[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزچهارشنبه 24آذر 1400
نفس بریده !
روزهای سخت یکی یکی میگذرد و این عمر ماست که میرود . امروز در یک روز نه خیلی بد و نه خیلی خوب هفته تلخ روز های پایانی پاییز را بردیم در حالی که در یکی از تلخ ترین پاییز های بازار قرار داشتیم و البته این حسی که کسی به داد ما اینجا نمیرسد و هر کسی از راه میرسد لگدی هم نثار بازار میکند بدتر بود .
یکی از مدیران و دست اندرکاران در مورد مطلبی که چند روز پیش در مورد اعتماد و اطمینان و جریان پول نوشته بودیم سوال میکرد چرا جریان پول و اعتماد از بازار رفته و حالا باید چه کار کنیم که برگردد؟! این دو یعنی اعتماد و جریان پول مولفه های جدا از هم نیستند و یک دفعه و یک شبه و ضربتی نیز از بازار نمی روند… به قول دیالوگی در فیلم اصغر فرهادی میگفت انسان چطور گاو می شود ؟! شهاب حسینی پاسخ داد ! به تدریج!! اینجا هم به تدریج تیشه به ریشه زدید ! شما نگاه کنید چطور جریان اعتماد از دولت قبل آسیب دید و تابه امروز نه تنها تلاشی برای ترمیم آن صورت نگرفت بلکه با تصمیمات غیر منطقی و غیر عقلایی به این موضوع دامن زده شد و هر کسی پیدا شد یک لگدی به بازار زد ! چرا عرض میکنیم غیر عقلایی باور کنید کمی دانشمندان دولتمرد ما در بودجهریزی فکر میکردند متوجه می شدند منفعت بهبود بازار سرمایه برای آنها بیشتر از آسیب آن است. برای ده پانزده هزار میلیارد تومان افزایش درآمد در بودجه چه بلوایی به پا کردند در صورتی که همین عدد را و یا حتی بیشتر در سال بعد می توانستند از واگذاری دارایی ها و مالیات و سایر عوامل به دست و باز چرا تاکید می کنید دانشمندان دولتمرد غیرعقلایی ! چون به خاطر همین تصمیمات چند ده برابر سرمایه های خود دولت اینجا اب شده است ! و به نوعی انگار ده هزار میلیارد گرفته و صد هزار میلیارد پس داده !! به این عزیزان نگوییم دانشمندان و پرفسورهای مالی چه بگوییم ؟!! به واقع هر کسی منطقی به موضوع نگاه کند متوجه خواهد شد که جریان اعتماد و اطمینان با این تصمیمات نابخردانه از بازار کوچ کرده اما برای برگشت آن کار بسیار دشوار است خراب کردن آسان و دوباره ساختن بسیار سخت
که البته معتقدیم بازسازی یک بنای تقریباً کامل تخریب شده از ساختن دوباره آن بدتر است ! حالا دولت حتی اگر برابر آن ده هزار میلیارد را هم بگذارد بعید است بتواند به سرعت به این موضوع دست پیدا کند اما باید سلسله تصمیماتی جدی گرفته شود تا این موضوع یعنی اعتماد به بازار برگردد مشکل این است که در حال حاضر دولتمردان ژست این کار را هم نمی گیرند و بعد ما چطور بگوییم و امیدوار باشیم که آنها میخواهند به بازار کمک کنند؟! انگار گفتن کلمه بورس و بازار سرمایه برای روسا و عزیزانی که قبل از انتخابات پاشنه در بازار سرمایه را از جا کنده بودن حرام شده اما به هر حال تصمیماتی باید گرفته شود بخشی از این تصمیمات در اختیار دولت است و آنقدر باید قوی ، محکم با اراده و دقیق اعلام شود که همه باور کنند کمی فرمان چرخیده است و بازار بخشی از آن جریان اعتماد از دست رفته را دوباره به دست بیاورد…
در بین این تصمیمات یک نکته به ذهن ما رسید که به نظر اثرات بسیار شگرفی در بازار دارد . اگر به خاطر داشته باشید چند هفته قبل نوشتیم حتی این تصمیم می تواند نقطه عطف بازار باشد و آن تغییرات در سامانه نیما ست که مستقیم بر سود و زیان شرکت ها اثر دارد و به نوعی بسیاری از ریسک های وارده به شرکت ها را پوشش می دهد .نرخ در سامانه نیما در همین چند روز افزایش پیدا کرده و طبق آنچه شنیده می شود سیاست بانک مرکزی این است که نرخ سامانه نیما در دامنه 5 تا8% اختلاف با نرخ سنا باشد اتفاقی که می تواند تغییرات مهمی در بازار به وجود بیاورد اما این موضوع نیز آنقدر آهسته و با صدای آرام گفته می شود که در حال کسی حاضر به وزن دادن به آن نیست البته با کمی گذر زمان و نشستن نرخ ها روی تابلو موضوع شکل دیگری خواهد گرفت
