[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزیکشنبه 14آذر 1400
بازار یکی بود یکی نبود !
بازار امروز نسبت به دو روز گذشته روز بهتری را داشت و البته همچنان ضعف شدید حجم معاملات به چشم می اید و این نشان میدهد هنوز ان دلگرمی بازار و سهامداران دیده نمی شود … در نماد ها نیز وضعیت یکی بود یکی نبود به چشم میخورد . البته بازار بعد از شنیدن این همه خبرهای مختلف و البته مثبت حق داشت که امروز کمی در سمت فروش کم رنگ تر ظاهر شده و برای خرید انگیزه های بیشتری را داشته باشد ولی در هر صورت همچنان بازار فضای بی اعتمادی را یدک میکشد و اوضاع ان طور که باید و شاید مساعد نیست … شاید کمی بازار بخندد ولی این لبخند آن گرمی سابق را ندارد …
نجات بازار شبیه نجات سرجوخه رایان شده که با سختی پیش می رود و تلفات زیادی دارد دیگربازار آن روز های آبان نیست که با یک خبر خودرویی بازار نجات پیدا کند و همه چیز برگردد این روزها عوامل متعددی نیاز است تا به آن درجه از شرایط برسیم که بازار بتوانند خود را از این گردابی که ایجاد شده نجات دهد شاید یک ماه قبل و در ان روزها با یک خبر خودرویی یا اندکی سفت شدن دلار نیما و یا رشد دلاردر بازار آزاد و وضعیت بهتر میشد ، اما امروز انبوه خبرها به بازار می رسد و واکنش او تقریباً هیچ است و این نشان می دهد خبر درمانی بدون در نظر داشتن دو مولفه ره به جایی نمی برد مولفه اول خبر درمانی بدون رسیدن به واقعیت است
ببینید ما فقط خبر را اعلام میکنیم اما فقط در حد خبر ظاهر می شود و به عمل نمی رسد همه این اخبار در حد یک جمله بوتیکی و ویترینی باقی می مانند و جایی در عملیات شرکت ها پیدا نمی کند و این درست همان جاییست که بعد از تکرار چند باره این اتفاق اثر خبر درمانی را از بین برده و تکرار آن دیگر نمی تواند در بازار موثر باشد نتیجه هم میشود شبیه بازار افسرده چهارشنبه و دیروز که هیچ خبر مثبتی او را خوشحال نمیکرد اما این یک مولفه است که عزیزان باید رعایت کنند . البته می دانیم و به طور دقیق مطلعیم که تیمی از سازمان به دنبال اجرای این موارد هستند اما آن طرف …
رستم و گودرز کو؟ اسفندیاران را چه شد؟
بخشش هفت آسمان کو؟ باد و باران را چه شد!
این مولفه اول بود مولفه دوم نشانگر این است که جریان خبر دیگر به تنهایی نمی تواند مسیر بازار را تغییر دهد درست است که برخی جریان های پولی بیرون نشسته و نظاره گر بازار هستند و منتظر یک فرصت اما در کنار اخبار باید جریان پول هم تقویت شود و مهم این است که این ماشین بتواند حرکت کند بعد از مدتی خود به خود به خود روی ریل افتاده و مسیر خود ادامه می دهد و نیاز به تزریق پول ندارد . اما حرکت اولیه و مهم است حالا تلفیقی از اخبار و جریان پول باید این حرکت اولیه را به وجود بیاورد که ما هیچ کدامش را نداریم و همین باعث قهر پول با بازار شده است .
