[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز سه شنبه 2آذر 1400
در مسیر بهبودی …
تازه دیروز کمی عشق و عاشقی پاییز را لمس میکردیم و امیدوارتر شده بودیم که امروز دوباره بازار فقط داشت تماشا میکرد و فکر میکرد که چه می شود . بازار وقتی عمق نداشته باشد پول های کوچک فروشنده هم نظم او را به هم میریزند ولی در کل در یک مسیر خاص اعتماد سازی و بهبود قرار گرفته ایم و به نظر انتظار زیادی است که بخواهیم ازاین بیمار بی حال و کم رمق استارتی شبیه یک ادم دونده و سالم را داشته باشد .
در مسیر بهبودی اتفاقی که باید برای بازار رخ دهند و به نوعی مهمترین پروسه است این بوده ابهامات و تردید از سر آن برداشته شود … آدمی را تصور کنید که در یک تصادف وحشتناک و شاخ به شاخ ! جراحتهای سنگینی برداشته . در پروسه بهبودی از این جراحات باید همه جوره مراقب او بود بخشی از این جراحات و زخم ها و کبودی ها یادگاری می ماند( مانند آن جملات قصاری که بیان میشد ) بخشی دیگر با گذر زمان حل میشود و بخشی دیگر باید درمان شود و از همه مهمتر این است که در مسیر بهبودی نباید بیماری جدیدی سراغ این بیمار بخت برگشته برود و رنج و درد قبلی او را مضاعف کند به او باید همه جوره رسید چه نظر تغذیه و چه از نظر روحیه !
حکایت بازار امروز ما حکایت همین بیماری است که بعد از آن دیر آشنایی !!و رفتار دولت به سهامداران گفت گنجشک دارد که روپایی میزند و باقی ماجرا !! اینطور روی تخت افتاده و حالا احساس می کنیم حداقل در مسیر بهبودی گام برمی دارد مسیری که می تواند کمی او را از جا بلند کرد و آرام آرام حرکت دهد و چه بسیار خبرها و اتفاقاتی که در مسیر بهبودی باید رخ دهد تا او شرایط بهتری را تجربه کند
انقدر عوامل ریز و درشت در بازار وجود دارد که شاید در هیچ مقطعی از تاریخ بازار سرمایه این حجم اتفاقات خاص و عام و تو در توو و سردرگمی در بازار وجود نداشته رابطه دولت با بازار سرمایه و شرکت ها رابطه مبهم و غیرمنطقی شده و البته احساس می کنیم با روشن شدن ابعاد بودجه کم کم بازار می تواند فضای بهتری را لمس کند و همچنان معتقدیم گذر زمان و ادامه روند فروش شرکت ها و جریان سود سازی و همچنین افزایش آرامش و تحولات نرخ ارز فنر ارزندگی بازار را جمع تر کرده و احتمال رشد را بیشتر…
اما چرا بازار به تحولات اطراف خود هم توجه نمیکند به خصوص در دلار … ببینید با کمال احترام برای همه فعالان بازار معتقدیم عزیزان بورسی تحلیل را بر اساس حس و حال پرتفوی خود تنظیم میکنند . امان از ان روزی که نقد باشند!! ولی در مجموع به نظر باید به فضا منطقی نگاه کرد و قبول کرد بازار دلار هوشمند تر از بازار سرمایه رفتار میکند . در بازار ارز چه میگذرد و چرا بازار سرمایه از تحولات ان بازار اثر نمیگیرد ؟حداقل فعلا اثر نمیگیرد
دیروز و امروز در خبرها داشتیم که بودجه تقریبا نهایی شده و کم کم اجزای ان مشخص می شود بررسی وضعیت تدوین بودجه سال 1401 نشان میدهد با بهبود اوضاع صادرات نفت حداقل 27.5 و حداکثر 36.3 میلیارد دلار درآمد ارزی از این محل به دست میآید. پیش بینی میشود نرخ تسعیر ارز 20 تا 23 هزار تومان باشد.با این وصف میتوان امیدوار بود 1.5 میلیون بشکه صادرات نفت با قیمت هر بشکه 60 دلار و نرخ تسعیر 23 هزار تومانی در بودجه سال آینده را شاهد باشیم . با فرض 3.5 میلیارد دلار خالص ، صادرات گاز و برق منجر می شود درآمدی معادل 835 هزار میلیارد تومان وصول شود.با سایر درامد ها و کسر سهم صندوق و موارد دیگر به نظر در سال 1401 هم بازهم کسری داریم و این عمق فاجعه بودجه ریزی کشور را نشان میدهد … وقتی کف دلار بودجه 23 می شود دلار نیما کم کم رشد کرده و دلار بازار ازاد هم سفت می شود و این روند طبیعی است . این تازه معادلاتی است که بودجه عمرانی و بازخرید اوراق و … دیده نمی شود . اما چرا بازار ازاین تحولات اثری نمیگیرد .