این یکی از مولفه های برگشت اعتماد و اطمینان به بازار است که باید آرام آرام شاهد بهبود ان باشیم …
اما جریان پول ماجرای دیگری دارد و خود یک مثنوی هفتاد من است موتور جریان پول در سال ۹۹ آنقدر قوی استارت زد که همه انگشت به دهان مانده بودند و حالا شاهد این هستیم که بخش عمدهای از جریان پول از بازار فاصله گرفته و در بازارهای رقیب به خصوص بازار کریپتوکارنسی ها فعال است . طبق گفته برخی فعالین این روزها بازار رمز ارزها بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد میلیارد تومان گردش مالی و نقدینگی را در دل خود دارد که متاسفانه جریان پولی بود که عمده آن از بازار سرمایه با آن طرف کوچ کرد و باز با خود میگویند دولتمردان ما چقدر در این حوزه ضعیف عمل کردند که می توانستند از این جریان پول بیشترین استفاده را ببرند و فقط تماشا کردند !
اما حسرت آنچه رفته را نباید خورد و بعید است آن جریان پول هم به راحتی به این بازار برگردد احتمالاً این جریان همان جا می ماند و دفع می شود. و شاید چند ماه بعد 25 اقتصاد دان پیدا شوند و بگویند رمز ارزها باعث تورم می شوند !!
اما در در بازار سرمایه جریان پول یک استارت قوی لازم دارد استارت قطعاً از سمت حقیقی ها نیست و حقوقی های بازار باید این استارت را بزنند اما نگاه به قیافه حقوقی ها می کنیم یکی از یکی داغان تر آن یکی لنگ حقوق ماهیانه بازنشسته هاست و یکی دیگر جبران کسری بودجه دولت می کند و بقیه هم نشستند و به در نگاه می کنند تا فضا بهتر شود و خرید کنند اما این بازی جایی باید آغاز شود
در مورد آنچه می نویسیم مطمئن نیستیم اما به هر حال ممکن است رویدادی باشد که اتفاق بیفتد و اغاز همان بازی باشد. در بودجه ۱۴۰۱ نکته ای گنجانده شده که البته هنوز تفسیر نشده ولی شاید یکی از مهمترین بخشهای بودجه ۱۴۰۱ بود و آن هم اینکه به سود سپرده اشخاص حقیقی مالیات ۲۰ درصدی وضع میشود باز هم می گویم هنوز نمی دانیم این موضوع چقدر درست است اما طبق پرس و جوی که انجام شده گویا این موضوع با جدیت دنبال میشود و وجود دارد اما برنامه چیست احتمالاً دولت برای فروش اوراق خود نیاز به این دارد که این پولها یکبار در سیستم اوراق منتشر شده از سمت او بچرخد و دوباره وارد بازی شود به این شکل که احتمالاً شرکت های حقوقی مجبور خواهند شد سپردههای بانکی را شکسته و وارد چرخه اوراق کنند البته این ضربه مهلکی به جریان تولید و اعطای تسهیلات و اعتبار می زند اما به هر حال تصمیمی است که گرفته شده
اما جریان بازی بازار کجای این موضوع است؟ به نظر هوشمندی بازار سرمایه را در این تصمیم نیاز داریم. این هوشمندی میتواند خود را در جذب بخشی از پول ها به کار گیرد و در سوی دیگر یک راهکار ویژه برای جذب پولها به بازار سرمایه داشته باشد .ابزار مهم این کار صندوق درآمدهای ثابت و تقویت و افزایش سقف نگهداری آنهاست (البته واقعا نمیدانیم بزرگ شدن این صندوق ها خوب است یا بد ) که البته معاف از مالیات هستند و بخشی از این پول ها جذب این صندوق ها گردد. طبق برنامه ای که وجود دارد و بخشی از دستورالعمل هاست بخشی از این پول ها که جذب صندوق ها میشوند در بانک سپرده می شود ، بخشی در اوراق و البته بخشی هم در بازار سهام حضور پیدا خواهد کرد و این دقیقاً همان نقطه ای است که می تواند موتور استارت جریان پول بازار باشد اما هوشمندی بسیار بالایی را می طلبد و باید برای آن آمادگی لازم وجود داشته باشد این فقط بیان و طرح مسئله بود و همین و بس
