعد اینطور گر فتار و اسیر میشدیم؟؟ نمیخواهیم بگوییم دستی در کار است و توطئه چیده شده و از این موارد خیر اتفاقا به نظر در این یک مورد نمیتوان چیزی گفت چرا که نمیشود ۵۰۰ شرکت با هم دست به یکی کرده باشند که گزارش ندهند و یا روز آخر بدهند ولی نهاد ناظر می تواند نحوه گزارش دهی این شرکت ها را جوری پیش ببرد که این شرایط رقم نخورد .همه میدانیم در ذات ایرانیهاست که همه چیز را به لحظات و روزهای آخر موکول میکنند باید این موضوع جایی خاتمه پیدا کند. میتوان ابزار تشویقی و تنبیهی از سوی سازمان برای این موضوع گذاشته شود ،از نظر تغییر رتبه شفافیت و موارد دیگر …
انصاف این بود که اینطور گزارش ها که می تواند شوک خوبی به بازار وارد کند اینطور رگباری و پشت سر هم در چند ساعت راهی کدال نگردد
بی تعارف باید فکری به حال این موضوع کرد…
اما گزارش های نه ماه منتشر شد . فراتر از چیزی بود که فکر میکردیم و بهتر بود … وقتی این گزارش ها را می بینیم تقریباً میتوان گفت که نزدیک به ۱۰۰ شرکت بازار p.e فوروارد زیر ۵ و ۶ دارند از نظر آمار این شرایط در سال ۹۸ بوده که رخ داده و از آن به بعد هیچ وقت به این محدوده نرسیده بودیم و این خود نشان ارزندگی بسیاری از سهم های بازار است گزارش های ۹ ماه نشان داد حتی با فرض دلار نیما و یا ریسک های قطعی گاز و برق و این موارد باز هم وضعیت شرکتها بد نیست و می توان به آن دل خوش بود و دل بست. p.e بسیاری از شرکتها زیر ۵ آمده و در واقع نشان میدهد که این گزارشها تایید کننده روند غیر منطقی فروش و ارزندگی قیمتی است.
این گزارشها به نوعی نقش غربالگری صنایع و شرکتها را نیز به عهده میگیرند و بسیاری معتقدند با فرض تکرار این دوره برای دورههای آتی ،سهم ها و قیمتها میتوانند شرایط بهتری را تجربه کنند و نکته آخر گزارش های ۹ ماهه این تلنگر را به بسیاری زده است که می شود به شرایط بنیادی شرکتها امیدوار بود و آن را عاملی برای حرکت بازار دانست. ذهن بازار آنقدر درگیر فریاد و حاشیه ها شده که این اصول بازار را نمی بیند به واقع فکر میکنیم اگر شرایط مهیا شود و گزارشهای ماهانه هم تا حدودی منطقی و مناسب باشند این گزارش ها شاید تاکید میکنیم شاید در برگشت بازار موثر بوده و یا حداقل بسیاری از قیمتها را کف سازی کرده و انگیزه فروش سهامداران را کاهش دهد
اما عامل دوم که به نظرم نقطه ضعف و پاشنه اشیل بازار این روزهاست بی پولی و کم حجمی بازار است که تنها دوای او هم تزریق نقدینگی است … هفته های قبل عرض کردیم که بازار شبیه ماشین خاموشی است که با یک هل دادن می تواند حداقل مسیری را طی کرده و به پمپ بنزین برسد این هل دادن اولیه با جریان نقدینگی داخل بازار بعید است ایجاد شود و باید استارت کار با نقدینگی دیگری بخورد تزریق منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت و افزایش معاملات او در بازار میتواند عامل خوبی برای تحرک نقدینگی در این فضا باشد البته تنها به این موضوع نمی توان دل خوش کرد ولی این نقدینگی کمک زیادی خواهد کرد تا روزهای بحرانی بازار را با دلخوشی بیشتری سپری کنیم از همین رو این را نیز یکی دیگر از اتفاقات مهم بنیادی بازار میبینیم که میتواند روزهای آتی اثرات خود را در بازار نشان دهد … این را می نویسیم که اگر به هر دلیلی این شرایط حاصل نشود باید اعتراف کرد گزارش ها ان میزان قدرت لازم برای شوک برگشتی به بازار را ندارند … بی پولی بازار باعث خواهد شد برگ های برنده گزارش های خوب بنیادی هم بسوزد … پول اینجا نقش برگ های حکم لازمی را دارد و بی پولی باعث سوختن حتی بهترین برگ های بازی بازار می شود…
