[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز چهارشنبه 17آذر 1400
لبخند جاده مخصوص !
بعد از مدتها بازار یک روز خاص و سبز و بهتر را به خود دید که البته این را هم باید کمی مدیون رشد دلار نیما و حرکت خاص خودرویی ها باشد . اگر به خاطر داشته باشید در توضیح هفت خوانی که نوشتیم یکی از انها قیمت گذاری دستوری بود که خود را در این مدت در نرخ گذاری خودرویی ها نشان میداد و دولت با این پذیرش افزایش نرخ به نوعی یک چراغ سبز کم رنگ به همراهی با بازار سرمایه نشان داده که نتیجه ان را امروز در بازار می دیدیم هر چند هنوز شرایط بازار انقدر قوی و محکم نشده که بگوییم بازار نجات یافته است ولی شاید بارقه های امید ظاهر شده برای بازار نکات مثبتی را داشته باشد .
با یک گل بهار نمی شود و البته امیدواریم جو بهتری حاکم باشد ولی با فرض این که حتی شاید بازار با شرایطی مواجه باشد که نه خیلی صعودی و نزولی و در واقع درجا بزند بازهم میبینیم که به سختی منفی می شود . این دلیل خوبی نیست چرا که هنوز ضعف عمده بازار نبود جریان پول و حجم درست و درگیر شدن پول ها در بازار است… برخی میگفتند چرا بازار میترسد میتوان دلایل متعددی را نام برد ولی بخشی هم ناشی از ترسی است که دولت از تصمیمات درست اقتصادی دارد و به نوعی همین حس ترس به بازار هم منتقل شده مثلاً در ارز ترجیحی در خودرو ،در دلار نیما و همه این موارد دولت تصمیم درست را میداند اما ترس از اجرا و بیان آن را داشته و رفتار عملی نمی کند البته دیروز رئیس جمهور تا حدودی اعلام کرد که این آمادگی را دارد تا در راستای حرکات درست اقتصادی گام بردارد و امروز خبرخودرو رسید ! اما به هر حال همین حس ترس نیز به بازار منتقل شده است و هر چه این حس ترس کمتر و افزایش شجاعت در تصمیمات بیشتر شود وضعیت بازار هم بهتر و ترس بازار هم کمتر خواهد شد .
این یک مرحله از مراحل سخت مبارزه با هفت خوانی بود که ترسیم شده بود بودجه گام بعد است … زیر پوست بودجه خبر های متفاوتی به بازار می رسد خبرهایی که از احتمال ثابت ماندن کلیه ضرایب خبر میدهد و به نوعی همه چیز در یک فرمول مشخص و معین طبقه بندی شده که در راستای همان صحبت های قابل پیش بینی کردن اقتصاد است البته فرمول گاز که یکی از بزرگترین ابهامات و ترسهای بازار است و بخشهای مهمی از بازار را درگیر خود میکند یک بحثش ابهام در ضرایب است اما حرف ما این است که اصل فرمول برای بازار چالش بزرگتری است … روزی که این فرمول نگاشته شد بندهایی هم به آن اضافه شده است که به نوعی باید مزیت رقابتی هم حفظ گردد امروز نرخ خوراک به بالای ۲۸ رسید و برخی صحبت از ۳۰ سنت می کنند در حالیکه در منطقه که هیچ !! کانادا و امریکا هم این نرخ نیست چه برسد به منطقه !! تغییر تاکتیک روسیه در مورد نرخ گاز باعث شد گاز اروپا افزایش چشمگیر چند برابری داشته و همه چیز را به هم بریزد و حالا تولید کننده ما اینجا چوب هلند و انگلستان و دعوای روسیه را میخورد !
به نظرم اگر دولت و نمایندگان مجلس قرار است به فکر تولید کننده ومردم باشد گذاشتن سقف برای این فرمول یکی از مهمترین دستور کار هاست که البته در قانون نیز این موضوع وجود داشت و روی مزیت رقابتی تاکید شده بود و حتی در همین قانون در مورد قطعی گاز نیز نکات بسیار روشنی وجود داشته قطعی گاز را باید دولت خسارت اش را جبران کند ولی فعلا دولت بی پول چشم روی همه چیز بسته است .