در روزهای آتی با روشن شدن موضوع سعی میکنیم ابعاد دقیق تر آن را اثرات آن را در بازار بررسی کنیم
سراغ بازار برویم که 3 روز متوالی است که بازار خوب آغاز میکند و خوب پیش می رود ولی خودرو بازی او را برهم میزند .
دو دستگی خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد دو دستگی در معاملات سهام این گروه بودیم برخی روند مثبت و صعودی داشته و برخی دیگر همچنان به اصلاح خود ادامه دادند
شنیده می شود یک حمایت نصف و نیمه از سهم به عمل خواهد امد و شرایط کمی بهتر می شود طبق برخی خبرهای رسیده این موضوع از ایران خودرو و سایپا بیشتر به چشم می آید . در مورد خودرویی ها تنها نمی شود خودرو را گفت بین این گروه زامیاد و خپارس هم شرایط خوبی دارند
در ایران خودرو شاهد تشکیل صف فروش و بعد بهبود اندک آن بودیم . بودیم انگاری سهم قصد ادامه اصلاح تا قیمت های 165 تومانی را دارد سهمی که نزدیک حمایت 180 تومانی قرار گرفته و اگر این حمایت از دست برود سهم همچنان با اصلاح بیشتری همراه خواهد شد تاثیرات ایران خودرو این روزها بر کل بازار مشهود است
در نماد خاور بلعکس دیروز امروز شاهد صف خرید بودیم سود سازی بالا و به همراه قراردادهای جدید و افزایش سرمایه دیگر از آورده نقدی سبب شده تا این سهم فعلا با اقبال همراه شود تثبیت سهم در قیمت های بالای 100 تومان این سهم را تا سطوح قیمتی 110 تومان بالا خواهد برد
در سایپا اصلاح شدید است امروز حمایت های بهتری از سهم شکل گرفت اگر سهم بخواهد کانال قیمتی 140 تومانی را هم از دست بدهد افتش ادامه دار و سهم با کاهش قیمتی وارد فاز نزولی خواهد شد به همین دلیل انتظار افزایش حمایت ها از سایپا را طی هفته اینده داریم
پتروشیمی ها در انتظار تاثیرات دلار
در پتروشیمی ها هم روند نوسانی ارام دنبال شد حالا که خطر افزایش شدید نرخ خوراک و سوخت از سر این گروه رفع شده است این گروه در انتظار رشد دلار نیمایی و رشد قیمت های فروش خود هستند
شفن امروز صف خرید بود و نشان داد هنوز حامیان خوبی دارد این سهم می تواند تا قیمت های 1600 تومان باز با رشد قیمتی همراه شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت توان صعود خوبی دارد حامیان قوی در این سهم حمایت های خوبی را از شفن به عمل می اورند
در نماد آریا ساسول شاهد نوسانات مثبت ارامی بودیم سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات سود سازی بالایی دارد این سهم ارزش ذاتی 12000 تومانی دارد و هر چه به قیمت های 10000 تومانی نزدیک شود برای خرید و کسب یک سود 20 درصدی مناسب خواهد بود
در نماد پتروشیمی جم پیلن رشد تولید و فروش و رشد نرخ ها که سبب شده تا گزارش ابان و احتمالا گزارش اذرماه خوبی از سهم را شاهد باشیم میلی به اصلاح نشان نمی دهد سهم توانایی های بنیادی خوبی در زمینه سود سازی داشته و افزایش سرمایه خوبی هم دارد به نظر می رسد کف سهم در قیمت های 11 هزار تومان بسته و در رنج 11 الی 12 هزار تومانی در نوسان باشد
پارس هم خبرهای جالبی را دارد در شصفها و شپترو اهرم سهم به دلار بسیار بالاست . شغدیر و نوری و بوعلی هم شرایط خوبی را دارند . در مجموع این گروه قابلیت های خوبی برای رشد داشته و کم ریسک ترین انها نیز پارسان و پارس هستند که البته طبق برخی خبرها شپدیس به زودی اگهی دعوت به مجمع می زند و ازاین نظر میتواند جالب باشد .