حرف آخر نمیدانیم لذت وشیرینی این پست و مقام لعنتی چیست؟! این میز و صندلی ها که بعضی ها برای او خود را پرپر می کنند و دست به هر کاری می زنند … بازار سرمایه کم مشکل دارد؟؟ که برخی با سیاسی بازی و باند بازی و مواردی از این دست در پی تغییرات مکرر مدیران آن هستند . بازار سرمایه باید به دور از سیاست پیش برود به اندازه کافی آوار اتفاقات منفی سر بازار خراب شده که تغییرات مدیریتی در آن چیزی را حل نمیکند و مشکلات عدیده دیگری را هم اضافه میکنند… به جای این همه زور زدن برای پست ها فکری به حال وضعیت بازار کنید …
طی روزهای اخیر متوجه شدیم که برخی برای به کرسی نشاندن افراد نزدیک به خود دست به هر کاری زده و هر کاری میکنند تا حرف آنها عملی شود. این شاید بی اخلاقی ترین و بدترین کاری باشد که صورت میگیرد و سیاسی بازی جای کار عقلانی و منطقی بازار را گرفته است. گویا فشارها برای تغییر برخی مدیران از بیرون افزایش یافته تاسکان این کشتی نه خیلی جذاب و به گل نشسته اما شیرین را برعهده بگیرند ..
یکی از این کرسی ها گویا مدیریت فرابورس بوده که نمی دانیم برخی چه دیدند که اینطور حاضرند هرکاری بکنند تا اورا به دست بیاورند .مدیر فعلی فرابورس یکی از افراد خوش فکر، شارپ و پر تلاش سازمان بود که از جنس بازار است و به خوبی با زیر و بم بازار و شرایط بازار آشناست انتخاب و انتصاب او دلگرمی های زیادی را برای تغییر تفکرات به وجود آورد و حالا می شنویم که برخی با سیاسی کاری در پی تغییر هستند البته ما با هیچکس تعارف نداریم و به هیچ کس وامدار و بدهکار نیستیم ،چک سفید امضا حمایت هم به کسی نداده ایم و اتفاقاً معتقدیم در همین فرابورس نظارتهای شخصی و سلیقه ای از سر خودخواهی و عداوت با برخی فعالان بازار اثر منفی زیادی بر بازار داشت و ضربه بزرگی هم به خود این شرکت و هم بازار زده است اما این دلیل نمی شود که در حال حاضر برخی با فشار بخواهند تغییرات این چنینی را به این شرکت وارد کنند .بازار باید دور از این موارد باشد البته امیدواریم مدیران فعلی فرابورس هم کاستی ها و مشکلات را درک کرده و با آن برخورد کنند .حقیقتا نمی دانیم این میزها و صندلی ها چه مزیت هایی دارند و چه مواهبی که برخی از بیرون اینطور برای ان بال بال می زنند
بازار سرمایه به اندازه کافی درگیر مشکلات خود هست اجازه بدهید روی آرامش را ببیند و آن را درگیر بازیهای سیاسی نکنید
امروز بازار خوب آغاز کرد ولی درست بعد از نیم ساعت همه چیز به هم ریخت و اوضاع جور دیگری پیش رفت به نظر بازار میتواند فردا از منفی به مثبت شود ولی واقعا اگر نتواند این حس مثبت ایجاد شده ناشی از گزارش ها را در قیمت ها لحاظ کندموج جدیدی از ناامیدی بازار را فرامیگیرد …
پالایشی ها کمتر از انتظار
در پالایشی ها شاهد معاملات مثبت بودیم گروهی که بهترین گزارشات بازار را منتشر کردند اما انتظار ها براورده نشده صفوف خرید مورد نظر بازار بود البته امروز عرضه هایی بود ولی انتظار بازار بیشتر بود .
