[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز چهارشنبه 29 دی 1400
احیای دقیقه 90!
سی پی ار یا همان احیا تقریبا آخرین تلاش ها برای نجات بیمار است و به نظر امروز ارکان دور و نزدیک بازار دست به دست هم دادند تا هر طور شده بازار امروز منفی نباشد . البته دوستی حرف جالبی می زد و میگفت هرکسی را که میخواهند شکنجه کنند سرش را که دایم زیر اب نگه نمیدارند میگذارند هر چند ثانیه یک بار نفسی هم بکشد …امیدواریم این روزهای ما شکنجه و این مثبت امروز سر بالا آوردن موقت نباشد .
بازار به این نقاط و این حمایت ها نیاز دارد ولی دوام و بقا و ادامه بازار به ادامه دار بودن این حمایت هاست که البته حرف و حدیث هایی شنیده ایم ولی هنوز قطعی نیست . زمزمه هایی از جلسات شبانه و روزانه شنیده می شود که در جهت کمک به بازار باشد و گویا اولین دستور هم احتمالا باز شدن مسیر صندوق توسعه ملی و واریز وجه به صندوق تثبیت است که طی 2 ماه اتی مبالغ قابل توجهی را میتواند شامل بشود . البته هنوز در حد حرف است ولی بازهم یک اتفاق خوب است .
به نظر میرسد برای برون رفت از این شرایط به مجموعه اقداماتی نیاز داریم که بتواند بازار را از این فاز خارج کند اما دقت کنید مهم ترین مرحله فعلی این است که عزیزان بپذیرند وارد فاز بحرانی شدیم و اگر دیر اقدام کنند این بحران به شکل دومینو وار عملکرده و تبعات سنگینتری را رقم میزند… بازی و ماجرای صندوق های درآمد ثابت و تراز مالی و نقدینگی برخی شرکت ها و موارد نرسیدیم . تازه هنوز اعتبار کارگزاری ها و کال مارجین ها و موارد مانده … پس باید جلوی بحران گرفته شود چرا که تاخیر در آن موجب خسارت های زیاد و حرکتهای مخرب بعدی می شود و ابعاد بزرگ تری خواهد داشت …
برای برون رفت بازار از این شرایط به نظر یک سلسله اقدامات کوتاه مدت و یکسری اقدامات اساسی و اصولی را باید رقم زد به نظر مهمترین موضوع بعد از پذیرش بحران این است که بپذیریم جز جریان نقدینگی مستمر عامل دیگری نمی تواند فضا را کنترل و مدیریت کنند . حالا باید به فکر تزریق نقدینگی مستمر تاکید میکنیم روی مستمر چون نباید اتفاقات یک لحظه ای و یک روز باشد! نقدینگی به بازار می تواند تا حدودی کنترل شرایط را رقم بزند ببینید تاکید میکنیم کنترل شرایط چرا که ممکن است بازهم بازار بالا نرود اما حداقل در همین فضا کنترل می شود پس تزریق جریان نقدینگی به بازار یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در سریعترین زمان آغاز شود امروز رگههایی از این موضوع را در بازار دیدیم حالا بماند که پشت این حرکت امروز چه مواردی وجود دارد اما این نباید یک روزه و حتی یک هفته ای باشد .جریان نقدینگی مستمر اگر به بازار تزریق شود بخشی از اعتماد از دست رفته همین فعالان اولیه بازار را میتوان به دست آورد که کمک شایانی به بهبود آتی خواهد داشت . شنیده هایی از تزریق مستمر پول صندوق توسعه به بازار شنیده می شود که هنوز واریز قطعی مشخص نیست ولی میتواند خبرخوبی باشد .
