[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز سه شنبه 16 آذر 1400
ریزخند …
امروز سه شنبه بازار نیم نگاهی به نرخ دلار داشت و نیم نگاهی به خود بازار و همین اخبار و حاشیه ها باعث شده بود کمی ترغیب به خرید او بیشتر شود . کاملا مشخص است که سمت فروشنده بازار هم خیلی اصراری به فروش ندارد ولی این طرف خریدار است که ضعیف عمل میکند . در واقع طرف خریدار شجاعانه دل به دریا نمی زند چرا که شجاعتی در سمت رویداد ها و اخبار نمی بیند و هر روز یک ابهام جلوی پای او سبز می شود .
چند وقت پیش در مورد عوامل موثر بر بازار صحبت کردیم و از هفت خان یاد کردیم که می توانند به نوعی هر یک بر بازار اثرگذار بود و در جمع بندی آمد و عنوان شد هر وقت بازار بتواند تقریباً بر این هفت خوان که ۷ عامل ابهام و ترس بازار است غلبه کند شرایط میتواند بهتر شود عوامل متعددی وجود داشت و هم از تحولات سیاسی و ارزی ، نرخ سود ،اوراق ها، قطعی گاز و برق ، بازارهای جهانی ،تحولات بودجه ،دلار و تسعیر، فروش ارز نیما و مواردی از این دست … وقتی امروز به این عوامل نگاه می کنیم شاید نگرانی در مورد برخی از آنها کاهش یافته باشد اما هنوز هیچ سیگنال قطعی مبنی بر حل و فصل و قطعی شدن آنها دیده نمیشود و این همان چیزی است که بازار را آزار می دهد و باعث گره کلاف سردرگمی در بین خریداران و فروشنده ها شده است
خریدار و فروشنده که این روزها نیز تقریباً در بازار هم چالش مانکن اجرا میکنند و حجم بالایی را نه در سمت خرید و نه در سمت فروش می بینیم…
طی سالیان گذشته این حجم از بی تفاوتی نسبت به مسائل بنیادی و اتفاقات مختلف بی سابقه بوده همیشه جریان نرخ ارز به عنوان بارزترین و شاید درایور اصلی رشد بازار بوده و هروقت حرکت خود را آغاز کرد باار هم اغاز کرده ولی امروز روز وزن تحولات و ابهامات آن قدر سنگین است که روی گلوی بازار نشسته و قدرت نفس کشیدن او را بریده است کار سخت بازار این روزها این است که علاوه بر تحمل جو … بازار همین شرایط را ببیند و خیلی دم بر نزند تحمل این روزها هم سخت و دشوار است که می بینیم همه چیز ارزی در حال افزایش است و بازار ریالی در حال کاهش…
البته بازار سرمایه سابقه چنین رفتارهایی را داشته است ولی ما طی سالهای گذشته عادت کرده بودیم که با هر بار افزایش نرخ ارز بازار واکنش خوبی را نشان دهد و این بار این اتفاق رخ نداده است اگر به سالهای کمی دورتر بازار برگردیم میبینیم این موضوع مسبوق به سابقه است… در سالهای ۹۰ و ۹۱ بود که سایه شوم تحریم و تهدید نظامی روی سربازار قرار گرفت و باعث جهش های ارزی شد … شما به بازار سال های 90 و 91 کمی بیشتر دقت کنید … از انتهای مرداد 91 تا انتهای 92 اگر به بازار نگاه کنید شاخص 4 برابر شده است در بازار ارز اما از تیر ماه 90 دلار از 1100 آغا میکند و به 2000 تومان میرسد و بعد اواخر شهریور 91 این عدد به 2800 تومان میرسد دقت کنید شاخص بورس تا تقریبا مرداد و شهریور 91 درجا میزد و هیچ کاری نمیکرد یعنی بی تفاوت به افزایش نرخ ارز ! درست شبیه همین روزها ولی ناگهان این فنر جمع شده رها شده و حرکت میکند پس این رفتار غریبه نیست و در سال های نه چندان دور حدود 10 سال پیش این رویداد رخ داده بود … اگر حوصله داشتید بروید و ببینید در ان مقطع نیز حجم بازار کم بود شرایط بی رمق ،به یاد داریم در ان مقطع هم همه بر زندگی بسیاری از سهم ها اطمینان داشتند اما جرات ریسک کردن وجود نداشت چه اتفاقی افتاد ؟! با گذر زمان و همچنین نشستن اثرات نرخ ارز در صورت های مالی شرکت ها کم کم بازار به واقعیت شرایط پی برد و اوضاع تغییر کرد و شاهد یک رشد جالب توجه در بازار در آن مقطع بودیم که از سال ۹۱ آغاز شد و تا ۹۳ ادامه داشت.