شبندر با صف خرید اما عرضه های سنگینی همراه شد این سهم می تواند به سمت قیمت های 680 الی 720 تومان اولین هدف خود برود سهمی که نزدیک 100 تومان سود در 9 ماهه داشته و رسیدن به سود 140 تومانی بعید نمی باشد شبندری که اگر حمایت شود حداقل تا اولین هدف خود رشد خواهد داشت
شتران حمایت های بهتری شده و با صف خرید به رشد خود ادامه می دهد به نظر می رسد سهم به سمت قیمت های 400 الی 420 تومانی در حرکت باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با رشد قیمتی خوبی همراه خواهد شد سهام شناور کم در این سهم سبب شده تا شتران بتواند در موقعیت خوبی قرار بگیرد
شبریز هم وضعیت خوبی دارد این سهم می تواند تا قیمت های 3800 تومان بالا برود سود بالای 400 تومانی در 9 ماهه بدون احتساب سود پتروشیمی تبریز نوید بخش سود سازی بالایی در 12 ماهه می باشد این سهم توان صعود خوبی داشته و تا قیمت های 3800 تومان جای رشد را دارد
خواهیم به ترتیب گزارش ها اولویت بندی کنیم از دید ما البته شبریز بهترین بود و بعد شتران و بعد شبندر ، شپنا شراز و شاوان هم پشت سر او قرار داشتند ولی با دید نوسان و کوتاه مدت و تکنیکالی به نظر هردو سهم شتران و شبریز شرایط خوبی را دارند و این دو صف خرید خاص تری را امروز داشتند .
تک گل های مثبت سیمانی ها
برخی سیمانی ها گزارشات مثبت خوبی داشته و با دید میان مدت روندشان صعودی می باشد این سیمانی ها جای رشد قیمتی خوبی داشته و می توانند به بازدهی کوتاه مدتی و حتی میان مدتی خوبی برسند
در سیمان سپاهان سهم با صف خرید همراه شد در صورتی که قیمت های 720 تومانی در سهم شکسته شود این سیمانی جای رشد قیمتی خوبی تا سطوح 780 الی 820 تومان خواهد داشت سیمان سپاهانی که فردا روز مهمی در جدال با مقاومت خود دارد
در سیمان شرق بدون احتساب سود سرمایه گذاری ها صورت های مالی 3 ماهه خوبی را شاهد بودیم امسال سهم سود 150 تا 160 تومانی خواهد داشت به علاوه سرمایه گذاری هایی که سبب رشد ارزش ذاتی سهم شده است سیمان شرق هم با صف خرید همراه شده و به سمت قیمت های 760 الی 800 تومانی در حرکت می باشد
کف قیمتی 1320 تومان در سیمان مازندران بسته شده است سهمی که ارزش بازار خوبی داشته و حمایت های قوی در این سطوح را تجربه می کند این سهم تا قیمت های 1420 الی 1450 تومان جای نوسان دارد سهمی که وضعیبت بنیادی خوبی داشته و می تواند برگشت روند مناسبی را تجربه نماید
هترین گزینه را سخوز می بینیم سخوز در ۳ماهه ۷۲۰ریال و 6ماهه 1574 ریال و 9ماهه 2905 ریال سود محقق کرده و 3ماهه خوبی داشته و تازه سود غیرعملیاتی هم در 12ماهه به ان اضافه می شود
سهم 3ماهه ۹۶۱میلیارد ریال سود عملیاتی و ۱۰۰۷ میلیارد ریال سود خالص دارد . در 6 ماهه سود عملیاتی 1999 و سود خالص 2203 میلیارد ریال بوده است در 9ماهه سود عملیاتی 4077 و سود خالص 4066 میلیارد ریال بود.سرود هم بعد او شرایط خوبی داشت . سشرق و سبجنو نیز جالب بودند .
دیگر گزینه های خوب و خاص گروه سصوفی ساروم سکرد بوده که البته زمستان فعلی با توجه به شرایط جوی شاید کمی خاص باشند . سخاش و سبهان و سقاین هم گزینه های خوبی بودند ولی بازهم میگوییم بخواهیم انتخاب کنیم بین اعضای گروه 2 سهم سخوز و سپاها را بهتر می بینیم .
