[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازار امروز دوشنبه 20 دی 1400
کاین عمر طی نمودیم اندر امیدواری…
معمولا در جاده هایی که اطراف ان دریا و یا رودخانه قرار داد گاهی اوقات میبینی که سر یک چوپ و ب طناب چند ماهی اویزان شده که با کمال تعجب میبینی زنده هستند خیلی وقت پیش ب خود میگفتم مگر می شود ماهی مدت زیادی این طور زنده بماند ؟! یعنی همه ماهی های او را انقدر سریع می خرند ! تا این که از سر کنجکاوی یک بار با یکی از انها هم صحبت شدم دیدیم ای داد بیداد ! بشکه ای از اب پر شده و گوشه ای دور از چشم همه می گذارند و ماهی های زبان بسته را هر چند وقت یک بار درون ان اب برده تا نفسی بکشند و زنده بمانند ! حس و حال بازار خودمان هم شبیه همین است که در این وضعیت فقط روزنه ای باز شده که امیدور باشیم و وزنده بمانیم …
امیدواری و امید چیز خوبی است به شرطی که زجر کش نشوی … بازار دیروز آن طور و امروز این طور … بازار به یک روند با ثبات و حجم قوی نیاز دارد .
روزهای قبل یکی از دوستان بسیار مطلع نکته ای را میگفت که پول های بسیار زیادی برای حتی ورود به بازار امادگی دانرد اما منتظر نشسته اند و فقط نگاه میکنند چرا که ابهامات و ترس انها مانع از ورود انها به بازار می شود بازار باید بتواند بر این ترس و ابهام خود غلبه کند . فکر میکردیم گذر زمان این موارد را روشن میکند ولی انقدر کند پیش میرویم که هر لحظه بدتر از قبل می شود انگار و لنگ در هوا بودن وضعیت نقدینگی و حجم بازار را این چنین کرده است .
بازار در مخمصه عجیبی گرفتار شده و از هر طرف می رود بر وحشت او افزوده میشود تا دیروز غم ابهامات و بی پولی بازار را آزار می داد امروز ترس از ریزش دلار هم به آن اضافه شده و قسمت تلخ ماجرا اینجاست که بازار با رشد دلار از ۲۵ تا ۳۰ رشد نکرده اما از ریزش او در حال کتک خوردن است
همه پذیرفتند که این شرایط به نوعی بیشتر حالت پنیک و ترس دارد و تاکید مطالب روزهای قبل بر اینکه باید جریان پول در بازار وجود داشته باشد تا بر این شرایط غلبه کند به همین دلیل بود و چه حیف که روزها میگذرد و این حرفها انگار هیچ فایدهای در عمل ندارد کسانی که باید به بازار کمک کنند فعلاً به نظاره و تماشا نشستند اما لازم است این موارد را بیان کنیم که بازار و تحلیلگران آن هم همه جانبه و قاطع و به نوعی تحلیلی به فضا نگاه نمی کنند نگاه آنها نیز تک بعدی شده و فقط بازار را از بعد تغییرات نرخ ارز تجزیه و تحلیل می کنند
حتی به بدیهی ترین اصول این موضوع نیز در بازار پرداخته نمی شود و نشان می دهد بیشتر این اتفاقات فعلی از روی جو و حرف و تحولات این چنینی است . به عنوان مثال با لغو تحریمها قطعاً باید برخی گروه ها در بازار مورد توجه باشند گروههای نظیر بانک خودرو بیمه حمل و نقل اما می بینیم که این گروه ها نیز خیلی مورد توجه قرار نگرفته و یک روز مثبت و روز دیگر با شدت بالا برخی در حال فروش هستند ( البته از حق نگذریم وضعیت انها کمی بهتر شده ولی فقط کمی ! )
در واقع کابوس نرخ ارز در یک فضای غیر منطقی همه را با خود پایین می کشد و جالب تر این که این فقط کابوس بچههای بازار است که آن را در ذهن خود ساخته و بزرگ میکنند در واقع نه بازارهای دیگر هنوز اینطور شلوار خود را خیس کردند و نه این نرخ ها انقدر ترسناک است که بخواهد این طور واکنش عصبی را شاهد باشیم …
