جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزچهارشنبه 8 دی 1400 

گزارش بازارامروزچهارشنبه 8 دی 1400 

نوید خاندوزی
دسامبر 29, 2021
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزچهارشنبه 8 دی 1400 

وای ازاین وارفتگی ! 

امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که همه چیز داشت خوب پیش می رفت و ناگهان یک ساعت به آخر بازار امروز و یا بهتر بگوییم نیمه دوم بازار امروز به مانند روزهای قبل رفتار نکرده و در حالی که فکر می کردیم بازار بهبود خواهد داشت، نبود نقدینگی و انگیزه کافی برای خرید، نیمه دوم بازار وضعیت را طوری رقم زد که فشار فروش افزایش یافت
بازار روزهای گذشته همیشه با نیمه دوم خود پز می داد و رفتار مثبت را عاملی برای بهبود فضا قلمداد مداد می‌کرد اما منفی امروز کمی کار را خراب کرد و اتفاقاً بخشی از رنج های منفی بیشتر ناشی از همین موج بود که احساس می‌کرد این چهارشنبه به مانند روزهای قبل نیست و از همین رو فروشنده بازار شد البته موج آخر وقت بازار را باید با توجه به وضعیت آخر هفته بودن و خبرهای پیشرو جمع بندی کرد اما در مجموع انتظار بازار بیشتر بود و آنچه به دست آورد ناچیز…
و البته یک موج ترس و نگرانی را دوباره در دل برخی فعالان بازار ایجاد کرد که نکند خواب خوش این چند روز دوباره به کابوس روزهای تلخ قبل تبدیل شود…
روزهای قبل بود که از مشکل جذب نقدینگی در بازار صحبت می‌کردیم و انگار خیلی طول نکشید که به بازار نشان داد به این موضوع حساس بوده و جریان پول و یا بهتر بگویم بی پولی این شرایط را رقم زده است وقتی قرار باشد با پول محدود و قدرت محدود حرکت های بزرگ انجام دهیم جایی عطش خریدار هم کم می‌شود و این آغاز تردید بسیاری به روند ایجاد شده است…
بی پولی خود را کم کم به رخ بازار میکشد . روند های مثبت یا با عرضه های برخی گرسنگان نقدینگی و پول همراه می شود و یا پولی را پشت سرخود نمی بیند که حرکت کند و این باعث بروز موج های کوتاه و ناقص و یا چرخش روی صنایع با پولی محدود در بازار شده که مثلا امروز کمی بانک روی دور توجه بود .

