[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزچهارشنبه 10 آذر 1400
یه روز سرد …
یک روزه سرد و بی رمق دیگر و یک هفته سخت دیگر برای بازار سرمایه سپری شد تا از پاییز هزار رنگ فقط رنگ قرمزش نصیب بازار شده باشد و از عشق و عاشقی هایش هم فقط سوز و اشک و گریه اش به بازار برسد
حقیقت انگار پاییز خیلی سودی برای بازار نداشته و منتظریم این چند روز هم تمام شود تا زمستان برسد هر موقع اسم زمستان می آید یاد شعر مرحوم اخوان میافتیم که زمستان را چقدر قشنگ و زیبا توصیف میکرد و تو گویی پاییز بازار سرمایه سردتر از زمستان بود به واقع همچنان بازار بر مدار تماشاچی بودن و کاری نکردن و نظاره کردن است تا اوضاع را بهتر ببیند و بتواند دوباره وارد شود این روزها ابهامات همچون پرنده های مهاجر دور سر بازار می چرخند و آواز می خوانند و صدای آنها بیش از همه و بیشتر از همیشه بیشتر شنیده می شود و بلند است
نکته بسیار مهم این است که این ابهامات وجود دارد و کسی برای رفع آن تلاش نمیکند این چیزی است که این بازار را آزار میدهد
این انتظاری است که وجود دارد از دولت حداقل مسیر فعلی را که بازار در آن قرار گرفته کمی راحت تر و شفاف تر نمایید اما هیچ گامی برای این موضوع برداشته نمی شود البته دولت اگر قدرت عقلانیت کافی را داشته باشد می داند که کمک به بازار سرمایه کمک به خود است و همچنان بر این موضوع میتوان تاکید کرد که مسیر تامین مالی یک طرفه از اوراق موفق نبوده و راه درستی نخواهد بود اما داریم چند روز آتی علاوه بر ابهاماتی که همیشه وجود داشته نظیر بازارهای جهانی و نرخ ارز و مذاکرات و موارد اینچنینی بازار وارد وادی جدیدی میشود به نام بودجه امروز جلسات مقدماتی بودجه انجام گرفت و در هفته بعد لایحه به مجلس می رود تحولات هزینههای دولت و شرکت ها و همچنین نرخ ارز مهمترین عاملی است که می تواند بازار سرمایه را متاثر سازد
اگر بنا به ۱۱ میلیارد دلار درآمد دولت از فروش نفت باشد به نظر باید کمکم شاهد حذف ارز ۴۲۰۰ از بودجه ۱۴۰۰ باشیم در مجموع هر چه بود امیدواریم سریعتر به پایان برسد
معتقدیم بازار یکی از سنگین ترین و بدبینانه ترین مفروضات سال های اخیر ارایه بودجه را در بازار لحاظ کرده و شفاف شدن آن میتواند به بازار کمک شایانی کند
یک نکته چون امروز گزارش بازار خاصی نداریم و بازار روند درست و حسابی نداشت از این فرصت برای بیان یک نکته که روزهای قبل صحبت آن را کرده بودیم استفاده می کنیم و آن برنامه فروش دارایی ها توسط دولت و یک پیشنهاد و مدل برای اجرای آن است.