ولی در هر صورت رد نمیکنیم که اثرات و واقعیت افت نرخ ارز وجود دارد اتفاقی که رخ داده و ممکن است با سرعت بیشتر هم بعد ها بعد از اعلام توافق رخ دهد … اما باید نگاه کنیم نرخ موثر ارز در بازار در این مدت نرخ نیما بوده البته قبول داریم که افت نرخ ارز آزاد انتظارات تورمی و تقاضا برای محصولات در بورس کالا را کاهش می دهد اما این نیز موقتی است و اگر واقعاً رفع تحریم و توافق در کار باشد می توان روی صادرات آنها حساب کرد ولی در هر صورت گوش بازار به این حرفها بدهکار نیست و فعلاً عامل افت نرخ ارز برای او از همه چیز مهمتر است . دوستان توجه کنید بانک مرکزی هم طی این مدت پیامهای روشنی برای بازار فرستاده دلار نیما به ۲۵ رسیده و دلار بودجه هم حوالی ۲۴ است البته بماند که در بازار برخی خود را برای دلار 18 تومانی آماده میکنند ! در هر صورت فعلاً این ریسکی است که به بازار وارد شد و چاره ای نیست جز تحمل آن اما باید برای کوتاه کردن و کم درد کردن این ریسک سراغ جریان پول رفت . تقویت صندوق های توسعه و تثبیت در همین راستاست … و لبته همچنان معتقدیم فردای بعد از توافق چشم انداز بازار چشم انداز روشن تر و خاص تری نسبت به قبل از توافق است و اتفاقاً فرصت های ناب و ویژه برای خرید خواهد بود البته اگر در مرحله بعد ،بازارهای جهانی سر بازار آوار نشود
بگذریم و سراغ بازار برویم … به نظر بازار در مرحله خاصی قرار گرفته و میتواند شرایط بهبودی را از جایی اغاز کند بازار باید بتواند بر ترس و ابهام خود غلبه کرده و یا حدی از صرف ریسک را بپذیرد و دل به دریا بزند . طی روزهای اتی به نظر گزارش های 9 ماهه و میاندوره ای راهی بازار می شود که میتواند تا حدودی ذهن سهامداران را روشن تر و شفاف تر نماید و شرایط بازار را بهتر کند . البته امیدواریم این طور باشد …
خودرویی ها در صدر
در نمادهای خودرویی همچنان شاهد صدر نشینی سهام این گروه بودیم به طوری که اکثر سهام این گروه در روند مثبت خوبی قرار گرفتند
در ایران خودرو سهم در حال شکست قیمت های 200 تومان و رشد به سمت سطوح قیمتی 220 تومان می باشد سهمی که وعده رشد و شکست این قیمت ها را داده بودیم این سهم تا سطوح قیمتی 220 الی 250 تومان جای صعود خواهد داشت
در خاور سهم به زودی به استقبال افزایش سرمایه خواهد رفت سهمی که شنیده می شود با جهش تولید و فروش و قراردادهای جدید پس از افزایش سرمایه در روند مثبت به بازدهی خوبی خواهد رسید این سهم خودرویی توان صعود خوبی با دید میان مدت به دلیل تحولات بنیادی دارد
در خبهمن نیز سد قیمتی 200 تومان شکسته شده و سهم را به سمت قیمت های 220 تومانی خواهد برد این سهم وضعیت بنیادی ایده الی دارد سهمی که توان صعود خوبی داشته و به واسطه تحولات بنیادی شرکت های زیر مجموعه جای رشد قیمتی خوبی در بازه میان مدت خواهد داشت خبهمن سطوح 200 تومان را تبدیل به حمایت قوی کرده است
خپارس را هم زیر نظر داشته خپارس در آذر با فروش 8112 میلیارد ریالی به عدد فروش 57234 میلیارد ریالی رسیده است مشابه سال قبل عدد 19980 میلیارد ریال بوده به نظر 9 ماهه خوبی میدهد و قیمت خوبی دارد .
در بین قطعه سازی ها ختوقا را زیر نظر بگیرید مبدل خودروي پاک از زیر مجموعه های ختوقا در 6 ماهه به سود 933 میلیارد ریالی رسیده است و کل سال قبل 969 میلیارد ریال بوده است . به نظر ختوقا شرایط خوبی را در سود سازی هم دارد
اگر به توافق اعتقاد دارید که ما فکر میکنیم این موضوع رخ میدهد و توافق می شود از همین رو وزن خودرو و بانک و حمل و نقل و بیمه را میتوان بیشتر کرد .