دارویی ها در موقعیت صعود
در برخی دارویی ها گزارشات خوبی از عملکرد 9 ماهه شاهد بوده و اقبال بازار به سمت این شرکت ها گه گزارشات خوبی داشتند را شاهد هستیم
دسانکو را در قیمت های 1200 تومان اشاره داشتیم ک سهم نوسانات 10 درصدی با کف 1200 تومان می دهد سهم امروز تا صف خرید پیش رفت و در حال طی کردن مسیر نوسانی خود می باشد سهم وضعیت بنیادی خوبی نداشته اما به دلیل جریان های نقدینگی قوی فعال در سهم نوسانات مناسبی می دهد
دتوزیع هم گزارش عالی داشت و امسال به سود 450 به بالا و برای سال دیگر سود 600 تومانی خواهد داشت سهم به سمت قیمت های 2800 الی 3000 تومانی با صف خرید سنگین بدون عرضه در حال پیشروی می باشد این سهم اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و با این توان سود سازی و گزارش عالی 3 ماهه سوم خود صعودخوبی را در پیش گرفته است
سود 3 ماهه سوم اسوه با جهش بالایی همراه شده است و همین امر انتظارات را برای سود سازی امسال و سال اینده در سهم افزایش داده است سهمی که تا قیمت های 2800 تومان جای رشد داشته و کف قیمتی سهم نیز در سطوح 2400 تومان بسته شده است تحولات بنیادی خوبی در این سهم به خصوص با افزایش نرخ های فروش محصولاتش در جریان است
دکپسول هم دیگر گزینه خاص بود با یک گزارش خاص دکپسول در 3 ماهه 1364 ریال و 6 ماهه 2814 ریال و9مهه با گزارش خوب 5001 ریال سود محقق کرده که مدت مشابه 2347 ریال بود
سهم 3 ماهه 357 میلیارد ریال سود عملیاتی و 272 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6 ماهه سود عملیاتی 714 و سود خالص 562 میلیارد ریال داشته است
در9ماهه سود عملیاتی 1260 و سود خالص 1000 میلیارد ریال بوده است
در گروه دارو میتوان گزینه های متعددی ر نام برد ولی با توجه به گزارش ها فکر میکنیم دابور ، دتماد، دلر جالب بودند
عقب گرد خودرویی ها
در خودروی ها شاهد عقب گرد سهام این گروه و روند منفی هستیم گزارشات خودرویی ها بعضا با کاهش زیان و مثبت بود اما فشار عرضه ها سبب شد تا شروع مثبت به منفی برسد
در خبهمن سهم همچنان در کف قیمتی 180 تومان در نوسان است سهم حمایت خوبی در این سطوح شده و به نظر نمی رسد افت زیادی داشته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و حمایت های قوی را تجربه می کند این سهم در صورت برگشت روند سطوح قیمتی 200 تومان را در پیش رو دارد
در نماد خاور هم اوضاع سهم مساعد است سهمی که با صف خرید سنگینی همراه اما عرضه ها متعادلش کردند این سهم به سود 15 تومانی در 9 ماهه رسیده و شایعات سود 22 الی 25 تومانی را برای سال جاری دارد سهم پی بر ایت خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی است در صورت مثبت ماندن سهم هدف قیمتی 120 الی 125 تومانی در انتظار سهم است به نظر این سهم شرایط خوبی را لمس کرده و تغییرات جدی را دارد .نکته مهم درگزارش 3 ماهه 2519 میلیارد ریال سود عملیاتی و 6 ماهه 4542 میلیارد ریال سود عملیاتی داشته و9ماهه 9746 میلیارد ریال شد و هزینه های مالی و مالیات کمی از سود کم کرده و سهم 5440 میلیارد ریال سود خالص دارد.