دارویی ها به کجا
با حذف دلار 4200 تاومانی در بودجه سال 1401 همچنان فشار فروش در دارویی ها بالا می باشد دارویی هایی که علی رغم وضعیت بنیادی خوب خود همچنان زیر فشار عرضه ها قرار دارند
دسانکو تلاش دارد تا قیمت های 1200 تومان از دست نرود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی نداشته عمدتا ورود جریان های پولی به سهم باعث ایجاد نوساناتی در دسانکو تا محدوده 1400 الی 1450 تومان می شوند این سهم روزهای مهمی در پیش رو برای حفظ این حمایت قوی دارد
در نماد دارویی کوثر هم قیمت های 360 تومان به عنوان حمایت قوی حفظ شده است سهمی که به نظر می رسد با توجه به حجم بالای سهام دارویی امین در دل خود جای افت بیشتری نداشته و با این ارزش بازار به کف قیمتی خود از نظر بنیادی و تکنیکالی رسیده است
در دارویی اسوه شاهد ادامه صف خرید سنگین سهم بودیم سهمی که از قیمت های 2600 تومان هم عبور و به سمت قیمت های 1800 تومان راه افتاده است سهمی که تحولات خوبی در دل خود داشته و اخبار مثبتی از سهم به گوش می رسد این سهم انتظار می رود در قیمت های 2800 تومانی متعادل شود
سیمانی ها و نوسانات ارام
سیمانی ها امروز وضعیت بهتری داشته و با روند نوسانی بعضا مثبت همراه بودند سیمانی هایی که اصلاخ زیادی داشته اند
در سیمان شرق همچنان سهم در محدوده 620 تومان در نوسان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در سیمانی ها با پتانسیل دست یابی به سود 150 تومانی می تواند صعود خوبی در میان مدت داشته باشد تنها سهم نیازمند زمینه و بازار مثبت برای رشد قیمتی می باشد
سیمان مازندران کف قیمتی 1300 تومانی را بسته است سهمی که وضعیت تکنیکالی خوبی داشته و با دید نوسانی می تواند فعلا در قیمت های 1300 الی 1450 تومان در نوسان باشد سهمی که به زودی سال مالیش تمام شده و به سود خوبی خواهد رسید و برای سال مالی جدید با این نرخهای فروش سود سازی بالایی را رقم خواهد زد
سیمان ارومیه امسال به سود بالای 700 تومانی و سال دیگر هم توانایی جهش سود خوبی خواهد داشت سهم در رنج قیمتی 3800 الی 4200 تومان حتی در بازارهای منفی هم نوسان می دهد امروز سهم سعی داشت به قیمت های بالای 4000 تومانی برسد سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و گزارشات پیش رو می تواند حتی از سد قیمت های 4200 تومان بگذرد
سرمایه گذاری ها بر سر حمایت
در سرمایه گذاری ها وضعیت بهتری را شاهد و شاخص کمی مثبت و سهام سرمایه گذاری نیز بر سر حمایت های خود واکنش های مثبتی نشان دادند
غدیر نشان داد حامیان خوبی داشته و کاهش قیمتی جدی ندارد همچنان اعتقاد داریم کف قیمتی سهم در سطوح 1400 تومان بسته شده و سهم در قیمت های 1400 الی 1600 تومان در نوسان می باشد سود سازی بالایی امسال در غدیر محقق می شود از طرفی رشد ارزش پرتفوی غیر بورسی در غدیر هم سبب افزایش انتظارات از این غول سرمایه گذاری شده است
