[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزشنبه 27 آذر 1400
دو نیمه پُر !
امروز بعد از مدت ها طی این چند روز بازار نیمه اول و دوم نسبتا مشابهی داشت و جو نیمه دوم منفی نشدو به اصلاح بدن بازار نیمه دوم خالی نکرد ! البته طبیعی بود که فشار عرضه در بازار زیاد باشد ولی در کل امروز وضعیت بازار کمی فقط کمی امیدوار کننده تر بود ولی نه ان طوری که بگوییم شرایط تغییر کرده و فضا عوض شده است البته جو بازار به شکل خاصی چرخیده و اخبار بهتری به گوش میرسد ولی تردید بازار کم نیست و این باعث شده با وجود خبرهای مثبت جریان پول بازهم پشتش به بازار باشد و بیشتر ترجیح بدهد زیرچشمی بازار را نگاه کند .
البته امشب قرار است شوک هایی از جنس اخبار خاص به بازار واردشود ولی چهره بازار نشان میدهد که شاید خیلی این شوک ها هم به او موثر نباشد و البته امیدواریم بازار در مسیر درستی گام برداشته باشد . مسیری که ابتدای روند است و این استارت زدن ها کار سختی است برای همین میگوییم انتظار عجیبی از بازار نباید داشت و شاید شوک درمانی فقط حفظ و ثبات شرایط فعلی بازار باشد .
ولی یک اتفاق خوب در جریان است . به نظر می رسد که همه به این نتیجه رسیدند که بازار سرمایه نیاز به یک حرکت جدی برای تغییر دارد.2 احتمال مطرح است این حرکت یا نمایشی است و برای ساکت کردن منتقدین انجام میشود و یا واقعی است… اگر نمایشی باشد(که معتقدیم این طور نیست ) اثرات آن خیلی زود در تابلوها نمایش داده خواهد شد اما واقعی بودن این اثر را می تواند در تصمیمات و اتفاقات پیش رو دید البته برای رهایی ازاین شرایط باید در دو محور جلب اعتماد بازار و همچنین جریان پول گام بردارد نکاتی که بارها در روزهای گذشته در مورد آن صحبت کردیم گویا همه چیز از برنامه 10 بندی وزارت اقتصاد آغاز میشود و این قرار است منشا تحولات باشد . امیدواریم مبدا خوبی برای آغاز حرکت در مسیری باشد که این دو جریان را رقم زده و بتواند مسیر بازار را نیز تغییر دهد.
فکر میکنیم جریان اعتماد به بازار باید با تصمیمات خواص از سوی دولت همراه باشد که شفاف سازی و بیان نکات مثبت بودجه و ساده تر بگوییم راحت کردن خیال سهامداران یکی از آنهاست و البته آن چیزی که به نظر می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد حرکت دلار نیما به سمت واقعی شدن است که بارها گفته ایم مبنای حرکت بازار خواهد شد کاهیش جریان هزینه ها در شرکت ها و منطقی تر شدن نرخ ع و همچنین کاهش نرخ خوراک و سوخت و البته کمک به سایر صنایع نظیر ثبات قوانین بهره مالکانه و همچنین نرخ تسعیر بانک ها می تواند بخشهایی از این فرایند اعتماد سازی و جلب اعتماد بازار باشد .