بازار در آن مقطع که انتهای دولت احمدی نژاد بود و بدبین شده بود با توجه به این جو بدبینی جرات خرید نداشت با دولتهای بعد کمی خوشبین تر آغاز کرد… امروز روز درست در همین فضا قرار داریم و بازار فعلی نیز بدبین شده به تصمیمات دولت به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است و این بدبینی مانع از دیده شدن شرایط خوب و مثبت بازار است
چاره چیست شاید هم سخت ترین و هم راحت ترین راه این باشد که بفروشیم و تماشا کنیم واقعاً فروش در این قیمت ها با این دلار با این مبنا و مختصات منطقی است اینکه برخی نمیخرند به نظر رفتار درست است ولی این که بفروشیم و در این نقاط تماشاچی باشیم به نظر شاید کار منطقی نباشد البته گذر زمان ممکن است عکس موضوع را ثابت کند اما در هر صورت ما بر مبنای ارزندگی رفتار کنیم… این قیمتها جای خرید است نه فروش !! چه حیف که حقوقی های ما هم دل و جرات خرید ندارند طی روزهای گذشته اخباری داشتیم که برخی حقوقیها منابع هم دارند اما آنها هم نشستند و به در نگاه می کنند تا ببینند که فضا چگونه تغییر می کند و بعد وارد بازار شوند این هم جبر جغرافیایی بازار ماست کاری نمی توان کرد که رفتار حقوقی کپی برابر اصل یک معامله گر خرد بازار است
و حرف آخر دیروز نظرسنجی منتشر شد که از مردم سوال میکرد چند درصد شما حاضر است سرمایه خود را وارد بازار سرمایه کند ؟! این عدد کمی بیش از یک درصد بود… از خواندن و دیدن این نظر سنجی از شدت خشم و ناراحتی مچاله شدیم … چه بلایی سر این بازار آورده اید که اینطور اعتماد به بازار ویران شده. کاری که شما با بازار کردید کمتر از پلاسکو نبود و آن چیزی که اینجا فروریخت دیوار اعتماد بود که قدیم با ۱۰۰ تن تی ان تی هم نمی شد خراب کرد و امروز این طور لگد مال شده … مجموع عملکرد هر دو دولت این را نشان میدهد که رفتار عقلایی وجود نداشته و تاریخی ترین فرصت برای اقتصاد ایران برای گذر از اقتصاد مریض به اقتصاد مولد را از دست دادیم و نه تنها از دست دادیم آنچنان تیشه به این ریشه زده ایم که امروز یک درصد جامعه حاضر است به بازار سرمایه اعتماد کند و نیمی از انها به بازارهایی نظیر طلا و ملک و مواردی از این دست توجه دارند . دولت با رفتار خود بزرگترین ترغیب کننده و سیگنال دهنده مخرب به اقتصاد است و شاید اگر روزی قرار بود با سیگنال فروش واقعی برخورد کنند اول کار باید سراغ دولتیها می رفتند که این رفتار و این فضا را رقم زدند و چه حیف که همچنان این موضوع ادامه دارد و موجب بی اعتمادی در بازار و ترغیب موج فروش است و آن طرف سرها در گریبان است و شعارها بر لب … بگذریم