حقیقت امر قوانین مختلف را در این موضوع داریم اما بازار سرمایه آنقدر مظلوم افتاده که کسی این قوانین را برای بازار اجرا نمی کند دولت بی پول هم فقط فکر زدن جیب شرکتهاست در هر حال این نشان میدهد ظرفیتهای خوبی برای کمک به بازار چه از طریق بودجه و چه موارد دیگر وجود دارد و امیدواریم این رویداد طی یکی دو روز آتی به داد بازار برسد. البته این آخر هفته دوباره آخر هفته پر خبری است چرا که هم تحولات بودجه و هم مذاکرات وین میتوانند در وضعیت بازار موثر باشد
امروز تصمیم خودرو موثر بود و شوک خوبی به بازار وارد کرد . حرکت امروز خودرویی ها برای بازار درست شبیه همان پشتک و واروو زدن های عابدزاده بعد از پاره شدن تور دروازه در بازی ایران استرالیا بود که روحیه بازار را تقویت میکرد . لبخند های او را به یاد دارید ؟! امروز حرکت افزایش نرخ خودرویی ها همین بود . خودرو یک حرکت روحیه بخش است که امیدواریم در نهایت به برد بازار منجر شود …
نکته دیگر اینکه چند بار در گزارشهای بازار عنوان کردیم نقطه عطف بازار را حرکات دلار نیما و تغییر آن می دانیم و بازار تقریباً از جایی شروع می کند دلار نیما تغییرات خود را آغاز کند اختلاف دلار و نیما بازار آزاد به 28 درصد رسیده و این عدد در در این مدت اخیر بی سابقه بوده به نظر تغییرات در این حوزه قطعی و احتمالاً این تغییرات نیز تا حدودی آغاز شده که اثرات آن را در این چند روز در نرخ نیما می بینیم اما همچنان به نظر دولت در این افزایش مردد است و ترس افزایش تورم را دارد اما احتمالاً تحلیلگران به زودی باید برای سال ۱۴۰۱ نرخهای بالای26500 را برای نیما لحاظ کند …
و حرف آخر در نوشتن این حرف مردد بودیم به خصوص وقتی بازار این طور مثبت است … اما فکر میکنیم گفتنش بهتر از نگفتنش است … درست در بحبوحه مبارزه بازار با هفت خوان شرایط و عوامل ناگهان یکی از داخل لشکر خودمان پیدا میشود و ساز ناکوکی کوک می کند و خنجر از پشت میزند و انرژی مبارزه و انگیزه را از همه میگیرد .طی روزهای گذشته پیامهای متعددی داشتیم مبنی بر اینکه در فرابورس و برخی اوقات بورس اوضاع نظارت ها به شکل غیر منطقی اعمال شده و باعث بروز چالش های متعددی شده است به قول یکی ببین آش چقدر شور شده که صدای ما را هم درآورده !!
