[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازار امروز دوشنبه 13 دی 1400
نیمه سوز …
چراغ بازار امروز هم به واسطه مشکلات فنی و هم وضعیت خاص این چند وقت ، تقریبا نیم سوز بود و فضای خوبی را نداشت . وسط این همه دردسر و بی حوصلگی و کم رمقی بازار، قطعی برخی سیستم ها قوز بالا قوز بازار بود هر چند که دیگر انگار خیلی فرقی نمیکند . حتی به نظر بازار و سهامداران بدشان هم نمی امد که اصلا امروز جمعه بود و دوشنبه نبود ! ولی به هر حال چراغ بازار امروز نیم سوز بود و روشناییی لامپ او هم تازه آش دهن سوزی نبود …
ببین چه بلایی سر ما اوردند که وضعیت انقدر خاص شده که حفظ شرایط موجود هم برای بازار پیروزی به حساب می آید در هر صورت زمانی بیماری بازار ابهاماتی بود که روی سر آن قرار داشت و امروز بیماری بزرگ او بی پولی و کم پولی است که البته بیماری همه ماست ! اما در بازار به نقاط حادی رسیده و کمی کار را دشوار کرده است این عدم مشارکت همه جانبه حقیقی و حقوقی ها در بازار بسیار جالب و عجیب بود و به نظر بخش عمدهای از آن منطقی و بخش دیگر غیر منطقی است
بخش منطقی ماجرا آنجاست که فشار دولت و بی پولی به همه چیز بازار سرایت کرده و جریان پول را فریز کرده است و بخش غیرمنطقی آن هم ان جاست که بسیاری که اگر منابعی در اختیار دارند تابلو را می بینند و دیگر انگیزهای برای ورود ندارند. شاید خیلی از آنها نسبت به بازار مثبت باشد ولی فقط نگاه میکنند و ممکن است در سوی دیگر اگر چند روز و چند هفته تابلو سبز باشد قلقلکشن گرفته و همین منابع را با ۲۰% قیمتهای بالاتر وارد کنند اما در حال حاضر نشستند و به در نگاه می کند…
روزهای قبل نیز بیان شد که باید برای بی پولی بازار و درد بی پولی او چاره ای اندیشید فکر میکنیم اولین و راحتترین و در دسترس ترین راه این باشد که بخشی از حقوقی های مرتبط با بازار دست به کار شده و در یک اقدام فعال و همهجانبه پول به بازار بیاورند . در حال حاضر هم میبینیم که بخشی از صندوقهای تثبیت و توسعه بازار نسبتا فعال هستند ولی آنها بیشتر مواقع حساس و خاص وارد بازار می شوند مثلاً مطلعیم که دیروز به دلیل حفظ و حساسیت بازار تا حدودی در بازار فعال بودند. به نظر یک جریان پول بزرگ باید به بازار وارد شود و حرکت اولیه را به وجود بیاورد این جریان می تواند یا با دستور یا واقعاً با پرداخت پول صندوق توسعه ملی (که گفته می شود نهایتا 2هزار میلیارد تا امروز داده باشد ) و یا هر عامل دیگری باشد فقط باید باشد و این اتفاق رخ دهد بی تعارف عرض میکنیم اگر چنین فضایی را داشته باشیم و تحرک را ایجاد نکنیم هرچه به پایان سال نزدیک تر شویم اوضاع بغرنج تر می شود و برگشت سخت تر…
در چنین فضایی هم گزارشها و وضعیت بنیادی شرکتها بیشتر مانع از افت قیمت ها میشوند تا عاملی برای رشد قیمت و این را می توان از اثر گزارش های ماهانه آذر در بازار فهمید البته امیدواریم گزارشهای میاندورهای کمی اثرات قوی تر و بهتری را داشته باشند.
به هر حال باید فکری برای قلقلک جریان نقدینگی کرد … باید هر راهی که به نظر میرسد انجام داد .از اقدامات در تغییر زیرساختها گرفته تا حتی اصلاح رفتار و عذرخواهی ناظرینی که قطعاً در این وضعیت موثر بودند و موجب ترس و بی تحرکی جریان پول شده ، از تشویق به حقوقیها تا راه حل هایی برای گرفتن پول از صندوق توسعه و کمک به بازار …همه موثر هستند و باید پیگیری شوند در غیر اینصورت بازار با ابزارهای داخلی خود نشان داده خیلی نمیتواند موج قوی را ایجاد نماید.
