جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزشنبه 18 دی 1400

گزارش بازارامروزشنبه 18 دی 1400

نوید خاندوزی
ژانویه 8, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزشنبه 18 دی 1400

خبرهای عالی ،جیب های خالی !!

بازار شبیه عاشق های دو آتیشه ای شده که انگیزه زیادی برای وصل دارند ولی جیبشان خالی است . او در این مدت هر خبرخوبی که لازم داشت  شنیده و دیده ولی بی پولی دست و پای او را بسته است . بی پولی که باید ازجایی درمان شود و یک متولی برای رد شدن از این فضا و اتفاقات پیدا  شود  …

امروز بازار با چشم اندازی از مذاکرات و خوش بینی به آن کمی به سراغ  صنایعی رفت که فکرمیکرد میتوند ازاین وادی سربلند  بیرون  بیاید و از همین رو  حجم  بازار امروز کمی بهتر بود ولی هنوز انگیزه های تزریق پول در بازار دیده نمی شود و همین پول محدود  فعالان  بازار است که یک  روز میخرد و تب این پول خیلی زود  فروکش میکند و آن طرف قربان فروشنده های بازار هم بروم که هیچ تقاضایی را بدون جواب نمی گذارند  !!

به هر حال ماه اول زمستان به نیمه رسید و شاهد اتفاقات خاص نیمه اول دی بودیم قبل از آغاز دی‌ماه و در روزهای آخر آذر نوشتیم که دی ماه ماه پر خبر و پر حادثه ای برای بازار خواهد بود و انصافاً اکثر خبرها و اتفاقات در مسیر مثبت بازار گام برداشت .از گزارش‌های ماهانه بگیر تا بازارهای جهانی و نرخ دلار نیما و حتی این اواخر اصلاحیه بودجه و اتفاقات بعد از آن…  اما آنچه در حال حاضر بازار به شدت به آن نیاز دارد جریان پول است که در هیچ کجای چهره بازار دیده دیده نشده و فعلاً هم دیده نمی شود و به نظر می رسد طی روزهای آتی نیز  جریان تحولات سیاسی و ادامه رشد دلار نیما و از همه مهمتر گزارش‌های میان‌دوره‌ای به بازار می رسد که باز هم بدون جریان پول به نوعی کف قیمت‌ها را محکم می‌کند ولی موج بلند و حتی متوسطی را هم  ایجاد نمیکند  و متاسفانه باید این را گفت که تجربه نشان داده  هرچه به پایان سال نزدیک تر شویم معمای جریان پول پیچیده‌تر و حل آن دشوارتر می شود چرا که همیشه ماه های بهمن و اسفند ماه های بی پولی و کم پولی اهالی بازار بوده…  چه حقیقی و چه حقوقی

اما در مجموع احساس می کنیم این هفته و هفته بعد به واسطه تحولات و اتفاقات و بخصوص گزارش های ۹ ماهه بازار تحرکات بیشتری را شاهد بوده و فضای بهتری را لمس کند که می تواند عاملی برای توجه بیشتر باشد ولی آن موجی که همه از آن انتظار داریم و به دنبال آن هستیم به نظر اتفاقات مهمتری نیاز دارد.یا بخواهیم خلاصه و ساده تر بیان کنیم گزارش های میان دوره ای هم به مانند تمام اتفاقات و تحولات چند هفته اخیر به همه اثبات می کند که بازار در قیمت های خوبی قرار دارد و ارزنده است اما خریداری برای آن نیست و پولی نیست که او را به سمت بالا هدایت کند از همین رو فکر می کنیم  اتفاقات پیش رو در این دو هفته بیشتر کف قیمت سهم ها را کاهش داده و سفت میکند و ریسک بازار را کمتر…

روزهای بعد درمورد علاج این درد صحبت خواهیم کرد ولی همین را بدانیم که ین ماشین باطری خالی کرده و راهی جز باطری به باطری کردن آن نیست که یک شوک اولیه  را لمس کرده و به پیش برود . وقتی حقوقی های ما در خواب و حقیقی های ما در ترس و تماشا هستند بازیگری جز دولت باقی نمی ماند که باید با ابزارهای خود  برای کمک به  بازار دست به کار شود . یا بازار سرمایه اولویت دارد یا ندارد . به نظر وقت ان  رسیده که دولت هم کمی تکلیف خود را با اولویت های خود روشن کند  …

یک نکته در مورد یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بازار ذکر کنیم و آن بحث نرخ سود است به نظر دولت در حال گام برداشتن در کنترل و هدایت جریان نرخ سود در دامنه ای مشخص است یک بار دیگر عرض کرده بودیم که در آن مقطع خاص رشد بازار در نیمه اول سال ۹۹ دولت به نظر به طور عمد با پایین آوردن نرخ سود زمینه ساز رشد بازار  و هدایت جریان پول را رقم زد ولی این سیاست در ماه های بعد و حتی تا همین چند وقت پیش برعکس بود  …

البته  بازهم  میگوییم  چنین چیزی در بازار فعلی دیده نمی شود که قصدی برای این کار باشد  اما به نظر آن ترس از نرخ سود که وجود داشت اندک اندک در حال کاهش است و احتمالا این نرخ با آرام گرفتن تورم روند آرام تری به خود گرفته و فضای منطقی تری را خواهد داشت احساس می‌کنیم این موضوع یکی از مهمترین مواردی است که در کنار رشد دلار نیما می تواند اثرات بسزایی در توجه بازار و جلب نظر سهامداران داشته باشد
می خواستیم در مورد یک نکته در بودجه صحبت کنیم و آن هم گرفتن مالیات از  سود سپرده حقوقی ها بود که فکر می‌کنیم مطلب طولانی شود و آن را به فردا موکول می‌کنیم فردا اتفاقاً رئیس جمهور هم در مجلس حاضر خواهد بود و از بودجه دفاع میکند و این موارد به آن موضوع کمک خواهد کرد تا شرایط بهتری را لمس کنیم.

بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که  خوب آغاز کرد و با انرژی پیش رفت ولی هر چه پیش رفت کمی فشار فروش بیشتر و قدرت خرید کمتر شد ولی در نهایت فضای خوبی را در آخر وقت شاهد بودیم و 2 گروه  بانک و خودرو  بیشتر مورد  توجه بودند

انرژی مثبت خودرویی ها

در نمادهای ای گروه روند مثبت قوی را شاهد بودیم به طوری که خودرویی ها اوضاع و احوال خوبی داشته و همچنان تاثیرات خوبی از خبرهای برجامی می پذیرند

در ایران خودرو سهم به سمت قیمت های 200 تومان در حرکت هست ایران خودرو وضعیت خوبی داشته و به حمایت 180 تومانی همانطور که اشاره شد واکنش مثبت داشت فعلا در این سهم نوسان گیری های خوبی انجام می شود

در نماد گروه بهمن بار دیگر سهم به قیمت های 200 تومان رسید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشت و همچنان از کف قیمتی 180 تومانی گارد صعودی گرفته و برگشت خوبی تا قیمت های 200 تومانی زده و بازدهی نوسانی 10 درصدی خوبی می دهد

به نظر حرکت خودرو و خساپا کمی سخت باشد ولی به نظر میرسد این بار دو سهم خاص خپارس و خبهمن و خگستر شرایط بهتری را داشته باشند به نظر با دید میان مدت این 3 سهم شرایط خاص تری را دارند. البته بازار شرایط خاصی گرفته و خوش بینی ناشی از رفع تحریم ها قاطی این  موضوع  شده است  .

در نماد ختوقا هلدینگ قطعه سازی که توسط شرکت های خارج بورسیش امسال سود و ارزش ان ای ویش متحول و ارزش ذاتی 320 تومانی دارد شاهد صف خرید سنگینی بودیم این سهم دو هدف قیمتی 280 و 320 تومانی داشته و رشد سهم از منظر بنیادی می باشد

پالایشی ها و میل به صعود

رشد قیمت های جهانی نفت به 82 دلار و گمانه زنی نفت 88 دلاری از یک سو و رشد حاشیه سود پالایشی ها در 3 ماهه سوم سال از سوی دیگر سبب شد تا سهام این گروه صعود خوبی را تجربه نمایند به نظر یک گزارش از یک  پالایشی میتواند  نقش یک جرقه برای گروه  باشد و شرایط خوبی را  رقم  بزند و کماکان فکر میکنیم وضعیت شاوان وشبندرو شبریز بهتر باشد  .