اما در سوی دیگر یک جریان بسیار مهم وجود دارد که باید بتواند استارت حرکات قوی بازار را بزند و آن جریان پول خواهد بود در مورد جریان پول بارها و بارها صحبت شد حتی روز چهارشنبه از احتمال اخذ مالیات از سپرده ها و گردش این جریان در بازار صحبت کردیم …دولت در بازار سرمایه ابزار و صندوقی دارد به نام صندوق تثبیت و همچنین صندوق دیگری وجود دارد به نام صندوق توسعه بازار در صندوق توسعه بازار عمدتاً کارگزاری ها سهامدار هستند و همچنین بانک ها در صندوق تثبیت خود دولت است که برای کمک به بازار میتواند فضای بهتری را رقم بزند در مورد صندوق تثبیت احتمالاً باید شاهد اتفاقات جدیدی باشیم وقتی صحبت از آغاز یک روند و اثرگذاری در تابلو میکنیم باید جریان پول خود را در این اثر گذاری تابلو نشان دهد .بازار چند روزی بتواند خود را در قیمتهای فعلی حفظ کرده و به نوعی یک کف سازی عجیب و محکم و قوی داشته باشد آرام آرام خبرها و گزارشات بازار را به سمت ارزندگی بهتر و حرکت دقیق تر سوق می دهد از همین رو معتقدیم در این چند ماه پیش رو حرکات صندوق تثبیت و فعالیت او در بازار می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد
بسیاری از حقیقی و حقوقی ها در بازار دنبال نقطه برگشت بازار می گردند که در واقع او را نقشه گنج بازار می بینند . به این نقطه بهینه برای برگشت بازار باید امیدوار باشیم آنجایی که قیمت ها ثبات نسبی گرفته و چند روز پر حجم معامله می شوند و افت آنچنانی نداشته باشند و در سوی دیگر خبرها نیز با هدایت و شرایط خوب به دل بازار سرازیر شوند در این شرایط است که میتوان گفت که کم کم پیدا شدن یک نقطه قوی برگشت بازار خواهد بود که اتفاقاً احساس میکنیم با توجه به شرایط و گارد گرفته شده نزدیک است
بگذریم و سراغ بازار برویم که به نظر بازی بازار میتواند جالب باشد و باید بتواند بر ترس و شرایط سخت خود غلبه نماید . یک نکته خاص در بازار این است که بسیاری فکر میکنند حتی اگر خبرهای مثبت اعلام شود و برسد ممکن است بازهم بازار فقط تماشاچی باشد ولی به این نکته دقت کنید قبول داریم این موضوع را ولی روند تخریب شده اعتماد باید جایی متوقف گردد و معکوس شود . بالاخره این روند بازسازی باید از جایی آغا شود که فکر میکنیم این موضوع بتواند آغاز خوبی باشد .
روز خوب پتروشیمی ها
در پتروشیمی ها روند مثبت خوبی شکل گرفته است اخباری مبنی بر اصلاح نرخ خوراک این شرکت ها و کاهش این نرخ برای سال 1401 سبب شد تا پتروشیمی ها صدر نشین بازار شوند البته هنوز موضوع مشخص نیست ولی گویا وزیر اقتصاد امشب در مورد این موضوع صحبت میکند .
جم پیلن به صف خرید پیوست همانطور که بارها توصیه به خرید این سهم داشتیم تارگت سهم در صورت شکسته شدن قیمت های 12500 تومان سطوح 14000 تومان خواهد بو امسال براحتی تحقق سود بالای 2200 تومان را شاهد و همین امر می تواند به وضعیت صعودی سهم کمک شایانی نماید
رشد قیمت های جهانی اوره شپدیس که در کف قیمتی قرار داشت را با صف خرید همراه ساخت شنیده می شود یک واحد شرکت به اورهال رفته و 2 واحد دیگر در مدار تولید قرار دارد شپدیسی که به سمت تارگت 20000 تومانی رفته و جا برای بازدهی خوبی دارد این سهم وضعیت بنیادی ایده الی را دنبال می کند
پتروشیمی خراسان هم در سطوح قیمتی 10 الی 12 هزار تومان در نوسان است شایعاتی در خصوص سود 2000 تومانی این سهم برای سال جاری مطرح می باشد خراسانی که فعلا روندش نوسانی بوده و مقاومت قوی 12000 تومانی مانع از رشد قیمتی بیشتر سهم می شود
به نظر فارس هم میتواند جالب باشد در این گروه اریا هم گزارش های خوبی دارد مجوز افزایش سرمایه اش صادر شده است . روند خوب فروش را در مهر و ابان نیز ادامه داد و به نظر تکرار ان گزارش 9 ماهه خوبی را رقم میزند .