قبل از هر چیز به یک نکته فکر کنید این اصل اول است دولت باید تکلیف خود را با بازار سرمایه روشن کند ما با دولتی مواجهیم که قبل از به قدرت رسیدن ،بازار سرمایه در اولویت های اصلی بود و حالا شده آن سنگ تیپا خورده
دولت باید تلاش کند تا اعتماد از دست رفته سهامداران باز گردد و این جز با یک سلسله تصمیمات محقق نمی شود تصمیماتی نظیر امیدوار ساختن بازار، کمک به صنایع ،پرهیز از قیمتگذاری و موارد متعدد که بارها و بارها گفته شده و این را هم بیان کنیم که همین امروز اگر دولت بخواهد در قالب دارا و سارا و پالایش دوباره دست به فروش دارایی بزند مطمئن باشید با پیشینه قبلی و عملکرد فعلی مورد استقبال قرار نخواهد گرفت
پس پیشنهاد چیست و چه راهکاری باید داشت پیشنهاد ثبت یک شرکت سرمایه گذاری ملی و یا یک ETFملی به عنوان نهادی که بتواند دارایی های قابل عرضه دولت را در دل آن ریخته و آنرا به عموم عرضه نماید
اما این دیگر به مانند قبل نیست فروش با آن مدل قدیمی قطعاً امکانپذیر نیست و شکست میخورد و فروش دارایی با این مدل قطعاً الزامات و اقداماتی خواهد داشت به نظر اولین گام را باید دولت قوی و محکم بردارد و در یک برنامه مدون رسمی اعلام نماید که برای ۳ تا ۵ سال آینده قصد دخالت ندارد و مولفه های موثر بر صنایع روشن و شفاف و برنامهریزی شده تضمین میشود این اولین گام هر مدلی است که می خواهیم اجرا کنیم یعنی از فرمول پتروشیمی گرفته ،نرخ گاز بهره مالکانه فرمول پالایشیها نرخ خودرو و یا هر چیز دیگر هیچ کس نمی گوید دولت ارزانفروشی کند خیر دولت باید سیاست خود را در مورد صنایع و شرکتها شفاف روشن بر مبنای الگوی درست سرمایهگذاری بیان کند و بعد ملت را تشویق کند تا در این شرکتسرمایهگذاری نمایند اما چطور و چگونه،؟
آنقدر عملکرد ضعیفی را در مدت قبل داشتهاید که حالا نقد فروشی را باید فراموش کنید.
باید به خریدار جذابیتهای ویژه نشان داد که اهرمی شدن سرمایه گذاری یکی از آنهاست به عنوان مثال فرض کنیم هر ایرانی می تواند ۱۰ میلیون تومان از این صندوق را سهامدار شوند و یا حقوقی ۱۰ میلیارد تومن سهامدار باشد نهایت پرداخت وجه نقد از سوی هر سرمایه گذار ۲۵ درصد این عدد است و باقی باید طی ۳ الی ۴ سال از مردم و صاحبان سهام گرفته شود و اگر بر فرض هم پرداخت انجام نشد می توان ساز و کارهای مختلف نظیر آنچه در حق تقدم استفاده نشده رخ میدهد به کار گرفت .موضوع گرفتن سهام عدالت افراد باقی مانده را هم میتوان حل کرد و …
و نکته دیگر مسیر این شرکت است.. قطعاً مدیریت آن نباید در اختیار دولت باشد هر کسی بعد از پذیره نویسی بتواند در مجامع شرکت حق رای را کسب کند مدیریت این شرکت و زیرمجموعه ها را بر عهده دارد و نکته مهم تر یک پیشنهاد ویژه است که برای جذاب شدن این شرکت و ای تی اف شرکت هایی که در بازارهای فرابورس و بورس قرار است عرضه اولیه شوند به جای اینکه به صندوقها داده شوند به این شرکت داده شده تا طیف وسیع و گسترده تری از افراد جامعه را در بر گیرد و البته منافع آن نیز به صاحبان آن میرسد و جذابیت ویژه ای برای حفظ و نگهداری آن صورت می گیرد دقت کنید ما باید سهامداری را تشویق کنیم نه سفتهبازی…. این شرکت صندوق یا هرچیزی ریزه کاری های بسیار زیادی دارد که افراد و فعالان بازار سرمایه میتوانند این فرض و این ایده را تکمیل کنند و اجرایی نمایند اما باز هم تاکید میکنیم اولین و مهمترین گام شفاف شدن رابطه دولت و بازار و سهامداران است
در تلاطمات پیشرو سهامداران نباید احساس ناامنی کنند و ابهامات هم کمتر شود و قطعاً در این فضا تامین مالی از طریق فروش این دارایی ها نیز برای دولت صورت خواهد پذیرفت و یک بازی برنده برنده را هر دو طرف خواهند داشت
امروز چاره ای جز این نداریم… گام اول را باید دولت در این حوزه بردارد و سپس اعتماد سازی و گامهای بعدی اعتماد سازی صورت گیرد چیزی که امروز خلا ان در بازار به شدت احساس می شود .