امروز بازار کار خود را اهسته و ارام آغاز کرد ولی هرچه پیش رفت بهتر شد و البته ان شدت مثبتی که فکر میکردیم نبود ولی زمزمه های تغییرات نرخ نیما و رشد ان تا مرز 24 به خوبی همه چیز را نشان میداد
پتروشیمی ها در انتظار
در پتروشیمی ها شاهد رشد ارام دلار نیمایی و رشد قیمت دلار ازاد هستیم این امر می تواند سود برخی پتروشیمی ها را در نیمه سال متحول نماید
در شازند رشد ارام سهم تا رسیدن به قیمت های 4600 تومان ادامه دارد این سهم خوش درخشیده و در این بازار منفی معاملات خوبی دارد شکسته شدن قیمت های 4600 تومان می تواند سهم را تا سطوح قیمتی 5000 تومان هم بالا ببرد انتظارات بازار از توان سود سازی این سهم بالا می باشد
شیران هم ارام ارام سعی دارد به مصاف قیمت های 2200 تومانی برود با فرض سود 400 تومانی و سایر پتانسیل ها سهم ارزش ذاتی 2400 تومانی داشته و می تواند به این سطح از ارزش ذاتی خود دست یابد به خصوص این که حمایت قوی در قیمت های 2000 تومان در سهم تشکیل شده است
پارس اگر به قیمت های 18 هزار تومانی نزدیک شود شکار خوبی خواهد بود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با سود سازی خوبی همراه می باشد اما بازار در این سهم بیشتر به دنبال مجوز افزایش سرمایه است افزایش سرمایه ای که باز اقبال را به پارس باز خواهد گرداند
در این گروه جم را به شدت زیر نظر داشته باشید قابلیت های خوبی در محاسبات سود دارد جم مهر و ابان خوبی را آغاز کرد به خصوص ابان عجیب بوددر مهر به 27886 میلیارد ریال رسید و نرخ ۱۸۲,۶۰۲,۷۵۷ ریال شد در ابان 35456 میلیارد ریال فروش داشته و نرخ ۲۰۵,۲۸۵,۱۰۲ ریال شد
8 ماهه به 235463 میلیارد ریالی رسیده و مدت مشابه 133076 میلیارد ریال بود
شبصیر هم شرایط بدی نداشت گزارش شرکت جالب بود شبصیر در 3 ماهه 3159 ریال و 6ماهه 9162 ریال محقق کرده است مدت مشابه 2105 ریال بوده است 2062میلیارد ریال سود عملیاتی و 1579 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6 ماهه سود عملیاتی 5726 و سود خالص 4581 میلیارد ریال شده است
در زاگرس و شپدیس خبرهای نرخ نیما اگر درست باشد بیشترن اثر را روی انها داد و میتواند شرایط انها را تغییر دهد .
دارویی ها در کف
در دارویی ها خبر حذف دلار 4200 تومانی اثری بر این گروه نداشت برخی اعتقاد دارند دلار 4200 تومانی در دارویی ها حذف نخواهد شد یا این حذف به صورت تدریحی خواهد بو.د
دارویی جابر نوسانات ارامی در قیمت های 1300 تومانی دارد پس از شفاف سازی در خصوص وصول مططالبات شرکت از پخش رسا به صورت ملک این خبر مثبت تاثیری بر روند سهم نداشت فعلا سهم جای افتی هم نداشته و به دنبال پتانسیلی برای رشد قیمتی می باشد
