[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز سه شنبه 7 دی1400
ترس رفت اما …
بازار شبیه پسر شجاعی شده که ترسش ریخته ولی دست و دلش به کار بزرگ نمی رود
او دیگر مثل هفته های قبل نمی ترسد و شجاع ترشده ولی برای حرکت های بزرگ تر و قوی تر تشویق و ترغیب بیشتری میخواهد …
بازار این روزها یک مشخصه مهم و بارز دارد و آن هم این است که آن حس تردید و ترسی که مدت ها همراه بازار بود ریخته و نه این که کسی نباشد که بترسد خیر ولی حس ترس کمتری را نسبت به قبل دارد و این حس به وضوح به چشم می آید که می توان آن را در حجم و ارزش معاملات دید . دیروز در مورد نقدینگی به مواردی اشاره کردیم ببنید ترس شاید رفته و تردید کم شده باشد ولی تشویق به حضور در بازار هنوز پر رنگ نیست و هنوز بخشی از پول های پارک شده بیرون برای ورود به بازار مردد هستند…
دقیقا این تردید را در بند بازی شاخص در 1400 و تردید بسیاری بر ماندن و رفتن و وارد شدن می بینید که جدال در این قیمت ها زیاد است ولی بازهم میگوییم بسیار امیدواریم به بازار که فضای خوبی را این روزها دنبال میکندو هم نموداری و هم از نظر جو روانی پالس منفی نمیدهد .
حفظ بازار و منفی نشدن این روزها از اوجب واجبات شده !!
این روزها بازار به شدت به این موضوع احتیاج دارد که در فضای نوسانی بازار خود را حفظ کرده و به نوعی به کسانی که هنوز مردد هستند و تماشاچی بازار یک چراغ سبز قوی و محکم نشان دهد که کف بازار تا حدودی در این نقاط بسته شده و افت بیشتر را احتمالاً نخواهیم داشت در کنار این موضوع گزارش های ماهانه و گزارش پیشروی میاندورهای نیز می تواند به این طرز فکر کمک کرده و چالش های بازار را خنثی کند . کافیست چند باری فروشنده های بازار و یا تماشاچی ها از فروش پشیمان شوند و دستشان بسوزد تا کف بازار محکم تر باشد و البته در این بین اخبار و اتفاقات نیز مهم است و نباید شوک های منفی به بازار برسد
این روزها بازار به نظر در سه حوزه پر خبر ظاهر شده و درگیر است و باید این سه حوزه را به طور ویژه دنبال کرد موضوع اول اخبار تخصصی بازار اعم از کدال تحولات قیمتها ، بورس کالا ،قوانین داخلی بازار و مواردی از این دست است که از دید ما با اهمیت ترین آنها کدال بوده و خود را در گزارش ها نشان میدهد . اما دسته دوم و سوم کمی متفاوت بوده و ماهیت اخبار آن ها تفاوت دارد دسته دوم اخبار اقتصادی که حول محور بازار در حال چرخش است عمده آن را میتوان در تحولاتی نظیر ارز ترجیحی 4200 و حذف آن ، تحولات بنزینی و سایر موارد بودجه ذکر کرد اگر بخواهیم خلاصه کرده باشیم و سخن به درازا نکشد همه این موارد نشان می دهد اوضاع بودجه خیلی مساعد نیست و تورم هم ممکن است شرایط خاصی داشته باشد اما این جراحی ها برای اقتصاد اجتناب ناپذیر است تا چند وقت قبل حرف حذف 4200 بود و حالا بنزین هم به آن اضافه شده تا نشان دهد اوضاع بودجه بسیار خاص پیش می رود
اما دسته سوم تحولات و مذاکرات است که دور سوم به طور جدی و با خوش بینی بسیار زیاد آغاز شده واقعا از ته دل امیدواریم مذاکرات به موفقیت برسد و قبل از هرچیز معتقدیم (باز هم تاکید میکنیم نظر شخصی ما این است) که موفقیت در مذاکرات نه تنها یک تهدید برای بازار بلکه یک فرصت بسیار خوب برای بازار خواهد شد که ریسک های متعددی را از سر بازار برمیدارد از همین رو معتقدیم در حوزه بازار این سه رویداد و تحول را باید این روزها و تار اخر دی دنبال کرد در حال حاضر نقش تحولات کدالی و بودجه بیشتر است و از هفته های بعد ماکرات برجسته تر می شود …
یک نکته دیگر هم در مورد گزارشات بیان کنیم … باید اذعان کرد که گزارش آذر ماه یکی از بهترین گزارش های این چند وقت اخیر بوده که فضای بسیار خوب و خاصی را در فروش شرکتها نشان می دهد و معتقدیم که اکثر شرکتها گزارش مثبتی را دادند و این نوید دهنده در پیش بودن 9 ماه های خوبی است .