طبیعی بود که بازار امروز به واسطه چهارشنبه بودن کمی کم حجم ظاهر شده و با هیجان کمتری دنبال شود اما همچنان امیدواریم که بازار از آن لاک دفاعی خارج شده و دوران بهبود را طی می‌کند . بازار شبیه تیمی شده که دفاع مستحکمی در کف های قیمتی برای خود ساخته اما حمله نمی کند و حمله های او هم زهرآگین و منجر به گل نشده و این باعث شده تا جذابیت این بازی بعد از چند روز مثبت کم شود . دوباره آفت تردید همچون موریانه ای به جان بازار افتاده و اگر او خود سریعتر از این جریان رها نکند ، دوباره خود را به شرایط هفته‌های قبل که قرار داشتیم پرتاب می‌کند البته بخشی از این تردید طبیعی است وجود داشته باشد و از قبل هم بوده و کاری هم نمی توان کرد
اما در کل فضای بازار ایجاب می‌کند که  با فکر و تحلیل بیشتری گام برداریم یکی از این تردیدها که دوباره به جان بازار افتاده و باعث بروز سیاست صبر در برخی سهامداران شده علم شدن ترس افت دلار است
بگذارید برای شما خاطره ای نه چندان دور را تعریف کنیم  سال قبل بود وقتی بودجه ۱۴۰۰ ارائه شد درست در بحبوحه خوش بینی به توافق و بحث دلار 15 و 18 در جمعی از تحلیلگران عرض کردیم که بیایید بودجه را با مفروضات واقعی ببینیم و بسنجیم و حتی با فرض مذاکرات و پیروزی آن نگاه کنیم و به شرایط  واقعی نظیر نرخ ارز و مواردی از این دست برسیم در چند روز بعد از آن بسیاری به این نتیجه رسیدند که با فرض همه این موارد و حتی اگر خوش بین باشیم دولت به دلار بالای ۲۰ در بودجه ۱۴۰۰ نیاز دارد و افت دلار به  زیر 20 موقت است ! همین هم شد …
حالا بودجه ۱۴۰۱ هم در کنار فضای مذاکرات قرار گرفته و باز هم به نظر خوش بین باشید و محاسبه کنید به نظر به دلار کمتر از 24 نمی رسید ! اما  چه بد که این خاصیت بورسی هاست که مغز تحلیلگر آنها دو قطبی است ! وقتی خودشان سهامدار باشند یک جور می بینند و وقتی سهامدار نیستند دنیا رنگ دیگری است !!هیچ وقت میانه این راه حرکت نکردند!  در واقع آنها اقتصاد خوانده های تحلیلگر نیستند آنها تحلیل گرانی در راستای پرتفوی شخصی گام بر میدارد
به نظر اثرگذاری و مذاکرات در بازار را باید با شرایط واقعی سنجید شاید جایی کاهش تورم انتظاری و تسعیر فروش برخی شرکت‌ها موثر باشد اما از آن طرف باید به کاهش نرخ سود و افزایش صادرات شرکت ها و همچنین متوقف شدن سیل ویرانگر فروش اوراق هم صحبت کرد…
خلاصه موضوع اینکه به مذاکرات و حتی توافق یک بعدی نگاه نکنید و آن را در قالب اثرات و موارد مختلف تجزیه و تحلیل نمایید ولی به هر حال چه کنیم که بازار فعلاً خود را درگیر این اتفاقات رویدادها کرد و اثر مذاکرات و توافق را اثر منفی برای بازار میبیند
حرف آخر خیلی بلد نیستیم از روی جو بازار و اتفاقاتی نظیر آن صحبت کنیم سالهاست عادت کرده‌ایم به کدال دلخوش باشیم و دیتای خود را از کدال بگیریم اطلاعات فعلی کدال و گزارش فروش شرکت ها نشان می‌دهد وضعیت فروش شرکت ها و به تبع آن وضعیت بنیادی و سودآوری در شرایط بسیار خوبی نسبت به قیمت قرار دارد چند هفته قبل اگر گزارش بازار را دنبال می‌کردید جایی نوشتیم این قیمت ها خاطره خواهد شد و به نظر کف آن مقطع بازار همچنان وجود دارد حرف ما با حقیقی های بازار نیست بحث با حقوقی هاست که این مجموعه ها باید باهوش تر باشند و تحلیل را بیشتر به کار ببرند .حقوقی ها و کسانی که دست نزدیک تری بر  جریان پول دارند بعد از گزارش ها بنشینند و کمی کلاه تحلیلی و بنیادی را قاضی کرده و در بازار حرکت کنند
به نظر مفروضات فعلی بازار آنقدر قوی و خاص است که کمی با دید میان مدت و بلند مدت بتواند سودهای خوب و منطقی را به بازار برساند.
همچنان به جد معتقدیم  بیش از ۱۰۰ شرکت در بازار قیمت‌های بسیار جذاب و خوبی با توجه به گزارش ها دارند و این کار سرمایه‌گذاری را در بازار راحت کرده است منتهی با وجود علم به این موارد دل و جرات زیادی برای خرید آن در بازار نیست و همچنان ترس زیادی برای خرید در بازار وجود دارد
حقوقی ها می توانند با پیشقدم شده و در این مسیر هم به بازار کمک کرده و هم فضای بهتری  را ایجاد نمایند
بگذریم  زیاد حرف زدیم …

یکه تازی خودرویی ها

در خودرویی ها جو عمدتا مثبت و به نظر می رسد بازار دیدگاه خاصی به این گروه پیدا کرده است سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در حال تحولات خوبی به خصوص بعد کنار گذاشتن شورای رقابت از نرخ گذاری خودرو هستند .