در بین خودرویی ها خود خودرو خساپا خگستر خپارس خبهمن و در بین قطعه سازی ها خکار خمحرکه و برخی دیگر میتوانند مورد توجه بازار باشند
بانک ها به سمت بالا
بانک ها نیز با افت قیمت دلار و احتمال رفع تحریم ها سهام این گروه نیز در معرض رشد قیمتی خوبی قرار گرفته اند اگر بحث تسعیر و تحریم ها درست باشد به نظر سود بانک ها حتی از خودرویی ها سریعتر و بهتر به دست می اید از همین رو در این گروه نیز باید دقت کرد به خصوص گزینه های دلاری که در خارج کشور سپرده دارند که 3 شرکت ملت تجارت صادرات هستند در کنار انها شاید ونوین هم بد نباشد . ولی در بانکی ها 2 گزینه مد نظر داریم که وبملت و وبصادر بهتر و خاص تر هستند . البته اگر بخواهیم فقط یک سهم انتخاب کنیم قطعا وبملت خواهد بود
در نماد بانک صادرات شاهد نوسانات مثبت و رشد قیمتی سهم و شکست قیمت های 200 تومانی بودیم سهم توان صعود خوبی را در صورت رفع تحریم ها دارد این سهم بانکی تا سطوح قیمتی 220 تومان نوسان و رشد خواهد داشت
در بانک ملت سهم در حال شکست قیمت های 320 تومان به عنوان مقاومت خود می باشد سهمی که توان بنیادی و تراز ارزی سنگینی داشته و تا قیمت های 360 تومان جای رشد را دارد این سهم همچنین بنا دارد از محل سود تسعیرارز افزایش سرمایه هم اعمال نماید
بانک سامان در قیمت های 680 الی 720 تومانی در نوسان است این سهم جای صعود میان مدتی خوبی دارد سامان هم افزایش سرمایه جذاب و هم فروش دارایی و هم سومین تراز ارزی را در بین بانک ها دارد
غذایی ها و تحولات بنیادی
در غذایی ها شاهد روند مثبت خوبی بودیم این گروه هنچنان تحت تاثیر خبر های حذف دلار 4200 تومانی قرار داشته و تحولات خوبی خواهند داشت
در این گروه صنعتی بهشهر حسابی حمایت می شود فنر سهم در حال جمع شدن بوده و سهم جای رشد قیمتی خوبی دارد اهداف بنیادی سهم سطوح 400 تومان بوده و شنیده می شود برای سال مالی جاری هم افزایش ظرفیت و هم تحولات جدی ازاد سازی ارزی سهم را با تحول در سود خود همراه خواهد ساخت
غکورش هم در قیمت های 4600 الی 5000 تومان در نوسان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید کوتاه مدت روندش نوسانی است سهم با افتتاح طرح های توسعه ای خود به تولید و فروش مستقییم رسیده و از فروش بخشی از سبد کارمزدی فاصله می گیرد
خودکفا که ارزش ذاتی خوبی دارد با روند صعودی به سمت سطوح قیمتی 700 الی 720 تومانی در حرکت است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته اما حمایت زیادی را تجربه نمی کند انتظار داریم این هلدینگ غذایی در قیمت های فوق متعادل شود
پالایشی ها برگشت از سر مرز
در پالایشی اها دیروز اشاره داشتیم که اخرین موج اصلاحی احتمالا زده شده است با گزارشات 9 ماهه قدرت صعود به این گروه بازگشته و روند خوبی را در سهام پالایشی شاهد خواهیم بود
شبندر امرور از قیمتهای کف ۶۲۰ تومانی برگشت خوبی را تجربه کرد.سهمی که شنیده می سود در سه ماهه سوم سال به سود سازی خوبی رسیده و شایعات سود ۱۴۰ الی ۱۵۰ تومانی را دنبال می کند. این سهم هدف ۷۰۰ الی ۷۲۰ تومانی را در پیش روی خود دارد.
در نماد شپنا سهم امروز حجم بالایی را تجربه کردا است به نظر می رسد از همین قیمتها شاهد برگشت روند خوبی در سهم باشیم. سهمی که هدف قیمتی ۶۴۰ الی ۶۵۰ تومانی را در پیش رو دارد
بر شاوان بارها تاکید داشتیم سهمی که افق روشنی را با توجه به افزایش سرمایه و تعدیل مثبت خود در پیش رو دارد شایعات سود ۳۰۰۰ تومانی همچنان سهم را جذاب کرده است هدف قیمتی ۱۴۰۰۰ تومانی در این سهم مورد انتظار است
سیمانی ها در انتظار یک استارت قوی
در سیمانی ها نیز روند صعودی خوبی را شاهد بودیم سیمانی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت می توانند صعود خوبی را تجربه نمایند
در این گروه سیمان کرمان همچنان به دنبال شکست قیمت های 1600 تومان است سهمی که در دل خود سرمایه گذاری های سنگینی داشته و 1200 تومان به ازای هر سهم سرمایه گذاری دارد این سهم ارزش ذاتی 2000 تومانی را دنبال می کند
در سیمان شرق هم هدف قیمتی 800 الی 900 تومانی در میان مدت را در پیش خواهد گرفت سهمی که توانایی صعود خوبی به واسطه سود سازی بالای خود دارد این سهم گزارش 3 ماهه خوبی را در پیش دارد و به این واسطه رشد خوبی در پی خواهد داشت
در سیمان صوفیان خبرهایی در خصوص سود 300 تومانی برای سال مالی جاری سبب شده تا سهم اقبال خوبی را شاهد باشد سهم ارزش ذاتی 1800 تومانی داشته و در بین سیمانی ها می تواند صعود خوبی را در میان مدت تجربه نماید
چهار گوشه بازار
در شیشه همدان در حال شکست قیمت های مقاومتی 1000 تومان می باشد سهم تا سطوح قیمتی 1200 تومان جایرشد را دارد طرح توسعه شرکت به زودی افتتاح و سهم را متحول می کند به همین دلیل سهم با اقبال همراه شده است
بورس کالا پس از اصلاح عمیق با حمایت مجدد همراه شده است این سهم تا سطوح ۲۸۰۰ تومان توسان مثبت را تجربه خواهد کرد سهمی که در صورت عبور از این قیمتها مهمان هدف دوم خود یعنی قبمتهای ۳۲۰۰ تومانی می باشد این سهم همچنان حامیان خوبی دارد
در کپرور با خبر تلاش برای عرضه ذغال سنگ در بورس کالا سهم در مدار مثبت قرار گرفته و به سمت هدف ۳۲۰۰ تومانی در حرکت است شکسته شدن سطوح ۳۲۰۰ تومان سهم را تا اهداف بالاتری پیش خواهد برد
های وب هم شرایط خوبی را میتواند داشته باشد گزارش 9ماهه این شرکت نیز بر روند سهم موثر است .
سپید را هم زیر نظر داشته باشید سهم در 4 ماهه اول 9483 و در مرداد با عدد خوب 2208 میلیارد ریالی مواجه شده
شهریور این عدد با کمی رشد 2395 میلیارد ریال بود و مهر2347 میلیارد ریال
در ابان به 3142 میلیارد ریال رسید و اذر 3176 میلیارد ریال شد
9 ماهه به فروش 22755 میلیارد ریالی رسیده است.مدت مشابه این عدد 11051 میلیارد ریال بود سهم با رشد قیمت مرغ احتمال شرایط بهتری خواهد داشت ولی بیشستر در حوه نقدینگی
در بازار شسپا را هم زیر نظر داشته باشید با دید میان مدت سهم خوبی است سهم آذر بدی نداشت سهم در مهر 11674 میلیارد ریال و در ابان هم 10875 میلیارد ریال فروش داشت در آذر این عدد 12011 میلیارد ریال بود و رشد داشته است
9 ماهه به 99626 میلیارد ریال رسیده است که مدت مشابه این عدد 46417 میلیارد ریال بود
فسپا را در بازار زیر نظر داشته باشید سهم هم در زیر مجموعه ه خوب بوده و هم گزارش خوبی دارد . ابان به فروش 2887 میلیارد ریالی رسیده در اذر هم 3719 میلیارد ریال فروش داشته 9 ماهه 20125 میلیارد ریال استسال قبل نیز فروش 11786 میلیارد ریال بود.
وتوشه هم این روزها پر حجم است و به نظر در کنار برخی سهم ها نظیر لخزر و لابسا خود وتوشه نیز میتواند مهم باشد
پتروشیمی ها در بازار کمی با این نرخ دلار کم توجهی دارند ولی شرایط برخی از انها بد نیست . در این گروه نوری را باید کمی بیشتر زیر نظر گرفت خوب و پر حجم است نوری گزارش آذر ماه خود را منتشر کرد و مطابق با آن، مجموع فروش 9 ماهه شرکت مبلغ 51792 میلیارد تومان می باشد.همچنین مقایسه فروش فصلی در نماد نوری نشان میدهد که این شرکت در 3 ماهه سوم مبلغ 20588 میلیارد تومان فروش داشته است.این بدان معنی است که فروش شرکت در پاییز نسبت به تابستان رشد فصلی 12 درصدی را داشته است.برخی از سود 1400 تومانی نوری صحبت میکنند و به نظر جالب است . خود فارس و پردیس و حتی جم هم از دید ما شرایط خوبی دارند . پارس را هم بررسی کنید این صف فروش و منطقی نیست و گزارش خوبی را دارد
جز سهم های خاص همیشه شصفها و شپترو را مینوشتیم نمیگوییم این سهم هم پتروشیمی است ولی با دید میان مدت زیر نظر داشته باشید شکام هم گزینه خوبی میتواند باشد دومین ماه خوب گزارش هاست در اذر 2216 و در ابان رشد خوبی در فروش داشت و 2042 میلیارد ریال فروش داشت برخی معتقدند سل بعد سود 5000 ریالی را به رحتی محقق میکند
شبصیر و جم را هم کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید میتوانند جالب باشند 9 ماهه مجموع به 18174 میلیارد ریال رسیده و مدت مشابه 9111 میلیارد ریال بوده است سهم خوبی می شود شبصیر جم هم جالب است
[/ihc-hide-content]