نگوییم انچه این روزها به کدال میرسد بی خاصیت است . گزارش ۹ ماه نیز اگر حتی هیچ مزیتی هم برای بسیاری نداشته باشد یک اتفاق مهم را از دید ما رقم میزند و آن هم این است که در دل شرکت ها سود خوبی را ذخیره کرده و نشان میدهد که افت قیمت نیز به این آسانی نخواهد بود اما بحث ما چیز دیگری بود گزارش ها را با دقت دنبال کنید و البته ما هم تقریباً اکثر آنها را گزارش می کنیم …
به نظر در دوران کم پولی فعلی الگوهای خرید بازار تغییر کرده و دیگر نمی توان سراغ هر سهمی به واسطه جریان پول رفت و این نشان می دهد جریان پول فعلی هم به دنبال کاهش ریسک و حرکت در مدار مطمئن است از همین رو سراغ گزینههایی رفته که در عین اصلاح منطقی جریان سودآوری خوبی را نیز نشان میدهند. به نظر برای کسانی که قصد دارند در بازار تغییر پرتفوی اساسی داشته باشند و یا دوباره وارد شوند و حتی فعالان فعلی بازار این موضوع را در ذهن خود داشته باشید که در دو مقطع قبلی یعنی یک بار در انتهای سال ۹۹ و یکبار هم پس از رویدادهای انتخابات سال ۱۴۰۰ که بازار رشد داشت ، شرکتهایی رشد کردند که اساساً ارزندگی منطقی داشتند و این نشان دهنده این است که این الگو احتمالاً در رشد بعدی نیز تکرار می شود یا حداقل می توان اینطور گفت که آغاز رشد بازار و استارت آن با این شرکت ها خواهد بود و باز هم جمله همیشگی را تکرار می کنیم که بزرگ و کوچکی و اندازه مهم نیست این جریان سود و کارایی و سودآوری آنهاست که در کنار قیمت باید خود را نشان دهد تا بتوان شرایط بهتری را در بازدهی رقم بزند منظور ما این است که اهمیت گزارش ها را در انتخاب سهم بسیار بسیار جدی بگیرید …
و اما در بازار چه خبر بود که امروز خوب آغاز نکرد ولی هر چه جلوتر رفت جو بهتر شد و این خود یک اتفاق و رویداد مثبت برای بازار است . به نظر فضای خوبی در بازار از این بعد که امیدواری ها کمی بیشتر شده به وجود امده است…
لیدری به نام خودرو
در خودرویی ها شاهد روند مثبت و معاملات رو به بالایی بودیم و امروز خودرویی به لیدران بازار تبدیل شده اند
در زامیاد شاهد عبور سهم از سطوح قیمتی 820 تومانی بودیم سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با فروش عالی اذرماشه به مانند ابان نشان می دهد صورت های مالی بسیار خوبی در پیش رو دارد زامیاد قیمت های 900 تومانی را در پیش خواهد داشت
در ایران خودرو هم سهم از قیمت های 200 تومان در حال عبور است سهم در صورت شکست این قیمت ها تا سطوح قیمتی 220 تومان جای صعود دارد این سهم در صورت افزایش نرخ دیگر و یا عرضه خودرو در بورس کالا بیشترین نفع را می برد
در خاور سهم صف خرید سنگینی بست فروش شرکت در اذرماه نیز به مانند ابان عالی و سهم توانست با صعود خوبی همراه شود این سهم تا قیمت های 140 تومان رشد خواهد کرد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت حتی جای رشد قیمتی بیشتری با این فروش های سنگین را دارا می باشد
خپارس هم شرایط خوبی را دارد خپارس در آذر با فروش 8112 میلیارد ریالی به عدد فروش 57234 میلیارد ریالی رسیده است مشابه سال قبل عدد 19980 میلیارد ریال بوده
این روزها خگستر هم واقعا جالب و به نوعی لیدر شده است سهم زیر 45% ارزش ذاتی است خگستر تا آذر ۴,۲۷۰,۷۱۱ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است
دارویی های امیدوار
زمزمه های حذف دلار 4200 تومانی در این صنعت برای سال اینده سبب شده تا دارویی ها هم با اقبال و رشد قیمتی خوبی همراه شوند
در دجابر که اصلاح قیمتی بالایی را شاهد بودیم سهم با صف خرید سنگینی همراه و به سمت سطوح قیمتی 1200 الی 1250 تومان روانه شده است این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت جای رشد قیمتی خوبی دارد سهمی که در انتظار عرضه دارویی دانا می باشد