قبل از هر چیز یک نکته را بگوییم همه ما مخالف دستکاری قیمت ،پروژه بازی و مواردی از این دست هستیم هیچ کس از این موضوع دفاع نمی کند اما گاهی اوقات عملکرد ناظرین فرابورس و یا حتی بورس با شعارهایی که داده میشود هم در تضاد است از یک سو گفته می شود حقوقی ها باید در بازار حضور داشته باشند و بعد چند حقوقی که حالا در هر سهمی شروع به حمایت می کنند سر و صدا بلند می شود که برای چه داری رنج مثبت می زنید دقت کنید عزیزان این موضوع برای حقوقی های کوچک و دست چندم نبوده سهم های بزرگی هم بودند به خصوص در فرابورس … اما پیغام می آید که نباید رنج مثبت بکشید این بندگان خدا دریای از سهم دارند قرار باشد حمایت خود را در اردر منفی بگذارند که هدف را محقق نمیکند . وقتی این رفتار بروز میکند برخی هم بدبینانه و دایی جان ناپلئونی نتیجه میگیرند بله ! خودشان !!!!! نمیخواهند بازار رشد کند … به نظر در این موضوع کمی تخصص بیشتری لازم است شاید بسیاری از این موارد سیستمی می باشد که اگر این طور است قطعاً باید اصلاح شود اگر هم سلیقهای بوده که واویلا !! به نظر حداقل باید کسی که تشخیص و سلیقه را اعمال میکند تفاوت دوغ و دوشاب را بداند و هر کاری را انجام ندهد این موضوع به شدت به اعتماد بازار لطمه زده و انگیزه های حضور در بازار از بین برده است .باز هم تاکید میکنیم هیچ کس با دستکاری قیمت پروژه بازی و مواردی از این دست موافق نیست اما کاری که شما میکنید تارومار کردن اندک اعتماد انگیزه برخی سرمایه گذاران است.. بگذریم …
به سراغ بازار امروز برویم که از اول وقت خوب اغاز کرده بود و هر چه پیش رفت به خصوص با خبرهای خودرویی و بعد بازگشایی خودرویی ها بهتر شد .
استارت قوی در خودرویی ها
در نمادهای خودرویی خبر رسمی افزایش نرخ 15 تا 18 درصدی محصولات خودرویی خبر بسیار خوبی بیوده و با این افزایش نرخ وضعیت خودرویی ها بهبهود بسیار خوبی پیدا خواهد کرد
در نماد خبهمن سهم به صف خرید رسید سهمی که تا قیمت های220 و 250 تومان جای رشد داشته و هم تولیدات جدید خود خبهمن و هم جهش سود شرکتهای زیر مجموعه این سهم را در وضعیت بنیادی بسیار خوبی قرار داده است
در زامیاد هم بارها بر این سهم تاکید داشتیم گزارش بسیار عالی ابان ماه و جهش فروش نشان داد خزامیا در موقعیت خوبی قرار دارد این سهم نیز تا قیمت های 800 الی 820 تومان فعلا جای رشد دارد اما اهداف میان مدتی سهم در بازه میان مدت سطوح 900 تا 1000 تومان و سود سازی خوبی در نیمه دوم سال انتظار سهم را می کشد
در ختوقا این هلدینگ قطعه سازان بازار که صورت های مالی شرکت های زیر مجموعه اش باعث رشد 40 درصدی قیمت سهم از سطوح 200 به سطوح 280 تومان شده است اگر شاهد تثبیت روند سهم در قیمت های بالای 280 تومان باشیم قیمت های 320 تومان هم در دسترس است شنیده می شود امسال ختوقا سود بالایی را اعلام خواهد کرد
دارویی ها گرا مثبت دادند
در دارویی ها خبرهایی از احتمال حذف تدریجی دلار 4200 تومانی در سال اینده سبب گرای مثبت در این گروه و صعود خوبی شده است
در این گروه دسانکو باز به حمایت 1200 تومان واکنش مثبت داشته و با رشد قیمتی به سمت سطوح1400 تومانی حرکت دارد سهم فعلا در رنج قیمتی 1200 الی 1400 تومان در نوسان بوده و نوسان گیری در سهم که وضعیت تکنیکالی خوبی هم دارد مناسب است
در دتوزیع به نظر می رسد کف سازی خوبی در سهم انجام شده است نسبت فروش به سرمایه شرکت بسیار بالا و شرکت اهرم سود سازی بسیار سنگینی دارد گزارش ابان ماه نیز مثبت بوده و انتظار رشد سهم تا قیمت های 3000 الی 3200 تومان را داریم