سلسله اقدامات کوتاهمدتی و برق آسا هم باید در کنار ان صورت گیرد و یکی از مهم ترین آنها فرستادن یک پالس مثبت از سمت حاکمیت به سمت بازار سرمایه است . در حال حاضر رفتار حاکمیت طوری است که نشان می دهد بی پول شده و جیب شرکتها را میزند و هیچ ارزشی هم برای سرمایه و سرمایهگذاری قائل نیست. در صدر این موضوع برنامه بودجه است و اگر میگوید نیست مستندات بدهد که کجا به بازار کمک کرده ؟! در جلسات حرفشان زدن جیب شرکت ها و در توئیتر دفاع ظاهری از بازار است . این حس منفی تا وقتی وجود دارد سرمایه گذاری که پولهای درشت در بازار دارد وارد نمی شود و عطای این بازار را به لقایش بخشیده و تماشاچی می شود به نظر تا این سیگنال فرستاده نشود جریان بیرونی پولی وارد نخواهد کرد و باید با همین پول های حمایتی بازار را سرپا نگه داشت. این اقدامات تقریباً همه دستورالعمل و بخشنامه است مواردی نظیر نرخ نیما ،خوراک گاز و موارد دیگر که به نظر اقدام عملی هر یک از آنها میتواند در کنار جریان نقدینگی عامل موثری در بهبود اوضاع باشد
اما در کنار این موارد از همین امروز باید به فکر اقدامات بلندمدتی بازار باشیم اقداماتی نظیر قوانین باثبات را بلند مدت کردن و شرایط خاص جریان نرخ ارز را منطقی کرده و تحولات سیاسی و کنترل آن و از همه مهمتر بازارهای رقیب را سرو سامان ببخشیم … امروز بازارهای رقیب به خصوص در رمز ارز ها می بینیم آزادانه فعالیت میکند و آنها نه ناظر بی علم و عمل دارند و نه میرکاظمی که نرخ گاز را بالا و پایین کند و نه جریان خبرساز دیگر … حجم معاملات انجا هم روزی دو برابر بازار ما شده است و نه مالیات میدهند و خروج ارز را هم رقم زده… این پولی بود که می توانست در بازار بچرخد و همه از بازی نفع ببرند اما عملکرد بد مدیران دولتی و البته بخشی هم مدیران سازمان این جریان پول را به آن سمت هدایت کرد حالا ما مانده ایم حسرت پروازی که آن طرف با بالهای رمز ارزها بال می زند ما اینجا برای پول صندوق توسعه کاسه گدایی داریم و بال بال میزنیم …
این را نوشتیم که بگوییم با یک گل و یک روز مثبت بازار درست نمی شود یک مسیر را باید طی کرد !
و حرف دیگر با ناشران و شرکتها و مدیران دولتی و هیئت مدیره برخی از همین شرکت هاست که دولت مشغول افزایش خورد و خوراک خود در آنهاست واقعاً از خودتان خجالت نمیکشید ؟! شما خیلی سرتان صاحبان این شرکت هستید سهامدار خرد و حقیقی باید به جای شما اعتراض کند ؟! شما زبان ندارید؟! از چه میترسید ؟ این میزها می آید و می رود ! چند صباحی که در آن میز میخواهد بشینید حداقل ازاده باشید … به واقع این یکی از بزرگترین دردهای ماست … آن کسی که مورد عنایت قرار میگیرد خود لذت میبرد و دم نمی زند و نقش مفعول منفعل خوبی را بازی می کند . این گام باید اول از سوی شرکتها باشد نه سهامداران خرد و جز … ای کاش کمی شجاعت سهامداران را داشتید
حرف آخر یک نکته در مورد جلسه روز پنجشنبه… این چند وقت حاشیه های زیادی پیرامون این موضوع شکل گرفته یکی میگوید جلسه نروید یکی دیگر میگوید بیرون مجلس حرفمان را با نماینده ها بزنیم و خلاصه هر کسی نظری دارد. همه نظرها قابل قبول است و درست. اما فراموش نکنیم قطعا مجلس با جمع کردن فعالین بازار بیشتر دنبال اعتبار بخشیدن به خود است تا به بازار و البته جریانات سیاسی هم این میان وجود دارد که پشت پرده اتفاقات و رویدادهاست . اما یک نکته را هم باید در نظر گرفت از هر مسیری که بشود به بازار کمک کرد باید وارد شد ،هر مسیری که بتواند به بازار کمک کند می تواند توسط فعالان پیگیری شود از همین رو در عین اینکه نباید بازی خورد و اسیر حاشیه ها شد به نظر مطالبه کردن حقوق سهامداران و بازار از هر مسیری لازم است و این را هم بگویم چند صباحی گذشت و شرایط آرام شد جریان پول اگر قصد ورود جدی به بازار را داشته باشند باید ارزندگی را اینجا ببیند و این ارزندگی وقتی خود را نشان می دهد که در صورتهای مالی شرکت ها همه چیز دیده شود .دوستانی که میگویند نرخ گاز شاید اولویت بازار نباشد به صورتهای مالی برخی شرکتهای فولادی نگاه کنید حالا درست است هزینه های دیگر هم موثر بوده اما رشد بهای تمام شده که بخشی ناشی از افزایش همین هزینه هاست اکثر بازار را آزار میدهد و جریان ارزندگی را کدر میکند و باعث خواهد شد در چند صباحی که جریان پول بخواهد به بازار بیاید گزینه های جذاب کم باشند از همین رو معتقدیم باید تا می توانیم در جذاب کردن بازار کمک کرده و به بهبود آن بکوشیم تا حاشیه ها کمتر شده و اصول قوی تر …
بگذریم امروز حرف زیاد زدیم و سر شما را درد اوریم هر چه هست امیدواریم اخر هفته با خبرهای کدالی و گزارش ها و ادامه تزریق جریان پول وخبرهای مثبت از بازارهای جهانی وضعیت هفته بعد بهتر باشد .