برای ویرایش نهایی جملات بالا را میخواندیم نشان می دهد چقدر کار بازار برای اعتماد سازی و برگشت سخت شده و تلخ تر این است که در ارزنده ترین شرایط ممکن قیمتها قرار داریم ولی حرکت بازار دشوار است…
اما در بازار فعلی شنیده میشود که سه خبر و سه اتفاق بیش از بقیه در دسترس بوده و می تواند موثر باشد .اولی تحولات مربوط به بودجه می باشد که به نوعی شفافیت لازم را در خبرها و اتفاقات نشان داده و تا حدودی تکلیف بازار را روشن میکند و ما معتقدیم حتی اگر اخبار منفی هم باشد با قطعی شدن آن اثر خود را در قیمت گذاشته و کار را تمام میکند موضوع بودجه طی یک هفته آتی نهایی و اعلام رسمی می شود و میتواند اثرات بسزایی در بازار داشته باشند در بحث نرخ ارز ،حذف ارز ۴۲۰۰ ،نرخ گاز برق ، حاملهای انرژی ،تسعیر ها و غیره … عامل دوم زمزمه ای است که شنیده می شود و گویا قطعی هم شده اما هنوز اعلام نمی شود و آن افزایش نرخ خودرو است که یک بار در ۱۹ آبان داشت بازار را متحول می کرد ولی نشد. به نظر این بار موضوع با آرامش بیشتر و سر و صدای کمتر اجرا می شود و می تواند اثر بسزایی در بازار داشته باشد
و اما عامل سوم … حقیقت امر به این عامل سوم و اثرگذاری آن در بازار بسیار امیدواریم و دل بسته ایم و آن را نقطه عطف بازار در برگشت قیمتها می دانیم البته ببنید این بحث دلار نیما بی تدبیری محض دولت هم هست و به واقع این مابه التفاوت نرخ را به جیب دلالان واریز میکند . امروز گپ نیما و آزاد به 6800 تومان رسیده . با فرض عرضه ارز در سامانه نیما از ابتدای سال تا کنون به رقم 18 میلیارد دلار و همچنین میانگین گپ نیما و آزاد در طول سال به 3200 تومان میتوان نتیجه گرفت 57 هزار میلیارد تومان از سودآوری شرکت ها کاسته شده است و به جیب مصرف کننده هم واریز نشده… این سودی بوده که میتوانست راهی جیب سهامداران شرکت ها که بازخود دولت است وارد شود و یا مالیات ان اخذ گردد . وقتی این موضوع را برای سال 1401 تعمیم میدهیم افسرده تر میشویم و البته از این همه بی تدبیری غصه میخوریم !! تداوم گپ 5 هزار تومانی در یک سال کامل 140 هزار میلیارد تومان از سودآوری شرکتها (عموما شرکتهای بورسی) کسر می کند … زبان از این کج فهمی برخی مسئولین قفل می شود و قاصر ! عمق فاجعه وقتی بیشتر روشن می شود که میزان اثرگذاری نرخ نیما و سرکوب این نرخ در کاهش سطح عمومی قیمتها صفر بوده !! یعنی هم مصرف کننده و هم تولید کننده هردو چوب مفصلی ازاین موضوع خوردند و بعضی دیگر خوردن خوب و حسابی کردند !! یعنی دقیقاا برعکس شعارهایی که میدهیم تولید کننده را جریمه کردیم و وارد کننده را پروار!! دلالی را گسترش دادیم و فرهنگ درست اقتصادی را سرکوب … واقعا نمیدانیم چه بگوییم …
البته گویا تحولاتی در حال وقوع است ولی بازهم روی حرف و کاغذ و در عمل چیزی نمی بنییم … گویا روز سه شنبه هفته قبل جلسات نهایی برای تغییر فروش نرخ ارز در بانک مرکزی انجام شده به زودی موضوع نهایی میشود این اتفاق هنوز قطعی نیست و نمیتوان آن را قاطعانه اعلام کرد اما به نظر تغییراتی رخ خواهد داد که این تغییرات مسیر فعلی بازار را میتواند تغییر دهد افزایش نرخ دلار نیما بین ۱۰ تا ۱۲ درصد آنقدر جذاب خواهد بود که اثرات منفی افزایش هزینه ها را بشور و ببرد از همین رو معتقدیم این خبر اگر رسمی و نهایی گردد اثرات بسزایی در بازار خواهد داشت و می تواند نقطه برگشت قوی برای بازار شود
بگذریم و سراغ بازار برویم
سیگنالی از سیمانی ها
این روزها سیمانی ها که اصلاح بالایی داشته اند با اعلام نرخ های پایه فروش سیمان توانستند با جو مثبتی همراه و مسیر صعودی را در پیش بگیرند در گروه سیمان یک نکته وجود دارد و ان هم این است که با فصل زمستان و قطعی گاز احتمالا باردیگر قیمت برای این محصول افزایش خواهد یافت و این نکته خاصی برای این گروه است .