دلقما درست بر سر حمایت 2000 تومانی برگشت خوبی زده و با روند صعودی همراه شد دو سطح قیمتی 2200 و 2400 تومان در انتظار سهم است سهمی که به زودی مجمع افزایش سرمایه خود را برگزار و با دید شرکت در افزایش سرمایه می تواند مناسب باشد
درازک هم مجو افایش سرمایه را گرفت و خبرخوبی است مجوز افزایش سرمایه 136% درازک از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد
دابور هم شرایط خوبی را دارد دابور در 3 ماهه 1115 ریال و 6ماهه 2292 ریال سود محقق کرده است
در 3ماهه سهم 1024 میلیارد ریال سود عملیاتی و 669 میلیارد ریال سود خالص دارد
6 ماهه سود عملیاتی 2238 و سود خالص 1375 میلیارد ریال است
پالایشی ها و مهمانی تازه
در نمادهای پالایشی خبرهایی در خصوص در پیش بودن عرضه سهام پالای شنفت شازند که بزرگترین پالایشگاه کشور می باشد سبب ایجاد جو روانی مثبت در این گروه شد
ددر این گروه شبندر با رشد قیمتی به سمت سطوح 680 تومانی در حرکت است کف قیمتی سهم در سطوح 600 تومان بسته شده است سهمی که اهداف قیمتی بالاتری با توجه به توان سود سازی بالا و شایعات سود 140 تومانی دارد به نظر می رسد کم کم سهم حتی فراتر از قیمت های عنوان شده حرکت و بازدهی میان مدتی خوبی داشته باشد
شبریز بتواند سد قیمتی 3200 تومانی را بشکند مهمان سطوح 3500 تومان خواهد شد این سهم پالایشی وضعیت بنیادی خوبی داشته و از طریق پتروشیمی تبریز امسال سودش با رشد خوبی همراه خواهد شد شنیده می شود در نیمه دوم سال کرک اسپرد این شرکت افزایشی و سهم سود خوبی خواهد ساخت
در نماد شاوان سود سازترین پالایشی بازار با شایعات سود 3000 تومانی که توانسته نیمی از ان را در نیمه اول سال محقق نماید و افزایش سرمایه 600 درصدی از سود انباشته که به زودی مجوز خواهد گرفت با نوسانات مثبت به سمت اهداف قیمتی 14000الی 14500 تومان در حرکت است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی دارد
در کل در این سهم ها رشد قیمت نفت دوباره توجه به سمت گروه را افزایش میدهد و نرخ نیما نیز دیگر عامل رشد قیمت سهم است . بازهم در این گروه 3 گانه شاوان شبندر شبریز به نظر بیشتر جواب میدهد
سرمایه گذاری های خاص
در اردوی سرمایه گذاری ها نمادهای این گروه وضعیت خوبی داشته و اکثر سرمایه گذاری ها در موقعیت صعودی خوبی قرار گرفته اند هم شاخص در کف قیمتی خود قرار دارد و هم سرمایه گذاری ها اصلاح خوبی داشته اند
در ومعادن سهم رشد قیمتی ارامی به سمت هدف 1000 تومانی در پیش گرفته است حمایت قوی در قیمت های 920 تومان نشان داد کف سازی خوبی در سهم انجام شده است وضعیت شرکت های زیر مجموعه ومعادن تاز نظر قیمتی و سود سازی مناسسب و می تواند زمینه ساز رشد قیمتی خوبی در این سهم شود
خگستر هم صف خرید سنگینی بست صف خریدی که نشان می دهد خبر مثبت خودرویی ها بر سهم اثر گذاری خوبی داشته است این سهم تا قیمت های 280 الی 300 تومان در صورتی که بتواند مقاومت 260 تومانی را بشکند جای رشد و صعود خوبی را خواهد داشت
غدیر سعی دارد به سمت قیمت های 1600 تومانی برود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالایی دارد و اگر وضعیت بازار مثبت شود حداقل 2 زیر مجموعه اش پذیرش و در لیست عرضه ها قرار دارند غدیر کف قیمتی 1400 و مقاومت 1600 تومانی دارد
بین سرمایه گذاری ها وضعیت خاص شده و البته برخی دیگر بیشتر مورد توجه اند وتوسم یکی از انها بود وسکاب و پردیس هم همین شرایط را دارند وسپه و صبا هم خوب هستند و میان مدت جذابی دارند .