در داروی یلقمان سهم به کف قیمتی 2000 تومان رسیده است امروز سهم حمایت خوبی شده و باید شاهد برگشت روندش از همین سطوح باشیم افزایش سرمایه می تواند قیمت سهام شرکت را تعدیل نموده و پس از افزایش سرمایه سنگین از تجدید ارزیابی سهم مورد توجه واقع شود
بار دیگر دسانکو به کف قیمتی 1200 تومانی واکنش مثبت نشان داده و برگشت سهم بارها در رنج قیمتی 1200 الی 1400 و 1450 تومان نوسان داشته است و برخی اقدام به نوسان گیری های قوی از این سهم می کنند سهمی که کف قیمتی 1200 تومانی برایش مهم و باید دید ایا باز هم یک نوسان دیگر را به ثبت خواهد رساند
دتماد 4200 تومانی سهمی که شایعات سود 800 تومانی را دنبال می کند ریسک کمی دارد این تولید کننده داروهای مخدر اصلاح خوبی داشته و توان واکنش مثبت به این سطوح را دارد دتماد در صورت برگشت روند دو هدف قیمتی 4500 و 5000 تومانی را دنبال می کند
غذایی های خوش بین
در غذایی ها حذف دلار 4200 تومانی سبب تحول در سهام این گروه می شود این امر سال اینده با جهش سود در این شرکت ها سال بسیار خوبی را رقم خواهد زد
در غکورش برند معروف تولید کننده روغن های خوراکی سهم تا صف خرید رفت اما عرضه ها باعث متعادل شدن سهم شدند از دید بنیادی سهم طرح توسعه بسیار خوبی را افتتاح که سبب جهش ظرفیت تولیدی شرکت می شود از نظر تکنیکال نیز سهم کفغ خود را تاچ و مستعد یک رشد 10 تا 15 درصدی می باشد
پاکدیس در قیمت های 1000 تومانی که مصادف با حمایت بسیار قوی سهم می باشد در نوسان است سهمی که امسال حدود 200 تومان سود داشته و با پی بر ای 5 در حال معامله می باشد افتتاح طرح توسعه سود سال اتی شرکت را به شدت بالا برده و رشد قیمتی خوبی تا سطوح 1250 در کوتاه مدت و 1400 در میان مدت انتظار سهم را می کشد
در بهپاک هم نوسانات مثبت را شاهد بودیم سهم برای رشد ادامه دار باید بتواند مقاومت 560 تومانی را با حجم بالا در معاملات فردا بشکند سهمی که سود سازی خوبی داشته و گزارشات خوبی را منتشر کرده است فردا روز مهمی برای این سهم غذایی خواهد بود
گویا به زودی بازگشایی غمارگ را داریم در سوی دیگر در دامی ها نیز سپید و برخی دیگر جذاب هستند . بارها بر ارزنده بودن سپید به عنوان یک سهم خاص صحبت کرده بودیم با دید میان مدت و نوسان هر دو سپید میتواند جالب باشد و حس میکنیم از هفته بعد تازه با روشن شدن ابعاد بودجه وضعیت سپید میتواند بهتر شود و البته خبر افزایش سرمایه 200% هم خبرخوبی است گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 1,005,000,000,000 ریال به مبلغ 3,000,000,000,000 ریال از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالي که در تاریخ 1400/09/15 به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده در این گروه بارها نوشتیم روی سیمرغ و زکوثر هم مثبت هستیم .
