[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازار امروز چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰
ننه سرما وارد می شود !
پاییز با ان همه عشوه و عشق و عاشقی اش نتوانست کمک حال بازار باشد حالا ننه سرما ورودش خوب بود ببنیم تا اخر زمستان اندک جوجه هایی که در پاییز باقی مانده را میتواند بزرگ کند ؟! شاید واقعا کارایی ننه سرماها هنوز از این جوانان بیشتر باشد و دود از کنده بلند شود !
امروز یک روز خوب را پس ازمدت ها پشت سرگذاشتیم بعد از مدت ها بازار داشت لبخند قوی ترو زیبا تری را میزدو این همان چیزی بود که مدت ها منتظرش بودیم . البته بازی بازار را نباید به این راحتی و سادگی دید و با یک گل دراین سرمای عجیب بهار نمی شود بازار در مسیر خوبی قرار گرفته و پله پله و ارام ارام روند برگشت را طی میکند امیدواری که به بازار ایجاد شده یک نکته مثبت است و از سوی دیگر هنوز یک مولفه مهم به نام حجم تایید نشده که این احتمالا مهم ترین اتفاق روزها و هفته های اتی باشد .
البته غلبه بر حس تردید بسیاری از افراد که بیرون بازار نشسته اند نکته دیگر ماجراست . هنوز بسیاری معنقدند بازار تا وقتی مشکلات دولت برقرار است جایی نمی رود و تماشاچی هستند . نمیتوان گفت این عزیزان اشتباه فکر میکنند خیر به هیچ وجه ولی 2 نشانه برای پشیمانی انها وجود دارد .نشانه اول تئوری فروشنده پشیمان است که بارها گفتیم باید برای بازار رقم بخورد یعنی فروشنده ها در بازار پشیمان باشند و دوباره وارد شوند و مورد بعد حجم است بسیاری زمانی وارد بازار می شوند که روند حجم صعودی و مثبت باشد و این یعنی طی روزهای اتی روند دست به دست شدن بازار و افزایش حجم طبیعی است . البته امروز هم جو خوب بود امروز در این اخر هفته بالاترین ارزش معاملات خرد در 19 روز اخیر را داشتیم ارزش معاملات خرد (سهام+حق تقدم) امروز بازار مبلغ 3917 میلیارد تومان بود.
هر چه بود امروز بازار ما را سورپرایز کرده بود و متفاوت ظاهر شد و در یک چهارشنبه نقش یک دونده تازه نفس اول هفته را بازی میکرد ! امیدواریم هیچ روز زمستان به سرمایی که در شعرها . ادبیات آورده می شود نباشد و فضای بازار گرم و عالی را داشته باشیم
البته زمستان گرم خیلی معنی ندارد اما فکر می کنیم بتوان روی مولفه های از بازار حساب کرد و بازار را برای چند ماه پیش رو بهتر دید البته تحولات پر خبری را در زمستان و دی ماه خواهیم داشت که در بازار ما موثر خواهند بود اما قبل از هر چیز بگذارید این نکته را بیان کنیم …بعضی حرف ها را نمی شود نگفت … برخی دیروز از صحبتهای معاون اقتصادی رئیسجمهور صحبت میکردند و آن را سیگنال خریدی برای بازار میدانستند که ایشان گفته بود شاخص تا یک میلیون و هفتصد بالا میرود … نمی دانم با چه زبانی بگویم این نوع اظهارنظرها برای بازار جالب و منطقی نیست در مقدمه و اصلاً بدون هیچ برداشتی وقتی شما میگویید شاخص را تا یک و هفتصد می برید بسیاری هم برداشت می کنند که حتما پایین آوردنش هم کار خودشان است که حالا دارند بالا می برند !!! این اتفاق جالبی نیست در سوی دیگر به نظر کار سیاستمداران این نیست که سیگنال های این چنینی برای بازار بفرستند کار آنها روشن است آنها باید ریل گذار باشند نه تارگت باز ! و چارتیست !! به نظر همه عزیزانی که این طور در مورد اقتصاد صحبت می کنند به جای دادن تارگت های شاخص بهتر است زیرساخت ها و ابزار های لازم در بازار را فراهم کنند اتفاقاتی نظیر کمک به صنایع ، روشن شدن فضای ابهام در اقتصاد ، حذف قیمتگذاری دستوری و مواردی از این دست شما این ها را درست کنید شاخص خود افزایش پیدا خواهد کرد به نظر این موضوع باید ادبیات تمام عزیزان و دولتمردان باشد و از بازار سرمایه به عنوان یک شعار تبلیغاتی استفاده نکنند اگر واقعا قصد کمک دارند بسم الله ! همین حالا آزمون بزرگی برای نمایندگان مجلس وجود دارد که میتوانند فرق شعار و عمل را حداقل اینجا نشان دهند…