در بزرگان تاصیکو انصافا جای خوبی است ولی صبر زیادی میخواهد از شستا خبرمیرسد افزایش سرمایه با کمی تغییر مجوزش صادر شده و در اواخر دی مجمع برگزار می شود . وغدیر و ونیکی هم طبق معمول همیشه جز خوب های بازار بودند . ونیکی را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید .
فولادی های سود ساز
در فولادی ها حمایت ها بهتر بوده و فولادی ها امروز معاملات خوبی داشتند سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالا و رشد قیمتی خوبی خواهند داشت
طبق شنیده های موثق نرخ ضریب سوخت فولادی ها تغییر نمیکند و این یعنی همان عدد 30% برای انها باقی است ولی نکته مهم این است که نرخ گاز با رشدی که کرده کار را برای این گروه سخت کرده و اخرین فاکتور گاز فولاد 1528 تومان بود . در مورد این گروه با این حال هنوز فولاد هرمز ذوب 3 گزینه خوب این گروه هستند و با دید کمی نوسان فسپا و فجر و فولاژ هم جالب هستند . کویر را هم زیر نظر بگیرید وضعیت بدی را ندارد.در مهر با رشد 10507 میلیارد ریال است و نرخ ۱۷۸,۱۹۱ریال است در ابان 11804 میلیارد ریال بوده و نرخ ۱۸۳,۱۹۳ ریال شد
8 ماهه به 76031 میلیارد ریال رسیده است . در 6 ماهه 698 و 3 ماهه 386 ریال سود محقق کرده است. در کل در این گروه تحولات بد نیست و ماهانه ها خوب بوده و با کمی ابهام شرایط مواجه است که با رسیدن بودجه برطرف میگردد .
فولاد مبارکه با رشد قیمتی از کف 1000 تومانی فاصله گرفته و نشان داد توان رشد تا قیمت های 1100 تومان را فعلا دارد ارزش ذاتی سهم بالا بوده و قیمت های 1100 و 1200 تومان کف قیمتی حمایتی سهم می باشد فولادی که شایعات سود 280 تومانی را برای سال جاری دنبال می کند
فولاد کاوه صعود خوبی در پیش گرفته است و به نظر می رسد سهم قصد دارد تا قیمت های 1600 تومان را در هم بشکند این سهم اخیرا توانسته اثرات خوبی از افتتاح طرح توسعه گرفته و با رشد خوبی در فروشش همراه و همین امر انتظارات را در این فولاد ساز بالا برده است
فولاژ در کف قیمتی 1600 تومان به نوسانات ارام خود ادامه می دهد قرار بود دو شرکت فولاد غدیر ایرانیان و شاهرود از زیر مجموعه های فولاژ عرضه شوند که این مهم تحقق پیدا نکرد این سهم توان سود سازی خوبی داشته اما فعلا تا زمان ایجاد پتانسیلی برای رشد قیمتی روند نوسانی را در پیش گرفته است
چهارگوشه بازار
بورس کالا با صف خرید سنگینی توانست از سد قیمتی 2800 تومانی عبور نماید در گام بعدی سهم مهمان سطوح قیمتی 3200 تومان خواهد بود سهمی که کف قیمتی تکنیکالی خود را دیده و حالا در مدار رو به رشد و صعودی قرار گرفته است سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم است به خصوص این که سهم بازیگر محور بوده و از سهم حمایت های خوبی می شود
ایران خودرو پس از انتشار افزایش نرخ محصولاتش با رشد 8 درصدی در قیمت های 220 تومان بازگشایی شد سهمی که هفته اتی بسیار مهمی را در پیش رو دارد شکسته شدن این قیمت های فعلی سهم را تا سطوح 240 الی 250 تومان با رشد و صعود همراه خواهد ساخت سهمی که حالا با این افزایش نرخ توان کاهش خوبی در زیان خود را دارد