بخشی به دلیل بدبینی ها و نوع تحلیلی است که سهامداران دارند و بخشی دیگر به واسطه ابهاماتی است که بازار دارد و نمیداند در سمت رفتار دولت با شرکت ها چه میگذرد . انتشار جزئیات این موضوع نظیر نرخ حامل های انرژی ، گاز و برق و نرخ تسعیر و انواع مالیات ها و عوارض کار را روشن تر خواهد کرد . بازار فعلا نیمه خالی این لیوان را نگاه میکند و سهم نمیخرد و تماشاچی است همین که ظرف خوش بینی پراب تر شود فضای بازار هم قوی تر خواهد شد .
و حرف آخر … بسیاری از بزرگان که بیرون بازار سرمایه نشسته و تز میدهند معتقدند مسیر بازار اولیه و تجهیز منابع برای تولید میتواند از مسیر بازارسرمایه اغاز شود ولی به نظر یک اشتباه بزرگ محاسباتی را مرتکب شده اند اگر بازار ثانویه و بازار امروز رونقی نداشته باشد قطعا بازار اولیه نیز شکست خواهد خورد و این موضوع را همین امروز در عدم استقبال جدی از تجلی و برخی اتفاقات و رویداد های دیگر می شود دید و درست برعکس رونق بازار سرمیه پس اندازها را ترغیب به حضور در این بازار و بازار اولیه میکند و چه حیف که واقعا پتانسیل بازار سرمایه را درک نمیکنندو همچنان برمدار کج فهمی قدم برمیدارند !
در مجموع احساس میکنیم بازار ابتدا راه در مسیر بهبودی است امیدواریم افرادی چه خدای نکرده دانسته و چه ندانسته راه بازار را سد نکرده و کج نکنند که تبعات این بی اعتمادی تا مدت ها در ذهن فعالان بازار سرمایه خواهند ماند …
تیتر را برای این انتخاب کردیم که معتقدیم در این مسیر هستیم با یک منفی مسیر کج نمی شود و با یک مثبت هم سرعت حرکت این ماشین ناگهان تغییر نمیکند …
و اما در بازار امروز چه خبر بود … بازار امرو خوب اغاز نکرد و خوب پیش نرفت و هر چه پیش رفت فشار فروش بیشتر شد . نمیتوان دقیق چیزی گفت ولی به نظر میرسد بازار برای فردا حال بهتری داشته باشد ولی نه به خوبی روز دوشنبه !