و اما سراغ بازار برویم …
استارت پالایشی ها
در پالایشی ها بالاخره ادامه روند صعودی قیمت های جهانی نفت و وضعیت تکنیکالی مناسب به همراه و شایعاتی در خصوص گزارشات مثبت 9 ماهه باعث شکل گیری روند مثبت این گروه شد
در این گروه شبندر با هدف قیمتی 720 تومان تا صف خرید پیش روی کرد سهمی که وضعیت خوبی داشته و شایعات خوبی در خصوص تحقق سود مناسب در 9 ماهه دارد سهم کف قیمتی 600 الی 620 تومانی را بسته و در موقعیت خوبی استارت رشد قیمتی خود را زد
در نماد شبریز هم وضعیت سهم مثبت دنبال شد سهمی که اشاره داشتیم حمایت 3200 تومانی عمل کرده و مانع از افت قیمتی سهم می شود شبریز تا قیمت های 3500 تومان بالا رفته و در صورت شکست این قیمت ها تا سطوح 3800 تومان رشد می کند سهمی که شنیده های خوبی از افتتاح طرح توسعه پتروشیمی تبریز شرکت زیر مجموعه اش در سال اینده به گوش می رسد داغ داغ بگوییم.. شبریز در 6 ماهه تلفیقی حسابرسی شده به سود 2368 ریالی رسیده بود در 9ماهه دست به کار بزرگی زد و 4104 ریال محقق کرده است . این عدد هنوز بدون در نظر گرفتن سود پتروشیمی تبریز است .
شبریز 9ماهه 48438 میلیارد ریال سود عملیاتی و 41036 میلیارد ریال سود خالص دارد به نظر شبریز 1000 تومان را راحت دارد .
شتران صف خرید 100 میلیونی بست سهمی که تا قیمت های 400 الی 420 تومان سقف قبلی جای رشد دارد سهم اصلاح خوبی هم داشت و به کف قیمتی رسیده بود و دیروز هم عنوان شد باید کم کم شاهد واکنش مثبت به این حمایت و برگشت روند سهم باشیم که روی داد
خودرویی ها و میل به برگشت
در خودرویی ها حمایت های خوبی را شاهد بودیم در این گروه سهام خودرویی جای رشد خوبی داشته و مستعد برگشت خوبی هستند
امروز خاور پس از افزایش سرمایه بازگشایی و با صف خرید خوبی مواجه شد شنیده می شود تولیدات کامیون های شرکت به روزانه 50 دستگاه رسیده و برای سال اینده برنامه تولید 100 دستگاه را داشته و فروش اخریش نیز 200 درصد رشد را نشان می دهد خاور هدف قیمتی 125 و سپس 140 تومانی دارد
ایران خودرو در قیمت های 190 تومان حمایت های خوبی دارد این سهم می تواند از همین سطوح برگشت خوبی داشته باشد سهمی که مقاومت 200 تومانی داشته و فعلا روندش نوسانی دنبال می شود ایران خودرو مستعد نوسان گیری خوبی می باشد