دارویی کوثر از کف قیمتی 260 تومانی فاصله گرفته و ارام ارام به سمت قیمت های 280 الی 300 تومانی در حرکت است این سهم دارویی افت زیادی کرده و از نظر ارزش بازاری به کف قیمتی خود رسیده است به خصوص این که دکوثر در دل خود سرمایه گذاری سنگینی نیز در دارویی امین دارد
در دارویی اسوه سهم موفق شد از سد قیمتی 2800 تومان بگذرد این سهم در قیمت های 2400 تومان معرفی شده و امروز توانست اولین سد قیمتی قیمتی خود را بشکند ظاهرا خبرهای خوبی در دل سهم است که معاملاتش اینطور مثبت شده است ای سهم تارگت قیمتی 3200 تومانی را دنبال می کند
معادن در پی نوسان مثبت
در نمادهای معدنی نوسانات مثبت را شاهد بودیم گزارشات عملکرد اذرماه این گروه مثبت و انتظارات از صورت های مالی 9 ماهه بالا رفته است
در نماد کپرور سهم به سمت قیمتهای 3000 تومانی در حرکت است قیمت 3000 تومان و 3200 تومان مقاومت های قوی سهم محسوب می شود ماهیت صورت های مالی 9 ماهه می تواند کمک زیادی به استارت یک روند صعودی قوی در سهم به خصوص با فروش های مناسب و افزایش نرخ فروش در سهم را بزند
گزارش ماهانه کالسیمین عالی بود و یک گزارش مثبت را از سهم شاهد بودیم سهمی که می تواند قیمت های 1800 تومان را بشکند و تا سطوح 2000 تومان رشد نماید اما فعلا در استانه مقاومت قوی خود درمانده و در انتظار پتانسیلی برای رشد قیمتی می باشد سود خوبی در 9 ماهه سهم محقق خواهد شد
کچاد 2600 تومانی را بارها تاکید و توصیه داشتیم این سهم با رشد قیمتی خوبی همراه و به سمت قیمت های 3200 تومانی می رود سهم رشد اصلی خود را تجربه کرده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در دلش بیش از 500 تومان به ازای هر سهم سود قرار دارد مقاومت 3200 تومانی سطوح قوی بر سر راه سهم است
بانک ها در انتظار سرنوشت
در نمادهای بانکی سهام این گروه در انتظار مشخص شدن وضعیت تسعیر ارز و این تغییرات بر صورت های مالی خود می باشند
تراز بانکی ها میرسد و طبق معمول وبملت و وخاور گزینه های خوبی هستند ولی بازار روی وبصادر و وبملت خوب حرکت میکند امروز در منفی هر دو سهم شرایط برای یک رشد میتواند فراهم باشد هردو نماد را زیر نظر بگیرید در وپارس هم نوسان گیران کمی بیشتر روی سهم زوم هستند انصافا اصلاح عمیقی داشت
بانک تجارت در استانه قیمت های 200 تومانی نوسانات مثبت ارامی داشت سهمی که در صورت شکست این قیمت ها وارد فاز صعودی خوبی با رشد قیمتی 10 تا 20 درصدی خواهد شد این سهم بانکی سودس ازی خوبی هم از طریق شناسایی سود تسعیر ارز و هم رشد سود سرمایه گذاری های خود دارد
بانک اقتصاد نوین قصد کاهش جدی قیمتی ندارد سهم بر سر حمایت قوی قرار گرفته است این سهم تراز ارزی 260 میلیون یورویی داشته و قصد افت و اصلاح ندارد به نظر می رسد سود بالایی از این طریق شناسایی و با توجه به سود بالای 60 تومانی عملیاتی امسال سود سازی بانک اقتصاد نوین در سطح بالایی قرار خواهد گرفت و اهداف 360 و 420 تومانی تاچ می شود
نوسانات مثبت ارامی را در بانک پارسیان شاهد هستیم این سهم می تواند تا قیمت های 220 تومان به شرط شکست مقاومت 200 تومانی رشد داشته باشد سهمی که وضعیت سود سازی خوبی ندارد اما دارای دومین تراز ارزی بوده و با شناسایی سود تسعیر ارز می تواند سود ساز شود
پتروشیمی ها و نوسانات ارام
در نمادهای پتروشیمی شاهد نوسانات ارامی بودیم گزارشات این شرکت ها مثبت و ادامه این گزارشات می تواند شرایط را برای رشد قیمتی سهام این گروه فراهم اورد
شازند بر سر مقاومت 4600 تومانی همچنان قصد دارد از این مقاومت عبور و این مقاومت را در هم بشکند سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات سود 1000 تومانی دارد گزارش عملکرد خوبی در انتظار سهم بوده که شاید بتواند به شکسته شدن مقاومت پیش رو کمک نماید