فولادی ها در انتظار صعود
در فولادی ها اکثر سهام این گروه در سطوح حمایتی قوی قرار دارند به نظر می رسد سهام این گروه فعلا حمایت شده اما برای رشد قیمتی وبرگشت روند نیاز به حمایت و مثبت شدن شرایط بازار دارند
فولاد کاوه رشد و نوسانات مثبت ارامی را تجربه می کند این سهم به نظر می رسد افت خود را داشته و کف قیمتی 1450 تومانی را زده است کم کم طرح توسعه و افزایش فرو به کمک سهم امده و سهم را در موقعیت رشد خوبی قرار داده است
فولاد مبارکه حسابی حمایت می شود خیال سهامداران را راحت کرده و کف قیمتی 1000 تومانی را بسته است این سهم با وضعیت بنیادی و توان سود سازی بالایی که به خصوص در نیمه دوم سال دارد یک رشد خوب را تا پایان سال در پیش خواهد داشت
هرمز هم با توجه به توان سود 350 تومانی که دارد از قیمت های 1600 تومان قصد افت بیشتری نداشته و حسابی حمایت می شود این سهم وضعیت سود سازی خوبی داشته و از سوی دیگر رشدی هم نداشته است و کف را در همین قیمت ها بسته است
سرمایه گذاری ها و استانه کف
در سرمایه گذاری ها شاهد رسیدن سهام این گروه به کف های حمایتی بوده و برخی در این بین با حمایت های خوبی همراه شدند
در وصنعت سهم به واسطه شایعات افزایش سرمایه سنگین از سود انباشته به میزان 200 درصد با روند مثبت همراه شد سهمی که در حال شکست قیمت های 720 تومانی و در صورت موفق شدن سهم تا سطوح قیمتی 800 تومان رشد خواهد کرد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود خوبی هم تقسیم خواهد کرد
معادن و فلزات همانطور که اشاره شد به کف حمایتی 920 تومان واکنش نشان داد سهم با ارزش ذاتی بالا و افت بسیاری داشته و به عبارتی در بین سرمایه گذاری ها مفت محسوب می شود سهمی که اوضاع و احوالش هم از دید ان ای وی و هم سود سازی بسیار خوب بوده و رشد قیمتی تا سطوح 1000 تومان و سپس 1100 تومان وجود دارد
با خبرهای فروش سهام دولت در هلدینگ خلیج فارس سهم کمی بهتر معامله شد به نظر می رسد این سهم نیز کف قیمتی 1000 تومانی را بسته و در موقعیت خوبی قرار دارد به خصوص این که امسال سود شرکت های پتروشیمی فارس متحول و باید در انتظار صورت های مالی عالی از این هلدینگ پتروشیمی خوراک مایع باشیم
چهارگوشه بازار
از بورس کالا حمایت بسیار خوبی می شود این سهم نشان داده وضعیت خوبی داشته و اگر قیمت های 2600 تومانی را پشت سر بگذارد تا سطوح قیمتی 2800 الی 3000 تومان جای رشد دارد بورس کالایی که اصلاح تکنیکالی خود را تکمیل و بیشتر روندش صعودی ارزیابی می شود
پارسان نشان داد حامیان قوی دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم ان ای وی و هم سود سازی بالایی دارد کف قیمتی 3000 تومانی در سهم بسته شده و سهم با دید نوسان گیری مناسب است هدف قیمتی سهم قیمت های 3500 تومان بوده و تحولات خوبی در دل سهم نهفته است
هوای پالایشی ها را باید داشت
علاوه بر حرکت خوب نقت و چشم اندا دلار نیما و بازار ازاد گارش های حسابرسی شده این گروه نیز جو خوبی را نشان میدهد مثلا شبریز در 6 ماهه تلفیقی حسابرسی شده به سود 2368 ریالی رسیده است 6 ماهه حسابرسی نشده 2047 ریال بودکار این گروه میتواند بهتر شود و شبریز و شبندر و شاوان گزینه های خوب این گروه هستند .شاوان مثبت اما ارام بود سهمی که کف قیمتی 12500 و سقف قیمتی 14000 الی 14500 تومانی دارد سود سازی بالا و افزایش سرمایه جذاب دو پتانسیل مهم سهم هستند در پالایشی ها بهترین وضعیت را این سهم داشته و کمترین نسبت پی بر ای نیز مختص شاوان می باشد در بین گروه تازه همه به سراغ شسپا رفت اند به نظر در این قیمت ها سهم جذاب است و 9ماهه جالبی را میدهد .