در نماد زامیاد سهم به حمایت 760 تومانی رسیده است رنج قیمتی 760 الی 720 تومانی فرصت خرید خوبی در این سهم خودرویی محسوب می گردد سهمی که گزارش 9 ماهه خوبی در پیش رو داشته و به واسطه همین گزارش می توان انتظار داشت سهم به مدار صعودی بازگردد
پتروشیمی ها و تهدید نرخ خوراک
در پتروشیمی ها اخبار مجمع پارسان برای پتروشیمی های خوراک گازی چندان خوب نبوده و ظاهرا همچنان تهدید افزایش نرخ خوراک پابرجاست پتروشیمی هایی که اصلاح بسیاری در مدت اخیر داشتند
زاگرس افت شدیدی داشته است این سهم به قیمت های زیر 18 هزار تومان رسیده است با این نرخ خوراک و قمیت های جهانی متانول رشد سهم سخت می باشد و بیشتر روند سهم نوسانی دنبال می شود زاگرسی که هم از یک سو با افزایش بهای تمام شده همراه می باشد از سوی دیگر شاهد کاهش قیمت های فروش محصولاتش است
شازند اوضاع بهتری داشته و همچنان حاشیه سود شرکت حفظ و نرخ فروش محصولاتش با مواد اولیه یعنی نفتا فاصله خوبی دارد شازند به سمت قیمت های 3200 تومانی حرکت خواهد داشت و گزارش 9 ماهه مهمی در پیش رو دارد
پارس در قیمت های 16500 تومانی ترمز افت خود را کشید این سهم اصلاح زیادی داشته با تایید افزایش سرمایه توسط حسابرس سهم امید زیادی به صدور مجوز افزایش سرمایه خود پیدا کرده است افزایش سرمایه ای که می تواند روند سهم را متحول نماید
جم پیلن هم واقعا عالی بود جم_پیلن 6 ماهه حسابرسی شده با برگشت مالیات و رشد 13080 ریال سود محقق کرده بود و تا قبل از ان بدون آن 6ماهه حسابرسی نشده 8918 ریال بود در 9ماهه این عدد با رشد خوب به 20382 ریال رسیده و گزارش خوبی داشته است
30990 میلیارد ریال سود عملیاتی و 40764 میلیارد ریال سود خالص دارد
حتی معتقدیم گزارش مارون هم خوب بود مارون هم درامد غیرعملیتی دارد که 12ماهه محقق می شود ولی در کل 3 ماهه سوم خوبی داشت
سهم در 3 ماهه 4758 ریال سود محقق کرده است .سهم 3 ماهه 35660 میلیارد ریال سود عملیاتی و 38067 میلیارد ریال سود خالص دارد .
در 6 ماهه 6951 ریال بوده و 49761 میلیارد ریال سود عملیاتی و 55611 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 9ماهه با رشد خوب 12851 ریال سود محقق کرده و 93596 میلیارد ریال سود عملیاتی و 102806 میلیارد ریال سود خالص دارد .
به نظر گزارش خوبی بوده و 12ماهه خوبی میدهد
شاروم هم شرایط خوبی را دارد شاروم در 6 ماهه حسابرسی شده به سود 583 ریالی رسیده است و در 9ماهه این عدد به 1032 ریالی رسیده است .
دارویی و نوسانات رو به بالا
در دارویی ها شاهد نوسانات رو به بالای برخی سهام این گروه بودیم دارویی هایی که به نظر میرسد این گروه هم در سال اینده شاهد حذف دلار 4200 تومانی خواهد بود و یارانه به شرکت های بیمه اختصاص خواهد یافت
در دارویی اکسیر سهم با صف خرید همراه شد شنیده می شود در صورت های مالی 9 ماهه سود خوبی محقق شده است سهم به سمت مقاومت 4200 تومانی در حرکت و در صورت شکست این مقاومت تا هدف 4600 تومانی رشد خواهد داشت
در دسانکو بار دیگر سهم وارد فاز نوسانی شده و از قیمت های 1200 تومان برگشت زد سهمی که تا قیمت های 1400 تومان جاینوسان را داشته و جریان های پولی قوی همچنان در این سهم اقدام به نوسان گیری می کنند سهمی که وضعیت سود سازی قابل توجهی نداشته اما نوسانات خوبی می دهد
در دارویی لقمان سهم به حمایت 160 تومانی واکنش نشان داد این سهم نیز سود سازی بالایی نداشته و اخیرا از افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی امده است تنها پتانسیل سهم مالکیت در شرکت تولید کننده واکسن برکت است در صورت حمایت از سهم جای نوسان تا سطوح 200 تومان را دارا می باشد
فولادی ها و گزارشات ضعیف
در فولادی ها گزارشات ضعیفی را شاهد بوده که عمدتا به واسطه عدم رشد مناسب قیمت های فروش و افزایش بهای تمام شده از سنگ اهن و گندله تا مصرف انرژی می باشد
در فولاد ارفع سهم در مسیر اصلاحی قرار گرفته است حمایت سهم سطوح 1200 الی 1250 تومان است سهمی که انتظارات بالایی از این سهم رفته اما گزارش سهم ضعیف و سبب اصلاح قیمتیش شد سهمی که بازار انتظار سود 300 تومانی را از سهم داشت
در ذوب اهن سود تنها 3 ریالی در 3 ماهه سوم به ذوق بازار خورد سهمی که به سمت حمایت 260 تومانی در حرکت بوده و به نظر می رسد فعلا با گزارش ضعیف خود و رشد شدید قیمت کک سوختی و ذغال سنگ فعلا جای صعود نداشته باشد سهمی که بهای تمام شده اش به شدت افزایشی بده است
فولاد مبارکه به حمایت قوی 960 تومانی رسیده است سهمی که باید از این قیمت ها برگردد در غیر اینصورت اصلاح سهم 10 درصد دیگر ادامه خواهد داشت بازار در انتظار گزارش سهم بوده تا به نسبت گزارش 9 ماهه واکنش داشته باشد و سرنوشت فولاد هم به این گزارش مهم گره زده شده است
چهارگوشه بازار
دتوزیع با سود بسیار عالی که در 9 ماهه ساخت با رشد قیمتی و صف خرید سنگینی همراه شده است قبلا اشاره شد امسال سهم بیش از 450 تومان سود خواهد ساخت سهمی که وضعیت بنیادی عالی داشته و در 3 ماهه سوم سودش جهش سنگینی داشته است سهم هدف قیمتی 2800 تومانی دارد
سیمرغ هم گارد صعودی خوبی گرفت سهم به زودی صورت های مالی 12 ماهه خود را منتشر و شاهد سود سازی بالایی از سهم خواهیم بود سیمرغ با حفظ کف قوی قیمتی 2200 تومان دو هدف قیمتی عمده 2500 و 2800 تومانی داشته و شایعات بسیار خوبی از سود محقق شده در 12 ماهه و سود بالا در سال مالی جدید به گوش می رسد
سپید هم امروز خوب بود و خوب ظاهر شد سپید در 6 ماهه به سود 3508 ریالی رسیده بود در 3 ماهه سوم خوب ظاهر شده و جمعا 5777 ریال سود محقق کرده است در 6 ماهه
3720 میلیارد ریال سود عملیاتی داشته است و 9ماهه این عدد به 6139 میلیارد ریال رسیده است .
سیمان سپاهان هم امروز گزارش خوبی داشت سهم می تواند با عبور از قیمت های 720 تومانی مهمان قیمت های 800 تومانی شود سپاهانی که شنیده می شود تعدیل مثبت خوبی داشته و روند میان مدت صعودی قوی دارد این سهم سیمانی گزارش 3 ماهه خوبی را به زودی روانه بازار خواهد کرد
شپدیس با یک گزارش خوب بازار را میتواند به دنبال خود بکشد شپدیس در 3 ماهه به سود عملیاتی 54157 و سود خالص 56308 میلیارد ریالی رسیده است در 3 ماهه به سود 9385 ریالی رسیده است به نظر پارسان و غدیر ازاین موضوع سود خوبی میکنند .
واقعا گزارش ها که تا این لحظه منتشر شده خوب است به نظر بازار شنبه نمیتواند بهانه خاصی داشته باشد به نظر میرسد اوضاع بازار جالب باشد و شرایط خوب …
[/ihc-hide-content]