زاگرس اوضاع خوبی ندارد افت قیمت های جهانی متانول سبب شده تا سهم در وضعیت خوبی قرار نداشته باشد قیمت های 22 هزار تومانی حمایت معتبری برای سهم می باشد که اگر شکسته شود سهم تا سطوح قیمتی 20 هزار تومان اصلاح خواهد داشت سهمی که از یک طرف با کاهش جدی قیمت های فروش و از یک طرف با افزای شهزینه خوراک مواجه شده است
شیران تا صف خرید پیش رفت گزارش 12 ماهه عالی و نوید بخش سود خوبی در سهم را می دهد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با این فروش خوب خود می تواند سود بالایی را به دست اورد این سهم در صورت عبور از قیمت های 2200 تومانی تا سطوح 2400 تومان رشد خواهد داشت
واقعا بوعلی شرایط خوبی را دارد و امروز خوب مثبت شد بوعلی 3 ماهه سوم را خوب پیش برده است
سهمی که مهر 23506 میلیارد ریال بود در ابان به 28972 میلیارد ریال رسید و اذر با یک فروش خوب 38894 میلیارد ریال شد
تا 3 ماه اخیر خوبی داشته باشد مجموع 193663 میلیارد ریال فروش داشته است . مدت مشابه 74688 میلیارد ریال بوده است . به نظر یکی از گزارش های خوبو خاص بازار بوده است
آریا هم میتواند مورد توجه بازار باشد سهم بی دردسر و خوش سودی است آریا روند خوب فروش را در مهر و ابان و آذر ادامه داد و به نظر تکرار ان گزارش 9 ماهه خوبی را رقم میزند .
فروش در مهر 24080 میلیارد ریال بود در ابان به 25172 میلیارد ریال رسیده و رشد نرخ و فروش داشت و اذر هم 24559 میلیارد ریال بود
9 ماهه 188138 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه سال قبلش 115184 میلیارد ریال بود
چهارگوشه بازار
بورس کالا را حسابی نوسان گیری می کنند سهم از دید تکنیکالی کف قیمتی 2800 تومانی را بسته و فعلا با مقاومت 3200 تومانی همراه می باشد پذیرش محصولات جدید در این بازار خبرهای خوبی بوده که سبب رشد جهشی سود و قیمت سهم می شود
صنعتی بهشهر در وضعیت بسیار خوبی قرار گرفته است سهمی که کف قیمتی قرار داشته و می توان با رشد قیمتی خوبی همراه شود این سهم با ازاد سازی دلار 4200 تومانی در سال اینده با توجه به این که حدود یک سوم بازار روغن های خوراکی را در اختیار دارد می تواند رشد و بازدهی خوبی داشته باشد
سیمان شرق نتوانست با رشد قیمتی همراه شود و روند منفی به خود گرفت این سهم سیمانی کف قیمتی 720 تومانی داشته و فعلا بین سطوح 720 الی 800 تومان در نوسان است سهمی بنیادی از گروه خود که فروش 3 ماهه اول سالش با رشد بیش از 50 درصدی متحول و سهم را در استانه تحولات بنیادی خوبی قرار داده است
گزارش سیمانی ها واقعا شرایط خوبی را نشان میدهد انصافا در اذر چنین گزارش های باعث امیدواری کل گروه شده . سفانو و سخوز را دیروز و روزهای قبل مفصل صحبت کردیم هر دو شرایط واقعا خوبی دارند و به قیمت هم هستند . دیگر سهمی که با گزارش ها مورد توجه است سپاها ست سپاها آذر متفاوتی دارد
سهم در اولین ماه سال مالی در مهر 953 میلیارد ریال فروش داشت و ابان به 729 میلیارد ریال فروش رسیده است در اذر این عدد 1171 میلیارد ریال شده است 3 ماهه 2854 میلیارد ریال فروش داشته است و مدت مشابه قبل 1675 میلیارد ریال بوده است به نظر گزارش های خوبی را خواهد داشت
کپارس در بین کاشی ها وضعیت خوبی را داشته و به نظر 9 ماهه قوی میدهد .در این گروه این ماه نه خیلی ولی از ماه بعد رشد چشم گیر سود کحافظ را نیز خواهیم داشت
در بین سهم های گروه رایانه رانفور اصلاح خوبی کرده و های وب هم شرایط بدی را ندراد به نظر هر دو میتوانند قابلیت های خوبی را در بازار داشته باشند . گزارش های وب همیشه اخر شب میرسد ولی میتواند موثر و اثرگذار باشد .