و آن را در افت قابل ملاحظه حجم معاملات بازار میبینید امیدواریم به زودی شاهد اخذ تصمیمات عاقلانه برای بازار سرمایه باشیم…
بگذریم بازار بد نبود و بد اغاز نکرد ولی هر چه پیش رفت بدنر شد و دوباره فقط کمی اخر وقت بازار امروز بهبود را نشان میداد برای هفته بعد هم فقط و فقط باید امیدوار بود با این حجم اتفاقی بعید است رخ دهد …
خودرویی ها چشم به افزایش نرخ
در نمادهای خودرویی شاهد نوسانات منفی سهام این گروه را شاهد بودیم به طوری تکذیب ازاد سازی قیمت خودرو فشار فروش را در این گروه افزایش داد
در این گروه زامیاد با روند منفی به سمت قیمت های720الی680تومانی حرکت می کند سهمی که همچنان به واسطه کاهش وابستگی به نرخ گذاری دستوری قیمت خودرو وضعیت بهتری داشته و می تواند صعود خوبی را تجربه نماید این اصلاح و رسیدن به کف می تواند فرصت خرید خوبی در این سهم تلقی شود
ختوقا هم با صف فروش همداه شد سهمی که اخیرا بازدهی 40درصدی داشته و از وضعیت خوبی برخوردار می باشد این سهم حمایت 260و240تومانی داشته و از وضعیت بنیادی خوبی برخودار می باشد و پس از اصلاح می تواند گزینه خوبی باشد به خصوص این که با توجه به شرکت های زیر مجموعه و عملکرد شش ماهه ان ها تحولات خوبی در سهم جریان دارد
خبهمن هم حمایت 200تومانی را از دست داده و به سمت حمایت 180تومانی گام بر میدارد این سهم اوضاع خوبی داشته و با حمایت 180تومانی همراه می باشد سهمی که می تواند بر سر حمایت خود مورد توجه واقع و برگشت قیمتی خوبی داشته باشد
مقاومت فولادی
در فولادی ها شاهد مقاومت جانانه ای بودیم فولادی هایی که سعی دارند تا حمایت های قوی خود را حفظ نمایند
در فولاد مبارکه حمایت قوی1000تومانی مانع از افت بیشتر سهم شده است این سهم در موقعیت خوبی قرار داشته که به نظر می رسد با توجه به توان سود سازی بالا بعید اشت این قیمت ها را از دست بدهد فولادی که شایعات سود 280تومانی دارد
کاوه به قیمت های بسیار جذابی رسیده سهم سطوح1450تومان کف قوی داشته و توان رشد قیمتی خوبی از همین قیمت ها را دارد کاوه ای که هم تعدیل مثبت داشته و هم اخیرا گزارشات خوب ماهانه داشته است
ذوب آهن ریسک قطعی گاز نداشته اما رشد شدید قیمت های جهانی ذغال سنگ و کک باعث شده تا بهای تمام شده شرکت هم بالا برود سهم اصلاح خوبی داشته و کف قیمتی 320تومانی را شاهد می باشد این سهم وضعیت بنیادی خوبی دارد و می تواند با صعود خوبی مواجه شود
سرمایه گذاری ها و افت فشار شاخص
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند اصلاحی بودیم سرمایه گذاری هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته اما جو بازار فشار فروش را افزایش داشته است
شستا با روند اصلاحی در حال از دست دادن حمایت 1100تومان و رسیدن به کف1000تومانی می باشو افزایش سرمایه سبب تحولات بنیادی و کمک خوبی به جو روانی مثبت خواهد کرد
وغدیر با افت قیمتی به سطوح1400تومان رسید سهمی که حمایت قوی در این قیمت ها داشته و به نظر می رسد در این سطوح تا قیمت های1600تومان در نوسان باشد شنیده می شود شرایط بازار بهبهود داشته باشد غدیر قصد عرضه چهار هلدینگ خود را دارد
وبانک به حمایت 800تومانی رسیده است سهم امروز نشان داد افت بیشتری ندارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی هم از لحاظ سود سازی و هم ان ای وی دارد این سهم جا برای اصلاح بیشتری نداشته و اگر بازار مثبت باشد سهم توان برگشت خوبی دارد
بانك ها كم آوردند
بانكها امروز زير بار عرضه هاي سنگيني قرار گرفتند. سهامي كه وضعيت بنيادي خوبي داشته و در كف قيمتي قرار دارند
در اين گروه بانك تحارت به خوبي در سطوح بالاي ١٨٠ توماني تثبيت شده است سهمي كه تا قيمتهاي ٢٠٠ تومان به شرط مثبت شدن بازار جاي رشد قيمتي را خواهد داشت اين سهم اميدش به جهش سود از طريق سرمايه گذاريها مي باشد.