در شبندر سهم سععی دارد به سمت اهداف قیمتی 680 الی 720 تومانی برود شنیده می شود سود 140 تا 150 تومانی برای سال جاری قطعی و با گزارش 9 ماهه سهم گارد صعودی خوبی خواهد گرفت شبندری که وضعیت بنیادی خوبی در گروه خود دارد

شاوان در این قیمت ها عالی می باشد در 9 ماهه شنیده می شود سود 2100 الی 2200 تومانی محقق شده است که می تواند محرک رشد قیمتی خوبی درس هم شود سهمی که به زودی افزایش سرمایه 600 درصدی را از سود انباشته اجرایی خواهد کرد و در کف قیمتی خود در حال معامله است

شبریز را فعلا باید نوسان گیری کرد کف قیمتی 3200 تومان و هدف 3500 تومان سهمی که گزارش خوبی در 9 ماهه دارد اما اصل گزارش شرکت در 12 ماهه و با شناسایی سود پتروشیمی تبریز می باشد به نظر می رسد این سهم نیز با ایجاد پتانسیل های قوی فرصت رشد خوبی داشته باشد

در شتران اگر بحث خرید این بلوک  خلیج  فارس توسط شرکت مطرح  باشد میتواند خبرخوبی برای سهم  شود و شرایط ر تغییر دهد  با این دید  به نظر میتواند  گزینه خوبی باشد  .

بیمه های طلایی

در نمادهای بیمه ای وضعیت خوبی را شاهد هستیم بیمه ها در وضعیت خوبی قرار داشته و می توانند بازدهی خوبی بدهند این گروه مستعد رشد قیمتی خوبی بوده و به دلیل رشد سود عملیاتی و تراز های ارزی قابل توجه مورد نظر می باشند

در بیمه اسیا شاهد رشد قیمتی سهم بودیم از دید تکنیکالی سهم در قیمت های بالای 180 تومان تثبیت شود تا سطوح قیمتی 200 و سپس 240 تومان جای صعود دارد سهم کم ریسک بیمه ای که امسال 40 تومان سود عملیاتی و 20 تومان سود تسعیر ارز داشته و تحولات بنیادی خوبی در دل خود دارد

در بیمه البرز هم سهم در کف قیمتی قرار دارد این سهم سرمایه گذاری های ارزشمندی داشته و از دید بنیادی در موقعیت خوبی قرار دارد به خصوص این که تراز ارزی یورویی و دلاری شرکت هم در سطح بالایی قرار گرفته است بیمه البرز حداقل تا قیمت های 200 الی 220 تومان صعودی خواهد بود

بیمه دانا همچنان بر سر قیمت های 460 تومان در گیر است عمده پتانسیل سهم در افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی خلاصه شده است این سهم وضعیت سود سازی زیاد چشمگیری نداشته و تنها با دید افزایش سرمایه و شرکت در این رشد سرمایه که از تجدید ارزیابی نیز می باشد جذابیت دارد

 

بانک ها در انتظار صعود

در بانک ها شاهد واکنش های مثبت خوبی بودیم تراز ارزی مثبت و احتمال احیا برجام دو خبر خوب برای این گروه محسوب که می تواند سهام این گروه را با رشد قیمتی خوبی همراه سازد

در بانک اقتصاد نوین سهم تا صف خرید هم پیش رفت بیش از 260 میلیون یورو تراز ارزی و سود خخوبی که از این طریق حاصل می شود و در پیش بودن صورت های مالی 9 ماهه با سود سازی عملیاتی بالا سبب شده تا ونوین با تارگت 400 تومانی مورد توجه قرار بگیرد

در بانک تجارت مقاومت 200 تومانی شکسته شود سهم رشد قیمتی خوبی خواهد داشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی هم داشته و این سهم جز سهام بنیادی گروه خود می باشد بانک تجارت کف سازی خوبی در سطوح 180 تومانی داشته و با ریسک بسیار پایینی همراه است

بانک صادرات هم خوب حمایت شده است این سهم تراز ارزی مثبت ندارد اما از رفع تحریم ها سود بسیار خوبی می برد سهم به مصاف قیمت های 200 تومانی رفته تا با شکست احتمالی این سطوح تا قیمت های 220 الی 240 تومانی رشد داشته باشد

در این گروه وبملت را هم  زیر نظر بگیرید  میتواند 9 ماهه خوبی بدهد وبملت در اذر 61819 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 42016 میلیارد ریال سود سپرده دارد تا9ماهه تراز 196764 میلیارد ریال مثبت است

معادن و پتانسیل های جهانی

در معدنی ها تحولات خوبی را در بازارهای جهانی شاهد هستیم در قیمت های جهانی روی رشد خوبی نمود پیدا کرده است فروش این شرکت ها هم مناسب بوده و با گزارشات ماهانه سهام معدنی جای صعود خوبی دارند

کپرور با روند منفی همراه شده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و گزارش خوبی در انتظار سهم است سهمی که بر سر حمایت خود قرار داشته و با مشخص شدن توان سود سازیش می تواند رشد خوبی تا سطوح 3000 الی 3200 تومانی داشته باشد

در نماد کالسیمین سهم برای 3 ماهه اخر سال انتظار فروش بالایی دارد هر چه به فروش بودچه سهم نزدیکتر شویم سهم توانایی سود سازی بالاتری به سمت 300 تومان دارد فعلا حمایت 1600 تومان مانع از افت سهم می شود و سهم در رنج قیمتی 1600 الی 1800 تومان و در صورت گزارشات مثبت تا سطوح 2000 تومان جای صعود دارد

کچاد نیاز به اصلاح دارد شاید این اصلاح زیاد بالا نباشد صورت های مالی به همراه سود سازی خوبی در انتظار سهم است سهمی که تا قیمت های 2800 تومان شاید نوسان داشته باشد اما با صورت های مالی 9 ماهه خود در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت و رشد خوبی خواهد کرد

گروه هایی مانند فولاد فلزات و معادنی ها با این نرخ های جهانی و بورس کالا و نیما میتوانند بیشتر مورد توجه باشند از فاسمین قبل از همه باید گفت که 9 ماهه خوبی میدهد بعد کروی که تلفیقی بسیار خوبی داشت و میتواند این سهم را نیز در بازار حرکت دهد . کیمیا هم شرایط خوبی را دارد و جز خوب های گروه روی است و افزیش سرمایه از انباشته درد

فملی و فباهنر هم همچنین . در گروه فولاد سهم خوب با گزارش 9 ماهه خوب کم نیست هرمز فولاد و به خصوص فسپا که فکر میکنیم فسپا یک نوسان و رشد خوب را بعد گزارش رقم بزند . در نهایت خود فولاد هم کم ریسک ترین در بین همه در این گروه  فپنتا هم  زیر نظر باشد گزارش های جالبی را دارد ولی سهم  بسیار کم حجم پیش می رود  .

چهارگوشه بازار

سایپا دیزل هم صف خرید خوبی شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در حال تحول می باشد سهم از طریق شرکت های زیر مجموعه خود هم به سود سازی خوبی رسیده است ارزش بازار پایین شرکت نیز مزید بر علت شده تا بازار توجه خوبی به سهم داشته باشد برای این سهم انتاظظر قیمت های 400 تا 420 تومان را داریم

صنعتی بهشهر که در معرض ازاد سازی دلار 4200 تومانی قرار دارد به حمایت قوی 320 تومانی می رسد سهم اصلاح بالایی داشته و با توجه به این که 30 درصد بازار روغن خوراکی را در اختیار و از ازاد سازی نفع بالایی می برد خرید سهم می تواند سود خوبی در بازه میان مدت داشته باشد

شصدف در معرض شکست قیمت های 3600 تومان می باشد شنیده می شود سود سازی بالایی از طرح توسعه افتتاح شده سهم در پیش رو می باشد پول قوی نیز وارد سهم شده است هدف میان مدتی سهم قیمت های 4000 الی 4200 تومان خواهد بود شصدفی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم بازیگر محور می باشد

به نظر بازار باید کمی به فکر هلدینگ ها و سرمایه گذاری ها باشد و آنها  را زیر نظر داشته  باشد  . فکر میکنیم هر چهسهم های بزرگ  بازار 9 ماهه  بهتری بدهند توجه بازار به این گروه بیشتر جلب می شود   . در این گروه وکبهمن جذاب است وکبهمن در 9ماهه 3039 ریال سود محقق کرده است . در یک موقعیت خاص این سود را محقق کرده و به نظر دست به کار بزرگی زده است . فکر میکنیم ثپردیس و وسکاب وتوسم هم این شرایط را داشته باشند .ومهان هم شرایط خوبی از نظر سودسازی دارد درست شبیه ونیکی که به نظر 2000 ریال سود داشته باشدوهامون هم مجوز افزایش سرمایه گرفته و بد نیست در ین سو وسپه هم با ین سود سازی و ارزندگی سهم بی دردسر گروه است بین بزرگ تر ها نیز وبانک 6 ماهه تلفیقی داد و 115 تومان سود بود و به نظر 2200 2100 ریال تلفیقی را دارد و بازار همچنان نظاره گر سهم است . وغدیر را هم که به نظر مجمع اخر ماه پارسان مشخص میکند نزدیک به 2000 ریال سود دارد در این گروه گزینه های خوب کم نیست