در بین فلزاتی ها فملی با این نرخ های فروش و مقدار فروش جالب عمل کرده است . فاسمین هم شرایط خوبی را دارد . فاسمین گزارش آذر ماه خود را منتشر کرد و مطابق با آن، مجموع فروش 9 ماهه شرکت مبلغ 1892 میلیارد تومان می باشد.همچنین مقایسه فروش فصلی در نماد فاسمین نشان میدهد که این شرکت در 3 ماهه سوم مبلغ 736 میلیارد تومان فروش داشته است. این بدان معنی است که فروش شرکت در پاییز نسبت به تابستان رشد فصلی 26 درصدی را داشته است. به نظر فاسمین بد بینانه امسال 3500 ریال سود را دارد و این یعنی قیمت میتواند بالای 2000 هم برود گزارش خوبی را انصافا زد .
فباهنر را هم امروز بسیار خوب خریدند و جالب معامله میشد . به نظر گزارش خوبی را برای 9 ماهه می زند مهر فروش شرکت 4168 میلیارد ریال شده است و ابان به 5616 میلیارد ریال رسیده در اذر با رشد 6029 میلیارد ریال بود و در مجموع فروش به 39506 میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه 20888 میلیارد ریال بوده است این سهم را کمی بیشتر زیر نظر داشته باشید . اولویت بندی کنیم فباهنر فروس و فنوال شرایط خاص تری دارند .
در فولادی ها هم فولاد و فخوز و فولاژ و برخی دیگر را مرور کردیم فسپا و فجر هم عالی بودند فجر گزارش خوبی زد . در اذر با فروش 6619 میلیارد ریالی و نرخ ۲۸۱,۹۹۱,۶۸۹ ریال استابان با فروش 4937 میلیارد ریالی با نرخ ۲۸۵,۰۵۱,۵۴۴ ریالی فروش داشتدر مهر 4439 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ ۲۸۲,۲۵۸,۸۹۸ ریال شده . 9ماهه 38171 میلیارد ریال شده است .مدت مشابه 18334 میلیارد ریال بوده است
بین سرمایه گذاری ها جو همچنان خوب است و بد نیست در گروه تامین اجتماعی شستا کم کم به فکر توقف است با دید بلند مدت خوب است . تاصیکو انصافا با این گزارش ها میتواند گزینه خاصی باشد و باید کمی بیشتر به او توجه کرد چه حیف که از توجه بازار دور است و در سوی دیگر تاپیکو قرار دارد که او به زودی خبرساز شده و میتواند گزینه خوبی باشد . در بین سایز گزینه های خاص وخارزم انصافا خوب عمل کرده است وخارزم در آذر 1195 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا آذر ۳,۰۶۸,۶۰۷ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده استوتوسم را هم در نظر داشته باشید وتوسم در آذر 778 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا آذر ۲,۶۶۳,۷۹۱ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است هرچند دراین گروه وسکاب و وسپه و پردیس هم واقعا جالب هستند. از ومهان هم شنیده می شود احتمالا یکی از خریداران فارس است .
دیروز مجمع شپدیس برگزار شد و تقریبا مشخص شد که غدیر و پارسان امسال چه کاره اند . با این تقسیم احتمالا سود پارسان حوالی 3750 و سود وغدیر نزدیک به 1900 ریال خواهد بود . به نظر بین این دو گزینه وغدیر را بهتر و قوی تر می بینیم ولی به خاطر داشته باشید پارسان سود سال بعد خوبی را میتواند با این شرایط بسازد و به نظر اگر بالای 7000 ریال هم سود داشت نباید تعجب کرد . غدیر و پارسان هم جز علاقه مندان به بلوک هستند ولی هنو کاراجرایی نکردند .
این روزها بلوک فارس بسیار پر خبر شده است . طبق برخی شنیده ها بلوک فارس تا این لحظه 2 مشتری قطعی و 1 مشتری غیرقطعی دارد و اخر وقت امروز احتمالا تعداد مشتری ها به 3 مشتری خواهد رسید که میتوانند در این بلوک شرکت کنند و این نشان دهنده ارزندگی این بلوک و شرایط معامله است . همه خریداران در بازار سرمایه حضور دارند و معامله این بلوک روی بخش هایی از بازار موثر است . بخواهیم کمی دقیق تر بگوییم احتمالا شتران از یک سو و کنسرسیومی از نفت و تاپیکو در سوی دیگر خریداران احتمالی بلوک فارس خواهند بود
[/ihc-hide-content]