در پارس خودرو شاهد نوسانات مثبت بودیم این سهم قیمت های 112 تومان را رد کند تا سطوح 120 الی 125 تومان جای رشد دارد شنیده می شود این شرکت برخی تتولیدات جدید سایپا را انجام خواهد داد که همین امر سبب تاثیرات مثبت خوبی خواهد شد

در نماد خبهمن نیز سهم تلاش دارد تا بالای سطوح 200 تومان تثبیت شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود امسال سود سرمایه گذاری هایش رشد بالایی خواهد داشت این سهم نیز تا سطوح قیمتی 220 تومان جای نوسان مثبت خواهد داشت

در ایران خودرو کمی سهم منفی بود اما این منفی ها چندان قوی نبوده و ایران خودرو کمی حمایت شده و بتواند از قیمت های مقاومتی 200 تومانی بگذرد تا سطوح قیمتی 220 الی 240 تومان صعود می کند این سهم در موقعیت خوبی قرار داشته و رشد خوبی در پیش روی خود دارد

سیگنال های مثبت بانک ها

در بانک ها شاهد روند مثبت و سیگنال های صعودی خوبی بودیم بانک هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت جای رشد خوبی دارند

در بانک سامان سهم با صف خرید همراه شد این سهم اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و به دلیل داشتن سومین تراز ارزی قوی با اقبال خوبی همراه می باشد این سهم تا قیمت های 720 الی 760 تومان فعلا جای رشد دارد اما دارایی های ملکی ارزشمند سهم جای رشد قیمتی بیشتری را در میان مدت در این سهم فراهم خواهد اورد

در بانک ملت غول دلاری بازار که 7 میلیارد تراز ارزی مثبت دارد در حال شکستن قیمت های مقاومتی 320 تومان می باشد هدف بعدی سهم سطوح 360 تومان خواهد بود بانکی که وضعیت سود سازی و تحولات خوبی از بابت تراز ارزی خود در پیش رو دارد منتظر افزایش سرمایه خوبی هم در این سهم باشید

در نماد بانک صادرات هم وضعیت مثبت خوبی را شاهد هستیم این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد سهم در صورت شکست قیمت های 200 تومان صعود تا قیمت های 220 تومان خواهد داشت حمایت های خوبی از بانک صادرت شده که احتمال رشد سهم را بالا برده است

سرمایه گذاری ها در کام اصلاح

امروز سرمایه گذاری ها یا با نوسانات ارام همراه بودند یا اصلاح داشتند سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت جای رشد قیمتی خوبی دارند و فعلا در حال کسب انرژی می باشند

پارسان به قیمت های نزدیک 3500 تومان رسید سهم فعلا روند نوسانی با کف قیمتی 3000 تومان و اهداف 3500 الی 3800 تومانی دارد وضعیت سود شرکت های زیر مجموععه شایعات سود سازی بالا و جهش سود این شرکت را به وجود اورده است رشد بیشتر سهم منوط به عبور از این قیمت های 3500 تومانی می باشد

شستا نتوانست رشد بیشتری از قیمت های 1100 تومانی داشته باشد این امر نشان می دهد سهم کشش حضور در افزایش سرمایه را نداشت و به نظر رفت به استقبال  افزایش سرمایه  …

وبانک را باید زیر نظر داشت سهم بار دیگر به قیمت های 800 تومانی نزدیک می شود سهم در این سوطح حمایت قوی داشته و می تواند برگشت خوبی داشته باشد سهم صرفا با دید نوسان گیری در رنج قیمتی 800 تا 860 تومان به واسطه وضعیت تکنیکالی و بنیادی مناسب خود مورد توجه می باشد

در بین بزرگ ترها وصندوق هم واقعا میتواند جالب باشد و در قیمت های حداقلی است وصندوق در آذر 2626 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا آذر ۳۹,۱۱۵,۹۵۳ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است

ونیکی هم همینطور و با این سود اوری خاص پارسان و شپدیس و غدیر ونیکی قابلیت شناسایی سود های قوی را دارد

واتی را هم کمی بیشتر زیر نظر بگیرید شناسایی سود خوبی داشت در آذر 1553 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا آذر ۷۶۷,۰۱۴ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است

کوچکترها نظیر وسکاب وسپه پردیس وتوسم هم طبق معمول گزارش میاندوره ای خوبی میدهند

فولادی ها بر خلاف گزارشات مثبت

در نمادهای فولادی علاوه بر گزارشات بسیار عالی و مثبت خود با فشار فروش همراه شدند فولادی هایی که سود های خوبی در صورت های مالی 9 ماهه دارند