وصنعت هم سود سازی بالایی داشته و هم شایعات افزایش سرمایه 200 درصدی از سود انباشته را دنبال می کند این سهم اوضاع و احوال بنیادی بسیار خوبی داشته و با توجه به حجم سود ثابتی که از سرمایه گذاری در صندوق ها و اوراق دریافت می کند جز سهام سود محور می باشد سهم هدف قیمتی 760 تومانی را در صورت صعود دارد
در معادن و فلزات سهم با روند نوسانی ارامی در محدوده قیمتی 900 تومانی قرار دارد این سهم اوضاع خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی خواهد داشت فعلا از دید تکنیکالی سهم در حال کف سازی بوده و در صورتی که پتانسیل بنیادی ایجاد شود شاهد استارت سهم خواهیم بود
چهارگوشه بازار
بورس کالا همچنان زیر چتر حمایتی بازیگران قوی خود از سد قیمتی 3000 تومانی هم عبور و به سمت هدف 3200 تومانی حرکت می کند اهداف بعدی سهم قیمت های 3500 و 3800 تومانی می باشد بورس کالایی که خریداران قوی داشته و اعتقاد دارند این سهم بازارهای رو به گسترش زیادی دارد
دوده فام یا همان شصدف این روزها خوب حمایتی می شود شنیده می شود جریان های پولی قوی وارد سهم شده اند از طرف دیگر انتظارات از طرح توسعه سهم بالا رفته است و شایعات خوبی در خصوص توان سود سازی سهم مطرح می شود این سهم اگر بتواند مقاومت 3200 تومانی را بشکند تا سطوح قیمتی 3500 تومان صعود می کند
پتروشیمی شازند در قیمت های 4200 تومان قرار گرفته و نشان داد پتانسیل های بنیادی قوی و توان سود سازی بالا اجازه افت قیمتی چندانی به سهم نمی دهد سهمی که وضعیت بنیادی و سود سازی خوبی داشته و شایعات سود 900 تا 1000 تومانی دارد به نظر می رسد در نیمه دوم سال وضعیت فروش سهم بهبهود و سهم موقعیت سود سازی بهتری نیز داشته باشد
در پالایشی ها شرایط خوبی را شاهد بودیم . دقت کنید نرخ دلار نیما در میانگین 6 ماهه اول کمتر از 21 بوده و این اتفاق مهمی است که حالا به بالای 24 رسیده است و میتواند 9 ماهه های مناسب و سپس 12ماهه های خوبی را راهی بازار کند .به نظر همچنان معتقدیم شاوان و شبندر شبریز گزینه های خوب بازار بوده و با گزارش 9ماهه و انتشار آن عیار انها برای بازار روشن می شود و میتواند دوباره به این سمت حرکت کنند
فولادی ها شرایط بدی را ندارند . در این گروه شاهدیم که شرایط خاص پیش می رود همه منتظر تصمیمات هستند ولی در بین این همه اتفاقات خوب در این گروه یک خبر نرخ گاز کار را خراب کرد یکی از نزدیکان به شرکت فولاد اذعان میداشت که اثر نرخ گاز بر فولاد حوالی 250 ریال است که بخشی ازان با معافیت مالیاتی و بخشی با افزایش نرخ خنصی می شود و فولد همان سود 2500 تا 2600 را برای سال بعد دارد ولی بازار فعلا بی توجه است
در این گروه مجوز فولاژ هم صادر شده است با دید میان مدت و عرضه فولاد غدیر ایرانیان در بازار این سهم می تواند مناسب و منطقی باشد .
[/ihc-hide-content]