و اما امروز بخش دوم و پایانی شهادت سردار سلیمانی و وضعیت آن مقطع بازار را توضیح می دهیم در این فضا دیروز به سمت خریدار اشاره کردیم و امروز سراغ سمت فروشنده می رویم…
در آن مقطع جالب بود که هیچ یک از فروشنده های بازار حقوقی های بزرگ دولتی و شبه دولتی نبودند به خصوص در روزهای اول نه دستوری بود نه بگیر و ببندی و نه چیز دیگر همه می دانستند در این فضا نباید بفروشیم و دیروز هم عرض کردیم بیشتر در سمت خریدار فعال بودند جنس فروشنده های آن ۱ هفته و ۵ روز بسیار متفاوت بود .در روزهای ابتدایی برخی از صندوق ها و اشخاص حقوقی کوچک در رودربایستی اتفاق رخ داده قرار داشتند و آنها هم در ظاهر ملی گرایانه و وطن پرستی چشم روی فروش بستند و تماشاچی بودند… روزهای اول بیشتر حقیقی ها بودند که ترسیده و فروش را آغاز کردند و بیشتر این حقیقی ها نیز طی هفته های بعد دوباره وارد شدند و اتفاقاً عمده آنها بچه های همین بازار بودند اما دو سه روز آخر همین حقوقی های ریز هم دیدند ای داد بیداد در حال ضرر کردن هستند و هر روز پایین تر می ایند و در روزهای پایانی آن هفته بیشتر این صندوق ها و حقوقی ها بودند که فشار فروش را آغاز کردند البته ما که نمی توانیم قضاوت کنیم اما فروش بعضا خدی نکرده سبد شخصی هم در تصمیم و تحلیل بسیاری از این عزیزان موثر بود…
البته انصافا فضای ترسناکی هم شده بود و شاید بتوان اینطور تحلیل کرد که ترس ناشی از تحولات سیاسی و شتاب گرفتن اتفاقات و علم شدن پرچم سرخ انتقام و صحبتهای اینچنینی در این تصمیم موثر بوده اما به هر حال گذر زمان نشان داد تصمیمات بر مبنای تحولات این چنینی معمولاً تصمیمات دقیقی نیست
از این موضوع چه نتیجه ای میگیریم به نظر همان جا فعالین و مسئولان امر بازار باید متوجه می شدند که سمت فروش ما چه شرایطی دارد ما نباید در سمت فروش روی هیچ موضوعی حساب کنیم رفتار بسیاری از این افراد غیر معمول و غیر منطقی تر از آن چیزی بود که فکرش را میکردیم اما اتفاق افتاد عین این اتفاقات بارها و بارها در روزهای پس از بحران و سقوط بازار هم رخ داد شاید اگر آن مقطع این رفتار بیشتر تجزیه و تحلیل می شد در سقوط های بعد حداقل تصمیمات منطقی تری گرفته می شد ولی به هر حال سمت فروش آن مقطع این را به ما نشان داد که این کد ها هم خیلی اهل تحلیل اتفاقات این چنینی نیستند و رویدادهای جو بازار بر آنها اثرات بیشتری دارد همین چند روز و چند هفته و چند ماه نیز دقیقا درگیر همین فضا با همین شرایط بوده ایم انتظاری از این کد ها نیست و به نظر محدود کردن و بستن و رفتار های این چنینی برای آنها جواب نمی دهد آنها کار خود را می کنند با هزار حرف و بهانه محدود کردن کد ها در نهایت به تعویق انداختن رفتار آنهاست به نظر باید تفکر دقیق تر و بهتری برای این موضوع اندیشید و صد البته این اثر را باید بپذیریم که هر کسی با هر مسئولیتی در خرید و فروش مختار است…
بگذریم زیاد حرف زدیم … سراغ بازار نصف و نیمه امروز برویم که حرفی برای گفتن نداشت …
یک بام و دو هوای خودرویی ها
در نمادهای خودرویی روند نوسانی ادامه داشت شروع خوب این گروه و پس از ان فشار عرضه ها چیره شد به نظر می رسد خودرویی در انتظار خبرهای مثبت وقوی تری هستند
در خودرو سهم همچنان سعی دارد حمایت 190 تومانی را حفظ نماید شنیده می شود افزایش تیراژ تولید در این شرکت در ماه های پایانی سال سبب رشد فروش خوبی می شود گزارشات مالی شرکت در 3 ماهه سوم سال بهتر می باشد اما بازار انتظار تحولات جدی تری را دارد