ایران خودرو می رود تا بار دیگر کف قیمتی 180 تومانی را تاچ نماید این سهم نیز اوضاع و احوال خوبی داشته و روند میان مدت صعودی خوبی را دنبال می کند اما فعلا در کوتاه مدت سهم در رنج قیمتی 180 الی 200 تومان نوسان داشته و به این نوسانات خود ادامه می دهد
فولادی ها و تک سهم مثبت
در فولادی ها شاهد فشار فروش و عرضه ها بودیم گزارشات اکثر فولادی ها به دلیل رشد بهای تمام شده و اثرات رشد انرژی زیاد جالب نبوده و تنها تک سهم هایی مثبت بودند
در فولاد مبارکه گزارش عالی 9 ماهه نشان داد سهم توانایی رسیدن به سود 260 الی 280 تومانی را دارا می باشد سهمی که رشد قیمتی خوبی را می توانست با این گزارش تجبره نماید اما صف خرید سهم عرضه شده و سهم متعادل شد سهمی که در صورت تثبیت در قیمت های بالای 1000 تومان تا سطوح 1050 الی 1100 تومان صعود می کند
هرمز اما واکنش خوبی به گزارش خود نداشت و روند متعادل را در پیش گرفت سهم شروع مثبت اما رفته رفته بر فشار فروشش افزوده و سهم منفی شد سهمی که در کف قیمتی 1320 تومانی حمایت قوی ساخته و افت قیمتی بیشتر در سهم بعید است اما رشد قیمتی هم فعلا مورد انتظار نبوده و جو گروه زیاد جالب نیست
در ارفع سهم به حمایت1250 تومانی رسید رنج قیمتی 1200 الی 1250 تومان باید سبب تعادل در روند سهم شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی نداشته و گزارش اخیرش در ذوق بازار زده است این سهم اگر حمایت 1200 تومانی را از دست بدهد اصلاحش تا قیمت های 1100 تومان نیز وجود دارد
چهارگوشه بازار
فملی هم یکی از بهترین ها بود 9 ماهه به سود 946 ریالی رسیده است
در 6 ماهه سود عملیاتی با رشدی چشم گیر 235740 میلیارد ریال شد و 25825 میلیارد ریال سود غیرعملیاتی و 248377 میلیارد ریال سود خالص محقق کرد
در 9ماهه سود عملیاتی 362390 و سود خالص 378234 میلیارد ریال بود و به نظر رسیدن به 1300 ریال سود عجیب نیست .فملی واقعا کم ریسک است و در این گروه فباهنر را هم معتقدیم شرایط خوبی را دارد با سرمایه جدید فباهنر به ازای هر سهم 4038 ریال سود دارد به نظر قیمت ها و شرایط خوبی ر دارد و بازار باید کمی او را بیشتر یر نظر بگیرید . مس باهنر که گزارش عالی از 9 ماهه ارائه کرده است با صف خرید همراه شد ارزش ذاتی سهم محدوده 3000 الی 3400 تومان بوده و سهم توان سود سازی بالایی به خصوص در 3 ماهه اخر سال دارد حجم فروش بالا و سرمایه پایین سبب اهرم تغییرات سود خوبی در فباهنر شده است
شازند گزارش خوبی ارائه کرده و سود نسبتا مناسبی داشت البته انتظارات بازار بالاتر بوده و به نظر می رسد شازند همچنان به نوسانات ارام خود ادامه دهد سهمی که اگر به سود 800 تومانی برسد در همین قیمت های 3800 الی 4200 تومان به نوسانات خود ادامه می دهد
در این گروه زاگرس و نوری هم شرایط بدی را نداشتند ولی یکی را نرخ گاز قربانی کرده و دیگری را اورهالی که داشته با این حال فکر میکنیم شرایط نوری میتواند بهتر باشد ولی روی زاگرس بازهم کمی صبر کنید تکلیف گاز روشن شود هر دو امرو روز پرفشاری را داشتند ولی انصافا حق پردیس نبود این چنین منفی باشد
آریا یکی از انها بود 9ماهه خوبی زد سهم در 9ماهه به سود 11176 ریالی رسیده است . در 6 ماهه 7094ریال و 3 ماهه 2561 ریال سود محقق کرده است
پارس گزینه دیگر بود پارس گزارش خوبی را داده و ۹ماهه ۱۵۰۵۸ ریال سود محقق کرده است که بدون در نظر گرفتن سود اریاست . به نظر پارس امسال به سود 3هزار تومانی هم میتواند دست پید کند و جای تعجب نیست .