سایپا هم با رشد قیمتی 4 درصدی در قیمت های 180 تومانی بازگشایی شد تثبیت سهم در قیمت هیا بالای 180 تومان می تواند این سهم را تا سطوح 200 تومان بالا ببرد وضعیت عملیاتی سایپا به نسبت رقیب خود کمی پایینتر بوده و به همین دلیل اقبال به این سهم کمتر می باشد
رمپنا امروز پر خبر ظذهر شد خبرمهمی از سهم بابت افزایش درامد و قرارداد جدید رسیده است قرارداد EPC احداث نيروگاههاي گازی مقیاس متوسط 11,310,000 میلیون ریال اخداث شش نیروگاه گازی مقیاس متوسط شامل هفت واحد گازی به ظرفیت نامی هرواحد 41.6 مگاوات در شرایط ISO به همراه سیستم ها و تجهیزات جانبی مربوطه مطابق محدوده کار پروژه مبلغ قرارداد 117میلیون یورو و 11.310 میلیارد ریال
فملی هم شرایط خوبی دارد هم بنیادی هم نموداری به نظر فملی شرایط خوبی تا قبل از ثبت افزایش سرمایه و بازی های این چنینی خواهد داشت
کم کم بانکی ها هم مورد توجه بازار قرار میگیرند هر چه باشد بازی نوبت انهاست . از نظر دلاری بخواهیم نگاه کنیم ارزش بازار دلاری بانک ها افت قابل ملاحظه ای داشته و به سال های 97 و 96 برگشته است . به نظر فروش در این قیمت ها منطقی نیست و انصافا بنیادی و تلفیقی بدی هم نداشتند در مورد این گروه کمی میتوان گزینه های بهتری نظیر وبملت و وبصادر و وپارس و ونوین را دقت بیشتری کرد .
ترس بازار از بهره مالکانه اقبال به سنگ آهنی ها را کم کرده ولی واقعا این گروه ارزنده است . گزارش تلفیقی کچاد هم رسید . 254 تومان 6 ماهه سود تلفیقی دارد کچاد رسیدن به 4000 ریال سود را در دل خود داشته و میتواند لمس کند کگل هم شرایط خوبی دارد و البته وامید و معادن هم هردو جذاب هستند با این حال شرایط گروه سنگ آهن را تحولات شمش رقم می زند کم کم جریان نرخ بهره مالکانه نیز در بازار مشخص می شود طبق انچه به گوش ما رسیده قرار نست ضرایب تغییر کند . به نظر خبرخوبی برای بازار است و دو سهم خاص معادن و کچاد را باید بیشتر زیر نظر داشتدر این گروه کنور را هم باید کمی بیشتر زیر نظر گرفت
در مورد ولساپا هم باید اذعان داشت در قیمت های جالبی است میدانیم سود هم کم است ولی به نظر 1400 1500 ریال قیمت های بی دردسری برای سهم است هر چند واقعا بازار مشخص نمیکند ولی یکی از سهم های کم ریسک مورد توجه است .
های وب را هم بارها نوشتیم و بازار تا مثبت می وشد توجه به این سهم بیشتر و بیشتر می شود
خودکفا این روزها جالب است و حجم خوبی میخورد به نظر بازی جالبی را در سهم داشته باشیم در این گروه غدیس و در بازگشایی احتمالی غبشهر و غمارگ شرایط میتواند جالب دنبال شود
بموتو امروز متوقف شد و رفت به مجمع به نظر بازگشایی و شرایط خوبی خواهد داشت در این شرایط بترانس را هم میتوان بهتر دید و قابلیت های خوبی با دید میان مدت دارد
حفاری را هم زیر نظر بگیرید هم بنیادی و هم نموداری حسابی اصلاح کرده و قابلیت های خوبی برای رشد دارد .
سپید هم در کنار سیمرغ و زکوثر جالب هستند هر 3 سهم شرایط خوبی را در بازار دارند
[/ihc-hide-content]