در نماد خاور شاهد صدور مجوز افزایش سرمایه 138 درصدی در سهم بودیم به نظر می رسد بازی سهم پس از پایان اصلاح ادامه دار باشد خاوری که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با سود سازی و فروش های ماهانه نشان می دهد صورت های مالی 9 و 12 ماهه مثبتی در پیش رو دارد
در خبهمن اگر سهم به قیمت های 180 تومانی برسد جذاب خواهد شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و بین سطوح قیمتی 180 الی 200 تومانی در نوسان است این سهم خودرویی توان صعود خوبی داشته و وضعیت بنیادی خوبی در گروه دارد اما فعلا روندش در این دو سطح قیمتی در نوسان خواهد بود
پالایشی ها و سیگنال تکنیکالی
در سهام پالایشی از یک طرف وضعیت بنیادی مناسب و از سوی دیگر افزایش کرک اسپرد پالایشی ها در سه ماهه سبب شده تا توجه به این گروه افزایش یابد. زمزمه هایی از گزارش خوب پالایشی ها در بازار شنیده می شود در سوی دیگر خبر رسیده شتران اصلی ترین خریدار بلوک فارس خواهد بود مجموع این خبرها احتمالا فضای خوبی را برای این گروه رقم می زند و فکر میکنیم داشتن یکی دو سهم پالایشی ها بد نباشد . در بین اعضای گروه اگر اهل ریسک هستید شاوان ، اگر ریسک بلوک را می پذیرید شتران و اگر اهل کم ریسک کار کردن هستید شبریز و شبندر قابلیت های بهتری در گروه دارند
در شبندر سهم می رفت تا با رشد همراه شود اما کم رمقی بازار سبب شد تا با فشار عرضه ها سهم متعادل شود به عبارتی کمبود تقاضا باعث شده تا سهم به هدف قیمتی 680 الی 820 تومانی نرسید خرید سهم در رنج قیمتی 620 تومانی عالی است
شاوان وضعیت ارامی داشت سهم در قیمت های 13000 تومان قرار گرفته است کف قیمتی 12500 تومانی و مقاومت 14000 تومانی سبب نوسانات مثبت خوبی در سهم شده است سهمی که صورت های مالی 9 ماهه می تواند راهگشای سهم باشد
شبریز نتوانست از مقاومت خود عبور و به سمت حمایت 3200 تومانی عقب گرد می کند سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال سود سرمایه گذاری ها و در نیمه دوم سال سود عملیاتی خود سهم متحول می شود سهم در حمایت 3200 تومان می تواند مورد توجه باشد
بانک ها در انتظار
در نمادهای بانکی شاهد روند نوسانی بودیم برخی بانک ها پتانسیل رشد خوبی دارند سهام این گروه در انتظار مشخص شدن وضعیت ارزی خود می باشند
در بانک اقتصاد نوین سهم نشان داد جای افت قیمتی زیادی نداشته و فعلا روند نوسانی خود را حفظ کرده است سهم بتواند قیمت های 360 تومان را بشکند مهمان قیمت های 400 تومانی خواهد بود سهم با توجه به پتانسیل سود عملیاتی بالای 60 تومانی و سود تسعیر ارز و احتمال دست یابی به سود 75 تومانی عالی می باشد
بانک تجارت به قیمت های 180 تومان برسد برای خرید با هدف قیمتی 200 تومان کوتاه مدتی و 220 الی 240 تومانی میان مدتی مناسب است سهم دارایی محور که سرمایه گذاری های خوبش و سود ستعیر ارز سبب تحول در سود سازی بانک خواهد شد
در بانک گردشگری که این روزها در حال فروش دارایی می باشد شاهد حفظ قیت های 1000 تومانی هستیم به نظر می رسد اخیرا شرکت با فروش یکی از شرکت های زیر مجموعه اش سود غیر عملیاتی خوبی را شناسایی کرده است و مستعد سود خوبی می باشد این سهم تا قیمت های 1100 و 1200 تومان جای برگشت را دارد
در بین بانکی ها معتقدیم از نظر جو بازاری وبصادر و وبملت شرایط خاص ترو بهتری را دارند .
دارویی ها در مدار نوسان
در دارویی ها شاهد نوسانات مثبت خوبی هستیم این گروه پتانسیل رشد قیمتی خوبی داشته و می توانند بازدهی خوبی را نصیب خریداران خود نمایند امروز برای اولین بار میرکاظمی قاطع و شفاف و روشن گفت که ارز 4200 حذف می شود .