سهم گزارش خوب را در تیر داده است و 25491 میلیارد ریال فروش داشتهدر مرداد این عدد با کمی افت 18355 میلیارد ریال بوده است . در شهریور با رشد 23388 میلیارد ریال شد و مهر 24080 میلیارد ریال بوددر ابان به 25172 میلیارد ریال رسیده و رشد نرخ و فروش داشت
8 ماهه 163542 میلیارد ریال فروش داشت . مدت مشابه سال قبلش 92388 میلیارد ریال بود. هم پارس هم اریا شرایط خوبی را دارند
سیگنال مثبت خودرویی ها به بازار
در خودرویی ها سیگنال مثبت خوبی به بازاربا مثبت شدن روند این گروه ارسال شد خودروییها مجددا به بالای سطوح حمایتی قوی خود بازگشته و فرصت سازی خوبی کرده اند
ایران خودرو با رشد قیمتی و نوسانات مثبت به سیمت بازپس گیری قیمت های 200 تومان می رود تثبیت سهم در قیمت های بالای 200 تومان سهم را با رشد قیمتی به سمت سطوح 220 تومان خواهد برد وضعیت این سهم به خصوص خبرهای در خصوص تجمیع سهام شرکت برای فروش بلوکی سهام دولت در ایران خودرو سبب اقبال مجدد بازار به سهم شده است
در خاور سهم با صف خرید میلیونی همراه و رشد خوبی را تجربه می کند این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با روند صعودی خوبی همراه می باشد سطوح قیمتی 110 و 120 تومانی در انتظار خاور است سهمی که وضعیت سود سازی و افزایش سرمایه 130 درصدی و قراردادهای جدید خوبی داشته و امسال متحول شده است
گروه بهمن از کف قیمتی 180 تومانی برگشت خوبی زده و مثبت شد سهم به سمت سطوح 200 تومان می رود اگر بتواند این قیمت ها را نیز بشکند تا سطوح 220 تومان رشد خواهد کرد این سهم هم تحولات جدی در زیر مجموعه های خود و هم انتظارات اتی از سود عملیاتی را بالا برده است
بانک ها و نوسانات مثبت در کف
در نمادهای بانکداری وضعیت بهتر بود اصلاح شدید قیمت بانک ها و رسیدن به سطوح نازل و بسیار پایین سبب شد تا بانک ها در قیمت های فعلی با اقبال همراه شوند. ویا در خبرها امشب و فردا اعلام می شود نرخ تسعیر بانک ها 23هزار بوده و با اداره مالیات این موضوع هماهنگ خواهد شد و اتفاق مهمی برای این گروه رخ میدهد به خصوص وبملت و وبصادر سرامد هستند و در بین اعضای این گروه دو سهم ونوین و وپارس افت بالایی را داشته و ارزش بازار انها با دارایی هایی که دارد همخوانی ندارد
در بانک صادرات قیمت های 160 تومانی سبب واکنش مثبت در این سهم شد کف قیمتی که بعید است افت بیشتری را شاهد باشیم سهم در مموقعیت بنیادی بسیار خوبی قرار داشته و می تواند نوسان مثبتی تا سطوح 180 تومان داشته باشد اما فعلا نباید انتظار بالایی از این سهم داشت
در بانک اقتصاد نوین این سهم سعی دارد کف قیمتی از دست رفته 300 تومانی را پس بگیرد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با شایعات سود 60 تومانی به ازای هر سهم و تراز ارزی یورویی مثبت به نظر می رسد در کف قیمتی می تواند هم با دید کوتاه مدت و نوسان 10 تا 20 درصدی و هم دید میان مدت و تارگت های 400 تومانی مورد توجه قرار بگیرد
وضعیت معاملاتی در بانک تجارت بهتر دنبال می شود درصد های مثبت سهم بیشتر و این امر به دلیل انتظار برای رشد سود بیشتر در بانک و دست یابی به سود خوب می باشد وتجارت جای صعود به سمت قیمت های 180 و شکست این سد قیمتی و رسیدن به سطوح 200 تومان را خواهد داشت
دارویی ها و فرصتی مناسب
در دارویی ها شاهد فرصتی مناسب برای جبران کاهش قیمتی اخیر هستیم افزایش نرخ های اخیر و حذف بخشی از دلار نیمایی در برخی محصولات سبب شده تا انتظار از دارویی ها نیز بالا باشد
اسوه با صف خرید سنگین بدون عرضه همراه شده است این سهم توان صعود به سمت قیمت های 3000 تومان را دارد حتی رسیدن به قیمت های 3200 تومان هم بعید نیست سهمی که اصلاح خوبی تا قیمت های 2400 تومان داشته و حالا در موقعیت برگشت روند خوبی قرار گرفته است
دسانکو باز هم به کف قیمتی 1200 تومان واکنش مثبت داشته و برگشت روند را تجربه کرد به نظر می رسد این سهم تا قیمت های 1400 تومان باز هم نوسان بدهد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و نوسانگیران به شدت در این سهم فعال می باشند همچنان بهترین فعالیت در سهم استفاده از این سیکل نوسانی قوی می باشد