کروی در قیمت های 2000 تومانی خوب حمایت می شود سهم از دید بنیادی ارزش ذاتی بالایی دارد از سوی دیگر سودش امسال از سوی کالسیمین و سایر زیر مجموعه ها متحول خواهد شد سهمی که می تواند از همین سطوح به سمت قیمت های 2200 تومان حرکت و یک نوسان بدهد
در این گروه بارها روی فاسمین و کیمیا تاکید کردیم و به نظر گزارش ها هم نشان میدهد این دو سهم با گزارش های خود بهترین های گروه بودند و هر دو شرایط خوبی برای رشد دارند هم فاسمین و هم کیمیا هردو شرایط منطقی و مناسبی را دارند البته انتخاب اول ما فاسمین است
زمگسا هم امروز مثبت بود . زمگسا در 9ماهه خوب ظاهر شده سهم 3ماهه 509 ریال و 6ماهه 1024 ریال 9مهه 1838 ریال سود محقق کرده است
در3ماهه 147 میلیارد ریال سود عملیاتی و 152 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6ماهه سود عملیاتی 259 و سود خالص 307 میلیارد ریال بوده است در 9ماهه سود عملیاتی 494 و سود خالص 551 میلیارد ریال بوده به نظر رشد امروز سهم نشانه خوبی برای توجه بازار به این گزارش است
امروز فاذر را جالب خریدند به نظر با دید میان مدت سهم را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید هر چند بازی های سهم بیشتر نوسانی است
در بین سرمایه گذاری ها امروز وتوسم و وسکاب را به واسطه سود های خوبی که سخته شده خوب می خریدند . پارسان هم باز شود جالب می شود پارسان 353 تومان تقسیم کرد فکر میکنیم باز شود قیمت های 2700 2800 برای سهم واقعا قمیت خوبی است با این گزارش ها به نظر پارسان بالای 6500 ریال برای امسال سود دارد و این یعنی پی به ای 5 و به نظر قیمت خوبی است . وغدیر هم با این سود ها کف سود 2100 ریال را بسته و او هم در این قیمت ها شرایط خوبی دارد 1800 ریال هم تقسیمی دارد .
بین سنگ اهنی ها به نظر کچاد گزینه خوبی برای بازار شده ست . 9ماهه 3286 و 6 ماهه به عدد 2310 ریالی رسیده است
3 ماهه به سود 1083 ریالی رسیده بود .سهم در 3 ماهه 65261 میلیارد ریال سود عملیاتی و 60129 میلیارد ریال سود خالص دارد . 6ماهه سود عملیاتی 139633 و سود خالص 128199 میلیارد ریال است . 9ماهه سود عملیاتی 196412 و سود خالص 182358 میلیارد ریال است هنوز سود غیرعملیاتی و درامد سرمایه گذاری ها به این اضافه نشده است کچاد شاید امسال به 5000 ریال سود برسد از همین رو کچاد گزینه جذاب تر گروه است .
گروه بیمه هم امروز بد نبود . گزارش 9ماهه بیمه ها رسید و همانطور که فکر میکردیم 3 سهم البرز کوثر آسیا به ترتیب بهترین گزارش ها را داشتند با دید پی به ای و هر جور حساب کنید این 3 شرایط خاص تری را در بازار دارند .
های وب امروز منفی بود . نتظار داشتیم های وب بهتر باشد ولی در کل با سود زیر مجموعه ها به نظر 9ماهه حوالی 1400 ریال می شود . های وب واقعا افت خوبی کرده است 9ماهه به 1226 ریل رسیده است . به نظر کمی میتواند بعد اصلاح مورد توجه مجدد باشد . به نظر با دید میان مدت و اگر کمی صبر داشته باشید سهم خوبی است .
در بین هر گروهی سعی میکنیم بهترین ها را ذکر کنیم و بگوییم که شرایط خوبی داشتند در گروه کاشی فکر میکنیم کساوه و کلوند شرایط خوبی را گرفته و میتوانند جالب باشند و باز بین این دو فکر میکنیم کساوه بعد از یک اصلاح احتمالی دوباره برای خرید جذاب می شود .
با خبرهای افزایش نرخ برق به نظر کم کم گروه برق را نیز باید زیر نظر گرفت هر چند خیلی گزارش های خوبی را شاهد نبودیم
به طور کلی بزار میتواند فردا کمی بهتر باشد ولی این شدت منفی و بیخیالی و کم حجمی از خریداران امروز بعید بود