در سیمان سپاهانی که به سود بسیار خوبی برای سال مالی 99 رسیده و شایعات سود بالای 150 تومانی برای امسال دارد شاهد صف خرید بودیم سهم اصلاح قیمتی بسیار خوبی را تجربه و به سمت سطوح قیمتی 800 الی 900 تومانی خواهد رفت سهمی که پتانسیل های بنیادی بالایی داشته و وضعیت بسیار خوبی از نظر سود سازی دارد
سیمان داراب هم شایعات سود 200 تومانی دارد علاو بر این توان سود سازی سهمی 500 تا 600 تومان هم سرمایه گذاری در دل خود داشته و ارزش ذاتی 1600 تا 1800 تومانی دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی را طی کرده و با اصلاح شدیدی که داشته است در موقعیت صعود خوبی تا هدف های عنوان شده قرار دارد
سیمان کرمان هم توان تعدیل مثبت خوبی برای سال مالی جاری دارد و هم سرمایه گذاری های زیر مجموعه اش در حال رشد قیمتی هستند سهامدار در سه شرکت سیمانی و توان رشد عایدی مناسب سبب شده سهم از کف قیمتی برگت و در صورت عبور از سطوح قیمتی 1450 تومانی مهمان قیمت های 1600 تومان باشد
سشرق و سفارس و شهگمت و برخی دیگر را نیز زیر نظر داشته باشید البته سفانو و سخوز هم انصافا شرایط خوبی داشتند در سفانو سفانو 6 ماهه 2686 و ۳ماهه ۷۴۶ ریال سود محقق کرده است
سهم 3ماهه .۳۰۷میلیارد ریال سود عملیاتی و ۳۷۲میلیارد ریال سود خالص دارد
6ماهه به سود عملیاتی 946 و سود خالص 1335 میلیارد ریالی رسیده و سود غیرعملیاتی خوبی را داشته است
پتروشیمی های دلاری
در نمادهای پتروشیمی دلار 30 هزار تومانی باعث ایجاد جو روانی مثبت در این گروه و نوسانات رو به بالا شده است شایعاتی پیچیده که از روز سه شنبه دستورالعمل عرضه ارز و دلار پتروشیمی ها تغییر کرده ولی هنوز خبری نیست .
در این گروه شازند از کف قیمتی 4200 تومانی برگشت به نظر می رسد قیمت های 4600 تومان را بر سر راه داشته و در صورت عبور از این قیمت ها تا سطوح 5000 تومان صعود نماید سود سازی بالای سهم سبب شده تا ارزش بنیادی خوبی در سهم را شاهد باشیم
شیران باز نشان داد از توانایی های بنیادی بسیار خوبی برخوردار می باشد سهمی که به کف قیمتی 2000 تومانی واکنش مثبت نشان داده و با تغییر روند همراه شد این سهم تا قیمت های 2200 و 2400 تومان جای نوسان دارد شایعات سود 400 تومانی و افزایش سرمایه دو عامل حمایت از سهم می باشند
در شغدیر بارها روند نوسانی سهم مورد تاکید قرار گرفت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد همچنان در سطوح قیمتی 9000 الی 10000 تومانی در نوسان باشد این سهم اوضاع خوبی داشته و با دید میان مدت توان سود سازی خوبی دارد همین امر سبب ریسک کم سهم در قیمت های کف کانال حمایت 9000 تومانی شده است
در حد یک شایعه است و هنوز قطعی نیست ولی به زودی بخشنامه نرخ نیما و تغییرات ان اعلام می شود این خبرخوبی برای این گروه است و زاگرس و شپدیس و به طور کلی شرکت هایی که صادرات خوبی دارند را مورد توجه قرار میدهد . پارس اریا جم نوری از سهم های خوب بازار هستند
پالایشی های صدر نشین
در نمادهای پالایشی شاهد صدر نشینی سهام این گروه بودیم سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اکثرا توان سود سازی بالا و برخی نیز افزایش سرمایه های خوبی دارند البته مثبت های این گروه عامل حرکت بازار بود و بسیاری این سوال را دارند چرا انها مثبت هستند . بسیاری از خود می پرسیدند چه خبری دیروز و امروز پالایشی ها را این طور اتش کرد باید اذعان داشت نرخ تسعیر در درامد پالایشی ها اثرات مهمی دارد و زمزمه هایی از تغییر جدی و نهایی این نرخ این گروه را بالا کشیده است
ددر این گروه شبندر به سمت صف خرید رفت اما عرضه های سنگین مانع از تشکیل صف خرید دراین غول پالایشی شد سهمی که تا قیمت های 680 تومان جای رشد داشته و می تواند تا این سطوح رشد داشته باشد نکته مهم بسته شدن کف حمایتی 600 تومانی در شبندر است
در شپنا فعلا نوسانات ارام را شاهد هستیم این سهم به دلیل سود سازی نه چندان بالا فعلا جای رشد قیمتی بالایی ندارد قیمت های 560 تومانی به عنوان حمایت و سطوح 600 الی 620 تومان به عنوان مقاومت سهم مطرح می باشد