در این گروه دلر همچنان سعی دارد در قیمت های بالای 4200 تومان تثبیت شود میزان سود حاصله در گزارش 9 ماهه می تواند در صورت بالا بودن زمینه را برای نوسان مثبت سهم تا قیمت های 4600 تومان فراهم اورد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات سود 800 الی 1000 تومانی دارد
خبر ممنوعیت واردات واکسن های خارجی باز هم سبب اقبال بازار به نماد برکت شد سهمی که تا قیمت های 2000 تومانی رشد و می تواند بازدهی خوبی داشته باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و در صورت شکست قیمت های مقاومتی تا سطوح قیمتی 2200 تومان رشد خواهد کرد
دسانکو همچنان به کف قیمتی 1200 تومان واکنش مثبت نشان داده و برگشت خوبی زده است سهم تارگت قیمتی 1400 تومانی داشته و فعلا در این دو سطح همچنان نوسانات خوبی می دهد دسانکویی که در این روند به نوسان می پردازو و فعلا فقط باید نوسان گیری انجام داد
بیمه ها و میل به صعود
در بیمه ای ها میل به صعود خوبی مشاهده می شود سهام این گروه مستعد یک بازدهی 10 الی 20 درصدی بوده و شرایط برای رشد ان ها محیا می باشد
در نماد بیمه دی سهم به سمت قیمت های 420 تومان باز می گردد اگر این سطوح شکسته شود تا قیمت های 460 تومان جای رشد دارد قرار داد بنیاد شهید تمدید شده و باز سود خوبی نصیب بیمه دی از این طریق خواهد شد
در بیمه اسیا هم وضعیت مثبت بود سهم ارام ارام به سمت قیمت های 180 تومانی می رود این سهم تراز ارزی سنگینی در گروه داشته و سود عملیاتی بالایی هم دارد امسال سود سازی بیمه اسیا متحول شده و جز کم ریسک های گروه می باشد
اتکای را باید فعلا نوسان گیری کرد خرید در کف قیمتی 1000 تومان و فروش در سطوح قیمتی 1100 تومان مناسب است اتکای به واسطه جریان های قوی نوسانگیری سود خوبی از طریق این نوسانات می دهد
چهارگوشه بازار
سیمان سپاهان قصد افت بیشتر از قیمت های 720 تومان را ندارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی تا سطوح قیمتی 760 الی 800 تومانی خواهد داشت گزارش عالی فروش 3 ماهه سهم نشان می دهد صورت های مالی پر سودی در انتظار سیمان سپاهان است این سهم امسال شایعات سود 150 تومانی دارد
در گروه سیمان فکر میکنیم سفانو و سفخوز با 9ماهه ها شرایط بهتری را داشته باشد .
در نماد غبشهر سهم اگر قیمت های 360 تومانی را از دست بدهد تا قیمت های 320 تومان افت خواهد داشت سهمی که برای سال مالی جدید خود با حذف دلار 4200 تومانی موقعیت بسیار بهتری خواهد داشت پس از به عنوان یک سهم غذایی مستهد با نزدیک شدن سهم به قیمت های 320 تومان خریدش مناسب است
شیشه همدان بین قیمت های 920 الی 1000 تومانی گیر افتاده است اولی سطوح حمایتی قوی سهم و دومی مقاومت جدی سهم می باشد سهمی که به زودی طرح توسعه عظیم خود را افتتاح و این طرح توسعه سبب رشد خوبی در فروش و جهش سود شرکت می شود
کرازی را هم در این فضا زیر نظر داشته باشید . به نظر سهم بدی نیست
در برقی ها بموتو تپمپی و بترانس شرکت های خوب و جالب این گروه به شمار می روند و میتوانند مورد توجه باشند . در مورد بترانس میتواند گزارش 9 ماهه خوبی را داشته باشد
کپرور هم شرایط خوبی را دارد 3 ماهه اخیر جالب بوده و فروش خوبی را ثبت کرد . کپرور در آذر 791 و نرخ ۳۷,۱۷۲,۳۱۱ ریال بود
ابان 774 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ ۳۸,۶۳۷,۹۶۹ ریال بوددر مهر 754 میلیارد ریال فروش و نرخ ۳۶,۳۲۵,۲۶۲ ریال 9ماهه 7116 میلیارد ریال بوده و مدت مشابه 3590 میلیارد ریال است و به نظر 9 ماهه خوبی میدهد
در گروه فولادی ها به نظر گزارش های خوبی از هرمز و فولاد و فخوز خواهیم داشت به نظر در بین کوچک ترها فپنتا هم شرایط خوبی را دارد گزارش خوبی در این سهم داشتیم به خصوص در سود زیر مجموعه ها
در بین سهم های خاص بازار های وب ب گزارش 9 ماهه میتواند کمی دوباره نگه بازار را جذب کند در این گروه رانفور را نیز میتوان با توجه به حجم ها جالب دید
شپترو امروز حجم خوبی را در بازار داشت و شرایط خوبی گرفت سهمی که در مهر به 1138 میلیارد ریالی رسید . ابان 1192 میلیارد ریال و اذر به 1498 میلیارد ریال رسید . 9 ماهه 9473 میلیارد ریال بوده و مشابه سال قبل 4411 میلیارد ریال بوده و میتواند جالب باشد .
[/ihc-hide-content]