در این گروه سهم های منطقی و جالب که مشخص هستند و کم ریسک ها نظیر فولاد فخوز فولاژ هرمزگان میتوانند جالب و مورد توجه باشند ولی با دید کمی پر ریسک تر به نظر ذوب فسپا و فجر گزینه های خاصی هستند و انها را باید زیر نظر داشته باشیم . به نظر در گزینه فولادی ها ذوب و فجر و فسپا را باید کمی با دید نوسانی و نموداری بیشتر بررسی کرد

فولاد مبارکه با نوسانات منفی همراه شد فولاد هم نشان داد فعلا در یک روند نوسانی 10 درصدی در قیمت های 1000 الی 1100 تومانی در نوسان بوده و به این روند نوسانی خود ادامه می دهد فولادی که علی رغم تخمین سود های بالا برای خود فعلا پول سنگینی که بتواند سهم را حرکت دهد وجود ندارد شاید صورت های مالی 9 ماهه به کمک سهم بیاید

در نماد کاوه قیمت های 1400 تومانی ریسکی ندارد کاوه سال اینده با طرح توسعه خود متحول می شود و هر چه به پایان سال نزدیکتر شویم ظرفیت خط دوم شرکت بیشتر می شود سهم در قیمت های 1400 تومان فرصت بسیار خوبی هم از دید بنیادی و هم تکنیکالی فراهم اورده اما در این سهم صبر بالایی برای کسب سود مناسب طلب می کند

هرمز کمی مثبت بود گزارش سهم عالی و یکی از گزارشات مثبت گروه بود این سهم باید برای رشد قیمتی سطوح 1600 تومان را بشکند هرمزی که ارزش ذاتی 2000 تومانی و توان سود سازی بالای 350 تومانی دارد این سهم اوضاع بسیار خوبی داشته و با دید میان مدت جای رشد خوبی دارد فعلا سهم با مقاومت 1600 تومانی و حمایت 1450 تومانی دست و پنجه نرم می کند

عقب گرد پالایشی ها

در نمادهای پالایشی شاهد روند منفی و افت قیمتی بودیم به نظر می رسد باز شکار سهام پالایشی در سطوح حمایتی کف قیمتی فرصت خوبی باشد

در شبندر سهم اگر تا قیمت های 600 الی 620 تومان اصلاح داشته باشد فرصت خرید خوبی به دست می دهد سهمی که اوضاع و احوال بسیار خوبی داشته و با دید میان مدت روندش صعودی خواهد بود فعلا روند سهم نوسانی دنبال و با کف های عنوان شده و هدف 680 تومانی نوسان گیری خوبی می شود

در شتران سهم به سمت کف قیمتی 400  توماین باز میگردد شنیده می شود سهم در شرف افتتاح طرح توسعه کاهش بهای تمام شده است که می تواند به ازای هر بشکه 2 دلار کاهش بهای تمام شده را در شرکت رقم بزند صورت های مالی خوبی را از شتران انتظار و قیمت های 400 تومانی در سهم کم ریسک است

شاوان پشت بنیادی قوی دارد کف سهم سطوح 12000 الی 12500 تومان و سقف سهم سطوح 14000 تومان می باشد این سهم وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت هم تارگت های بالایی دارد که هم از دید بنیادی و هم تکنیکالی تایید می شود به نظر می رسد نوسان گیری با دید کوتاه مدت و حتی خرید سهم با دید میان مدت ارزنده باشد

چهارگوشه بازار

کترام به قیمت های 2000 تومانی رسید ترمز رشد خود را کشید سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و سود سازی خوبی دارد از قیمت های 1600 تومان رشد سهم اغاز و بازدهی خوبی داد فعلا نیازبه کمی استراحت در سهم مشهود بوده و سهم به مقاومت قوی رسیده است اما همچنان با دید میان مدت سهم تارگت 2400 تومانی دارد

بیمه اسیا هم مثبت بود سهم تراز ارزی قوی دارد سود عملیاتی بالای 40 تومانی دارد تمام زمینه های بنیادی برای رشد قیمتی را دارا می باشد سهم کف قیمتی 165 تومانی را بسته و با اهداف 180 الی 200 تومانی می تواند مورد توجه قرار بگیرد