پتروشیمی های خاص
در نمادهای پتروشیمی روند مثبت و نوسانی به خصوص در نمادهای خاص این گروه بودیم سهامی که در دل خود تحولات و خبرهای خوبی دارند
در پتروشیمی پارس خبر نهایی شدن افزایش سرمایه 65 برابری شرکت سبب تشکیل صف خرید شد در قیمت های 19 هزار تومانی تاکید به این سهم داشتیم سهمی که هدف قیمتی 22 هزار تومانی داشته و اگر خبر افزایش سرمایه به صورت رسمی منتشر شود سهم تا سطوح 24 هزار تومان هم جای صعود دارد
در شفن انگاری سهم پایانی ندارد سهمی که همچنان با صف خرید عرضه ها را جذب و به سمت هدف قیمتی 1800 تومانی می رود سهم حمایت بسیار خوبی شده و در این قیمت ها مورد توجه خاصی قرار گرفته است این سهم در صورت عبور از قیمت های 1800 تومان تا سطوح 2000 تومان رشد می کند
شپدیس هم برگشت قوی زد با توجه به سود بالای 2000 تومانی در 12 ماهه به نظر می رسد در سال مالی جاری سود سنگینی محقق شود این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و سد قیمتی 20 هزار تومانی را بشکند تا قیمت های 22 الی 24 هزار تومان جای رشد خواهد داشت
میدانیم پر ریسک است ولی شفارا را کمی زیر نظر بگیرید . شفارا در ابان عجیب بود و 1183 میلیارد ریال فروش داشت
مهر 501 میلیارد ریال فروش داشت و 2ماه اخیر عدد خوبی زده شهریور 177 ، مرداد 674 و تیر 628 میلیارد ریال بود
در8 ماهه 5079 میلیارد ریال فروش داشت کل عدد سال قبل 1711 میلیارد ریال است
رونق جهانی معادن
در نمادهای معدنی هم رشد قیمت های جهانی مس و روی را شاهد بودیم هم ضرایب فروش سنگ اهن در داخل افزایش یافته است به نظر می رسد وضعیت معدنی ها مطلوب دنبال شود
در سنگ اهنی ها افزایش ضرایب فروش سنگ اهن و گندله به نسبت شمش فولادی کچاد را در مسیر روند مثبت قرار داد سهمی که تا قیمت های 3000 الی 3200 تومان جای صعود دارد این سهم سنگ اهنی کف قیمتی قوی در سطوح 2600 تومان بسته است
در کالسیمین رشد خوبی در قیمت های جهانی روی را شاهد هستیم بازار در این سهم انتظار گزارش ماهانه را می کشد اگر فروش این شرکت در آبان ماه مثبت بوده باشد سهم جای رشد قیمتی خوبی داشته و تا سطوح 1800 تومان یک نوسان را به دست خواهد داد
باما در کف قیمتی 820 تومانی قرار دارد و به این کف قیمتی واکنش نشان داد مثبت شدن روند قیمت های جهانی روی سبب شد تا این سهم نیز به حمایت خود واکنش مثبت داشته باشد باما فعلا هدف قیمتی 900 الی 920 تومانی داشته و با توجه به اصلاح قیمتی عمیق می تواند نوسان مثبتی داشته باشد
سرمایه گذاری ها در فکر جبران
سرمایه گذاری ها با روند نوسانی همراه بودند برخی سرمایه گذاری ها در این بین در فکر جبران اصلاح قیمتی اخیر خود هستند
در شستا سهمی که اصلاح خوبی داشت به سمت هدف قیمتی 1250 تومانی خود می رود سهمی که با اقبال همراه شده و افزایش سرمایه سنگین شرکت سبب شده تا سهم مورد اقبال واقع شود سهم از دید تکنیکال نیز اهداف صعودی دارد
در نماد وبانک باز سهم به قیمت های 820 تومان نزدیک شد و بار دیگر در این قیمت ها سهم می تواند مورد توجه قرار بگیرد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت جای رشد قیمتی خوبی دارد فعلا سهم در قیمت های 820 الی 900 تومان تا انتشار خبر مثبت از سهم در نوسان است