شاوان هم خوب رشدی داشت سهمی که به سمت قیمت های 14000 الی 14500 تومانی در حرکت می باشد این سهم سود سازی بالایی داشته و افزایش سرمایه 600 درصدی دارد شاوان ارزش ذاتی بالایی داشته و سود 3000 تومانی در سهم تخمین زده می شود سودی که بخش عمده اش در 6 ماهه پوشش داده شده است
با در نظر گرفتن جمیع جهات در بین اعضای گروه 3 سهم بخواهیم انتخاب کنیم به ترتیب شاوان شبندر و شبریز خواهند بود 9ماهه های خوبی هم در انتظار این گروه است
سرمایه گذاری ها در مدار صعودی
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد صعود خوبی بودیم سرمایه گذاری ها مسیر رو به رشد خوبی را در پیش گرفته و صعود خوبی را در حال تجربه هستند
در نماد سرمایه گذاری غدیر که در کف قیمتی معرفی شده بود سهم در مسیر صعودی خوبی قرار دارد این سهم هم ارزش ان ای وی بالا و هم در 6 ماهه به سود سازی بسیار خوبی رسیده و نشان می دهد در موقعیت خوبی برای صعود می باشد به خصصو این که غدیر عزم خود را جزم کرده تا امسال یک الی دو شرکت زیر مجموعه را به بازار بیاورد
در نماد ومعادن کف قیمتی 920 تومانی واکنش خوبی به این سهم ایجاد کرد سهمی که در کف قیمتی تکنیکالی قرار داشته و از دید بنیادی هم تکنیکی جز موقعیت های کم ریسکی محسوب می شود امسال سود شرکت با توجه به جهش سود شرکت های زیذ مجموعه می تواند محرک رشد قیمتی خوبی در ومعادن باشد
بار دیگر پارسان به حمایت 3000 تومانی واکنش مثبت نشان داد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و همانطور که قبلا نیز اشاره داشتیم بارها به این حمایت واکنش و برگشت روند داشته است سطوح 3200 و 3500 تومان در انتظار پارسان بوده و با ریسک کم فعلا می تواند اقدام به نوسانگیری در سهم نمود
بانک ها در کام اصلاح
در بانک ها همچنان اصلاح و فشار فروش ادامه داشت بانک هایی که بعضا وضعیت خوبی داشته و در سطوح حمایتی قوی قرار دارند
در بانک ملت که انتظار دارد نرخ تسعیر ارز حداقل به نرخ نیمایی رسیده و مجددا بتواند سود تسعیر ارز بالایی شناسایی نماید قیمت های 280 تومانی ترمز افت سهم را کشید سهمی که شایعاتی هم در خصوص افزایش سرمایه داشته و به نظر می رسد به کف قیمتی خود رسیده باشد
بانک اقتصاد نوین هم در قیمت های 300 تومان حمایت شد کف قیمتی معتبر برای سهمی با توان سود سازی 60 تومانی به ازای هر سهم که توان برگشت و نوسان مثبت خوبی را دارد سهمی که ارزش ذاتی 360 تومانی داشته و از سوی دیگر وضعیت عملیاتی شرکت در ابان ماه نیز مثبت بود
بانک سینا حمایت قوی در سطوح 220 تومان دارد سهم بیشتر از قیمت ارزش تابلوی خود سرمایه گذاری دارد این بانک هم تعدیل مثبت و هم از طریق رشد سود سرمایه گذاری ها تعدیل مثبت خوبی هم دارد بانک سینایی که می تواند از کف قیمتی 220 تومانی برگشته و بازدهی خوبی تا سطوح 250 تومان در حد نوسان بدهد
چهارگوشه بازار
ذوب هم با روند صعودی خوبی همراه شد سهم کف خود را تاپ و برگشت خوبی زده است هدف قیمتی 360 تومانی در انتظار ذوب است شنیده می شود امسال سهم به سود بالای 40 تومانی خواهد رسید سهمی که در صورت شکست سطوح 360 تومان هدف قیمتی 400 تومانی خواهد داشت
در نماد بترانس سهم نوسانات خوبی می دهد به دلیل خبرهای مثبت حمایت خوبی از این سهم در قیمت های 200 تومانی می شود و با هدف قیمتی 220 و 250 تومان سهم برگشت های خوبی را تجربه می کند به خصوص امروز خبرهایی در خصوص قرارداد شرکت با شرکت های فولادی در خصوص تولید ورق های الکتریکی نیز به گوش می رسد
در نمادهای معدنی کالسیمین تلاش می کند تا قیمت های 1600 تومان را باز پس بگیرد سهمی که شایعات سود 300 تومانی داشته و اگر فروشهای خوبش ادامه دار باشد می تواند به این سود دست یابد این سهم در وضعیت بازارهای جهانی روی هم کمی بههبود را شاهد می باشد موجودی سنگین و رشد تولید از بابت افتتاح طرح سولفوره شرکت باعث شده تا انتظارات از این سهم بالا برود
نرخ گاز برای فولادی ها خیلی مهم است . علاوه بر کاوه که روز های قبل در موردش صحبت کردیم حالا خود فولاد و از ان سو هرمز را هم زیر نظر داشته باشید . در فلزاتی ها همچنان معتقدیم فاسیمن و فملی بهترین هستند کمی فباهنر را هم زیر نظر بگیرید . در خود فولادی ها اهل نوسان باشید فسپا ذوب فوکا جالب می شوند .