دلر در قیمتهای بسیار جذابی قرار گرفته است اگر در گزارش ماهانه پیش رو باز هم شاهد ثبت فروش های بالای 200 میلیاردی باشیم این سهم جای صعود قیمتی خوبی دارد این سهم وابسته به کرونا و تولید داروی رمدسویر بوده و به همین دلیل روندش بستگی بالایی به امار کرونا دارد
دارو را هم زیر نظر داشته باشید دارو در مرداد 3005 میلیارد ریال شده و شهریور هم 3016 میلیارد ریال شده و مهر 3017 میلیارد ریال بوده است و ابان 2512 میلیارد ریال بوده است 8 ماهه به 17811 میلیارد ریال رسیده استمدت مشابه سال قبل 7793 میلیارد ریال بود
خود تیپیکو هم میتواند جالب باشد به نظر گزارش خوبی را دارد و قابلیت های خوبی برای رشد خواهد داشت
پالایشی ها و نوسانات آرام
در پالایشی ها همچنان انتظارات اتی از این گروه بالا و اصلاح قیمتی فرصت بسیار خوبی در سهام این گروه را فراهم اورده است
در شبریز ارام ارام سهم به سمت هدف قیمتی 3200 تومانی در حرکت است شنیده می شود پتروشیمی تبریز شرکت زیر مجموعه رکورد تولید و فروش را زده و امسال نزدیک 15 درصد بیش از ظرفیت اسمیش تولید خواهد داشت سود خوبی امسال از این طریق برای سهم محقق می شود
در شبندر روند ارام بود سهم در کف قیمتی قرار دارد و در انتظار یک خبر مثبت برای رشد تا هدف قیمتی 680 الی 720 تومانی می باشد فعلا شبندر در این سطوح قیمتی نوسانات خوبی با ریسک کم را می دهد و می توان اقدام به نوسان گیری خوبی نمود به خصوص این که سود سازی بالا و دیگر خبرهای بنیادی کف سازی خوبی در سهم نموده است
شاوان خوب نوساناتی داشته سهم کف 12000 تومانی را بسته و افت بیشتری ندارد سهمی با توان سود 3000 تومانی و افزایش سرمایه 600 درصدی از سود انباشته در موقعیت بسیار خوب بنیادی و تکنیکالی قرار دارد شاوانی که پتانسیل های بالایی داشته و سهم بنیادی گروه محسوب می شود
چهارگوشه بازار
در پارسان سهم بالاخره توانست قیمت های 3000 تومانی را پس بگیرد سهم با رشد قیمتی به سمت سطوح 3200 تومانی در حرکت است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم سود بالا و هم ان ای وی خوبی دارد سهم به سمت قیمت های 3200 تومان به عنوان هدف اول و قیمت های 3500 تومان به عنوان هدف دوم در حرکت است
در نماد کالسیمین نوسانات مثبت قیمت های جهانی روی سبب شده تا سهم با رشد قیمتی به سمت سطوح بالای 1600 تومان حرکت نماید گزارش های ماهانه و میزان فروش و دست یابی به سود برای این سهم و روندش بسیار مهم است اگر شاهد گزارشات خوبی باشیم باز سهم توان نوسان به سمت قیمت های 1800 تومان را دارد
در نماد سیمان داراب سهمی که سود 220 تومانی را امسال در بر داشته و پرتفوی سرمایه گذاری قوی دارد رشد قیمتی خوبی را در سهم شاهد بودیم سهم تا صف خرید پیشروی کرد سارابی که فردا بتواند قیمت های 1450 تومانی را بشکند تا قیمت های 1600 تومان صعود خواهد کرد و این توان بنیادی در سهم دیده می شود
گروه فولاد میتواند شرایط خوبی را داشته باشد . در فولادی ها زمزمه کاهش نرخ سود تا 2300 تومان شنیده می شود و اگر این خبر درست باشد خبر بسیار خوبی برای بازار خواهد شد و میتواند شرایط خوبی را برای این گروه رقم بزند . فولاد هرمز فخوز 3 سهم خاص و خوب از نظر گزارشی و معاملاتی هستند
امروز سنگ آهنی ها هم شرایط خوبی را داشت . در این گروه با دید میان مدت کچاد در این شرایطو این قیمت ها فضای خوبی را دارد و پشت سراو از دید ما ومعادن و بعد کگل قرار دارد که هر 3 قابلیت های هم نوسانی و هم نگهداری خوبی خواهند داشت . ومعادن هم از نظر ارزش ذاتی هم سود سازی قابلیت خوبی در بازار دارد .
در فضای بین سرمایه گذاری ها به نظر وخارزم و صبا شرایط خوبی را دارند و صبا افت خوبی هم کرده است . بین سایر اعضا همان تیم همیشگی وتوسم وسکاب وسپه پردیس را زیر نظر بگیرید که بارها عرض کردیم و در سوی دیگر با دید میان مدت در بین بزرگان معتقدیم ونیکی در این قیمت ها عجیب است و شستا هم به زودی بازار را سورپرایز میکند . غدیر را هم با دید یک سهم خاص ارزشمند زیر نظر بگیرید
[/ihc-hide-content]