ومعادن در کف قیمتی قرار دارد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و می تواند از این کف قیمتی رشد خوبی را تجربه نماید خبرهای مثبت از سنگ اهنی ها رشد سود این گروه و رشد سود فملی و پذیره نویسی بزرگ سهام تجلی همگی اینده خوبی را برای ومعادن به همراه خواهند داشت
دو راهی دارویی
در دارویی ها حذف دلار 4200 تومانی در برخی اقلام دارویی را شاهد بودیم اما هنوز بخش زیادی از داروهای تولیدی این شرکت ها مشمول دلار 4200 تومانی هستند از طرف دیگر نیز شاهد دریافت افزایش نرخ های بالایی در این گروه می باشیم
در دارویی جابر شنیده می شود به زودی عرضه دارویی دانا انجام می شود و تمام کارهای عرضه انجام شده است در صورت عرضه دارویی دانا با توجه به مالکیت بیش از 18 درصدی دجابر در دارویی دانا سود خوبی نصیب دجابر شده و این سهم رشد قیمتی خوبی تا سطوح 1600 الی 1800 تومانی خواهد داشت
در دسانکو سهم برگشت خوبی زد سهمی که حامیان خوبی داشته و به نظر می رسد پول قوی در سهم جریان دارد فعلا سهم با کف حمایتی 1200 تومانی و مقاومت 1400 تومانی در نوسان است اما اگر جو گروه مساعدتر شود سهم توانایی شکست مقاومت خود و رشد تا سطوح 1600 تومان را هم دارا می باشد
دفرا را در محدوده قیمتی 2600 تومان بارها توصیه به خرید داشتیم سهم در استانه قیمت های 3000 تومان صف خرید است فردا سهم از این سد عبور نماید تا سطوح 3200 تومان رشد خواهد داشت سهمی که افزایش نرخ خوبی گرفته و شنیده می شود طرح تولید قطره های چشمی شرکت نیز به بهره برداری رسیده است
چند روزی است به واسطه افزایش نرخ ها این گروه مورد توجه قرار میگیرند که به واسطه حذف نرخ 4200 است و کم کم دارو نیز ازاین چرخه حذف می شود . جز سهم هایی است که ریسک های کمتری را متوجه خود می بیند و میتواند مورد توجه باشد . سهم های خوب در گروه کم نیست اتفاقا فکر میکنیم گزارش های ماهانه خوب این گروه را در این ماه شاهد باشیم از دسینا این موضوع کمی روشن بود سهمی که در تیر 514 میلیارد ریال بوده و مرداد 456 میلیارد ریال و شهریور 711 میلیارد ریال و مهر 646 میلیارد ریال بوده است در ابان به 791 میلیارد ریال رسید و رشد کرد . 8 ماهه 4292 میلیارد ریال فروش داشته مشابه سال قبل 3501 میلیارد ریال بود
در بین خاص ترین ها سهم های ریسکی گروه کاسپین و دسانکو هم شرایط خوبی را دارند . تیپیکو دتماد دلر دارو درازک دابور و برخی دیگر جز سهم های خاص و بنیادی تر این گروه هستند
دست خالی بانک ها
در بانک ها فشار فروش را شاهد بودیم دیروز مثبت و امروز منفی بودند روند الاکلنگی را در بانک ها شاهد هستیم و شاید گزارشات ماهانه دست این گروه را پر کند
در این مسیر فعلا سهم هایی نظیر وبملت تجارت وبصادر و البته با اولویت ملت و صادراتشرایط بهتری دارند و با پذیرش کمی ریسک بیشتر سامان و نوین وپارس هم گزینه های خوبی هستند البته وگردش را هم طی روزهای اتی کمی بیشتر و دقیق تر زیر نظر بگیرید .