بانك پارسيان كه اين روزها اميد سهامدارانش به فروش غول سنگ آهني اپال كمرنگ شذه است بر سر حمايت ٢٠٠ توماني قرار گرفته است. اين سهم تا سطوح قيمتي ١٨٠ توماني در صورت از دست رفتن حمايتش اصلاح خواهد كرد سهمي كه تراز ارزي خوبي داشته اما وضعيت عملياتي اش با زيان همراه مي باشد
در پست بانك اين سهم حمايت ٢٠٠٠ توماني را در حال از دست دادن مي باشد سهمي كه اوضاع و احوال خوبي داشته و به زودي به استقبال افزايش سرمايه از تحديد ارزيابي خواهد رفت اما جو بازار سبب شده نه اين افزايش سرمايه نه پتانسيل تعديل مثبت اثري بر سهم نداشته باشد
پتروشيمي ها هم كم آوردند
پتروشيمي ها علي رغم وضعيت بنيادي خود با فشار فروش و عرضه همراه شدند پتروشيمي هايي كه قطعي گاز يك عامل اصلي در شكل گيري جو منفي اشان بود
پتروشيمي شازند نشان داد حمايت قوي در سطوح ٤٢٠٠ توماني دارد و به نظر نميرسد اصلاح زيادي داشته باشد خوراك اين سركت نفتا بوده و ريسك قطع شدن خوراك را ندارد سهم از همين قيمتها توان برگشت خوبي را دارد
در پتروشيمي پارس قيمتهاي ١٨٠٠٠ توماني فرصت خريد خوبي محسوب ميگردد. پارسي كه در انتظار صدور مجوز افزايش سرمايه مي باشد با افزايش سرمايه سنگيتي كه اين شركت دارد اهداف ميان مدتي بالايي را انتظار داريم اين سهم جاي رشد قيمتي خوبي را در بازه ميان مدت خواهد داشت
چهار گوشه بازار
كپرور امروز خوش درخشيد سهمي كه با اين فروشهاي عالي ميتواند به سود خوبي دست پيدا كند اين سهم در صورت شكست مقاومت قوي ٣٢٠٠ توماني جاي رشد بسيار خوبي دارد اين سهم شايعات سود بالاي ٥٠٠ تومان و بهره برداري از يك معدن جديد را دارد
در پارسان سهم به قيمتهاي جذاب ٣٠٠٠ توماني نزديك ميشود اين سهم توان برگشت خوبي را تا قيمتهاي ٣٢٠٠ الي ٣٥٠٠ توماني را به همراه دارد پارسان همواره در قيمتهاي ٣٠٠٠ تومان حمايت قوي را تجربه كرده است شنیده می شود پیش بینی بودجه 3400 ریالی در این سهم شده است .
در بيمه آسيا كه ديروز صف خريد بسيار سنگيني را شاهد بود امروز باز هم عرضه هاي بسياري را در سهم مشاهده كرديم كف قيمتي ١٦٥ توماني در اين سهم بسته شده سهمي كه در ٦ ماهه ١٨ تومان سود داشته و امسال به سودسازي بالايي رسيده و ارزش بنيادي ٢٢٠ الي٢٤٠ توماني دارد
[/ihc-hide-content]