این موضوع را باید میگفتیم و باید به همه تذکر داد که این چنین در مورد بازار نباید صحبت کرد . البته سوی دیگر این اظهارات هم دید مثبت به برخی است که دنبال نقاطی برای برگشت هستند . در هر صورت از این اظهارات مثبت بازار رنجدیده استقبال میکند اما قبول کنیم که اظهارات حرفه ای نبوده
بازار امیدوار شده چند باری نوشتیم این امیدواری باید تحولات مثبت را در پیش داشته باشد . اتفاقاتی زیر پوست بازار و فراغ از بسته 10 بندی در حال رخ دادن است که به نظر می رسد هنوز اثرات آن را بازار درک نکرده و البته آنقدر حاکمیت و دولت مبهم بازی میکنند که نمیتوان در مورد آن با قطعیت صحبت کرد مدتها پیش خبر رسید که بانک مرکزی به شرکتهای صادر کننده اجازه داده است تا در سامانه نیما در نرخ ها رقابت کنند در سوی دیگر این طرف شاهد آن هستیم که نرخ نیما از ۲۳ هزار تومان به ۲۴ هزار و 500 رسیده…
نرخ نیما از این نظر اهمیت دارد که صنایع بزرگ و خاص بازار را با خود درگیر میکند و به نوعی نرخ موثر و اثرگذار در مولفههای تاثیرگذار بازار است و طبق برخی شنیده ها بانک مرکزی پذیرفته است با این نرخ در دامنه ای از نرخ صرافی ها و سامانه سنا قرار گیرد که این پیشرفت بسیار بزرگی برای بازار خواهد بود به نظر موج بعدی بازار موجی است که اثرگذاری این رشد را در وضعیت مالی شرکتها نشان می دهد صنایع مانند بانک پالایشی پتروشیمی فولاد فلزات سنگ آهن از این موضوع به طور مستقیم و بسیاری دیگر به طور مستقیم تاثیر می گیرند و این نشان می دهد که اثر این افزایش در بازار اثر با اهمیتی است از همین رو منتقدین باید نرخ نیما را دنبال کرد و در سناریو سازی ها سناریوهای مختلف را برای این نرخ و شرایط بازار در نظر گرفت
بگذریم و سراغ بازاری برویم که امروز خوب اغاز شد خوب پیش رفت و خوب هم تمام کرد دقت کردید روزهای قبل در مورد خبرهای مثبت صحبت کردیم که این نوار خبرهای مثبت نباید بریده و پاره شود خبرهایی مثل افزایش سرمایه شستا و تحولات شرکت ها میتواند در این روزها که به شدت به اخبار نیازداریم به داد بازار برسد .
استارت جانانه سیمانی ها
در سیمانی ها شاهد روند مثبت و رو به جلوی خوبی در این گروه بودیم به طوری که سیمانی ها با توجه به مشخص شدن نرخ سوختشان و وضعیت فروش عالی خود صدر نشین شده اند
سیمان شرق با روند مثبت و صعودی و صف خرید به سمت هدف اول 720 تومانی می رود سهمی که توان سود سازی بالا و 150 تومانی به ازای هر سهم داشته و از طرف دیگر پرتفوی قوی نیز در اختیار دارد ارزش ذاتیش سطوح 800 تا 900 تومان بوده و سهم جای رشد قیمتی خوبی در میان مدت داشته و یکی از بنیادی ترین سهام سیمانی می باشد
در سیمان داراب سهم توانست سطوح 1600 تومان را در هم شکسته و تا سطوح قیمتی 1800 تومان احتمالا جای صعود دارد این سهم سیمانی شایعات سود بالای 200 تومانی به همراه سرمایه گذاری های سنگینی در شرکت های سیمانی به خصوص سیمان دشتستان دارد
سیمان سپاهان با قدرت توانست سطوح قیمتی 700 تومان را در هم شکسته و به سمت سطوح قیمتی 760 الی 820 تومان حرکت داشته باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و شایعات سود خوبی دارد به نظر می رسد با توجه به عملکرد ماهانه شرکت باید در انتظار صورت های مالی با سود سازی بالایی از سهم باشیم
سدور چراغ اولین گزارش ها را خوب زد و مثبت بود سرود شهریور خوبی داشت و 818 میلیارد ریال فروش زد در مهر این عدد با کمی افت 524 میلیارد ریال شده و ابان 534 میلیارد ریال بود 8 ماهه به عدد 4597 میلیارد ریال رسیده و دوبرابر مدت مشابه سال قبل است که 2581 میلیارد ریال فروش داشت
سیگنالی از جنس خودرو
در خودرویی ها شاهد روند صعودی قوی بودیم به طوری که سهام این گروه صدر نشین بازار شده و به نظر می رسد با جو مثبت به خصوص خبرهای رییس سازمان بورس مبنی بر پیگیری عرضه خودرو در بورس کالا با روند صعودی همراه شوند
در نماد ایران خودرو سهم در استانه قیمت های 200 تومانی قرار دارد سهمی که اگر محصولاتش در بورس کالا عرضه شود جای رشد قیمتی خوبی در میان مدت خواهد داشت فعلا هدف کوتاه مدتی سهم سطوح قیمتی 220 تومان ارزیابی می شود
خبهمن هم در استانه مقاومت200 تومانی قرار گرفته است سهم در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 220 تومان رشد خواهد داشت خبهمنی که ارزش ذاتی 240 الی 250 تومانی داشته و می تواند صعود خوبی را تجربه نماید این سهم هم به واسطه سود عملیاتی و هم سود شرکت های زیر مجموعه جای صعود خوبی دارد
زامیاد هم با روند صعودی و صف خرید در حال شکست قیمت های 720 تومان و صعود به سمت سطوح قیمتی 800 تومانی می باشد زامیادی که تعدیل مثبت خوبی داشته و در صورتی که گزارش ماهانه خوبی ارائه دهد جای رشد قوی تری دارد فروش ابان ماه شرکت انتظارات را از سهم حسابی بالا برده است
پتروشیمی های یک دست سبز
در نمادهای پتروشیمی هم شاهد جو معاملاتی مثبت و قوی بودیم اکثر سهام این گروه در مسیر رو به رشد قرار داشته و سهام پتروشیمی توانایی صعود خوبی دارند
شپدیس با شکست قیمت های 20 هزار تومان توان صعود به سمت قیمت های 22 الی 24 هزار تومانی را دارد با نرخ های جدی خوراک هم شرکت توانایی رسیدن به سود 4500 تومانی برای سال مالی جاری خود و رشد قیمتی خوبی را دارا می باشد و رسیدن به اهداف قیمتی در دسترس است
در نماد شازند هم سهم با صف خرید خوبی صعودی شده است سهمی که از کف قیمتی برگشته و در صورت شکسته شدن سد قیمتی 4600 تومان صعود قوی را تا سطوح قیمتی 5000 تومان تجربه خواهد کرد وضعیت بنیادی سهم صعود خوبی را نشان داده و سهم جای رشد قیمتی و شکسته شدن مقاومت خود را دارا می باشد
شغدیر هم صف خرید شد این سهم کف قیمتی 9000 تومان را بسته و همچنان شاهد واکنش های مثبت به این سطوح حمایتی قوی هستیم این سهم تا قیمت های 10000 تومان جای نوسان مثبت را با توجه به شایعات سود 1500 الی 1600 تومانی را دارا می باشد
بانک های ارز محور
در بانک ها شاهد روند مثبت و صعودی قوی بودیم تراز ارزی مثبت بسیاری از بانک ها سبب شده تا سهام این گروه در موقعیت تعدیل مثبت ناشی از تسعیر نرخ ارز قرار بگیرند
خبرهای خوب این گروه میتواند ادامه دار باشد . در این گروه سامان و پاسارگاد مجوز افزایش سرمایه گرفتند و این خبرخوبی برای هردوست به خصوص سامان را در این راه بهتر از وپاسار می بینیم
وبملت و وبصادر هم که همیشه مورد توجه بوده اند در سوی دیگر با دید نوسان خاص و ریسک بالا وگردش و با دید نوسان کم ریسک وپارس و ونوین گزینه های خوب و جالب گروه هستند . به نظر هنوز میتوان به این گروه اطمینان کرد و یک بای نوسانی را دید
بانک ملت با قدرت به سمت هدف 320 تومانی در حرکت است دارایی های ارزی به میزان 7 میلیارد دلار در کنار برنامه افزایش سرمایه از محل سود تسعیر ارز سبب شده این سهم که اصلاح بالایی داشته است در مدار صعودی قرار بگیرد سهم هدف قیمتی 350 الی 360 تومانی با دید میان مدت دارد
بانک اقتصاد نوین هم توانست قیمت های 320 تومانی را در هم شکسته و مهمان قیمت های 350 الی 360 تومان خواهد شد سهمی که تراز ارزی یورویی 260 میلیونی داشته و سود تسعیر ارز خوبی را شناسایی خواهد کرد این سهم با دید میان مدت حتی توان رشد قیمتی تا سطوح 400 تومان را هم دارا می باشد
بانک سامان که دارای سومین تراز ارزی می باشد با صف خرید همراه و به سمت قیمت های 720 تومانی حرکت میکند سود تسعیر ارز خوبی در این بانک شناسایی خواهد شد از سوی دیگر فروش دارایی و افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی سبب شده تا اهداف قیمتی خوبی در این سهم ترسیم شود