در بین بیمه ها کوثر و اسیا میتوانند خبرهای بهتری را داشته باشند در کوثر شناسایی 710 میلیارد تومان سود در 8 ماهه در سود سرمایه گذاری ها عدد خوبی است هنوز مجمع غدیر و پارسان مانده است .
تپمپی سهم جالبی است این سهم اصلاح خوبی کرده است و چند خبر خوب داشت صنايع پمپيران از زیر مجموعه های تپمپی دست به کار بزرگی زده و 6 ماهه به سود 1037 میلیارد ریالی رسیده است کل سود سال قبل 682 میلیارد ریال بود به نظر با این خبرها و اتفاقات به نظر میتوان حساب خوبی روی این سهم در منفی ها باز کرده و شریاط را بهبود داد
رمپنا این روزها پر حجم تر شده است رنیک هم کنار دست تو قرار دارد . رنیک به قیمت های خوبی رسیده و گزارش این ماه نیز اگر خوب باشد بازار با یک اقبال نسبی به او نگاه میکند اما رمپنا از امروز کم کم گارش 6 ماهه تلفیقی یر مجموعه ها را منتشر می کند و به نظر اخبار خوبی دارد میتوان به سهم اعتماد بیشتری کرد و رمپنا در این قیمت ها واقعا دیگر ریسکی ندارد
خبرهایی در جریان است که به زودی اخبار رسمی نرخ خودرو به بازار میرسد و حتی از اجرایی شدن ان خبرمیدهند . گویا این برای اولین بار است که قیمت تارا اتوماتیک از سوی ستاد تنظیم بازار تایید شده و اعلام می شود .قیمت 415 میلیون تومان برای این خودرو (همان قیمت اعلامی 19 آبان ماه) تأیید گردید. البته پیش زااین تارا دستی اعلم شده بود ولی این قیمت نشان میدهد افزایش نرخ ها جدی است .نموداری هم امروز جای خوبی برای خگستر و خبهمن و برخی دیگر است خاور هم شرایط خاصی را دارد و با این گزارش میتواند مورد توجه باشد خاور در ابان با فروش 9644 میلیارد ریالی به فروش 45410 میلیارد ریالی رسیده است و 3 برابر مدت مشابه قبل بوده که 15429 میلیارد ریال است . البته خاور بسته است ولی جای بدی نیست و او هم جالب است
مسکنی ها امروز خوب بودند به نظر در این گروه خبرهای خوب فروش برخی دارایی ها باعث توجه به گزینه های این گروه شده که ثاخت و ثمسکن و ثبهساز و ثامید گزینه های خوبی هستند .
وتوسم را در بین سرمایه گذاری ها زیر نظر داشته باشید وتوسم در آبان 1037 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا آبان ۲,۶۶۳,۷۹۱ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است
وسپه و وخارزم و پردیس هم شرایط خوبی را دارند پردیس به خصوص که میتواند با این سود محقق شده شرایط خوبی را رقم بزند .
دماوند امروز در 5% بود به نظر اتفاقات خوبی میتواند برای دماوند رخ داده و شرایط خوبی را شاهد باشیم
در گروه غذایی صحبت های امروز پورابرهایمی که تایید میکرد ارز 4200 حذف شده نشان دهنده اتفاقات خوبی بود در بازار زکوثر و سیمرغ را خوب میخرند و به نظر سپید هم کم کم مورد توجه قرار مگیرد .
[/ihc-hide-content]