بازار کمی از بهره مالکانه می ترسد ولی به نظر اتفاق عجیبی نیست و گزارش های خوبی در زیر مجموعه ها در حال وقوع است . کگل گزارش های جالبی را در زیر مجموعه ها دارد و نشان میدهد در دل این شرکت جه دارایی های خوبی است شرکت سرمايه گذاري و توسعه گل گهر از زیرمجموعه های کگل در ۶ماهه به سود ۵۲۲۶ میلیارد ریالی رسیده است .شرکت نظم آوران صنعت و معدن گل گهر از زیر مجموعه های کگل در ۶ماهه ۴۵۴۲ میلیارد ریال سود خالص محقق کرد که نزدیک به کل سود خالص سال گذشته است ولی از بقیه مهم تر این است که شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر از زیر مجموعه های کگل در 6 ماهه به سود 27586 میلیارد ریالی رسیده است .سهم اوضاع خوب و جالبی را دارد . کچاد هم همینطور و هر دو عالی هستند و بین این دو نمی شود به سختی تفاوت قایل شد . در سوی دیگر ومعادن هم با این گزارش ها اماده است . 6 ماهه 1100 ریال سود تلفیقی داشت ومعادن سهم جالبی در بازار می شود . به نظر معدنی ها نظیر کزغال و یا فملی و فاسمی هم قابلیت های خوبی را در کنار این سهم ها دارند
نمیدانیم چرا کسی سراغ بانکی ها نمی رود . گزارش های تلفیقی گروه میرسد همچنان گزینه اول ما وبملت است به وبملت دقت کنید بانک ملت در شش ماهه تلفیق به ۲۵ تومان سود برای هر سهم رسید. حقوق صاحبان سهام تلفیق حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان حقوق صاحبان سهام اصلی حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان ارزش بازار شرکت حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان !!! حتی وبصادر هم جالب است وبصادر از نظر دلاری انگار برگشته به سال 96 و 97 که 50 تومان بود !! ونوین واقعا قیمت ها و ارزش بازار خوبی دارد سهم را بایدزیر نظر گرفت در سوی دیگر وپاسار هم تلفیقی بدی نداده است و سود 1500 1600 ریالی در دسترس ست ولی فضای بازار در کل روی گروه بانک بیشتر در وبصادر وبملت است .
فاراک و فاذر هم جالب معامله می شوند در این گروه بترانس و بمخوتو هم خوب بوده ولی داستان تایرا متفاوت تر است . تایرا همیشه تلفیقی های خوبی را میدهد 125 تومان سود 6ماهه تلفیقی داشت با دید 12ماهه به 2500 ریال میرسد و این یعنی واقعا قیمت های فعلی جای خوبی برای سهم است به نظر گزارش های فعلی و اتی تایرا او را باردیگر در کانون توجه قرار میدهد سهم خوبی است و او را زیر نظر داشته باشید .
ثبهساز و ثامید شرایط خوبی را در این گروه داشته و هر یک شناسایی سود دراین مدت داشتند و میتوانند لیدرهای گروه باشند ثمسکن و ثاخت هم به همین شکل . بازار روی ثنوسا و وساخت هم امروز خوب عمل کرد و به نظر انها نیز گزینه های جالب بازار هستند
در گروه رایانه های وب یکی از خوب های بازار است . هم های وب هم رانفور هردو گزارش های خوبی داشتند ولی بین این دو های وب را بیشتر می پسندیم های وب 6 ماهه به سود تلفیقی 987 ریالی رسیده و در واقع تکرار ان یعنی سهم پی به ای زیر 5 دارد ! ولی بازار خیلی توجهی نمیکند
ولساپا امروز با شد سهم فشار فروش دارد کمی ولی به نظر قیمت های بدی نیست و میتواند برای نوسان جالب باشد
در بین سرمایه گذاری ها وتوسم خوب بود و مثبت .وتوسم در آبان 1037 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا آبان ۲,۶۶۳,۷۹۱ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است وسکاب وسپه و برخی دیگر را نیز زیر نظر داشته باشید
فباهنر را هم در بازار جالب میخرند فباهنر شهریور خوبی داشت و ابان هم خوب بود مرداد این عدد 3271 میلیارد ریال بود و شهریور هم 6311 میلیارد ریال شدمهر با افت 4168 میلیارد ریال شده است و ابان به 5616 میلیارد ریال شده ستمجموع فروش به 33477 میلیارد ریال رسیده است مدت مشابه 18407 میلیارد ریال بوده است
[/ihc-hide-content]