پالایشی ها در مسیر صعود
در پالایشی ها سهام این گروه هم در مسیر رو به رشد و صعودی قرار گرفته اند پالایشی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اکثرا با سود سازی های بالایی همراه می باشند
در این گروه شاوان بالاخره صف خرید بست سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و سود 3000 تومانی و افزایش سرمایه 600 درصدی از انباشته سبب شده تا ارزش ذاتی بالایی برای این سهم ترسیم شود اهداف قیمتی 14000 تومانی فعلا پیش روی سهم می باشد
شبندر بار دیگر از کف قیمتی 600 تومانی برگشت زد سهمی که تا قیمت های 680 و الی 720 تومان رشد خواهد داشت این سهم با توجه به توان سود سازی بالایی که دارد ارزش ذاتی خوبی داشته و شایعات سود 140 تومانی با توجه به عملکرد شرکت و افتتاح طرح توسعه قابل دسترس باشد
شبریز هم با قدرت تمام توانست قیمت های 3200 تومانی را در هم بشکند سهم اصلاح قیمتی بالایی داشته و در کف تکنیکالی قرار گرفته بود و از دید نموداری سیگنال رشد خوبی را صادر کرده بود اهداف قیمتی 3500 الی 3800 تومانی را می توان برای این سهم پالایشی انتظار داشت
چهارگوشه بازار
سرمایه گذاری غدیر همانطور که گفته بودیم بار دیگر از کف قیمتی 1400 تومان برگشت روند را تجربه و به سمت سطوح قیمتی 1600 تومان در حرکت است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و بازدهی خوبی در دل سهم نهفته است اگر قیمت های 1600 تومانی شکسته شود سهم تا قیمت های 1800 تومان هم جای رشد دارد
مجوز افزایش سرمایه شستا صادر شد مجوز افرایش سرمایه 1052 درصدی شستا از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها صادر شد و به نظر این مجوز خود شوک خوبی برای سهم است با دید میان مدت و بلند مدت اگر علاقه مند باشید به نظر خرید سهم میتواند جالب و جذاب باشد . در این قیمت ها و رفتن به افزایش سرمایه گینه خوبی است ولی بدی ماجرا این است که ثبت ان ممکن است مشکل افرین و زمان بر شود
کالسیمین به خوبی توانست روند خورا باز یافته و حالا با صف حرید به سمت هدف 1800 تومان حرکت میکند وضعیت خوب قیمت های جهانی روی اگر با گزارش فروش خوبی در عملکرد ماهانه شرکت همراه شود این سهم جای رشد بیشتر تا سطوح قیمتی 2000 تومان را هم دارا می باشد
بیمه اسیا که تراز ارزی سنگینی داشته و از سوی دیگر شایعات سود 40 تومانی را دنبال می کند با صف خرید به سمت سطوح 180 و 200 تومانیدر حرکت است این سهم بیمه ای یکی از بهترین وضعیت های بنیادی چه از نظر عملیاتی و چه از نظر ارزی در گروه خود دارد
بازی اخابر جالب شده است و سهم با این حجم و این شرایط خوب رشد میکند در مورد اخابر با دید میان مدت میتواند یکی از سهم های خوب و مور توجه باشد دقت کنید اخابر به قیمت سال 98 برگشتهو این خوئ اوج اتفاقات خاص را در این سهم نشان میدهد به نظر اخابر از نظر ارزش بازار و قیمت قابلیت یک رشد نوسانی را حداقل دارد
در بین غذایی ها امروز وضعیت سپید و سیمرغ و برخی دیگر جالب بود ولی خبرها ضد و نقیض است و تایید و تکذیب می شود ولی نمی شود چیز درستی را دید با این حال گزارش ماهانه این گروه میتواند جالب باشد در گروه غذایی به نظر مسیر غکوروش مثبت است و جالب شده است در سوی دیگر بازگشایی غبشهر اگر منطقی باشد برای خرید و نوسان بد نیست در کنار این سهم ها بازهم همچنان معتقدیم سپید و سیمرغ و برخی دیگر میتوانند جالب باشند . زکوثر را هم کمی بیشتر زیر نظر بگیرید .
امروز رمپنا هم با صف باز شد به نظر بازی خوبی را دارد و گزارش ها میتواند تولید برق غرب کارون مپنا از زیر مجموعه های رمپنا در 6 ماهه 5700 میلیارد ریال سود خالص داشته است به نظر رمپنا قابلیت های خوبی در سود سازی دارد
[/ihc-hide-content]