بانک صادرات به قیمت های 180 تومانی بازگشت داشت سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و کف سازی خوبی کرده است اما فعلا نوسانات سهم در کف قیمتی 180 و مقاومت 200 تومانی دنبال می شود صادراتی که به نظر می رسد اگر گزارش خوبی داشته باشد انرژی لازم برای شکست مقاومت خود را فراهم خواهد کرد
بانک شهر که با فروش دارایی ها گزارش 6 ماهه خوبی ارائه داده و سود ساز شده است بر سر حمایت 460 تومانی حمایت خوبی می شود بانکی که بازار به دنبال افزایش سرمایه یا فروش بیشتر دارایی هایش می باشد این بانک فعلا مقاومت خوبی در مقابل اصلاح داشته و اگر بازار مثبت شود به سمت فقیمت های بالای 500 تاومان باز خواهد گشت
بانک پارسیان هم حمایت خوبی در قیمت های 220 تومانی می شود این سهم توان صعود قیمتی خوبی در صورت خبر فروش اپال دارد اما فعلا در کف قیمتی تا بروز خبرهای قوی در نوسان بوده و این نوسانات ادامه دار است
چهارگوشه بازار
کاشی سعدی از کف قیمتی 900 تومانی با رشد قیمتی همراه شد اصلاح قیمتی بالا و خبرهای مثبت از سهم در خصوص افزایش نرخ و توان تعدیل مثبت و احتمال تجدید ارزیابی سبب شد تا سهم در مسیر صعودی به سمت قیمت های 1000 تومان قرار بگیرد سهمی که ارزش بازار بسیار پایینی داشته و به این واسطه مورد توجه قرار گرفته است
در دارویی کوثر هم استارت سهم از قیمت های 320 تومان زده شد این سهم در دل خود دارویی امین را داشته که عمده ارزش بازار دکوثر را به خود اختصاص داده است به عبارتی دکوثر با این ارزش بازار بسیار کم و سرمایه گذاری های ارزشمند در دارویی امین ارزش بسیار بالاتری داشته و حداقل اهداف 360 و 420 تومانی دارد
بیمه اسیا هم با روند مثبت همراه شده است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد در انتظار شکسته شدن قیمت های 180 تومانی است سهمی که می تواند به قیمت های 200 تومانی برسد این سهم شایعات سود سازی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را در میان مدت حتی تا سطوح 220 تومان خواهد داشت
امروز بی خبری از خودرویی ها اثرات بدی در بازار داشت . علی رغم انتشار اخبار غیررسمی مبنی بر تعیین قیمتهای جدید خودرو با شروع آذر ماه، اما ستاد تنظیم به عنوان متولی جدید قیمت گذاری خودرو، هنوز تصمیمی در مورد تغییر قیمت خودرو نیز اتخاذ نکرده است و فقط گزارشی از وضعیت بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفته است
قرار بود اخبار خودرویی دیشب به بازار برسد ولی نرسید ولی طبق برخی شنیده ها موضوع خودرو مدت ها قبل مجو ستاد تنظیم را داشته و این اتفاق مهمی است که احتمالا این بار نهایی شده و به بازار اعلام می شود . با تحمل پذیرش کمی ریسک خرید در منفی اول وقت فردا برخی سهم های این گروه نظیر خگستر و خبهمن بد نیست
اگر اهل کمی صبر و پرهیز از ریسک هستید به نظر این روزها بهترین قیمت ها برای بازار در فارس خود را نشان داده فکر میکنیم فارس قیمت خوبی را داشته و در حداقل ممکن خود قرار گرفته ست . به نظر نموداری هم گزینه خوبی است .
در گروه فولاد گزینه های خوب گروه کم نیستند هرمز فولاد فخوز کم ریسک ترین ها بوده و ذوب هم واقعا گزینه خوبی است ذوب هنوز از بازار عقب است . فولاژ با این رکورد شکنی فروش بازهم میتواند مورد توجه قرار گیرد . فسپا هم همینطور و او هم شرایط خوبی را میتواند داشته باشد . در بین فلزاتی ها فروس 140 میلیارد تومان روی کدال فروش میگذارد و خبرخوبی برای سهم است . فملی هم این ماه شرایط خوبی دارد و به سود 2400 2500 ریالی گام به گام نزدیک می شود .
امروز پالایشی ها هم منفی بودند البته کمی شپنا خوش درخشید ولی منفی بود . به نظر بازار روی برخی سهم های این گروه کمی خاص تر عمل میکند از دید ما شپنا کمی پر عرضه است ولی شبندر و شبریز و به خصوص شاوان گزینه های بهتر این گروه هستند . شتران با این شفاف سازی خاص و عجیب کمی فضا را تلخ کرده است خیلی روی این سهم نمی شود با این وضعیت حساب کرد و باید سراغ گزینه های خاص تر و بهتری رفت . در این گروه شاوان را بهتر از بقیه می بینیم
ثاصفها خیلی بر مدار ارزندگی نیست ولی به نظر تحرکات خوبی را در این گروه دارد و صد البته ریسک او بسیار بالاست
در بین داو طیور ها هر روز یک اظهار نظر سردگمی را برای سهامداران رقم زده است .هر دو سهم شرایط خوبی را دارند یکی در کار مرغ و دیگری تخم مرغ است . به نظر سیمرغ هم میتواند شرایط خوبی را در بازار داشته باشد اگر گزارش خوب ماهانه در هر دو سهم تکرار شود به نظر بازار با این حرف و حدیث های ارز 4200 تمایل بیشتری به رشد این دو نشان میدهد کمی ریسک سپید بیشتر و سیمرغ ریسکش کمتر است ولی هر دو به همراه زکوثر جز 3 سهم خاص این حوره و گروه هستند
در بین تجهیزاتی ها تپمپی امروز خوب و مثبت بود سهم با این گزارش زیر مجموعه ها و شرایط خودش میتواند بسیار جالب توجه حرکت کند صنايع پمپيران از زیر مجموعه های تپمپی دست به کار بزرگی زده و 6 ماهه به سود 1037 میلیارد ریالی رسیده است کل سود سال قبل 682 میلیارد ریال بود به نظر این سهم را زیر نظر داشته باشید با دید میان مدت و نوسان قابلیت های خوبی را میتوان در سهم شاهد بود .
تایرا هم به نظر گزارش خوبی زده است در ابان بهتر از ماه های اخیر بوده سهمی که تیر به 4026 میلیارد ریال رسیده است
در مرداد 3848 میلیارد ریال فروش داشته است و شهریور با رشد خوب 4872 میلیارد ریال بوده است مهر هم خوب بود و 4904 میلیارد ریال شد و ابان 5420 میلیارد ریال
جمع 8 ماهه 33437 میلیارد ریال بوده است
مدت مشابه سال قبل این عدد 22688 میلیارد ریال شد به نظر با این افزایش نرخ گزارش های بهتری را می زند
بازار سرمایه گذاری ها را هم خیلی لحاظ نمیکند و همه را با یک چوب میزند .برخی سهم های بازار در این گروه شرایط خوبی از نظر شناسایی سود داشته و این میتواند به زودی در قیمت این دارایی ها لحاظ شود یکی از خاص ترین ها و بهترین ها وسکاب است وسکاب در آبان 1569میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا آبان ۳,۱۹۸,۳۳۵ میلیون ریال سود مجمع محقق کرده است سهم 105 تا 107 تومان سود دارد و قیمت حوالی 3200 ریال است !
در بزرگ ترها هم که غدیر و پارسان و وامید و شستا انصافا همه ارزنده هستند . در شستا امروز سهم عرضه می شود اگر دید میان مدت دارید و میتوانید صبر کنید به نظر کمی صبور باشید روی سهم حداقل 600% افزایش سرمایه او تایید می شود و با دید رفتن و حضور در افزایش سرمایه که پروسه ای 6 ماهه است جذاب خواهد بود . بازهم میگوییم کوتاه مدت خیر با دید بیش از 6 ماه . در دید 3 الی 4 ماهه غدیر و تاپیکو شاید جذاب تر باشند .
[/ihc-hide-content]