دسانکو بار دیگر به قیمت های 1200 تومان رسید بارها شاهد واکنش مثبت سهم به این کف قیمتی و رشد سهم تا سطوح 1400 تومان بودیم به عبارتی برخی جریان های پولی از این سهم نوسان گیری می کنند هفته اینده برای سهم مهم می باشد اگر شاهد واکنش مثبت به این کف قوی باشیم سهم بار دیگر با برگشت روند قیمتی همراه و یک نوسان 10 درصدی می دهد

پتروشیمی ها شرایط خوبی را دارند هر چند  بازار به انها روی خوبی را نشان نمیدهد . در بازار بازهم بهترین گزارش ها به پتروشیمی ها رسید . از پارس اغاز کنیم که به نظر 9ماهه خوبی میدهد و با این گزارش خوب اریا او هم فضای جالبی را دارد آبان و آذرخوبی داشت و ۹ماهه خوبی می‌دهد
در مهر فروش به 31624 میلیارد ریال رسیده و ابان 35658 میلیارد ریال بود در آذر ۴۷۹۴۷ میلیارد ریال بود و جبران کم کاری قبل را کرد .
نرخ استایرن نیز در مهر به ۲۶۲,۹۹۲,۳۷۰ ریال رسیده و ابان ۲۸۱,۸۹۵,۲۵۳ ریال و آذر ۲۶۰,۵۸۰,۶۱۹ ریال رسیده است
۹ ماهه به ۳۲۶۲۴۹ میلیارد ریال رسیده است و مدت مشابه قبل ۱۶۷۱۵۳ میلیارد ریال بود

ه نظر بهترین گزارش 9 ماهه و گل سرسبد گزارش های گروه برای بوعلی بود سهمی که مهر 23506 میلیارد ریال بود در ابان به 28972 میلیارد ریال رسید و اذر با یک فروش خوب 38894 میلیارد ریال شد تا 3 ماه اخیر خوبی داشته باشد مجموع 193663 میلیارد ریال فروش داشته است . مدت مشابه 74688 میلیارد ریال بوده است. گزارشی و بنیادی بخواهیم بخریم بوعلی و پارس و شپدیس جالب بودند

در شتران ماجرا فرق میکند طبق انچه به ما رسیده و مورد تایید قرار گرفت شتران برای بلوک های فارس مدارک ارسال کرده است و مشتری بلوک 15% است و اگر حتی موفق نشود 15% را به هر دلیلی بردارد بلوک های 1و 2% را تصاحب خواهد کرد . به نظر این موضوع در چشم انداز سود اوری شتران میتواند بسیار موثر باشد .

با این گزارش 9 ماهه فملی و این شرایط بورس کالا و این نرخ ارز به نظر فملی قابلیت های خوبی در رشد سود و سود اوری دارد به نظر با دید میان مدت این قیمتها برای فملی میتواند قیمت های خوبی باشد . حتی به نظر قیمت مس و دلار کمی هم کاهش یابد قابلیت های خوبی را با دید میان مدت دارند .

های وب را باید زیر نظر گرفت  . های وب هم با این گزارش شرایط خوبی را برای خود رقم زده و میتواند مورد توجه بازار باشد . عملکرد ماهانه سهم همچنان حوالی 200 است …در مهر به 2209 میلیارد ریال رسید و ابان 2012 میلیارد ریال بود در اذر با اندکی افت 1948 میلیارد ریال شد
9 ماهه به 19167 میلیارد ریال رسید . کل سال قبل 17185 میلیارد ریال بود . به نظر رسیدن به سود 1500 1450 ریالی در 9 ماهه بسیار محتمل و سپس هدف سود 2000 ریالی در پایان سال است پی به ای ایین صنعت بالای 10 است و های وب زیر 5! ازاین نظر میتواند جالب و جذاب باشد .

انصافا قندی ها جالب گزارش داده اند و این نشان میدهد این گروه میتواند با کمک گزارش ها کمی شرایط بهتری را داشته باشد . در این گروه قشهد قپیرا قزوین هگمتان و اصفهان شرایط خوبی را گرفته و میتوانند مورد توجه بازار واقع شوند و به واقع نشان میدهد اوضاع این گروه خوب است و قابلیت یک حرکت خوب را بعد از گزارش ها دارد . واقعا  هگمتان میتواند  شرایط خوبی را داشته  باشد  .

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم