[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزدوشنبه 15آذر 1400
هیس !! راننده خوابه !
امروز به گواه تاریخ یکی از کم حجم ترین و راکد ترین روزهای بازار بود و چه جالب که در عین کم حجم بودن و تقریبا نیمه تعطیل بودن بازار فروشنده عجیب و غریبی هم در بازار دیده نمیشد و اوضاع جوری است که همه منتظر یک تحول و رویداد هستند . انگار همه یک صبر استراتژیک را در پیش گرفته اند و خود را درگیر کار و چیزی نمیکنند . وقتی راننده خواب است از مسافران چه انتظاری است ! این تازه در مقطعی است که دلار هر روز اتش تند تری را پیدا میکند .
بازار در شرایط قرار دارد که تقریبا بدترین اتفاقات ممکنه در بودجه را در قیمت ها لحاظ کرده و آن را به نوعی پرایس کرده است و در سوی دیگر علاوه بر لحاظ کردن بدترین اتفاقات بسیاری از رویدادها را نیز ندیده یعنی مثلاً گزارش خوب شرکتها در ۶ ماه و گزارشات ماهانه و شرایط بورس کالا به هیچ وجه در هیچ کجای قیمتها لحاظ نشده و این فنر در ارزندگی و عدم توجه به شرایط هر روز جمع و جمع تر میشود…
وقتی در این شرایط قرار داریم هر خبر مثبتی که از بودجه به بازار می رسد آن طرز فکر قبلی را تعدیل کرده و کمی از آن را بهبود می بخشد البته جلب اعتماد بازار پروسه طولانیتری را می خواهد اما بالاخره باید از جایی آغاز شود و این می تواند آغاز مسیر باشد که با معافیت ۵ درصدی مالیاتی یک پاسخ مثبت از بودجه به بازار فرستاده شده درست مثل اینکه سوت آغاز بازی هنوز زده نشده بود تیم حریف جلو بود و برنده و ما باید تلاش کنیم با هر گل زده نتیجه را برگردانیم البته این را هم باید اذعان داشت که رفتار همیشه بازار به این شکل بود که در در بهبود و مثبت ها خوش بین شده و اخبار و تحولات مثبت را بهتر و بیشتر می بیند مثبت اندیش تر است ! و درست در همین روزها که با ان سرو کار داریم بدترین شرایط حکم فرماست …
یکی از اتفاقاتی که در بودجه رخ داده و شاهد آن بودیم بحث مالیات بود این بحث مالیاتی دو وجه دارد وجه اول افزایش سود شرکت ها به واسطه معافیت ۵ درصدی مالیاتی است که به واقع عدد ۵ درصد برای شرکتهای بزرگ بازار عدد کوچکی نیست و می تواند اثرات بسیار خوبی در در سمت صورت سود و زیان شرکت ها داشته باشد اما در سوی دیگر در بودجه می بینیم که ردیف مالیات افزایش تقریباً ۴۰ درصدی را داشته و افزایش جدی پیدا کرده است طی سالهای گذشته همیشه کارمندان بدبخت دولت ،شرگت های بورسی و شفاف و همچنین بورسی ها مالیات خود را سریع فوری انقلابی و کامل پرداخت کردند اما در آن سو همیشه بخش هایی از جامعه که اتفاقا کمترین نفع را برای اقتصاد داشته بیشترین برد را کرد و کمترین مالیات را پرداخت میکنند. به نظر هر تصمیمی در پی عادلانه کردن ایم جریان کمک بزرگی به بازار خواهد کرد .
این کاهش مالیات شرکت ها سیگنال بسیار خوب برای بازار است و در واقع به سود بازار است و به نظر در رویداد دیگر اگر شرایط مالیات بر سایر بازارها و رقبای بازار سرمایه سفت و سخت شود می تواند منجر به افزایش جذابیت بازار سرمایه شده و برخی سرمایه ها را از بازارهای غیر مولد و دلالی به این سمت حرکت دهد این نکته مهمی است که ظرافت خاصی میخواهد و اجرای آن حداقل با این چیزی که میبینیم کار این دولت نیست اما میتواند برخی پولهای خاصرا به این سمت سوق دهد… البته فعلا که همه چیز در حد حرف و لنگ در هواست …
و بخش سوم که بحث داغ محفل این روزهای بازار است نرخ ارز بوده و رفتار متناقض بازار سرمایه در مواجهه با نرخ ارز … قبل از هر چیز باید به یک نکته اذعان داشت که آن روزهایی که ۱۰۰ تومان افزایش نرخ ارز و ۵۰ تومان افزایش دلار نیما بازار را تحریک می کرد گذشته آن روزها پول در بازار پارو می شد و اینها سیگنال مثبت بود امروز این مرد ناتوان و کم توان را این افزایش نرخ ها خیلی تحریک نمی کند چون پولی در بساط نیست … اما یک نکته وجود دارد این رویداد درست شبیه رویدادهای سالهای نه چندان دور بازار است که جهش های ارزی داشتیم اما بازار حرکت نمی کرد ( بله این اتفاق رخ داده بود ) این عدم حرکت او به واسطه قانون گذاری ها و شرایط خاص دولت در بازار ارز بود و بالاخره جایی دولت کوتاه می آمد و با یک تاخیر بازار افزایش را آغاز میکرد. بارها و بارها این اتفاق تکرار شده و باید گفت این رویداد اجتنابناپذیر بوده یا به نوعی بهتر است بگوییم دیرو زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد و بالاخره با کمی تاخیر این افزایش نرخ ارز در بازار لحاظ خواهد شد . فعلا فقط این فنر فشرده تر می شود …
هنوز تحلیلگران بازار از این موضوع بحث مثبتی نگرفته اند اما به نظر می رسد کم کم و با گذر زمان و با اعلام لایحه بودجه جدیتر و هوشیار تر می شوند احساس میکنیم بازار مرحله بعدی رشد خود را روی بالهای نرخ ارز نیما خواهد گذاشت که تا به امروز سرکوب شده و پس از این کمی واقعی تر می شود
حالا ما که هر طور شده می نویسیم ولی نوشتن گزارش بازار و روضه خواندن برای این روزها یکی از سخت ترین کارهاست …
امیدی از جنس خودرو
در خودرویی ها همچنان امیدها به ازاد سازی یا افزایش نرخ خودرو وجود داشته و سهام خودروی یو قطعه سازی وضعیت خوبی دارند
در حالی بازار به این اتفاقات امیدوار شده است که شنیده می شود تصمیم گرفته شده قیمت های جدید و شیوه های جدید فروش (فروش نقدی فوق العاده ۴۵ روزه) از آذرماه اجرایی گردد و این گروه باید برنامه رشد تولید را همزمان اغاز کند . تارا تا قبل از این اتفاقات 367 میلیون بود و با خبر جدید 415 نشان میدهد ان لیست تایید می شود چرا که تارا در ان لیست همین بود و این خبرخوبی برای خودرو شده که افزایش و شرایط نرخ قبلی دوباره ابلاغ می شود .
در این گروه ختوقا و خمحرکه را هم زیر نظر داشته باشید و در سوی دیگر خگستر و ورنا و وساپا هم جالب می شوند ولی بیش از همه خبهمن است که با این گزارش ها مورد توجه است شرکت بهمن موتور در ۶ماهه به سود خالص ۶۰۱۹ میلیارد ریالی رسیده است. مدت مشابه در سال گذشته این عدد ۱۸۰۱ میلیارد ریال بود است این خبرخوبی برای خبهمن بوده و هر منفی امروز احتمال خریداران قوی را خواهد داشت .
در زامیاد سهم با روند مثبت همراه شد و به اصلاح خود پایان داد با این فروش بسیار سنگینی که شرکت به علاوه افزایش نرخ اخیر داشته است سهم پتانسیل های بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی تا سطوح 800 تومان در پیش خواهد گرفت سهمی که اصلاح زیادی هم داشته و جا برای رشد دارد
در خمهر شاهد صف خرید بودیم این سهم بارها توصیه شده بود و توانست در قیمت های بالای 200 تومان تثبیت شود حالا رشد سهم احتمالا به سمت سطوح 220 و 240 تومان به عنوان هدف نهایی ادامه دار خواهد بود شنیده می شود نیمه دوم سال وضعیت فروش شرکت بهتر و سود خوبی در این سهم محقق خواهد شد
پتروشیمی های خوش شانس
در پتروشیمی ها تثبیت دلار در سطوح بالای 30 هزار تومان و شایعاتی در خصوص احتمال رسیدن به 32 هزار تومان سبب شده تا سهام این گروه وضعیت خوبی داشته باشند البته در این گروه استارت حرکت زمانی میخورد که نیما فعال شود . خبرهای نرخ نیما به زودی به بازار میرسد ولی خبر قطعی گاز دراین گروه جدی تر شده بعد از زاگرس حالا نوری هم ازاین موضوع رنج می برد و شنیده می شود پردیس هم با افت فشار مواجه شده است . در بین شرکت های گروه فارس و پارسان و غدیر کم ریسک های خاص گروه هستند ولی در بین شرکگت ها جم پارس و حتی شیران هم جالب اند
در شغدیر سهم با رشد قیمتی خوبی همراه شده است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و می تواند تا سطوح 10 هزار تومان رشد داشته باشد فعلا نوسان گیری در این سهم با کف قیمتی 9 و سقف قیمتی 10 هزار تومان استراتژی مناسبی می باشد
بلوک مدیریتی شیران بار دیگر اگهی شد البته با قیمت های که اگهی می شود خریداری برای این بلوک نبوده و صرفا جو روانی ایجاد می کند سهم بار دیگر از قیمت های 2000 تومانی برگشته و به سمت سطوح قیمتی 2200 تومان در حرکت است این سهم با عبور از قیمت های 2200 تومان تا سطوح 2400 تومان رشد خواهد داشت
اریا ساسول اگر به قیمت های 10 هزار تومانی برسد برای خرید کن ریسک گزینه ارزنده ای می باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد خوبی در پیش رو دارد این سهم اگر به سطوح 10 هزار تومانی برسد خریدش با هدف قیمتی 12 هزار تومان مناسب است
دارویی های نوسانی
در دارویی ها شاهد روند نوسانی هستیم برخی داروی ها مثبت و برخی دیگر منفی بودند و همچنان به این روند ادامه می دهند
بر ارز 4200 و حذف ان برای گروه دارو هم خبرخوبی است و کم کم افزایش نرخ دارو را داریم در مورد این گروه نیز این جو مثبت نمایان می شود و یک بازی نوسانیو بعد هم اثر ان را در این گروه داریم ولی شاید اثرات ان از بقیه صنایع کمتر باشد . در بین دارویی ها دسبحا خبر افزایش سرمایه را دارد و در سوی دیگر تیپیکو در منفی ها بد نیست . درازک دابور دارو دتماد دلر هم گزینه های خوب گروه هستند . دسانکو و کاسپین هم شرایط بدی را ندارد در کاسپین هم شرایط خوبی ست کاسپین سهمی که در تیر 621 میلیارد ریال فروش داشت و مرداد 688 میلیارد ریال و شهریور با رشدی خوب 1633 میلیارد ریال بوده است
در 3 ماهه سوم در مهر دوباره کم شد و 800 میلیارد ریال فروش زد و ابان به 801 میلیارد ریال رسید
8 ماهه به 5681 میلیارد ریال رسید . مدت مشابه قبل 3230 میلیارد ریال بود
در اسوه سهم نوسانات کوچک خوبی می دهد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و تحولات در فروش و روند سود سازی سهم مشهود می باشد سهمی که کف قیمتی 2400 و سقف های 2600 و 2800 تومانی دارد فعلا روند نوسانی اندک در این سهم جاری می باشد
دلر به کف قیمتی 4200 تومانی واکنش مثبت نشان داده و برگشت داشت سهمی که همچنان سود بالای 800 تومانی برای امسال داشته و با این رویه فروش می تواند حتی سود 900 تا 1000 تومانی هم برسد این سهم هدف قیمتی 4600 تومانی را در کوتاه مدت و هدف 5000 تومانی را در میان مدت دارد
دلقما که مجوز افزایش سرمایه سنگین شرکت از تجدید ارزیابی صادر شده است به سمت کف قیمتی 2000 تومانی می رود سهمی که اصلاح خوبی به میزان 30 درصد خواهد داشت و توان برگشت روند را دارد این سهم در موقعیت خوبی قرار داشته و نوسانات خوبی در انتظار سهم است
سیمانی ها و نوسانات رو به بالا
در سیمانی ها شاهد نوسانات رو به بالا بودیم برخی سیمانی ها همچنان در کف های قوی قرار داشته و رشد قیمتی خوبی خواهند داشت
در سیمان شرق قیمت های 600 تومان فرصت خرید بسیار عالی به دست خواهد داد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود در سال مالی جدید با احتساب سود سرمایه گذاری ها ورشد سود شرکت های زیر مجموعه سهم به سود 150 تومانی به ازای هر سهم خواهد رسید
ساراب توانست از مرزهای 1450 تومانی عبور نماید سهمی که سود سازی بالا و رشد ارزش پرتفوی شرکت های سیمانی بورسیش تاثیرات خوبی بر سهم داشت این سهم هدف قیمتی 1600 تومانی داشته و رشد سهم تا قیمت های مذکور محتمل به نظر می رسد
سیمان سپاهان هم به مرزهای 720 تومانی نزدیک شد سهمی که می تواند با شکست ایبن قیمت ها تا سطوح 800 تومان رشد داشته باشد جهش فروش2 ماهه سال مالی جدید شرکت نشان می دهد سهم جای سود سازی بالا و رشد قیمتی بسیار خوبی دارد
فولادی ها لب مرز
در فولادی ها سهام این گروه بر سر مرز حمایت های قوی قرار دارند اگر این حمایت ها از دست برود افت قیمتی 10 درصدی در انتظار فولادی ها می باشد
فولاد مبارکه کف قیمتی 1000 تومانی را ساخته است سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و سود 280 الی 300 تومانی را امسال در پی دارد اما عرضه های سنگین سبب شد تا سهم با پی بر ای محدوده 3 مرتبه ای معامله شود این سهم ارزش ذاتی بالایی داشته و تلاش می شو تا حمایت1000 تومانی در سهم حفظ شود
فولاد کاوه وضعیت بهتری داشت سهم به قیمت های 1450 تومان واکنش مثبت نشان داده و با برگشت رود همراه شد به نظر می رسد کاوه تا قیمت های 1600 تومان صعود و در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 1800 تومان بالا برود اصلاح قیمتی عمیقی از سهم شاهد بوده و طی دو ماهه اخیر وضعیت فروش شرکت بهبهود خوبی داشته است سهم در کف تکنیکالی قوی نیز قرار دارد
ارفع هم که سود محدوده 300 تومانی خواهد داشت بر سر حمایت 1450 تومانی قرار دارد این سهم با این حمایت قوی مواجه و افت بیشتری نخواهد داشت سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت توان برگشت خوبی دارد این حمایت اما اگر از دست برود ارفع 1200 تومانی را شاهد خواهیم بود
چهارگوشه بازار
ملی مس امروز با نوسان منفی 2 درصدی بازگشایی شد سهمی که به افزایش سرمایه رفته بود و بازدهی خوبی نداشت اعتصاب در معدن سونگون سبب جو روانی منفی در سهم شده است به خصوص این که قیمت های جهانی مس هم کمی افت داشته است فعلا حمایت 650 تومانی مانع از افت بیشتر این سهم خواهد شد
چادرملو هم ترمز افت خود را در قیمت های 2600 تومان کشیده و متعادل شد این سهم وضعیت خوبی داشته و شنیده می شود مدیران شرکت در تلاش هستند تا قطعی گاز شامل حال شرکت نشده و تولید پایدار بماند سهمی که بعید است این حمایت قوی را از دست داده و اگر خبر خوبی منتشر شود حتی جای صعود هم دارد
کپرور فعلا روند نوسانی را در دو سطح قیمتی 3000 تا 3200 تومان در پیش گرفته است سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و گزارشات شرکت در بین شرکت های بورسی یکی از بهترین ها بوده است و شایعات خوبی از سود سازی تا افتتاح یک معدن جدید از این سهم شنیده می شود ولی فعلا تا زمانی که سهم نتواند مقاومت قوی 3200 تومانی را بشکند به این روند نوسانی خود ادامه می دهد
بازار امروز روز پالایشی ها منفی بود در حالی که نفت هم در بازارهای جهانی منفی نبود و خوب بازشد و حالا خبرهای مربوط به گزارش های 9 ماهه و ادامه جریان خوب شنیده های نیما و تغییر نرخ تسعیر ارز اثرات بسزایی در این گروه دارد . با دید میان مدت بارها در این گروه گفتیم که 3 سهم شاوان شبندر شبریز به ترتیب جذاب ترین های گروه هستند .
در بازار فاسمین میتواند جالب باشد به خصوص با این نرخ ارز به نظر فاسمین در حال حاضر پی به ای فوروارد 4 دارد و این خبرخوبی برای سهم است .
در بین سرمایه گذاری ها پردیس وتوسم وسپه وخارزم وسکاب ونیکی وغدیر سهم هایی هستند که میتوانند بیشتر مورد توجه بوده و هر یک با توجه به ارزش ذاتی شرایط بدی را ندارد . شاید وسپه بنیادی تر و یا وغدیر و ونیکی محکم تر باشند . ولی همه قابلیت های رشد قیمت و سود خوبی را دارند
نفتی ها شرایط بدی را ندارند شرانل و شسپا 9 ماهه های خوبی را میدهندو به نظر بازار میتواند روی انها کمی بیشتر حساب کند با دید میان مدت هر دو با دید 2 ماهه و بعد از صورت های مالی سهم های خوبی می شوند .
[/ihc-hide-content]