در گروه دارو  فضا  بد نیست و میتوان به این گروه وزن درد . رشد قیمت هاو ازادسازی و حذف  4200 تقریبا همه چیز اوکی و نهایی شده است در این گروه به طور کلی سهم هایی مانند دالبر دتماد دارو دلر بنیادی تر هستند و تیپیکو نیز کم ریسک ترین . کمی پر ریسک تر دجابر و دکوثر و زهراوی میتوانند جالب باشند و در بین سایرین دابور و درازک میتوانند در 9 ماهه کمی شگفتی ساز شوند به خصوص درازک  که گزارش خوبی زد سهم در مهر 1021 میلیارد ریال و ابان به 1035 میلیارد ریالی رسیده و اذر 1035 میلیارد ریال بود 3 ماهه اخیر متفاوت بوده 9 ماهه 7997 میلیارد ریال فروش زد که مدت مشابه قبل این عدد 5623 میلیاردریال بود

های وب امروز بازشد به نظر بازی خوبی را در 9 ماهه با گزارش خود داشته  باشد یکی از سهم هایی است که از رفع تحریم ها میتواند سود خوبی ببرد

در گروه ساختمان هم  شرایط بد نیست . ثاخت اصلاح خوبی را داشت و خوب اصلاح کرد و امروز هم مثبت بود  نوبت به ثبهساز رسیده است که در 12ماهه به سود 256 ریالی رسیده است هردوسهم را زیر نظر داشته باشید و به طور کلی گروه ساختمان در ثمسکن ثشاهد و برخی دیگر قابلیت های خوبی را دارند . البته همین دو سهم نیز با دید نوسان خوب هستند در این گروه البته  شاید توافق کمی کار را سخت کند

در بین تامین سرمایه ها  امین و تنوین را بیشتر زیر نظر دشته  باشید هر دو از نظر گزارشی شرایط خوبی را دارند تنوین در اذر 1102 و ابان 1146 میلیارد ریال درامد داشت جمع درامد9 ماهه 9570 میلیارد ریال بوده است کل سال قبل 13217 میلیارد ریال بود

در بازار حتاید را هم  باید کمی بیشتر زیر نظر داشت به نظر شرایط سهم بد نیست و 9ماهه خوبی میدهد در این گروه حکشتی و حفارس کم کم مورد توجه خواهند بود  به خصوص حکشتی را بیشتر در نظر بگیرید

در بین پتروشیمی ها  شجم  را  زیر نظر بگیرید  شجم در مهر 1895 میلیارد ریال و ابان هم 2465 میلیارد ریال فروش داشته و اذر 2593 میلیارد ریال فروش داشت .نرخ نیز کمی افزایش داشته است جمعا 3 ماهه 6954 میلیارد ریال شده است مدت مشابه این عدد 4768 میلیارد ریال بود.

در بین  بزرگترها هم  فکر میکنیم جم پردیس نوری بوعلی شبصیر شرایط خوبی را دارند و در بین ریسکی ها نیز شصفها و شپترو هردو خوب خوهند بود . به نظر بازی خوبی در گروه پتروشیمی های بازار بعد از گزارش 9ماهه میتواند شکل بگیرد

کیسون و رمپنا در این قیمت ها هردو جذاب هستند و هردو قابلیت های خوبی را دارند ولی مورد توجه بازار نیستند و معتقدیم هر دو سهم در گروه قراردادی بازار میتوانند مورد توجه باشند . با دید نوسان فکر میکنیم کیسون قوی تر باشد و با دید میان مدت تر رمپنا جلب تر است .

با  رفع تحربیم ها میتون  روی بترانس هم  بیشتر حساب کرد سهم  6 ماهه  تلفیقی خوبی را  راهی بازار میکند و شرایط خوبی را دارد  به نظر رفع تحریم ها  کمک  زیادی به صنعت برق خواهد کرد

 

 

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم